လူပ်ိဳ၊ လူလြတ္မ်ား သာသနာ့ေဘာင္မ၀င္ရင္ ကုသုိလ္ရဖုိ႔အတြက္ အိမ္ေထာင္ျပဳသင့္သလား… ကုသုိလ္လည္းရ မိတ္ေဆြလည္းေပါဖုိ႔ ဘယ္လုိလုပ္သင့္ပါသလဲ…

A. ဘုန္းဘုန္း
တပည့္ေတာ္ စီေဘာက္ကေန ေမးရင္ မသင့္ေတာ္ဘူးထင္လုိ႔ အီးေမးနဲ႔ပဲ တုိက္႐ုိက္ ေမးပါတယ္။
(၁) ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ဘုန္းၾကီး သီလရွင္ မဝတ္ႏုိင္ရင္ အိမ္ေထာင္ျပဳရမယ္၊ ဒါမွ ကုသုိလ္ရတယ္ဆုိတာ မွန္မမွန္ သိခ်င္လုိ႔ပါ။ ေရးသားတဲ့ ဦးဇင္းက သဂၤါေလာဝါဒသုတ္ပါ ဘုရားရွင္ အဆံုးအမ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိထားပါတယ္။
အိမ္ေထာင္မရွိေသးသူမ်ား ႐ုိးရုိးငါးပါးသီလထဲက ကာေမသု ေနရာမွာ အျဗဟၼစရိယာ ေဝရာမဏိ ဆုိျပီး ေစာင့္ထိန္းရင္ ျဗဟၼစရိယ ငါးပါးသီလ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပုိျပီး မြန္ျမတ္တယ္ဆုိတဲ့ ဆရာေတာ္တစ္ပါးရဲ႕ ေရးသားခ်က္ကုိ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္က တပည့္ေတာ္ ဖတ္ရႈရျပီး အဲဒီကတည္းက ေစာင့္ထိန္းလာခဲ့တာ ခ်ခ်င္စိတ္ မရွိေတာ့ပါ။ သန္႔ျပန္႔တဲ့ အဝတ္ ဝတ္ရရင္ အဝတ္ညစ္ မဝတ္ခ်င္ေတာ့သလုိမ်ိဳး အက်င့္ျဖစ္သြားတဲ့ သီလတစ္ခုကုိ မပယ္စြန္႔ခ်င္ေတာ့ဘူး ျဖစ္သြားပါတယ္။ အခု လူပ်ိဳၾကီး အပ်ိဳၾကီးဝတ္ရယ္လုိ႔ ဘုရားေဟာထားတာ မရွိ၊ ဘုန္းၾကီး သီလရွင္ မဝတ္ခ်င္ရင္ အိမ္ေထာင္ျပဳ ဆုိတဲ့ အဆံုးအမကုိ ဖတ္ရေတာ့ တပည့္ေတာ္ ထိန္းသိမ္းလာတာနဲ႔ ေျပာင္းျပန္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အရွင္ဘုရားထံက အဆံုးအျဖတ္ကုိ လုိခ်င္ပါတယ္။


တပည့္ေတာ္ကုိ သူငယ္ခ်င္းေတြက အိမ္ေထာင္ျပဳဖုိ႔ တုိက္တြန္းပါတယ္။ ျပဳဖုိ႔ စကားစလာတာ၊ ေအာင္သြယ္လာတာ အားလံုးကုိ တပည့္ေတာ္ ျငင္းခဲ့ပါတယ္။ ရိပ္သာဝင္ တရားအားထုတ္ျပီး ျပန္ထြက္လာေတာ့ ပုိျပီး ဒီကိစၥကုိ ဘယ္လုိမွ စိတ္ဝင္စားလုိ႔မရ ျဖစ္သြားပါတယ္။ တပည့္ေတာ္အတြက္ေတာ့ တရားထုိင္တာနဲ႔ အျဗဟၼစရိယ ဒီႏွစ္ခုကုိ ဘယ္လုိမွ တြဲလုပ္လုိ႔ ရမယ္ မထင္ပါ။
သားသမီး ေမြးတာ သာသနာျပဳကုသုိလ္ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဖတ္ရပါတယ္။ တပည့္ေတာ္ တရားဓမၼအရာမွာ အရင့္က်က္ၾကီး မဟုတ္ေသးပါ။ သုိ႔ေသာ္လည္း တတ္ႏုိင္သေလာက္ေလး ေလွ်ာက္ေနတဲ့လမ္း ျဖစ္လုိ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳ၊ သားသမီးေတြ ေမြးမယ္ဆုိ ဒီလမ္းကုိ ဆက္မေလွ်ာက္ႏုိင္ ျဖစ္မွာေၾကာင့္ ျပဳခ်င္စိတ္၊ သားသမီး ယူခ်င္စိတ္ မရွိပါ။ ဒါဟာ သဂၤါေလာဝါဒသုတ္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ပါသလားဘုရား။

တပည့္ေတာ္ တရားအလုပ္ကုိ အေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေအာင္ အခန္းသီးျခား ငွားေနရပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ တြဲေနရင္ သူက သီခ်င္းနားေထာင္ခ်င္၊ တီဗီြဖြင့္ခ်င္ရင္ ကုိယ္က တရားထုိင္ေနေတာ့ သူလဲ အားနာ၊ သူ သြားခ်င္တဲ့ အရက္ဆုိင္လုိ ေနရာေတြ ကုိယ္က အေဖာ္မလုိက္ရင္ ၾကာေတာ့ အဖုအထစ္ေတြ ျဖစ္ မျဖစ္ေစခ်င္လုိ႔ တရားထုိင္တာ ဝိေဝကနဲ႔ဆုိ ပုိလြတ္လပ္ ဘာမွ အားမနာရလုိ႔ပါ။ အေပ်ာ္အပါးမက္တဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ေတာင္ အတူေနလုိ႔ မရရင္ အိမ္ေထာင္သားေမြးမယ္ဆုိ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးလုိ႔လဲ ျမင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေရးသားတဲ့ ဆရာေတာ္ကလဲ တရားျပ ကမၼဌာနာစရိယ ျဖစ္ေနပါတယ္။
တပည့္ေတာ္ ဘဝနဲ႔ လက္ေတြ႔ သက္ဆုိင္ေနတဲ့ ကိစၥျုဖစ္လုိ႔ ဘုန္းဘုန္းထံမွ အျမင္ကုိ ရယူလုိပါတယ္။ ရွင္းျပေပးပါဘုန္းဘုန္း။

(၂) ေရာမေရာက္တုိင္း ေရာမလုိ က်င့္သင့္ မက်င့္သင့္ ေဆာင္းပါးလဲ ဖတ္ရပါတယ္။ တပည့္ေတာ္ အရက္မေသာက္၊ မကခုန္တတ္လုိ႔ ကလပ္ေတြ ဒစ္စကုိေတြ ဘားေတြ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ မသြားေတာ့ မိတ္ေဆြဖြဲ႕စရာ သူမ်ားထက္ နည္းျပီး တစ္ခါတစ္ရံ အထီးက်န္ ျဖစ္ရပါတယ္။ အရက္မေသာက္ရင္ မရဘူး (ခင္မင္မႈကုိ အရက္ဝုိင္းမွာသာ ရွာရျပီး အရက္ဝုိင္းမွာသာ တစ္ခ်ိဳ႕ အလုပ္စကားေတြ ေျပာရလုိ႔) ဆုိတဲ့ အၾကံေပးစကားမ်ိဳးလဲ ၾကားရပါတယ္။ ကလပ္နဲ႔ ဒစၥကုိေတြ သြားရင္ အရက္နဲ႔ (မိန္းမ) အေပ်ာ္အပါးေတြ လုပ္ရတဲ့ေနရာဆုိေတာ့ တတ္သမွ် မွတ္သမွ် ေစာင့္ထိန္းေနတဲ့ သီလက်ိဳးပဲ့သြားမွာ စုိးလုိ႔ မလုိက္ရဲပါ။ သူငယ္ခ်င္းေတြ သြားတုိင္း မလုိက္ဘူး ျငင္းေတာ့ အခုေတာ့ မေခၚေတာ့ပါဘူး။ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း နည္းပါးျပီး အထီးက်န္ ျဖစ္လာမွာလဲ ေၾကာက္ပါတယ္။ ဘယ္လုိ လုပ္သင့္တယ္ နည္းေပးေစလုိပါတယ္ဘုရား။ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္း တုိးပြားရရွိေစမယ့္ တရား၊ နည္းလမ္းရွိရင္ သိခ်င္ပါတယ္။

႐ုိေသစြာျဖင့္
စုိင္းစုိင္း

Q. ေမးခြန္းေတြကေတာ့ အေတာ္ေလးကုိ အစြန္းလြတ္ေအာင္ ေျဖေပးရမယ့္ အေနအထားျဖစ္ပါတယ္။ ေမးခြန္းရွင္မ်ား အေနျဖင့္ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ား ေဟာတဲ့တရားကုိပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေရးသားတဲ့ ေဆာင္းပါးကုိပဲျဖစ္ျဖစ္ နားယူဖတ္႐ႈတဲ့အခါ အစအဆုံးနာယူဖတ္႐ႈဖုိ႔ လုိသလုိ ေရွ႕ေနာက္ဆက္စပ္ စဥ္းစားတတ္ၾကဖုိ႔လည္း လုိပါတယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ေတြမွာလည္း အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုတည္းကုိပဲ တစ္ခါတစ္ရံ နာယူတဲ့ေ၀ေနယ်တုိ႔ကုိ လုိက္ၿပီးစကားလုံး ပရိယာယ္ေျပာင္းလဲ ေဟာၾကားမႈေတြ ရွိတာကုိ ပိဋကတ္စာေပေတြမွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ထားပါေတာ့ ဒီေနရာမွာလည္း စကားလုံးမ်ားကုိ အတိအက် တစ္ထစ္ခ် စဲြယူမမွတ္သားေစလုိပါ။ ေမးခြန္းရွင္ရဲ႕ ေမးလာတဲ့ ေမးခြန္အရသာ နားလည္သလုိ ေျဖၾကားေပးလုိက္ပါတယ္။ ဘယ္ဆရာေတာ္ ဘယ္အရွင္ရဲ႕ ေဟာေျပာေရးသားမႈကုိ ဆန္႔က်င္လုိ၍ မဟုတ္ေၾကာင္း ႀကိဳတင္၀န္ခံပါရေစ။

(၁) ``ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ဘုန္းၾကီး သီလရွင္ မဝတ္ႏုိင္ရင္ အိမ္ေထာင္ျပဳရမယ္၊ ဒါမွ ကုသုိလ္ရတယ္`` ဆုိတဲ့ အဓိပၸါယ္ကုိ ``လူ၀တ္ေၾကာင္ေတြ အိမ္ေထာင္မျပဳရင္ မျဖစ္မေန သာသနာ့ေဘာင္၀င္ရမယ္၊ မ၀င္ရင္ လူ႔ဘ၀နဲ႔ ဘာကုသုိလ္မွမရဘူး၊ အလကားအခ်ည္းနည္းပဲ၊ အိမ္ေထာင္ျပဳကုိျပဳမွ ကုသုိလ္ရမယ္``ဆုိတဲ့ သေဘာမ်ိဳး မမွတ္ၾကေစလုိပါ။ အိမ္ေထာင္မျပဳဘဲ လူ၀တ္ေၾကာင္ဘ၀နဲ႔ ကုသုိလ္ရေအာင္ ေနလုိ႔လုပ္လုိ႔ ရပါတယ္။ လူ႔ဘ၀မွာ ေနတဲ့အခုိက္အတန္႔ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း မျပဳျခင္းက အဓိကမက်ပါ။ အကုသုိလ္မျဖစ္ေအာင္ ေနျခင္း၊ မေနျခင္း၊ ကုိယ္က်င့္သီလ ျပည့္စုံျခင္း၊ မျပည့္စုံျခင္း၊ ေလာကေၾကာင္းအရ ျဖည့္က်င့္ရမယ့္ ၀တၱရားမ်ား ေက်ျခင္း၊ မေက်းျခင္း စတာေတြက အဓိကက်ပါတယ္။ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး အျပစ္ေတြ၊ အကုသုိလ္ေတြ တစ္ပုံတစ္ပင္ႀကီး ျဖစ္ေနရင္ ဘယ္ေလာက္ပဲ အိမ္ေထာင္ျပဳျပဳ ကုသုိလ္မရဘဲ အကုသုိလ္ေတြသာ ရတတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ျဖစ္တဲ့ အာသေ၀ါကုန္ၿပီး နိဗၺာန္ရေရးနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း မျပဳျခင္းထက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ မည္မွ်တုိးတက္မႈရွိတယ္၊ က်င့္ႀကံအားထုတ္ ႏုိင္စြမ္းရွိတယ္ ဆုိတာက ပုိၿပီး အဓိကက်ပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူတဲ့ သိဂၤါလသုတ္ (သိဂၤါေလာ၀ါဒသုတ္) ကုိၾကည့္မယ္ဆုိရင္ လူ၀တ္ေၾကာင္ ျဖစ္တဲ့ သားသမီးမ်ား၊ အိမ္ေထာင္ရွင္ လင္ေယာက်္ား၊ ဇနီးမယားတုိ႔ရဲ႕ က်င့္၀တ္ေတြကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း ေဟာထားတာကုိ ေတြ႕ရပါမယ္။
သားသမီး၀တၱရား (၅)ပါး
၁။ မိဘတုိ႔ကုိျပန္၍ ျပဳစုလုပ္ေကၽြး ေမြးျမဴျခင္း
၂။ မိဘတုိ႔၏ အမႈကိစၥကုိ ျပဳလုပ္ေပးျခင္း
၃။ မိဘတုိ႔၏ ဥစၥာကုိ မေပ်ာက္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္ျခင္း၊ အစဥ္အဆက္မွလာေသာ ကုသုိလ္၀တ္ကုိျပဳျခင္းျဖင့္ အမ်ိဳးအႏြယ္ကုိ တည္ေစျခင္း
၄။ အေမြခံထုိက္ေအာင္ က်င့္ႀကံလုိက္နာျခင္း
၅။ ကဲြကြာေသလြန္ေသာ မိဘတုိ႔၏အလုိ႔ငွါ အလွဴဒါနျပဳလုပ္ေပးျခင္း
လင့္၀တၱရား (၅)ပါး
၁။ အျမတ္တႏုိး ေခၚဆုိျခင္း
၂။ ႏွိမ့္ခ်၍ မေခၚဆုိျခင္း
၃။ မိမိမယားတပါး အျခားမိန္းမတုိ႔ႏွင့္ မေပ်ာ္ပါးျခင္း
၄။ စားဖုိေဆာင္ အုပ္စုိးမႈကုိ လြဲအပ္ျခင္း
၅။ အ၀တ္တန္ဆာ ဆင္ေပးျခင္း
မယား၀တၱရား (၅)ပါး
၁။ အမႈႀကီးငယ္ကုိ ေကာင္းစြာစီရင္ျခင္း
၂။ ႏွစ္ဘက္ေသာ ေဆြမ်ိဳးမ်ားအား ခ်ီးေျမွာက္ျခင္း
၃။ မိမိလင္မွတပါး အျခားေယာက္်ားတုိ႔ႏွင့္ မေပ်ာ္ပါးျခင္း
၄။ ရွာေဖြစုေစာင္းခဲ့ေသာ ဥစၥာကုိ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း
၅။ အလုံးစုံေသာ ကိစၥတုိ႔၌ လိမၼာ၍ ပ်င္းရိျခင္းမွကင္းျခင္း

ဒီ၀တၱရားေတြထဲမွာ ၾကည့္ရင္ မျဖစ္မေန အိမ္ေထာင္ျပဳရျခင္း ဆုိတာ တုိက္႐ုိက္ေဟာထားတာ မရွိပါဘူး။ သားသမီး၀တ္ထဲမွာပါတဲ့ ေစာင့္ေလမ်ိဳးႏြယ္ ဆုိတဲ့က်င့္၀တ္ကုိ နားလည္မႈ လဲြေနတာလုိ႔ ဆုိရမလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေစာင့္ေလမ်ိဳးႏြယ္ဆိုတာ အမ်ိဳးအႏြယ္ မပ်က္သုဥ္းေအာင္ အိမ္ေထာင္ျပဳ သားသမီးေတြ အမ်ားႀကီးေမြးၿပီး ေဆြမ်ိဳးအင္အားကုိ ေတာင့္တင္းေအာင္ လုပ္ခုိင္းတာထက္ ပါဠိေတာ္မွာ တုိက္႐ုိက္လာတဲ့ စကားက `` မိဘတုိ႔၏ ဥစၥာကုိ မေပ်ာက္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္ျခင္း၊ အစဥ္အဆက္မွလာေသာ ကုသုိလ္၀တ္ကုိျပဳျခင္းျဖင့္ အမ်ိဳးအႏြယ္ကုိ တည္ေစျခင္း`` ဆုိတဲ့ အဓိပၸါယ္ပါ။ ဒီအဓိပၸါယ္ကုိ ၾကည့္ရင္ရွင္းပါတယ္။ အစဥ္အဆက္ မိဘတုိ႔ျပဳလုပ္လာတဲ့ ကုသုိလ္၀တ္ေတြ၊ ေကာင္းတဲ့လုပ္ရပ္ေတြကုိ ကုိယ့္လက္ထက္္၊ ကုိယ့္မ်ိဳးဆက္လက္ထက္မွာ မေပ်ာက္သြားေအာင္ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ မိဘတုိ႔ရဲ႕ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာလုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ထိန္းသြားတဲ့ ပုံစံေတြအတုိင္း ကုိယ္လည္းသူတုိ႔လုိ အက်င့္သီလေကာင္းမြန္ေအာင္ ေနထုိင္ျပလုိက္ျခင္း စတာေတြကုိ ဆုိလုိတာပါ။

အိမ္ေထာင္ျပဳရင္ ကုသုိလ္ရတယ္၊ သာသနာျပဳရာ ေရာက္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္က ဘုရားရွင္လက္ထက္က ၀ိသာခါတုိ႔ အနာထပိဏ္တုိ႔လုိ လူပုဂၢဳိလ္မ်ားလုိ ျဖစ္ေစခ်င္လုိ႔ တင္စားတာမ်ိဳးဆုိရင္ ျဖစ္ႏုိင္တယ္လုိ႔ တစ္ဘက္က ေတြးလုိ႔ရပါတယ္။ ၀ိသာခါတုိ႔ၾကေတာ့ ေသာတာပန္လည္း ျဖစ္ေန၊ စီးပြားေရးအရလည္း ျပည့္စုံေနၿပီဆုိေတာ ေျမာက္မ်ားစြာေသာ သားသမီးေျမးျမစ္ေတြနဲ႔ ဘုရားေက်ာင္းကန္ သြားႏုိင္တဲ့အထိ မ်ိဳးဆက္ေကာင္းခဲ့ၾကပါတယ္။ ေမြးလာသမွ် သားသမီေျမးျမစ္ေတြကုိလည္း သူလုိျဖစ္ေအာင္ သြန္သင္ဆုံးမႏုိင္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆုံးအမေတြကုိ သူလုိတည္ႏုိင္ေအာင္ မ်ိဳးႏြယ္ဆက္ကုိ ဆက္ခံေစပါတယ္။ အဲလုိမ်ိဳး လုပ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ အိမ္ေထာင္ျပဳ၊ သားသမီးေမြးတာဟာ သာသနာျပဳရာ ေရာက္ပါတယ္။ ဒီလုိမဟုတ္ဘဲ သာသနာကုိ ဖ်က္မဲ့၊ မိဘကုိေဆာ္ကားမဲ့၊ အမ်ိဳးကုိ ဖ်က္မဲ့သားသမီး ေမြးေပးလုိက္မယ္ဆုိရင္ သာသနာျပဳရာ မေရာက္ႏုိင္ပါဘူး။

သိဂၤါလသုတ္ဆုိတာ သိဂၤါလသတုိးသားကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေနာင္းလူမ်ား ေလာကက်င့္၀တ္မ်ား ေက်ေအာင္က်င့္ေဆာင္ႏုိင္ဖုိ႔နဲ႔ ထုိမွတစ္ဆင့္ သုဂတိဘ၀၊ သုဂတိဘ၀မွတစ္ဆင့္ မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္အထိ တက္လွမ္းႏုိင္ေစလုိေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ေလာကေကာင္းက်ိဳးကုိ ေရွး႐ႈေဟာၾကားထာတာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီက်င့္၀တ္ေတြနဲ႔ ညီညႊတ္ခ်င္လုိ႔ အိမ္ေထာင္ မျပဳခ်င္ဘဲ ေလာကီအလုပ္ေတြ မလုပ္ခ်င္ဘဲ လုပ္ရတဲ့ပုံစံမ်ိဳး မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ အိမ္ေထာင္မျပဳဘဲ ကုသုိလ္ရေအာင္၊ သာသနာျပဳႏုိင္ေအာင္ မိမိရဲ႕ကုိယ္က်င့္သီလမ်ားကုိ လုံၿခဳံေအာင္ထိန္း၊ ၀ိပႆနာတရားမ်ား ရေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး ကုိယ္သိထားတာေတြကုိ အျခားသူမ်ား သိေအာင္ျပန္လည္ ျဖန္႔ေ၀ေဟာေျပာကာ အျခားသူမ်ားကုိပါ သာသနာတည္ေစမယ္ဆုိရင္ သာသနာျပဳရာ ေရာက္ပါတယ္။ ဘုရားေဟာ ဇာတ္ေတာ္ေတြထဲမွာ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ အေလာင္းေတာ္မ်ားဟာ အိမ္ေထာင္မျပဳဘဲ ေတာထြက္ကာ ရေသ့ရဟန္းျပဳၾကတဲ့ သာဓကမ်ား၊ မိဘမ်ား မရွိတ့ဲေနာက္မွာ မိဘရဲ႕ က်န္ခဲ့တဲ့ အေမြေတြကုိ လွဴဒါန္းၿပီး ေတာထြက္ကာ တစ္ကုိယ္တည္း တရားဓမၼက်င့္ႀကံ ေနထုိင္သြားၾကတဲ့ သာဓကေတြ ရွိပါတယ္။ က်န္တ့ဲအေၾကာင္းမ်ားကုိ မေျပာဘဲ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အဓိကပန္းတုိင္ျဖစ္တဲ့ ကိေလသာကုန္ခမ္းၿပီး နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳေရးလမ္းစဥ္မွာ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး ကုသုိလ္ရေစတာထက္ သီလသမာဓိပညာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာတရား အားထုတ္၍ ကိေလသာ အာသေ၀ါ ကုန္ခမ္းေအာင္လုပ္တာက ပုိၿပီးအေရးႀကီးတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အိမ္ေထာင္ရွင္ျဖစ္ေစ၊ အိမ္ေထာင္ရွင္ မဟုတ္တဲ့သူေတြျဖစ္ေစ အဓိကကေတာ့ လူ႔ဘ၀ရတဲ့အခုိက္မွာ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္လုိက္ျခင္းက ပုိၿပီးေကာင္းပါတယ္လုိ႔ပဲ ဘုန္းဘုန္းရဲ႕ ကုိယ္ပုိင္အျမင္ကုိ ေျပာလုိပါတယ္။

(၂) မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း ေပါျခင္း၊ မေပါျခင္းဟာ ေလာကဓံေတြပါ။ တစ္ခါတစ္ရံ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း မရွိ တစ္ေယာက္တည္းျဖစ္ေနျခင္းက တရားအားထုတ္တဲ့သူ၊ ဘာသာေရးလုိက္စားတဲ့ သူေတြအတြက္ ပုိၿပီးေကာင္းတဲ့ အေနအထား ရွိပါတယ္။ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္းဆုိတာ ေကာင္းတဲ့ဘက္မွာ အကူအညီ ျဖစ္ေစတာ၊ ေကာင္းေအာင္သြန္သင္ဆုံးမေပးတာ၊ ပစၥဳပၸန္သံသရာ ေကာင္းေအာင္လုပ္ေပးတာကုိ ဆုိလုိတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မေကာင္းတဲ့ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း ေပါမ်ားတာထက္ အဲလုိမေကာင္းတဲ့ မိတ္ေဆြမ်ိဳးမရွိ တစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္ျခင္းက ပုိေကာင္းပါတယ္။ အဲလုိမွ မဟုတ္ ေကာင္းတာေတြလည္း လုပ္ခ်င္တယ္ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းလည္း ရွိခ်င္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကုိယ္နဲ႔စိတ္တူ၊ ကုိယ္တူ၊ အက်င့္စာရိတၱတူ၊ ၀ါသနာတူတဲ့သူေတြကုိ ရွာေဖြေပါင္းသင္းပါဟု အႀကံျပဳပါရေစ။ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း ေပါေစဖုိ႔အတြက္ေတာ့ ကုိယ္က်င့္သီလကုိ အပ်က္မခံပါနဲ႔လုိ႔ တုိက္တြန္းလုိပါတယ္။

6 မွတ္ခ်က္မ်ား (...ေရးရန္):

  • Anonymous says:
    Thursday, March 12, 2009

    တင္ပါ့ ဘုန္းဘုန္း ... ဖိုးသား ဟိုတစ္ခါ သိခ်င္တာလည္း ဒီအိမ္ေထာင္ျပဳတဲ့ ကိစၥပါတယ္... ဘုန္းဘုန္း ေျပာတာ ဟုတ္ပါတယ္... အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း မျပဳျခင္းနဲ႔ ကုသိုလ္ရျခင္း မရျခင္းက မဆိုင္ပါဘူး... ကုသိုလ္တရားေတြ တိုးပြားေအာင္၊ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ အသခၤတ နိဗၺာန္ အထိေရာက္ေအာင္ က်င့္ၾကံ အားထုတ္မႈေတြကေတာ့ မိမိအေပၚမွာပဲ မူတည္ပါတယ္ဆိုတာ... ဖိုးသားလည္း အဲလိုျမင္ပါတယ္...

    မိတ္ေဆြနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး ဓမၼပဒ မွာ ဖိုးသား ဖတ္ဖူးတယ္... *မိတ္ေကာင္းမေတြ႔ရင္ တစ္ေယာက္တည္းေန* ဆိုတာေလး

    **စရေဥၥ နာဓိဂေစၦယ်၊ ေသယ်ံ သဒိသမတၱေနာ။**
    **ဧကစရိယံ ဒဠႇံ ကယိရာ၊ နတၳိ ဗာေလ သဟာယတာ။**

    မိတ္ေကာင္း ေဆြေကာင္းေပါင္းခ်င္လို႔
    ရွာေဖြေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ဟာ
    ကိုယ္က်င့္ေျဖာင့္မတ္မႈဂုဏ္
    စိတ္ဓါတ္ျမင့္မားမႈဂုဏ္နဲ႔
    အသိဉာဏ္ ၾကီးက်ယ္မႈ ဂုဏ္အရာမွာ
    ကိုယ့္ထက္သာလြန္တဲ့သူ
    ဒါမွမဟုတ္
    ကိုယ္နဲ႔တန္းတူတဲ့သူကို
    ဘယ္လိုမွ မရႏုိင္ဘူးဆိုရင္
    အေဖာ္မတြဲ တစ္ေယာက္တည္း
    ေနထို္င္က်င့္သံုးျခင္းကိုပဲ
    ခိုင္ခိုင္ျမဲျမဲ
    ျပဳလုပ္သင့္ပါတယ္။
    ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့
    ကိုယ့္ထက္နိမ့္က်တဲ့
    လူမိုက္ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ သႏၱာန္မွာ
    မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္းရဲ႕
    ဂုဏ္အဂၤါ လကၡဏာေတြ
    လံုး၀ မရွိႏိုင္လို႔ပါပဲ။

    (ဓမၼပဒ ဂါထာ - ၆၁)

    ဘုန္းဘုန္း က်န္းမာပါေစ..

    ေလးစားရိုေသစြာ ဦးခိုက္လ်က္
    ခ်စ္တပည့္
    ဖိုးသား

  • Anonymous says:
    Friday, March 13, 2009

    ဘုန္းဘုန္း

    အေျဖေတြကုိ အခုပဲ ဖတ္လုိ႔ ျပီးပါတယ္။ တပည့္ေတာ္ စိတ္ရွင္းလင္းေအာင္ ေျဖၾကားရွင္းျပေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္စြာ ဦးခုိက္ပါတယ္ဘုရား။ ဘုန္းဘုန္း သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းမ်ား တုိးတက္ေအာင္ျမင္ပါေစ။

    ႐ုိေသစြာျဖင့္
    စုိင္းစုိင္း

  • Anonymous says:
    Friday, March 13, 2009

    ဒီေနရာမွာ အေျဖရွင္ ဆရာေတာ္နဲ႔ သက္ဆုိင္ျခင္း မရွိပဲ ဒီအယူ၀ါဒ ေပၚထြန္းလာပံုအေၾကာင္းကုိ ဖတ္ရႈမွတ္သားမိသူ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ တပည့္ေတာ္ အျမင္ကုိ ၀င္ေရာက္ေဆြးေႏြးေလွ်ာက္ထားခြင့္ ျပပါဘုရား။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ရဲ႕ ေဟာၾကားခ်က္ တရားမ်ားကုိ ကာကြယ္ေပးလုိျခင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား မေဟာခဲ့တာေတြကုိ ဘုရားႏႈတ္ကပါက္ေတာ္အျဖစ္ လူအမ်ား နားလည္မႈ မလြဲေစလုိျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသစၥာမွန္ခဲ့ရင္ ၾကီးမားေသာ ပညာဥာဏ္နဲ႔ ျပည့္စံုရလုိပါတယ္။

    ေမထုန္မွီဝဲျခင္းကုိ ေရွာင္ၾကဥ္တာဟာ တရားနဲ႔ ေမြ႔ေလ်ာ္သူ (ဓမၼစာရီ)တုိ႔ က်င့္အပ္ေသာ အက်င့္ျဖစ္ျပီး ျဖည့္ဆည္းအပ္တဲ့ နိကၡမပါရမီရဲ႕ အစိတ္အပုိင္း တစ္ခုလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအဆင့္ကုိ မတက္လွမ္းႏုိင္ေသးသူမ်ားအတြက္ေတာ့ အိမ္ေထာင္မႈနယ္ထဲမွာ ေနရင္ လင့္ဝတ္၊ ဇနီးဝတ္၊ မိဘဝတ္မ်ား ေက်ျပြန္ဖုိ႔ ဆံုးမေတာ္မူတာပါ။ လင္မယား အျဖစ္ ေရာက္ျပီးသူမ်ားအတြက္ ဆုိထားတဲ့ လင့္ဝတ္ မယားဝတ္မ်ားကုိ လုိရာ ထုတ္ျပျပီး လူဝတ္ေၾကာင္ေတြကုိ အိမ္ေထာင္ျပဳကုိ ျပဳရမယ္၊ ဒါဟာ Buddhist social phoelosophy (အဆုိရွင္၏ ေရးသားခ်က္အတုိင္း) ပဲလုိ႔ မိမိအယူအဆကုိ ဘုရားအယူအဆအျဖစ္ မလွည့္စားအပ္ပါ။ ဒီအေရးေတြကုိ ေတြးျမင္ စုိးရြ႔ံေတာ္မူလုိ႔ အရွင္မဟာကႆပနဲ႔ ပထမသဃၤာယနာတင္ မေထရ္ၾကီးမ်ားဟာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္ေတြကုိ ျပင္ျခင္း၊ ျဖည့္ျခင္း မျပဳဖုိ႔ ဆႏၵရွိေတာ္မူခဲ့တာပါ။

    အနာထပိဏ္သူေဌးၾကီးရဲ႕ သမီးငယ္ သုမနေဒဝီဟာ သကဒါဂါမ္ ဘဝနဲ႔ ကြယ္လြန္ခဲ့ပါတယ္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္ထိ အိမ္ေထာင္မျပဳသလုိ အဖ သူေဌးၾကီးကလဲ ဒီသမီးအငယ္ကုိေတာ့ အိမ္ေထာင္ခ်ေပးဖုိ႔ မလံုးပန္းခဲ့ပါ။ ျမတ္စြာဘုရားကလဲ ဘယ္ဒါယကာ ဒါယိကာမကုိမွ သင္တုိ႔ရဲ႕ သားသမီးမ်ား အရြယ္ေရာက္ျပီ၊ အိမ္ေထာင္ခ်ေပးေလာ့လုိ႔ မဆုိင္တဲ့ အမႈကုိ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ ညႊန္ၾကားျခင္း မျပဳပါ။

    ဝိသာခ သူၾကြယ္ဟာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားကုိ နာယူျပီး အနာဂါမ္ ျဖစ္လာတဲ့အခါ ကာမဂုဏ္အမႈကုိ ဆႏၵမရွိေတာ့ျပီမုိ႔ ဇနီးသည္ (ဓမၼဒိႏၵာေထရီ ျဖစ္လာမယ့္ ပုဂၢိဳလ္)ကုိ အျခားတစ္ပါးေသာ ေယာက္်ားသားနဲ႔ ယူလုိကယူ၊ အိမ္မွာပဲ မိမိႏွမလုိ အမိလုိ ေနလုိကလဲ ေနဖုိ႔ ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။

    အိမ္ေထာင္ျပဳဖူးသူ လက္ရွိအိမ္ေထာင္သည္ျဖစ္ေစ၊ အိမ္ေထာင္မျပဳဖူးသူ ျဖစ္ေစ ျဗဟၼစရိယ သိကၡာပုဒ္ကုိ စြမ္းႏုိင္သမွ် ေဆာက္တည္ျပီး တရားဘာဝနာ ပြားမ်ားႏုိင္လွ်င္ အလြန္ မြန္ျမတ္ပါတယ္။ မဂၤလာ တရားေတာ္ထဲမွာလဲ ျဗဟၼစရိယာကုိ မဂၤလာ တစ္ပါးအျဖစ္ ထည့္သြင္းေဟာၾကားထားပါတယ္။

    အရွင္သာရိပုတၱရာနဲ႔ အရွင္ေမာဂၢလန္ ျဖစ္လာမယ့္ ဥပတိႆနဲ႔ ေကာလိတတုိ႔ ျမတ္စြာဘုရားထံ သာဝကခံဖုိ႔ ေရာက္လာေတာ့ အသက္ေတြဟာ ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ မတိမ္းမယိမ္း ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက ဒီ ၃၅ ႏွစ္ဝန္းက်င္ လူပ်ိဳၾကီးမ်ားကုိ သင္တုိ႔ ဒီအရြယ္ထိ အိမ္ရာမထူေထာင္ဘဲ ေနရသလားလုိ႔ ကဲ့ရဲ႕ေတာ္ မမူပါ။ ေပးစရာရွိတဲ့ တရားကုိသာ ေပးေတာ္မူပါတယ္။

    အိမ္ေထာင္သည္မ်ားလဲ ျဗဟၼစရိယ သီလ ျဖစ္ေစ၊ ရွစ္ပါး ကုိးပါးေသာ ဥေပါသထ သီလမ်ား ျဖစ္ေစ တစ္ပတ္တစ္ၾကိမ္ သုိ႔မဟုတ္ မိမိတုိ႔ ႏုိင္နင္းသေလာက္ ေဆာက္တည္ၾကမယ္ဆုိရင္ ေကာင္းတာပါပဲ။ တရားအရာမွာ အိမ္ေထာင္ျပဳဖူးသူ တရားမရႏုိင္ရယ္လုိ႔ မရွိသလုိ အိမ္ေထာင္ မျပဳဖူးသူမွ တရားရႏုိင္တယ္လုိ႔လဲ မရွိပါ။ ဒါေပမယ့္ တရားကုိ က်င့္စဥ္မွာေတာ့ ကာမဂုဏ္ေတြကုိ ေရွာင္ႏုိင္သမွ် ေရွာင္ေလ ေကာင္းေလပါပဲ။ မစားမေသာက္ မဝတ္မစား အငတ္ေနရမယ္လုိ႔ ေဟာၾကားထားတာ မရွိလုိ႔ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားထားတာေတြဟာ ဘာမွ အစြန္းေရာက္တာ မပါပါ။ ေပါ့ပါးသက္သာစြာ လုိက္နာအားထုတ္ႏုိင္ၾကပါတယ္။

    သဂၤါေလာဝါဒသုတ္ပါ အခ်က္မ်ားဟာ အိမ္ေထာင္သည္မ်ားအတြက္ အိမ္ေထာင္သည္ဝတ္ ပါတာနဲ႔ လူတို္င္း အိမ္ေထာင္ျပဳရမယ္လုိ႔ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာခဲ့ေလဟန္ မလွည့္စားအပ္ပါ။ မိမိနဲ႔ အက်ံဳးဝင္ရာ ဝတ္ကုိ ေက်ေစဖုိ႔သာ လုိပါတယ္။ လင္သားဟာ မယားဝတၱရားပါ ေက်စရာ မလုိသလုိ ဇနီးသည္ကလဲ လင့္ဝတၱရားပါ ေက်ေအာင္ အားထုတ္ေနစရာ မလုိပါ။ ဒကာကလဲ ဒကာဝတ္နဲ႔တင္ အားမရလုိ႔ ရဟန္းဝတၱရားပါ ေက်ေအာင္ အားထုတ္စရာ မလုိပါ။ ဒီဥပမာအတုိင္းပဲ ကုိယ္က ရဟန္းျဖစ္ေစ လူျဖစ္ေစ အိမ္ေထာင္သည္ မဟုတ္ရင္ အိမ္ေထာင္သည္ဝတ္ေတြ ေက်ဖုိ႔ မလုိပါ။ ေက်ေအာင္ ၾကိဳးစားတဲ့ အေနနဲ႔ အလ်င္အျမန္ အိမ္ေထာင္ျပဳစရာလဲ မလုိပါ။ အိမ္ေထာင္ျပဳခ်င္ရင္ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ ျပဳခြင့္ ရွိပါတယ္။ ဘုရားျပဳခုိင္းလုိ႔ ျပဳရတာရယ္လုိ႔ မရွိပါ။

    သဂၤါေလာ၀ါဒသုတ္မွာ လင့္ဝတၱရားေတြ ပါရွိလို႔ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးက ဒီဝတၱရားေတြပါ ေက်ေအာင္ အိမ္ေထာင္ျပဳမယ္ဆုိ သင့္ေတာ္ပါ့မလား။ မသင့္ေတာ္သလုိ ေက်စရာလဲ မလုိအပ္ပါ။ ဒီလုိပဲ အိမ္ေထာင္ မျပဳဖူးသူ ျဖစ္ေစ၊ ျပဳဖူးျပီး ေသကြဲရွင္ကြဲ ကြဲကြာသြားသူေတြျဖစ္ေစ က်န္တဲ့ ဒါယိကာဝတ္ ဆရာဝတ္ တပည့္ဝတ္ စသည္မ်ား မိမိနဲ႔ဆုိင္ရာ ထမ္းေဆာင္ၾကရင္ ျပီးတာပါပဲ။ အိမ္ေထာင္က ျပဳလုိလဲသေဘာ၊ မျပဳလုိလဲသေဘာ။ ျပဳရမယ္လုိ႔ ျမတ္စြာဘုရားက လံုးဝ စြက္ဖက္ေဟာၾကားထားျခင္း မရွိပါ။

    “ရဟန္းသာမေဏနဲ႔ ခ်စ္ၾကိဳက္လူထြက္ အိမ္ေထာင္ျပဳရင္ အျပစ္ရွိတယ္ဟု ယူဆၾကျခင္း”ကုိလဲ ဒီအဆုိရွင္ အရွင္က “ဘာသာျခားမ်ားရဲ႕ စိုက္ဝါး” အျဖစ္ လုိ႔ ကဲ့ရဲ႕ထားပါတယ္။ ရဟန္းသာမေဏနဲ႔ မာတု
    ဂါမ ခ်စ္ၾကိဳက္ျခင္းကုိ ျမတ္စြာဘုရား ပိတ္ပင္တားျမစ္ေတာ္မူခဲ့တာမုိ႔ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ မလြတ္မလပ္ေအာင္ ဒီေႏွာင္ၾကိဳးထားသြားတယ္လုိ႔ ျမင္ရင္၊ ကဲ့ရဲ႕ခ်င္ရင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ကုိယ္ေတာ္ဟာ အရင္ဆံုး ကဲ့ရဲ႕ခံရပါလိမ့္မယ္။

    ဒါယိကာမမ်ားဟာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ၊ ဒါယိကာမ်ားဟာ ရဟန္းမမ်ားကုိ ညစ္ညမ္းေသာစိတ္ျဖင့္ တပ္မက္စြဲလမ္းတာကုိ ျမတ္စြာဘုရား အားမေပးပါ။ တပည့္သာဝကမ်ားအားလည္း ဒါေတြကုိ လံုးဝ ေရွာင္ၾကဥ္ေစပါတယ္။ ဒီညြတ္ကြင္းကုိ ေရွာင္ႏုိင္ၾကတဲ့ ဘိကၡဳ၊ ဘိကၡဳနီမ်ားကုိလဲ ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူပါတယ္။

    ဒီေတာ့ ရဟန္းသာမေဏနဲ႔ ခ်စ္ၾကိဳက္တာကုိ ဒကာဒကာမမ်ားက အျပစ္လုိ႔ ယူဆတာ၊ က်ဴးလြန္တဲ့ မိန္းမသားကုိလဲ သံဃာကုိေတာင္ မေရွာင္ရန္ေကာလုိ႕ ကဲ့ရဲ႕တာဟာ မွန္ကန္ပါတယ္။ ဘယ္ဘာသာျခားရဲ႕ စုိက္ဝါးမွ မဟုတ္သလုိ ဒီဓေလ့ကုိလဲ ျပင္စရာ ဖ်က္စရာ မလုိပါ။ ဒီအျမင္ကုိ ျပင္ရ၊ ေျပာင္းျပန္လွန္ရမယ္ဆုိရင္ “သံဃာနဲ႔ ခ်စ္ကၽြမ္းဝင္ၾက။ ဒါဟာ သာမန္လူနဲ႔ ၾကိဳက္တာထက္ေတာင္ မြန္ျမတ္တယ္၊ ကုသုိလ္ရတယ္”လုိ႔ ဆုိရာေရာက္ျပီး ဒီေၾကြးေၾကာ္သံေတြလဲ ေပၚလာပါလိမ့္မယ္။ ပုဂံေခတ္က ပန္းဦးလႊတ္ခံတဲ့ အရည္းၾကီးေတြကုိ အေနာ္ရထာမင္း မၾကည္ညိဳတာ အဲဒါေၾကာင့္ပါ။

    မင္းဧကရာဇ္ေတြဟာ မိန္းမေဆာင္မွာ သီးျခားထားတဲ့ မိမိတုိ႔ မိဖုရား သမီးေတာ္မ်ား သံဃာေတာ္မ်ားကုိ ကုိးကြယ္ၾက၊ အဆံုးအမခံၾက၊ လွဴဒါန္းၾကတာေတြကုိ မတားျမစ္တဲ့အျပင္ အားေပးတာဟာ သံဃာေတာ္မ်ားရဲ႕ ဒါယိကာမမ်ားအေပၚ ႏွမလုိ အမိလုိသာ သေဘာထားတဲ့ သီလသိကၡာကုိ ယံုၾကည္ေလးစားလုိ႔ပါ။

    မဟာယာနနဲ႔ ေထရဝါဒဟာ ရတနာသံုးပါး ဆုိတဲ့ refugee camp မွာ ခုိလံႈေနရတာျခင္းတူလုိ႔ မညီမညြတ္ ကြဲျပားေနစရာ မလုိဘူးလုိ႔လဲ ဒီအရွင္က ဆိုထားပါတယ္။ ဒီစကားကုိလဲ ျမတ္စြာဘုရားသခင္နဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားဓမၼကုိ ကာကြယ္တဲ့အေနနဲ႔ ဆုိေရးရွိလုိ႔ ဆုိရပါေတာ့မယ္။

    ေထရ၀ါဒဟာ အရွင္မဟာကႆပ စတဲ့ မေထရ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ “ျမတ္စြာဘုရား တရားေတာ္ကုိ ျပင္ျခင္း ဖ်က္ျခင္း ျဖည့္ျခင္း မျပဳရ”ဆိုတဲ့ မူကုိ လုိက္နာလုိ႔ ေထရ၀ါဒ အမည္တြင္တာပါ။ ဗုဒၵ၀ါဒပါပဲ။ ဒီဝါဒရဲ႕ အရွင္ဟာ မေထရ္ၾကီးမ်ား မဟုတ္ဘဲ ျမတ္စြာဘုရား ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ျဖစ္ပါတယ္။

    အဓိက မတူညီႏုိင္ရျခင္း အေၾကာင္းက လကၡဏာေရး သံုးပါး (အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ)နဲ႔ နိဗာန္ အျမင္ပါ။ ဒီေနရာမွာ မတူညီရင္ ဘယ္လုိ ညွိလုိ႔မရ၊ ညွိလဲ မညွိအပ္၊ သီးျခားသာ ေနၾကရပါတယ္။ ဒါ သာသနာရဲ႕ အသက္လုိ အခ်က္အျခာက်တဲ့ ေနရာမုိ႔ပါ။

    မဟာယာနက နိဗာန္ကုိ အုိနာေသ ကင္းရာ ဘံုတစ္ခုလုိ႔ သတ္မွတ္လုိပါတယ္။ ဘုရားေလာင္းဟာ နတ္ျပည္မွာ မအုိမနာမေသ ရွိေနတယ္။ အခ်ိန္တန္ရင္ လူ႔ျပည္ဆင္းျပီး ဘုရားျဖစ္လိမ့္မယ္လုိ႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။

    ျမတ္စြာဘုရား ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့တဲ့ (ဖန္တီးသတ္မွတ္ခဲ့တာ မဟုတ္) အမွန္တရားအရ ဘယ္ရုပ္နာမ္မွ ေလာကမွာ မျမဲပါ။ မေဖာက္ျပန္ မပ်က္စီးဘဲ ထာဝရ တည္ျမဲေနတယ္ဆုိတာ မရွိပါ။

    ျမတ္စြာဘုရားယခင္တုိ႔သည္လည္း မျမဲပါ။ ပရိနိဗာန္ စံျပီး ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ ဘယ္ဘံုဗိမာန္မွာမွ မရွိေတာ့ ေလာကမွ လံုးဝ လြတ္ေျမာက္သြားၾကပါျပီ။ မဟာယာန က်မ္းတစ္ခုက အဆုိတစ္ရပ္ျဖစ္တဲ့ (က်မ္းအားလံုးရဲ႕ အဆုိ ဟုတ္မဟုတ္ မေသခ်ာလုိ႔ပါ) အရိေမေတၱယ်ဘုရား ပြင့္ဖုိ႔ ဘုရားေလာင္း လူ႔ျပည္ဆင္းလာရင္ ေက်ာက္ေတာင္ထဲက ကႆပ ဘုရားရွင္ ထြက္လာျပီး ဘုရားသစ္အား သပိတ္သကၤန္း အပ္ႏွင္းလိမ့္မယ္ဆုိတဲ့ အဆုိဟာ ေထရ၀ါဒ (ဗုဒၵဝါဒ)အရ လံုးဝ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ ပရိနိဗာန္စံျပီး ဘုရားရွင္ ျပန္သက္ေတာ္ရွင္တယ္ဆုိတာ မျဖစ္ႏုိင္လုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။

    မဟာယာန ရဟန္းေတာ္မ်ားလဲ ေလာကီေကာင္းက်ိဳးေဆာင္ျခင္း၊ ဒကာဒကာမမ်ား အက်ိဳးစီးပြားကုိ ရြက္ေဆာင္ျခင္းမ်ား ရွိၾကပါတယ္။ ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ားလဲ ထုိ႔အတူပါပဲ။ တစ္ပါးနဲ႔တစ္ပါး ေတြ႔ၾကရင္လဲ ခ်စ္ၾကည္စြာ ႏႈတ္ဆက္ၾက၊ စကားဆုိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ညီညြတ္ၾကရေအာင္ဆုိျပီး မတူတဲ့ ဝါဒႏွစ္ခုကုိေတာ့ ညွိယူလုိ႔ မရပါ။ ဟုိဘက္က နည္းနည္းေလွ်ာ့၊ ဒီဘက္က နည္းနည္းျဖည့္နဲ႔ ညွိလုိက္ရင္ ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ (သစၥာေလးပါး)၊ အနိစၥဒုကၡအနတၱ၊ အဘိဓမၼာ စတဲ့ သာသနာရဲ႕ ႏွလံုးသည္းပြတ္လုိ အျပင္အဖ်က္ မခံႏုိင္တဲ့ တရားေတြ ထိခုိက္မွာ စုိးတဲ့အတြက္ ညွိလုိ႔ မရတာပါ။ ဒါ မညီညြတ္ေလျခင္း၊ ကြဲျပားေလျခင္းလုိ႔ အျပစ္မတင္အပ္ပါ။

    မဟာယာနမွာ အခ်ိဳ႕ မဟာယာနဂုိဏ္းမ်ားမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ား အိမ္ေထာင္ျပဳခြင့္ ရွိပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က ဆရာေတာ္တစ္ပါး ဂ်ပန္ျပည္ကုိ ၾကြေတာ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းကုိ လုိက္အပုိ႔မွာ မေရာက္ခင္ ကားေပၚမွာ ဆရာေတာ္ကုိ ဒီက ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားမွာ မာတုဂါမမ်ား ရွိတတ္ေၾကာင္း ၾကိဳအသိေပးထားတဲ့အေနနဲ႔ ေလွ်ာက္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္က ဒီအထိ ဒါ ဘုရားတ,ယူရမယ့္ အျဖစ္ဆုိတာ မသိေသးပါဘူး။ ေက်ာင္းေရာက္ေတာ့ ဒါ ေက်ာင္းက ဘုန္းေတာ္ၾကီး ျဖစ္ေၾကာင္း မိတ္ဆက္ေပးျပီး တစ္ဆက္တည္း ဒီဘက္ ဂါဝန္ ဘာေရာင္နဲ႔က ဘုန္းၾကီးမိန္းမ၊ ဒီက ေဘာင္းဘီနဲ႔က ဘုန္းၾကီးသား၊ ဒီဘက္က ဂါဝန္ဘာေရာင္နဲ႔က ဘုန္းၾကီးသမီးဆုိျပီး မိတ္ဆက္ေပးေတာ့ ဆရာေတာ္ၾကီးခမ်ာ ဒီအေၾကာင္း ျမန္မာျပည္မွာ ျပန္အမိန္႔ရွိတာေတာင္ “ဟာ ဒုကၡပဲ”၊ “ဒုကၡပဲ”နဲ႔ ဒုကၡခ်င္း ထပ္သြားရွာပါတယ္။

    ဒါကုိ ညွိမယူႏုိင္ရေကာင္းလား၊ သေဘာထား မၾကီးႏုိင္္ရေကာင္းလားဆုိရင္ေတာ့ ေထဝါဒဟာ ဒီေနရာမွာ လံုးဝ အျပင္အဖ်က္ မခံပါ။ မိန္းမယူခ်င္ရင္ လူထြက္ျပီး ယူႏုိင္ပါတယ္။ လူမထြက္ဘဲ မာတုဂါမနဲ႔ မခ်စ္ၾကိဳက္အပ္ပါ။ ဒါကုိ အျပစ္မရွိဘူးလုိ႔လဲ မေဟာေျပာ မစည္းရံုးရပါ။

    ေထရဝါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ားအေနနဲ႔လဲ မာတုဂါမနဲ႔ က်ဴးလြန္ျခင္းဟာ ရဟန္းအျဖစ္ ဆံုးရႈံးရတယ္ဆုိတဲ့ ပါရာဇိက သိကၡာပုဒ္ကုိ လံုးဝ ျပင္ဖြင့္ ဖ်က္ခြင့္ မေတာင္းဆုိၾကပါ။ ဒါဟာ လံုးဝ မျပင္ဆင္အပ္တဲ့ သာသနာရဲ႕ အသက္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အလုိဆႏၵေတာ္မုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။

    ျမတ္စြာဘုရားသခင္ရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားကုိ မႏွစ္သက္ အားမရႏုိင္သူ ရဟန္းတစ္ပါးအေနနဲ႔ ရဟန္းအျဖစ္ကေရာ ဗုဒၵဘာသာဝင္အျဖစ္ကေရာ စြန္႔ျပီး ႏွစ္သက္ရာ ဘာသာကုိ ဝင္ႏုိင္ပါတယ္။ သုိ႔မဟုတ္ပါကလဲ ယံုၾကည္ရာ ဘာသာသစ္ ထူေထာင္ႏုိင္ေျခရွိရင္ ထူေထာင္ႏုိင္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာတြင္းကေန ဘုရားေဟာ တရားေတာ္မ်ားကုိ ျပင္ဆင္ဖုိ႔၊ မူရင္းအနက္မ်ားကုိ ပ်က္ယြင္းေအာင္ အဓိပာယ္သစ္ ဖြင့္ဖုိ႔ အားမထုတ္ရပါ။ ဒါဆုိရင္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗာန္ စံျပီဆုိတဲ့ သတင္းကုိ အရွင္မဟာကႆပကုိ ကုသိနာရံုျပည္က ျပန္လာတဲ့ တကၠတြန္းတစ္ဦးက ေျပာေတာ့ က်န္ရဟန္းေတာ္မ်ား ငုိေၾကြးၾကရာမွာ သုဘဒၵရဟန္းက “ငါ့ရွင္တုိ႔ မစုိးရိမ္ မငုိေၾကြးၾကလင့္၊ ရဟန္း ေဂါတမဟာ ငါတုိ႔ကုိ ဝိနည္းစည္းကမ္းေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခဲ့တယ္။ ခု သူ မရွိေတာ့။ ငါတုိ႔ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္လုိ႔ ရျပီ”လုိ႔ ေၾကြးေၾကာ္သံကုိ အမွတ္ရစရာ ျဖစ္ရပါလိမ့္မယ္။

    သံုးလူ႔နတ္ရဲ႕ တပည့္သား သံဃာမ်ားဟာ အရွင့္ဆႏၵေတာ္နဲ႔အညီ ဒါယကာ ဒါယိကာမတုိ႔အား ဒုကၡလြတ္ေၾကာင္း အျမိဳက္တရားကုိ ေဟာၾကားျဖန္႔ေဝ၍ တရားတု တ၇ားပ်က္ကုိ ေခ်ဖ်က္ႏုိင္ၾကပါေစသတည္း။

  • Anonymous says:
    Friday, March 13, 2009

    (philosophy စာလံုးေပါင္းကုိ ျပင္ဖတ္ရႈေစလုိပါသည္)

    ဘာသာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလုိလွ်င္ သာသနာ့ေဘာင္အတြင္းက ေျပာင္းလဲခြင့္ ရွိပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ေရွးမေထရ္ၾကီးမ်ားအား ေစာ္ကားျပစ္တင္စကား ဆုိျခင္း၊ ဒကာဒကာမမ်ားအား ထုိသုိ႔ ေစာ္ကားစကားဆုိေအာင္ သင္ေပးျခင္းမ်ား မျပဳရပါ။ “ဒီစကားမ်ိဳး ေျပာတတ္တဲ့ လူၾကီးေတြကုိ ဒီေခတ္လူငယ္ေတြက အယံုအၾကည္ မရွိေတာ့ဘူး ေျပာလုိက္”ဟု သင္ေပးျခင္းမွာ လူၾကီးလူငယ္ စိတ္ဝမ္းကြဲေအာင္ အႏွစ္မဲ့ေသာ စကားျဖင့္ ေျမွာက္ေပးရာ ေရာက္သည္ဟု ျမင္သည့္အတြက္ ေရွာင္ၾကဥ္ေစလုိပါသည္။

    ေရွးမေထရ္ၾကီးမ်ား၊ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိဆဲ ဝါေတာ္ရင့္ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားသည္ ေခတ္ပညာမ်ား မသင္ မဆည္းပူးခဲ့ရသည့္အတြက္ ေလာကီေရးရာတြင္ မသိနားမလည္သည္မ်ား၊ ေခတ္မမီသည္မ်ား ရွိသည္ဟု ျမင္လွ်င္ ဂါရေဝါစ နိဝါေတာစ မဂၤလာႏွင့္အညီ ေလးစားမႈ၊ မိမိကုိယ္ကုိယ္ ႏွိမ့္ခ်မႈမ်ားျဖင့္ ေဆြးေႏြး ေရးသားေစလုိပါသည္။ တပည့္္ေတာ္တုိ႔ သင္ၾကားဆည္းပူးခဲ့၊ ဆည္းပူးဆဲ ေလာကီေလာကုတ္ အတန္းပညာတုိ႔သည္ ဆရာေဟာင္းမ်ားကုိ ေစာ္ကားဖုိ႔ မျဖစ္ေစလုိပါ။ ထုိေရွးမေထရ္ၾကီးမ်ား၏ က်မ္းစာမ်ား၊ အဆံုးအမမ်ားျဖင့္ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ရင့္က်က္ခဲ့ၾကပါသည္။ ကုိယ္ပုိင္ အေတြးအျမင္မ်ား ေတြးျမင္ဆင္ျခင္ႏုိင္ခဲ့ၾကပါသည္။

    ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းပညာေရးကုိ ေခတ္ႏွင့္အမီ မျပဳျပင္ျပင္ႏုိင္ျခင္းမွာ ထုိမေထရ္ၾကီးမ်ားအျပစ္ မဟုတ္ပါ။ ေခတ္ကာလ အေျခအေနအရ ျဖစ္ပါသည္။ သံဃာေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ မိမိတုိ႔ မသင္ခဲ့ရေသာ ဘာသာရပ္မ်ားကုိ ေက်ာင္းသားမ်ားကုိ ျပန္သင္မေပးႏုိင္သည္မွာ အျပစ္ၾကီးၾကီးမားမား ဆုိစရာ မရွိဟု ျမင္ပါသည္။ ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳ ေက်ာင္းမ်ားသည္ တစ္ခ်ိန္က ပညာေရးတြင္ အေရးပါခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါ ကမၻာတြင္ အစုိးရေက်ာင္း၊ ပုဂၢလိကေက်ာင္း တကၠသုိလ္မ်ာသာ ၾကီးစုိးျပီး ခ်ာ့ခ်္ေက်ာင္းမ်ားမွာ ဆန္းေဒးစကူးႏွင့္ ဂီတသင္တန္းမ်ားသာ ရွိေတာ့ျခင္းႏွင့္လည္း ယွဥ္ထုိးၾကည့္ႏုိင္ပါသည္။ ယခုလက္ရွိ ဘုန္းေတာ္ၾကီးသင္ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ားမွေန၍ ေႏွာင္းသံဃာမ်ား ဤတာဝန္ကုိ ထမ္းရြက္ပါကလည္း ေရွးမေထရ္ၾကီးမ်ားသိလွ်င္ ႏွစ္လုိစြာ သာဓုေခၚၾကမည္ ယူဆပါသည္။ ေရွးလူႏွင့္ ေႏွာင္းလူ မလုိၾကည္ျဖဴ ျဖစ္စရာ မရွိပါ။

    သာသနာကုိ ပုိေကာင္းေအာင္ လုပ္လုိလွ်င္ အျခားေသာ သံဃာမ်ားကုိ ပုတ္ခတ္ကဲ့ရဲ႕မွ၊ တရားဓမၼကုိ အသြင္ေျပာင္း အနက္ေျပာင္းေဟာၾကားမွ လုပ္ႏုိင္မည္ဟု ယူဆလွ်င္ ထုိအယူအဆသည္ တရားေတာ္အရ မွားယြင္းပါသည္။

  • A servant of our Noble Father said... ၀င္ေရာက္ေဆြးေႏြးေပးထားတာ အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ ျပည့္လည္းျပည့္စုံပါတယ္။ သာသနာမွာ ဒီလုိအယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚေါပါက္လာတာဟာ သဒၶါတရား နည္းပါးၿပီး ပညာခ်ိဳ႕တဲ့သူမ်ား အတြက္ အႏၲရာယ္ မ်ားပါတယ္။ အေမးႏြားေက်ာင္းသား အေျဖ ဘုရားေလာင္းဆုိသလုိ ေမးခြန္းမ်ား ဆက္တုိက္႐ာက္လာတဲ့အတြက္ ေျဖၾကားေပးရေပမယ့္ အစြန္းလြတ္ေအာင္ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးပဲ ေျဖေပးျဖစ္ပါတယ္။ အေနအထား တစ္ခုအရ ေျဖေပးလုိက္ရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ထင္သေလာက္ ျပည့္စုံေအာင္ မေျဖေပးႏုိင္ခဲ့ဘူလုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ခုလုိ ျပည့္စုံသြားေအာင္ ထပ္ၿပီး အားျဖည့္ေဆြးေႏြးေပးတာကုိ အထူးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ေနာင္လည္း ၀င္ေရာက္ေဆြးေႏးေပးဖုိ႔ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။ ေက်းဇူးအထူးတင္ပါတယ္....

  • Dr Phyo Wai Kyaw says:
    Saturday, March 14, 2009

    သက္ျပင္းခ်ႏုိင္ပါျပီ ဘုရား..။

    သာဓုသာဓုသာဓု။


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား