အေျခခံ ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္နည္း (ေနာက္ဆက္တဲြ - ၂)…

အေျခခံ ၀ိပႆနာ အလုပ္ကုိ အားထုတ္လုိ သူမ်ားအတြက္ ေန႔စဥ္လႈပ္ရွားေနရင္း လႈပ္ရွားမႈမ်ားမွ တရားရေအာင္ အားထုတ္နည္းေလးကုိ တင္ျပေပးခဲ့ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ အခ်ိန္ယူၿပီး တစ္ေန႔တစ္ႀကိမ္ေလာက္ ျဖစ္ျဖစ္ ကုိယ့္ေနရာေလးမွာကုိယ္ ထုိင္ၿပီး တရားအားထုတ္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ အဲလုိ ထုိင္ၿပီး အားထုတ္တာကုိပဲ ပုိၿပီးအားရသူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ သူတုိ႔အေနနဲ႔ နာရီ၀က္ တစ္နာရီစသျဖင့္ အခ်ိန္ယူကာ ႀကိဳးစားမွတ္ေလ့ရွိပါတယ္။ တရားအားထုတ္တဲ့အခါ သမာဓိကုိ တစ္ဆက္တည္းက်ေအာင္ အားထုတ္ႏုိင္မွ ေကာင္းေပမယ့္ အခ်ိန္မရတဲ့အတြက္ ရတဲ့အခ်ိန္ကုိယူၿပီး ႀကိဳးစားအားထုတ္တဲ့ အေပၚ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္မိပါတယ္။ ဒီလုိသူေတြအတြက္ နည္းမွန္လမ္းမွန္ ျဖစ္ေစဖုိ႔၊ အားထုတ္ခ်ိန္မွာ ျဖစ္တတ္တာေလးေတြကုိ သိထားဖုိ႔ ေနာက္ဆက္တဲြ အေနနဲ႔ ထပ္ၿပီး တင္ျပေပးျဖစ္ပါတယ္။

ထုိင္ၿပီး တရားမွတ္တဲ့ ေယာဂီမ်ားအတြက္ အျဖစ္မ်ားတာေတြက စိတ္မတည္ၿငိမ္ဘဲ ဟုိေရာက္ဒီေရာက္ျဖစ္တာ၊ အေတြးေပါင္းစုံ၊ စိတ္ကူးေပါင္းစုံျဖစ္တာ၊ အိပ္ငုိက္တတ္တာ၊ ဟုိနာဒီနာ ဟုိယားဒီယားျဖစ္တာ စတာေတြပါ။ အာနာပါနကုိ အေျခခံၿပီး စမွတ္ေပမယ့္ သမာဓိ မရွိဘဲျဖစ္ေနေတာ့ စမွတ္ကာစမွာပဲ စိတ္က လြတ္လြတ္ေနတတ္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ ထြက္ေလ၀င္ေလေလးကုိ တစ္ခ်က္ႏွစ္ခ်က္ေလာက္ပဲ မွတ္ရေသးတယ္ စိတ္ကအျပင္ေရာက္ေနပါတယ္။ အျပင္အေတြးေတြ၊ စိတ္ကူးေတြေနာက္ကုိ ပါပါသြားတတ္ပါတယ္။ ပုိဆုိးတာက ေရွ႕မွာလုပ္ရမယ့္၊ လုပ္ဖုိ႔ရည္ရြယ္ထားတဲ့ အလုပ္ေတြ၊ အစီအစဥ္ေတြရွိေနရင္ တရားထုိင္ၿပီဆုိတာနဲ႔ အဲဒါေတြက အရင္ေပၚလာေတာ့တာပါ။ တရားထုိင္ရင္း အဲဒီအစီအစဥ္ေတြ၊ အလုပ္ေတြကုိ စိတ္ကူးၿပီး လုိက္လုပ္ေနျဖစ္တာပါ။ ဒါဟာ တရားထုိင္တဲ့အထိ ဒီလုပ္စရာေတြ၊ အစီအစဥ္ေတြကုိ ယူလာလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တရားစထုိင္ေတာ့မယ္ဆုိရင္ မထုိင္ခင္ အတိတ္ကဟာေတြေရာ ေနာင္လာမယ့္ အစီအစဥ္ေတြပါ အားလုံးကုိ တရားထုိင္တဲ့အခုိက္မွာ ေမ့ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားခုိင္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ ရိပ္သာႀကီးေတြမွာဆုိ တရားစခန္း၀င္ေနတဲ့ ေယာဂီေတြကုိ အဲဒီကာလမွာ စာအုပ္ေတာင္ ဖတ္မခုိင္းပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိရင္ စာအုပ္ဖတ္ထားတဲ့အခါ တရားထုိင္ၿပီဆုိ အဲဒီ စာအုပ္ထဲက အေၾကာင္းအရာေတြပဲ ေခါင္းထဲမွာေရာက္လာၿပီး စိတ္ကူးေတြ၊ အေတြးေတြ ျဖစ္ျဖစ္ေနတတ္လုိ႔ပါ။ အေကာင္းဆုံးက တရားစထုိင္ၿပီဆုိကတည္းက ကုိယ့္စိတ္ကုိ အဓိ႒ာန္ေလးနဲ႔ ဒီထုိင္တဲ့ အခုိက္ေလးမွာေတာ့ အတတ္ႏုိင္ဆုံး မလြတ္ေအာင္မွတ္မယ္ဆုိတဲ့ ယုံၾကည္ခ်က္နဲ႔ ၿပီးခဲ့တာေတြနဲ႔ မေရာက္လာေသးတာေတြကုိ အားလုံးလစ္လ်ဴ႐ႈၿပီး လက္ရွိအခုိက္အတန္႔ကုိပဲ သတိကပ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားတာ အေကာင္းဆုံးပါပဲ။

၀ိပႆနာဆုိတာ ေပၚရာေပၚရာကုိ လုိက္ၿပီး ႐ႈမွတ္တာလုိ႔ ဆုိေပမယ့္ စၿပီးတရားအားထုတ္တဲ့ ေယာဂီမ်ားအတြက္ေတာ့ ေပၚတုိင္းေပၚတုိင္း လုိက္ၿပီး ႐ႈမွတ္ႏုိင္ဖုိ႔ မလြယ္လွပါဘူး။ သတိမႏုိင္ေသးလုိ႔ သမာဓိ မခုိင္ေသးတဲ့အခါ ေပၚသမွ်၊ ျဖစ္သမွ် အာ႐ုံေတြကုိ တုိက္႐ုိက္လုိက္ၿပီး သိႏုိင္မွတ္ႏုိင္ဖုိ႔ ခက္ခဲလွပါတယ္။ ဒီလုိ အခ်ိန္မွာ ေယာဂီမ်ားအေနနဲ႔ သမာဓိနဲ႔ ၀ီရိယကုိ ညီမွ်ေအာင္ သတိနဲ႔ ႀကိဳးစားထိန္းေပးရပါတယ္။ သမာဓိ အားနည္းလုိ႔ စိတ္မတည္ၿငိမ္ေသးရင္ ၀ီရိယကုိ အားစုိက္ေပးရပါတယ္။ စိတ္လြတ္တာနဲ႔ ျပန္ဖမ္းျပန္မွတ္၊ အေတြးေတြ၊ စိတ္ကူးေတြ ၀င္ေနတယ္ဆုိတာကုိ သိတာနဲ႔ အမွတ္အာ႐ုံကုိ ျပန္ယူျပန္မွတ္တဲ့ လုံ႔လျပဳမႈ အက်င့္ကုိ ထပ္ခါထပ္ခါ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပဳလုပ္ေပးရပါတယ္။ သမာဓိအားနည္းခ်ိန္မွာ ၀ီရိယ အားေကာင္းေနဖုိ႔ လုိပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလက်ေတာ့ တရားရလုိတဲ့ စိတ္ကအားႀကီးၿပီး မရရေအာင္ ႀကိဳးႀကိဳးစားစား အခ်ိန္ျပည့္ လုံ႔လျပဳေပမယ့္ တည္ၿငိမ္မႈ မရွိတဲ့အတြက္ တရားမွတ္ဖုိ႔ ခက္ေနတတ္ျပန္ပါတယ္။ သမာဓိမရွိဘဲ ၀ိရိယ အားေကာင္းေနျပန္ရင္လည္း စိတ္အစဥ္ဟာ ျပန္႔က်ဲေနတတ္ပါတယ္။ တည္ၿငိမ္မႈ မရွိတဲ့ ၀ီရိယဟာ စိတ္အစဥ္ကုိ ကစဥ္ကလ်ား၊ ေယာက္ယက္ခပ္ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္တဲ့အခါ သမာဓိမရွိေသးတဲ့အခ်ိန္ ၀ီရိယကုိအားျပဳကာ သမာဓိရဖုိ႔္ ႀကိဳးစားရင္း သမာဓိနဲ႔၀ီရိယကုိ ညီမွ်ေအာင္ သတိနဲ႔ထိန္းၿပီး အားထုတ္ၾကည့္ၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္မွာ သတိပ႒ာန္ အားထုတ္နည္းေလးမ်ိဳး ျပထားေပမယ့္ စိတ္မွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ႐ုပ္မွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေပၚသမွ်အရာေတြကုိသာ သတိနဲ႔ကပ္ၿပီး လုိက္သိလုိက္မွတ္ေပးႏုိင္ရင္ ဒီနည္းေတြနဲ႔ အမည္တပ္စရာေတာင္ လုိမယ္မထင္ပါဘူး။ စိတ္အစဥ္မွာ သတိကပ္ၿပီး ထြက္သက္၀င္သက္ကုိ ပင္တုိင္ထားလုိ႔ ထင္ရွားရာကုိ ေျပာင္းမွတ္ေပးေန႐ုံပါပဲ။ စာေပအတုိင္း အမည္ေတြ လုိက္တပ္ေနစရာ မလုိပါဘူး။ နည္းမွန္လမ္းမွန္သာ မွတ္ေနမယ္ဆုိရင္ မွတ္ေနရင္းနဲ႔ သူ႔အလုိလုိ သတိပ႒ာန္ က်င့္စဥ္ေတြျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာက မွတ္ေနဖုိ႔ပါပဲ။ တရားအားထုတ္တဲ့ ေယာဂီေတြမွာ ထြက္သက္၀င္သက္လုိ႔ေခၚတဲ့ အာနာပါနကုိ အေျခခံထား မွတ္ေနတဲ့အခါ ကာယာႏုပႆနာ၊ ေနာက္ေပၚရာေပၚရာကုိ ေျပာင္းေျပာင္းမွတ္တဲ့အခါ ေ၀ဒနာေပၚလုိ႔ ခံစားမႈကုိမွတ္ရင္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ၊ စိတ္ကူးအႀကံအစီ စတာေတြကုိ လုိက္မွတ္ရင္ စိတၱာႏုပႆနာေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ပုိင္း သမာဓိအားေကာင္းလာခ်ိန္၊ ဉာဏ္အစဥ္ ျမင့္လာခ်ိန္မွာေတာ့ သေဘာတရားကုိမွတ္တဲ့ ဓမၼာႏုပႆနာ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဘယ္လုိပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သတိတရား လက္ကုိင္ထားၿပီး ေပၚသမွ်ကုိသာ မလြတ္ေအာင္ လုိက္သိလုိက္မွတ္ေနရင္ ၿပီးတာပါပဲ။

ဒီေနရာမွာ အဓိကပင္တုိင္ထား မွတ္ေပးရမွာကေတာ့ အာနာပါနပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္နဲ႔ ခႏၶာကုိယ္မွာ တစ္ျခားအာ႐ုံေတြ မေပၚေသးရင္ ထြက္သက္၀င္သက္ကုိပဲ အေလးထား မွတ္ေန႐ုံပါပဲ။ ဒီလုိမွတ္ေနရင္း ခႏၶာကုိယ္ တစ္ေနရာရာမွာ ယားယံတာ၊ ပူတာေအးတာ၊ နာတာက်င္တာ၊ ကုိက္တာခဲတာ စတာေတြ ေပၚလာရင္ အာနပါန မွတ္ေနတဲ့ အမွတ္အာ႐ုံကုိ အဲဒီေ၀ဒနာမွာ ေျပာင္းျပီး မွတ္ေပးဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေ၀ဒနာလုိ႔ ဆုိတဲ့အတြက္ ခံစားမႈမွန္သမွ်ကုိ လုိက္ၿပီး မွတ္ရပါမယ္။ တရားမွတ္ေနတုန္း ေကာင္းတဲ့ခံစားမႈ ေ၀ဒနာေပၚရင္လည္း အဲဒီေ၀ဒနာကုိ မွတ္ေပးသိေပးေနရမွာ ျဖစ္သလုိ မေကာင္းတဲ့ခံစားမႈ ေ၀ဒနာေပၚရင္လည္း အလုိက္သင့္ လုိက္သိလုိက္မွတ္ေပးေနရပါတယ္။ ဒါကုိ မဟာသတိပ႒ာန သုတ္မွာ ျမတ္ဗုဒၶက “ရဟန္းတုိ႔… ရဟန္း(ေယာဂီ)သည္ သုခေ၀ဒနာ (ခ်မ္းသာေသာခံစားမႈ)ကုိ ခံစားလ်င္လည္း သုခေ၀ဒနာကုိ ခံစားသည္ဟု သိ၏။ ဒုကၡေ၀ဒနာ (ဆင္းရဲေသာ ခံစားမႈ)ကုိ ခံစားလ်င္လည္း ဒုကၡေ၀ဒနာကုိ ခံစားသည္ဟု သိ၏။ အဒုကၡမသုခေ၀ဒနာ (ခ်မ္းသာမဟုတ္ ဆင္းရဲမဟုတ္ေသာ ခံစားမႈ)ကုိ ခံစားလ်င္လည္း အဒုကၡမသုခ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားသည္ဟု သိ၏။ ကာမဂုဏ္ႏွင့္စပ္ေသာ ခ်မ္းသာေသာ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားလ်င္လည္း ကာမဂုဏ္ႏွင့္စပ္ေသာ ခ်မ္းသာေသာ ေ၀ဒနာကုိိ ခံစားသည္ဟုသိ၏။ ကာမဂုဏ္ႏွင့္စပ္ေသာ ဆင္းရဲေသာ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားလ်င္လည္း ယင္းကုိ ခံစားသည္ဟု သိ၏။ ကာမဂုဏ္ႏွင့္မစပ္ေသာ ခ်မ္းသာေသာ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားလ်င္လည္း ယင္းကုိ ခံစားသည္ဟုသိ၏။ ကာမဂုဏ္ႏွင့္္မစပ္ေသာ ဆင္းရဲေသာ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားလ်င္လည္း ယင္းကုိ ခံစားသည္ဟု သိ၏။ ကာမဂုဏ္ႏွင့္စပ္ေသာ ဆင္းရဲမဟုတ္ ခ်မ္းသာမဟုတ္ေသာ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားလ်င္လည္း ယင္းကုိ ခံစားသည္ဟုသိ၏။ ကာမဂုဏ္ႏွင့္မစပ္ေသာ ဆင္းရဲမဟုတ္ ခ်မ္းသာမဟုတ္ေသာ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားလ်င္လည္း “ကာမဂုဏ္ႏွင့္မစပ္ေသာ ဆင္းရဲမဟုတ္ ခ်မ္းသာမဟုတ္ေသာ ေ၀ဒနာကုိ“ ခံစားသည္ဟု သိ၏။”လုိ႔ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ ႐ႈပြားပုံကုိ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။

အထက္ပါ ေဒသနာအဖြင့္အတုိင္း ေယာဂီပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ အလြယ္တကူ နားလည္ၿပီး မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ တရားအားထုတ္ခ်ိန္မွာ ကုိယ့္ရဲ႕ခႏၶာကုိယ္မွာ ေပၚလာတတ္တဲ့ ဘယ္လုိေ၀ဒနာမ်ိဳးကုိမဆုိ သတိကပ္ၿပီး ႐ႈမွတ္ေပးရပါမယ္။ ေ၀ဒနာဆုိတာ ခံစားျခင္းျဖစ္တဲ့အတြက္ ဘယ္လုိခံစားမႈမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ မွတ္သိေပးရပါမယ္။ ထြက္သက္၀င္သက္ကုိ မွတ္ေနရင္း ခႏၶာကုိယ္တစ္ေနရာရာမွာ ယားယံလာတဲ့အခါ အဲဒီယားယံတဲ့ ေ၀ဒနာကုိ စိတ္နဲ႔အာ႐ုံျပဳၿပီး ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ခံစားခ်က္ကုိ အလုိက္သင့္ လုိက္သိေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမွတ္ေပးရပါတယ္။ ယားေနတဲ့ ခံစားမႈဟာ ပုိၿပီးယားလာရင္လည္း ယားလာႏုိင္သလုိ၊ ေလ်ာ့သြားရင္လည္း ေလ်ာ့သြားတတ္ပါတယ္။ တုိးတုိးေလ်ာ့ေလ်ာ့ သူျဖစ္ေနတဲ့အတုိင္းပဲ လုိက္သိေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရပါမယ္။ သီးခံႏုိင္သေလာက္ သီးခံၿပီး မွတ္ပစ္ေပးရပါမယ္။ ေ၀ဒနာကုိ မွတ္တဲ့အခါမွာ အလြယ္တကူေတာ့ လက္မေလ်ာ့ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ မေကာင္းတဲ့ ေ၀ဒနာမ်ိဳးဟာ ပုိပုိၿပီး ျပင္းထန္လာတယ္လုိ႔ ထင္တတ္ပါတယ္။ အဲဒါကုိ အတတ္ႏုိင္ဆုံး သီးခံၿပီး မွတ္ပစ္ေပးရပါမယ္။ အဲလုိမွတ္တဲ့အခါ ေပ်ာက္သြားၿပီး တစ္ျခားခံစားမႈ ေ၀ဒနာ မွတ္စရာမရွိေသးရင္ ထြက္သက္၀င္သက္ကုိ ျပန္မွတ္ေပးပါ။ ေ၀ဒနာက မေပ်ာက္ဘဲ ပုိပုိျပင္းထန္လာတယ္၊ ဘယ္လုိမွ သီးမခံႏုိင္ေတာ့ဘူး ဆုိရင္ေတာ့ ေဒါသအျဖစ္ခံၿပီး မမွတ္ေတာ့ဘဲ သူ႔ကုိလစ္လ်ဴ႐ႈကာ ထြက္သက္၀င္သက္ကုိ ျပန္မွတ္ၾကည့္ပါ။ အဲလုိမွ မရဘူးဆုိရင္ေတာ့ အမွတ္သတိနဲ႔ ခႏၶာကုိယ္ အေနအထား ျပဳျပင္ၿပီး ထြက္သက္၀င္သက္ကုိ ျပန္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ထြက္သက္၀င္သက္ မွတ္မႈကေတာ့ ပင္တုိင္အမွတ္တစ္ခု ျဖစ္တဲ့အတြက္ တစ္ျခားမွတ္စရာ အာ႐ုံမရွိရင္ သူ႔ကုိပဲ ျပန္ျပန္ မွတ္ေပးရပါတယ္။ ခႏၶာကုိယ္မွာ ေပၚသမွ် ေ၀ဒနာကုိ မွတ္မႈဟာ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သမာဓိအားေကာင္းလုိ႔ ထင္လာတဲ့ ခ်မ္းသာတဲ့ ခံစားမႈ၊ ေပ့ါပါးတဲ့ ခံစားမႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ခံစားမႈေတြကုိလည္း ခံစားတဲ့အတုိင္း လုိက္မွတ္ေပးရပါမယ္။ ခံစားလုိ႔ ေကာင္းတယ္ဆုိၿပီး အဲဒီခံစားမႈမွာပဲ သာယာေနမယ္ဆုိရင္ တရားဟာ ေရွ႕ဆက္မတက္ႏုိင္၊ ဉာဏ္စဥ္အဆင့္ မတက္ႏုိင္ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေကာင္းေကာင္းဆုိးဆုိး ဘယ္လုိခံစားမႈမ်ိဳးမဆုိ သတိကပ္ကာ လုိက္မွတ္ၾကည့္ပါလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက အာနာပါနကုိ ႐ႈမွတ္လုိ႔ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာရင္ ေပၚလာတတ္တဲ့ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ႐ႈမွတ္ရမယ့္ ႐ႈမွတ္ပုံကုိ ေျပာျပတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ တရားအားထုတ္စ ေယာဂီမ်ားမွာ ျဖစ္တတ္တဲ့ အထိန္းရအခက္ဆုံး တစ္ခုက စိတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ပ်က္ေနမႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သမာဓိ ေကာင္းေကာင္းမတည္ေသးတဲ့ အခ်ိန္မွာ စိတ္မွာ အာ႐ုံအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚတတ္ပါတယ္။ ေကာင္းတဲ့အေတြး စိတ္ကူးေတြ ေပၚတတ္သလုိ မေကာင္းတဲ့ အေတြးစိတ္ကူးေတြလည္း ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ကာမရာစိတ္ေတြ ျဖစ္တတ္သလုိ ေဒါသစိတ္ေတြလည္း ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ရာဂစိတ္ျဖစ္တဲ့အခါ အဲဒီစိတ္ကုိ မသိဘဲ အာ႐ုံေနာက္ကုိ လုိက္သြားမိရင္ တရားအားထုတ္ေနရင္းနဲ႔ပဲ ကိေလသာေတြ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ သတိမပါရင္ ရာဂစိတ္အေတြးေတြ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ တရားအားထုတ္ရင္း ကာမရာဂစိတ္ျဖစ္တာကုိ မသိဘဲ အာ႐ုံအစဲြေနာက္ လုိက္မိသြားလုိ႔ ေနာက္ဆုံး သုတ္လြတ္တဲ့အထိ ျဖစ္ဖူးတဲ့အေၾကာင္း အသိေယာဂီေလး တစ္ေယာက္က ေလွ်ာက္ဖူးပါတယ္။ ဒါဟာ စိတ္မွာ ျဖစ္တဲ့ ရာဂစိတ္အေတြး စိတ္ကူးကုိ သတိမကပ္ျဖစ္ကာ မသိလုိက္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ သေဘာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဘာစိတ္ျဖစ္ျဖစ္ သိေအာင္ႀကိဳးစားဖုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ျမတ္ဗုဒၶက စိတၱာႏုပႆနာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ “ရဟန္းတုိ႔… ရဟန္းသည္ ရာဂႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကုိလည္း ရာဂႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ ရာဂကင္းေသာ စိတ္ကုိလည္း ရာဂကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ ေဒါသႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကုိလည္း ေဒါသႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ ေဒါသကင္းေသာစိတ္ကုိလည္း ေဒါသကင္းေသာစိတ္ဟု သိ၏။ ထုိ႔အတူ ေမာဟႏွင့္တကြေသာ စိတ္၊ ေမာဟကင္းေသာစိတ္၊ က်ဳံ႕ေသာ(သံခိတၱ)စိတ္၊ ပ်ံ႕ေသာ(၀ိကၡိတၱ)စိတ္၊ မဟဂၢဳတ္ (႐ူပအ႐ူပ)စိတ္၊ အမဟဂၢဳတ္ (ကာမာ၀စရ)စိတ္၊ သဥတၱရစိတ္၊ အႏုတၱရစိတ္၊ သမာဟိတ (တည္ၾကည္ေသာ)စိတ္၊ အသမာဟိတ (မတည္ၾကည္ေသာ)စိတ္၊ ၀ိမုတၱ (လြတ္ေျမာက္ေသာ)စိတ္၊ အ၀ိမုတၱ (မလြတ္ေျမာက္ေသာ)စိတ္ တုိ႔ကုိလည္း ယင္း၏ ျဖစ္ေပၚေနသည့္ သေဘာအတုိင္း သိ၏။”လုိ႔ စိတ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မွတ္ရမယ့္နည္းကုိ ေဟာျပေပးေတာ္မူပါတယ္။

ဒီေဟာၾကားခ်က္အရ တရားအားထုတ္ေနခ်ိန္ စိတ္မွာ ဘယ္လုိအေတြးစိတ္မ်ိဳး၊ စိတ္ကူးစိတ္မ်ိဳးပဲ ေပၚလာပါေစ သိေအာင္ႀကိဳးစား မွတ္ေပးရပါတယ္။ အဲဒီစိတ္အစဥ္ကုိ ျဖစ္တာနဲ႔ သိလုိက္ရင္ ေရွ႕ဆက္မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ မသိလုိ႔ အဲဒီစိတ္ရဲ႕ စဲြရာေနာက္ကုိ ပါသြားရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဆုိၾကပါစုိ႔ တရားအားထုတ္ရင္း သတိလြတ္ၿပီး ရာဂစိတ္ျဖစ္တဲ့အခါ အဲဒီရာဂစိတ္ျဖစ္တာကုိ သိလုိက္တဲ့အခါ ဒီရာဂစိတ္က ေပ်ာက္ၿပီး သိစိတ္က အစားထုိးသြားပါတယ္။ အဲဒီသိစိတ္ကုိလည္း ေနာက္စိတ္တစ္ခုခုက သိလုိက္ရင္ ေရွ႕စိတ္က ေပ်ာက္သြားပါတယ္။ စိတ္ဆုိတာဟာ တစ္သမွတ္တည္း ထိန္းထားလုိ႔ ရတဲ့အရာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ေရွ႕စိတ္ကုိ ေနာက္စိတ္က လုိက္သိေပးေနတာကုိပဲ သတိရွိေနတာ၊ စိတ္ကုိသိေနတာလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုဟာ ျဖစ္ပ်က္မႈ ျမန္လြန္းလွတဲ့အတြက္ ဒီျဖစ္ပ်က္ေနမႈကုိပဲ သိေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပးရပါတယ္။ သမာဓိ အားေကာင္းလာရင္ တရားအားထုတ္ရင္း စိတ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အေတြးစိတ္ကူးေတြကုိ ႀကိဳတင္သိလာတတ္ပါတယ္။ အျပင္ထြက္ေတာ့မယ္ဆိုတာ သိလုိက္တာနဲ႔ အဲဒီစိတ္ကုိ ထိန္းလုိက္ႏုိင္ပါၿပီ။ ေရွ႕ဆက္ၿပီး မတုိးျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါဟာ စိတ္အစဥ္ရဲ႕ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္ကုိ သိလုိက္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္မွာ ဘယ္လုိအေတြး စိတ္ကူးမ်ိဳးပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္လုိစိတ္မ်ိဳးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္တာနက္တစ္ၿပိဳက္နက္ သိေအာင္ ႐ႈမွတ္ေပးရေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ စိတ္မွာျဖစ္သမွ် ေကာင္းတဲ့စိတ္ေရာ မေကာင္းတဲ့စိတ္ေတြကုိပါ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္မွာ အလုိက္သင့္ လုိက္သိေပးေနတာကုိပဲ စိတၱာႏုပႆနာလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ေသခ်ာတာကေတာ့ ကာယာႏုပႆနာ၊ ေ၀ဒနာႏုပႆနာစသျဖင့္ အသီးအသီး သတ္မွတ္ထားတဲ့ အားထုတ္မႈေတြဟာ အာနာပါနကုိ အေျခခံထား မွတ္ေနရင္း စိတ္နဲ႔ခႏၶာကုိယ္မွာ ေပၚသမွ်အာ႐ုံေတြကုိ လုိက္သိလုိက္မွတ္ေပး႐ုံနဲ႔တင္ အလုိလုိ ဘုရားအလုိက် အားထုတ္ၿပီးသား ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ အာနာပါနကုိ အလုိက္သင့္ လုိက္မွတ္ေပးေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကာယာႏုပႆနာ ျဖစ္ေနၿပီး၊ ခႏၶာကုိယ္မွာ ေပၚလာတဲ့ ေကာင္းဆုိးႏွစ္ပါး ေ၀ဒနာမ်ားကုိ အရွိအတုိင္း ခံစားခုိက္မွာ အလုိက္သင့္ လုိက္သိမွတ္ေပးေနခ်ိန္မွာ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ ျဖစ္ေနကာ စိတ္မွာျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ အေတြးစိတ္ကူး အႀကံအစီစတာေတြကုိ ေရွ႕စိတ္ေနာက္စိတ္ မလြတ္ေအာင္ မွတ္သိေပးေနခ်ိန္မွာ စိတၱာႏုပႆနာျဖစ္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္ ျဖစ္စဲေပၚစဲမွာ သိေအာင္လုပ္လုိက္တဲ့ အခ်က္တစ္ခုတည္းရဲ႕ အားထုတ္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္တဲ့ ေယာဂီမ်ားဟာ ဘာနည္းဘယ္နည္း စတ့ဲအမည္ နာမေတြေနာက္ လုိက္မေနၾကဘဲ သမာဓိ၊ ၀ိရီယကုိ မွ်တညီညြတ္ေအာင္ သတိတရား လက္ကုိင္ထားကာ ထြက္သက္၀င္သက္ကုိ အေျခခံ အမွတ္အျဖစ္ ပုိင္ႏုိင္ေအာင္ မွတ္ယူရင္း ခႏၶာကုိယ္နဲ႔ စိတ္မွာ ေပၚလာသမွ် အာ႐ုံမ်ားကုိ ေပၚစဲေပၚခုိက္၊ ျဖစ္စဲျဖစ္ခုိက္မွာ သိေအာင္သာ ႀကိဳးစားမွတ္ေနၾကဖုိ႔ပဲ လုိပါေၾကာင္း အသိေပး တင္ျပလုိက္ရပါတယ္္။

Read more »

ကုိးတုိင္း ကုိးဌာန…

Q. (၉)တုိင္း (၉)ဌာန သာသနာျပဳတယ္လို႔ ဖတ္ရပါတယ္။ သီဟုိဠ္ သီရိလကၤာမွလြဲျပီး တပည့္ေတာ္ အျခားနိုင္ငံမ်ား ကိုမရွင္းပါ။ ဘယ္နိုင္ငံေတြျဖစ္တယ္ဆိုတာ ရွင္းျပေပးပါလားဘုရား။ အရွင္ဘုရား က်န္းမာခ်မ္းသာပါေစလို ့ ဆုမြန္ေခြ်လ်က္ပါဘုရား…
ကုိရင္ေလး


A. ကုိရင္ေလးရဲ႕ အေမးအတြက္ ပါရာဇိကအ႒ကထာ ပထမအုပ္ႏွင့္ အျခား တ႐ုတ္မွတ္စု၊ အဂၤလိပ္မွတ္တမ္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတုိ႔နဲ႔ ညွိႏႈိင္းေရးသား တင္ျပထားတဲ့ ဖ်ာပုံတုိက္သစ္ဆရာေတာ္ အရွင္ၾသဘာသာဘိ၀ံသရဲ႕ သုေတသန အဘိဓာန္က်မ္းကုိ ကုိးကား၍ သင့္ေလ်ာ္သလုိ ေျဖၾကားေပးလုိက္ပါတယ္။ ဒီအဘိဓာန္က်မ္းတြင္ သာသနာေတာ္ ၂၃၅ခုႏွစ္၊ တတိယသဂၤါယနာ တင္ၿပီးေနာက္ ဗုဒၶသာသနာ ျပန္႔ပြားေစေရးအတြက္ ကုိးတုိင္းကုိးဌာန သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ ေနရာေဒသမ်ားကုိ အေသးစိပ္ ေဖာ္ျပေပးထားပါတယ္။ အဲဒီအရပ္ေဒသမ်ားကေတာ့

(၁) ကသၼီရ ဂႏၶာရတုိင္း
ဟိမ၀ႏၲာ၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္၊ ပန္ခ်ပ္ျပည္နယ္၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္စြန္းႏွင့္ စပ္လ်က္ရွိေသာ ကသၼီရတုိင္း၊ ယင္း၏အေနာက္ဘက္ သိႏၶဳျမစ္ ျခားလ်က္ရွိေသာ ဂႏၶာရတုိင္း၊ ဤတုိင္းႏွစ္တုိင္းေပါင္းလ်က္ အာဖဂန္နစၥတန္ပါ၀င္သည့္ ဌာနမ်ားသုိ႔ အရွင္မဇၥ်ႏၲိကမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္သံဃာ ေလးပါးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ အာသီ၀ိေသာပမသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကား သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
(၂) မဟႎသကတုိင္း
အိႏၵိယျပည္ေတာင္ပုိင္းရွိ မုိက္ဆုိနယ္၊ ယင္းနယ္၏ ေျမာက္ပုိင္းရွိ ခ်ီတယ္ရ္ စီရင္စု ဌာနမ်ားသုိ႔ မဟာေဒ၀မေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္သံဃာေတာ္ ေလးပါးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ ေဒ၀ဒူတသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကားလ်က္ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
(၃) န၀ါဒါသီ(၀န၀ါသီ) တုိင္း
ဘုံေဘၿမိဳ႕နယ္၏ ေတာင္ဘက္ပုိင္း ကာဏာရာနယ္၊ ဟုိက္ဒရဗတ္နယ္၊ အေရွ႕ဘက္ပုိင္း ျပည္နယ္တုိ႔သုိ႔ အရွင္ရကၡိတမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္သံဃာေတာ္ ေလးပါးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ အနမတဂၢသုတၱန္ကုိ ေဟာေၾကားလ်က္ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
(၄) မဟာရ႒တုိင္း
ဘုံေဘနယ္ အလယ္ပုိင္း ပူနားၿမိဳ႕စေသာ နယ္မ်ားသုိ႔ အရွင္မဟာဓမၼရကၡိတမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္ သံဃာေလးပါးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ မဟာနာရဒကႆပဇာတ္ေတာ္ကုိ ေဟာၾကားလ်က္ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
(၅) အပရႏၲတုိင္း
မလ၀ါနယ္ အေနာက္ေတာင္ဘက္ နရဗဒၶေခၚ နမၼဒါျမစ္၊ သစၥဗႏၶေတာင္၊ သုပၸရကသေဘၤာဆိပ္၊ ၀ါဏိဇၨဂါမ စသည့္ အရပ္တုိ႔သုိ႔ အရွင္ဓမၼရကၡိတမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္သံဃာေလးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ အဂၢိခေႏၶာပမသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူ၍ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
(၆) ေယာနကတုိင္း
အိႏၵိယျပည္၏ အျပင္ဘက္ ပါရွား၊ တူရကီ၊ ဂရိ၊ အီတလီတုိ႔ တည္ရွိရာ ေရွးအမည္ သာကလတုိင္းဟု အမည္ရသည့္ အရပ္တုိ႔သုိ႔ အရွင္မဟာရကၡိတမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္ သံဃာေလးပါးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ ကာဠကာရာမသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကားလ်က္ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
(၇) ဟိမ၀ႏၲာတုိင္း (စိနရ႒ေခၚ စိန္႔တုိင္း ၅ရပ္)
ဟိမ၀ႏၲာ၏ အေရွ႕ဘက္အရပ္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္အရပ္ရွိ ခုိတန္၊ ဘူတန္၊ ယရကန္၊ တိဘက္၊ တ႐ုတ္ျပည္တုိ႔သုိ႔ အရွင္မဇၥ်ိမမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္ သံဃာေတာ္ေလးပါးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကား၍ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
(၈) သု၀ဏၰဘူမိတုိင္း
စိန္႔တုိင္းႀကီး၏ ေတာင္ဘက္ ရွမ္း၊ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ကရင္၊ ကခ်င္၊ ကယား၊ ယြန္းယုိုးဒယား၊ ကေမၻာဒီယား၊ လာအုိစေသာ လူမ်ိဳးတုိ႔ေနထုိင္ရာ အရပ္တုိ႔သုိ႔ အရွင္ေသာမဏေထရ္၊ အရွင္ဥတၱရေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖဲြ႕၀င္ သံဃာသုံးပါးတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ ျဗဟၼဇာလသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကားလ်က္ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။ ဤေနရာတြင္ သု၀ဏၰဘူမိအရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာတုိ႔က မြန္ျပည္နယ္ သထုံၿမိဳ႕ကုိ သု၀ဏၰဘူမိဟု ယူဆၾကၿပီး အိႏၵယေက်ာက္စာဌာနကမူ စုမၾတာကၽြန္းကုိ သု၀ဏၰဘူမိဟု ယူဆၾကသည္။
(၉) တမၸဒီပတုိင္း
ယခုအခါ သီရိလကၤာဟုေခၚဆုိၾကသည့္ သီဟုိဠ္ကၽြန္းသုိ႔ အရွင္မဟာမဟႏၵမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား ၾကြေရာက္ကာ စူဠဟတၳိပေဒါပမသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကား၍ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။

Read more »

အစြယ္ေထာင္လွ်င္ အပါယ္ေဘာင္သုိ႔…

တစ္ပိုင္းေၾကာင္ က်က္စာရ႐ုံႏွင့္ ခက္ပါလွ သေဘာဉာဏ္
ထက္မာန အေျပာသန္တယ္၊ ေဒါသမာန္ထူပြား။
ေစာဒကတုဖက္လာလွ်င္ သူ႔ထက္ငါ ျငင္းတဲ့လူစား။
ဘုရားေဟာ ျမတ္ဓမၼကၡခန္ကို တတ္ေလဟန္ေယာင္၀ါး။
ပရမတ္ျပန္ အေၾကာင္သမားေတြတို႔ ေထာင္လႊားၾက သူ႔ထက္ငါ။
အသိဉာဏ္တစ္ထြာေလာက္ကယ္ႏွင့္ ညႇာမေထာက္ ေဟာတတ္လွပါ။
ပရိတ္သတ္ ေထာမနာေအာင္ ေစာဒနာဉာဏ္ အေထာက္ေတြႏွင့္
ကန္အေၾကာက္ အတင္းမေရွာင္ ျငင္းၾကလူ႔ေဘာင္။
ပိဋကတ္အစြယ္ေထာင္လွ်င္၊ အပါယ္ေဘာင္ ဆင္းရလိမ့္ေလး။
(လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး)

လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ အထပ္ပါ ေတးထပ္လကၤာကုိ ငယ္ငယ္စာသင္သား ဘ၀မွစၿပီး ယခုတုိင္ အလြတ္ရေန၏။ စာသင္းသားဘ၀တြင္ စာေမးပဲြအတြက္ က်က္ရျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ အဓိပၸါယ္ေလးနက္မႈကုိ ေကာင္းစြာသေဘာ မေပါက္ခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္ ျပန္သတိရ ဆင္ျခင္မိသည့္ အခါတြင္ကား အဓိပၸါယ္ ဆုိလုိရင္း ေလးနက္မႈရွိသည့္အျပင္ ယခုေခတ္ အေျခအေနႏွင့္ ပုိမုိကိုက္ညီေနသည္ကုိ သတိထားမိ၏။ ယေန႔ေခတ္သည္ ဆုတ္ကပ္ေခတ္ျဖစ္သျဖင့္ သတၱ၀ါတုိ႔၏ သဒၶါတရား၊ ပညာတရား၊ ၀ိရိယတရားမ်ားလည္း အားနည္း ဆုတ္ယုတ္လာေန၏။ ယင္းတရားမ်ားအစား ေမာဟတရား၊ မာနတရား၊ ေဒါသအာဃာတ တရားမ်ားက ၀င္ေရာက္လႊမ္းမုိးထား၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သတၱ၀ါတုိ႔သည္ မိမိတုိ႔၏ အနည္းငယ္ သိရွိမႈအေပၚ မာန္မာနတက္ကာ အရာရာသိေနသကဲ့သုိ႔ နားထင္ေသြးေရာက္ ေနၾကေပ၏။ ထုိအထဲတြင္ ပရိယတ္သမားမ်ား ပါရွိသကဲ့သုိ႔ ပဋိပတ္သမားမ်ားလည္း ပါ၀င္၏။ ေခတ္စကားႏွင့္ ေျပာရလွ်င္ စာသမားႏွင့္ ရိပ္သာသမားမ်ားပင္ ျဖစ္၏။ စာဖတ္မ်ားသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက စာအသိမွ်ႏွင့္ မိမိကုိယ္ကုိ ပိဋကတ္ေဆာင္အျဖစ္ အထင္ႀကီး ေနၾကသကဲ့သုိ႔ ရိပ္သာသမားမ်ားကလည္း ရိပ္သာအသြားမ်ား႐ုံမွ်ႏွင့္ မိမိကုိယ္ကုိ အရိယာအျဖစ္ အထင္ပစ္ေနၾကေတာ့၏။ ဤသုိ႔သာ ထင္တစ္လုံးျဖင့္ ျပင္မဆုံးေအာင္ တစ္ေထာင္ေထာင္ ျဖစ္ေနၾကလွ်င္ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီး မိန္႔ေတာ္မူသကဲ့သုိ႔ အပါယ္ေဘာင္သာ ဆင္းရမည့္အေနအထား ျဖစ္ေနေပ၏။


“သဗၺညဳတဉာဏ္ကုိ မရေသးသမွ် သတၱ၀ါေတြဟာ အားလုံးအ႐ူးေတြပဲ” ဟု မဟာဂႏၶာ႐ုံ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဆုံးမေတာ္မူသကဲ့သုိ႔ပင္ အမွန္သစၥာကုိသိၿပီး အရိယာမျဖစ္ေသးသမွ် အားလုံးကိေလသာႏြံတြင္ နစ္ေနတတ္ၿပီး အျပစ္ေတြႏွင့္အတူ အ႐ူးသဖြယ္သာ ျဖစ္ေနတတ္၏။ မိမိကုိယ္ကုိ အသိ၀င္ၿပီး သတိျပဳ ဆင္ျခင္ႏုိင္မွသာ အမွားနည္းႏုိင္မည္ ျဖစ္သျဖင့္ မိမိသိသည့္ အနည္းငယ္အေပၚတြင္ အဟုတ္ထင္ၿပီး မ႐ႈတ္မိၾကရန္ လုိအပ္လွ၏။ “ငါသိသည္၊ ငါတတ္သည္၊ ငါေတာ္သည္“ စသည့္ ငါစဲြမာနမ်ားျဖင့္ မိမိကုိယ္ကုိမိမိ နားထင္ေသြးမေရာက္ေစရန္ သတိေဆာင္သင့္လွ၏။ မိမိသည္ သဗၺဳညဳတဉာဏ္ရွင္ မျဖစ္ေသးသမွ် သုိ႔မဟုတ္ သစၥာေလးပါးကုိ သိသည့္အရိယာ အျဖစ္သုိ႔ မေရာက္ေသးသမွ် မိမိသိသည္ဟူသည့္ အရာမ်ားမွာ လဲြေနႏုိင္ေသးသည္ကုိ သတိျပဳ ဆင္ျခင္သင့္လွ၏။ သတၱ၀ါမ်ားအား ဒုကၡအေပးဆုံးအရာကား အစအဆုံးမသိဘဲ ဟိုမေရာက္ ဒီမေရာက္ အနည္းငယ္မွ်သာ သိသည္ဟူသည့္ အရာပင္ျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားဖူးၾကမည္ ျဖစ္၏။ အနည္းငယ္သာ သိသည္ကုိ အမ်ားႀကီးသိသည္ဟူ၍ မာန္မာန၀င္ကာ မိမိကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးေနလွ်င္ မိမိသႏၲာန္တြင္လည္း ေနာက္ထပ္အသိတရားမ်ား တုိးလာႏုိင္မည္ မဟုတ္ဘဲ သူတစ္ပါးမ်ားအေပၚတြင္ပါ အထင္ေသးႏိွမ့္ခ်မႈမ်ား တုိးလာတတ္သျဖင့္ မေမ့မေလ်ာ့ၾကရန္ တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အကယ္၍ သတိမေဆာင္ မာနေထာင္ကာ အနည္းငယ္သိရွိမႈအေပၚ တစ္လဲြအထင္ႀကီးမိပါက အမွန္လမ္းေပ်ာက္ၿပီး အမွားလမ္းေလွ်ာက္မိသျဖင့္ အပါယ္အထိပင္ က်ေရာက္ေစတတ္သည္ကုိ အၿမဲႏွလုံးသြားထားရန္လုိေၾကာင္း ဆုံးမေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစ အသိေနာက္ကုိ အက်င့္လုိက္ရန္ အထူးလုိအပ္လွ၏။ သိၿပီး မက်င့္လွ်င္ကား မိမိသိထားသမွ်သည္ အခ်ည္းႏွီးသာ ျဖစ္၏။ စာတတ္ေပတတ္ က်မ္းဂန္တတ္လည္း လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံ အားထုတ္ႏုိင္မွသာ အမွန္လမ္းကုိ ေရာက္ႏုိင္သကဲ့သုိ႔ လက္ေတြ႕ အားထုတ္သူသည္လည္း မွန္ကန္သည့္အားထုတ္မႈျဖင့္ လမ္းဆုံးအထိ သြားႏုိင္မွသာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိႏုိင္၏။ ပရိယတ္ေဆာင္ျဖစ္ေစ၊ ပဋိပတ္ေဆာင္ျဖစ္ေစ မည္သူမဆုိ အသိေရာ အက်င့္ပါ ရွိရန္လုိအပ္ေပ၏။ ဟုိမေရာက္ဒီမေရာက္ အနည္းငယ္သာ သိရွိၿပီး စာတတ္လည္းမဟုတ္၊ အက်င့္ျမတ္လည္း မဟုတ္လွ်င္ကား မိမိတုိ႔၏ စာအသိ၊ အက်င့္အသိအနည္းငယ္ အေပၚတြင္ မာန၀င္ကာ တစ္လဲြျမင္တတ္ေပ၏။ ထုိသုိ႔ တစ္ပုိင္းတစ္စ အသိမွ်ျဖင့္ စာႏွင့္အက်င့္ဟူေသာ ပိဋကတ္အေပၚ အသိဉာဏ္ေခ်ာ္ပါလွ်င္ အေခၚအေ၀ၚမွအစ အေတာ္ဟန္ မက်လွသည္ကုိ သတိျပဳသင့္ေပ၏။

ဗုဒၶလက္ထက္က ပရိယတ္ေဆာင္ အရွင္ႏွင့္ ပဋိပတ္ေဆာင္ အရွင္တုိ႔ရွိခဲ့ဖူးရာ ပရိယတ္ေဆာင္ အရွင္သည္ စာသမားျဖစ္သျဖင့္ စာႏွင့္သာ အခ်ိန္ကုန္ေနၿပီး အက်င့္ပုိင္းတြင္ အားမထုတ္ျဖစ္ဘဲ လဲြမွားေနခဲ့ဖူး၏။ ပဋိပတ္ေဆာင္ အရွင္သည္ကား အက်င့္ပိုင္းတြင္ အမွန္လမ္းေၾကာင္းျဖင့္ အဆုံးတုိင္ေအာင္ သြားခဲ့သျဖင့္ ခရီးေပါက္ခဲ့၏။ ထုိႏွစ္ပါးအနက္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ပိဋကတ္ အစြယ္ေထာင္ခဲ့သည့္ ပရိယတ္အရွင္ကုိ ကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူခဲ့ၿပီး ပိဋကတ္ အစြယ္မေထာင္ဘဲ အက်င့္မွန္ကုိသာ မွန္လမ္းေၾကာင္းျဖင့္ ခရီးေပါက္ေအာင္ က်င့္ေတာ္မူခဲ့သည့္ ပဋိပတ္ေဆာင္ အရွင္ကုိကား ခ်ီးက်ဴးသာဓု ေခၚေတာ္မူခဲ့၏။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က
“ႏြားရွင္တုိ႔အား ႏြားတုိ႔ကုိ ေရတြက္အပ္ႏွင္းလုိက္ရေသာ ႏြားေက်ာင္းသားသည္ ႏြားႏုိ႔အရသာကုိ မခံစားလုိက္ရသကဲ့သုိ႔ နိဗၺာန္ေရာက္သည္အထိ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္စပ္ေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံဟူေသာ ဘုရားစကားေတာ္ကုိ မ်ားစြာေဟာေျပာေနေသာ္လည္း မက်င့္မႀကံ ေမ့ေလ်ာ့ေပါ့တန္ ေနသူသည္ ျပဳထုိက္သည္ကုိ ျပဳသည္မမည္။ မဂ္ဖုိလ္အရသာကုိ မခံစားရ။” “နိဗၺာန္ေရာက္သည္အထိ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္စပ္ေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံတည္းဟူေသာ ဘုရားစကားေတာ္ကုိ အနည္းငယ္မွ်ပင္ ေဟာေျပာေနပါေသာ္လည္း တရားအားေလွ်ာ္ေသာ အက်င့္ကုိ က်င့္ေလ့ရွိသူ ျဖစ္ခဲ့မူကား ရာဂ၊ေဒါသ၊ေမာဟကုိ ပယ္ၿပီးလွ်င္ ေကာင္းစြာအျပားအားျဖင့္ သိသည္ျဖစ္၍ ဤေလာက၌ လည္းေကာင္း၊ တမလြန္ေလာက၌ လည္းေကာင္း စဲြလန္းမႈ မရွိေတာ့ၿပီ။ ထုိသူသည္သာ မဂ္ဖုိလ္အရသာကုိ ခံစားရ၏။” (ဓမၼပဒ၊ ေဒြသဟာယက ဘိကၡဳ၀တၳဳ) ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။

ဘုရားရွင္၏ အထက္ပါ မိန္႔ဆုိခ်က္တြင္ ပိဋကတ္အစြယ္ မေထာင္ၾကရန္ႏွင့္ အသိေနာက္ အက်င့္လုိက္ၾကရန္ မိန္႔ေတာ္မူလုိရင္း ျဖစ္၏။ အက်င့္က်င့္ရာတြင္လည္း တစ္ပုိင္းတစ္စမဟုတ္ဘဲ အမွန္လမ္းျဖင့္ အဆုံးထိေအာင္ လုိက္နာက်င့္ႀကံကာ မဂ္ဖုိလ္ရသည္အထိသြားရန္ ဆုိလုိရင္းျဖစ္၏။ စင္စစ္ စာေပအားသန္သူျဖစ္ေစ၊ အက်င့္အားသန္သူျဖစ္ေစ မာနမေထာင္ၾကဘဲ တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္စြာ ခရီးဆုံးေအာင္ အမွန္လမ္းသုိ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းၾကရန္သာ လုိရင္းျဖစ္ပါ၏။ အသိႏွင့္အက်င့္ကုိ အက်ိဳးရွိေအာင္ အသုံးခ်ရန္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိသုိ႔မဟုတ္ဘဲ စာသမားသည္လည္း မိမိသိသမွ် အနည္းငယ္ကုိ ကုိင္စဲြ၍လည္းေကာင္း၊ အက်င့္သမားသည္လည္း မိမိက်င့္သည့္ အနည္းကုိ ကုိင္စဲြ၍လည္းေကာင္း ေဟာေျပာပုိ႔ခ် ျငင္းခုံၾကလွ်င္ အက်ိဳးမၿပီး အခ်ည္းႏွီးျဖင့္ နိဗၺာန္ႏွင့္ေ၀းကာ အပါယ္ေဘးသာ ေရြးေနသကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေနတတ္ပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း အသိႏွင့္အက်င့္ တစ္ထပ္တည္းက်ပါေစဟု ဆုိၾကျခင္း ျဖစ္ေပ၏။

စာေရးသူတုိ႔ ငယ္စဥ္ စာသင္သားဘ၀က ဆြမ္းခံၾကြသည့္ အိမ္တစ္အိမ္တြင္ ဒကာႀကီး တစ္ေယာက္ကုိ အထူးသတိျပဳခဲ့ဖူး၏။ သတိျပဳသည္ဆုိသည္ထက္ သူႏွင့္မေတြ႕ေအာင္ ေရွာင္ခဲ့ျခင္းဆုိက ပုိမွန္မည္ျဖစ္၏။ ထုိဒကာႀကီးသည္ ပညာတတ္၊ စာတတ္ေပတတ္ ျဖစ္ေပ၏။ သုိ႔ေသာ္ ပညာအားေကာင္းၿပီး သဒၶါအားနည္းသူ ျဖစ္ႏုိင္၏။ အိမ္ဆြမ္းခံၾကြသည့္ စာသင္သားငယ္ေလးမ်ားကုိ ရွိခုိးျခင္းမရွိ ဆြမ္းေလာင္းျခင္း မရွိသည့္အျပင္ သူသိသမွ် ပိဋကတ္မ်ား၊ ေလာကီစာေပမ်ားျဖင့္သာ စာေရးသူတုိ႔ကဲ့သုိ႔ စာေပသင္ၾကားစဲ စာသင္သားငယ္မ်ားအား ေမးခြန္းေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာကုိ ေမးေလ့ရွိ၏။ သူ႔စိတ္တြင္ မည္သည့္ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိသည္ကုိ မသိႏုိင္ေသာ္လည္း စာေရးသူတုိ႔ စာသင္းသားငယ္မ်ားကား တျဖည္းျဖည္း သူ႔ကုိေၾကာက္လာ၏။ သူႏွင့္မေတြ႕ရေအာင္ ေရွာင္ေနမိၾက၏။ ေလ့လာသင္ယူခါစ စာသင္ငယ္မ်ားအတြက္ သူ႔ေမးခြန္းမ်ားသည္ ျခိမ္းေျခာက္သကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေန၏။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ထုိဒကာႀကီးကုိ ေၾကာက္သျဖင့္ ၎အိမ္သုိ႔ ဆြမ္းခံပင္ မၾကြျဖစ္ေတာ့ေပ။ ယခု ျပန္စဥ္းစားမိသည့္အခါ ဒကာႀကီးသည္ စာတတ္ေပတတ္ က်မ္းဂန္တတ္ေသာ္လည္း က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈအပုိင္း မရွိသည္ကုိ စဥ္းစားမိ၏။ သိၿပီးအက်င့္မပါလွ်င္ သဒၶါတရားပါ ေခါင္းပါးသြားတတ္၏။ သဒၶါေခါင္းပါးၿပီး ပညာအားေကာင္းလွ်င္ စဥ္းလဲေကာက္က်စ္တတ္၏ဟု ဆုိသကဲ့သုိ႔ပင္ ထုိဒကာႀကီးသည္ တစ္ပါးသူမ်ားအေပၚတြင္ ပညာအမ်ိဳးမ်ိဳးစမ္းကာ ဒုကၡေပးတတ္ေၾကာင္းကုိ ယခုအခ်ိန္တြင္ ေကာင္းစြာသေဘာ ေပါက္ခဲ့မိေတာ့၏။

တစ္ခါ ဒကာမႀကီး တစ္ေယာက္ကုိလည္း ႀကဳံဖူးပါ၏။ ဒကာမႀကီးသည္ ရိပ္သာတရားစခန္းမ်ားကုိ အၿမဲမျပတ္၀င္ေနသူ ျဖစ္၏။ စာသင္သားဘ၀ စာေရးသူကုိေတြ႕တုိင္း ရိပ္သာ၀င္ရန္သာ ေျပာေျပာေနတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ ဒကာမႀကီးက “အရွင္ဘုရား စာေတြႀကီးပဲ သင္မေနနဲ႔ တရားလည္းအားထုတ္ဦး အရွင္ဘုရားတုိ႔ စာဘယ္ေလာက္ပဲတတ္တတ္ တရားအားမထုတ္ရင္ အလကားပဲ…” စသည္ျဖင့္ ေျပာတတ္၏။ ဒကာမႀကီးစကားသည္ မွန္ပါ၏။ စာလည္းတတ္ အက်င့္ပါျမတ္လွ်င္ကား အထူးေျပာစရာမရွိ ျပည့္စုံေနပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ ထုိစကားေျပာေသာ ဒကာမႀကီးကုိယ္တုိင္ကား “ရိပ္သာသာ ၀င္ေနေသာ္လည္း အိမ္ျပန္ေရာက္လွ်င္ကား အေျပာၾကမ္း၊ ႏႈတ္ၾကမ္းျဖင့္ အမူအရာက ႏူးညံ့မႈမရွိေၾကာင္း၊ ရိပ္သာသြားတာလည္း သြားတာပဲ ရွိၿပီး ျပန္လာလွ်င္ ဘယ္ေယာဂီက ဘယ္လုိ၊ ဘယ္ဆရာေတာ္က ဘယ္လုိ၊ ဘယ္ဓမၼကထိကက ဘယ္လုိ၊ ဘယ္ကုိယ္ေတာ္က ဘယ္လုိအသံေကာင္းတာ၊ ဘယ္ကုိယ္ေတာ္က အေနအထုိင္ ဘယ္လုိျဖစ္တာ စသည္ျဖင့္ အတင္းေပါင္းစုံကုိသာ ေျပာေနတတ္ေၾကာင္း” မိသားစု၀င္မ်ားက စာေရးသူကုိ ျပန္ေျပာျပ၏။ သုိ႔ဆုိလွ်င္ အက်င့္အားသန္သည့္ ထုိဒကာမႀကီးသည္ အနည္းငယ္ လဲြေနေပ၏။ အက်င့္ကုိ ပညာသိျဖင့္ သိေနမႈမွ အနည္းငယ္ ေသြဖီေန၏။ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံမႈသည္ အလြန္အေရးပါေသာ္လည္း ထုိက်င့္ႀကံမႈကုိ အမွန္လမ္းေၾကာင္းျဖင့္ ခရီးဆုံးေအာင္ မသြားႏုိင္လွ်င္ ဟုိမေရာက္ဒီမေရာက္ ျဖစ္ေနတတ္၏။ ရိပ္သာမသြားခင္ အမူအက်င့္မ်ားႏွင့္ ရိပ္သာမွျပန္လာသည့္ အမူအက်င့္မ်ားသည္ ကြာျခားႏူးည့ံေနသင့္ေသာ္လည္း ဒကာမႀကီးကား ဒုံရင္းဒုံရင္းသာ ျဖစ္ေနသည့္အျပင္ မိမိ၏အနည္းငယ္သိမႈကုိ အားလုံးသိေနသေယာင္ မာန္ေထာင္ေနသကဲ့သုိ႔ ရွိေပ၏။ ထုိသုိ႔ အနည္းငယ္သိမႈမ်ားျဖင့္သာ ပဋိပတ္အက်င့္ မာန္ေထာင္ေနလွ်င္ အပါယ္ေဘာင္ကုိ ေရွာင္ႏုိင္ရန္မွာ ခက္ခဲႏုိင္ေပ၏။

အခ်ဳပ္ဆုိရေသာ္ သညာသိႏွင့္ ပညာသိ၊ သုိ႔မဟုတ္ စာအသိႏွင့္ အက်င့္အသိ၊ သုိ႔မဟုတ္ ေလ့လာသိႏွင့္ က်င့္ႀကံသိမ်ားသည္ နည္းမွန္လမ္းမွန္ျဖင့္ သိထားရန္ လုိအပ္၏။ ပိဋကတ္စာေပႏွင့္ ေလာကီပညာရပ္မ်ားကုိ ေကာင္းစြာသိရွိေန႐ုံမွ်ျဖင့္ မလုံေလာက္ဘဲ ထုိအသိေနာက္ကို အက်င့္ပါလုိက္ရန္ လုိအပ္လွ၏။ အက်င့္အားသန္သျဖင့္ အက်င့္ကုိသာ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရာတြင္လည္း နည္းမွန္လမ္းမွန္ျဖင့္ အက်င့္မွန္ရန္ လုိအပ္လွ၏။ တစ္ပုိင္းတစ္စ အက်င့္မွ်ျဖင့္ မွန္ၿပီဟု ယူဆကာ အဟုတ္မထင္ရန္ သတိျပဳ ဆင္ျခင္သင့္လွ၏။ ထုိသုိ႔ မဟုတ္လွ်င္ စာသမားလည္း အက်င့္မပါလွ်င္ မာန္ေထာင္မိတတ္သကဲ့သုိ႔ အက်င့္သမားသည္လည္း စာအသိမရွိ၊ အက်င့္မမွန္လွ်င္ အဆုံးမေရာက္ဘဲ တလဲြမာန ၀င္တတ္လွ၏။ ထုိသုိ႔ အသိေရာအက်င့္ပါ အနည္းငယ္ သိက်င့္သည္ေလးမ်ားျဖင့္ အဟုတ္ထင္ကာ မာန၀င္မိပါက အမွန္မနီး အခ်ည္းႏွီးျဖင့္ ဆင္းရဲအတိ ျဖစ္ကာ အပါယ္အထိပင္ သက္ဆင္းႏုိင္တတ္ေပ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပိဋကတ္အစြယ္ မေထာင္ဘဲ အပါယ္ေဘာင္မွ ေရွာင္ႏုိင္ၾကေစရန္ အသိႏွင့္အက်င့္ ထပ္တူဆင့္ရန္ က်င့္ႀကံအပ္ပါေၾကာင္း…

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား