ေမတၱာအေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း…

“ေမတၱာသည္ အလ်ားအနံ မရွိေသာ္လည္း အသြားအျပန္ရွိသည္” ဟူေသာ ဆုိ႐ုိးစကား တစ္ခုရွိ၏။ ေမတၱာ အားေကာင္းလွ်င္ ထုိေမတၱာ၏အစြမ္းသည္ အလြန္မုန္းသည့္သူကုိပင္ ယဥ္ေက်းေစ၊ ၾကမ္းတမ္းသည့္ သူကုိပင္ ႏူးည့ံေစ၊ ေဝးေနေသာသူကုိပင္ နီးေနေစေပ၏။ ေမတၱာအားေကာင္းလွ်င္ မိမိက ေမွ်ာ္လင့္မထားေသာ္လည္း ေရာက္ရာအရပ္တုိင္းတြင္ လူလည္းခ်စ္သကဲ့သုိ႔ နတ္လည္းခ်စ္ျခင္းကုိ ခံရတတ္၏။ လူလည္းမစသကဲ့သုိ႔ နတ္လည္းမစျခင္းကုိ ရရွိတတ္၏။ လူလည္းကူညီသကဲ့သုိ႔ နတ္လည္းကူညီျခင္းကုိ ခံရတတ္၏။ ေမတၱာဓာတ္အားေကာင္းသည့္သူ၏ မ်က္ႏွာသည္ ၾကည့္သူတုိင္းကုိပင္ ေအးျမေစမႈကုိ ျဖစ္ေစတတ္၏။ ႐ုပ္ရည္အဆင္း လွပျခင္း မရွိေသာ္လည္း ေမတၱာမ်ားေနလ်င္ ခ်စ္စရာလည္း မ်ားေနမည္သာ ျဖစ္၏။ ေမတၱာဓာတ္သည္ မေရာက္ႏုိင္သည့္ ေနရာမရွိသကဲ့သုိ႔ မေဖာက္ႏုိင္သည့္ အရာဟူသည္လည္း မရွိလွေပ။ ေမတၱာသည္ အလြန္အားႀကီးသည့္ ေဒါသကုိပင္ အႏုိင္ယူႏုိင္သျဖင့္ ေမတၱာလက္နက္သည္ အေကာင္းဆုံး လက္နက္ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ဆုိေလ့ရွိၾက၏။ ဤသည္မွာ ေမတၱာ၏ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ တစ္စိတ္တစ္ေဒသပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ျမတ္စြာဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ပင္ ေမတၱာဓာတ္ျဖင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္မ်ားကုိ ေအးျမေစခဲ့၏။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေအာင္ႏုိင္ျခင္းမ်ားကုိ ၾကည္ညိဳၾကည့္ပါက ေမတၱာျဖင့္ ေအာင္ႏုိင္ျခင္းမ်ားကုိသာ ေတြ႕ရမည္ျဖစ္၏။ အလြန္ၾကမ္းတမ္းသည့္ အဂၤုလိမာလကဲ့သုိ႔ေသာ သူမ်ား၊ ေဒါသအလြန္ ျပင္းထန္သည့္ သစၥကကဲ့သုိ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ ခြန္အားႀကီးမားသည့္ နာဠာဂိရိကဲ့သုိ႔ေသာ ဆင္ေျပာင္ႀကီးမ်ား စသည့္ အာဂစြမ္းအားရွင္မ်ားကုိလည္း ေမတၱာဓာတ္မ်ား ျဖန္႔လႊမ္းကာ က႐ုဏာတရားမ်ားျဖင့္ ႏူးည့ံမႈကုိ ျဖစ္ပြားေစခဲ့၏။ အလြန္အဆဲသန္သည့္ အေကၠာသ ဘာရဒြါဇကဲ့သုိ႔ေသာ ပုဏၰားမ်ားကုိလည္း ေမတၱာျဖင့္ အဆဲၿငိမ္းေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးခဲ့ဖူး၏။ ေဒါသျဖင့္ အႏုိင္ယူလုိသူကုိ ျမတ္ဗုဒၶက ေမတၱာျဖင့္ ၿငိမ္းေအးေစခဲ့၏။ ေဒါသျဖင့္တုိက္ခုိက္ ေျပာဆုိလာလွ်င္လည္း တန္ျပန္ေဒါသထြက္ျခင္း မရွိဘဲ ေမတၱာဓာတ္ျဖင့္ ေပ်ာ့ေျပာင္းေစခဲ့၏။ ေမတၱာ၏ အစြမ္းသည္ ထုိမွ်ေလာက္ အားႀကီးလွ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အရာရာတြင္ ေမတၱာသည္သာ အေအးျမဆုံးေသာ အရာျဖစ္ၿပီး ေမတၱာျဖင့္သာ ပူေလာင္မႈမ်ားကုိ ၿငိမ္းေအးေစႏုိင္ကာ ေမတၱာအားသည္သာ အႀကီးမားဆုံးေသာအား ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။

ေမတၱာဟူေသာ အသုံးအႏႈန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာလူငယ္မ်ားအၾကား တစ္ခါတရံ ၾကားတတ္သည့္ စကားေလးမ်ား ရွိတတ္၏။ “ဒုိ႔က မင္းအေပၚမွာ ဘယ္လုိ ေမတၱာရွိေနလုိ႔ပါ၊ ဒုိ႔ေမတၱာကုိ လက္ခံေပးပါ” စသည္ျဖင့္ ေျပာဆုိေလ့ရွိၾက၏။ ထုိလူငယ္မ်ား၏ ေမတၱာဟူသည္ ခ်စ္ခင္ျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ စင္စစ္ ထုိသေဘာသည္ ေမတၱာမဟုတ္၊ ပီယေခၚ ေပမ၏ သေဘာပင္ျဖစ္၏။ ေပမသည္ ခ်စ္ျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ရၿပီး ထုိေပမကုိလည္း တစ္ခါတရံ တဏွာဟု ဖြင့္ဆုိရွင္းျပတတ္ၾက၏။ သုိ႔ဆုိလ်င္ ယေန႔ေခတ္ လူအခ်ိဳ႕ အသုံးျပဳေနၾကသည့္ ေမတၱာဟူေသာ အသုံးအႏႈန္းသည္ ေမတၱာစစ္မဟုတ္သည္မွာ အထင္အရွားပင္ ျဖစ္ပါ၏။ အမွန္အားျဖင့္ ထုိေမတၱာ၏ တုိက္႐ုိက္အဓိပၸါယ္မွာ အက်ိဳးလုိလာျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ မိမိအတြက္မပါ သူတပါးအက်ိဳးကုိ လုိလားျခင္းသက္သက္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိသုိ႔ မိမိအတြက္မပါ စစ္မွန္သည့္ ေစတနာျဖင့္ သူတပါးအက်ိဳးကုိ လုိလားျခင္း သေဘာရွိေနသျဖင့္ ထုိေမတၱာသည္ ၿငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း သေဘာရွိသည္ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။ သတၱဝါမ်ားသည္ မိမိအက်ိဳးကုိ လုိလားမႈ အားမ်ားလာလ်င္ ေမတၱာဓာတ္မ်ားလည္း ေခါင္းပါးလာတတ္ၿပီး အက်ိဳးစီးပြား မဲ့မႈမ်ားသာ အျဖစ္မ်ားတတ္သျဖင့္ ေမတၱာမ်ားမ်ား ထားႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

မွန္၏။ ေမတၱာသည္ အက်ိဳးလုိလားျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ ေမတၱာ၏ သေဘာသည္ စစ္မွန္သည့္မေနာျဖင့္ သူတပါးအေပၚ အက်ိဳးေဖာ္ေပးျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ေမတၱာထုံထားလွ်င္ ခ်စ္စရာ အကုန္ပြားၿပီးသာ ျဖစ္ေနေပ၏။ မိမိက ေမတၱာပြားထားလွ်င္ သူတပါးကလည္း သစၥာထားကာ ခ်စ္သဒၶါလည္း ပြားလာမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ေမတၱာႏွင့္သစၥာသည္ အက်ိဳးလုိလားျခင္းႏွင့္ အမွန္တရားကုိ ေပါင္းစပ္ထားျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ စစ္မွန္သည့္ ေမတၱာသာထားႏုိင္လွ်င္ သစၥာတည္ကာ ခ်စ္သဒၶါလည္း တည္လာၾကမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ လူအမ်ား၏ အေပၚတြင္ျဖစ္ေစ၊ တိရိစၧာန္အမ်ား၏ အေပၚတြင္ပင္ ျဖစ္ေစ အက်ိဳးလုိလားသည့္ ေမတၱာဓာတ္ျဖင့္ မွန္ကန္စြာ ျပဳမူဆက္ဆံၾကည့္ပါက ေမတၱာ၏ ေရာင္ျပန္ဟပ္မႈသည္ တိရစၧာန္မ်ား အထံမွပင္လွ်င္ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈကုိ ရေစႏုိင္မည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ အေရးႀကီးသည္မွာ မည္သူ႔အေပၚတြင္ျဖစ္ေစ မွန္ကန္သည့္ သစၥာတရားျဖင့္ အက်ိဳးလုိလားသည့္ ေမတၱာထားႏုိင္ျခင္းဟူသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

စစ္မွန္သည့္ ေစတနာျဖင့္ အက်ိဳးလုိလားသည့္ စိတ္ျဖင့္ သတၱဝါမ်ားအေပၚ ေမတၱာပြားႏုိင္လွ်င္ အက်ိဳးတရား အလြန္ႀကီးမားေၾကာင္း အဂၤုတၱရနိကာယ္တြင္ ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူထားသည့္ ေမတၱာသုတ္ တစ္သုတ္ရွိ၏။ ထုိသုတ္ေတာ္တြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က “ရဟန္းတုိ႔ ဆန္႔က်င္ဖက္မွ လြန္ေျမာက္ေသာ ေမတၱာစိတ္ကုိ မွီဝဲအပ္၊ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာျပဳအပ္၊ ယာဥ္ကဲ့သုိ႔ျပဳအပ္၊ တည္ရာကဲ့သုိ႔ျပဳအပ္၊ ေရွး႐ႈတည္ေစအပ္၊ ေလ့လာအပ္၊ ေကာင္းစြာအားထုတ္အပ္သည္ရွိေသာ္ ရွစ္မ်ိဳးေသာ အက်ိဳးတုိ႔ကုိ မခၽြတ္ရလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္အပ္ကုန္၏။ အဘယ္ရွစ္မ်ိဳးတုိ႔နည္းဟူမူ
၁။ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ အိပ္ရ၏
၂။ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ႏုိးရ၏
၃။ အိပ္မက္ဆုိးကုိ မျမင္အပ္
၄။ လူတုိ႔၏ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးျခင္းကုိ ခံရ၏
၅။ သားရဲဘီးလူးတုိ႔၏ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးျခင္းကုိ ခံရ၏
၆။ နတ္တုိ႔ ေစာင့္ေရွာက္ကုန္၏
၇။ ထုိေမတၱာကုိ ပြားမ်ားေသာသူအား မီးအဆိပ္ လက္နက္တုိ႔ မစဲြမက် မဖ်က္ဆီးႏုိင္
၈။ လြန္ျမတ္ေသာ အရဟတၱဖုိလ္ တရားကုိ ထုိးထြင္း၍ မသိႏုိင္ခဲ့ေသာ္ ျဗဟၼာ့ျပည္သုိ႔ လားရ၏။
ရဟန္းတုိ႔ ေမတၱာစိတ္ကုိ မွီဝဲအပ္သည္ရွိေသာ္ ဤရွစ္မ်ိဳးေသာ အက်ိဳးတုိ႔ကုိ မခၽြတ္ရလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္အပ္ကုန္၏”ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ထုိ႔အျပင္ ထုိေမတၱသုတ္ေတာ္တြင္ ဆက္လက္မိန္႔ေတာ္မူထားသည္မွာ

“အၾကင္သူသည္ အဖန္ဖန္ သတိရသည္ျဖစ္၍ အတုိင္းအရွည္မရွိေသာ ေမတၱာတရားကုိ ပြားမ်ား၏၊ ဥပဓိတရား၏ တည္ရာ ေမတၱာစ်ာန္ကုိ ႐ႈျမင္ေသာ ထုိသူအား သံေယာဇဥ္တုိ႔သည္ ေခါင္းပါးကုန္၏။

ေဒါသစိတ္ မရွိမူ၍ သတၱဝါ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကုိေသာ္လည္း အကယ္၍ ေမတၱာပြားျငားအံ့၊ ထုိသုိ႔ ေမတၱာပြားျခင္းေၾကာင့္ ကုသုိလ္တရားႏွင့္ ျပည့္စုံရ၏၊ သတၱဝါအားလုံးတုိ႔ကုိ စိတ္ျဖင့္သနားၾကင္နာျခင္းရွိေသာ သူေတာ္သူျမတ္သည္ မ်ားျပားေသာ ကုသုိလ္တရားကုိ ျပဳသည္မည္၏။

အၾကင္ရေသ့ႏွင့္တူေသာ မင္းတုိ႔သည္ သတၱဝါအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေသာ ေျမအျပင္ကုိ ဒဏ္လည္းမဖက္ လက္နက္လည္းမေဆာင္ ေအာင္ႏုိင္ၾကကုန္၍ လွဴဒါန္းေပးကမ္းကုန္လ်က္ တုိင္းသူျပည္သားတုိ႔ အိမ္တံခါးဖြင့္၍ ေနႏုိင္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဆယ္ခုိင့္တစ္ခုိင္ အခြန္ေတာ္ေကာက္ယူျခင္း သႆေမဓ၊ အမႈထမ္းအရာထမ္းတုိ႔အား လခရိကၡာေပးျခင္း ပုရိသေမဓ၊ ဆင္းရဲသားတုိ႔အား ဥစၥာထုတ္ေပးျခင္း သမၼာပါသ၊ ခ်စ္ႏွစ္လုိဖြယ္ေသာ စကားကုိ ေျပာဆုိျခင္း ဝါဇေပၸယ်တည္းဟူေသာ သဂၤဟဝတၳဳေလးခုတုိ႔ျဖင့္ ခ်ီးေျမွာက္ကာ အစဥ္လွည့္လည္ေနကုန္၏၊ ထုိမင္းတုိ႔၏ ထုိလွဴဒါန္းေပးကမ္း ခ်ီးေျမႇာက္မႈတုိ႔သည္ ေကာင္းစြာပြားမ်ားအပ္ေသာ ေမတၱာစိတ္၏ တစ္ဆယ့္ေျခာက္စိတ္ တစ္စိတ္ကုိမွ်လည္း မမွီႏုိင္ကုန္၊ ဥပမာေသာ္ကား အလုံးစုံေသာ ၾကယ္တာရာ အေပါင္းတုိ႔၏ အေရာင္သည္ လ၏အေရာင္၏ တစ္ဆယ့္ေျခာက္စိတ္ တစ္စိတ္ကုိမွ် မမွီႏုိင္သကဲ့သုိ႔တည္း။

အၾကင္သူသည္ သတၱဝါအားလုံးတုိ႔အား ေမတၱာကုိ ပြားမ်ားသည္ျဖစ္၍ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကုိမွ် မိမိကုိယ္တုိင္လည္း မသတ္ျဖတ္၊ သူတပါးကုိလည္း မသတ္ျဖတ္ေစ၊ မိမိကုိယ္တုိင္လည္း အႏုိင္မယူ၊ သူတပါးကုိလည္း အႏုိင္မယူေစ၊ ထုိသူအား တစ္စုံတစ္ေယာက္ႏွင့္မွ် ရန္မရွိႏုိင္”
(အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ ပဌမပဏၰာသက၊ ေမတၱသုတ္) ဟူ၍ ျဖစ္ပါ၏။ ဤကား ဗုဒၶဘုရားရွင္ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ မိန္႔ေတာ္မူသည့္ ေမတၱာဆုိင္ရာ အက်ိဳးအာနိသင္ တရားေတာ္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ဤေဒသနာေတာ္အရၾကည့္လွ်င္ ေမတၱာ၏ စြမ္းအားကုိ ေကာင္းစြာသိႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ သူတပါးအက်ိဳးကုိ လုိလားသည့္စိတ္ျဖင့္ “သတၱဝါအားလုံး ေဘးရန္ကင္းပါေစ၊ ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း ကင္းပါေစ၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ကင္းပါေစ၊ ခႏၶာဝန္ကုိ ခ်မ္းသာစြာ ရြတ္ေဆာင္ႏုိင္ပါေစ” စသျဖင့္ ေမတၱာပြားမ်ားႏုိင္လွ်င္ ပြားမ်ားႏုိင္သည္ႏွင့္အမွ် သူတပါးလည္းခ်မ္းသာ မိမိလည္း ခ်မ္းသာမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ မေျပာင္းလဲသည့္ နိယာမ သေဘာတရားအရ ၾကည့္လွ်င္လည္း သူတပါးအေပၚ မညႇင္းစဲ၊ မႏွိပ္စက္၊ အႏုိင္မယူဘဲ ေနေလ့ရွိသူ၊ ၾကီးပြားခ်မ္းသာေစေၾကာင္း ပြားမ်ားေလ့ရွိသူအား မိမိသည္ ထုိတန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ အက်ိဳးကုိ မေမွ်ာ္မွန္းေသာ္လည္း အလုိလုိ ျပည့္စုံၿပီးသာ ျဖစ္ေစႏုိင္ေပ၏။ ေသခ်ာသည္မွာ မီးသည္ေရျဖင့္ညႇိမ္းလွ်င္ ၿငိမ္းသြားသကဲ့သုိ႔ ေဒါသသည္လည္း ေမတၱာျဖင့္ ညွိမ္းလွ်င္ၿငိမ္းတတ္သျဖင့္ ရန္လုိသူ၊ ပ်က္စီးမႈကုိ လုိလားသူမ်ားအား ေမတၱာျဖင့္သာ ၿငိမ္းေအးမႈရွိေအာင္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိေၾကာင့္ ေမတၱာႏွလုံး ကုိယ္စီသုံးလွ်င္ ရႊင္ၿပဳံးႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။

ဆုိလုိသည္မွာ ေမတၱာသည္ သူတပါးအက်ိဳးကုိ လုိလာျခင္းျဖစ္သျဖင့္ လူတုိင္းလူတုိင္း ေမတၱာစိတ္ျဖင့္ အက်ိဳးကုိယ္စီ လုိလားေနၾကမည္ဆုိလွ်င္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ျပႆနာျဖစ္ဖြယ္ အေၾကာင္းမရွိသကဲ့သုိ႔ မၿငိမ္းခ်မ္းဖြယ္ အေၾကာင္းလည္း မရွိႏုိင္သျဖင့္ စစ္မွန္သည့္ စိတ္ေစတနာမွန္ျဖင့္ မည္သူတရားပ်က္ပ်က္ မိမိမပ်က္ေစရန္ ႀကိဳးစားရင္း ေမတၱာတရားသာ မ်ားမ်ားထားၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ မိမိက သူတပါးအေပၚ အက်ိဳးျဖစ္ေစမႈကုိ ေရွ႕႐ႈကာ ေမတၱာထားရန္ လုိသကဲ့သုိ႔ မိမိအေပၚ သူတပါးက အက်ိဳးပ်က္စီးေစလာလွ်င္လည္း စိတ္ေစတနာ မပ်က္ဘဲ မွန္ကန္သည့္ သစၥာတရားျဖင့္ ထုိသူတုိ႔အား ေမတၱာသာ မ်ားမ်ားပြားေပးရန္လည္း လုိအပ္လွေၾကာင္း၊ အခ်ိန္တန္လွ်င္ မိမိ၏ေမတၱာအစြမ္းျဖင့္ မိမိ၏ပ်က္စီးမႈကုိ ေရွ႐ႈလုိလားသူမ်ားသည္ အလုိလုိပင္ စိတ္ေစတနာေျပာင္းကာ မိမိ၏ ေမတၱာအရိပ္ေအာက္တြင္ သစၥာနိမိတ္ေကာက္လာကာ ခ်စ္သဒၶါအရိပ္ ေရာက္လာၾကမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း သိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သူတပါးအက်ိဳး ပ်က္စီးမႈမ်ားကုိ လုိလားသူမ်ား မ်ားျပားလွသည့္ ယေန႔ေခတ္တြင္ သစၥာတရားမ်ားလည္း ေလ်ာ့နည္းကာ ခ်စ္သဒၶါအားမ်ားပါ ေပ်ာက္ပ်က္လာေနၿပီး ေမတၱာတရားပါ ေခါင္းပါးလာေနသျဖင့္ အမ်ားတရားပ်က္ေသာ္လည္း မိမိမပ်က္ေအာင္၊ အမ်ားကုိ မျပဳျပင္ခင္ မိမိကုိယ္ကုိမိမိ ေရွးဦးစြာ ျပဳျပင္ကာ သူတပါးကုိလည္း တန္ျပန္ျပဳျပင္ႏုိင္ေအာင္ သူတပါးအက်ိဳးကုိ လုိလားျခင္း ေမတၱာဓာတ္မ်ားျဖင့္ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ၿငိမ္းခ်မ္းရာမွ အမ်ားတကာ ၿငိမ္းခ်မ္းရာသုိ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းႏုိင္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားရင္း ေမတၱာႏွလုံး ကုိယ္စီသုံးႏုိင္ေအာင္သာ က်င့္ႀကံအားထုတ္ၾကပါဟု ေစတနာစကား ေမတၱာအားျဖင့္ အေလးအနက္ တုိက္တြန္းအပ္ပါသည္။

Read more »

ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ေရြးခ်ယ္ပါ…

မွတ္မွတ္ရရ ၿပီးခဲ့တဲ့ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔၊ ၁၇-၅-၂၀၁၁ရက္ေန႔က ျဖစ္ပါတယ္။ ေအာ္စီမွာ ေရာက္ေနတဲ့ ဒကာတစ္ေယာက္က ဗုဒၶေန႔မွာ အရွင္ဘုရားကုိ သတိတရ ဖုန္းဆက္ၿပီး ဦးတင္တာပါဘုရားလုိ႔ ေလွ်ာက္ထားရင္း သူသိခ်င္တာေလးေတြလည္း ေမးျမန္းေလွ်ာက္ထားလာပါတယ္။ ထူးထူးျခားျခား သူေမးတဲ့ ေမးခြန္းထဲမွာ ဒီေန႔ေခတ္ သူတုိ႔လုိ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြအတြက္ ကုိးကြယ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခက္ေတြ႕ေနတဲ့ အခ်က္လည္း ပါဝင္ပါတယ္။ သူက “ဘုန္းဘုန္း သိတဲ့အတုိင္းပဲဘုရား အခုေနာက္ပုိင္း ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ကုိးကြယ္ရမယ့္ ဘုန္းႀကီးေတြ ကုိယ္တုိင္က ဂုိဏ္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အဖဲြ႕အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဟာေျပာပုိ႔ခ်လာၾကေတာ့ ဘုရားေဟာ တရားေတြကုိ အမွားအမွန္ မသိတဲ့ တပည့္ေတာ္တုိ႔လုိ သူေတြက အဲဒီဘုန္းႀကီး ေဟာေျပာတဲ့ တရားဟာ မွားလားမွန္လား မခဲြျခားတတ္တဲ့အျပင္ အစစ္အမွန္ ဆရာသမားကုိ ဘယ္လုိရွာေဖြရမွန္း မသိတဲ့ အေျခအေန ျဖစ္ေနပါတယ္ ဘုရား၊ အဲဒါ ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ တပည့္ေတာ္တုိ႔လုိ သူေတြအတြက္ ဆရာမမွားရေအာင္ ဘယ္လုိေရြးခ်ယ္ရမယ္ဆုိတာ လမ္းညႊန္ေပးပါဘုရား” လုိ႔ ေမးျမန္း ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။ “မွန္တယ္ ဒကာေတာ္ေရ ဒကာတုိ႔လုိ သူေတြအတြက္ ကုိးကြယ္မႈ မမွားရေအာင္ ဆရာေရြးခ်ယ္တဲ့အခါမွာ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီးပဲ ေရြးခ်ယ္ကုိးကြယ္ ရေတာ့မွာျဖစ္တယ္”လုိ႔ အႀကံျပဳရင္း ယုံၾကည္မႈကုိ စူးစမ္းဆင္ျခင္မႈနဲ႔ ေပါင္းစပ္ဖုိ႔ ေျပာျပေပးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒီဒကာေလွ်ာက္သလိုပဲ အခုေနာက္ပုိင္း ေဟာေျပာၾကတဲ့ ဘုန္းႀကီးအခ်ိဳ႕ေတြကလည္း စတုိလ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ျပႆနာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြကုိ ျဖစ္ေပၚေစေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒကာဒကာမေတြကုိ က ေစတဲ့ဘုန္းႀကီးေတြ၊ ၾကြ ေစတဲ့ဘုန္းႀကီးေတြ၊ မ ေစတဲ့ဘုန္းႀကီးေတြ၊ ရြ ေစတဲ့ဘုန္းႀကီးေတြေၾကာင့္ အသိဉာဏ္နည္းလာတဲ့ သူေတြမွာ က တဲ့သူက က၊ ၾကြတဲ့သူက ၾကြ၊ ရြတဲ့သူက ရြ စသျဖင့္ ဝါဒမႈိင္း မိကုန္ၾကေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ မ်က္ကန္းယုံၾကည္မႈ အားေကာင္းၿပီး ဆင္ျခင္ဉာဏ္ နည္းလာၾကတဲ့ သူေတြကလည္း ဘာမွမသိ လုိက္လုပ္မိရာက အမွားကုိ အမွားမွန္း မသိဘဲ ဆက္ေလွ်ာက္ေနၾကေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အယူဝါဒ တစ္ခုဆုိတာက ယုံၾကည္မိရင္ အသက္အေသခံၿပီး ဆုတ္ကုိင္ထားတတ္တဲ့ သေဘာရွိတဲ့အတြက္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတိပညာ မပါဘဲ ယုံၾကည္လက္ခံမိမယ္ဆုိရင္ စြန္႔လႊတ္ဖုိ႔ အေတာ္ခဲရင္းတတ္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကုိးကြယ္အားထားရာကုိ ေရြးခ်ယ္တဲ့အခါမွာ ယုံၾကည္မႈကုိ စူးစမ္းဆင္ျခင္မႈနဲ႔ ေပါင္းစပ္ကာ သတိထားၿပီး ကုိးကြယ္ၾကရမွာ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ေသခ်ာေတြးၾကည့္ေတာ့ အစစ္အမွန္ ကုိးကြယ္ရာေတြက မရွိဘူးမဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အစစ္အမွန္ ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြ၊ အက်င့္မွန္ သူေတာ္သူျမတ္ေတြ၊ ရဟန္းအလုပ္ကုိ လုပ္ေနၾကတဲ့ ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြဟာ ျမန္မာမွာေရာ ကမၻာမွာပါ အမ်ားႀကီး ရွိေနပါေသးတယ္။ စာေပသင္ၾကားေလ့လာမႈ ပရိယတ္အားေကာင္းေနသမွ် က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈ ပဋိပတ္လည္း အားေကာင္းေနမွာ ျဖစ္ၿပီး အက်င့္အားေကာင္းေနသမွ် အက်ိဳးပဋိေဝဓ တရားမ်ားလည္း အားေကာင္းေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေလ့လာသင္ယူမႈ၊ က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈမ်ား ရွိေနသမွ် သာသနာေတာ္မွာ ပရိယတ္အေက်ာ္၊ ပဋိပတ္အေက်ာ္မ်ားလည္း မဆိတ္သုဥ္းဘဲ ထင္ရွားရွိေနၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီထက္ပုိၿပီး ေက်နပ္စရာေကာင္းတာက ဒီလုိပရိယတ္ ပဋိပတ္အားေကာင္းေနသမွ် သာသနာေတာ္တြင္းမွာ မမွန္တဲ့ အက်င့္ရွိသူမ်ား အၾကာႀကီး မတည္ႏုိင္ဘူးဆုိတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အေရးႀကီးတာက ကုိးကြယ္သူေတြရဲ႕ ေရြးခ်ယ္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မမွန္တဲ့နည္းေတြ၊ မ႐ုိးသားတဲ့ နည္းေတြနဲ႔ ဘာနည္းညာနည္းေတြကုိ ေဟာေျပာျပသတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြေနာက္ကုိ မလုိက္မိဖုိ႔ပဲ လုိပါတယ္။ ယုံၾကည္မႈကုိ ယုတၱိက်က် ေဝဘန္ပုိင္းျခားကာ လက္ခံက်င့္သုံးသင့္သလား၊ မသင့္ဘူးလားဆုိတာ ကုိယ္ပုိင္ဉာဏ္နဲ႔ ဆင္ျခင္ၿပီး အမွားမလုိက္မိဖုိ႔ပဲ အဓိကျဖစ္ပါတယ္။ ယုံၾကည္မႈအားေကာင္းၿပီး စူးစမ္းဆင္ျခင္မႈ အားနည္းရင္ အလဲြကုိးကြယ္မိတတ္တဲ့ သေဘာရွိတဲ့အတြက္ ကုိယ့္ရဲ႕ယုံၾကည္မႈကုိ သတိတရား လက္ကုိင္ထားၿပီး ကုိးကြယ္ခံထုိက္လား၊ မထုိက္ဘူးလားဆုိတာ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ ေရြးခ်ယ္တတ္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဉာဏ္မပါတဲ့ ေနာက္လုိက္ေတြ ရွိေနသမွ် ဝါဒျဖန္႔လုိသူ၊ ဂုိဏ္းဂဏ ဖဲြ႕စည္းလုိသူေတြကလည္း အမ်ားႀကီး ရွိေနၾကမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိပဲ အမွားမလုိက္မိေအာင္ ႀကိဳးစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိေတာ့ကား အမွားသမားေတာ္ေတြ ရွိသလုိ အမွန္သမားေတာ္ေတြလည္း ရွိေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ တကယ့္ကုိ အားကုိးအားထား ျပဳထုိက္တဲ့ ဆရာသမားေတြကုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ ကုိးကြယ္ၾကဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကုိးကြယ္ရာအမွန္ကုိ ေရြးခ်ယ္ဖုိ႔ ကုိယ့္မွာအခက္အခဲ ရွိေနရင္လည္း ကုိယ္ကုိးကြယ္မယ့္ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ကုိးကြယ္ခံထုိက္လား၊ ဘုရားသားေတာ္ ပီသေအာင္ က်င့္ႀကံေဟာေျပာမႈ ရွိသလား ဆုိတာကုိၾကည့္ၿပီး သံဃာဂုဏ္ေတာ္ ကုိးပါးထဲက ေရွ႕ေလးပါးျဖစ္တဲ့ ျမတ္စြာဘုရား တပည့္သား သံဃာေတာ္ဟာ
- ေကာင္းစြာ က်င့္ႀကံေတာ္မူျခင္း သုပၸဋိပႏၷဂုဏ္ေတာ္
- ေျဖာင့္မတ္စြာ က်င့္ႀကံေတာ္မူျခင္း ဥဇုပၸဋိပႏၷဂုဏ္ေတာ္
- မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္အလုိ႔ငွါ က်င့္ႀကံေတာ္မူျခင္း ဉာယပၸဋိပႏၷဂုဏ္ေတာ္
- ႐ုိေသမႈႏွင့္ေလ်ာ္စြာ က်င့္ႀကံေတာ္မူျခင္း သာမိစိပၸဋိပႏၷဂုဏ္ေတာ္
မ်ားနဲ႔ ညီညြတ္မႈ ရွိမရွိ ဆုိတာေလးေလာက္ ေတာ့ ေရြးခ်ယ္စိစစ္တတ္ၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။

ဒီေန႔ေခတ္ အေျခအေနရ ဒီေလးခ်က္ေလာက္နဲ႔ ျပည့္စုံေနရင္ကုိပဲ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ကုိးကြယ္ခံထုိက္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလးပါးမွာ ႐ုိးသားေျဖာင့္မတ္မႈဆုိတဲ့ အခ်က္က သိပ္ကုိတာသြားပါတယ္။ ဒကာဒကာမေတြကုိ ဆရာအျဖစ္ ေဟာေျပာပုိ႔ခ်ေပးမယ့္ ဘုန္းႀကီးဟာ ႐ုိးသားေျဖာင့္မတ္မႈမွ မရွိဘူးဆုိရင္ ဘုရားေဟာ မဟုတ္တာေတြကုိ အဟုတ္လုပ္ၿပီး ေဟာေျပာေပးဖုိ႔ ဝန္မေလးတတ္သလုိ လူေတြအထင္ႀကီးေအာင္ သာသနာေတာ္နဲ႔ မေလ်ာ္တဲ့ အသက္ေမြးမႈေတြနဲ႔ စည္း႐ုံးဆဲြေဆာင္ဖုိ႔လည္း ဝန္မေလးတတ္ေတာ့ပါဘူး။ အထင္ႀကီးဖုိ႔၊ ေက်ာ္ၾကားဖုိ႔၊ ဂုိဏ္းဂဏဖဲြ႕ဖုိ႔အတြက္ ဝိနည္းေတာ္ကုိေမ့၊ ဘုရားေဟာကုိ ငါေဟာလုပ္ေလ့ ရွိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ဘယ္လုိမွကုိ ႐ုိးသားမႈဂုဏ္ မရွိႏုိင္ေတာ့ပါဘူး။ ဘုန္းႀကီးရဟန္းျဖစ္ၿပီး ႐ုိးသားမႈမွ မရွိေတာ့ဘူးဆုိရင္ေတာ့ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ဖုိ႔ မသင့္ေတာ္တဲ့အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ုိးသားမႈရွိမွ ယုံၾကည္မႈလည္း ရွိလာမွာျဖစ္ၿပီး ယုံၾကည္မႈရွိမွ ကုိးစားမႈလည္း ရွိကာ ကုိးစားႏုိင္မွလည္း ကုိယ့္ရဲ႕ပစၥဳပၸန္ သံသရာ ေကာင္းႏုိင္မွာျဖစ္လုိ႔ ကုိးကြယ္သူေတြ အေနနဲ႔ အကုိးကြယ္ခံပုဂၢိဳလ္ကုိ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ေရြးခ်ယ္ၾကဖုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

အမွန္ေတာ့ လက္ေတြ႕ဆန္ၿပီး စိစစ္ခံႏုိင္၊ မွတ္ေက်ာက္တင္ခံႏုိင္တဲ့ ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြဟာ မွန္ကန္တဲ့ နည္းစနစ္နဲ႔သာ လုိက္နာက်င့္သုံးႏုိင္မယ္ဆုိရင္ အက်ိဳးတရားကုိ လက္ေတြ႕ရႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶရဲ႕ ေဟာၾကားခ်က္ေတြကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ သီလအက်င့္ေကာင္းေအာင္၊ သမာဓိတည္ေအာင္၊ ပညာရေအာင္ ေဟာၾကားေပးထားတာေတြပဲ ရွိပါတယ္။ ကိေလသာမ်ားေအာင္၊ ေလာဘေဒါသပြားေအာင္၊ မာနမ်ားေအာင္ စသျဖင့္ ေဟာၾကားေပးထားတာေတြ မရွိပါဘူး။ ကိေလသာ ထူေျပာေစတဲ့ အဆုိအက သင္တန္းေပးတာေတြ ဆုိတာကေတာ့ ေျပာစရာကုိ မလုိေလာက္ေအာင္ ဗုဒၶရဲ႕ ေဟာၾကားမႈမွာ မရွိတာဟာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶေဟာၾကားေပးတဲ့ တရားမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ကုိယ့္နည္းကုိယ့္ဟန္နဲ႔ တီထြင္ၾကတဲ့ အယူအက်င့္ေတြမွာဆုိရင္ေတာ့ ကိေလသာ တုိးပြားတာေတြ၊ ေလာဘေဒါသမာန အားေကာင္းလာတာေတြ ရွိလာမွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕ ဘယ္နည္းကုိ က်င့္ၿပီးမွ ဘာေတြပုိတုိးလာတာ၊ ေလာဘေဒါသစတာေတြ ပုိမ်ားလာတာ၊ ငါ့ဆရာ ငါ့ဝါဒစတဲ့ ငါစဲြေတြ ပုိမ်ားလာတာေတြလည္း ရွိလာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ မမွန္တဲ့နည္းနဲ႔ မမွန္တဲ့ဆရာကုိ ကုိးကြယ္မိၾကလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက မ႐ိုးမသား တစ္မ်ိဳးသြားေနၾကတဲ့ အကုိးကြယ္ခံ ပုဂၢိဳလ္ေတြ တျဖည္းျဖည္း တုိးပြားမ်ားျပားလာတဲ့ ေခတ္ကာလႀကီးမွာ ကုိးစားရာအမွန္ကုိ ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္ႏုိင္ၾကဖုိ႔ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္သူေတြ အေနနဲ႔ ကုိယ့္ရဲ႕ယုံၾကည္မႈကုိ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ကုိးကြယ္ၾကည့္ၾကဖုိ႔နဲ႔ မွန္ကန္တဲ့ ေရြးခ်ယ္မႈနဲ႔ ေရြးခ်ယ္ၾကည့္ၾကဖုိ႔ အသိေပးလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္တဲ့ ဆရာသမားဟာ ကုိယ္ရဲ႕ပစၥဳပၸန္ေကာင္းက်ိဳး သံသရာေကာင္းက်ိဳးကုိ လမ္းညႊန္ေပးႏုိင္မယ့္ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေစဖုိ႔၊ အကုသုိလ္ကုိ ပယ္ေစၿပီး ကုသုိလ္ကုိ ေဆာင္ယူႏုိင္ေအာင္ တည့္မတ္ေပးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေစဖုိ႔၊ အက်င့္လည္းေကာင္း အႏွစ္လည္းေလာင္းေပးတဲ့ အသိအက်င့္ ထပ္တူဆင့္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေစဖုိ႔ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ေရြးခ်ယ္ကုိးကြယ္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အယုံအၾကည္ လြယ္တတ္ၾကတဲ့ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာမ်ား အေနနဲ႔ ကုိယ့္ရဲ႕ယုံၾကည္မႈဟာ မ်က္ကန္းယုံၾကည္တတ္တဲ့ ယုံၾကည္မႈမ်ိဳး မျဖစ္ေအာင္နဲ႔ အယုံလြယ္တဲ့အတြက္ အလဲြကုိးကြယ္မိတတ္တဲ့ ကုိးကြယ္မႈ အမွားမျဖစ္ရေအာင္ ယုံၾကည္မႈကုိ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ကုိးကြယ္သင့္ ကိုးကြယ္ထုိက္တဲ့ ကုိးကြယ္ရာ အမွန္ကုိသာ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ ကုိးကြယ္ၾကပါလုိ႔ အသိေပးရင္း ကုိးကြယ္ရာမွ ေဘးမျဖစ္ေစဖုိ႔ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ေရြးစစ္ၾကဖုိ႔ ေစတနာစကား ေမတၱာအားျဖင့္ တုိက္တြန္းသမႈ ျပဳလုိက္ရပါတယ္။

Read more »

ေလာဘ..? ဆႏၵ..?

ကိေလသာ ဆယ္ပါးတြင္ ေလာဘသည္ တစ္ပါးအပါအဝင္ျဖစ္၏။ ေလာဘသည္ သတၱဝါမ်ားအား ပူေလာင္မႈကုိ ျဖစ္ေစသျဖင့္ ထုိေလာဘကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းကုိလည္း ဗုဒၶဘာသာအမ်ား လက္ခံထားၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕က ထုိေလာဘ၏ သေဘာအမွန္ကုိ မသိၾကသျဖင့္ သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ သံသယမ်ား ရွိေနတတ္ၾက၏။ ေလာဘ၏ သေဘာလကၡဏာႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လုိခ်င္တပ္မက္မႈကုိ ေလာဘဟုဆုိေၾကာင္း ဖြင့္ဆုိသျဖင့္ ေလာဘႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ေမးခြန္းမ်ားကုိ အမ်ားအျပား အေမးခံရဖူး၏။ အခ်ိဳ႕က “ကုသုိလ္လုိခ်င္ျခင္းသည္ ေလာဘျဖစ္မျဖစ္၊ ဒုကၡၿငိမ္းလုိျခင္းသည္ ေလာဘျဖစ္မျဖစ္” စသည္ျဖင့္ ေမးလာၾကသကဲ့သုိ႔ အခ်ိဳ႕လည္း “အဲဒီလုိဆုိရင္ နိဗၺာန္လုိခ်င္တာလည္း ေလာဘပဲ မဟုတ္ဘူးလား ဘုရား”ဟု ေမးလာတတ္ၾက၏။ ေလာဘကုိ ပယ္သတ္ရမည္ဆုိသျဖင့္ “ကုသုိလ္လုိခ်င္မႈ၊ ဒုကၡၿငိမ္းလုိမႈ၊ တရားလုိခ်င္မႈ စသည္မ်ားကုိလည္း ပယ္ရမလုိျဖစ္ကာ ထုိအလုပ္မ်ားကုိ မလုပ္ဘဲ ေနရမလုိ ျဖစ္ေနေၾကာင္း” အခ်ိဳ႕က ဆုိတတ္ၾက၏။ ဤသုိ႔ျဖင့္ စာေရးသူမွာလည္း စာေရးသူထံ ေရာက္လာၾကသည့္ ထုိသုိ႔ သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ သံသယမ်ားျဖင့္ ေမးလာၾကသည့္ ေမးခြန္းရွင္မ်ားအား “ထုိသေဘာသည္ ေလာဘမဟုတ္ေၾကာင္း၊ ဆႏၵသာ ျဖစ္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ေျဖၾကားေပးရင္း ေလာဘႏွင့္ဆႏၵအေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း တင္ျပေပးရန္ အေၾကာင္းဖန္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

စင္စစ္ စာေပအဖြင့္မ်ားကုိ ၾကည့္ပါက ေလာဘႏွင့္ဆႏၵသည္ တျခားစီသာ ျဖစ္ပါ၏။ ေလာဘ၏ သေဘာသည္ လုိခ်င္ျခင္း သေဘာရွိသကဲ့သုိ႔ ဆႏၵ၏ သေဘာသည္လည္း လုိခ်င္ျခင္း သေဘာရွိသည္ မွန္ေသာ္လည္း ေလာဘ၏ လုိခ်င္မႈသည္ကား ကာမဂုဏ္ဆိုင္ရာမ်ားတြင္ လုိခ်င္မႈျဖစ္ၿပီး ဆႏၵ၏ လုိခ်င္မႈသည္ကား ေကာင္းသည့္အရာမ်ားတြင္ လုိခ်င္မႈမ်ိဳး ျဖစ္၏။ ထုိေၾကာင့္ လုိခ်င္မႈ သေဘာသဘာဝအားျဖင့္ တူသည္ဟုဆုိေသာ္လည္း ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ားတြင္ လုိခ်င္မႈမ်ားကုိကား ေလာဘဟုဆုိ၍ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ားတြင္ လုိခ်င္သည့္ သေဘာကုိကား ဆႏၵဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။ ေလာဘ၏ လုိခ်င္မႈသည္ စဲြလမ္းျခင္း ကပ္ၿငိျခင္း သေဘာမ်ား လႊမ္းမုိးထားေသာ္လည္း ဆႏၵ၏လုိခ်င္မႈသည္ ျပဳလုိခ်င္း ရယူလုိျခင္း သက္သက္သာ ျဖစ္၏။ ထုိေၾကာင့္ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ားတြင္ မရမကလုိခ်င္မႈ၊ ရၿပီးရင္းရလုိရင္း သေဘာျဖင့္ လုိခ်င္မႈ၊ ရလာသည့္ အရာမ်ားတြင္လည္း တြယ္တာကပ္ၿငိထားလုိမႈ သေဘာမ်ိဳးကုိ ေလာဘဟုဆုိၿပီး နိဗၺာန္ကုိလုိခ်င္မႈ၊ တရားကုိလုိခ်င္မႈ၊ စာေပတတ္ခ်င္မႈ၊ ဆင္းရဲသူမ်ားအား ေပးကမ္းလုိ၊ အလွဴဒါနျပဳလုိ၍ ပစၥည္းဥစၥာကုိ လုိခ်င္မႈ စသည့္ ေကာင္းေသာအရာမ်ား၌ လုိခ်င္မႈ သေဘာမ်ိဳးကုိကား ဆႏၵဟုသာ ဆုိျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ ေလာဘကုိ အျခားေဝါဟာရ အသုံးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္လည္း ဖြင့္ဆုိရွင္းျပၾက၏။ ေလာဘကုိ ခ်စ္ခင္ျခင္း ေပမဟုလည္းေကာင္း၊ တပ္မက္ငတ္မြတ္ျခင္း တဏွာဟုလည္းေကာင္း၊ တြယ္တာျခင္း သမုဒယဟုလည္းေကာင္း၊ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံ ေမထုန္အမႈမ်ားတြင္ အလြန္လုိလား စဲြလန္းျခင္း ရာဂဟုလည္းေကာင္း စသည္ျဖင့္ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ဥပမာေပးထား၏။ မိဘသားသမီး၊ ဇနီးမယား၊ သမီးသား၊ ညီအစ္ကုိ ေမာင္ႏွစ္မ၊ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းတုိ႔၌ ခ်စ္ခင္ျခင္းမ်ိဳးကုိ ေပမဟုဆုိကာ ထုိခ်စ္ျခင္းကုိပင္ သံေယာဇဥ္ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ ထုိသံေယာဇဥ္သည္ ႀကိဳးျဖင့္ခ်ည္ေႏွာင္ ထားသကဲ့သုိ႔ မကဲြမကြာ ျဖစ္ေနလုိျခင္း သေဘာရွိ၏။ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕ဟူေသာ ဤငါးပါးကုိ လူအမ်ား လုိလားအပ္ေသာေၾကာင့္ ကာမဂုဏ္ဟုဆုိကာ ထုိကာမဂုဏ္သည္ သာမာန္လုိခ်င္မႈမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ အငန္းမရ လုိခ်င္မႈမ်ိဳးျဖစ္သျဖင့္ ထုိလုိခ်င္မႈမ်ိဳးကုိ တဏွာဟုဆုိ၏။ ထုိကာမဂုဏ္ငါးပါးတြင္ အေတြ႕အာ႐ုံ ေမထုန္အမႈ၌ အလြန္လုိလားျခင္းကုိ ရာဂဟုဆုိၿပီး ထုိရာဂတြင္ ၿငိကပ္ျခင္း၊ စဲြလမ္းျခင္း သေဘာမ်ား ပါဝင္ေနေပ၏။ ထုိသုိ႔ တဏွာေပမရာဂစသည့္ သေဘာမ်ား လႊမ္းမုိးပါဝင္ထားသျဖင့္ ကာမဂုဏ္စသည့္ အရာမ်ားတြင္ လုိလားတပ္မက္မႈမ်ိဳး၊ လုိခ်င္ေတာင့္တမႈမ်ိဳးကုိ ေလာဘဟုဆုိျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

ဆႏၵႏွင့္ပတ္သက္၍ကား ဆႏၵသည္ အာ႐ုံတစ္ခုခုကုိ ျပဳလုိျခင္း ရယူလုိျခင္းသေဘာ သက္သက္မွ်သာ ျဖစ္ေၾကာင္း ဖြင့္ဆုိရွင္းျပ၏။ ထုိဆႏၵ၏ သေဘာသည္ သတၱဝါမ်ားတြင္ အလြန္ထင္ရွားလွ၏။ ဥပမာအားျဖင့္ ကေလးငယ္သည္ ဖခင္လက္မွ မိခင္လက္သုိ႔ လုိက္ခ်င္သျဖင့္ လက္လွမ္းမႈသည္ အျခားႀကီးမားသည့္ တပ္မက္တြယ္တာ ကပ္ၿငိမႈသေဘာ မရွိဘဲ လုိက္ခ်င္မႈ သက္သက္သာ ျဖစ္သျဖင့္ ထုိသေဘာသည္ ဆႏၵသာ ျဖစ္ပါ၏။ တစ္ေနရာသုိ႔ သြားခ်င္လာခ်င္၊ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကုိ ေတြ႕ခ်င္ျမင္ခ်င္၊ ၾကားခ်င္နာခ်င္၊ နမ္းခ်င္စားခ်င္၊ ကုိင္ခ်င္ထိခ်င္၊ တတ္သိနားလည္ခ်င္ စသည့္ သေဘာမ်ိဳးသည္ ဆႏၵ၏ သေဘာမ်ိဳးသာ ျဖစ္၏။ ထုိ႔အတူ နိဗၺာန္လုိခ်င္၊ အဂၢသာဝက မဟာသာဝကျဖစ္ခ်င္၊ ဘုရားျဖစ္ခ်င္၊ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ခ်င္၊ သူေဌးျဖစ္ခ်င္၊ နတ္ျဖစ္ခ်င္၊ ျဗဟၼာျဖစ္ခ်င္၊ ရေသ့ရဟန္းျပဳခ်င္၊ လွဴဒါန္းခ်င္၊ ဥပုသ္ေစာင့္ခ်င္၊ ကုသုိလ္ရခ်င္ စသည့္ ျဖစ္ခ်င္မႈ မွန္သမွ်သည္လည္း အားလုံး ဆႏၵပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ဆႏၵ၏ သေဘာသည္ ျဖစ္လုိခ်င္မႈ စိတ္ဆႏၵသက္သက္သာ ျဖစ္၏။ ေလာဘကဲ့သုိ႔ အငန္းမရ တြယ္တာေနမႈမ်ိဳး မဟုတ္လွေပ။ စင္စစ္ ေကာင္းသည့္အရာမ်ားတြင္ ဤသုိ႔ေသာ အာသာဆႏၵမ်ိဳးကုိ အရင္းခံထားမွသာ ဝိရီယစုိက္ၿပီး အားထုတ္ကာ လုိခ်င္သည့္ပန္းတုိင္ကုိ လွမ္းကုိင္ႏုိင္မည္ ျဖစ္သျဖင့္ ထုိဆႏၵသည္ သတၱဝါမ်ားတြင္ ရွိသင့္သည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔ေသာ အာသာဆႏၵမွ် မရွိလွ်င္ ဘုရားရဟႏၲာစသည့္ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားလည္း ပြင့္ထြန္းေပၚေပါက္လာရန္ အေၾကာင္းမရွိလွေပ။ ထုိသူေတာ္ေကာင္းမ်ားထံတြင္ ရွိသည့္ အာသာဆႏၵသည္ တပ္မက္တြယ္တာ၊ စဲြလန္းကပ္ၿငိတားသည့္ ေလာဘမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ျပဳလုိ႐ုံ ရလုိ႐ုံသက္သက္သာ ျဖစ္သည့္ ဆႏၵမ်ိဳးသာ ျဖစ္ပါ၏။

ဆုိလုိသည္မွာ လူအေတာ္မ်ားမ်ားက တစ္စုံတစ္ခုကုိ ျပဳလုိမႈ၊ ရလုိမႈ စသည့္ လုိခ်င္ရခ်င္သည့္ အရာမွန္သမွ်သည္ “လုိခ်င္”ဟူေသာ ေဝါဟာရသေဘာမ်ား ပါဝင္ေနသျဖင့္ ေလာဘဟုနားလည္ထားၾကသည့္ ထုိနားလည္မႈသည္ စင္စစ္အားျဖင့္ ေလာဘႏွင့္ဆႏၵသေဘာကုိ ကဲြျပားစြာ နားလည္မႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ ျဖစ္ခ်င္၊ ရခ်င္၊ သိခ်င္တတ္ခ်င္ စာသည့္ ‘ခ်င္’ ဟူသည့္ သေဘာအဓိပၸါယ္မ်ား ပါဝင္တုိင္း ေလာဘဟု သတ္မွတ္၍ မရဘဲ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ားတြင္ တြယ္တာကပ္ျငိကာ အငမ္းမရ လုိၿပီးရင္းလုိေနၾကသည့္ သေဘာမ်ိဳးသည္သာ ေလာဘသေဘာမ်ိဳး သက္ေရာက္ၿပီး ေကာင္းသည့္စိတ္ေစတနာျဖင့္ ေကာင္းသည့္အရာမ်ားတြင္ ရယူခ်င္၊ လုပ္ေပးခ်င္၊ လြတ္ေျမာက္ခ်င္၊ ကယ္တယ္ေပးခ်င္၊ ထြက္ေျမာက္ခ်င္ စသည့္ “ခ်င္ျခင္း”မ်ားသည္ကား ျဖစ္ခ်င္ရခ်င္မႈ သက္သက္သာရွိသည့္ ဆႏၵသေဘာမ်ိဳးသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အေျပာအဆုိအသုံးအႏႈန္းႏွင့္ စိတ္ေစတနာမ်ားတြင္ “ခ်င္၊ လုိ” စသည့္ သေဘာမ်ားပါေနလွ်င္ ေလာဘဟုသာ ထင္ေနတတ္ၾကသည့္ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာမ်ားအေနျဖင့္ ဤေနရာ၌ အထူးသတိျပဳသင့္သည္မွာ ခ်င္တုိင္းလုိတုိင္း ေလာဘမဟုတ္ဘဲ ေကာင္းသည့္အရာမ်ားတြင္ ျဖစ္ေပၚတတ္သည့္ ခ်င္လုိစသည္မ်ားကား တြယ္တာကပ္ၿငိထားျခင္း မရွိဘဲ ျဖစ္ခ်င္လုိခ်င္ရခ်င္မႈ သက္သက္သာရွိသည့္ ဆႏၵသာ ျဖစ္သည္၏ အျဖစ္ကုိ သေဘာေပါက္ နားလည္ကာ ထုိသုိ႔ေသာ ေကာင္းသည့္ဆႏၵမ်ားကုိ အေျခတည္ကာ ဝိရီယ၊ ပညာ၊ သတိတရားမ်ားျဖင့္ ေကာင္းသည့္အရာမ်ားမွသည္ နိဗၺာန္အထိ ရရွိေအာင္သာ ႀကိဳးစားရမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ေလာဘ၏လုိခ်င္မႈသည္ ပူေလာင္မႈကုိ ျဖစ္ေစၿပီး ဆႏၵ၏ လုိခ်င္မႈသေဘာသည္ကား ၿငိမ္းေအးမႈကုိ ျဖစ္ေစသျဖင့္ ေလာဘကုိပယ္ၿပီး ဆႏၵကုိ အရင္းတည္ကာ ပစၥဳပၸန္သံသရာ ေကာင္းေစမည့္ အလုပ္မ်ားကုိသာ ဝိရိယစုိက္၍ ႀကိဳးစားလုိက္ၾကပါရန္ တုိက္တြန္းရင္း ေလာဘႏွင့္ဆႏၵအေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း ေရးသားတင္ျပလုိက္ရပါသည္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား