နဲနဲေလးေတာ့ လဲြေနတယ္ (၇)...

အလွဴလွဴတာလား…၊ ဂုဏ္ယူတာလား…
ဒီေန႔ေခတ္ ဗုဒၶဘာသာအမ်ား အလွဴလွဴတာန႔ဲ ပတ္သက္ၿပီး လဲြေနတာေလးေတြ ရွိပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ အလွဴလွဴတာထက္ ဂုဏ္ယူတာေတြက မ်ားေနတာကုိ ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ ေတာရြာေတြမွာဆုိ ပုိဆုိးပါတယ္။ အလွဴလုပ္တာ အေၾကြးအတင္ခံၿပီးေတာ့ကုိ လုပ္တတ္တာေတြပါ။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ငယ္ငယ္တုန္းက ရွင္ျပဳတုန္းကလည္း ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ညီအစ္ကုိေတြ ရွင္ျပဳပဲြ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ လုပ္ႏုိင္ဖုိ႔ ဒကာႀကီးက အိမ္ကလယ္ေတြကုိေတာင္ ေပါင္ၿပီး အေၾကြးအတင္ခံ ေခ်းငွါးၿပီး လွဴတာကုိ သတိရမိပါတယ္။ ဒီေန႔အထိပဲ ေတာရြာေတြမွာ အလွဴလုပ္ၿပီဆုိရင္ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္ေတြ ဆုိင္းေတြ၊ အၿငိမ့္ေတြနဲ႔ သူ႔ထက္ငါ အၿပိဳင္ လွဴေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ အလွဴပဲြၿပီးလုိ႔ ကုိယ္လွဴတဲ့ အလွဴအေၾကာင္း ျပန္စဥ္းစားလုိက္ရင္ ကုသုိလ္တစ္ပဲ ငရဲက တစ္ပိႆာ ဆုိသလုိ ျဖစ္ေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရျပန္ပါတယ္။ ခုေနာက္ပုိင္း ၿမိဳ႕ေတြမွာလည္း တစ္ခ်ိဳ႕က ဘယ္ေနရာမွာမ၊ ဘယ္လုိနာမည္ႀကီး အဖဲြ႕ေတြနဲ႔မွ စသျဖင့္ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္ သေဘာေတြက အမ်ားႀကီး ျဖစ္ေနတာကုိ ေတြ႕ရျပန္ပါတယ္။

ပုိဆုိးတာက အလွဴလုပ္ၿပီး ကုသုိလ္စိတ္နဲ႔ ပီတိတုိးရမယ့္အစား အေၾကြးေတြ၊ ဟုိျပႆနာ၊ ဒီျပႆနာေတြ၊ ဟုိကိစၥ၊ ဒီကိစၥေတြ ေတြးရင္း ဒီအလွဴပဲြႀကီး လုပ္လုိက္မိတာ မွားပါလားဆုိတဲ့ ေနာင္တ ရမႈမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတာက ပုိုဆုိးပါတယ္။ အလွဴလွဴၿပီးေနာက္ပုိင္းမွာ ျဖစ္ရမယ့္ ၀မ္းေျမာက္မႈပီတိနဲ႔အတူ ျပည့္စုံရမယ့္ အပရေစတနာက မျပည့္စုံေတာ့ဘဲ အလွဴေၾကာင့္ ရခဲ့တဲ့ ေနာင္တေၾကာင့္ ေစတနာသုံးတန္ မျပ႒ာန္းႏုိင္တာက မလုိအပ္တဲ့ ခ်ဲ႕ထြင္မႈ ဂုဏ္ပကာသနေတြရဲ႕ ရလာဘ္တစ္ခု ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အလွဴႀကီးလွဴၿပီး ေစတနာသုံးတန္ မျပ႒ာန္းႏုိင္တဲ့အတြက္ အက်ိဳးတရား အျပည့္မရတဲ့အခါ ကုသုိလ္တစ္ပဲ ငရဲတစ္ပိႆာဆုိတာ ျဖစ္ကုန္ပါေတာ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလွဴလွဴတာကုိ အလွဴနဲ႔တူေအာင္ လွဴႏုိင္ဖုိ႔ မလုိအပ္တဲ့ ခ်ဲ႕ထြင္မႈေတြနဲ႔ ငါဘယ္ေလာက္လွဴႏုိင္တယ္ဆုိတဲ့ ဂုဏ္တုဂုဏ္ျပဳိင္မႈေတြနဲ႔ မလွဴမိၾကဖုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ျဖစ္သင့္တာက အလွဴလွဴတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဒါနေျမာက္ဖုိ႔နဲ႔ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြအေပၚမွာ တပ္မက္တတ္တဲ့ ေလာဘ၊ မေပးလုိ မလွဴလုိမႈ မစၧရိယေတြ ေလ်ာ့နည္းေအာင္ လွဴႏုိင္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားတဲ့ အလွဴမ်ိဳး ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္လွဴႏုိင္တာ၊ ဘယ္လုိလွဴႏုိင္တာက အေရးမႀကီးဘဲ လုိအပ္တဲ့ေနရာမွာ တတ္ႏုိင္တဲ့ အတုိင္းအတာနဲ႔ ေစတနာသုံးတန္ ျပ႒ာန္းႏုိင္ေအာင္ လွဴတတ္ဖုိ႔နဲ႔ လွဴႏုိင္သမွ် အတုိင္းအတာ အေလ်ာက္ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ ေလာဘေတြ၊ မစၧရိယေတြ ေလ်ာ့နည္းႏုိင္မႈက ပုိၿပီးအေရးႀကီးပါတယ္။ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပဲြမ်ားနဲ႔ အလွဴပဲြႀကီး ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲသဲ က်င္းပႏုိင္တာထက္ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းနဲ႔ လုိအပ္တဲ့ေနရာမွာ၊ လုိအပ္တဲ့အရာကုိ လွဴရင္း တရားလည္းနာ၊ ၀ဋ္ကင္းျပတ္ရာကုိလည္း အာ႐ုံျပဳႏုိင္တဲ့ အလွဴမ်ိဳး လွဴႏုိင္တာက အဓိကက်ပါတယ္။ မလုိအပ္တဲ့ ခ်ဲ႕ထြင္မႈေတြနဲ႔ အလွဴရွင္မွန္းသိေအာင္ မ႑ပ္တုိင္ တက္ျပတာထက္ အက်ဥ္းခ်ဳံးၿပီး ကုိယ္လွဴတာကုိယ္သိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္မရွိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ႏွိမ့္ခ်စြာ လွဴႏုိင္တာက အလွဴအက်ိဳးပုိႀကီးႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အလွဴလုပ္လုိတာထက္ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္ လုပ္ခ်င္တာေတြက ပုိမ်ားတတ္တဲ့ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ အခ်ိဳ႕အေနနဲ႔ အလွဴလွဴတာနဲ႔ ဂုဏ္ယူတာကုိ ကဲြျပားေအာင္ ခဲြျခားၿပီး ၿပိဳင္ဆုိင္မႈမပါ၊ ဂုဏ္ပကာသနမဖက္ဘဲ ရွိသမွ်အတုိင္း အတာေလးနဲ႔ ေစတနာသုံးတန္ ျပ႒ာန္းၿပီး လွဴႏုိင္သမွ် လွဴရင္း ေလာဘနဲ႔ မစၧရိယကုိ ေလ်ာ့နည္းေစကာ ၀ဋ္ဒုကၡမွ ကင္းလႊတ္တဲ့ အလွဴလုပ္မႈမ်ိဳး ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း လြဲတတ္တာေလးေတြကုိ သတိခ်ပ္ႏုိင္ဖုိ႔ အသိေပးစကား ေျပာၾကားလုိက္ရပါတယ္။

Read more »

အေျပာႏွင့္အလုပ္…

“အေျပာလြယ္သေလာက္ အလုပ္ခက္၏”ဟူေသာ ျမန္မာစကားရွိ၏။ ေလာကတြင္ အေျပာလြယ္ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕လုပ္ရန္ကား ခက္ခဲတတ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္၏။ အေျပာႏွင့္ အလုပ္ထပ္တူက်ရန္ မလြယ္လွသည့္ သေဘာကုိ ညႊန္းဆုိလုိဟန္ ရွိ၏။ ေျပာသူကုိယ္တုိင္လည္း မိမိေျပာသည့္အတုိင္း မလုပ္ႏုိင္သည္မ်ား ရွိသျဖင့္ အခ်ိဳ႕က “ငါေျပာသလုိလုပ္ ငါလုပ္သလုိ မလုပ္နဲ႔ (Do as I say not as I do.)” ဟု ဆုိေလ့ရွိၾက၏။ စင္စစ္ ပုထုဇင္မ်ား ျဖစ္ေနၾကသျဖင့္လည္း အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူက်ႏုိင္ရန္ မလြယ္လွေပ။ အခ်ိဳ႕မွာ အေျပာေကာင္းေသာ္လည္း အလုပ္မေကာင္းျဖစ္တတ္ၿပီး အခ်ိဳ႕ကား အေျပာမေကာင္း၊ အေျပာၾကမ္းေသာ္လည္း အလုပ္ေကာင္းၿပီး အေကာင္းလုပ္သည္မ်ားလည္း ရွိတတ္၏။ အခ်ိဳ႕က အေျပာလည္းမေကာင္း အလုပ္လည္း မေကာင္းျဖစ္တတ္ၿပီး အခ်ိဳ႕ကား အေျပာလည္းေကာင္း အလုပ္လည္း ေကာင္းသူမ်ား ရွိတတ္ျပန္၏။

ဤ၌ အေျပာေကာင္းျခင္းဟူသည္ ခ်ိဳသာသည့္ အေျပာအဆုိအသုံးအႏႈန္းမ်ား၊ ေျမာက္ပင့္ေျပာဆုိသည့္ အသုံးအႏႈန္းမ်ား၊ လိမ္ညာေျပာဆုိသည့္ အသုံးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ အေျပာေကာင္းျခင္းကုိ ဆုိလုိသည္မဟုတ္၊ အကုသုိလ္မျဖစ္ေအာင္ ေျပာဆုိတတ္ျခင္းကုိ ဆုိလုိ၏။ အလုပ္လည္း ထုိ႔အတူပင္ အကုသုိလ္မျဖစ္၊ အျပစ္မျဖစ္သည့္ အလုပ္မ်ားကုိ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္ ေနျခင္းကုိပင္ အလုပ္ေကာင္းသည္ဟု ဆုိလုိ၏။

အေျပာေကာင္းျခင္း အေကာင္းေျပာျခင္းႏွင့္ အလုပ္ေကာင္းျခင္း အေကာင္းလုပ္ျခင္းတုိ႔သည္ တစ္ထပ္တည္း ျဖစ္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ၾကေပ။ မိမိကုိယ္တုိင္ မိမိ၏အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူမက်ႏုိင္သကဲ့သုိ႔ သူတစ္ပါးအေပၚတြင္လည္း အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူျဖစ္ရန္ မလုပ္ေပးႏုိင္ၾကေပ။ တစ္ခုမဟုတ္ တစ္ခု ခ်ိဳ႕ယြင္းေနၾကမည္သာ ျဖစ္၏။ အခ်ိဳ႕က မိမိကုိယ္တုိင္က အေျပာႏွင့္ အလုပ္ထပ္တူ မျဖစ္ေသာ္လည္း သူတစ္းပါးတုိ႔အား ထပ္တူျဖစ္ေစလုိၾက၏။ သူတစ္ပါးတုိ႔အား ‘ဘယ္လုိေျပာ ဘယ္လုိလုပ္’ စသည္ျဖင့္ အမိန္႔ေပး ညႊန္ျပတတ္ေသာ္လည္း မိမိကုိယ္တုိင္ကား ထုိသုိ႔ မလုပ္ႏုိင္သည္ကုိ ေတြ႕ရတတ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပညာရွိမ်ားက “သူတစ္ပါးတုိ႔အား မိမိ၏ အယူ၀ါဒမ်ားကုိ လက္ခံလုိက္နာေအာင္ ေျပာဆုိညြန္ျပႏုိင္၊ သူတစ္ပါးတုိ႔အား အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူျဖစ္ေအာင္္ ဆုံးမသြန္သင္ႏုိင္ေသာ္လည္း မိမိကုိယ္တုိင္ကား မိမိညြန္ျပ ဆုံးမသည့္အတုိင္း လက္ခံလုိက္နာ ေနထုိင္ရန္မွာ ခဲရင္းလွသည္”ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္၏။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ လက္ထပ္က ပဓာနိကတိႆအမည္ရွိ မေထရ္တစ္ပါး ရွိ၏။ ထုိမေထရ္သည္ ဘုရားရွင္အထံေတာ္မွ ကမၼ႒ာန္းတရား အားထုတ္နည္းကုိ သင္ယူၿပီး အျခားေသာ ရဟန္းငါးရာတုိ႔ႏွင့္အတူ ေတာတြင္းတစ္ေနရာတြင္ ၀ါဆုိ၀ါကပ္မႈကုိ ျပဳေလ၏။ ပဓာနိကတိႆ မေထရ္သည္ မေထရ္ႀကီး ျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ အျခားရဟန္းေတာ္မ်ားအား ေျပာဆုိဆုံးမေတာ္မူ၏။ ပဓာနိက တိႆမေထရ္က “ငါ့ရွင္တုိ႔… အရွင္ဘုရားတုိ႔ဟာ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္ထံက ကမၼ႒ာန္းတရားကုိ သင္ယူခဲ့တဲ့အတြက္ အဲဒီကမၼ႒ာန္းကုိ မေမ့မေလ်ာ့တဲ့ သတိနဲ႔ အားသြန္ခြန္စုိက္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကရမွာ ျဖစ္တယ္၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္ဖုိ႔လည္း တုိက္တြန္းပါတယ္…” စသည္ျဖင့္ အျခားေသာ ရဟန္းတုိ႔အား အလုပ္ေကာင္းရန္ ေျပာဆုိတုိက္တြန္းေတာ္မူ၏။

သုိ႔ေသာ္ သူိကုိယ္တုိင္ကား ကမၼ႒ာန္းတရား အားထုတ္ျခင္း မရွိဘဲ ေက်ာင္းတြင္းသုိ႔ သြားေရာက္၍ လဲေလ်ာင္းအိပ္စက္ေတာ္ မူေလ့ရွိ၏။ အျခားေသာ ရဟန္းတုိ႔ကား ည၏ ပထမယာမ္တြင္ စႀကံေလွ်ာက္ကာ တရားမွတ္ၿပီး မဇၥ်ိမယာမ္တြင္ ေက်ာင္းတြင္းသုိ႔ ၀င္ၾကကုန္၏။ ထုိအခါ ပဓာနိက မေထရ္သည္ အိပ္ရာမွ ႏုိးလာၿပီး အျခားေသာ ရဟန္းတုိ႔ထံ သြားေရာက္ကာ “အရွင္ဘုရားတုိ႔က တရားအားမထုတ္ဘဲ အိပ္ပဲအိပ္ေနတာပဲ…”ဟု ေျပာဆုိကာ တရားအားထုတ္ခုိင္းၿပီး သူကုိယ္တုိင္ကား ေက်ာင္းတြင္ျပန္၀င္ကာ အိပ္စက္ေလ၏။ အျခားရဟန္းတုိ႔သည္ မစၨ်ိမယာမ္တြင္ စႀကၤံေလွ်ာက္ တရားအားထုတ္ၿပီး ပစိၧမယာမ္ေခၚ ည၏ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္တြင္ ေက်ာင္းတြင္းသုိ႔ ၀င္ၾကေလ၏။ ထုိအခါတြင္လည္း ပဓာနိကမေထရ္သည္ အိပ္ရာမွ ႏုိးလာၿပီး ေရွ႕နည္းအတုိင္းပင္ ေျပာဆုိေလ၏။

ဤသုိ႔ျဖင့္ ေန႔စဥ္ေျပာဆုိလာသည့္အခါ ေနာက္ဆုံးတြင္ အျခားေသာ ရဟန္းမ်ားမွာ တရားအားထုတ္၍ မရႏုိင္ဘဲ စိတ္အစဥ္ မတည္မၿငိမ္ျဖစ္၍သာ ေနေပ၏။ ထုိသုိ႔ ျဖစ္သည့္အခါ မိမိတုိ႔၏ ဆရာမေထရ္ျဖစ္သည့္ ပဓာနိက မေထရ္သည္ မည့္သုိ႔မည္ပုံ အားထုတ္ေနသည္ကုိ သိရွိလုိလာသျဖင့္ တိတ္တဆိတ္ စုံးစမ္းသည့္အခါ တရားအားမထုတ္ဘဲ အိပ္စက္ၿပီးသာ ေနေလ့ရွိသည့္အျဖစ္ကုိ သိရၿပီး “ငါ့ရွင္တုိ႔… ငါတုိ႔ကား ေရလုိက္လဲြသြားခဲ့ၾကၿပီ၊ ငါတုိ႔ဆရာကား ငါတုိ႔အား အခ်ည္းႏွီးသာ ျမည္တြန္ေျပာဆုိၿပီး သူကုိယ္တုိင္က ဘာတရားမွ အားမထုတ္ဘဲ ေနေနေပတယ္” စသည္ျဖင့္ ေျပာဆုိကာ အလြန္ပင္ပန္းလ်က္ တရားတစ္စုံတစ္ရာ မရဘဲ ထုိ၀ါတြင္းကုိ ကုန္လြန္ခဲ့ရေတာ့၏။ ၀ါကၽြတ္၍ ဘုရားရွင္ထံ အဖူးအေမွ်ာ္ ေရာက္ၾကသည့္အခါ ဘုရားရွင္က တရားအားထုတ္မႈ အဆင္ေျပ၊ မေျပ ေမးျမန္းသျဖင့္ ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ကုိ ေလွ်ာက္ထားျပေလ၏။

ထုိအခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က “သူတပါးကုိ ဆုံးမေသာ နည္းအတုိင္း မိမိကုိယ္တုိင္ လုိက္နာျပဳက်င့္ရာ၏။ မိမိကုိယ္တုိင္ ယဥ္ေက်းၿပီးေသာ္မွသာ သူတပါးကုိ ဆုံးမရာ၏၊ မိမိကုိယ္ကုိ ယဥ္ေက်းေအာင္ ဆုံးမရျခင္းသည္ ခဲယဥ္းလွစြာတကား..”ဟူ၍ တရားစကား ေဟာၾကားေတာ္မူေလ၏။ ထုိေဒသနာေတာ္၏ အဆုံးတြင္ ရဟန္းငါးရာတုိ႔သည္ အရဟတၱဖိုလ္၌ တည္ေလ၏။ (ဓမၼပဒ၊ အတၱ၀ဂ္၊ ပဓာနိကတိႆမေထရ္ ၀တၳဳ)

အထက္ပါ ေဒသနာေတာ္တြင္ ပဓာနိက မေထရ္၏ လုပ္ရပ္ႏွင့္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေဟာၾကားခ်က္မ်ားသည္ ဆင္ျခင္သင့္ၿပီး လုိက္နာသင့္သည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။ ပဓာနိကမေထရ္၏ လုပ္ရပ္မ်ားအတုိင္း မိမိတုိ႔အေနျဖင့္ မလုပ္မိရန္ သတိျပဳ ဆင္ျခင္သင့္ၿပီး ျမတ္ဗုဒၶ မိန္႔ေတာ္မူသည့္အတုိင္း လုိက္နာက်င့္သုံးသင့္၏။ ပဓာနိက မေထရ္သည္ အေျပာသာရွိၿပီး အလုပ္မရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရ၏။ အေျပာေကာင္းၿပီး အလုပ္မေကာင္းသည္ကုိ သိျမင္ႏုိင္၏။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ထုိသုိ႔ေသာ လုပ္ရပ္မ်ိဳးကုိ အားမေပးေပ။ ျမတ္ဗုဒၶကား အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူျဖစ္ေစလုိ၏။ မည္သူမဆုိ သူတစ္ပါးတုိ႔အား ေျပာဆုိဆုံးမႈမျပဳမီ မိမိကုိယ္တုိင္ ေရွးဦးစြာ မိမိေျပာဆုိဆုံးမသည့္အတုိင္း ျပဳမူေစလုိ၏။ မိမိကုိယ္ကုိ ယဥ္ေက်းေအာင္ က်င့္ႀကံေနထုိင္ၿပီးမွသာ အျခားသူမ်ားကုိ ေဟာေျပာေပးေစလုိ၏။ ဆုိလုိသည္မွာ အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူျဖစ္ေစလုိျခင္းပင္ ျဖစ္၏။

သုိ႔ေသာ္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ကား အေျပာႏွင့္ အလုပ္ထပ္တူ မျဖစ္သူမ်ား အမ်ားအျပား ရွိေနေပ၏။ အေျပာတစ္ျခား အလုပ္တစ္ျခားျဖင့္ အမွားမွား ျဖစ္ေနသူမ်ား ရွိ၏။ မိမိကုိယ္တုိင္ကား အမွားလုပ္ေန၊ မေကာင္းသည္မ်ားကုိ လုပ္ေနေသာ္လည္း အျခားသူမ်ားကုိကား အေကာင္းလုပ္ေစလုိ၊ အမွန္လုပ္ေစလုိၾက၏။ အထူးသျဖင့္ မိသားစု အသုိင္းအ၀ုိင္းမ်ားတြင္ ထုိကိစၥမ်ား မၾကာခဏ ျဖစ္ေလ့ရွိတတ္၏။ အေဖကုိယ္တုိင္က အရက္ကေလးတျမျမ ဖဲကေလးတစ္စစျဖင့္ မဟုတ္သည့္ လုပ္ရပ္မ်ားျဖင့္ က်င္လည္ေနေသာ္လည္း သားသမီးမ်ားကုိကား အမွားတစ္ခုခု လုပ္မိလွ်င္ ဆူပူႀကိမ္းေမာင္းကာ ႐ုိက္ႏွက္ဆုံးမတတ္သည္ အထိ ျပဳတတ္သည့္ ဖခင္မ်ား ရွိ၏။ ထုိဖခင္မ်ားသည္ကား အထက္မွာ ေျပာခဲ့သကဲ့သုိ႔ ငါေျပာသလုိလုပ္ ငါလုပ္သလုိ မလုပ္ႏွင့္ဆုိသည့္ ဖခင္မ်ားသာ ျဖစ္ေနေပ၏။

စင္စစ္ထုိသုိ႔ မျဖစ္သင့္ေပ။ မိဘျဖစ္ေစ၊ ဆရာသမားမ်ားျဖစ္ေစ သားသမီမ်ား၊ တပည့္မ်ားအား ဆုံးမေျပာဆုိ သြန္သင္မႈကုိ ျပဳၾကမည္ဆုိလွ်င္ ေရွးဦးစြာ မိမိကုိယ္တုိင္ မိမိကုိယ္ကုိ ျပဳျပင္ကာ မိမိ၏ အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူျဖစ္ေစရန္ အားထုတ္သင့္၏။ မိမိကုိယ္တုိင္ မိမိေျပာသည့္အတုိင္း လက္ေတြ႕လုိက္နာ ေနထုိင္မႈကုိ ျပဳျပၿပီးမွသာ သားသမီးမ်ား၊ တပည့္မ်ားအား ေျပာဆုိဆုံးမျပဳသင့္၏။ ဗုဒၶျမတ္စြာ မိန္႔မွာေတာ္မူ သကဲ့သုိ႔ မိမိ၏သားသမီး၊ တပည့္မ်ားအား ဆုံးမသည့္အတုိင္း မိမိကုိယ္တုိင္ လုိက္နာျပဳက်င့္ၿပီးမွသာ သူတပါးတုိ႔အား ဆုံးမသြန္သင္မႈကုိ ျပဳသင့္ေပ၏။ သုိ႔မွသာ အေျပာခံရသူ၊ အဆုံးမခံရသူမ်ားသည္ မိဘစကား၊ ဆရာ့စကားအား ႐ုိေသမႈႏွင့္ လက္ခံလုိက္နာၾကမည္ ျဖစ္ပါ၏။

စကားစပ္၍ ဒကာတစ္ေယာက္အေၾကာင္း သတိရမိေသး၏။ ထုိဒကာသည္ မေကာင္းသတင္းမ်ားျဖင့္သာ ထင္ရွားေလ့ရွိသည့္ ဒကာျဖစ္၏။ မေကာင္းမႈတြင္ ေပ်ာ္ပါးေလ့ရွိသူ တစ္ေယာက္ျဖစ္၏။ သုိ႔ေသာ္ သူသည္ မိမိကုိယ္တုိင္ကား မဟုတ္သည္မ်ားျဖင့္ က်င္လည္ေလ့ရွိေသာ္လည္း အျခားသူမ်ားအား “ဟုိဟာမလုပ္ဖုိ႔၊ ဒါမဟုတ္ဖုိ႔၊ ဟုိလုိမေနဖုိ႔၊ ဒီလုိမေနဖုိ႔” စသည္ျဖင့္ ေျပာဆုိေလ့ရွိသည္ဟု ဆုိ၏။ သူတပါးအား မည္မွ်ပင္ ေျပာဆုိေနေသာ္လည္း မိမိကုိယ္တုိင္ကား မဟုတ္သည္မ်ားျဖင့္ က်င္လည္ေနသူ ျဖစ္သျဖင့္ သူ႔စကားအား မကင္းရာမကင္းေၾကာင္း မေကာင္းတတ္သျဖင့္သာ ေရွ႕တြင္ နားေထာင္တတ္ေသာ္လည္း ကြယ္ရာတြင္ မေကာင္းေျပာေနၾကသည္က မ်ားေနေပ၏။ ထုိဒကာသည္ ထုိသေဘာကုိ မသိဘဲ မိမိကုိယ္တိုင္က မေကာင္းသည့္အလုပ္မ်ားျဖင့္ ေနေလ့ရွိေသာ္လည္း အျခားသူမ်ားအား ဤသုိ႔ဤပုံ ျပဳမူရန္သာ ေျပာဆုိၿမဲ ေျပာဆုိေနေလ့ရွိ၏။ သူ႔အျဖစ္ကုိၾကည့္ကာ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ သူမ်ားေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က “သူတပါးကုိ ဆုံးမေသာ နည္းအတုိင္း မိမိကုိယ္တုိင္ လုိက္နာျပဳက်င့္ရာ၏”ဟု ေဟာေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္မိ၏။

ဆုိလိုသည္မွာ အခက္တကာ အခက္ဆုံးတုိ႔တြင္ မိမိကုိယ္ကုိ ျပဳျပင္ဆုံးမရန္မွာ အခက္ဆုံး ျဖစ္သည္ဟု ဆုိၾကသကဲ့သုိ႔ လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္လည္း မိမိကုိယ္ကုိ အေျပာလည္းေကာင္း အလုပ္လည္းေကာင္းၿပီး အေျပာႏွင့္ အလုပ္ထပ္တူ ျဖစ္ရန္မလြယ္လွေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ ထုိသုိ႔ မလြယ္လွသျဖင့္လည္း သူတပါးတုိ႔အား ေျပာဆုိဆုံးမမႈ မျပဳမီ မိမိကုိယ္ကုိ ေရွးဦးစြာ ယဥ္ေက်းေအာင္ ျပဳျပင္ေနထုိင္သင့္ေၾကာင္း ေျပာလုိရင္း ျဖစ္၏။ မိမိကုိယ္တုိင္ အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူျဖစ္ရန္ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစ ေလာကတြင္ အေျပာႏွင့္အလုပ္ တစ္ထပ္တည္းက်ရန္ မလြယ္လွေသာ္လည္း ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈျဖင့္ တစ္ျဖည္းျဖည္း ျပဳျပင္ၾကမည္ဆုိလွ်င္ မျဖစ္ႏုိင္သည့္အရာဟူသည္ မရွိႏုိင္သျဖင့္ ေရွးဦးစြာ မိမိကုိယ္ကုိ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ မိမိစိတ္ကုိ ျပဳျပင္ၾကည့္ၾကရန္ ျဖစ္ပါ၏။ သူတပါးတုိ႔အား မေျပာဆုိမီ မိမိကုိယ္တုိင္ မိမိျဖစ္ေစခ်င္သည့္အတုိင္း လက္ေတြ႕လုိက္နာ က်င့္သုံးျပရန္ လုိအပ္ေပ၏။ မိမိေျပာသည့္အတုိင္း မိမိကုိယ္တုိင္ ေနထုိင္ႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားသင့္ေပ၏။ သုိ႔မွသာ မိမိသည္လည္း အေျပာေကာင္း အလုပ္ေကာင္းသူတစ္ဦး ျဖစ္လာမည္ျဖစ္ၿပီး မိမိကုိ အမွီျပဳၾကသူမ်ားသည္လည္း မိမိေျပာသည့္အတုိင္း လက္ခံလုိက္နာၾကမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္သူမဆုိ သူတပါးတုိ႔အား မည္သုိ႔မည္ပုံ ျပဳလုပ္ေနထုိင္ရန္ ေျပာဆုိႏုိင္ေသာ္လည္း မိမိကုိယ္တုိင္ကား မိမိေျပာသကဲ့သုိ႔ လုိက္နာက်င့္သုံးရန္ မလြယ္ကူလွသျဖင့္ သူတပါးတုိ႔အား မေျပာၾကား ေရွးဦးစြာ မိမိကုိယ္တုိင္ အေျပာေကာင္းၿပီး အလုပ္ေကာင္းသူမ်ား ျဖစ္ေစရန္၊ မိမိ၏ အေျပာအလုပ္မ်ားသည္ အျပစ္ကင္းသည့္အေျပာ၊ အျပစ္ကင္းသည့္ အလုပ္မ်ား ျဖစ္ေစရန္၊ အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူျဖစ္ေစရန္ ႀကိဳးစားရင္း မိမိကုိယ္ကုိ ယဥ္ေက်းေအာင္ ဆုံးမရန္ခက္ခဲလွသည့္ အျဖစ္မွ ကင္းလႊတ္ၿပီး ဆုံးမလြယ္သူ အျဖစ္ျဖင့္ မိမိ၏အေျပာႏွင့္ မိမိ၏အလုပ္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္သာ ႀကိဳးစားၾကပါဟု ေစတနာစကားျဖင့္ အသိပါး လုိက္ရေပေတာ့၏။ အာလုံး အေကာင္းေျပာ၍ အေကာင္းလုပ္ႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

Living together ႏွင့္ ကာေမသုမိစၧာစာရ…

Living together ဆုိတဲ့ စကားကုိ “လက္မထပ္ဘဲ အတူေနျခင္း”လုိ႔ အဓိပၸါယ္ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီအေလ့အက်င့္ဟာ အေနာက္တုိင္းမွ ဆင္းသက္လာတဲ့ အေလ့အက်င့္လုိ႔လည္း ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ သူတုိ႔အဆုိအရ လူတစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ အိမ္ေထာင္ဘက္အျဖစ္ တစ္ဘ၀လုံး အတူလက္တဲြ သြားရမယ့္အေရးမွာ တစ္ေယာက္အေၾကာင္း တစ္ေယာက္မသိဘဲ ဘုမသိဘမသိ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး ထာ၀ရ ေနထုိင္သြားတာထက္ စာရင္ တရား၀င္ လက္မထပ္ခင္ ႏွစ္ဦးသေဘာတူ အတူေနထုိင္ၿပီးမွ တရား၀င္ လက္ထပ္တာက အိမ္ေထာင္ေရးမွာ ျပႆနာအျဖစ္နည္းၿပီး ေရရွည္မွာလည္း သာယာတဲ့ အိမ္ေထာင္ေရး ျဖစ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ လက္မထပ္ခင္ အတူေနတဲ့ living together ပုံစံကုိ က်င့္သုံးျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အေနာက္တုိင္းက လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒီစနစ္ကုိ က်င့္သုံးေနၾကၿပီး တစ္ခ်ိဳ႕ဆုိ သားသမီး တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ရမွ လက္ထပ္တာေတာင္ ရွိပါေသးတယ္။

အေနာက္တုိင္းသားေတြရဲ႕ အဆုိအရ ေအာင္ျမင္တယ္လုိ႔ ထင္ရတဲ့ ဒီစနစ္ဟာ အေနာက္တုိင္းကေနၿပီး အေရွ႕တုိင္းအထိ ျပန္႔ႏွံ႔လာေနပါတယ္။ ဥေရာပတုိက္၊ အေမရိကတုိက္မွသည္ အာရွတုိက္၊ အဲဒီကမွတစ္ဆင့္ အခုေတာ့ အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏုိင္ငံမ်ားကုိပါ ျပန္႔ႏွံ႔လာေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔စနစ္ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေကာင္းေနေပမယ့္ ဒီစနစ္ဟာ အာရွတုိက္ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ေတာ့ ဆန္႔က်င္ေနပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ ကုိးကြယ္တဲ့ ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ကေတာ့ ဒါဟာ အမတန္ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနတဲ့ စနစ္ျဖစ္ေနပါတယ္။ လက္မထပ္ဘဲ အတူေနတဲ့ စနစ္နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာမွာလာတဲ့ ကာေမသုမိစၧာစာရနဲ႔ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္ေနပါေတာ့တယ္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ေန႔စဥ္ခါး၀တ္ပုဆုိးလုိ ၿမဲၿမံေနရမယ့္ ငါးပါးသီလထဲမွာ ကာေမသုမိစၧာစာရ သိကၡာပုဒ္လည္း တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္ပါတယ္။ ကာမဂုဏ္မ်ားမွာ ေဖာ္လဲြေဖာက္ျပန္ ျပဳက်င့္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ဒီသိကၡာပုဒ္ဟာ တစ္လင္တစ္မယား စနစ္ကုိ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကာမဂုဏ္မွီ၀ဲတာကုိ ေရွာင္ႏုိင္ရင္ ေကာင္းေပမယ့္ မေရွာင္ႏုိင္ရင္ေတာ့ ကုိယ့္အိမ္သူသက္ထား၊ ကုိယ့္လင္ေယာက်္ားနဲ႔ပဲ မွီ၀ဲေနထုိင္ႏုိင္ေၾကာင္း ခြင့္ျပဳထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အိမ္ေထာင္သည္ မွန္သမွ် ကာမဂုဏ္ကိစၥမွာ ကုိယ့္လင္ေယာက်ာ္း၊ ကုိယ့္ဇနီးမယားကလဲြၿပီး က်န္တဲ့ ဘယ္သူ႔အေပၚမွာကုိမွ ဘယ္လုိအေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ မေဖာက္ျပန္ရဘူးလုိ႔ တားျမစ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီကာေမသုမိစၧာစာရ သိကၡာပုဒ္ဟာ အိမ္ေထာင္သည္မ်ားကုိ ရည္ညြန္းပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အိမ္ေထာင္သည္ ေယာက္်ားမ်ားအတြက္ ပုိၿပီးတားျဖစ္ပါတယ္။ ေယာက္မ်ားအတြက္ ကာေမသုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မသြားလာအပ္တဲ့ မိန္းမ (၂၀)ရွိေၾကာင္း ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာမွာ ဖြင့္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီ ၂၀က
(၁) အမိေစာင့္ေရွာက္တဲ့မိန္းမ၊
(၂) အဘေစာင့္ေရွာက္တဲ့မိန္းမ၊
(၃) အမိ အဘေစာင့္ေရွာက္တဲ့မိန္းမ၊
(၄) ေမာင္ႀကီးေမာင္ငယ္ ေစာင့္ေရွာက္တဲ့မိန္းမ၊
(၅) အစ္မ ညီမ ေစာင့္ေရွာက္တဲ့မိန္းမ၊
(၆) ေဆြမ်ဳိးေစာင့္ေရွာက္တဲ့ မိန္းမ၊
(၇) အႏြယ္တူေစာင့္ ေရွာက္တဲ့ မိန္းမ၊
(၈) တရားက်င့္သံုးဖက္ေစာင့္ေရွာက္တဲ့မိန္းမ။
ဒီမိန္းမရွစ္မ်ဳိးက ကာမပိုင္မရွိတဲ့ အပ်ဳိစဥ္မိန္းမမ်ားျဖစ္ၿပီး
(၉) ေစ့စပ္ေၾကာင္းလမ္းၿပီးမိန္းမ၊
(၁၀) လက္မထပ္ရန္ မင္းအမိန္႔အာဏာျဖင့္ တားျမစ္ထားတဲ့မိန္းမ၊
(၁၁) ဥစၥာျဖင့္၀ယ္ထားတဲ့ မိန္းမ၊
(၁၂) ေယာကၤားတစ္ဦးဦးနဲ႔ အလိုတူ၍ အတူူေနတဲ့ မိန္းမ၊
(၁၃) စည္းစိမ္ေပးၿပီး မယားျပဳလုပ္ထားတဲ့ မိန္းမ၊
(၁၄) အ၀တ္ပုဆိုးေပးၿပီး မယားျပဳ ထားတဲ့ မိန္းမ၊
(၁၅) ေရႊခြက္မွာ လက္စံုခ်ၿပီး ေယာကၤ်ားနဲ႔ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ထားတဲ့ မိန္းမ၊
(၁၆) ေခါင္းရြက္လုပ္ကိုင္စားေသာက္ရတဲ့ မိန္းမကို ေခါင္းမရြက္ေစဘဲ သိမ္းယူထားတဲ့ မိန္းမ၊
(၁၇) ကၽြန္လည္းျဖစ္ မယားလည္းျဖစ္တဲ့ မိန္းမ၊
(၁၈) အမႈလုပ္လည္းျဖစ္ မယားလည္းျဖစ္တဲ့ မိန္းမ၊
(၁၉) စစ္ေျမမွ ေဆာင္ခဲ့တဲ့ သံု႔ပန္းမိန္းမ၊
(၂၀) တစ္ဦးဦးရဲ႕ ေခတၱမယားျဖစ္ေနတဲ့ မိန္းမ
ဒီမိန္းမ(၁၂)ဦးကေတာ့ ကာမပိုင္ေယာကၤ်ားရွိတဲ့ မိန္းမ မ်ားျဖစ္ပါတယ္။

ကာမပိုင္မရွိတဲ့ ပထမ မိန္းမရွစ္ေယာက္ကေတာ့ တစ္ျခားေယာကၤ်ားနဲ႔ ဆက္ဆံမႈ ျပဳေပမယ့္ သူ႔ကာမကို သူသာပိုင္တဲ့အတြက္ ကာေမသုမိစၧာ မထိုက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေယာကၤ်ားမွာေတာ့ အဂမနီယ ျဖစ္တဲ့မိန္းမကို က်ဴးလြန္တဲ့အတြက္ ကာေမသုမိစၧာရ ထိုက္ပါတယ္။ ကာမပိုင္ရွိတဲ႔ မိန္းမ(၁၂)ေယာက္က ကာမပိုင္မွတစ္ပါး တစ္ျခားေယာကၤ်ားနဲ႔ က်ဴးလြန္မိရင္ကာေမသု ထိုက္သလို က်ဴးလြန္တဲ့ ေယာကၤ်ားမွာလည္း ထိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိသြားလာရာမွာ ကာေမသု မိစၧာစာရ ထုိက္တဲ့အဂၤါ ရပ္ေတြနဲ႔ျပည့္စုံမွ ထုိက္တယ္ဆုိတာကုိေတာ့ သတိျပဳႏုိင္ပါတယ္္။ အဲဒီအဂၤါရပ္ေတြက
(၁) မသြားလာထိုက္တဲ့ အဂမနီယမိန္းမျဖစ္ျခင္း။
(၂) မွီ၀ဲလိုတဲ့ စိတ္ ရွိျခင္း။
(၃) လံု႔လ ျပဳျခင္း။
(၄) မဂ္အခ်င္းခ်င္း ထည့္သြင္းးတာကို သာယာျခင္း
တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအဂၤါေလးခ်က္နဲ႔ ညီရင္ ကာေမသုမိစၧာစာရ ထိုက္ၿပီး၊ ေလးပါးအနက္က တစ္ပါးပါးခြ်တ္ယြင္းေနတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ မထိုက္ပါဘူး။ ဒါက စာေပမွာလာတဲ့ ကာေမသု မိစၧာစာရနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအဖြင့္ေတြအရ ျပည္ပကုိေရာက္ၿပီး အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ အဆင္ေျပေစဖုိ႔ living together သေဘာနဲ႔ ေနေနၾကသူမ်ား အထူးသတိျပဳသင့္တဲ့ အခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။ ေယာက်္ားေလးေတြေရာ မိန္ကေလးေတြေရာ အတူတူ ေနၾကရာမွာ အထက္ပါ ကာေမသုနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဖြင့္ဆုိခ်က္ေတြကုိ သတိျပဳၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး တရား၀င္ ကာမပုိင္ရွိတဲ့ ေယာက္်ားမ်ား၊ မိန္းမမ်ားဟာ ျပည္ပေရာက္ၿပီး မသိမသာ အတူတူ ေနေနၾကတာေတြ ရွိႏုိင္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ ေယာက္်ားက တရား၀င္ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး ကာမပုိင္ ရွိသလုိ၊ တစ္ခါတစ္ေလ မိန္းကေလးကလည္း တရား၀င္ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး ကာမပုိင္ ရွိေနတာေတြ ရွိတတ္ပါတယ္။ ဘာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အသိဆုံး ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကုိယ့္ရဲ႕ living together ဟာ ကာေမသု မိစၧာစာရ လြတ္မလြတ္ အထူးဆင္ျခင္သင့္ပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ ဒီေန႔ေခတ္မွာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ အမိျမန္မာျပည္ကေန အျပင္ေရာက္ေနတဲ့သူ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ျပည္ပကုိ ေရာက္သြားတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္တည္း အကုန္လုံး လြတ္လြတ္လပ္လပ္ကုိ ေနပစ္လုိက္တာေတြ ေတြ႕ျမင္ၾကားသိေနရပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က ျပည္ပမွာ ရပ္တည္ေရး အဆင္မေျပတာ၊ ေျပေပမယ့္လည္း ကုိယ္က်င့္သီလပုိင္းကုိ ဂ႐ုမစုိက္လုိတာ၊ အေနာက္တုိင္း စနစ္ကုိ အတုယူ အားက်ေနတာ စတာေတြေၾကာင့္ ကာမပုိင္ရွိသူေတြေရာ၊ မရွိသူေတြပါ၊ မိဘညီအစ္ကုိ ေမာင္ႏွမစတဲ့ အုပ္ထိန္းသူရွိသူေတြေရာ မရွိသူေတြပါ living together အျဖစ္နဲ႔ ေနေနၾကတာ ၾကားသိရျပန္ပါတယ္။ ဒီလုိ အတူေနတာေတြဟာ ကာေမသုမိစၧာစာရ အဂၤါေတြနဲ႔ ျငိမၿငိ၊ ကာေမသုကံ ေျမာက္မေျမာက္ သတိျပဳ ဆင္ျခင္ၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ကာမဂုဏ္ကိစၥကုိ အေလးေပးေလ့ မရွိတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ သေဘာအရ ဘယ္လုိအေၾကာင္းမ်ိဳးနဲ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လက္မထပ္ဘဲ အတူေနတဲ့ အေလ့ဟာ ကာေမသုမိစၧာစာရကံ ထုိက္ေစဖုိ႔ အေၾကာင္းအေတာ္မ်ားတယ္ ဆုိတာ သတိျပဳဖုိ႔ လိုပါတယ္။ ျဖစ္ဖုိ႔လည္း လြယ္ကူပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အိမ္ေထာင္က်ၿပီးသူမ်ား အထူးသတိျပဳသင့္ပါတယ္။ ေယာက္်ားသားမ်ား အေနနဲ႔ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး ကုိယ့္ဇနီးနဲ႔ အတူကာမဂုဏ္ မွီ၀ဲမႈဟာ ကာေမသုမိစၧာစာရ ကံမျဖစ္ေပမယ့္ တစ္ျခားအမ်ိဳးသမီး တစ္ဦးဦးနဲ႔ သြားလာေပ်ာ္ပါးမယ္ဆုိရင္ အိမ္ေထာင္ေရး ေဖာက္ျပန္မႈ ျဖစ္တဲ့အျပင္ ကာေမသု မိစၧာစာရကံလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ တရား၀င္သေဘာအရ ကုိယ္လုပ္ေကၽြးႏုိင္လုိ႔ ဇနီးအမ်ားႀကီး ယူထားတယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒါဟာ ကံမေျမာက္ျပန္ပါဘူး။ က်န္တဲ့ သေဘာေတြနဲ႔ဆုိ ဘယ္လုိမွ ကာေမသုကံ မလြတ္ႏုိင္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ။ ကုိယ့္လင္ေယာက်္ားကလဲြၿပီး က်န္တဲ့ေယာက်္ား တစ္ေယာက္ေယာက္နဲ႔ ကာမဂုဏ္ေဖာက္ျပန္တာ ကာေမသု မိစၧာစာရကံ ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ယေန႔ေခတ္စားေနတဲ့ living together စနစ္ဟာ ဗုဒၶဘာသာ ႐ႈေထာင့္အရ ကာေမသုမိစၧာစာရကံ ျဖစ္ဖုိ႔လြယ္တယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက လက္မထပ္ဘဲ အတူေနၾကတာေတြဟာ အေနာက္တုိင္းသားမ်ားရဲ႕ သေဘာအရ ေရရွည္အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္ေျပေရးအတြက္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစတယ္လုိ႔ ဆုိေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာ သေဘာအရ ဒါဟာ အကုသုိလ္အျပစ္ျဖစ္တဲ့ ကာေမသုမိစၧာ စာရကံ ျဖစ္စရာအေၾကာင္း ျဖစ္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ လက္မထပ္ခင္ ဘယ္ေလာက္ပဲ အတူတူေနၿပီး အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္ေျပေအာင္ ႀကိဳးစားၾကေပမယ့္ တကယ္တမ္း လက္ထပ္တဲ့ အခါက်ေတာ့လည္း အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္မေျပတာေတြက အမ်ားႀကီးပါပဲ။ အဓိကကေတာ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းရဲ႕ ကုိယ့္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ထိမ္းသိမ္းေရးက အဓိကက်ပါတယ္။ ခုမွေတြ႕ၾကေပမယ့္လည္း ေတာ္တဲ့သူက ေတာ္ေနမွာျဖစ္ၿပီး ကိုယ့္က်င့္တရား ေကာင္းသူက ေကာင္းေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ သူေတာ္ေကာင္းဟာ သူေတာ္ေကာင္းပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ လြတ္လပ္မႈနဲ႔အတူ အသိပညာ၊ အေတြ႕အႀကဳံနည္းပါးကာ ဘာသာတရား အဆုံးအမမ်ား အေပၚ အေလးထားေလ့ မရွိၾကတဲ့ ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာမ်ားအေနနဲ႔ သူမ်ားေယာင္လုိ႔ ေယာင္၊ အေမွာင္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိ မျဖစ္ရေလေအာင္ သူမ်ား living togetherဆုိၿပီး ကုိယ္ကပါ လုိက္ၿပီး living together မလုပ္မိၾကဖုိ႔၊ ခဏတာ အေပ်ာ္၊ ခဏတာ အဆင္ေျပမႈေတြနဲ႔ ဘ၀သံသရာ ဒုကၡျဖစ္ေစမယ့္ မေကာင္းတဲ့အလုပ္ေတြမွာ လုိက္ၿပီး မလုပ္မိၾကဖုိ႔ အထူးလုိအပ္တယ္ဆုိတာ သတိျပဳၾကရင္း living togetherနဲ႔ ကာေမသုမိစၧာစာရကုိ ေသခ်ာစဥ္းစား ဆင္ျခင္ကာ အတူေနရာမွ ကာေမသုအျဖစ္ မေရာက္မိၾကေစဖုိ႔ ေစတနာစကားနဲ႔ အသိေပးေျပာၾကား လုိက္ရပါေၾကာင္း…

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား