ဒါေၾကာင့္ ဒီလုိပါ... ၿပီးေတာ့ ဒီလုိျဖစ္ေစခ်င္တာပါ…

“ျငင္းခုံမႈမ်ား ရပ္ၾကစုိ႔“ ဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္ေလးတစ္ခု ေရးတင္ၿပီးေနာက္မွာ ကြန္႔မန္႔တ္မွာေရာ စီေဘာက္စ္မွာပါ မွတ္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေရးလာၾကပါတယ္။ အားလုံးကုိ တစ္ခုခ်င္း ျပန္မေျဖရွင္းခဲ့ေပမယ့္ အေသအခ်ာ ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ မွတ္ခ်က္အားလုံးနီးပါးဟာ အမွန္သစၥာတည္ေရး၊ အလဲြအမွား၊ အယူအဆအမွားမ်ား မျဖစ္ေစေရးဆုိတဲ့ ေကာင္းတဲ့စိတ္ ေစတနာေလးေတြ ရွိေနၾကတယ္ဆုိတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီအတြက္ ၀မ္းလည္း၀မ္းသာမိပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာအမ်ားရဲ႕ စိတ္သေဘာထား အမွန္ေလးေတြကုိပါ ေတြ႕လုိက္ရေတာ့ ရင္ထဲမွာ တကယ့္ကုိပဲ ၾကည့္ႏူးမိပါတယ္။ လူႀကီးလူေကာင္းဆန္တဲ့ အျပဳအမူေလးေတြ၊ ရန္တုံ႔မူလုိတဲ့ သေဘာေတြ၊ သူ႔ဆရာမွန္တယ္၊ ကုိယ့္ဆရာမွန္တယ္ဆုိတဲ့ သေဘာေတြ မေတြ႕ရဘဲ ဗုဒၶဓမၼ အႏွစ္သာရမ်ား အမွန္တကယ္ ရွိေစလုိေရးကုိ ဦးတည္ေနတယ္ဆုိတာလည္း ခံစားမိပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ဘုန္းဘုန္းအျမင္ကုိ ေဖာ္ျပၿပီး ဆုံးျဖတ္ေပးေစခ်င္တဲ့ သေဘာေလးေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။

အမွန္ေတာ့ ဘုန္းဘုန္းကုိယ္တုိင္လည္း လက္ရွိျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ဓမၼအဓမၼ အေျခအေနေလးေတြကုိ မသိလုိ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ သိေနပါတယ္။ ပုိလုိ႔ေတာင္ သိေနတယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔ရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ ဘုန္းဘုန္းကုိယ္တုိင္ ျပည္ပႏုိင္ငံမွာေနၿပီး တတ္ႏုိင္သမွ် အြန္လုိင္းသာသနာျပဳ လုပ္ငန္းေလးေတြ လုပ္ေန၊ အြန္လုိင္းစာမ်က္ႏွာ အစုံကုိ ဖတ္ေနတဲ့အျပင္ မၾကာေသးခင္ကမွ ျမန္မာျပည္မွာ ၀ါဆုိၿပီး ျပန္ၾကြလာတာဆုိေတာ့ အတြင္းအျပင္ အစုံသိေနရလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ သိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္း ဘယ္သူမွားတယ္ ဘယ္သူမွန္တယ္ဆုိတဲ့ မွတ္ခ်က္မေပးဘဲ အစြမ္းႏွစ္ဘက္လြတ္ေအာင္ စာေရးေဖာ္ျပ ျဖစ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္ပုိင္ဉာဏ္နဲ႔ ဆုံးျဖတ္ၿပီး အမွန္အမွား ခဲြျခားတတ္ေအာင္ တရားေဟာ ဆရာမ်ား၏ လက္ရွိအေျခအေနေလးေတြကုိ မီးေမာင္းထုိးျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုန္းဘုန္းတစ္သီးပုဂၢလ အျမင္ေျပာရရင္ လက္ရွိျမန္မာျပည္ သာသနာေရးဟာ အလြန္အားနည္းေနတာကုိ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားေရာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားပါ မသိမႈေတြ မ်ားလာေနတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ မသိမႈမ်ားတဲ့အတြက္လည္း အမွားေတြ မ်ားလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားဘက္က ၾကည့္ရင္ စာေပပရိယတ္ပုိင္းမွာ အားနည္းလာၾကၿပီး အက်င့္တရားပုိင္းမွာပါ ဆုတ္ယုတ္လာၾကပါတယ္။ လူဒကာဒကာမမ်ားဆုိရင္ ပုိလုိ႔ေတာင္ဆုိးပါတယ္။ မသိဆုိ ဘာမွကုိ မသိၾကေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီလုိ မသိမႈေတြ မ်ားလာေတာ့ အခုလုိ ေျပာသမွ်ယုံ ျဖစ္ကုန္ေတာ့တာပါ။ ေလာကမွာ လိမ္လုိ႔အေကာင္းဆုံးက ဘာသာေရးကုိ ခုတုံးလုပ္ၿပီးလိမ္တာပဲလုိ႔ ဆုိရေလာက္ေအာင္ အလိမ္အေကာက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ လိမ္ေနၾကတာကုိ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က မသိမႈေတြမ်ားၿပီး စူးစမ္းဆင္ျခင္မႈ မရွိတဲ့အခါ အဲဒီအလိမ္ သမားမ်ားေနာက္ တေကာက္ေကာက္လုိက္မိ ေနတတ္ကုန္ပါတယ္။

ေနာက္ဆုံးအရင္းစစ္ေတာ့ မသိၾကတာေတြပါ။ ဆရာလုပ္သူေတြလည္း မသိၾက၊ ေနာက္လုိက္ေတြလည္း မသိၾကဘဲ ကုိယ္သိတာေလးေတြနဲ႔ သူတစ္လူငါတစ္မင္း လုပ္ကုန္ၾကေတာ့တာပါပဲ။ အဆုိးဆုံးက ဆရာလုပ္သူေတြ မသိၾကတာေတြပါ။ အရင္ေရးခဲ့သလုိ စာအသိနဲ႔ ဆရာလုပ္သူေတြေရာ၊ ငါအသိနဲ႔ ဆရာလုပ္သူေတြကုိယ္တုိင္ လဲြေနၾကေလေတာ့ ေနာက္လုိက္ေတြလည္း လဲြကုန္ၾကၿပီေပါ့။ မသိတာခ်င္း အတူတူ စာအသိနဲ႔ ဆရာလုပ္သူေတြဟာ စာေပအေထာက္အထား အခုိင္အမာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ထင္သေလာက္ ေ၀ဖန္ျပစ္တင္ ေထာက္ျပစရာ မရွိေပမယ့္ စာမသိဘဲ ငါအသိနဲ႔ ဆရာလုပ္သူေတြမွာေတာ့ ျပႆနာေတြ ျဖစ္ေနတာေတြ ေတြ႕ျမင္ၾကားသိေနရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ခုေနာက္ပုိင္း ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားမွ “တရားေဟာ ဓမၼကထိကမ်ားသည္ အနည္းဆုံး ဓမၼာစရိယအဆင့္ ရွိရမည္“လုိ႔ ညြန္ၾကားေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ စာသိၿပီး ငါစဲြမာနစဲြေတြ ရွိလာရင္လည္း အမွားေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ ပညာတတ္မ်ား မုိက္ၿပီဆုိရင္ ပုိၿပီးေၾကာက္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ငါသိဆရာေတြရဲ႕ ေဟာေျပာခ်က္ အခ်ိဳ႕ဟာ ေထရ၀ါဒ စာေပနဲ႔ ညွိတဲ့အခါမွာ လဲြေနတာကုိ ေတြ႕ရျပန္ပါတယ္။ စာသိေရာ ငါသိပါ အေရးႀကီးတယ္ ဆုိေပမယ့္ ငါသိဟာ စ႐ုိက္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္း အသိျခင္း မတူဘဲ အသိအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ပုံေသသတ္မွတ္လုိ႔ မရပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စာေပကုိေတာ့ အဓိကမွတ္ေက်ာက္အျဖစ္ ထားရပါတယ္။ ဗုဒၶေဟာၾကားတဲ့ တရားေတာ္မ်ားနဲ႔ ခ်ိန္ၿပီးသတ္မွတ္ ဆုံးျဖတ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ကုိယ့္ရဲ႕ငါသိကုိလည္း စာသိနဲ႔ ညွိယူရပါတယ္။ စာကုိေတာ့ ေဘာင္ေက်ာ္လုိ႔ မရပါဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာ ေထရ၀ါဒ အားေကာင္းေနတာဟာလည္း ဒီစာေပပရိယတ္အားေကာင္း ေနလုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဘုရားေဟာ ဓမၼမ်ားကုိ ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ႏုတ္ပယ္ျခင္းမရွိဘဲ တစ္ေသြမတိမ္း လက္ခံထားတဲ့ ေထရ၀ါဒ စာေပေတြ ရွိေနတဲ့အတြက္ သာသနာ အားေကာင္းေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ျမန္မာျပည္မွာ ဘာသာေရး အ႐ႈတ္အရွင္းေတြ ျဖစ္လာရင္ ဘုရားေဟာ စာေပနဲ႔ပဲ ညွိႏႈိင္းဆုံးျဖတ္ေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါကုိေတာ့ ငါသိနဲ႔ ေဟာေျပာေနသူမ်ား အထူးသတိျပဳသင့္လွပါတယ္။ ဖားေအာက္ဆရာေတာ္ႀကီးက “တုိ႔က… တရားကမၼ႒ာန္းေတြ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံဖုိ႔ ျပသေနေပမယ့္ စာကုိေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ မေက်ာ္ေစပါဘူး၊ စာနဲ႔အၿမဲညွိၿပီးမွ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံေစပါတယ္..“ လုိ႔ ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ တပည့္တစ္ပါးက ေျပာဖူးပါတယ္။ ဆရာေတာ္ အမိန္႔ရွိေတာ္မူတဲ့အတုိင္း ငါသိသမားေတြလည္း စာနဲ႔ေတာ့ ညွိၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားဆုိရင္ ၀ိနည္းေတာ္ကုိေတာ့ အထူးအေလးျပဳသင့္ပါတယ္။ ၀ိနည္းေတာ္ကုိ အေလးမထားဘဲ ပစ္ပယ္ထားလုိက္ရင္ ေထရ၀ါဒမွ ယေန႔၀ိနည္းကြယ္ေပ်ာက္ေနတဲ့ မဟာယာနပုံစံမ်ိဳး ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ငါေတြ႕အားသန္သူမ်ား အေနျဖင့္ ငါ့ေတြ႕ကုိ စာေတြနဲ႔ညွိၿပီး ၀ိနည္းေတာ္ကုိ အေလးထားဖုိ႔ တုိက္တြန္းျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ၿပီး ဆုိင္ရာဆုိင္ရာ ဆရာေတာ္မ်ားရဲ႕ တရားေတာ္ကုိ ႏွစ္သက္လက္ခံ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကတဲ့ ပရိတ္သတ္မ်ား အေနျဖင့္လည္း အထူးသတိထားသင့္တဲ့ အခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ ကုိယ္က ဘာမွမသိတဲ့အတြက္ ကုိယ့္အတြက္ အနည္းငယ္မွ် တုိက္ဆုိင္သြားတဲ့ ဆရာသမားရဲ႕ တရားေတာ္ကုိပဲ တစ္သမွတ္တည္း အေသစဲြ မယူထားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကုိယ္သိသြားတဲ့အခ်က္ ကုိယ္နဲ႔တုိက္ဆုိင္သြားတဲ့ ေဟာေျပာခ်က္ဟာလည္း ဘယ္အဆင့္အထိ ရွိတယ္ဆုိတာ ဆုံးျဖတ္ဖုိ႔ ခက္လွပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံမွာ တစ္ခ်ိဳ႕ ေယာဂီေတြဟာ သမာဓိနိမိတ္ေတြ အေပၚမွာကုိပဲ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ တရားအစစ္ ရၿပီလုိ႔ ထင္တတ္တာေတြ ရွိတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္တဲ့ အခါမွာ ကုိယ့္အနားမွာ စာေပပရိယတ္ေရာ လက္ေတြ႕အားထုတ္မႈပါ ျပည့္စုံတဲ့ ဆရာေကာင္းလုိတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ဆရာေကာင္းေတြလည္း ျမန္မာျပည္မွာ ရွိပါတယ္။ ဒီလုိ ဆရာေတြထံမွာလည္း စမ္းသပ္ အားထုတ္ၾကည့္သင့္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဘုန္းဘုန္းေျပာလုိတာက “ဓမၼအဓမၼ အျဖစ္မွန္ေတြကုိ ဘုန္းဘုန္းကုိယ္တုိင္ သိရဲ႕သားနဲ႔ ဘာျဖစ္လုိ႔ ဒီလုိေနရာမ်ိဳးမွာ ၀င္ေရာက္မေဆြးေႏြးတာလဲ…၊ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး အေနနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ေသြးေအးေနတာလဲ” ဆုိရင္ ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ဓမၼအႏွစ္သာရ အသိခုိင္ေအာင္ အရင္လုပ္ေနလုိ႔ပါလုိ႔ ေျပာပါရေစ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က အသိမျပည့္စုံေသးလုိ႔ပါလုိ႔ အေၾကာင္းျပပါရေစ။ ေခါင္းေရွာင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္သူမွားတယ္၊ ဘယ္သူမွန္တယ္ ဆုိတာကေတာ့ အခ်ိန္တန္ရင္ အမွန္သစၥာက ေျဖရွင္းေပးသြားလိမ့္မယ္လုိ႔လည္း ယုံၾကည္ေနလုိ႔ပါ။ မဂၢင္ရွစ္ပါးအက်င့္တရား ရွိေနသမွ် ရဟႏၲာမ်ား မဆိတ္သုဥ္းဘူးဆုိတဲ့အတုိင္း ဗုဒၶဓမၼကုိ အမွန္အတုိင္း လက္ခံလုိက္နာ က်င့္သုံးေနၾကတဲ့ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား ရွိေနသမွ် ဓမၼ၀ါဒ မက်႐ႈံးေသးဘူးလုိ႔ ခံယူထားလုိ႔ပါ။ ၿပီးေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ကိစၥေတြဟာ ျပန္လည္တုံ႔ျပန္ရင္ ပုိၿပီးပဲြဆူကာ ပုိၿပီးျပန္႔ႏွံ႔သြားတတ္ၿပီး ေၾကျငာေပးသလုိ ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဓမၼဘက္က တုိက္ခုိက္မႈေတြ အားေကာင္းေနေပမယ့္ အဲဒီတုိက္ခုိက္မႈေတြဟာလည္း ပုဂၢိဳလ္ေရး အစဲြတရားေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ၿပီး အခ်ိန္တန္ရင္ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ သေဘာေပါက္သြားလိမ့္မယ္လုိ႔လည္း ခံယူထားတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ ဘာမွမတုံ႔ျပန္ဘဲ ဓမၼစကား သက္သက္ကုိပဲ ေရးသားတင္ျပေနျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အကယ္၍ သူတုိ႔က သေဘာမေပါက္ဘဲ အမွားအတုိင္းဆက္ၿပီး လက္ခံလုိက္နာ က်င့္သုံးေနရင္ေတာ့ သေဗၺသတၱာ ကမၼသကာထဲထည့္ၿပီး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ လြတ္ေအာင္႐ုန္းၾကဖုိ႔ပဲ ရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္ကုိ တတ္ႏုိင္သမွ် ဓမၼ၀ါဒ အသိရွိေအာင္ ႀကိဳးစားၾကည့္ဖုိ႔ပါပဲ။

ေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ အႀကံျပဳခ်င္တာက အြန္လုိင္းမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ဓမၼအဓမၼ ေျဖရွင္းခ်က္မ်ားတြင္ ၀ုိင္း၀န္းအႀကံျပဳ ေျပာဆုိေနသူမ်ား အေနျဖင့္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေျပေျပလည္လည္ ျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ကုိယ့္အျမင္ကုိ ကုိယ္ေျပာတာဆုိေပမယ့္ အေျပာမ်ားရင္၊ အေျပာၾကမ္းရင္ အမွားေတြ ပါလာတတ္ပါတယ္။ ေျပာရင္းေျပာရင္း မလုိလားအပ္တဲ့ အျပစ္ေတြ ေစာ္ကားမႈေတြ ၀င္လာတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္သူမဆုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အရင္ကာကြယ္ၿပီး ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္ကုိ ခုိင္မာေအာင္ လုပ္သင့္တယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ အားလုံး သူ႔ဘက္ကုိယ့္ဘက္ ကာကြယ္ေျပာဆုိေနၾကတာဟာ မွန္တယ္ထင္လုိ႔ ေျပာေနၾကတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္သစၥာက ရွိေနေပမယ့္ အမွားကုိ စဲြကုိင္ထားသူမ်ားကလည္း ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မွားေနတယ္လုိ႔ ထင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူတုိ႔ကလည္း အၿပိဳင္အဆုိင္ ျပန္လည္တုံ႔ျပန္ၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒီလုိဆုိရင္ အမွန္ေရာက္မွာ မဟုတ္ဘဲ ဓမၼစာမ်က္ႏွာေတြမွာ အယုတ္ဆုိးေစပါတယ္။ ဓမၼအစစ္အမွန္ဆုိတာ ျငင္းခ်က္ထုတ္စရာ မလုိဘဲ လက္ေတြ႔က်င့္ႀကံ ရယူရမယ့္ အရာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိန္တန္ရင္ ၿပီးသြားမွာပါလုိ႔ သေဘာထားၿပီး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္နဲ႔ ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္ကုိသာ လမ္းမလြဲေစဖုိ႔ သဒၶါပညာကုိ သတိနဲ႔ယွဥ္ၿပီး က်င့္သုံးၾကဖုိ႔ အၾကံျပဳလုိက္ပါတယ္။

မွတ္ခ်က္။ ၊၊ အဓမၼ၀ါဒရန္ကုိ ကာကြယ္ေနၾကသည့္ သူမ်ားကုိ အထူးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ အားလည္းအားေပး ေနပါတယ္။ လုိအပ္ရင္လည္း အၿမဲအဆင္သင့္ ရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အထက္ပါ ေရးသားခ်က္မ်ားဟာ ဘယ္သူ႔ကုိမွ အျပစ္ေျပာလုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိဘဲ အားလုံးကုိ ေျပေျပလည္လည္ ရွိေစခ်င္တဲ့ ေစတနာ သက္သက္သာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ၀န္ခံပါတယ္။ ဒီပုိ႔စ္ေလးနဲ႔ပဲ ေနာက္ဆုံးတင္ျပရင္း ေနာက္ေနာင္ပုိ႔စ္မ်ားတြင္ ဓမၼရသ သက္သက္ကုိသာ တင္ျပပါမည့္အေၾကာင္း…

Read more »

ျငင္းခုံမႈမ်ားရပ္ၾကစုိ႔…

ယေန႔ေခတ္သည္ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာမ်ား အဖက္ဖက္မွ တုိးတက္ေနသည့္ ေခတ္ကာလ ျဖစ္သည့္အေလွ်ာက္ လုိခ်င္သိခ်င္သည္မ်ားကုိလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ေခတ္မီပစၥည္းမ်ားကုိ အသုံးျပဳ၍ သိေနႏုိင္ၾက၊ ရေနႏုိင္ၾကၿပီ ျဖစ္၏။ အသိေပးခ်င္သည္မ်ားကုိလည္း ထုိ႐ုပ္၀တၳဳပစၥည္းမ်ား အကူအညီျဖင့္ ခ်က္ခ်င္းျပန္႔ႏွံ႔ေအာင္ အသိေပး ျဖန္႔ေ၀ေနႏုိင္ၿပီ ျဖစ္၏။ ထုိေခတ္ေပၚ အေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္းမ်ားတြင္ အင္တာနက္သည္ တစ္ကမၻာလုံးအထိ ျဖန္႔ထားႏုိင္သည့္ ကြန္ယက္တစ္ခု ျဖစ္သျဖင့္ လူသားမ်ား အခ်င္းခ်င္း အခ်ိန္အတုိအတြင္း သိလုိရာ သိခ်င္ရာကုိ ခ်က္ခ်င္းျဖန္႔ေ၀ေပးႏုိင္၏။ ထုိအခ်က္သည္ ေကာင္းသည့္အခ်က္ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ဆုိးသည့္အခ်က္လည္း ျဖစ္ေပၚေန၏။ ဘာသာေရးဘက္ကၾကည့္လွ်င္ အင္တာနက္ကုိ အသုံးျပဳ၍ တရားေတာ္မ်ား နားၾကားခြင့္ရေနၾက၏။ တရားစာမ်ား ဖတ္ခြင့္ႀကဳံေနၾက၏။ တရားေတာ္မ်ား ေဆြးေႏြးခြင့္ ရေနၾက၏။ မိမိသိထားသည္မ်ားကုိ တစ္ဆင့္ျဖန္႔ေ၀ခြင့္ ရေနၾက၏။ တရားအႏွစ္ကုိ မသိေသးသူမ်ားလည္း တစ္ဆင့္သိခြင့္ရေနၾက၏။ အလြန္ေကာင္းမြန္သည့္ အြန္လုိင္းသာသနာျပဳ လုပ္ငန္းတစ္ခုကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေနေပ၏။ ဤကား ေကာင္းသည့္အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။

သုိ႔ေသာ္ ဆုိးသည့္အခ်က္မွာ ထုိအင္တာနက္ကုိ အသုံးျပဳ၍ အြန္လုိင္းျငင္းခုံမႈမ်ား၊ ဘာသေရး တုိက္ပဲြမ်ား ျဖစ္ေနသည့္အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။ ဘာသေရး ျငင္းခုံမႈမ်ားသည္ အျခားဘာသာမ်ားျဖင့္ ျငင္းခုံတုိက္ပြဲ၀င္ ေနၾကျခင္း မဟုတ္ဘဲ မိမိတုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အခ်င္းခ်င္းသာ ျဖစ္ေနၾကျခင္း ျဖစ္၏။ ျငင္းခုံၾကရာတြင္ အမွန္သစၥာကုိ ရွင္းလင္းသူမ်ားအျပင္ ဘာသာေရးကုိ ခုတုံးလုပ္လုိသူမ်ား အယူစဲြ ၀ါဒစဲြ၊ ပုဂၢိဳလ္စဲြ၊ ဆရာစဲြ ရွိေနသည့္သူမ်ား၊ မိမိသိသည့္ အနည္းငယ္ေလးကုိ စဲြကုိင္ၿပီး ျငင္းဆန္ေနသူမ်ား၊ မိမိသည္သာ အမွန္ဟု မိမိကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးကာ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္သူမ်ား စသူစသူတုိ႔ကလည္း ထုိအင္တာနက္ကုိ အသုံးျပဳ၍ ၀ါဒျဖန္႔ၾက၊ မိမိတုိ႔ဆရာသည္သာ မွန္သည္ဟူ၍ တစ္ဖက္သတ္ ပုဂၢိဳလ္ေရး ၾကည္ညိဳမႈမ်ားျဖင့္ အမွန္အမွား မခဲြျခားဘဲ ပုဂၢိဳလ္ေရး ထိခုိက္ေျပာဆုိ ေနၾက၏။ ထုိအထဲတြင္ စာေတြ႔ကုိ ကုိင္၍ေျပာဆုိ ေနၾကသူမ်ား ရွိသကဲ့သုိ႔ ငါေတြ႕ကုိ ကုိင္၍ေျပာဆုိေနသူမ်ားလည္း ရွိ၏။ ပိဋကတ္စာေပနဲ႔ ညွိ၍ စာေပအတုိင္း လက္ခံလုိက္နာ ေျပာဆုိေနသူမ်ား ရွိသကဲ့သုိ႔ စာေပက အဓိကမက်ပါဘူး ကုိယ္ေတြ႕က အဓိကက်သည္ဟု ငါေတြ႔ကုိ စဲြကုိင္ေျပာဆုိ္ေနသူမ်ားလည္း ရွိ၏။ ငါတုိ႔ဆရာသည္သာ အမွန္ဟူ၍ မိမိတုိ႔ဆရာ ေျပာသမွ် အကုန္မွန္သည္ဟူ၍ ပုဂၢိဳလ္ေရး ၾကည္ညိဳမႈ တစ္ခုတည္းကုိ ၾကည့္၍ မ်က္စိစုံမွိတ္ ျငင္းခုံေနသူမ်ား ရွိသကဲ့သုိ႔ ပုဂၢိဳလ္ေရး အစဲြမရွိဘဲ ဗုဒၶဓမၼကုိ အမွန္တကယ္ ေလ့လာလုိက္စားၿပီး ဆရာေတာ္မ်ား ေဟာသမွ်ကုိ အမွားအမွန္ ခ်င့္ခ်ိန္ကာ ဓမၼအႏွစ္သာရ ႐ႈေထာင့္မွ ေျပာဆုိကာကြယ္ သူမ်ားလည္း ရွိ၏။ မည္သုိ႔ဆုိေစ ဤသုိ႔ ျငင္းခုံေနၾကျခင္းသည္ မေကာင္းလွေပ။ ျငင္းခုံရာမွ အမွားမ်ား ပုိမ်ားလာတတ္သည္ကုိ သတိျပဳသင့္လွ၏။ ျငင္းခုံရာမွ ရန္မ်ားလာတတ္၏။ ျငင္းခုံရာမွ အားနည္းခ်က္မ်ား ေဖာ္ေဆာင္လာကာ ပုဂၢိဳလ္ေရး ထိခုိက္လာသည္ အထိျဖစ္လာတတ္၏။ ငယ္က်ိဳးငယ္နာမ်ား ေဖာ္လာသည္အထိ ျဖစ္လာတတ္၏။

ထုိျငင္းခုံမႈ အားလုံး၏ လက္သည္မွာ အစဲြတရားေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။ အယူ၀ါဒ အစဲြသည္ အသက္ပင္ အေသခံသည္အထိ စြန္႔လြတ္ရန္ ခဲရင္းလွ၏။ ထုိအစဲြတရားမ်ားသည္ ပုဂၢိဳလ္ကုိ အမွီျပဳ၍ ျဖစ္လာသည့္ အစဲြတရားမ်ား ျဖစ္သည္ကမ်ား၏။ ဗုဒၶလက္ထက္ကုိ ျပန္ၾကည့္လွ်င္ အလြယ္တကူ သိႏုိင္၏။ ဗုဒၶႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ေပၚေပါက္ခဲ့ၾကသည့္ တိတၱိဆရာၾကီးမ်ားသည္ ထုိစဥ္က တပည့္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာျဖင့္ ဗုဒၶကုိ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ၾက၏။ အတုမရွိ ဗုဒၶရွင္ေတာ္လက္ထက္တြင္ပင္ ဗုဒၶ၀ါဒကုိ လက္မခံႏုိင္ဘဲ မိမိတုိ႔ ဆရာ၀ါဒသာ အမွန္ဟူ၍ စဲြကုိင္သူမ်ား အမ်ားအျပား ရွိသည္ကုိ သေဘာေပါက္ႏုိင္ၾက၏။ ဤသည္မွာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၏ ၀ါဒတစ္ခုကုိ ယုံၾကည္လက္ခံမိၿပီဆုိလွ်င္ စြန္႔လြတ္ရန္ ခဲယင္းသည္ဟူသည့္ အခ်က္ကုိ မီးေမာင္းထုိးျပေနျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္တြင္လည္း သာသနာတြင္ သံဃာဂုိဏ္းကဲြအမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚေပါက္ခဲ့၏။ ထုိဂုိဏ္းကဲြမ်ားသည္လည္း အယူ၀ါဒ မတူညီသည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားကုိ အစဲြျပဳ၍ ထုိပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ၀ါဒကုိ ယုံၾကည္လက္ခံသူမ်ားမွ တစ္ဆင့္ အင္အားေကာင္းလာျခင္း ျဖစ္၏။

ယေန႔ေခတ္တြင္ ထုိသေဘာမ်ား တျဖည္းျဖည္း မ်ားလာသည္ကုိ ေတြ႕ရ၏။ တရားဓမၼ ေဟာေျပာျပသၾကသည့္ ဆရာသမားမ်ားကုိ အစဲြျပဳ၍ သူ႔ဆရာ ကုိယ့္ဆရာစသည့္ ပုဂၢိဳလ္ေရး ၾကည္ညိဳမႈမ်ားျဖင့္ ဆရာစဲြ ၀ါဒစဲြမ်ား တျဖည္းျဖည္း အားေကာင္းလာသည္ကုိ ေတြ႕ေနရ၏။ တရားေဟာဆရာမ်ားကလည္း အမ်ားသားပင္။ အခ်ိဳ႕က စာတတ္ေပတတ္မ်ားျဖစ္ၿပီး အခ်ိဳ႕ကား စာေပပရိယတ္ မျပည့္စုံေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အားထုတ္မႈ အားေကာင္းသူမ်ားျဖစ္၏။ စာေပပရိယတ္ တတ္ကၽြမ္းၿပီး လက္ေတြ႕အားထုတ္မႈ ပဋိပတ္အားနည္းသည့္ ဆရာအခ်ိဳ႕က စာေပကုိ အားျပဳ၍ စာေပအတုိင္း ေဟာေျပာျပသၾက၏။ စာမတတ္ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕ပုိင္ပုိင္ အားထုတ္ထားသည့္ ဆရာအခ်ိဳ႕ကား လက္ေတြ႕ပုိင္းကုိ အားျပဳ၍ ေဟာေျပာျပသၾက၏။ ထိုအဆင့္အထိကား ျပႆနာ မရွိေသးေပ။ ဆုိးလာသည္ကား တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္ ပုတ္ခတ္ေျပာဆုိ လာၾကျခင္းပင္ျဖစ္၏။ လက္ေတြ႕အားသန္သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ငါေတြ႕နဲ႔ကုိင္ၿပီး ေဟာေျပာကာ စာေပသင္စရာ မလုိ၊ စာတတ္စရာမလုိဟု လုပ္လာၾကသကဲ့သုိ႔ စာေပအားေကာင္းသည့္ စာတတ္ေပတတ္မ်ားကလည္း စာေတြ႕ကုိ ကုိင္ကာစာႏွင့္သာညွိၿပီး ငါေတြ႕အေပၚ အထင္ေသးပုတ္ခတ္ လာတတ္ၾက၏။ သူ႔ဘက္ကုိယ့္ဘက္ အမွန္ဟု ယူဆၾကေသာ္လည္း စင္စစ္စာေတြ႕ေရာ ငါေတြ႕ပါ အထူးလုိအပ္၏။ စာေပသည္အေျခခံ က်သျဖင့္ စာေပတတ္ၿပီး ကုိယ္ေတြ႕အားထုတ္မႈမ်ားျဖင့္ ျပန္လည္ေဟာေျပာ ပုိ႔ခ်ၾကရန္ လုိအပ္လွ၏။ ထုိသုိ႔ စာေတြ႕လက္ေတြ႕ျဖင့္ ျပန္လည္ေဟာေျပာ ျပသမည္ဆုိလွ်င္ ထုိဆရာမ်ား၏ ေဟာေျပာမႈမ်ားတြင္ မည္သည့္ျပႆနာမွ် မေပၚႏုိင္ေတာ့ေပ။ ထုိဆရာေတာ္မ်ား၏ တရားမ်ားအေပၚတြင္လည္း မည္သည့္ေ၀ဘန္မႈမ်ိဳးမွ် မရွိႏုိင္ေပ။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ထုိသုိ႔စာေတြ႕လက္ေတြ႕ ႏွစ္ရပ္လုံးျဖင့္ ေဟာေျပာျပသေနသည့္ ဓမၼကထိက ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား မ်ားစြာရွိပါ၏။ စာေရးသူတုိ႔ ငယ္စဥ္ကတည္းကပင္ ေဟာၾကားျပသလာခဲ့သည္မွာ ယေန႔အထိ ထုိဆရာေတာ္မ်ား၏ ေဟာေျပာမႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေ၀ဘန္သံ တစ္စုံတစ္ခုမွ် မၾကားရေပ။ ဤသည္မွာ စာလည္းတတ္ တရားလည္းအားထုတ္ၿပီး စာေတြ႕ႏွင့္လက္ေတြ႕ ေပါင္းစပ္ကာ ေဟာၾကားခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

မွန္၏။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ တရားေဟာ ဓမၼကထိက ဆရာမ်ား အမ်ားအျပား ေပၚေပါက္ေနေသာ္လည္း စာေတြ႕လက္ေတြ႕ ႏွစ္ရပ္လုံးတြင္ ကၽြမ္းက်င္ပုိင္ႏုိင္ၿပီး ေဟာေျပာျပသသည့္ ဆရာမ်ားအားနည္းလာ သည္ကုိေတြ႕ရ၏။ အခ်ိဳ႕က စာေပပရိယတ္ကုိသာ ကုိင္စဲြထားၿပီး ေဟာေျပာျပသၾက၏။ အခ်ိဳ႕က စာေတြ႕မရွိ ခႏၶာကုိယ္ေတြ႕ဟုဆုိကာ ငါေတြ႕ကုိ ကုိင္စဲြၿပီး ေဟာေျပာျပသ၏။ ထုိဆရာမ်ားသည္ အေျပာအေဟာ ေကာင္းသျဖင့္ တျဖည္းျဖည္း နာမည္ရလာကာ တပည့္တပန္းမ်ားလည္း တုိးပြားလာေနၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ ေကာက္႐ုိးမီးကဲ့သုိ႔ တစ္ရွိန္ထုိးတက္ၿပီး တစ္ရွိန္ထုိး ျပဳတ္က်သြားသည္ကုိလည္း ေတြ႕ရတတ္၏။ ပရိတ္သတ္ အားေကာင္းလာသည့္အခါ ပရိတ္သတ္အရွိန္ျဖင့္ စင္ေပၚတြင္ ေျပာခ်င္ရာေျပာၿပီး မိမိသိသည့္ အနည္းငယ္ကုိ ကုိင္စဲြၿပီး သတိလက္လြတ္ျဖစ္ကာ ငါ့၀ါဒ ငါ့ဂုိဏ္းလုိ ျဖစ္လာ၏။ ထုိအခါ အသိဉာဏ္ ဆင္ျခင္တုံတရား ရွိသည့္သူမ်ားက ေထာက္ျပေ၀ဘန္လာသည့္အခါ နဂုိပုဂၢိဳလ္စဲြ ယုံၾကည္မႈ ရွိထားသူမ်ားက ျပန္လည္တုိက္ခုိက္လာ ကုန္ၾက၏။

စာေပ ပရိယတ္ တတ္ကၽြမ္းေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အားထုတ္မႈ မရွိပါက ထုိတတ္ကၽြမ္းမႈ၏ အႏွစ္သာရကုိ မိမိကုိယ္တုိင္လည္း မခံစားရဘဲ မိမိ၏ ပရိတ္သတ္မ်ား အတြက္လည္း အက်ိဳးေက်းဇူးနည္းပါးလွ၏။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္က “ႏြားရွင္တုိ႔အား ႏြားတုိ႔ကုိ ေရတြက္အပ္ႏွင္းလုိက္ရေသာ ႏြားေက်ာင္းသားသည္ ႏြားႏုိ႔အရသာကုိ မခံစားလုိက္ရသကဲ့သုိ႔ နိဗၺာန္ေရာက္သည္အထိ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္စပ္ေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံဟူေသာ ဘုရားစကားေတာ္ကုိ မ်ားစြာေဟာေျပာေနေသာ္လည္း မက်င့္မႀကံ ေမ့ေလ်ာ့ေပါ့တန္ ေနသူသည္ ျပဳထုိက္သည္ကုိ ျပဳသည္မမည္၊ မဂ္ဖုိလ္အရသာကုိ မခံစားရ“ (ဓမၼပဒ၊ ေဒြသဟာယကဘိကၡဳ ၀တၱဳ) ဟု ေဟာေတာ္မူထားသျဖင့္ စာေတြ႕အားေကာင္း႐ုံျဖင့္ မလုံေလာက္ဘဲ လက္ေတြ႕အားထုတ္မႈမ်ားလည္း လုိအပ္သည္ကုိ သတိျပဳသင့္လွ၏။ လက္ေတြ႕မပါ စာကုိသာ အားျပဳလာလွ်င္ ေ၀ဘန္စရာ ျဖစ္လာတတ္၏။

ထုိ႔အတူ စာေပပရိယတ္ အေျခခံ အားနည္းၾကေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အားထုတ္မႈ အားေကာင္းသူမ်ားက ခႏၶာကုိယ္ေတြ႕ဟုဆုိကာ ငါေတြ႕တရားမ်ားကုိ စာေပႏွင့္မညွိ၊ ၀ိနည္းမသိဘဲ ေျပာခ်င္ရာေျပာကာ ထင္ရာစြက္ ေဟာလာၾကသည္လည္း ရွိ၏။ ထုိသူမ်ားကား ဤတရားသည္ ငါကုိယ္တုိင္ ခႏၶာကုိယ္ေတြ႕ သိထားသည့္ တရားဟုဆုိကာ တစ္ဆင့္ျပန္လည္ ေဖာက္သည္ခ်၏။ စာေပမတတ္၊ ၀ိနည္းမသိသည့္အခါ ေျပာသင့္သည့္ စကား၊ မေျပာသင့္သည့္စကား၊ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ ကုိက္ညီသည့္စကား မကုိက္ညီသည့္ စကားဟု မခဲြျခားဘဲ ေဟာေျပာၾကသျဖင့္ ေ၀ဘန္တုိက္ခုိက္ ခံရျပန္၏။ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာတြင္ ၀ိနည္းသည္ သာသနာ၏ အသက္ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား၏ သီလလည္း ျဖစ္၏။ ရဟႏၲာေသာ္မွလည္း ၀ိနည္းေတာ္အတုိင္း လုိက္နာက်င့္သုံးရ၏။ ၀ိနည္းသည္ မည္သူမွ် ျပဳျပင္ျပင္ဆင္၍ မရသည့္ ဗုဒၶ၏ အာဏာေဒသနာေတာ္ ျဖစ္၏။ စာေပမသိ ၀ိနည္းမရွိ္ဘဲ ငါေတြ႕ဟုဆုိကာ ေဟာခ်င္ရာေဟာ၍ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ မကုိက္ညီလွ်င္ သီလကုိ လြန္က်ဴးရာ ေရာက္သကဲ့သုိ႔ ဗုဒၶ၏ ဥပေဒကုိ ေဖာက္ဖ်က္ရာလည္း ေရာက္၏။ ၀ိနည္းေတာ္တြင္ကား မွန္ေသာ္လည္း မေျပာရဟု ပညတ္ထားခ်က္မ်ား ရွိ၏။ စာေပပရိယတ္မရွိ ခႏၶာကုိယ္ေတြ႕ဟု ေျပာေဟာသူမ်ား သတိျပဳသင့္သည့္ အခ်က္မွာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးႏွင့္ တဦးမွာ တရားသိပုံခ်င္း မတူညီသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။ မိမိအားထုတ္ၿပီး သိသည့္အသိႏွင့္ အျခားသူအားထုတ္ၿပီး သိသည့္အသိ တစ္ထပ္တည္း က်ခ်င္မွက်မည္ ျဖစ္၏။ စာေပမညွိဘဲ ငါသိဟုကုိင္စဲြကာ ေဟာၾကားမႈမ်ားသည္ ငါ့အတြက္ မွန္ေသာ္လည္း သူမ်ားအတြက္ မွန္ခ်င္မွ မွန္မည္ဆုိသည့္ အခ်က္ကုိ သတိျပဳသင့္လွ၏။ ဗုဒၶသည္ပင္ တရားေဟာသည့္အခါ ေ၀ေနယ်စၧာသယေခၚ ေ၀ေနယ်တုိ႔၏ အလုိသုိ႔ လုိက္ကာ ထုိပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ သင့္ေလ်ာ္မည့္ တရားကုိသာ ေရြးျခယ္ေဟာေျပာသည္ကုိ အတုယူသင့္၏။ ငါေတြ႕တုိင္း တစ္ျခားသူမ်ားလည္း င့ါလုိျဖစ္မည္ဟု တစ္ထစ္ခ် သတ္မွတ္ထား၍ မရေပ။ ထုိသုိ႔ တစ္လမ္းတည္းစဲြကုိင္ၿပီး ေဟာေျပာျပသေနလွ်င္ ေ၀ဘန္ေထာက္ျပစရာ ျဖစ္လာတတ္၏။ ငါေတြ႕ကုိ စာေတြႏွင့္ခ်ိန္ၿပီး စာေပလည္း မလြတ္ေစေအာင္ ပညာရွိမ်ားလည္း အကဲ့ရဲ႕လြတ္ေအာင္ ေဟာၾကားရန္ လုိအပ္လွ၏။ ထုိေၾကာင့္ လူအမ်ားကုိ ဦးေဆာင္မႈျပဳေနသည့္ ဆရာမ်ား၊ တရားေဟာ တရားျပမ်ားသည္ စာေတြ႕ႏွင့္လက္ေတြ႕ ႏွစ္မ်ိဳးလုံး ျပည့္စုံရန္လုိအပ္ေၾကာင္း၊ စာေတြ႕ကုိ အေျခခံ၍ လက္ေတြ႕ႏွင့္ ေပါင္းစပ္ကာ ေကာင္းျမတ္သည္ကုိ ညြန္ျပေပးရန္ လုိေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။

ဤေနရာတြင္ စာေရးသူ ေျပာလုိသည္မွာ ဆရာစဲြ၊ ၀ါဒစဲြ၊ ပုဂၢဳိလ္စဲြမ်ားထားၿပီး တစ္သမွတ္တည္းကုိင္စဲြကာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အခ်င္းခ်င္း ျငင္းခုံမႈမွား ရပ္တန္႔ၾကရန္ႏွင့္ မိမိတုိ႔ ကုိးကြယ္သည့္ ဆရာသမားမ်ား၏ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားကုိသာ တစ္ထစ္ခ် အမွန္ဟု မသတ္မွတ္ၾကရန္ ျဖစ္ပါ၏။ ေဟာေျပာသူ ဆရာမ်ားသည္ စာေတြ႕မ်ား ရွိသကဲ့သုိ႔ ငါေတြ႕မ်ားလည္း ရွိသျဖင့္ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္သာလွ်င္ မွန္ကန္သည့္ ေဟာေျပာခ်က္၊ လမ္းညႊန္ခ်က္ကုိ ေရြးခ်ယ္စိစစ္၍ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကရန္ ျဖစ္ပါ၏။ တုိ႔ဆရာက သည္လုိေျပာလုိ႔ ဆရာ့စကားသည္သာ အမွန္ဟု မသတ္မွတ္ၾကဘဲ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္သာလွ်င္ ယုံၾကည္မႈႏွင့္ စဥ္းစားဆင္ျခင္မႈ ေပါင္းစပ္ကာ ေကာင္းျမတ္ရာကုိသာ သြားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ မည္သူမွားသည္ မည္သူမွန္သည္ဟူသည့္ ျငင္းခုံမႈမ်ားသည္ ျပႆနာ ေျပလည္ရာ လမ္းေၾကာင္းမွန္ မဟုတ္ဘဲ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္သာ ဆရာေကာင္းကုိ ေရြးခ်ယ္စိစစ္ၾကရန္ ျဖစ္ပါ၏။ ဆရာတစ္ပါး လဲြေခ်ာ္သြားက တပည့္အမ်ား အပါယ္လား၏ဟု ဆုိသည့္အတုိင္း မိမိတုိ႔ ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္သည့္ ဆရာသည္ အလဲြအမွားမ်ားကုိ ေဟာေျပာေပးေနသည့္ ဆရာျဖစ္ပါက မိမိတုိ႔လည္း အလဲြလမ္းကုိ လုိက္သြားႏုိင္ပါသျဖင့္ အစဲြအလန္းမ်ားကုိပယ္ၿပီး အျမဲလန္းေစမည့္ အမွန္လမ္းကုိ ေလွ်ာက္ႏုိင္ဖုိ႔္ ႀကိဳးစားၾကရန္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ကုိးကြယ္ရာမွ ေဘးမျဖစ္ၾကရန္သာ ႀကိဳးစားသင့္ပါေၾကာင္း…

Read more »

ကုိယ္က်င့္သီလ…

ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ေစာင့္ထိန္းၾကတဲ့ သီလကုိ ကုိယ္က်င့္သီလလုိ႔လည္း ေခၚပါတယ္။ ဒီစကားလုံးေလးဟာ အဓိပၸါယ္ သိပ္ေလးနက္ပါတယ္။ “ကုိယ္က်င့္သီလ”တဲ့။ ဟုတ္တယ္။ ကုိယ္က်င့္မွ ကုိယ္ရမွာကုိး။ ကုိယ္မက်င့္ဘဲ ဘုရားေရွ႕မွာ ဘယ္ေလာက္ပဲ သီလေတြယူယူ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက ဘယ္ေလာက္ပဲ သီလေတြေပးေပး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ မက်င့္ရင္ ပါးစပ္ေပးေပးၿပီး၊ ပါးစပ္ယူ ယူတာပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

မၾကာေသးပါဘူး။ ဒကာတစ္ေယာက္က ေလွ်ာက္ဖူးပါတယ္။ “အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ သီလယူတဲ့အခါ သုရာေမရယ သိကၡာပုဒ္ေနရာမွာ လုိက္မဆုိဘဲ ေနလုိက္တယ္ဘုရား…၊ အဲဒါ ဒီသီလကုိ မယူတဲ့အတြက္ က်န္တဲ့ သီလေတြပါ က်ိဳးပါသလား ဘုရား…”တဲ့။ တကယ္ေတာ့ ငါးပါးသီလဆုိတာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အတြက္ ဘုရားေရွ႕မွာ၊ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးပါးထံမွာ ယူသည္ျဖစ္ေစ မယူသည္ျဖစ္ေစ ေန႔စဥ္ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ နိစၥသီလ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလယူယူ မယူယူ ဒီငါးပါးသီလဟာ ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ ခံယူလုိက္တာနဲ႔ အလုိလုိ တည္ေနၿပီးသား၊ ရွိေနၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားလက္ထက္က ဘုရားတရားနာၿပီး ဥပါသကာ ဥပါသိကာမမ်ား အျဖစ္ ခံယူပါ၏လုိ႔ ဘုရားရွင္ကုိ ေလွ်ာက္တဲ့သူမ်ား ရွိပါတယ္။ အဲဒီသူမ်ားဟာ ဘုရားရွင္ေရွ႕မွာပဲ တပည့္ေတာ္ သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလကုိ လုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ထိန္းပါမည့္အေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားရင္း ဥပါသကာ ဥပါသိကာမ မ်ားအျဖစ္ ခံယူသြားၾကပါတယ္။ အလြယ္ေျပာမယ္ဆုိရင္ ဥပါသကာ၊ ဥပါသိကာမမ်ားဆုိတာ ရတနာသုံးရပ္ကုိ အၿမဲမျပတ္ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္တတ္သူကုိ ေျပာတာပါ။ ရတနာသုံးရပ္ကုိ အၿမဲမျပတ္ ကုိးကြယ္တယ္ဆုိတာ သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလကုိ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းေနထုိင္ျခင္းလုိ႔ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။

ယေန႔ေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္လည္စဥ္းစား ဆင္ျခင္ၾကည့္သင့္ပါတယ္။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ဥပါသကာ ဥပါသိကာမမ်ား ျဖစ္ၿပီလားလုိ႔…။ အေျခခံျဖစ္တဲ့ သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလကုိမွ လုံၿခဳံေအာင္ မေစာင့္ထိန္းႏုိင္ေသးရင္ေတာ့ ဥပါသကာ ဥပါသိကာမမ်ားလုိ႔ ေျပာရမွာ ခက္လွပါတယ္။ ပါးစပ္က ဗုဒၶဘာသာလုိ႔ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေျပာေျပာ၊ သီလေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ ယူယူ လက္ေတြ႕အားျဖင့္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ရေအာင္မက်င့္ႏုိင္ေသးရင္ေတာ့ ကုိယ္က်င့္သီလေတြ ရေနတယ္၊ တည္ေနတယ္လုိ႔ မေျပာႏုိင္ေသးပါဘူး။ ကုိယ္က်င့္မွ ကုိယ္ရမွာျဖစ္တဲ့ ဒီသီလဟာ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ လုပ္ယူရပါတယ္။ သူမ်ားေပးလုိ႔ မရပါဘူး။ ေတာင္းၿပီးယူရတဲ့ အရာမဟုတ္ဘဲ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ က်င့္သုံးၿပီး ရယူရတဲ့ အရာျဖစ္ပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာေတြရဲ႕ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ဟာ နိဗၺာန္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီနိဗၺာန္ကုိ သြားဖုိ႔အတြက္ အေျခခံ ေလွခါးကေတာ့ သီလပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္အဆုံးအမေတြကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးတဲ့ သူေတြဟာ ဒီနိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္ပါတယ္။ ဘုရားအဆုံးအမဆုိတာ တစ္ျခားမဟုတ္ပါဘူး၊ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ သိကၡာသုံးရပ္ အက်င့္ျမတ္ကုိပဲ ေျပာတာပါ။ ဒီသိကၡာသုံးရပ္ကုိ မဂၢင္ရွစ္ပါးပဲလုိ႔ အလြယ္နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ နိဗၺာန္သြားဖုိ႔အတြက္ တစ္ခုတည္းေသာ လမ္းေျဖာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလမ္းမွာ သီလတည္မႈ၊ သမာဓိရွိမႈ၊ ပညာျပည့္မႈေတြ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ သီလတည္မွ သမာဓိတည္ႏုိင္ၿပီး၊ သမာဓိတည္မွလည္း ပညာရႏုိင္ပါတယ္။ ဒီသုံးမ်ိဳးလုံးဟာ တစ္ခုတည္း၊ တစ္စပ္တည္းပါး။ ဒါေၾကာင့္ သုံးမ်ိဳးလုံးေပါင္းၿပီး တစ္ေၾကာင္းတည္းေသာ လမ္းအျဖစ္ရွိေနတာပါ။ အေရအတြက္အားျဖင့္ မဂၢင္ရွစ္ပါးလုိ႔ ေျပာေပမယ့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာပါပဲ။ ဒါကုိ သိကၡာသုံးရပ္ အက်င့္ျမတ္လုိ႔ေျပာႏုိင္ၿပီး ဗုဒၶရဲ႕ အဆုံးအမ အႏွစ္ခ်ဳပ္လုိ႔လည္း ေျပာႏုိင္ပါတယ္။

မွန္ပါတယ္။ ဒီလုိ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆုံးအမေတြ တည္ေနဖုိ႔အတြက္ ဆုေတာင္းေနလုိ႔ မရပါဘူး။ တည္ေအာင္က်င့္ယူမွ ရပါတယ္။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ က်င့္ယူရပါတယ္။ အဲဒီလုိက်င့္တဲ့အခါ အေျခခံျဖစ္တဲ့ ကုိယ္က်င့္ သီလကုိ အရင္ဆုံးလုံၿခဳံေအာင္ က်င့္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ အတြက္ သီလဟာ အေျခခံ အက်ဆုံးျဖစ္လုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလမလုံျခဳံပဲ အထက္လုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္တဲ့ ဘာ၀နာ အလုပ္ေတြ လုပ္ေနလုိ႔ကေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါး ဆုံးမသလုိ “အေပၚပုိင္းကေတာ့ တုိက္ပုံအက်ႌ၊ ေခါင္းေပါင္းစ တလူလူနဲ႔ ေအာက္ပုိင္းက်ေတာ့ ပုဆုိးမပါတဲ့သူ“ လုိပဲ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေအာက္ပုိင္းလုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ထိန္းေစဖုိ႔ ငါးပါးသီလဟာ ခါး၀တ္ပုဆုိးလုိ ၿမဲေနရမယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

သီလဟာ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့အတြက္ ဒီသီလကုိ ေစာင့္ထိန္းၾကဖုိ႔ ဆရာသမားမ်ားက အၿမဲဆုံးမေလ့ ရွိပါတယ္။ ဆုံးမတဲ့အခါမွာလည္း ဥပမာေလးမ်ားေပးၿပီး ဆုံးမေလ့ရွိပါတယ္။ ေကာင္းက်ိဳးဆုိးျပစ္ေတြကုိ ျပၿပီးလည္း ဆုံးမေလ့ရွိပါတယ္။ သီလနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆုံးမၾကတဲ့ ဆုံးမမႈေတြထဲက ပထမေရႊက်င္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ သိႆေကာ၀ါဒ ဆုံးမစာမွာ ဆုံးမထားတဲ့ သီလဆုိင္ရာ အဆုံးအမေတြကေတာ့ ဥပမာဥပေမယ် စုံလင္လွပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အလ်ဥ္းသင့္လုိ႔ ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ အဆုံးအမေလးမ်ားကုိ တစ္ဆင့္မွ်ေ၀ရင္း ကုိယ္က်င့္သီလျဖစ္တဲ့အတြက္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ က်င့္သုံးရယူၾကဖုိ႔ ထပ္မံ တုိက္တြန္းလုိက္ပါတယ္။

”ဗီလုံးငွက္ေသာ္လည္း ကၽြဲေျခရာခြက္ကုိ အမွီရလွ်င္ ဂဠဳံႏွင့္တူ၏၊ အႏၲရာယ္မရွိ။
ပုထုဇင္ေသာ္လည္း သီလရွိလွ်င္ အရိယာႏွင့္တူ၏၊ အပါယ္မေရာက္။
ေရရွိမွ ၾကာပြားသည္၊ သီလရွိမွ သမာဓိမ်ားသည္။
ဗဟုသုတရွိလ်က္ သီလမရွိလွ်င္ ေရမတည္ေသာ ကန္ႏွင့္တူ၏။
ပညာရွိလ်က္ သီလမရွိလွ်င္ အသီးမရွိေသာ သစ္ပင္ႏွင့္တူ၏။
စာေပပုိ႔ခ်ႏုိင္လ်က္ သီလမရွိလွ်င္ အသီးမခ်ိဳေသာ သစ္ပင္ႏွင့္တူ၏။
တရားေဟာေကာင္းလ်က္ သီလမရွိလွ်င္ အနံ႔မေမႊးေသာ ပန္းႏွင့္တူ၏။
က်မ္းဂန္တတ္လ်က္ သီလမရွိလွ်င္ အဆိပ္သီးပင္ႏွင့္တူ၏။
ဘုန္းႀကီးလ်က္ သီလမရွိလွ်င္ အႏွစ္မရွိေသာ သစ္ပင္ႏွင့္တူ၏။
သီလရွိမွ ဒါနႏွင့္ဘာ၀နာ အက်ိဳးေပးသန္၏။
ပင္လယ္ကူးလုိလွ်င္ ေလွသေဘၤာတည္၊ နတ္ျပည္တက္လုိလွ်င္ သီလေလွကားေထာင္။
အကုသုိလ္သည္ သတၱ၀ါကုိ အပါယ္ဆဲြခ်၏၊ သီလရွိသူကုိ မဆဲြခ်ႏုိင္။
ပင္လယ္ကူးလုိလွ်င္ သေဘၤာလုံေအာင္ဖာ၊ သံသရာကူးလုိလွ်င္ သီလလုံေအာင္ဖာ။
ေလာကီဥစၥာေစာင့္လွ်င္ တစ္သက္ခ်မ္းသာ၏၊ သီလေစာင့္လွ်င္ ဘ၀အဆက္ဆက္ခ်မ္းသာ၏။
ဆီမီးသည္ လင္းခုိက္ လူလယ္တင့္၏၊ ၿငိမ္းလွ်င္ေမွာင္၏၊ ေညွာ္နံ႔ထြက္၏။
သီလသည္ ေစာင့္ထိန္းခုိက္ လူလယ္တင့္၏၊ ပ်က္လွ်င္ေမွာင္၏၊ ေညႇာ္နံ႔ထြက္၏။ ”

အထက္ပါ သီလဆုိင္ရာ အဆုံးအမမ်ားမွာ ပထမေရႊက်င္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ အဆုံးအမ တစ္စိတ္တစ္ေဒသပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ အဆုံးအမမ်ားကုိၾကည့္လွ်င္ သီလရဲ႕ အေရးပါမႈကုိ အလြယ္တကူ သိႏုိင္ပါတယ္။ အေျခခံျဖစ္တဲ့ သီလမလုံံၿခဳံလွ်င္ က်န္တဲ့ဒါနဘာ၀နာ အလုပ္မ်ားမွာ အက်ိဳးေပးအားနည္းၿပီး ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္နဲ႔ အလွမ္းေ၀းေနတတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ အတြက္ အေျခခံျဖစ္တဲ့ ငါးပါးသီလေလာက္ေတာ့ လုံၿခဳံမွကုိ ျဖစ္မွာပါ။ နိဗၺာန္မရေသးတာေတာင္ ဘ၀ကူးေကာင္းဖုိ႔၊ သံသရာခရီးမွာ အပါယ္မလားဖုိ႔ အနည္းဆုံး ငါးပါးသီလေလာက္ေတာ့ လုံၿခဳံဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ သီလမလုံၿခဳံပဲ ဒါနေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ လုပ္လုပ္အပါယ္ တံခါးပိတ္ဖုိ႔ မလြယ္လွပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္း ဆုိေတာ့ ဒါနဟာ စည္းစိမ္ဥစၥာ ခ်မ္းသာမႈ သက္သက္ကုိသာ အက်ိဳးေပးႏုိင္လုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိပဲ သီလမလုံၿခဳံပဲ ဘာ၀နာ အားထုတ္ေနရင္လည္း သမာဓိတည္ဖုိ႔ ခဲရင္းသလုိ သမာဓိ မတည္ရင္လည္း အထက္မဂ္ဉာဏ္ကုိ ရဖုိ႔ခဲရင္းလွပါတယ္။ အခ်ဳပ္ၾကည့္ရင္ ဒါနအက်ိဳးေပးသန္ဖုိ႔နဲ႔ ဘာ၀နာဉာဏ္ေတြျမင့္ဖုိ႔ သီလသည္သာ ပဓာနက်တယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကုိယ္ျဖစ္ကုိယ္ခံ၊ ကုိယ္လုပ္ကုိယ္စံ၊ ကုိယ္က်င့္ကုိယ္ရဆုိတဲ့ စကားအတုိင္း ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ ကုိယ့္ဘ၀ အတက္အက် အ႐ႈံးအနိမ့္ကုိ ဖန္တီးႏုိင္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပစၥဳပၸန္ သံသရာ ခ်မ္းသာေစတတ္တဲ့ ဒီသီလကုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က်င့္ၿပီး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ရယူႏုိင္ေအာင္ ကုိယ္က်င့္သီလရဲ႕ အေရးပါမႈ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းကုိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္မ်ားအတြက္ သတိေပးရင္း ပုဆုိးထမီလုံေအာင္ ၀တ္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းလုိက္ရပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား