ျမန္မာဆုိတာ…

ျမန္မာဆုိတဲ့ စကားလုံးဟာ တုိင္းျပည္၊ လူမ်ိဳးကုိ ကုိယ္စားျပဳ သုံးစဲြတဲ့ စကားလုံး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစကားလုံးေနာက္က ႏုိင္ငံနဲ႔တဲြၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံလုိ႔ သုံးပါက ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ ျပည္နယ္တုိင္းမ်ားကုိ ကိုယ္စားျပဳၿပီး လူမ်ိဳးနဲ႔တဲြကာ ျမန္မာလူမ်ိဳးလုိ႔ သုံးပါက ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းမွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ ဗမာ၊ မြန္၊ ရခုိင္၊ ရွမ္းစတဲ့ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစုံကုိ ကုိယ္စားျပဳပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တုိင္းတပါး သြားတဲ့အခါမွာ ေနရာေဒသနဲ႔ လူမ်ိဳးေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲကဲြကဲြ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားနဲ႔ ေျပာဆုိသုံးႏႈံးၾကတဲ့အခါမွာ ျမန္မာဟုသာ သုံးစဲြၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ျဖည့္စရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ားတြင္လည္း ႏုိင္ငံေနရာတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၊ လူမ်ိဳးေနရာတြင္ ျမန္မာလူမ်ိဳး ဟုသာျဖည့္ၾကၿပီး ကရင္၊ ဗမာစသည္ မျဖည့္ၾကေပ။ ဒါဟာလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ သေကၤတတစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

မွန္ပါတယ္။ ျမန္မာနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ေျပာၾကမယ္ဆုိရင္ ထူးျခားခ်က္ေတြ၊ ဂုဏ္ယူစရာေတြ၊ ျမန္မာျဖစ္ရတဲ့ အတြက္ ဘာနဲ႔မွ မလဲႏုိင္တာေတြ၊ တန္ဘုိးမျဖတ္ႏုိင္တာေတြြ စတာစတာေတြက အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔နဲ႔ သိတဲ့ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား ျမန္မာျပည္သြားၿပီး ျပန္လာၾကတဲ့အခါ ျမန္မာျပည္အေၾကာင္း၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္း၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးစံမ်ားအေၾကာင္း ခ်ီးက်ဴးစကားမ်ား လာလာေျပာၾကပါတယ္။ အဲဒီအခါတုိင္းလည္း ဂုဏ္ယူ၀မ္းသာ ေက်နပ္မႈ ျဖစ္ရပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ လာေရာက္ၾကတဲ့ ဧည္သည္ေတြအေပၚမွာ ဧည့္၀တ္ေက်တတ္တဲ့ အက်င့္ဟာ ကမၻာမွာ ျမန္မာကလဲြၿပီး တစ္ျခားမရွိပါဘူး။ ကုိယ္မရွိရင္ေန ဧည့္သည္ေတြ အဆင္ေျပရင္ ၿပီးတာပဲ ဆုိတဲ့ စိတ္ခံယူခ်က္ဟာ ျမန္မာေတြမွာပဲ ရွိပါတယ္။ အားနာတတ္တာလည္း ျမန္မာကလဲြၿပီး မရွိပါဘူး။ အရွက္အေၾကာက္ရွိတာ၊ ၾကင္နာသနားတတ္တာ၊ ကူညီခ်င္တတ္တာ၊ ႀကီးတဲ့သူေတြအေပၚ ႐ုိေသေလးစားတတ္တာ၊ မိဘဆရာသမားေတြအေပၚ ၀တၱရားေက်ပြန္တာ၊ မတြန္႔မဆုတ္ေပးကမ္း လွဴဒါန္းတတ္တာ စတာစတာေတြဟာ ျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ ဂုဏ္ယူစရာ အခ်က္ေတြပါ။ တကယ္ေတာ့ ဒီေကာင္းျမတ္တဲ့ အစဥ္အလာယဥ္ေက်းမႈေတြဟာ ဘာသာတရား အဆုံးအမေတြရဲ႕ သက္ေရာက္မႈေၾကာင့္လုိ႔ ေျပာရင္ မွားမယ္မထင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဟာ ဗုဒၶဘာသာကုိ အေျခခံထားတာဟု ဆုိၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ေခတ္ကာလ အေျခအေန ေျပာင္းလဲလာတာက တစ္ေၾကာင္း ဘာသာတရား အဆုံးအမမ်ားကုိ မသိနားမလည္မႈ၊ လုိက္နာက်င့္သုံးမႈမ်ား အားနည္းလာတာက တစ္ေၾကာင္း လူေတြရဲ႕ သႏၲာန္မွာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ အတၱ၊ မာန စတဲ့တရားမ်ား တုိးပြားလာတာက တစ္ေၾကာင္း စတဲ့စတဲ့ အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ ဂုဏ္ယူစရာ၊ ခ်စ္စရာ၊ အတုယူအားက် စရာမ်ားဟာ တျဖည္းျဖည္း ယုတ္ေလ်ာ့လာခဲ့တာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာေရာ ျပည္ပမွာပါ ျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ လုပ္ရပ္ေတြဟာ ကဲ့ရဲ႕စရာ၊ အရွက္ရစရာေတြ ျဖစ္လာတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ အတၱစိတ္ေတြမ်ားၿပီး ကုိယ့္အတြက္ စဥ္းစားတာေတြ၊ ကုိယ္အဆင္ေျပရင္ ၿပီးတာပါပဲ ဘယ္သူဘာျဖစ္ျဖစ္ ငါနဲ႔မဆုိင္ဘူးဆုိတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ ေျပာဆုိလုပ္ကုိင္ လာတာေတြ အခုေနာက္ပုိင္း ပုိၿပီးဆုိးလာတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ ခုနေျပာခဲ့သလုိ ျမန္မာမ်ားဟာ သူမ်ားအေပၚ သနားၾကင္နာတတ္တဲ့ က႐ုဏာတရား မ်ားသေလာက္ သူမ်ားႀကီးပြားတုိးတက္တဲ့ အေပၚမွာ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္ေပးတတ္တဲ့ မုဒိတာ တရားအလြန္ ေခါင္းပါးလာတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ မစားရတဲ့အမဲ သဲနဲ႔ပက္တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ မ်ားလာၾကပါတယ္။ ကုိယ့္လူမ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း ကုိယ္ခ်င္းစာစိတ္၊ ကူညီ႐ုိင္းပင္းစိတ္ေတြ မဲ့လာၾကပါတယ္။ ႏွမခ်င္းကုိယ္ခ်င္းစာစိတ္ ေပ်ာက္လာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အခ်င္းခ်င္း မညီမညြတ္တာေတြ ပုိမ်ားလာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဆုိးဆုံးက အဲဒီ မညီညြတ္မႈပါ။ ျမန္မာေတြ မညီညႊတ္ၾကတဲ့အတြက္ ဒီမညီညြတ္မႈကုိ နင္းၿပီး အျခားသူမ်ားရဲ႕ အႏုိင္ယူမႈ၊ တုိက္ခုိက္မႈေတြကုိ ခံရတာလည္း ဒုနဲ႔ေဒးျဖစ္ေနပါၿပီ။ အထူးသျဖင့္ ဒီမညီညြတ္မႈဟာ တစ္ျခားတုိင္းရင္းသား မ်ားထက္ ဗမာမ်ားမွာ ပုိၿပီးေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ ဒီမညီညြတ္မႈေတြဟာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းမွာေရာ ဘာသာေရး အဖဲြ႕အစည္းေတြမွာပါ ေက်ာ္မေကာင္း ၾကားမေကာင္းေအာင္ ျဖစ္လာပါတယ္။ ေတာ္ၾကာ ဘယ္သူနဲ႔ ဘယ္သူက မတည့္လုိ႔ ဘယ္သူေတာ့ ဘယ္လုိျဖစ္သြားေလရဲ႕ ဆုိတဲ့ သတင္းေတြကေတာ့ မၾကားခ်င္အဆုံးပါပဲ။ ပုိၿပီး ရွက္စရာေကာင္းတာက ဘာသာေရး လုပ္ေနတဲ့သူအခ်င္းခ်င္း တုိက္ခုိက္ေျပာဆုိ ပုတ္ခတ္ ကဲြၿပဲၾကတာေတြပါ။ တကယ္ေတာ့ ဘာသာေရးလုပ္တယ္ဆုိတာ အတၱ၊ မာနေတြနည္းပါးေအာင္၊ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာတရားေတြ တုိးပြားေအာင္ လုပ္ေနျခင္းပါ။ ခုေတာ့ အဲလုိမဟုတ္ပါဘူး။ ဘာသာေရးလုပ္ရင္း အစဲြေတြတုိးလာၿပီး ငါ့တုိ႔ဆရာေျပာတာမွ အမွန္၊ ငါတုိ႔နည္းမွ အမွန္ ျဖစ္ကာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး တုိက္ခုိက္ေျပာဆုိ ၿပိဳင္ဆုိင္ၾကရင္း ကေတာက္ကဆျဖစ္၊ ကဲြၿပဲကုန္ၾကပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး ကုိးကြယ္တဲ့ဆရာေတြအထိ ကူးစက္သြားၿပီး ဆရာအခ်င္းခ်င္းပါ အဆင္မေျပတဲ့အထိ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ ဒီလုိ ကိစၥေတြဟာ ေျပာမယုံ ၾကဳံမွသိဆုိသလုိ လက္ေတြ႕ႀကဳံဖူးသူေတြ သိၾကပါတယ္။ ဒီလုိ မညီညြတ္မႈေတြရဲ႕ အရင္းခံကေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးမႈ အတၱမာနေတြကုိ ေရွ႕တန္းတင္ၾကတဲ့အျပင္ သူတစ္ပါးအေပၚ ၀မ္းေျမာက္မႈေပးရတဲ့ မုဒိတာတရား ေခါင္းပါးမႈေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအက်င့္ဆုိးေတြဟာ ျပည္တြင္းမွာတင္မဟုတ္ဘဲ ျပည္ပႏုိင္ငံေတြအထိ ကူးစက္လာပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာက က်ယ္ျပန္႔ၿပီး သူသူကုိယ္ကုိယ္ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ သိပ္မသိသာေပမယ့္ ျပည္ပႏုိင္ငံေတြမွာက အနည္းစုသာ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ပုိၿပီးသိသာပါတယ္။ ဘယ္သူကေတာ့ ဘာျဖစ္တယ္၊ ဘယ္လုိကိစၥေပၚတယ္၊ ဘာျပႆနာ တက္တယ္ဆုိတဲ့ သတင္းေတြဟာ မၾကားခ်င္အဆုံး ၾကားေနရပါတယ္။ ၾကားရတုိင္းလည္း ေကာင္းတဲ့သတင္းေတြ မဟုတ္ဘဲ မေကာင္းတဲ့ သတင္းေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနေလေတာ့ အခ်ိဳ႕ဆုိ ျမန္မာလုိ႔ ေျပာရမွာေတာင္ ရွက္တယ္ဆုိတာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒါေတြဟာ အမွန္ပါပဲ။ ဘုန္းဘုန္းလည္း ကုိယ္တုိင္ႏုိင္ငံရပ္ျခားမွာ ေရာက္ေနတဲ့အတြက္ အေၾကာင္းစုံကုိ သိေနရပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္အထိ ဆုိးသလဲဆုိရင္ စက္႐ုံတစ္႐ုံမွာ ေရႊဘယ္ႏွစ္ေယာက္ရွိလဲ ေမးၾကည့္ သုံးေယာက္ရွိရင္ ထမင္းအုိးသုံးအုိး၊ ေလးေယာက္ရွိရင္ ထမင္းအုိးေလးအုိး ဆုိတာကြက္တိ ေျပာလုိ႔ရေအာင္ ေရႊျမန္မာေတြက ဆုိးျပၾကတာပါ။ တကယ္ဆုိ ခဏတာလာၿပီး အလုပ္လုပ္ ေငြရွာၾကတဲ့အခုိက္ ကုိယ့္အခ်င္းခ်င္း ညီညီညြတ္ညြတ္ရွိၿပီး တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္႐ုိင္းပင္း ကူညီၾကရင္ ဘယ္ေလာက္မ်ား ေကာင္းလုိက္မလဲ… ညီညြတ္မႈရဲ႕ အားနဲ႔ စည္းစည္းလုံးလုံး ေနႏုိင္ၾကရင္ ဘယ္ေလာက္စိတ္ခ်မ္းသာ ၾကမလဲ… လုိ႔ေတြးမိပါတယ္။

ဘုန္းဘုန္းရဲ႕ အမတစ္ေယာက္က သူအလုပ္လုပ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံမွာ အဲဒီႏုိင္ငံသား၊ အျခားႏုိင္ငံျခားသားမ်ားထက္ ကုိယ့္ျမန္မာအခ်င္းခ်င္း ပုိေၾကာက္ရတယ္လုိ႔ ေျပာဖူးပါတယ္။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္တုိက္ခုိက္ေနၾက တာေတြဟာလည္း မနည္းဘူးလုိ႔ သူ႔ကုိယ္ေတြ႕ေလးေတြ ေျပာျပဖူးပါတယ္။ တကယ္ပါ။ ျမန္မာေတြ မညီညြတ္ၾကတာကေတာ့ ကမၻာေက်ာ္ပါပဲ။ ျမန္မာ၊ အထူးသျဖင့္ ဗမာဟာ တစ္ေယာက္တည္းေနရင္ ေကာင္းတယ္၊ ႏွစ္ေယာက္ထက္ပုိလာရင္ မတည့္ၾကတဲ့အတြက္ မေကာင္းဘူးလုိ႔ ေျပာစမွတ္ျဖစ္ေအာင္ကုိ စံတင္ေလာက္ပါတယ္။ စက္႐ုံေတြမွာဆုိရင္ သိတဲ့အတုိင္း အရင္ေရာက္တဲ့သူ ရွိသလုိ ေနာက္မွေရာက္လာတဲ့ သူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ တရားမ၀င္ေနတဲ့ သူေတြရွိသလုိ တရား၀င္ေနတဲ့သူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီသူေတြဟာ တစ္႐ုံတည္း အတူေနၾကေပမယ့္ ကုိယ့္မာနေလးေတြနဲ႔ ကုိယ္ပါ။ တရားမ၀င္ျဖစ္ေနေပမယ့္ လုပ္သက္ၾကာၿပီး အလုပ္ခြင္မွာ ေနရာေလး ရေနတဲ့သူကလည္း သူ႔မာနနဲ႔သူ အသစ္ေရာက္လာတဲ့ သူေတြအေပၚမွာ တင္စီးဆက္ဆံတာတုိ႔ သူကၽြမ္းက်င္ရာေလးေတြနဲ႔ အႏုိင္ယူျပတာတုိ႔ လုပ္တတ္သလုိ အသစ္ေရာက္လာတဲ့ သူေတြကလည္း တုိ႔ကတရား၀င္ေနတာ ဘယ္သူ႔ကုိ ဂ႐ုစုိက္ရမွာလည္းဆုိတဲ့ မာနေလးေတြနဲ႔ ႀကီးသည္ငယ္သည္ မစဥ္းစားဘဲ အတင္စီးမခံ အေၾကာမခံ ေနာက္ဆုံး စကားလုံးေတာင္ အမွားမခံ ၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ တစ္႐ုံတည္းမွာ ရွိေနေပမယ့္ အဆင္မေျပၾကေတာ့ပါဘူး။ မတည့္ၾကေတာ့ပါဘူး။ ဒါဘာေၾကာင့္လည္း ဆုိေတာ့ ကုိယ္စီကုိယ္စီ ရွိၾကတဲ့ မာနေလးေတြရယ္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ျဖည့္ၿပီးေတြးေပး၊ နားလည္ေပးဖုိ႔ အားနည္းတာေလး ေတြရယ္ေၾကာင့္ပါ။ တကယ္ေတာ့ မတည့္ဘူး၊ ၾကည့္မရေတာ့ဘူးဆုိရင္ တစ္ဘက္လူ ဘာပဲလုပ္လုပ္ အေကာင္းမျမင္တတ္ေတာ့ပါဘူး။ အေကာင္းမျမင္တဲ့အတြက္ မေကာင္းျမင္ၾကတဲ့ အခါ မေပါင္းခ်င္ေတာ့တဲ့အထိ ျဖစ္ကုန္ၾကတာပါ။ ဒီလုိဆုိရင္ မခ်စ္မႏွစ္သက္သူနဲ႔ အတူေနရတာလည္း ဒုကၡပဲဆုိတဲ့ ဘုရားစကားလုိ ဒုကၡေတြသာ တုိးပြားလာေနေတာ့တာေပါ့။ ဒါေတြဟာ အရင္းစစ္ေတာ့ မာနေတြမ်ားၿပီး မုဒိတာေတြ အားနည္းကာ နားလည္မႈေတြ ေလ်ာ့လာတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

တုိ႔ျမန္မာအေၾကာင္း ေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့ မကုန္ပါဘူး။ ေျပာရင္းနဲ႔ သတိရလုိ႔ ေျပာရဦးမယ္။ မၾကာေသးပါဘူး။ သူမ်ားႏုိင္ငံ သတင္းစာထဲအထိ ျမန္မာသတင္းတစ္ခု ပါလာခဲ့ပါတယ္။ သတင္းစာထဲပါလုိ႔ ေကာင္းသတင္းလုိ႔ မထင္ပါနဲ႔။ ထုံးစံအတုိင္း မေကာင္းသတင္းပဲေပါ့။ ျမန္မာမိန္းကေလး တစ္ေယာက္နဲ႔ ေယာက္်ားေလးတစ္ေယာက္ အေၾကာင္းပါ။ မိန္းကေလးက ေယာက္်ားေလးကုိ မုဒိန္းမုနဲ႔ တရားစဲြတယ္ဆုိတဲ့ သတင္းပါ။ ဘယ္လုိကေန ဘယ္လုိျဖစ္ၾကတယ္ဆုိတာ မသိေပမယ့္ သတင္းကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳး ထြက္လာပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ႏွစ္ဦးသေဘာတူရာက မတည့္လုိ႔ ျဖစ္လာတဲ့ ဇာတ္လမ္းလုိ႔လည္း ေျပာၾကတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ဘယ္သူလြန္တယ္၊ ဘယ္သူလြန္တယ္ေပါ့။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာလာၿပီး ဒီလုိကိစၥမ်ိဳးအထိ ဟုိးေလးတစ္ေက်ာ္ျဖစ္တာေတာ့ တကယ့္ကုိ မေကာင္းပါဘူး။ ကုိယ္တြင္မဟုတ္ဘူး။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ၊ ကုိယ့္လူမ်ိဳးအထိ သိကၡာက်ရမယ့္ အျဖစ္မ်ိဳးပါ။ ဒါေတြဟာ တုိ႔ျမန္မာေတြ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ကိုယ္စီိအသိေလးေတြနဲ႔ ကုိယ့္ေၾကာင့္ ကုိယ့္လူမ်ိဳး၊ ကုိယ့္ႏုိင္ငံဂုဏ္သိကၡာ မက်ေအာင္ ထိန္းရမယ့္ ကိစၥေတြပါ။ ေျပာရင္ေတာ့ မၿပီးေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ဘာေၾကာင့္ ဒီေလာက္ အသိေတြ နည္းကုန္ၾကတာလဲ… ဘာေၾကာင့္ အတၱမာနေတြ မ်ားကုန္ၾကတာလဲ… တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ေသၾကရမယ့္ သူခ်င္းအတူတူ ဘာေၾကာင့္ကုိယ္ခ်င္းစာတရား မထားႏုိင္ၾက တာလဲ…. စတဲ့ အေမးေပါင္းစုံနဲ႔သာ အခ်ိန္ကုန္ခဲ့ေပါင္းလည္း မနည္းေတာ့ပါဘူး။

ထားပါေတာ့။ ဘုန္းဘုန္းလည္း ေျပာရင္းေျပာရင္း ေလရွည္သြားျပန္ပါၿပီ။ ေျပာခ်င္တာက ျမန္မာဆုိတာ ဒီလုိမဟုတ္ဘူး၊ ဒီလုိဆုိတာ ေျပာခ်င္တာပါ။ ျမန္မာေတြဟာ မင္းတုိ႔ထင္သလုိ မညီညြတ္တဲ့သူေတြ မဟုတ္ဘူး၊ အၾကင္နာကင္းမဲ့သူေတြ မဟုတ္ဘူး၊ မုဒိတာတရား မထားႏုိင္တဲ့သူေတြ မဟုတ္ဘူး၊ အသိေခါင္းပါးတဲ့သူေတြ မဟုတ္ဘူး… ျမန္မာဆုိတာ ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကုိယ့္ဘာသာတရား အဆုံးအမရွိသူေတြ၊ အခ်င္းခ်င္း ကုိယ္ခ်င္းစာတရားရွိသူေတြ၊ ဒုကၡေရာက္သူကုိ ကူညီတတ္တဲ့သူေတြ၊ ႀကီးသူကုိ ႐ုိေသ၊ ငယ္သူကုိသနား၊ ရြယ္သူကုိ ေလးစားတတ္တဲ့ သူေတြ၊ ညီညြတ္ေရးကုိ ဦးစားေပးတဲ့သူေတြ၊ နားလည္မႈအျပည့္ ရွိတ့ဲသူေတြ… စသည္စသည္ျဖင့္ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားစြာ ေျပာျပလုိက္ခ်င္တာပါ။ ဒါေပမယ့္ ခုေတာ့… ျမန္မာဆုိတာ…

မွတ္ခ်က္။ ။ ျမန္မာအားလုံးကုိ ဆုိျခင္းမဟုတ္သလုိ၊ အဆုိးေတြကုိခ်ည္း ေရးသားေျပာဆုိေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ အေကာင္းကေတာ့ ေကာင္းၿပီးသားျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီအတုိင္းထားလုိက္လုိ႔ ရေပမယ့္ အဆုိးေလးေတြကုိ ေျပာျပျခင္းျဖင့္ သတိ၀င္ကာ ဆင္ျခင္သြားေစလုိေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္သာ ထုတ္ေဖာ္ေရးသားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အျပစ္ေတြကုိ ေဖာ္ေနျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္း နားလည္ႏုိင္ပါေစ…

Read more »

သီလမ်ားမွာ ေနလဲြညစားမစားဖုိ႔ ဘာေၾကာင့္သတ္မွတ္ရပါသလဲ…. ၿပီးေတာ့ ပိဋကသုံးပုံသည္ ဘုရားေဟာတရားေတာ္ မွန္သမွ်ကုိ မွတ္တမ္းတင္ႏုိင္ျခင္း ရွိ၊ မရွိ…

Q. မဂၤလာပါဘုန္းဘုန္း…
၈ပါး၊ ၉ပါး၊ ၁၀ပါး သီလေတာ္ျမတ္ေတြမွာ ၀ိကာလေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ျပဌာန္း သတ္မွတ္ရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ေလး သိခ်င္ပါတယ္ ဘုန္းဘုန္း.. တဏွာနည္းေအာင္ လုပ္တာလားမသိဘူး…။ ေနာက္တစ္ခု ဖုိးသားသိခ်င္တာက ပိဋကသုံးပုံသည္ ဘုရားေဟာ မွန္သမွ်ကုိ မွတ္တမ္းတင္ႏုိင္ျခင္း ရွိပါသလား (သုိ႔) ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားခဲ့သမွ်သည္ ပိဋကသုံးပုံတင္ပဲလား… အဲဒါေလး သိခ်င္ပါတယ္ ဘုန္းဘုန္း..
႐ုိေသစြာျဖင့္
ဖုိးသား


A. (၁) မွန္ပါတယ္။ ေနလဲြညစာမစားဖုိ႔ ေရွာင္ေစျခင္းရဲ႕ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ကိစၥနည္းၿပီး တရားအာ႐ုံျပဳရန္ အခ်ိန္ရေစဖုိ႔နဲ႔၊ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ားမွာ စိတ္ညႊတ္မႈနည္းေစဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ကစၿပီး ဒီေန႔ေခတ္အထိ လူေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ မနက္စာနဲ႔ ေန႔လယ္စာေတြကုိ အဆင္ေျပသလုိ နည္းနည္းပါးပါးေလာက္သာ စီမံဖန္တီးစားေသာက္ၾကၿပီး အလုပ္သိမ္းခ်ိန္ ညစာက်မွသာ ဖြယ္ဖြယ္ရာရာ ျပည့္ျပည့္စုံစုံ စီမံဖန္တီး စားေသာက္ၾကတဲ့အေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ပုိၿပီးႀကီးက်ယ္ေအာင္ လုပ္ေလေလ ပုိၿပီးကိစၥမ်ားေလေလ ျဖစ္ၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဥပုသ္ေစာင့္တဲ့သူ တရားအားထုတ္တဲ့သူမ်ားဟာ ညစာစားဖုိ႔အတြက္ကို သီးသန္႔အခ်ိန္ေပး ေဆာင္ရြက္ေနရင္ အလုပ္မ်ားၿပီး တရားအာ႐ုံျပဳဖုိ႔ အခ်ိန္နည္းပါး သြားတတ္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ေၾကာင့္ ၀ိကာလေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ကုိ ေစာင့္ထိန္းေစျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အစားအစာ ေကာင္းေကာင္းစားသုံးမႈဟာ ကာမရာဂစိတ္ကုိ ပုိၿပီးအားေပေစ၊ ပုိၿပီးထၾကြေစ တာလည္း ရွိပါတယ္။ တရားအားထုတ္တဲ့သူဟာ လူမမာလုိ က်င့္ရတယ္ဆုိတဲ့ စကားလုိ အားအင္ျပည့္ၿဖိဳးေနပါက ကာမရာဂ ကိေလသာစိတ္မ်ားလည္း ပုိၿပီးႏႈိးထေစတတ္ပါတယ္။ ညစာမစားျခင္းအားျဖင့္ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာအားျဖင့္ ကာမရာဂထၾကြမႈကုိ အားနည္ေစပါတယ္။ ဒီသေဘာ ေၾကာင့္ ၀ိကာလေဘာဇနသိကၡာပုဒ္ကုိ ဥေပါသထ သီလေတြထဲမွာ ထည့္သြင္းထားျခင္းပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ၀ိကာလ ေဘာဇနသီလကုိ ေစာင့္ထိန္းခုိင္းရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ဟာ ခုနေျပာခဲ့သလုိ ကိစၥနည္းၿပီး တရားအာ႐ုံျပဳဖုိ႔ အခ်ိန္မ်ားမ်ားရေစရန္နဲ႔ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ားမွာ စိတ္ညႊတ္မႈနည္းပါေစရန္ ဆုိတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

(၂) ပိဋကသုံးပုံဟာ ဘုရားေဟာ မွန္သမွ်ကုိ မွတ္တမ္းတင္ႏုိင္တဲ့အျပင္ ပိဋကသုံးပုံတြင္ မပါ၀င္တဲ့ ဘုရားတရားေတာ္ဆုိတာ မရွိႏုိင္ပါဘူး။ အကယ္၍ ရွိခဲ့မယ္ဆုိရင္လည္း ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူခ်က္ မဟုတ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္း ဆုိေတာ့ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီး ေလးလေျမာက္မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ပထမဆုံး သဂၤါယနာတင္ပဲြဟာ အလြန္ျပည့္စုံတဲ့ သဂၤါယနာတင္ပဲြ ျဖစ္လုိ႔ပါပဲ။ သံ= စုေပါင္းၿပီး၊ ဂါယနာ= ရြတ္ဆုိျခင္း (သုတ္သင္တည္းျဖတ္ျခင္း)ကုိ သဂၤါယနာတင္ တယ္လုိ႔ဆုိတာပါ။ ဒီသဂၤါယနာတင္ပဲြကုိ အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ႀကီးမွ ဦးေဆာင္ေတာ္မႈ၍ ရဟႏၲာမေထရ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာထဲက ပဋိသမၻိဒါပတၱ ဆဠဘိည ရဟႏၲာမေထရ္ငါးရာကုိ အထူးေရြးခ်ယ္ကာ ဘုရားရွင္ ၄၅၀ါပတ္လုံး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္မ်ားကုိ စုေပါင္းသုတ္သင္ တည္းျဖတ္ေတာ္မူပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဘုရားေဟာဓမၼမ်ားကုိ ရွိရင္းအတုိင္း ဆက္လက္တည္တ့ံဖုိ႔ တာ၀န္မ်ားခဲြေ၀ သတ္မွတ္ၿပီး ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးမ်ားဟာ ကုိယ့္တာ၀န္ ကုိယ္ယူကာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ယေန႔ကာလမွာ ပိဋကသုံးပုံရယ္လုိ႔ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာခဲ့ ရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပထသဂၤါယနာ တင္ပဲြဟာ သဂၤါယနာ ၆ႀကိမ္ထဲမွာ အႀကီးက်ယ္ဆံုး အျပည့္စုံဆုံး သဂၤါယနာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္း ဆုိေတာ့ ဘုရားေဟာ ဓမၼေတြကုိ ရွိရင္းစဲြအတုိင္း ဘာမွျပဳျပင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ႏႈတ္ပယ္ျခင္းမရွိ၊ အပုိအလုိမရွိေအာင္ တည္းျဖတ္သုတ္သင္ မွတ္တမ္းတင္ႏုိင္ခဲ့လုိ႔ပါ။ သဂၤါယနာတင္ၾကတဲ့ မေထရ္မ်ားကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ဆဠဘိညရဟႏၲာ မေထရ္မ်ားျဖစ္သလုိ ဘုရားရွင္ကုိ မွီလုိက္ၾကၿပီး အတူရွိေနခဲ့ၾကတဲ့ မေထရ္မ်ားလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ဆဠာဘိညရဟႏၲာဆုိတာ ျမန္မာလုိ အလြယ္ေျပာရရင္ ခဲြျခမ္းစိပ္ျဖာတတ္တဲ့အျပင္ စာတတ္ၿပီး အဘိညာဥ္ ေျခာက္ပါးနဲ႔ ျပည့္စုံတဲ့ ရဟႏၲာကုိ ေျပာတာပါ။

ၿပီးေတာ့ ဒီသဂၤါယနာမွာ အေမး ဆရာေတာ္ဟာ သံဃာ့ဥေသွ်ာင္ျဖစ္တဲ့ အရွင္မဟာကႆပ ရဟႏၲာမေထရ္ ျမတ္ႀကီးျဖစ္ၿပီး ၀ိနည္းနဲ႔ပက္သတ္တဲ့ အေျဖကုိ ၀ိနည္းအရာမွာ အထူးခၽြန္ဆုံး ဧတဒဂ္ရတဲ့ အရွင္ဥပါလိ မေထရ္က တာ၀န္ယူကာ ဓမၼနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေျဖကုိေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အလုပ္အေကၽြးျဖစ္တဲ့ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္က တာ၀န္ယူေဆာင္ရြတ္ခဲ့ပါတယ္။ အျခားမေထရ္မ်ားထက္ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ကုိ တာ၀န္ေပးရျခင္းဟာ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ဟာ ဆုငါးဆုပန္ျဖစ္ၿပီး အဲဒီထဲက တစ္ခုက သူမပါဘဲ၊ သူမရွိဘဲ တစ္ျခားတစ္ေနရာရာမွာ ဘုရားရွင္က တရားေဟာခဲ့ပါက ေနာက္သူနဲ႔ ဆုံတဲ့အခါ သူ႔ကုိျပန္ေဟာေပးရျခင္း ဆုိတဲ့ ဆုႀကီးပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ ၄၅၀ါပတ္လုံး ေဟာသမွ်တရားေတြမွာ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ မနာလုိက္ရတဲ့ တရားဆုိတာ မရွိပါဘူး။ ဒီအတြက္ေၾကာင့္ ဓမၼနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေျဖကုိ အရွင္အာနႏၵာကုိ တာ၀န္ေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ကား ဒီေလာက္ အေမးဆရာဘက္ကလည္း ျပည့္စုံ၊ အေျဖဆရာေတြဘက္ကလည္း ျပည့္စုံတဲ့ ပထမသဂၤါယနာက ေပၚထြက္ခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္းဟာ ဘုရားေဟာမ်ား မပါလုိက္တာ၊ က်န္ခဲ့တာ၊ ဘုရားမေဟာတဲ့အရာမ်ား ပုိသြားတယ္ဆုိတာ မရွိပါဘူး။ လုံး၀ျပည့္စုံခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကေန ယေန႔အထိ ရဟႏၲာမေထရ္မ်ား အဆင့္ဆင့္ေဆာင္ခဲ့တဲ့ ဘုရားရွင္တရားဟာလည္း ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိ တစ္သမွတ္တည္းဆုိတာ သံသယကင္းစြာ လက္ခံႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ပိဋကသုံးပုံဆုိတဲ့ အေခၚအေ၀ၚကုိေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္က မေခၚမသုံးၾကေသးပါဘူး။ ဒီတုန္းက ဓမၼ၊ ၀ိနယကုိ သဂၤါယနာတင္တယ္လုိ႔ပဲ ေခၚဆုိၾကပါတယ္။ အေသာကမင္းႀကီးလက္ထက္ တတိယသဂၤါယနာ တင္တဲ့အခါမွသာ ဘုရားေဟာတရားေတာ္မ်ားကုိ အုပ္စုသုံးစုခဲြၿပီး ၀ိနယ၊ သုတၱႏၲ၊ အဘိဓမၼာလုိ႔ ပိဋကတ္အမည္ ေပးကာ ယေန႔အထိ အသုံးျပဳေနၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အခ်ို႕ေ၀ဖန္ေရး ဆရာမ်ားက အဘိဓမၼာပိဋကဟာ ဘုရားေဟာမဟုတ္ဘူးလုိ႔ ေ၀ဖန္ၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဘိဓမၼာဟာ ဘုရားေဟာ အစစ္အမွန္ပါ။ ဘုရားရွင္ (၇) ၀ါအရ မယ္ေတာ္အမိနတ္သားကုိ ၀ါတြင္းသုံးလပတ္လုံး အဘိဓမၼာတရားနဲ႔ ေက်းဇူးဆပ္ၿပီး လူ႔ျပည္မွာတစ္ခါ အရွင္သာရိပုတၱရာကုိ ျပန္ေဟာေပးခဲ့တာဟာ ထင္ရွားတဲ့ သာဓကပါပဲ။ ပထမသဂၤါယနာမွာ အဘိဓမၼာလုိ႔ တုိက္ရုိက္မသုံးၾကေပမယ့္ ဓမၼထဲမွာ သုတၱန္ေရာ၊ အဘိဓမၼာပါ အက်ဳံး၀င္ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ယေန႔အသုံးျပဳေနတ့ဲ ပိဋကသုံးပုံဟာ ဘုရားေဟာတရားေတာ္မ်ားကုိ အျပည့္အစုံ မွတ္တမ္းတင္ထားႏုိင္တဲ့ အျပင္ ဘုရားတုိက္႐ုိက္ မေဟာေသာ္လည္း သာ၀ကမ်ားရဲ႕ ေဟာၾကားခ်က္မ်ားကုိ ဘုရားရွင္က သာဓုေခၚလက္ခံေသာေၾကာင့္ ဘုရားေဟာအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ တရားေတာ္မ်ားအထိ မွတ္တမ္းတင္ထားႏုိင္တဲ့ ျပည့္စုံေကာင္းမြန္တဲ့ ပိဋကသုံးပုံဆုိတာ သံသယကင္းစြာ လက္ခံႏုိင္ပါေၾကာင္း ေျဖၾကားေပးလုိက္ပါတယ္။

Read more »

ေသမွာမေၾကာက္ၾကသူမ်ား ...

ဤေလာက၌ ပုထုဇင္ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ မွန္သမွ်သည္ ေသရမည္ကုိ ေၾကာက္ၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ေသရမည့္ေဘးႏွင့္ ႀကဳံၾကသည့္အခါ လြတ္ရာလမ္းကုိ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ႀကိဳးစားရွာေဖြၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အသက္ရွင္ေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ အားထုတ္ၾက၏။ ေသေဘးႏွင့္ မႀကဳံရေအာင္ အသက္ရွင္ ရပ္တည္ႏုိင္ေရး နည္းလမ္းကုိ ရွာေဖြၾက၏။ အစာမစားလွ်င္ ေသရမည္ကုိ ေၾကာက္ၾကသျဖင့္ အစာစားၾက၏။ ေရမေသာက္လွ်င္ ေသမည္စိုးသျဖင့္ ေရေသာက္ၾက၏။ ေရာဂါေၾကာင့္ ေသမည္ကုိ ေၾကာက္ၾကသျဖင့္ ေရာဂါမျဖစ္ေအာင္၊ ျဖစ္လာလွ်င္လည္း ေပ်ာက္ကင္းသက္သာေအာင္ အားထုတ္ၾက၏။ မွန္၏။ ထုိ႔အတြက္ေၾကာင့္လည္း စည္းစိမ္ဥစၥာႏွင့္ ေျခလက္အဂၤါတစ္ခုခု ယွဥ္လာလွ်င္ စည္းစိမ္ဥစၥာကုိ စြန္႔္၍ ေျခလက္အဂၤါကုိ ေရြးခ်ယ္ၾကျခင္းျဖစ္၏။ ေျခလက္အဂၤါတုိ႔ႏွင့္ အသက္ယွဥ္လာလွ်င္ ေျခလက္အဂၤါတုိ႔ကုိ စြန္႔၍ အသက္ကုိ ေရြးခ်ယ္ၾကျခင္းျဖစ္၏။ မေသဘူးဆုိလွ်င္ အသက္ကလဲြ၍ က်န္သည့္အရာမ်ားကုိ စြန္႔လြတ္ရန္ ၀န္မေလးတတ္ၾကေပ။ ဤသည္တို႔မွာ ေသရမည္ကုိ ေၾကာက္ၾကေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏။ သာမန္သူမ်ား မဆုိထားဘိ ေလာကတြင္ ဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ရသျဖင့္ မခံစားႏုိင္ျဖစ္ၿပီး မိမိကုိယ္ကုိ သတ္ေသရန္ ႀကိဳးစားၾကသည့္ သူမ်ားပင္လွ်င္ လက္ေတြ႕ေသၾကရမည္ ဆုိေသာအခါ ေၾကာက္လန္႔မႈ ျဖစ္ၾကေသး၏။

ၾကားဖူးသည့္ ပုံျပင္္ေလး တစ္ခုရွိ၏။ ေရွးတုန္းက ေက်းရြာတစ္ရြာတြင္ အလြန္ဒုကၡဆင္းရဲ ျဖစ္သျဖင့္ မိမိကုိယ္ကုိ ဆဲဲြႀကိဳးခ်ေသရန္ ႀကိဳးစားသည့္ သူတစ္ေယာက္ရွိ၏။ တစ္ေန႔ ထုိသူသည္ မိမိကုိယ္ကုိ သတ္ေသရန္ ႀကိဳးအရွည္တစ္ေခ်ာင္းကုိ ယူကာ ရြားထိပ္က သစ္ပင္ႀကီးရွိရာ အရပ္သုိ႔ သြား၏။ သစ္ပင္ရွိရာသုိ႔ ေရာက္သည့္အခါ ႀကိဳးတစ္စကုိ သစ္ပင္၏သစ္ကုိင္း တစ္ခုတြင္ ခ်ည္ၿပီး က်န္တစ္စကုိ မိမိ၏ လည္ပင္းတြင္ ခ်ည္ကာ သစ္ပင္ေပၚမွ ခုန္ခ်ေလ၏။ သုိ႔ေသာ္ မည္သုိ႔ပင္ ႀကိဳးစားႀကိဳးစား ဘာမွ်မျဖစ္ဘဲ အသက္ရွင္လွ်က္သာရွိ၏။ စင္စစ္ ထုိသုိ႔ျဖစ္ျခင္းမွာ သူ၏ႀကိဳးမွာ သစ္ကုိင္းႏွင့္ ေျမႀကီးထက္ႏွစ္ဆေလာက္ ရွည္္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ခုန္ခ်တုိင္း ႀကိဳးစက ေျမႀကီးေပၚတြင္ ပုံလ်က္သားျဖစ္ကာ မေသျခင္းျဖစ္၏။ ထုိအခ်င္းအရာကုိ ျမင္းစီးၿပီး တစ္ေနရာသုိ႔ ခရီးသြားသည့္ သူတစ္ေယာက္က ေတြ႕ကာ ``ေဟ့လူ… ဘာလုပ္ေနတာလဲ`` ဟု ေမး၏။ ထုိအခါ သစ္ပင္ေပၚမွ သူက ``ကၽြန္ေတာ္ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသမလုိ႔ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လုိျဖစ္မွန္း မသိ၊ ေသလုိ႔ကုိ မရဘူးျဖစ္ေနတယ္``ဟု ျပန္ေျပာ၏။ ထုိအခါ ခရီးသြားက အေျခအေနကုိ ၾကည့္ၿပီး ``ဟာ… ခင္ဗ်ားႏွယ္… အ ရန္ေကာ… ခင္ဗ်ားလုပ္တာက ဟုတ္မွမဟုတ္ဘဲ… လာဆင္းခဲ့ ကၽြန္ေတာ္ျပမယ္ ေသေသခ်ခ်ာၾကည့္`` ဟု ဆုိကာ ေသေၾကာင္းႀကံမည့္ သူူဆီမွ ႀကိဳးကုိယူၿပီး သူကုိယ္တုိင္ သစ္ပင္ေပၚတက္သြားကာ ေအာက္ကလူကုိ ``ေဟ့လူ… ဒီမွာ က်ဳပ္ျပမယ္ ေသေသခ်ခ်ာၾကည့္.. ခင္ဗ်ားဟာက ႀကိဳးရွည္ေနလုိ႔ ျဖစ္တာ၊ ႀကိဳးကုိ ဒီလုိတုိေအာင္ ျဖတ္၊ ၿပီးရင္ ဒီလုိ လည္ပင္မွာ ခ်ည္ၿပီး ဒီလုိခုန္ခ်ရတယ္..`` ဟု ဆုိကာ သူ႔လည္ပင္းကုိ ႀကိဳးကြင္းစြပ္ကာ သူကုိယ္တုိင္ ခုန္ခ်ျပလုိက္၏။ အျပေကာင္းသည့္ ခရီးသြားကား တစ္ခါတည္း မိမိကုိယ္ကုိ မိမိသတ္ေသၿပီး ျဖစ္သြားေလ၏။ ထုိအျခင္းအရာကုိ ျမင္သည့္အခါ အမွန္တကယ္ မိမိကုိယ္ကုိ သတ္ေသရန္ ႀကိဳးစားသည့္ ရြာသားမွာ အလြန္အမတန္ ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ``ဟာ… ေသတာဟာ ေၾကာက္စရာႀကီးပါလား…`` ဟု ေရရြတ္ၿပီး မေသရဲေတာ့ဘဲ ေၾကာက္အားလန္႔အား ရြာထဲျပန္၀င္ ေျပးသြားေလ၏။ ဤပုံျပင္ေလးသည္ ဟာသဆန္ဆန္ ပုံျပင္ေလးျဖစ္ေသာ္လည္း တစ္ဘက္က ၾကည့္ပါက အမွန္တကယ္ ေသခ်င္ၾကသည့္ သူမ်ားပင္လွ်င္ လက္ေတြ႕ေသရမည္ ဆုိေသာအခါ ေၾကာက္လန္႔တတ္ၾကေၾကာင္း သြယ္၀ုိက္ၿပီး နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေသရမည္ကုိ မေၾကာက္သည့္သူ မရွိဟု ေျပာဆုိၾကျခင္း ျဖစ္၏။

သုိ႔ေသာ္ ေသမွာမေၾကာက္သူမ်ားသည္ အမွန္ပင္ရွိ၏။ မည္သုိ႔ေသာ သူမ်ားသည္ ေသမွာမေၾကာက္ၾကေၾကာင္း ဗုဒၶစာေပတြင္ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ေဟာၾကားေတာ္မူထားသည္မ်ား ရွိ၏။ အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ စတုကၠနိပါတ္ ပါဠိေတာ္ အဘယသုတ္တြင္ ေသမွာမေၾကာက္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္ ရွိေၾကာင္း ျမတ္ဗုဒၶေဟာေတာ္မူထား၏။ ဤတရားေတာ္သည္ ဇာဏုေႆာဏီ အမည္ရွိေသာ ပုဏၰားႀကီး၏ ေမးျမန္းေလွ်ာက္ထားခ်က္ကုိ ျမတ္စြာဘုရားရွင္မွ ေျဖၾကားေဟာထားျခင္းျဖစ္၏။ ဤအဘယသုတ္တြင္ ေသမွာေၾကာက္သည့္သူမ်ား ႏွင့္ ေသမွာ မေၾကာက္သည့္ သူမ်ားကုိ ေဟာေတာ္မူထားေသာ္လည္း ဤေနရာတြင္ ေသမွာမေၾကာက္သူမ်ားကုိသာ တင္ျပလုိပါ၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ေသမွာမေၾကာက္သူမ်ားကုိ တင္ျပလုိက္ကာမွ်ျဖင့္ အျပန္အားျဖင့္ ေသမွာေၾကာက္သည့္ သူမ်ားကုိလည္း အလြယ္တကူ နားလည္ႏုိင္မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္မွ ပုဏၰားႀကီးအား
``- ပုဏၰား… ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာသူသည္ ကာမဂုဏ္တုိ႔၌ ရာဂကင္း၏။ ဆႏၵကင္း၏။ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးျခင္းကင္း၏။ မြတ္သိပ္ျခင္းကင္း၏။ ပူပန္ျခင္းကင္း၏။ တဏွာကင္း၏။ ထုိသူသုိ႔ ျပင္းျပေသာ ေရာဂါအနာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး က်ေရာက္ေသာအခါ ``ခ်စ္ခင္ဖြယ္ ကာမဂုဏ္တုိ႔သည္ ငါ့ကုိဧကန္ စြန္႔ၾကလိမ့္မည္၊ ငါသည္လည္း ခ်စ္ခင္ဖြယ္ရာ ကာမဂုဏ္တုိ႔ကုိ စြန္႔ရေတာ့မည္``ဟု (မိမိကုိယ္ကုိ) အႀကံမျဖစ္။ မစုိးရိမ္။ မပင္ပန္း။ မငိုေၾကြး။ ရင္ဘက္စည္တီး မျမည္တမ္း။ ျပင္းစြာေတြေ၀ျခင္းသုိ႔ မေရာက္။ ပုဏၰား… ေသျခင္းသေဘာရွိသည္ ျဖစ္လ်က္ ေသျခင္းမွ မေၾကာက္ေသာ၊ ထိတ္လန္႔ျခင္းသုိ႔ မေရာက္ေသာ သူဟူသည္ ဤသူပင္တည္း။
- ပုဏၰား… ေနာက္တစ္မ်ိဳးကား.. ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာသူသည္ ကုိယ္၌ ရာဂကင္း၏။ ဆႏၵကင္း၏။ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးျခင္းကင္း၏။ မြတ္သိပ္ျခင္းကင္း၏။ ပူပန္ျခင္းကင္း၏။ တဏွာကင္း၏။ ထုိသူသုိ႔ ျပင္းျပေသာ ေရာဂါအနာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး က်ေရာက္ေသာအခါ ``ခ်စ္ခင္ဖြယ္ ကုိယ္သည္ ငါ့ကုိဧကန္ စြန္႔ၾကလိမ့္မည္၊ ငါသည္လည္း ခ်စ္ခင္ဖြယ္ရာ ကုိယ္ကုိ စြန္႔ရေတာ့မည္``ဟု (မိမိကုိယ္ကုိ) အႀကံမျဖစ္။ မစုိးရိမ္။ မပင္ပန္း။ မငိုေၾကြး။ ရင္ဘက္စည္တီး မျမည္တမ္း။ ျပင္းစြာေတြေ၀ျခင္းသုိ႔ မေရာက္။ ပုဏၰား… ေသျခင္းသေဘာရွိသည္ ျဖစ္လ်က္ ေသျခင္းမွ မေၾကာက္ေသာ၊ ထိတ္လန္႔ျခင္းသုိ႔ မေရာက္ေသာ သူဟူသည္ ဤသူပင္တည္း။
- ပုဏၰား… ေနာက္တစ္မ်ိဳးကား.. ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာသူသည္ မေကာင္းမႈကုိ မျပဳ။ ၾကမ္းၾကဳတ္မႈကုိ မျပဳ။ ညစ္ႏြမ္းမႈ အကုသုိလ္ကုိ မျပဳ။ ေကာင္းမႈကုိ ျပဳၿပီးျဖစ္၏။ ကုသုိလ္ကုိ ျပဳၿပီးျဖစ္၏။ ေၾကာက္မက္ဖြယ္မွ တားျမစ္ေရးကုိ ျပဳၿပီးျဖစ္၏။ ထုိသူသုိ႔ ျပင္းျပေသာ ေရာဂါအနာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး က်ေရာက္ေသာအခါ ``ငါသည္ မေကာင္းမႈကုိ မျပဳ၊ ၾကမ္းၾကဳတ္မႈကုိ မျပဳ၊ ညစ္ႏြမ္းမႈကုိ မျပဳ၊ ေကာင္းမႈကုိ ျပဳၿပီးၿပီ၊ ကုသုိလ္ကုိ ျပဳၿပီးၿပီ၊ ေၾကာက္မက္ဖြယ္မွ တားျမစ္ေရးကုိ ျပဳၿပီးၿပီ၊ အခ်င္းတုိ႔ စင္စစ္ မေကာင္းမႈကုိ မျပဳေသာ၊ ၾကမ္းၾကဳတ္မႈကုိ မျပဳေသာ၊ ညစ္ႏြမ္းမႈကုိ မျပဳေသာ၊ ေကာင္းမႈကုိ ျပဳၿပီးေသာ၊ ေၾကာက္မက္ဖြယ္မွ တားျမစ္ေရးကုိ ျပဳၿပီးေသာ သူတုိ႔၏ လားရာဂတိ ဟူသမွ်သုိ႔ ဘ၀ေနာင္ခါ ငါလားရေတာ့အံ့ တကား``ဟု (မိမိကုိယ္ကုိ) အႀကံျဖစ္၏။ ထုိသူသည္ မစုိးရိမ္၊ မပင္ပန္း၊ မငိုေၾကြး၊ ရင္ဘက္စည္တီး မျမည္တမ္း၊ ျပင္းစြာေတြေ၀ျခင္းသုိ႔ မေရာက္။ ပုဏၰား… ေသျခင္းသေဘာရွိသည္ ျဖစ္လ်က္ ေသျခင္းမွ မေၾကာက္ေသာ၊ ထိတ္လန္႔ျခင္းသုိ႔ မေရာက္ေသာ သူဟူသည္ ဤသူပင္တည္း။
- ပုဏၰား… ေနာက္တစ္မ်ိဳးကား.. ဤေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာသူသည္ သူေတာ္ေကာင္းတရား၌ မယုံမွား။ ေ၀ခဲြႏုိင္၏။ ဆုံးျဖတ္ႏုိင္၏။ ထုိသူသုိ႔ ျပင္းျပေသာ ေရာဂါအနာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး က်ေရာက္ေသာအခါ ``ငါသည္ စင္စစ္ သူေတာ္ေကာင္းတရား၌ မယုံမွား၊ ေ၀ခဲြႏုိင္၏၊ ဆုံးျဖတ္ႏုိင္၏``ဟု (မိမိကုိယ္ကုိ) အႀကံျဖစ္၏။ ထုိသူသည္ မစုိးရိမ္၊ မပင္ပန္း၊ မငိုေၾကြး၊ ရင္ဘက္စည္တီး မျမည္တမ္း၊ ျပင္းစြာေတြေ၀ျခင္းသုိ႔ မေရာက္။ ပုဏၰား… ေသျခင္းသေဘာရွိသည္ ျဖစ္လ်က္ ေသျခင္းမွ မေၾကာက္ေသာ၊ ထိတ္လန္႔ျခင္းသုိ႔ မေရာက္ေသာ သူဟူသည္ ဤသူပင္တည္း။ ပုဏၰား… ေသျခင္းသေဘာရွိသည္ျဖစ္လ်က္ ေသျခင္းမွ မေၾကာက္ေသာ၊ ထိန္လန္႔ျခင္းသုိ႔ မေရာက္ေသာ သူတုိ႔သည္ ဤေလးမ်ိဳးတုိ႔တည္း`` ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။

အထက္ပါ ေဟာၾကားခ်က္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶမွ ေသမွာ မေၾကာက္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ေလးမ်ိဳးကုိ ခဲြျခားေဟာၾကားေတာ္ မူထားသည္ကုိ ဖတ္႐ႈၾကည္ညိဳႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္၏။ ထုိေဟာၾကားခ်က္ကုိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ အလြယ္နားလည္ေအာင္ ေကာက္ခ်က္ခ်ျပရလွ်င္ ေသမွာ မေၾကာက္သူတုိ႔ဟူသည္
၁။ ကာမဂုဏ္တုိ႔၌ တပ္မက္မႈရာဂ၊ တြယ္တာမႈသံေယာဇဥ္၊ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ပူပန္ျခင္း ကင္းေသာသူ
၂။ ခႏၶာကုိယ္၌ တြယ္တာႏွစ္သက္ တပ္မက္မႈတဏွာ ကင္းေသာသူ
၃။ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ကုိ မျပဳ၊ ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကုိ ျပဳၿပီးေသာသူ
၄။ သူေတာ္ေကာင္းတရား၌ ယုံမွားသံသယ မရွိေသာသူ ဟူေသာ ဤေလးမ်ိဳးတုိ႔ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

မွန္၏။ စင္စစ္ လူ႔ဘ၀တြင္ ေနသည့္အခုိက္ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ား ေနာက္သုိ႔သာ လုိက္ေနၾကသူမ်ား၊ ``ငါ၊ င့ါခႏၶာ``ဟု စဲြလမ္းတပ္မက္မႈ ရွိေနၾကသူမ်ား၊ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ မရွိ အကုသုိလ္မ်ားျဖင့္သာ အခ်ိန္ကုန္ေနၾကသူမ်ား၊ သူေတာ္ေကာင္းတရားကုိ မသိနားမလည္သူမ်ားသည္ ေသခါနီးအခါကာလတြင္ မိမိတုိ႔ ဘ၀သံသရာအတြက္ အားကုိးအားထားျပဳစရာ တစ္စုံတစ္ခုမွ် မရွိသည့္အတြက္ ေသရမည္ဆုိသည့္အခါ ေၾကာက္ၾကျခင္းျဖစ္၏။ အျပန္အားျဖင့္ အသက္ရွင္ေနသည့္အခုိက္ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ား ေနာက္သုိ႔မလုိက္သူ၊ ငါ၊ ငါ့ခႏၶာဟု တပ္မက္စဲြလမ္းမႈ မရွိသူ၊ အကုသုိလ္ကုိျပဳျခင္းမရွိ ကုသုိလ္မ်ားျဖင့္သာေနသူ၊ သူေတာ္ေကာင္းတရားကုိ သိရွိနားလည္ လုိက္နာက်င့္ႀကံေနသူမ်ား အတြက္ကား မိမိတုိ႔သံသရာအတြက္ ရိကၡာအျပည့္ထုတ္ၿပီး ျဖစ္သျဖင့္ ယခုဘ၀ေသရမည့္ အေရးေတြးၿပီး ေၾကာက္စရာမလုိၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္ မဟုတ္သည့္အရာမ်ား၊ မေကာင္းသည့္အမႈမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ထားျခင္း မရွိၾကသည့္အတြက္ မိမိကုိယ္ကုိမိမိ ယုံၾကည္မႈအျပည့္ ရွိေနၿပီး မည္သည့္ေနရာ၊ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ျဖစ္ေစ မည္သုိ႔ေသာ အရာမ်ိုးကုိမွ ေၾကာက္လန္႔တုန္လႈပ္မႈ မရွိႏုိင္ေတာ့ေပ။

ထုိ႔အျပင္ ေသျခင္းတရားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဓမၼပဒ၊ အပၸမာဒ၀ဂ္၊ သာမာ၀တီ၀တၳဳတြင္ ျမတ္ဗုဒၶေဟာေတာ္မူထားသည့့္ တရားတစ္ပုဒ္ကုိလည္း သတိရမိ၏။ ျမတ္ဗုဒၶက သာမာ၀တီကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ေအာက္ပါဂါထာ တစ္ပုဒ္ျဖင့္ သတိေပးစကား ေဟာၾကားခဲ့၏။
``အပၸမာေဒါ အမတံ ပဒံ၊ ပမာေနာ မစၥဳေနာ ပဒံ၊
အပၸမတၱာ န မီယႏၱိ၊ ေယ ပမတၱာ ယထာ မတာ။`` ဟူေသာ ဤတရားဂါထာ၏ ဆုိလုိရင္းမွာ ``မေမ့ေလွ်ာ့ျခင္းသည္ ေသျခင္းကင္းရာ နိဗၺာန္သုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္းျဖစ္ၿပီး ေမ့ေလွ်ာ့ေပါ့ဆျခင္းသည္ ေသျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္၏။ မေမ့မေလွ်ာ့ ေနၾကသူမ်ားသည္ ေသျခင္းကင္းသူမ်ားႏွင့္ တူကုန္ၿပီး ေမ့ေမ့ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ ေပါ့ေပါ့ဆဆ ေနၾကသူမ်ားသည္ အသက္ရွင္ေနေသာ္လည္း ေသေနၾကသူမ်ားႏွင့္ တူၾကကုန္၏။`` ဟူ၍ျဖစ္၏။

ဓမၼပဒလာ ထုိတရားစကားသည္ ျမတ္ဗုဒၶေန႔စဥ္ မိန္႔ေတာ္မူေနၾကျဖစ္သည့္ အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ - မေမ့မေလ်ာ့ မေပါ့မဆေသာ သတိတရားႏွင့္ ျပည့္စုံေအာင္ေနၾက ဟူေသာ မိန္႔မွာခ်က္ကုိ ထပ္ဆင့္အထူးျပဳ သတိေပးထားသကဲ့သုိ႔ ျဖစ္၏။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဤမိန္႔မွာခ်က္ကုိ ဆက္စပ္ယူလုိက္လ်င္ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ ေသမွာမေၾကာက္သူမ်ား ျပည့္စုံရမည့္ အခ်က္မ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံသူမ်ားအား မေမ့မေလ်ာ့ မေပါ့မဆ ေနၾကသူမ်ားအျဖစ္ ညႊန္ျပႏုိင္မည္ျဖစ္ၿပီး ေသမွာမေၾကာက္သူမ်ားဟူသည္ သတိရွိၾကသူမ်ားပင္တည္းဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကတြင္ ေသရမည္ကုိ လူတုိင္းေၾကာက္ၾကသည္ ဆုိေသာ္လည္း ေသမွာမေၾကာက္သည့္ သူမ်ားလည္း ရွိသည္ကုိ အထက္ေဖာ္ျပပါ ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာေတာ္မူခ်က္မ်ားက သက္ေသျပဳေနၿပီး ျဖစ္သျဖင့္ မိမိတုိ႔ ယခုလက္ရွိဘ၀တြင္ ေသျခင္းတရားကုိ ရင္ဆုိင္ႏုိင္ရန္၊ ေသရမည့္အေရး ေတြးေၾကာက္စရာ မလုိသည့္ ေသမွာမေၾကာက္သူမ်ား ျဖစ္ေစရန္ အခ်ိန္ရွိခုိက္ သတိစုိက္၍ ၾကိဳးစားၾကရန္သာ လုိအပ္ေပေတာ့၏။ ထုိသုိ႔ ၾကိဳးစားၾကရန္လည္း တုိက္တြန္းလုိပါ၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေသျခင္းတရားဟူသည္ အခ်ိန္မေရြး၊ ေနရာမေရြး၊ အရြယ္မေရး ဧကန္မုခ် လာႏုိင္ေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား