ဝိဘဇၨဝါဒ နဲ႔ Critical thinking…

ဝိဘဇၨဝါဒဆုိတာ စိစစ္ေဝဖန္ ပုိင္းျခားၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ အယူဝါဒျဖစ္ၿပီး Critical thinking ဆုိတာကေတာ့ ေဝဖန္ေတြးေခၚတဲ့ သေဘာမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကုိ ဘာမွစဥ္းစားဆင္ျခင္ သုံးသပ္ျခင္းမရွိဘဲ လက္ခံတဲ့သေဘာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းနဲ႔အက်ိဳး၊ အဆုိးနဲ႔အေကာင္း ခ်င့္ခ်ိန္ပုိင္းျခားကာ သဘာဝက်တဲ့ အေကာင္းမ်ိဳးဆုိရင္ လက္ခံၿပီး သဘာဝမက်တဲ့ မမွန္တဲ့အရာမ်ိဳးဆုိရင္ လက္ခံျခင္း မျပဳတဲ့ သေဘာကုိ ဝိဘဇၨလုိ႔ ေျပာလုိက ေျပာႏုိင္မွာျဖစ္ၿပီး တစ္ေယာက္ေယာက္ တစ္ခုခုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စိစစ္တဲ့သေဘာ၊ သုံးသပ္တဲ့သေဘာ၊ ေထာက္ျပေဝဖန္တဲ့ သေဘာနဲ႔ ႀကံစည္ ေတြးေခၚျခင္းမ်ိဳးကုိေတာ့ Critical thinking အေနနဲ႔ ေျပာလုိက ေျပာႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ Critical thinkingရဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕အဖြင့္ေတြက အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာနဲ႔ ေတြးေခၚျခင္းမ်ိဳးကုိ ညြန္းဆုိတာေတြ ရွိတဲ့အတြက္ ဝိဘဇၨဝါဒရဲ႕ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိခ်က္နဲ႔ေတာ့ ကြာျခားမႈေတြ ရွိႏုိင္ပါတယ္။ ဝိဘဇၨဝါဒဟာ အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္စပ္မႈရွိမရွိ၊ ယုတၱိက်မႈ ရွိမရွိစတာေတြကုိသာ ေဝဖန္စိစစ္ျခင္းသေဘာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေဝဘန္စိစစ္မႈလုိ႔ ဆုိမယ္ဆုိက ဆုိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ေလာက ဒကာတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာေတာ့ သူက Critical thinking အေၾကာင္းကုိ ေျပာလာပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူက “တပည့္ေတာ္အျမင္ အခုေနာက္ပုိင္းမွာ ေခတ္စားလာတဲ့ ဒီCritical thinkingဟာ တကယ္ေတာ့ ဟုိးလြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀) ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ဘုရားရွင္က ေဖာ္ထုတ္ထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္၊ ကာလာမသူတုိ႔သားေတြကုိ ဘုရားေဟာတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကိုၾကည့္ရင္ ဒီCritical thinkingရဲ႕ သေဘာေတြကုိ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္ ေသေသခ်ာခ်ာ မေျပာတတ္ေပမယ့္ ဒီေခတ္လူေတြ ေျပာေနၾကတဲ့ Critical thinking ဆုိတာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားထားတဲ့ ကာလာမသုတ္ တရားေတာ္ေလာက္ မျပည့္စုံ၊ မထိမိဘူးလုိ႔ ထင္ပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္ ဒီကာလာမ သုတ္ေတာ္ကုိ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေရးတဲ့ စာတစ္ပုဒ္ကုိ ဖတ္ၿပီးကတည္းက စိတ္ထဲမွာ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ ျဖစ္ေနမိတာ၊ ဒီအေၾကာင္း စာေရးခ်င္ေပမယ့္ ဗုဒၶစာေပအပုိင္းက သိပ္မပုိင္ေတာ့ မေရးျဖစ္တာ၊ အရွင္ဘုရား ဒီအေၾကာင္းေလးကုိ ေရးေပးမယ္ဆုိရင္ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းမွာပါဘုရား” စသျဖင့္ ေျပာေလွ်ာက္လာပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းလည္း အဲဒီတုန္းက “အေၾကာင္း ညီညြတ္တဲ့အခါ ေရးတာေပါ့”လုိ႔ ေျပာၿပီး ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ျဖစ္ခဲ့တာ ခုမွပဲ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒီဒကာ ေျပာသလုိပဲ ဒီလုိစိစစ္ေဝဖန္တဲ့ အေတြးအေခၚမ်ိဳး၊ ယုတၱိက်တဲ့ အယူအဆမ်ိဳးကုိ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀)ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ဗုဒၶဘုရား ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိ ကာလာမသုတ္ကုိ ဖတ္ဖူးတဲ့ ပညာရွင္အေတာ္မ်ားမ်ားက အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ေဝဖန္ပုိင္းျခား စိစစ္ၿပီးမွ လက္ခံက်င့္သုံးသင့္တဲ့ အယူဝါဒေခၚ ဝိဘဇၨဝါဒကုိ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္က လက္ခံက်င့္သုံး ေဟာေျပာျဖန္႔ေဝခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အရာရာကုိ မ်က္စိမွိတ္ ယုံၾကည္လက္ခံတတ္တဲ့ မ်က္ကန္းယုံၾကည္မႈကုိ အားမေပးဘဲ အေၾကာင္းအက်ိဳး ရွိမရွိ၊ မွန္ကန္ၿပီး ယုတၱိက်မႈ ရွိမရွိ စသျဖင့္ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားကာ ကုိယ္ပုိင္အသိဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီး လက္ခံသင့္မခံသင့္ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္ဖုိ႔အတြက္ ဒီလုိဝိဘဇၨဝါဒမ်ိဳးကို ဘုရားရွင္က ထုတ္ေဖာ္ျပသေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ကုိလည္း “ဗုဒၶဟာ ကယ္တင္ရွင္မဟုတ္သလုိ ဖန္ဆင္းရွင္လည္း မဟုတ္ဘဲ နည္းေပးလမ္းျပေပးတဲ့ လမ္းညြန္အျဖစ္နဲ႔ သတၱဝါေတြကုိ အမွန္အမွား ခဲြျခားျပသေပးတဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒီပဲ”လုိ႔ဆုိရင္ ဒီစကားဟာ အလြန္လုိက္ဖက္တဲ့ စကားလုိ႔ ဆုိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကလည္း ဗုဒၶဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကာလ အတြင္းမွာ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြအရရယ္၊ ကာလာမသူတုိ႔သားေတြကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့ ေကသမုတၱိသုတ္လာ တရားေတာ္အရရယ္ေၾကာင့္ ရဲရဲႀကီးေျပာရဲတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨ အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကာလာမသုတ္ေခၚ ေကသုမုတၱိသုတ္ကုိၾကည့္ရင္ ဒီအဆုိကုိ ပုိၿပီးထင္ဟပ္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶလက္ထက္က ေကသမုတၱိဆုိတဲ့ နိဂုံးရြာႀကီး တစ္ရြာရွိပါတယ္။ အဲဒီရြာႀကီးမွာ ကာလာမအမ်ိဳးအႏြယ္ေတြ စုေဝးေနထုိင္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီရြာႀကီးကုိ ေကသမုတၱိရြာ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကာလမရြာရယ္လုိ႔ ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရြာဟာ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြရဲ႕ အစပ္မွာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ၿမိဳ႕သြားတဲ့သူတုိင္းက ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီး သြားၾကရပါတယ္။ အဲဒီလုိ ၾကားခံရြာႀကီး ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္လည္း လူေပါင္းစုံ၊ အယူဝါဒေပါင္းစုံ၊ ဆရာေပါင္းစုံကလည္း ဒီရြာမွာ ဝင္ထြက္သြားလာနားခုိကာ ကုိယ္ပုိင္ အယူအဆေတြကုိ ေဟာေျပာေလ့ရွိၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုိဆရာလာရင္ တစ္မ်ိဳးေျပာ၊ ဒီဆရာလာရင္ တစ္မ်ိဳးေဟာၿပီး အယူဝါဒ အမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ နားၾကားထားရတဲ့ ကာလာမ ရြာသူရြာသားေတြဟာ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဟာၾကားခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဘယ္အယူအဆကုိ လက္ခံၿပီး ဘယ္အယူအဆက အမွန္ဆုိတာ ခဲြျခားဖုိ႔ အေတာ္ကုိ ခက္ခဲေနကာ စိတ္မွာလည္း သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ သံသယေတြပဲ တုိးပြားေနခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။

တစ္ေန႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ အဲဒီကာလာမ ရြာႀကီးကုိ ခရီးတစ္ေထာက္ ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာခဲ့ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဂုဏ္သတင္းနဲ႔ ဘုရားရွင္ ၾကြေတာ္မူလာတဲ့ အေၾကာင္းကုိၾကားေတာ့ ကာလာမရြာသားမ်ားဟာ ဘုရားရွင္ထံ ခ်ည္းကပ္ၿပီး သူတုိ႔ရဲ႕ ခံစားခ်က္ကုိ ေလွ်ာက္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔က “အရွင္ေဂါတမ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေနထိုင္ရာအရပ္သို႔ ေရာက္လာသမွ်ေသာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ဟူသမွ်တို႔သည္ အခ်င္းကာလာမအႏြယ္တို႔ အယူ၀ါဒဟူသမွ်တို႔တြင္ ငါတို႔၏ အယူ၀ါဒသည္သာလွ်င္ အေကာင္းဆံုးၿဖစ္သည္ဟု ေျပာေလ့ရွိၾကသျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႔မွာ မည့္သည့္အယူ၀ါဒ အက်င့္အၾကံဟာ ေကာင္းေၾကာင္းကို မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနၾကရပါသည္ဘုရား”လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ္မူၾကပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ အယူအဆ ျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မိန္႔ေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။

ဗုဒၶဘုရားရွင္က “အခ်င္းကာလာမတုိ႔ သင္တုိ႔သည္ အယူဝါဒတစ္ခုကုိ
၁။ တဆင့္ၾကား႐ံုမွ်ျဖင့္ ဟုတ္ျပီ၊ မွန္ျပီဟု အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၂။ ဘိုးေဘးစဥ္ဆက္ ဆင္းသက္လာေသာ မိ႐ိုးဖလာ အယူဝါဒျဖစ္သည္ဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၃။ ဤအရာသည္ ဤသို႔ျဖစ္သတဲ့ဟူေသာ ေကာလဟလျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၄။ မိမိတို႔သင္ထားေသာ စာမ်ားႏွင့္ ညီညြတ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၅။ မိမိၾကံစည္ထားေသာအၾကံျဖစ္၍ ဟုတ္လွၿပီဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၆။ သူတစ္ပါးတို႔ လုပ္နည္းကိုင္နည္းကို သေဘာက်၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၇။ အေထာက္အထားရွိသည္ဆို၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၈။ မိမိယူဆသည့္ အယူအဆႏွင့္ အယူဝါဒျခင္း တူ႐ံုမွ်ႏွင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၉။ မိမိတို႔ ယံုၾကည္ထိုက္ေသာပုဂၢိဳလ္၏ စကားျဖစ္သည္ဟု ပုဂၢိဳလ္စြဲအားျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၁ဝ။ ငါတို႔၏ ဆရာစကား ျဖစ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊

သင္တို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ “ဤတရားတုိ႔သည္ အကုသို္လ္တရားတုိ႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ အျပစ္ရွိေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ ပညာရွိတို႔ ကဲ့ရဲ႕အပ္ေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စံုလွ်င္ ဤတရားတုိ႔ကုိ ေဆာက္တည္လွ်င္ အက်ိဳးမဲ့ျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏”ဟု သိၾကေသာအခါ ထိုတရားတို႔ကို ပယ္ၾကကုန္ေလာ့။ “ဤတရားတုိ႔သည္ ကုသုိလ္တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ အျပစ္မရွိေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ ပညာရွိတို႔ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာတရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံလွ်င္၊ ဤတရားတုိ႔ကို ေဆာက္တည္လွ်င္ အက်ိဳးရွိျခင္းငွာ ခ်မ္းသာျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏” ဟု သိၾကေသာအခါ ထိုတရားတို႔ကို က်င့္ၾကံၾကကုန္ေလာ့” ဟူ၍ ေဟာၾကားေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ ကာလာမရြာသားေတြဟာ သံသယရွင္းသြားၿပီး ဘယ္လုိအယူအဆကုိ လက္ခံယူဆသင့္တယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ သိျမင္သြားခဲ့ၾကပါတယ္။ (အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၊ တိကနိပါတ္၊ ေကသမုတၱိသုတ္ (ေခၚ) ကာလာမသုတ္)

ဒါက ကာလာမရြာသားမ်ားကုိ ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ အစစ္အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေဟာၾကားခ်က္ကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ ယုတၱိက်မႈကုိ အထင္အရွား ေတြ႕ျမင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အယူဝါဒေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လြတ္လပ္ပြင့္လင္း၊ အျမင္ရွင္းကာ ဉာဏ္ပါသည့္ သေဘာကုိ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သိရွိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူတဲ့ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားေစတဲ့ သေဘာတရားမွာ အရာရာကုိ အဆုိးဘက္က ႐ႈျမင္ကာ ဆီလုိအေပါက္ရွာၿပီး ေဝဖန္မႈသေဘာမ်ိဳးမွ မဟုတ္ဘဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေၾကာင္းက်ိဳးသင့္ၿပီး လက္ေတြ႕ဆန္တဲ့ စိစစ္ေဝဖန္မႈ သေဘာမ်ိဳးဆုိတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္စားေနတဲ့ Critical thinkingရဲ႕ သေဘာက တစ္ခါတစ္ေလ အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ေတြးေခၚေစမႈမ်ိဳး ျဖစ္ေနေပမယ့္ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒကေတာ့ ဒီသေဘာမ်ိဳးကုိေရွာင္းၿပီး ကိုယ္ကုိယ္တုိင္ လက္ေတြ႕လုပ္ေဆာင္ေစကာ ေကာင္းရင္၊ အျပစ္မရွိရင္ လက္ခံလုိက္နာ က်င့္သုံးၿပီး၊ မေကာင္းရင္၊ အျပစ္ရွိရင္ လက္မခံဘဲ ပယ္ဖုိ႔ လမ္းညႊန္ေပးမႈ သက္သက္သာ ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အယူဝါဒ ေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး “ဗုဒၶရဲ႕ အယူဝါဒေတြဟာ လြတ္လပ္ၿပီး ဒီမုိကေရစီဆန္တယ္”လုိ႔ ပညာရွင္မ်ားက ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ထားပါေတာ့။ ဒီမွာအဓိကေျပာခ်င္တာက ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ Critical thinkingအေၾကာင္းေလး နည္းနည္းေျပာခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိဘဇၨဝါဒဟာ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ယုတၱိက်တဲ့ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ ဝါဒျဖစ္ၿပီး Critical thinking ကေတာ့ စိစစ္ပုိင္းျခားတဲ့ အေတြးအေခၚဆုိေပမယ့္ တစ္ခါတရံမွာ အျပစ္ရွာတဲ့ ေဝဖန္ေတြးေခၚမႈမ်ိဳးေတြ ပါဝင္ေနတတ္တယ္ဆုိတာ ခဲြျခားသိေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ Critical thinkingလုိ အေတြးအေခၚမ်ိဳး လုိအပ္ေပမယ့္ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ Critical thinkingမ်ိဳး ျဖစ္ဖုိ႔လည္း လုိအပ္ကာ ဒီလုိအပ္ခ်က္အတြက္ အျပည့္စုံဆုံး အယူဝါဒဟာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒပဲဆုိတာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိပြင့္လင္းၿပီး ယုတၱိက်ကာ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေဝဖန္စိစစ္တဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒမ်ိဳးကို လက္ခံက်င့္သုံးၿပီး ကုိယ့္ရဲ႕အယူဝါဒေရးရာမွာ အမွားမရွိရေအာင္ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကဖုိ႔ အသိေပးတုိက္တြန္းလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အယူဝါဒ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဟာေျပာမႈအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဂုိဏ္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေတြးေခၚမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ ေရာယွက္႐ႈတ္ေထြးလာတဲ့ ဒီလုိေခတ္ကာလႀကီးမွာ အယူအမွား အေတြးအမွားေၾကာင့္ ဘဝအမွားေတြ မျဖစ္ၾကေစဖုိ႔ ကုိယ္ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ အယူဝါဒဟာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒလုိ မွတ္ေက်ာက္အတင္ခံႏုိင္၊ စိစစ္ေဝဖန္ခံႏုိင္တဲ့ အယူဝါဒ ဟုတ္မဟုတ္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ စိစစ္ေဝဖန္ၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးၾကဖုိ႔နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဆုိရင္လည္း ဗုဒၶအလုိေတာ္အတုိင္း ဝိဘဇၨဝါဒီျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းရင္း ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ Critical thinking အေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း ေလ့လာတင္ျပလုိက္ရပါေၾကာင္း…။

မွတ္ခ်က္။ စာေရးဖုိ႔ ကုန္ၾကမ္းရွာေပးတဲ့သေဘာနဲ႔ Critical thinkingအေၾကာင္း ေျပာဆုိေဆြးေႏြးေပးခဲ့တဲ့ ဒကာေတာ္ကုိ အထူးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

1 မွတ္ခ်က္မ်ား (...ေရးရန္):

  • ၀င္းနိုင္ဦး says:
    Friday, July 15, 2011

    အရွင္ဘုရားရဲ႕ post ေလးဟာ တပည္႕ေတာ္တို႔အတြက္ အလြန္ပဲ ေက်းဇူးမ်ားလွပါတယ္ဘုရား ၊ ၀ိဘဇၨဆိုတဲ႔ အေတြးအျမင္တစ္ခုကိုပါ ထပ္တိုးျပီး မွတ္သားနာယူလိုက္ရပါတယ္ဘုရား ၊ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ အဘိဓမၼာမ်ားဟာ ေရွးဦးက်ျပီး အျမဲတေစ မွန္ကန္ေကာင္းမြန္ေနတာကို ေတြ႔ရတဲ႔အတြက္ ဂုဏ္ယူမိပါတယ္ဘုရား ၊ Critical thinking နဲ႔ပတ္သက္ျပီး Wikipedia ရဲ႕စာမ်က္ႏွာမွာ The origins of critical thinking can be traced in Western thought to the Socratic method of Ancient Greece and in the East, to the Buddhist Abhidharma. လို႔ေဖၚျပထားတာကုိလည္း ေတြ႔ရပါတယ္ဘုရား ။


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား