ဝိဘဇၨဝါဒ နဲ႔ Critical thinking…

ဝိဘဇၨဝါဒဆုိတာ စိစစ္ေဝဖန္ ပုိင္းျခားၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ အယူဝါဒျဖစ္ၿပီး Critical thinking ဆုိတာကေတာ့ ေဝဖန္ေတြးေခၚတဲ့ သေဘာမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကုိ ဘာမွစဥ္းစားဆင္ျခင္ သုံးသပ္ျခင္းမရွိဘဲ လက္ခံတဲ့သေဘာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းနဲ႔အက်ိဳး၊ အဆုိးနဲ႔အေကာင္း ခ်င့္ခ်ိန္ပုိင္းျခားကာ သဘာဝက်တဲ့ အေကာင္းမ်ိဳးဆုိရင္ လက္ခံၿပီး သဘာဝမက်တဲ့ မမွန္တဲ့အရာမ်ိဳးဆုိရင္ လက္ခံျခင္း မျပဳတဲ့ သေဘာကုိ ဝိဘဇၨလုိ႔ ေျပာလုိက ေျပာႏုိင္မွာျဖစ္ၿပီး တစ္ေယာက္ေယာက္ တစ္ခုခုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စိစစ္တဲ့သေဘာ၊ သုံးသပ္တဲ့သေဘာ၊ ေထာက္ျပေဝဖန္တဲ့ သေဘာနဲ႔ ႀကံစည္ ေတြးေခၚျခင္းမ်ိဳးကုိေတာ့ Critical thinking အေနနဲ႔ ေျပာလုိက ေျပာႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ Critical thinkingရဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕အဖြင့္ေတြက အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာနဲ႔ ေတြးေခၚျခင္းမ်ိဳးကုိ ညြန္းဆုိတာေတြ ရွိတဲ့အတြက္ ဝိဘဇၨဝါဒရဲ႕ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိခ်က္နဲ႔ေတာ့ ကြာျခားမႈေတြ ရွိႏုိင္ပါတယ္။ ဝိဘဇၨဝါဒဟာ အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္စပ္မႈရွိမရွိ၊ ယုတၱိက်မႈ ရွိမရွိစတာေတြကုိသာ ေဝဖန္စိစစ္ျခင္းသေဘာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေဝဘန္စိစစ္မႈလုိ႔ ဆုိမယ္ဆုိက ဆုိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ေလာက ဒကာတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာေတာ့ သူက Critical thinking အေၾကာင္းကုိ ေျပာလာပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူက “တပည့္ေတာ္အျမင္ အခုေနာက္ပုိင္းမွာ ေခတ္စားလာတဲ့ ဒီCritical thinkingဟာ တကယ္ေတာ့ ဟုိးလြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀) ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ဘုရားရွင္က ေဖာ္ထုတ္ထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္၊ ကာလာမသူတုိ႔သားေတြကုိ ဘုရားေဟာတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကိုၾကည့္ရင္ ဒီCritical thinkingရဲ႕ သေဘာေတြကုိ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္ ေသေသခ်ာခ်ာ မေျပာတတ္ေပမယ့္ ဒီေခတ္လူေတြ ေျပာေနၾကတဲ့ Critical thinking ဆုိတာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားထားတဲ့ ကာလာမသုတ္ တရားေတာ္ေလာက္ မျပည့္စုံ၊ မထိမိဘူးလုိ႔ ထင္ပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္ ဒီကာလာမ သုတ္ေတာ္ကုိ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေရးတဲ့ စာတစ္ပုဒ္ကုိ ဖတ္ၿပီးကတည္းက စိတ္ထဲမွာ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ ျဖစ္ေနမိတာ၊ ဒီအေၾကာင္း စာေရးခ်င္ေပမယ့္ ဗုဒၶစာေပအပုိင္းက သိပ္မပုိင္ေတာ့ မေရးျဖစ္တာ၊ အရွင္ဘုရား ဒီအေၾကာင္းေလးကုိ ေရးေပးမယ္ဆုိရင္ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းမွာပါဘုရား” စသျဖင့္ ေျပာေလွ်ာက္လာပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းလည္း အဲဒီတုန္းက “အေၾကာင္း ညီညြတ္တဲ့အခါ ေရးတာေပါ့”လုိ႔ ေျပာၿပီး ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ျဖစ္ခဲ့တာ ခုမွပဲ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒီဒကာ ေျပာသလုိပဲ ဒီလုိစိစစ္ေဝဖန္တဲ့ အေတြးအေခၚမ်ိဳး၊ ယုတၱိက်တဲ့ အယူအဆမ်ိဳးကုိ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀)ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ဗုဒၶဘုရား ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိ ကာလာမသုတ္ကုိ ဖတ္ဖူးတဲ့ ပညာရွင္အေတာ္မ်ားမ်ားက အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ေဝဖန္ပုိင္းျခား စိစစ္ၿပီးမွ လက္ခံက်င့္သုံးသင့္တဲ့ အယူဝါဒေခၚ ဝိဘဇၨဝါဒကုိ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္က လက္ခံက်င့္သုံး ေဟာေျပာျဖန္႔ေဝခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အရာရာကုိ မ်က္စိမွိတ္ ယုံၾကည္လက္ခံတတ္တဲ့ မ်က္ကန္းယုံၾကည္မႈကုိ အားမေပးဘဲ အေၾကာင္းအက်ိဳး ရွိမရွိ၊ မွန္ကန္ၿပီး ယုတၱိက်မႈ ရွိမရွိ စသျဖင့္ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားကာ ကုိယ္ပုိင္အသိဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီး လက္ခံသင့္မခံသင့္ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္ဖုိ႔အတြက္ ဒီလုိဝိဘဇၨဝါဒမ်ိဳးကို ဘုရားရွင္က ထုတ္ေဖာ္ျပသေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ကုိလည္း “ဗုဒၶဟာ ကယ္တင္ရွင္မဟုတ္သလုိ ဖန္ဆင္းရွင္လည္း မဟုတ္ဘဲ နည္းေပးလမ္းျပေပးတဲ့ လမ္းညြန္အျဖစ္နဲ႔ သတၱဝါေတြကုိ အမွန္အမွား ခဲြျခားျပသေပးတဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒီပဲ”လုိ႔ဆုိရင္ ဒီစကားဟာ အလြန္လုိက္ဖက္တဲ့ စကားလုိ႔ ဆုိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကလည္း ဗုဒၶဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကာလ အတြင္းမွာ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြအရရယ္၊ ကာလာမသူတုိ႔သားေတြကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့ ေကသမုတၱိသုတ္လာ တရားေတာ္အရရယ္ေၾကာင့္ ရဲရဲႀကီးေျပာရဲတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨ အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကာလာမသုတ္ေခၚ ေကသုမုတၱိသုတ္ကုိၾကည့္ရင္ ဒီအဆုိကုိ ပုိၿပီးထင္ဟပ္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶလက္ထက္က ေကသမုတၱိဆုိတဲ့ နိဂုံးရြာႀကီး တစ္ရြာရွိပါတယ္။ အဲဒီရြာႀကီးမွာ ကာလာမအမ်ိဳးအႏြယ္ေတြ စုေဝးေနထုိင္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီရြာႀကီးကုိ ေကသမုတၱိရြာ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကာလမရြာရယ္လုိ႔ ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရြာဟာ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြရဲ႕ အစပ္မွာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ၿမိဳ႕သြားတဲ့သူတုိင္းက ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီး သြားၾကရပါတယ္။ အဲဒီလုိ ၾကားခံရြာႀကီး ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္လည္း လူေပါင္းစုံ၊ အယူဝါဒေပါင္းစုံ၊ ဆရာေပါင္းစုံကလည္း ဒီရြာမွာ ဝင္ထြက္သြားလာနားခုိကာ ကုိယ္ပုိင္ အယူအဆေတြကုိ ေဟာေျပာေလ့ရွိၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုိဆရာလာရင္ တစ္မ်ိဳးေျပာ၊ ဒီဆရာလာရင္ တစ္မ်ိဳးေဟာၿပီး အယူဝါဒ အမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ နားၾကားထားရတဲ့ ကာလာမ ရြာသူရြာသားေတြဟာ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဟာၾကားခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဘယ္အယူအဆကုိ လက္ခံၿပီး ဘယ္အယူအဆက အမွန္ဆုိတာ ခဲြျခားဖုိ႔ အေတာ္ကုိ ခက္ခဲေနကာ စိတ္မွာလည္း သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ သံသယေတြပဲ တုိးပြားေနခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။

တစ္ေန႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ အဲဒီကာလာမ ရြာႀကီးကုိ ခရီးတစ္ေထာက္ ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာခဲ့ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဂုဏ္သတင္းနဲ႔ ဘုရားရွင္ ၾကြေတာ္မူလာတဲ့ အေၾကာင္းကုိၾကားေတာ့ ကာလာမရြာသားမ်ားဟာ ဘုရားရွင္ထံ ခ်ည္းကပ္ၿပီး သူတုိ႔ရဲ႕ ခံစားခ်က္ကုိ ေလွ်ာက္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔က “အရွင္ေဂါတမ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေနထိုင္ရာအရပ္သို႔ ေရာက္လာသမွ်ေသာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ဟူသမွ်တို႔သည္ အခ်င္းကာလာမအႏြယ္တို႔ အယူ၀ါဒဟူသမွ်တို႔တြင္ ငါတို႔၏ အယူ၀ါဒသည္သာလွ်င္ အေကာင္းဆံုးၿဖစ္သည္ဟု ေျပာေလ့ရွိၾကသျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႔မွာ မည့္သည့္အယူ၀ါဒ အက်င့္အၾကံဟာ ေကာင္းေၾကာင္းကို မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနၾကရပါသည္ဘုရား”လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ္မူၾကပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ အယူအဆ ျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မိန္႔ေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။

ဗုဒၶဘုရားရွင္က “အခ်င္းကာလာမတုိ႔ သင္တုိ႔သည္ အယူဝါဒတစ္ခုကုိ
၁။ တဆင့္ၾကား႐ံုမွ်ျဖင့္ ဟုတ္ျပီ၊ မွန္ျပီဟု အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၂။ ဘိုးေဘးစဥ္ဆက္ ဆင္းသက္လာေသာ မိ႐ိုးဖလာ အယူဝါဒျဖစ္သည္ဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၃။ ဤအရာသည္ ဤသို႔ျဖစ္သတဲ့ဟူေသာ ေကာလဟလျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၄။ မိမိတို႔သင္ထားေသာ စာမ်ားႏွင့္ ညီညြတ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၅။ မိမိၾကံစည္ထားေသာအၾကံျဖစ္၍ ဟုတ္လွၿပီဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၆။ သူတစ္ပါးတို႔ လုပ္နည္းကိုင္နည္းကို သေဘာက်၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၇။ အေထာက္အထားရွိသည္ဆို၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၈။ မိမိယူဆသည့္ အယူအဆႏွင့္ အယူဝါဒျခင္း တူ႐ံုမွ်ႏွင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၉။ မိမိတို႔ ယံုၾကည္ထိုက္ေသာပုဂၢိဳလ္၏ စကားျဖစ္သည္ဟု ပုဂၢိဳလ္စြဲအားျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၁ဝ။ ငါတို႔၏ ဆရာစကား ျဖစ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊

သင္တို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ “ဤတရားတုိ႔သည္ အကုသို္လ္တရားတုိ႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ အျပစ္ရွိေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ ပညာရွိတို႔ ကဲ့ရဲ႕အပ္ေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စံုလွ်င္ ဤတရားတုိ႔ကုိ ေဆာက္တည္လွ်င္ အက်ိဳးမဲ့ျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏”ဟု သိၾကေသာအခါ ထိုတရားတို႔ကို ပယ္ၾကကုန္ေလာ့။ “ဤတရားတုိ႔သည္ ကုသုိလ္တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ အျပစ္မရွိေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ ပညာရွိတို႔ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာတရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံလွ်င္၊ ဤတရားတုိ႔ကို ေဆာက္တည္လွ်င္ အက်ိဳးရွိျခင္းငွာ ခ်မ္းသာျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏” ဟု သိၾကေသာအခါ ထိုတရားတို႔ကို က်င့္ၾကံၾကကုန္ေလာ့” ဟူ၍ ေဟာၾကားေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ ကာလာမရြာသားေတြဟာ သံသယရွင္းသြားၿပီး ဘယ္လုိအယူအဆကုိ လက္ခံယူဆသင့္တယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ သိျမင္သြားခဲ့ၾကပါတယ္။ (အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၊ တိကနိပါတ္၊ ေကသမုတၱိသုတ္ (ေခၚ) ကာလာမသုတ္)

ဒါက ကာလာမရြာသားမ်ားကုိ ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ အစစ္အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေဟာၾကားခ်က္ကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ ယုတၱိက်မႈကုိ အထင္အရွား ေတြ႕ျမင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အယူဝါဒေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လြတ္လပ္ပြင့္လင္း၊ အျမင္ရွင္းကာ ဉာဏ္ပါသည့္ သေဘာကုိ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သိရွိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူတဲ့ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားေစတဲ့ သေဘာတရားမွာ အရာရာကုိ အဆုိးဘက္က ႐ႈျမင္ကာ ဆီလုိအေပါက္ရွာၿပီး ေဝဖန္မႈသေဘာမ်ိဳးမွ မဟုတ္ဘဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေၾကာင္းက်ိဳးသင့္ၿပီး လက္ေတြ႕ဆန္တဲ့ စိစစ္ေဝဖန္မႈ သေဘာမ်ိဳးဆုိတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္စားေနတဲ့ Critical thinkingရဲ႕ သေဘာက တစ္ခါတစ္ေလ အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ေတြးေခၚေစမႈမ်ိဳး ျဖစ္ေနေပမယ့္ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒကေတာ့ ဒီသေဘာမ်ိဳးကုိေရွာင္းၿပီး ကိုယ္ကုိယ္တုိင္ လက္ေတြ႕လုပ္ေဆာင္ေစကာ ေကာင္းရင္၊ အျပစ္မရွိရင္ လက္ခံလုိက္နာ က်င့္သုံးၿပီး၊ မေကာင္းရင္၊ အျပစ္ရွိရင္ လက္မခံဘဲ ပယ္ဖုိ႔ လမ္းညႊန္ေပးမႈ သက္သက္သာ ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အယူဝါဒ ေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး “ဗုဒၶရဲ႕ အယူဝါဒေတြဟာ လြတ္လပ္ၿပီး ဒီမုိကေရစီဆန္တယ္”လုိ႔ ပညာရွင္မ်ားက ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ထားပါေတာ့။ ဒီမွာအဓိကေျပာခ်င္တာက ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ Critical thinkingအေၾကာင္းေလး နည္းနည္းေျပာခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိဘဇၨဝါဒဟာ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ယုတၱိက်တဲ့ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ ဝါဒျဖစ္ၿပီး Critical thinking ကေတာ့ စိစစ္ပုိင္းျခားတဲ့ အေတြးအေခၚဆုိေပမယ့္ တစ္ခါတရံမွာ အျပစ္ရွာတဲ့ ေဝဖန္ေတြးေခၚမႈမ်ိဳးေတြ ပါဝင္ေနတတ္တယ္ဆုိတာ ခဲြျခားသိေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ Critical thinkingလုိ အေတြးအေခၚမ်ိဳး လုိအပ္ေပမယ့္ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ Critical thinkingမ်ိဳး ျဖစ္ဖုိ႔လည္း လုိအပ္ကာ ဒီလုိအပ္ခ်က္အတြက္ အျပည့္စုံဆုံး အယူဝါဒဟာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒပဲဆုိတာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိပြင့္လင္းၿပီး ယုတၱိက်ကာ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေဝဖန္စိစစ္တဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒမ်ိဳးကို လက္ခံက်င့္သုံးၿပီး ကုိယ့္ရဲ႕အယူဝါဒေရးရာမွာ အမွားမရွိရေအာင္ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကဖုိ႔ အသိေပးတုိက္တြန္းလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အယူဝါဒ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဟာေျပာမႈအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဂုိဏ္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေတြးေခၚမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ ေရာယွက္႐ႈတ္ေထြးလာတဲ့ ဒီလုိေခတ္ကာလႀကီးမွာ အယူအမွား အေတြးအမွားေၾကာင့္ ဘဝအမွားေတြ မျဖစ္ၾကေစဖုိ႔ ကုိယ္ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ အယူဝါဒဟာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒလုိ မွတ္ေက်ာက္အတင္ခံႏုိင္၊ စိစစ္ေဝဖန္ခံႏုိင္တဲ့ အယူဝါဒ ဟုတ္မဟုတ္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ စိစစ္ေဝဖန္ၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးၾကဖုိ႔နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဆုိရင္လည္း ဗုဒၶအလုိေတာ္အတုိင္း ဝိဘဇၨဝါဒီျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းရင္း ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ Critical thinking အေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း ေလ့လာတင္ျပလုိက္ရပါေၾကာင္း…။

မွတ္ခ်က္။ စာေရးဖုိ႔ ကုန္ၾကမ္းရွာေပးတဲ့သေဘာနဲ႔ Critical thinkingအေၾကာင္း ေျပာဆုိေဆြးေႏြးေပးခဲ့တဲ့ ဒကာေတာ္ကုိ အထူးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

Read more »

Facebookက အေမးတစ္ပုဒ္ (၂)

ဘုန္းဘုန္းရဲ႕ facebook (http://www.facebook.com/ashinvicitta)မွာ တင္ထားတဲ့ “ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ျခင္း” ဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္ေအာက္မွာ ေမးထားတဲ့ အေမးေလးတစ္ပုဒ္ပါ။ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းၿပီး သိသင့္တယ္ထင္လုိ႔ ျပန္လည္တင္ျပ ေပးလုိက္ပါတယ္။

ေမး။ ကိုယ္႔ကိုယ္ကို သတ္ေသတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တပည္႔ေတာ္ သိခ်င္တာေလး တစ္ခုကို ေမးေလွ်ာက္ခြင့္ျပဳပါ အရွင္ဘုရား။ အဲဒါ မေမးခင္ လူ (သတၱဝါ) ဟာ မိမိကိုယ္မိမိ အခ်စ္ဆံုးလို႔ တပည္႔ေတာ္ ၾကားနာဖူးပါတယ္ ဘုရား။ အဲဒါ ျမတ္စြာဘုရားေဟာတာ ဟုတ္မဟုတ္ သိခ်င္ပါတယ္။ အကယ္၍ ျမတ္စြာဘုရားက အဲလို ေဟာခဲ့တယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အခ်စ္ဆံုးျဖစ္တဲ့လူဟာ ဘာျဖစ္လို႔ ကိုယ္႔ကိုယ္ကို သတ္ေသရတာလဲ ဆိုတာသိခ်င္ပါတယ္ အရွင္ဘုရား။ ျပီးေတာ့ မိမိကိုယ္မိမိ အခ်စ္ဆံုးပါဆိုတဲ့လူဟာ ဘာျဖစ္လို႔ တစ္ျခားတစ္ေယာက္အတြက္ အသက္ေပးျပီး အေသခံ ၾကပါသလဲ။ ဥပမာ တိုက္ပြဲတစ္ခုခုမွာ ကိုယ္အရမ္းေလးစား ခ်စ္ခင္ရတဲ့ ဗိုလ္ၾကီးအတြက္ အသက္ေပးျပီး အေသခံ ကာကြယ္တဲ့ရဲေဘာ္တို႔၊ သားေလး ကားတိုက္ခံရမွာကို သားကိုတြန္းၿပီး အစားဝင္ ကားအတိုက္ခံၿပီး သားအစား အေသဝင္ခံလိုက္တဲ့မိခင္တို႔ အဲဒီအေၾကာင္းေလး တပည့္ေတာ္ သိခ်င္ပါတယ္ အရွင္ဘုရား ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါ။
သက္ႏုိင္

ေျဖ။ အတၱသမံ ေပမံ နတၳိ - မိမိထက္ ပုိၿပီး၊ ဘယ္သူ႔ကုိမွ၊ မခ်စ္ႏုိင္၊ မိမိကုိယ္ကုိ မိမိအခ်စ္ဆုံး ဆုိတဲ့ဘုရား စကားေတာ္ရွိပါတယ္။ ဒီစကားက ပုထုဇဥ္သတၱဝါမ်ား ျဖစ္တတ္တဲ့ သေဘာကုိ ေျပာထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုထုဇဥ္သတၱဝါေတြဟာ တဏွာမာနဒိ႒ိ တရားမ်ားရဲ႕ လႊမ္းမုိးမႈေၾကာင့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသာ အျမဲေရွးတန္းတင္ကာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ဦးစားေပးမႈေတြ ရွိတတ္တဲ့အတြက္ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အခ်စ္ဆုံးလုိ႔ ထင္ေနတတ္တဲ့ သေဘာကုိ ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတဏွာမာနစတဲ့ တရားေတြေၾကာင့္ မိမိရဲ႕႐ုပ္နာမ္ေတြမွာ တဏွာနဲ႔စြဲလမ္းခ်စ္ခင္ တြယ္တာေနၿပီး အဲဒီလုိ မိမိကုိယ္ကုိ ခ်စ္ခင္မႈေၾကာင့္ပဲ မိမိနဲ႔ပတ္သက္ရာ၊ မိမိခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိး ေလးစားရာေတြမွာလည္း ခ်စ္ခင္တြယ္တာေနမိေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ သတၱဝါအမ်ား ခ်စ္ေလ့ရွိတာက ငါဆုိတဲ့အတၱကုိ ခ်စ္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ အခ်စ္က အတၱကုန္ရာ၊ တဏွာကုန္ရာကုိ ခ်စ္ေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က မိမိကုိယ္ကုိ တကယ္ခ်စ္တယ္လုိ႔ဆုိရင္ ထုိမိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းစြာေစာင့္ေရွာက္ရာ၏လုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစကားေတာ္က ကုိယ့္ကိုယ္ကုိ တကယ္ခ်စ္ရင္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ုိက္ေတြက ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး အက်င့္သီလကုိ ေကာင္းစြာေစာင့္ထိန္းကာ ကိေလသာကုန္ရာကုိ သုတ္သင္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းေတာ္မူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ေလာကသားေတြကေတာ့ တဏွာေပမစတဲ့ စဲြလမ္းမႈေတြနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အခ်စ္ဆုံးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနၾကတဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာႀကီးကို အခ်စ္ဆုံးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ငါ့စိတ္မွာ၊ ငါ့ခႏၶာမွာ ေသာကေတြ ဒုကၡေတြ ျဖစ္လာခဲ့ရင္ မခံမရပ္ႏုိင္ျဖစ္ၿပီး မထူးပါဘူးကြာဆုိကာ ေနာက္ဆုံးကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသသြားတဲ့အထိ ျဖစ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီခႏၶာႀကီးနဲ႔ ဒီစိတ္ခံစားမႈကုိ ခ်စ္လြန္းလုိ႔ ျဖစ္တာပါ။ သာမန္ေတြးရင္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ခ်စ္တဲ့သူက ဘာလုိ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသမွာလဲလုိ႔ ေတြးစရာရွိပါတယ္။ ဒီလုိခ်စ္လုိ႔လည္း ဒီ႐ုပ္နာမ္မွာ ဒီထက္ပုိၿပီး ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ဒုကၡေတြ မခံစားေစလုိ၊ မျဖစ္ေပၚေစလုိလုိ႔ ငါဆုိတဲ့တဏွာအစဲြ၊ ဒီ႐ုပ္ဒီခႏၶာျပတ္ရင္ ၿပီးတာပဲဆုိတဲ့ ဒိ႒ိအစဲြစတာေတြေၾကာင့္ ကုိယ့္ကုိယ္သတ္ေသၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသသြားသူ အေတာ္မ်ားမ်ားကုိ ၾကည့္ရင္စိတ္ခ်မ္းသာလုိ႔၊ ေပ်ာ္လုိ႔၊ အယူအဆမွန္လုိ႔ သတ္ေသသြားၾကတယ္ဆုိတာ မရွိပါဘူး။ ဒုကၡမ်ားလုိ႔၊ အယူမွားလုိ႔ ျဖစ္တာေတြပဲ မ်ားေနတာကုိ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ တကယ္ခ်စ္လုိ႔မဟုတ္ပါဘူး။ မခ်စ္လုိ႔ လုပ္ၾကတာပါ။ တကယ္ခ်စ္ရင္ ဒီဒုကၡေတြျဖစ္ေစတဲ့ တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိစတဲ့ တရားေတြကုိပဲ သတ္ႏုိင္ေအာင္ၾကိဳးစားၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိပဲ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ တဏွာနဲ႔ စဲြလမ္းမႈတင္ မလုံေလာက္ဘဲ ကုိယ္ခ်စ္ရတဲ့သူ၊ ကုိယ္ေလးစားရတဲ့သူ စတာေတြအထိ ဆက္စပ္ကာ စဲြလန္းတတ္တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီလုိငါစဲြေလးေတြေၾကာင့္ ငါ့သားေလး တစ္ခုခုျဖစ္မွာကုိ စုိးရိမ္တာ၊ ငါ့ဆရာ တစ္ခုခုျဖစ္မွာကုိ စုိးရိမ္တာေတြျဖစ္ၿပီး သူတုိ႔ေတြဘာမွ မျဖစ္ေအာင္ ကာကြယ္လုိၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ငါေလးေတြက ဦးစီးထားၾကလုိ႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကပ္ၿပီးေျပာေၾကးဆုိရင္ အဲဒီသူေတြ သူမ်ားသားသမီး အတြက္ဆုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အေသခံမလား၊ သူမ်ားက ေလးစားၾကည္ညိဳရတဲ့ သူမ်ားဆရာသမားအတြက္ဆုိ ဒီလုိ လုပ္ႏုိင္မလားဆုိေတာ့ ငါ့သားသမီးမွ မဟုတ္တာ၊ ငါ့ဆရာမွ မဟုတ္တာ စတာေတြ ျဖစ္ေပၚလာေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ငါဆုိတဲ့ အတၱကုိခ်စ္ေနတဲ့ လဲြေနတဲ့ အခ်စ္လဲြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ တကယ္ခ်စ္ရင္ ခုနေျပာသလုိ အက်င့္သီလကုိ ေကာင္းေအာင္လုပ္ၿပီး ကိေလသာ တဏွာကုန္ရာကုိပဲ ႀကိဳးစားၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

Read more »

ၾကားသိေနရ ရွတတ…

ဘာရယ္မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုန္းဘုန္းပတ္ဝန္းက်င္မွာ ေတြ႕ရျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ သိရတတ္တဲ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အားမလုိအားမရ ျဖစ္ရတဲ့၊ စိတ္ထဲရင္ထဲမွာ ရွတတျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းေလးေတြ နည္းနည္း ေျပာၾကည့္မလားလုိ႔ပါ။ ဒီလုိေျပာလုိ႔ လူ႔ကိစၥဝင္႐ႈတ္တယ္ဆုိၿပီး အျပစ္တင္ခ်င္သူေတြလည္း တင္ၾကပါေစ၊ အျပစ္ျမင္သူေတြလည္း ျမင္ၾကပါေစ၊ အျပစ္ျမင္ၿပီး ျပဳျပင္သူေတြလည္း ျပင္ၾကပါေစ၊ မျပဳျပင္လုိ႔ ဟုိထင္ဒီထင္ ထင္မယ္ဆုိလည္း ထင္ၾကပါေစေပါ့။ ဘုန္းဘုန္းကေတာ့ ေကာင္းေစခ်င္တဲ့ ေစတနာ အရင္းခံနဲ႔ ဘုန္းဘုန္းတစ္သီး ပုဂၢလ အေနနဲ႔ တင္ျပသင့္တာေလးေတြ၊ အသိေပးသင့္တာေလးေတြေတာ့ အသိေပးရဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေကာင္းျမင္လုိ႔ ေျပာင္းျပင္သြားသူ တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ စသည္ ရွိသြားတယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဘယ္သူေတြဘာေျပာေျပာ ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ စာေတြေရးေပးေနရက်ိဳး၊ တစ္လုံးတစ္ပါဒ အသိမွ်ေပးရက်ိဳး နပ္ၿပီလုိ႔ ခံယူမိပါတယ္။ ဘယ္သူမွ ျပင္သူမရွိဘူးဆုိေတာ့လည္း ဖတ္မိသူေတြ ဗဟုသုတလုိ႔ပဲ သေဘာထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေျပာခ်င္တာက အမိႏိုင္ငံေတာ္ကေန ထြက္လာၿပီးမွ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာ ဘာျဖစ္လုိ႔ ညာျဖစ္လုိ႔ဆုိတဲ့ ျပႆနာေတြပါ။ အဲဒီျပႆနာေတြကလည္း အလုပ္ထဲမွာ ျဖစ္တဲ့ျပႆနာ၊ အလုပ္ရွင္က ဖိႏွိပ္လုိ႔ ျဖစ္ရတဲ့ ျပႆနာေတြဆုိရင္ေတာ့ အထူးေျပာစရာ မရွိပါဘူး။ ဒီလုိကိစၥမ်ိဳး ဆုိရင္ေတာ့ ဒါဟာ လူသားခ်င္း စာနာေထာက္ထားမႈ အျပင္ လူ႔အခြင့္အေရး၊ အလုပ္သမား အခြင့္အေရးေတြအရ ေျပာသင့္ေျပာထုိက္၊ တုိင္သင့္တုိင္ထုိက္တာေတြ ျဖစ္လို႔ လုပ္ကုိလုပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပႆနာက လုပ္ငန္းခြင္ အျပင္မွာ ျဖစ္ၾကတဲ့ ျပႆနာေတြပါ။ ဒီျပႆနာေတြကလည္း ဘယ္သူမွလုပ္လုိ႔ ျဖစ္တာမဟုတ္ဘဲ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္လုပ္လုိ႔ ျဖစ္ခဲ့ၾကရတဲ့ ျပႆနာေတြပဲ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ အဲဒါကုိပဲ ဟုိဟာမေကာင္းလုိ႔၊ ဒါမေကာင္းလုိ႔၊ ဟုိလူေၾကာင့္၊ ဒီလူေၾကာင့္ စသျဖင့္ ဆုိလာျပန္ေတာ့ ဘယ္သူ႔ကုိဘယ္လုိသြားၿပီး ဘာလုပ္ေပးရမွန္းကုိ မသိရတာေတြလည္း ရွိေနတတ္တဲ့ အျဖစ္ပါ။ ဆုိၾကပါစုိ႔။ အရက္ဆုိင္သြားၿပီး အရက္အမူးလြန္ကာ ရန္ျဖစ္ၿပီး အ႐ုိက္ခံရတဲ့ ျပႆနာေတြ၊ ကာရာအုိေကခန္းသြားၿပီး အျပန္လမ္းမွာ မူးယဇ္ေအာ္ဟစ္ေနတဲ့အတြက္ သူမ်ားက တုိင္လုိ႔ရဲစခန္းကုိ ေရာက္ရတဲ့ ျပႆနာေတြ၊ လမ္းေပၚမွာမူးၿပီး လူမုိက္ေတြက ႐ုိက္လုိ႔အသားအနာခံကာ ျပန္လာရတဲ့ ျပႆနာေတြ၊ ႏုိက္ကလပ္မွာသြားၿပီး ကခုန္ေသာက္စားၾကၿပီး ရန္ျဖစ္ရာက တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ႐ုိက္ၾကလုိ႔ ကဲြၾကၿပဲၾက ႐ုံးေရာက္ဂတ္ေရာက္ၾကရတဲ့ ျပႆနာေတြ စတာေတြဟာ ဘယ္သူေၾကာင့္ ဘယ္ဝါေၾကာင့္လုိ႔ အျပစ္ပုံခ်ၾကတာထက္ အဓိကတရားခံကေတာ့ ကုိယ္ကအဲဒီလုိ ေနရာမ်ိဳးကုိ ေရာက္သြားမိခဲ့ၾကတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ခ်ိဳ႕လည္း ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ လူငယ္သဘာဝ အလုပ္ပင္ပန္းေတာ့ စိတ္ေျဖတတ္တဲ့ သေဘာေလးေတြ ရွိတတ္တာေပါ့တဲ့။ ဒါလည္း မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပႆနာ မျဖစ္ေစတဲ့ စိတ္ေျဖနည္းေလးေတြနဲ႔ ေျဖမယ္ဆုိရင္ေတာ့ အေကာင္းဆုံးေပါ့။ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာလာၿပီး ျပႆနာ ျဖစ္ရင္ေတာ့ သူ႔ႏုိင္ငံ သူ႔စည္းကမ္းအတုိင္း အေရးယူခံရမွာ အမွန္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတာင္မွ ဒီႏုိင္ငံမွာ အမ်ားႀကီးေတာ္ေသးတယ္လုိ႔ ေျပာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာ္တယ္ဆုိေပမယ့္ လြန္လာရင္ေတာ့ အေျခအေနအရ ဥပေဒဆုိတာ ေျပာင္းလာတတ္ပါတယ္။ အခုဆုိရင္ ရန္ျဖစ္တဲ့သူေတြမွာ တစ္ခ်ိဳ႕က ရန္ျဖစ္ေအာင္ တမင္လုပ္ကာ အထုိးခံၿပီး အေလ်ာ္ေတာင္းတာေတြ ရွိတဲ့အတြက္ အခုေနာက္ပုိင္း ကုိရီးယား အစုိးရက ရန္ျဖစ္ရင္ ဘယ္လုိပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ႏွစ္ဘက္လုံး အေလ်ာ္ေပးရမယ္ဆုိတာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒါဟာ ရန္ျဖစ္သူ အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဥပေဒကလည္း ေျပာင္းလာေပးရတာေတြ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ေလာကေတာင္ ကုိရီးယား သတင္းဌာနတစ္ခုက လႊင့္သြားတာ ေတြ႕လုိက္ရပါေသးတယ္။ ႏုိင္ငံျခားသားေတြ အခ်င္းခ်င္း အုပ္စုဖဲြ႕ၿပီး ညညဆုိ မူးၿပီးေသာင္းက်န္းကာ ရန္ျဖစ္ေနတတ္တဲ့အတြက္ အဲဒီရပ္ကြက္မွာရွိတဲ့ အိမ္ရွင္ႏုိင္ငံသားေတြဆုိ ညေမွာင္ရင္ အျပင္ေတာင္ မထြက္ရဲသလုိ ျဖစ္ရေၾကာင္း ကုိယ့္ႏုိင္ငံမွာလာၿပီး ေသာင္းက်န္းၾကတဲ့ ဒီလုိႏုိင္ငံျခားသား အခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ ကုိယ့္ႏုိင္ငံသားေတြေတာင္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားလာလႈပ္ရွားမႈ မလုပ္ရဲတာေတြ ျဖစ္လာတဲ့အေပၚမွာ ကုိရီးယားအစုိးရက ႏုိင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြ လုပ္လာဖုိ႔ ျဖစ္လာႏုိင္စရာရွိေၾကာင္း စသျဖင့္ ထုတ္လႊင့္သြားတာကုိ ၾကည့္လုိက္ရပါတယ္။ ဥပေဒအတည္ျပဳၿပီး တစ္မ်ိဳးၿပီးတစ္မ်ိဳး ေပၚလာမယ္ဆုိရင္ အေနၾကပ္လာမွာက ႏုိင္ငံျခားသားေတြပဲ ျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုိဆုိးတာက အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျပည္ေတာ္မျပန္ႏုိင္ေသးဘဲ တရားမဝင္ အလုပ္သမားအျဖစ္ ေနေနရတဲ့ ျမန္မာအလုပ္သမားေတြအတြက္ သြားေရးလာေရး အေနၾကပ္လာႏုိင္တဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သိတဲ့အတုိင္း သူမ်ားႏုိင္ငံမွာ တရားဝင္ အျဖစ္နဲ႔ ေနရတာနဲ႔ တရားမဝင္ ေနေနရတာ လြတ္လပ္မႈ အေနနဲ႔ အမ်ားႀကီးကုိ ကြာျခားပါတယ္။ တရားမဝင္အျဖစ္ ေနေနရတဲ့ အလုပ္သမားေတြရဲ႕ ဘဝဟာ က်ီးလန္႔စာ စားေနရတဲ့ ဘဝမ်ိဳးပါ။ ဘယ္အခ်ိန္မွာမိလုိ႔ ဘယ္ေတာ့ ျပန္ရမယ္ဆုိတာ ဘယ္လုိမွ မွန္းဆလုိ႔ မရတဲ့ အေျခအေနပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ အေျခအေနမ်ိဳးမွာမွ တစ္ခ်ိဳ႕က ကုိယ္အုိ (အုိဗာစေတး) ေနရတဲ့ ဘဝကုိ ေမ့ထားၿပီး စိတ္လြတ္ကုိယ္လြတ္ ေသာက္စားေပ်ာ္ပါးေနၾကတာေတြ ရွိေနျပန္ပါတယ္။ မမိေသးရင္ေတာ့ ေကာင္းတာေပါ့။ မိသြားမယ္ဆုိရင္ အက်ိဳးယုတ္တာက ကုိယ္ပဲျဖစ္ေနမွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အုိဗာစေတးေတြရဲ႕ ဘဝဟာ အဲဒီေလာက္ကုိ စိတ္က်ဥ္းၾကပ္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါတခါက်ေတာ့လည္း ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ေနရမယ့္ ကုိယ့္ဘဝကုိေမ့ၿပီး အစြန္းလြတ္ လုပ္တတ္ၾကတဲ့ ကုိေရႊအုိေတြရဲ႕ လုပ္ရပ္ေတြက ျပႆနာကုိ ဖိတ္ေခၚေနတဲ့ သေဘာလုိ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ သတိေပးတဲ့သူေတြက ေပးေနေပမယ့္ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္က မဆင္ျခင္ေတာ့လည္း ဘာတတ္ႏုိင္မွာလဲေပါ့။ အုိဗာစေတးနဲ႔ ေနေနရတာ အၿမဲစုိးရိမ္ေနရတဲ့အတြက္ မလုိအပ္ဘဲ အုိသြားတဲ့ ေကာင္ေလးတစ္ေယာက္ကုိၾကည့္ၿပီး ဒကာတစ္ေယာက္က ဒီလုိတရားဝင္ဘဝမ်ိဳး ေငြေပးၿပီး ဝယ္လုိ႔ရရင္ ဝယ္လုိက္ခ်င္ေသးတယ္လုိ႔ေတာင္ ေျပာဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေျပာခံရသူကေတာ့ သူမဟုတ္သလုိပါပဲ။

တစ္ခ်ိဳ႕လည္း (၆)ႏွစ္ေနလုိ႔ရတဲ့ တရားဝင္ အလုပ္သမားဘဝကုိ တစ္လႏွစ္လ၊ ေျခာက္လတစ္ႏွစ္၊ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္နဲ႔ တရားမဝင္ ျဖစ္သြားၾကတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က အေျခအေနရ မအုိမျဖစ္လုိ႔ အုိလုိက္ရတာေတြ ရွိတတ္ေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ တရားမဝင္ျဖစ္ေအာင္ ကုိယ့္ဖာသာကုိယ္ လုပ္ယူသလုိ ျဖစ္လုိ႔ကုိ အုိသြားတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အသိဒကာေလး တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ဆုိရင္ စက္႐ုံေတြ တစ္႐ုံၿပီး တစ္႐ုံေျပာင္းလြန္းလုိ႔ကုိ အုိသြားၾကရတဲ့ အျဖစ္ေတြ ရွိပါတယ္။ အမွန္ဆုိရင္ တရားဝင္အေနနဲ႔ အီးႏုိင္းအလုပ္သမား တစ္ေယာက္ဟာ စက္႐ုံသုံး႐ုံအထိ ေျပာင္းခြင့္ရွိပါတယ္။ သုံး႐ုံထက္ေက်ာ္ရင္ေတာ့ တရားမဝင္ေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီလုိ ဥပေဒရွိတာကုိ သိရဲ႕နဲ႔ တစ္ခ်ိဳ႕က ဘယ္႐ုံက ဘာျဖစ္လုိ႔၊ ဘယ္သူေတြက ဘယ္လုိဆက္ဆံလုိ႔၊ ဘယ္သူနဲ႔ ဘာျဖစ္လုိ႔၊ ဘယ္အလုပ္က ဘယ္လုိျဖစ္လုိ႔ စသျဖင့္ အေၾကာင္းမ်ိဳးစုံျပၿပီးေတာ့ကုိ ေျပာင္းၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေသခ်ာေတြးၾကည့္ေတာ့ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ၊ ကုိယ့္အိမ္၊ ကုိယ့္ကုမၸဏီ၊ ကုိယ့္စက္႐ုံမွ မဟုတ္တာပဲ။ တစ္ခုမဟုတ္ တစ္ခုကေတာ့ အဆင္မေျပတာ ရွိေနမွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီႏုိင္ငံမွာ ဒီအလုပ္လုပ္ဖုိ႔ ေခၚကတည္းကုိက သူ႔ႏုိင္ငံသားေတြ မလုပ္ႏုိင္တဲ့ အလုပ္မွာ ခုိင္းဖုိ႔ေခၚတာျဖစ္ေတာ့ သူေ႒းသားလုိေတာ့ ဘယ္ေနလုိ႔ ရႏုိင္မွာလည္းေပါ့။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ၊ ကုိယ့္အိမ္မွာ ဘယ္လုိပဲ ေျခေမႊးမီးမေလာင္၊ လက္ေမႊးမီးမေလာင္တဲ့ ဘဝနဲ႔ ေနခဲ့ရေနခဲ့ရ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာေတာ့ ပူတာေအးတာ၊ ထိတာရွတာေတြကေတာ့ ရွိကုိရွိေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ အတတ္ႏုိင္ဆုံး သည္းခံရမယ့္ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းခြင္မွာ သိပ္ၿပီးလူမဆန္ ျဖစ္လာတယ္၊ က်န္းမာေရးကုိ ထိခုိက္လာတယ္၊ အသက္အႏၲရာယ္အထိ ရွိလာႏုိင္တယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ေျပာင္းသင့္ရင္ေျပာင္း၊ တုိင္သင့္ရင္ တိုင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲလုိမွ မဟုတ္ရင္ေတာ့ အတတ္ႏုိင္ဆုံး သည္းခံတာ ေကာင္းပါတယ္။

ေျပာလက္စနဲ႔ ေျပာရပါဦးမယ္။ တစ္ေလာက ဒကာေလးတစ္ေယာက္ ေက်ာင္းမွာတည္းခ်င္လုိ႔ဆုိၿပီး ေရာက္လာပါတယ္။ သူလည္းအေျပာင္းအေရြ႕ အေတာ္နာမည္ၾကီးတယ္ဆုိတာပါပဲ။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ အလုပ္ေျပာင္းၿပီး ေက်ာင္းေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြ ရွိေပမယ့္ မေကာင္းေက်ာင္းပုိ႔တာေတာ့ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ ေက်ာင္းေရာက္သြားရင္ ေကာင္းမ်ားေကာင္းသြားေလမလားဆုိတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္ၾကမွာပါ။ ေက်ာင္းဆုိတာကေတာ့ ေလွ်ာက္လာရင္ လက္ခံေပးရမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းေနရင္ ေက်ာင္းစည္းကမ္းနဲ႔ အညီေတာ့ ေနေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ကုိေျပာေတာ့ “တင္ပါ ေက်ာင္းစည္းကမ္းအတုိင္း ေနပါမယ္ဘုရား”လုိ႔ ေလွ်ာက္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူေနခ်င္သလုိ ေနေနတာနဲ႔ ေက်ာင္းကေန အလုပ္အျမန္ရွာဖုိ႔ ေျပာရင္း တျခားကုိ သြားခုိင္းရပါတယ္။ ဘာရယ္မဟုတ္ပါဘူး။ စည္းကမ္းအတုိင္းကေတာ့ ရွိရမွာေပါ့။ ေက်ာင္းစေရာက္တဲ့ေန႔က သူ႔ၾကည့္ရတာ တစ္႐ုံၿပီး တစ္႐ုံေျပာင္းေနတာသိေတာ့ ဘုန္းဘုန္းက အခုမင္းဘယ္ကေန ေျပာင္းလာတာလဲဆုိေတာ့ ဟုိဂေယာင္ဂ်ဴးဘက္က ေျပာင္းလာတာပါဘုရားတဲ့။ အဲဒီမွာ အလုပ္ အဆင္မေျပဘူးလားဆုိေတာ့ အလုပ္က ေကာင္းပါတယ္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္က ဒယ္ဂူးမွာရွိတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ ေဝးၿပီး ေတာထဲမွာ ေရာက္ေနေတာ့ အဆင္မေျပတာနဲ႔ ေျပာင္းလာတာပါ၊ အေဝးႀကီးမွာ တပည့္ေတာ္ တစ္ေယာက္ထဲ ျဖစ္ေနလုိ႔ပါဘုရားတဲ့ေလ။ “ျဖစ္မွျဖစ္ရေလကြာ၊ ဟုိး အေဝးႀကီးမွာ ရွိေနတဲ့ ျမန္မာျပည္ကေတာင္ ဒီအထိေရာက္လာၿပီးမွ ဒါေလးကုိ ေဝးတယ္ဆုိေတာ့ မင္းဟာက ဘယ္လုိလုပ္မလဲ”လုိ႔ သူ႔ကုိ က႐ုဏာသက္တဲ့ သေဘာနဲ႔ေတာင္ ဘုန္းဘုန္းက ေျပာလုိက္မိပါေသးတယ္။ သူကေတာ့ မထူးပါဘူး။ အမ်ားအေျပာအရ ဘယ္သူကသူ႔ကုိ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေျပာေျပာ သူကေတာ့ ဘာမွမျဖစ္၊ ဘာမွမခံစားရတဲ့သူလုိပါပဲ ဘုရားတဲ့။ ဘုန္းဘုန္းမွာ အင္းလုိ႔သက္ျပင္းခ်႐ုံကလဲြၿပီး ဘာမွကုိ ေျပာစရာ မရွိေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကေလးေတြကလည္း ၾကာေလမ်ားေလမ်ား ျဖစ္ေနသလားလုိ႔ေတာင္ ထင္မိပါတယ္ဘုရားလုိ႔ တုိက္တုိက္ဆုိင္ဆုိင္ ဒကာတစ္ေယာက္က ေလွ်ာက္သြားပါေသးတယ္။

ရွိပါေစေတာ့။ ေျပာမယ္ဆုိရင္ ေျပာစရာေတြက အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ အခုလုိေျပာေနတာက ကုိယ့္ႏုိင္ငံ၊ ကုိယ့္လူမ်ိဳးအေၾကာင္းကုိ စာတစ္တန္ေပတစ္တန္နဲ႔ အျပစ္ျပၿပီး ဂုဏ္သိကၡာခ်ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေကာင္းတဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီးထဲက တစ္ခ်ိဳ႕တစ္ခ်ိဳ႕ကုိသာ ကုိယ့္ဘဝေလးေတြကုိ သတိရၿပီး ႀကိဳးစားေစခ်င္တဲ့ သေဘာနဲ႔ ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ မုန္းလုိ႔၊ မတည့္လုိ႔၊ ၾကည့္မရလုိ႔ အျပစ္ေတြ ေဖာ္ေပးေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔လုိ သူေတြကမွ အမွားေလးေတြကုိ ေထာက္မျပရင္ ဘယ္သူက ေထာက္ျပၿပီး ျပဳျပင္ေပးမွာလဲလုိ႔ ေတြးမိၿပီး ေကာင္းေစခ်င္တဲ့ ေစတနာ၊ ျပဳျပင္ေစခ်င္တဲ့ ေစတနာ၊ အသုံးနဲ႔အျဖဳန္း၊ အမွားနဲ႔အမွန္၊ ျဖစ္သင့္တာနဲ႔ ျဖစ္ခ်င္တာေတြကုိ ေရြးခ်ယ္ကာ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာ စိတ္ဆင္းရဲ၊ ကုိယ္ဆင္းရဲ ေနေနရတဲ့ ဘဝကေန ႐ုန္းထြက္ကာ အက်ိဳးရလာဘ္ေကာင္း တစ္ခုခု ရေစခ်င္တဲ့ ေစတနာ၊ က႐ုဏာ၊ ၿပီးေတာ့ စစ္မွန္တဲ့ ေမတၱာ သက္သက္နဲ႔ မီးေမာင္းထုိးျပလုိျခင္းေၾကာင့္ပဲ ေျပာေပးရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေပၚမွာေတာ့ နားလည္ေပးႏုိင္လိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ေတြ႕ရျမင္ရ ၾကားရတာေလးေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနေပမယ့္ ကုိယ့္လူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စိတ္မေကာင္းစရာေလးေတြ ၾကားရတုိင္း ရင္ထဲစိတ္ထဲမွာ အားမလုိ အားမရ ရွတတျဖစ္ရတဲ့ ဘုန္းဘုန္းတစ္ပါးအေနနဲ႔ ဒီလုိရွတတ ျဖစ္စရာေလးေတြကုိ အသိေပးတင္ျပရင္း ရွတတျဖစ္ရတဲ့ စိတ္အစဥ္ကုိ ေကာင္းသတင္းေလးေတြနဲ႔ လွတတျဖစ္ေအာင္ အလွဆင္ႏုိင္ၾကဖုိ႔ ကုိရီးယားေရာက္ ေရႊျမန္မာအခ်ိဳ႕ကုိ အသိေပးရင္း ကုိယ့္ဘဝကုိ ကုိယ္အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ေအာင္သာ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းစကားပါး လုိက္ရပါတယ္။

ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ ရွတတသတင္းေတြကေန လွတတ သတင္းမ်ားအျဖစ္ ေစာင့္ေမွ်ာ္နားေထာင္ရင္း….

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား