ေရႊသေဘာနဲ႔ ေရႊမေနာ…

ျမန္မာအမ်ားစုဟာ ေရႊကုိ သေဘာက် ႏွစ္သက္ေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အၿမဲေရႊနဲ႔ တင္စားၿပီး ေျပာဆုိေလ့ရွိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာအမ်ားဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ “ေရႊျမန္မာ၊ ေရႊလူမ်ိဳး၊ ေရႊညီအစ္ကုိ” စသျဖင့္ တင္စားေျပာဆုိေလ့ ရွိပါတယ္။ အေနစုပ္ေပမယ့္ ေရႊထုတ္တဲ့ ျမပ၀ါဆုိသလုိ တုိင္းျပည္မဲြ၊ လူမဲြျဖစ္ေနၾကေပမယ့္ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိ တင္စား ေျပာဆုိၾကတာ ေတြကေတာ့ မမဲြၾကပါဘူး။ ခက္တာက အေျပာတျခား အလုပ္တျခား ျဖစ္ေနၿပီး ေရႊစိတ္ေတြ မဲြေနတာ၊ ေရႊစိတ္ေတြ ေပ်ာက္ေနၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရႊအစစ္မျဖစ္ဘဲ ေရႊညစ္ေတြ ျဖစ္ေနျပန္ေတာ့ ေရႊရဲ႕တန္ဘုိးလည္း က်ေနၾကသလုိ ေရႊညစ္ေတြနဲ႔ ရွိေနတဲ့ စိတ္ဟာလည္း ေရႊစိတ္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အညစ္အေၾကး အျပည့္နဲ႔ ရႊံ႕စိတ္ေတြ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ေရႊအစစ္ဆုိတာ အညစ္အေၾကးကင္းမွ ေတာက္ပလာမွာ ျဖစ္သလုိ ျမန္မာတစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ မေနာလုိ႔ေခၚတဲ့ စိတ္မွာလည္း အညစ္အေၾကးကင္းမွ သန္႔ရွင္းၾကည္လင္ကာ ေရႊမေနာလုိ႔ေခၚတဲ့ ေရႊစိတ္ရွိတဲ့ ေရႊျမန္မာေတြ ျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အညစ္အေၾကးကင္းတဲ့ ေရႊနဲ႔ အညစ္အေၾကကင္းတဲ့ စိတ္ ေပါင္းစပ္ႏုိင္မွသာ သန္႔စင္ေတာက္ပတဲ့ ေရႊစိတ္ေတြ ေရာက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ေရႊစိတ္ေတြရွိမွလည္း ေရႊျမန္မာဆုိတဲ့ အေခၚအေ၀ၚ အသုံးအႏႈန္းနဲ႔ ကုိက္ညီမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဗုဒၶစာေပမွာ ျမတ္ဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ “သတၱ၀ါမ်ား အေနနဲ႔ အညစ္အေၾကးကင္းၿပီး သန္႔စင္တဲ့ စိတ္ေတြ ပုိင္ဆုိင္ထားတဲ့ ေရႊစိတ္ရွိတဲ့သူေတြ ျဖစ္ေစဖုိ႔” ေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတာ္မ်ား အမ်ားအျပား ရွိပါတယ္။ အဲဒီအထဲကမွ ဥပကၠိေလသသုတ္ကေတာ့ အထင္ရွားဆုံး သုတ္တစ္သုတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသုတ္ေတာ္မွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က စိတ္ကုိ ေရႊနဲ႔တင္စားၿပီး ေဟာၾကားထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေရႊစိတ္ရွိတဲ့ ေရႊလူေတြျဖစ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားေနထုိင္ က်င့္ႀကံသင့္တာေတြကုိ ညႊန္ျပေတာ္မူပါတယ္။

ျမတ္ဗုဒၶက
“ရဟန္းတုိ႔ ေရႊ၏ အညစ္အေၾကးတုိ႔သည္ ငါမ်ိဳးတုိ႔တည္း။ အဘယ္ငါးမ်ိဳးတုိ႔နည္းဟူမူ-
၁။ သံ
၂။ ေၾကး
၃။ သလဲြစင္ (ခဲမျဖဴ)
၄။ သလဲြမည္း (ခဲပုပ္)
၅။ ေငြ
တုိ႔တည္း။ ရဟန္းတုိ႔ ဤသည္တုိ႔ကား ေရႊ၏ အညစ္အေၾကးတုိ႔တည္း။

ရဟန္းတုိ႔ ယင္းအညစ္အေၾကးတုိ႔ျဖင့္ ညစ္ႏြမ္းေသာေရႊသည္ ႏူးညံ့မႈလည္းမရွိ၊ လက္ေကာက္နားေတာင္း စသည္ျပဳလုပ္၍လည္း မျဖစ္၊ အေရာင္လည္း မထြက္၊ ၾကြပ္ဆပ္ေသာ သေဘာလည္းရွိ၏၊ အလုပ္ခြင္သုိ႔လည္း ေကာင္းစြာ မေရာက္ႏုိင္။ ရဟန္းတုိ႔ ဤအညစ္အေၾကး ငါးမ်ိဳးတုိ႔မွ ကင္းလြတ္ေသာ အခါ၌မူကား ထုိေရႊသည္ ႏူးလည္းႏူးည့ံ၏၊ လက္၀တ္တန္ဆာမ်ားလည္း ျပဳလုပ္၍ျဖစ္၏၊ အေရာင္လည္းထြက္၏၊ ၾကြပ္ဆတ္ေသာ သေဘာလည္း မရွိ၊ အလုပ္ခြင္သုိ႔လည္း ေကာင္းစြာေရာက္ႏုိင္၏။ အကယ္၍ အလုိရွိမူ အညစ္အေၾကး ကင္းေသာ ထုိေရႊျဖင့္ အလုိရွိရာ အက်ိဳးကုိ ၿပီးေစႏုိင္၏။

ရဟန္းတုိ႔ ဤအတူသာလွ်င္ စိတ္၏ အညစ္အေၾကးတုိ႔သည္ ဤငါးမ်ိဳးတုိ႔တည္း။ အဘယ္ငါးမ်ိဳးတုိ႔နည္း ဟူမူ
၁။ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ား၌ လုိလားတပ္မက္မႈ ကာမစၧႏၵ
၂။ သူတပါးအက်ိဳးကုိ ပ်က္စီးေစလုိမႈ ဗ်ာပါဒ
၃။ ေလးလံထုိင္းမႈိင္းမႈ ထိနမိဒၶ
၄။ ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ ေနာင္တရမႈ ဥဒၶစၥ ကုကၠဳစၥ
၅။ သံသယႏွင့္ မေ၀ခဲြႏုိင္မႈ ၀ိစိကိစၧာ
တုိ႔တည္း။ ရဟန္းတုိ႔ ဤသည္တုိ႔ကား စိတ္၏အညစ္အေၾကး ငါးမ်ိဳးတုိ႔တည္း။

ရဟန္းတုိ႔ ယင္းအညစ္အေၾကးတုိ႔ျဖင့္ ညစ္ႏြမ္းေသာ စိတ္သည္ ႏူးညံ့မႈလည္းမရွိ၊ အလုိရွိသည္ကုိ ျပဳလုပ္၍လည္း မျဖစ္၊ အေရာင္လည္း မထြက္၊ ၾကြပ္ဆတ္ေသာ သေဘာလည္းရွိ၏၊ အာသေ၀ါတရားတုိ႔ ကုန္ခမ္းရန္လည္း ေကာင္းစြာမတည္ၾကည္။ ရဟန္းတုိ႔ ဤအညစ္အေၾကး ငါးမ်ိဳးတုိ႔မွ ကင္းလြတ္ေသာ အခါ၌မူကား ထုိစိတ္သည္ ႏူးလည္းႏူးည့ံ၏၊ အလုိရွိသည္ကုိ ျပဳလုပ္၍လည္း ျဖစ္၏၊ အေရာင္လည္းထြက္၏၊ ၾကြပ္ဆတ္ေသာ သေဘာလည္းမရွိ၊ အာသေ၀ါတရားတုိ႔ ကုန္ခမ္းရန္လည္း ေကာင္းစြာတည္ၾကည္၏။ အကယ္၍ အလုိရွိမႈ အညစ္အေၾကးကင္းေသာ ထုိစိတ္ျဖင့္ အလုိရွိရာ အက်ိဳးကုိ ၿပီးေစႏုိင္၏…”
(အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၊ ပဌမပဏၰာသ၊ ပဥၥဂႋက၀ဂ္၊ ဥပကၠိေလသသုတ္) စသျဖင့္ ေရႊနဲ႔စိတ္ကုိ တင္စားၿပီး အညစ္အေၾကးကင္းတဲ့ ေရႊစိတ္ေတြရွိဖုိ႔ ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ ဒါက ဥပကၠိေလသသုတ္မွာ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူတဲ့ ေရႊနဲ႔ စိတ္အေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေဒသနာေတာ္အရ ေရႊကုိခ်စ္တဲ့ ေရႊခ်စ္သူေတြ အေနနဲ႔ အညစ္အေၾကးကင္းတဲ့ ေရႊအစစ္ကုိ ရယူပုိင္ဆုိင္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိသလုိ အညစ္အေၾကးကင္းတဲ့ စိတ္ကုိလည္း ပုိင္ဆုိင္ထားဖုိ႔ လုိေၾကာင္း၊ ဒါမွသာ တန္ဘုိးရွိတဲ့ ေရႊစိတ္ပုိင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း နားလည္သေဘာေပါက္ ႏုိင္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဘယ္သူမဆုိ ေရႊကုိခ်စ္ေပမယ့္ သန္႔ရွင္းမႈမရွိတဲ့ ေရႊအတုကုိေတာ့ ခ်စ္လုိၾကမွာ မဟုတ္သလုိ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကုိ ခ်စ္လုိေပမယ့္ သန္႔ရွင္းမႈ မရွိတဲ့ စိတ္ဓာတ္မေကာင္းတဲ့ သူကုိေတာ့ ခ်စ္လုိၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေရႊအစစ္ကုိ ခ်စ္လုိၾကသလုိ ေရႊစိတ္ရွိတဲ့သူကုိပဲ ခ်စ္လုိၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီလုိ ေရႊစိတ္ေတြ ရွိၾကဖုိ႔ အရင္ဆုံးလုိအပ္တာက ကိုယ္ကုိယ္တုိင္ပါပဲ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ အရင္ဆုံး ေရႊစိတ္ေတြရွိေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္စိတ္ကုိ သန္႔ရွင္းေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး အျပစ္ကင္းကာ သန္႔ရွင္းတဲ့ စိတ္ပုိင္ရွင္ေတြ ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ စိတ္အစဥ္ကုိ ညစ္ႏြမ္းေစႏုိင္တဲ့ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံေတြမွာပဲ အခ်ိန္ျပည့္လုိလား လုိက္စားတတ္တဲ့ သေဘာေတြ၊ သူတပါးအက်ိဳးကုိ ပ်က္စီးေစႏုိင္တဲ့ သေဘာေတြ၊ ေလးလံထုိင္းမႈိင္းတဲ့ သေဘာေတြ၊ တည္ၾကည္မႈမရွိ ပ်ံ႕လြင့္ၿပီး ေနာင္တရမႈ သေဘာေတြ၊ သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ သံသယေတြနဲ႔ ေ၀ခဲြမရႏုိင္တဲ့ သေဘာေတြ မရွိဖုိ႔ လုိပါတယ္။ စိတ္အစဥ္ကုိ ညစ္ႏြမ္းေစတဲ့ ဒီတရားေတြ ၀င္မလာေအာင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ၾကည့္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ ဒီသေဘာေတြ ရွိေနလုိ႔ကေတာ့ စိတ္အစဥ္ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ သန္႔ရွင္းမႈ ရွိမွာမဟုတ္တာ ေသခ်ာပါတယ္။ ကုိယ့္စိတ္ကုိ ျပန္စစ္ၾကည့္ရင္ တစ္ခါတစ္ေလ ကုိယ့္စိတ္မွာ ဒီသေဘာတရားေတြ ရွိေနတဲ့အတြက္ စိတ္ဟာၾကည္လင္မႈမရွိ ျဖစ္ေနတတ္တာကုိ သတိျပဳမိၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ရဲ႕သေဘာကလည္း သိတဲ့အတုိင္း အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕အထိဆုိတဲ့ အာ႐ုံေတြကုိ အမွီျပဳၿပီး ကိေလသာေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေနတတ္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ ဒါကုိ ကုိယ္က သတိမထားမိဘဲ အာ႐ုံရဲ႕ စဲြရာေနာက္ကုိ စိတ္ကပါသြားမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံေတြမွာ လုိလားတပ္မက္တတ္တဲ့ သေဘာေတြ၊ ဒီအာ႐ုံေတြကုိ အမွီျပဳၿပီး သူတပါးအေပၚ ပ်က္စီးေစလုိတဲ့ သေဘာေတြ၊ ဒီအာ႐ုံေတြကုိ အမွီျပဳၿပီး ကုိယ့္စိတ္မွာ ေလးလံထုိင္းမႈိင္းတတ္တဲ့ သေဘာေတြ၊ ကေယာင္ေခ်ာက္ခ်ား ျဖစ္တတ္၊ ေနာင္တရတတ္တဲ့ သေဘာေတြ၊ ကုသုိလ္အကုသုိလ္ကုိ မခဲြျခားတတ္တဲ့ သေဘာေတြ စသျဖင့္ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ ဒီသေဘာေတြ ျဖစ္လာၿပီဆုိရင္ စိတ္အစဥ္ဟာ သန္႔ရွင္းမႈမရွိဘဲ ေကာင္းမႈကုသုိလ္နဲ႔ ေ၀းေနတတ္ပါတယ္။ စိတ္ကုိ ညစ္ႏြမ္းေစတဲ့ ဒီအညစ္အေၾကးေတြေၾကာင့္ မေကာင္းတဲ့ အလုပ္ေတြကုိပဲ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး လုပ္ေနမိတတ္ပါတယ္။ မေကာင္းမႈမွာ ေပ်ာ္ေနတဲ့ သူတစ္ေယာက္ရဲ႕ စိတ္ဟာ သန္႔ရွင္းမႈ မရွိတဲ့အတြက္ တန္ဘုိးရွိတဲ့ ေရႊစိတ္ျဖစ္ဖုိ႔ဆုိတာ မလြယ္လွပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အျပစ္ကင္းၿပီး အညစ္အေၾကးကင္းတဲ့ ေရႊစိတ္ေတြျဖစ္ဖုိ႔ စိတ္ကုိညစ္ႏြမ္းေစႏုိင္တဲ့ ဒီစိတ္အညစ္အေၾကး ငါးမ်ိဳးကုိ မျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

စိတ္မွာဒီလုိ အညစ္အေၾကးေတြ မျဖစ္ဖုိ႔ သမထဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ တစ္ခုခုကုိ ပြားမ်ား အားထုတ္ၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ တရားအားထုတ္ေနတဲ့ ေယာဂီဟာ စိတ္အညစ္အေၾကးေတြကုိ တုိက္ဖ်က္ေနတဲ့သူ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိတဲ့အတုိင္း ဘယ္သူမဆုိ မေကာင္းမႈမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕တတ္တဲ့ ကုိယ့္ရဲ႕စိတ္ကုိ ဂုဏ္ေတာ္ပြားျခင္း၊ ေမတၱာပြားျခင္း စတဲ့ ကမၼ႒ာန္း တစ္ခုခုကုိ ပြားမ်ားေပးတာတုိ႔ ႐ုပ္နာမ္မွာ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ အရာေတြကုိ သတိကပ္ၿပီး လုိက္မွတ္ေပးတဲ့ သတိပ႒ာန္ ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေပးတာတုိ႔ လုပ္ေပးျခင္းျဖင့္ ကုိယ့္စိတ္ကုိ သန္႔ရွင္းေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ လုိအပ္လွပါတယ္။ စိတ္ကုိ သမထ၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာေတြနဲ႔ ထုံလႊမ္းထားတဲ့ သူဟာ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြရဲ႕ တုိက္ခုိက္မႈကုိ ကာကြယ္ၿပီးသား ျဖစ္တဲ့အတြက္ သန္႔ရွင္းၿပီး ခြန္အားျပည့္တဲ့ စိတ္ကုိ ပုိင္ဆုိင္ထားတဲ့ ေရႊစိတ္ပုိင္ရွင္မ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အညစ္အေၾကး ကင္းတဲ့ ေရႊရဲ႕ သေဘာဟာ လုိသလုိ တန္ဆာဆင္ႏုိင္သလုိ အညစ္အေၾကးကင္းတဲ့ မေနာဟာလည္း ကိေလသာကုိ ပယ္ခြာၿပီး လုိရာကုိ အရယူႏုိင္တဲ့ သေဘာရွိတဲ့အတြက္ တရားဘာ၀နာ တစ္ခုခုကုိ အားထုတ္ရင္း ေရႊမေနာပုိင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။

ဆုိလုိတာက ေရႊကုိတန္ဘုိးထားၿပီး ေရႊကုိခ်စ္ၾကတဲ့ သူေတြအေနနဲ႔ ေရႊရဲ႕သေဘာဟာ အညစ္အေၾကးကင္းမွ တန္ဘုိးရွိၿပီး ႏူးညံ့ကာ လုိရာကုိ ၿပီးႏုိင္တဲ့အျဖစ္ကုိ ေကာင္းေကာင္း သေဘာေပါက္ကာ သန္႔စင္တဲ့ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ေရႊကုိ တန္ဘုိးထားၾကသလုိ ကုိယ့္ရဲ႕စိတ္ကုိလည္း ကာမစၧႏၵ၊ ဗ်ာပါဒ၊ ထိနမိဒၶ၊ ဥဒၵစၥကုကၠဳစၥ ၀ိစိကိစၧာဆုိတဲ့ နီ၀ရဏ တရားေတြနဲ႔ ညစ္ႏြမ္းေစမႈကေန ကာကြယ္ၿပီး သန္႔ရွင္းတဲ့ ေရႊစိတ္ေခၚ ေရႊမေနာအျဖစ္ တန္ဘုိးရွိေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း ေရႊစိတ္ပုိင္ရွင္မ်ားအျဖစ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကမၺည္းထုိးႏုိင္ေအာင္ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ၾကဖုိ႔ ဆုိလုိရင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ေရႊသေဘာကုိသိၿပီး ေရႊမေနာရွိသူလုိ႔ ဆုိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အညစ္အေၾကးကင္းတဲ့ ေရႊစိတ္ပုိင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ဖုိ႔ ကုိယ့္စိတ္ကုိ သမထဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ တစ္ခုခုနဲ႔ ထုံလႊမ္းကာ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြကုိ တုိက္ဖ်က္တြန္းလွန္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း ေရႊသေဘာလည္းသိ ေရႊမေနာလည္း ရွိသူမ်ားျဖစ္ၾကပါေစလုိ႔ ဆႏၵျပဳကာ ဓမၼအႏွစ္နဲ႔ ႏွစ္သက္မႈတစ္ခု ျပဳလုိက္ရပါတယ္။

Read more »

တည္၊ အုိ၊ ေသမႈ ဤသုံးခု အဆုံးျပဳလုိေသာ္…

ပုထုဇဥ္ သတၱ၀ါမ်ားအဖုိ႔ ပဋိသေႏၶေနရျခင္း ဆင္းရဲ၊ အုိရျခင္းဆင္းရဲ၊ ေသရျခင္း ဆင္းရဲတုိ႔သည္ ဆင္းရဲတကာ ဆင္းရဲတုိ႔တြင္ အႀကီးမားဆုံး ဆင္းရဲသုံးမ်ိဳးျဖစ္၏။ သံသရာတစ္ေလွ်ာက္တြင္ အဖန္ဖန္ ပဋိသေႏၶ ေနခဲ့ရသျဖင့္ အဖန္ဖန္အုိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ အဖန္ဖန္လည္း ေသခဲ့ၿပီး ျဖစ္၏။ ဤပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း သုံးမ်ိဳး အဆုံးမသပ္ေသးသမွ် ဘ၀သံသရာ က်င္လည္မႈသည္လည္း အဆုံးသပ္ဦးမည္ မဟုတ္သကဲ့သုိ႔ သံသရာလည္မႈ အဆုံးမသပ္ေသးလ်င္ ဆင္းရဲဒုကၡသည္လည္း အဆုံးသပ္ဦးမည္ မဟုတ္လွေပ။ ဤသုိ႔ေသာ အႀကီးမားဆုံး ဆင္းရဲသုံးမ်ိဳးေၾကာင့္ပင္ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားက ဆင္းရဲလြတ္ရာလမ္းကုိ ရွာေဖြသြားခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အႏႈိင္းမဲ့ ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ကား မိမိတုိ႔၏ လြတ္ေျမာက္ရာကုိ ရွာေဖြ႐ုံမွ်မက သတၱ၀ါမ်ား၏ လြတ္ရာလမ္း အတြက္လည္း ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ ေပးသြားေသး၏။ ျမတ္ဗုဒၶ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ပင္ “ရဟန္းတုိ႔ ေလာက၌ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းတရားမ်ား မရွိပါက ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ ပြင့္ေပၚဖြယ္ အေၾကာင္းမရွိသက့ဲသုိ႔၊ သုတ္၀ိနည္းအဘိဓမၼာ တရားတုိ႔သည္လည္း ထြန္းကားဖြယ္ အေၾကာင္းမရွိ၊ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းဟူေသာ ဤတရားသုံးပါး ရွိေနၾကသျဖင့္သာ ဘုရားရွင္တုိ႔ ပြင့္ေပၚရျခင္းျဖစ္ၿပီး သုတ္၀ိနည္းအဘိဓမၼာ တရားမ်ားလည္း ထြန္းကားရျခင္း ျဖစ္၏”ဟု မိန္႔ေတာ္မူဖူး၏။

အဂၤုတၱရပါဠိေတာ္၊ ဒသကနိပါတ္၊ အာကခၤ၀ဂ္တြင္ တေယာဓမၼဟူေသာ ဘုရားေဟာ သုတၱန္ တစ္ခုရွိ၏။ ထုိသုတ္တြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းဟူသည့္ ဆင္းရဲတရား သုံးပါးကုိ မပယ္သတ္ ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းႏွင့္ ပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကုိ အဆင့္ဆင့္ ဖြင့္ဆုိရွင္းျပ ေဟာၾကားေတာ္မူထား၏။ ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္လွ်င္ ထုိဆင္းရဲမ်ား ျဖစ္ေပၚေနဦးမည္ျဖစ္ၿပီး ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားကုိ အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္ႏုိင္လ်င္ကား ထုိဆင္းရဲမ်ား အဆုံးသတ္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အျပည့္အစုံ ေဖာ္ထုတ္ေတာ္မူထား၏။

ျမတ္ဗုဒၶက “ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိ႔အတူ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း သကၠာယဒိ႒ိ (ခႏၶာငါးပါးတြင္ တစ္ပါးပါးကုိ အတၱဟု စဲြလန္းမႈ)၊ ၀ိစိကိစၧာ (ရတာနာသုံပါးနဲ႔ ကံကံ၏ အက်ိဳးအေပၚ ယုံမွားသံသယ ရွိမႈ)၊ သီလဗၺတပရာမာသ (ႏြားေခြးစေသာ သတၱ၀ါတုိ႔၏ အက်င့္သည္ သံသရာလြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း အက်င့္ဟု မွားယြင္းစြာ ယုံၾကည္က်င့္သုံးမႈ) ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိသကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း မသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွားကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္၏ဆုတ္နစ္မႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိမသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွားကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္၏ဆုတ္နစ္မႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း သတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိသတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း အရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိအရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း မယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိမယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း မ႐ိုေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိမ႐ိုေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း အရွက္မရွိမႈ၊ အေၾကာက္မရွိမႈ၊ ေမ့ေလ်ာ့မႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္သျဖင့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းတရားသုံးမ်ိဳးကုိလည္း မပယ္သတ္ႏုိင္ဘဲ ျဖစ္ရပုံကုိ မိန္႔ေတာ္မူ၏။

ဆက္လက္၍ ဘုရားရွင္က “ရဟန္းတုိ႔… အရွက္မရွိ၊ အေၾကာက္မရွိေသာ သူသည္ ေမ့ေလ်ာ့သူျဖစ္၏၊ ထုိသူသည္ ေမ့ေလ်ာ့သူျဖစ္ရကား မ႐ုိေသမႈကုိပယ္ရန္၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈကုိပယ္ရန္၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိသူျဖစ္ရကား မယုံၾကည္မႈကုိပယ္ရန္၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈကုိပယ္ရန္၊ ပ်င္ရိျခင္းကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ပ်င္းရိသူျဖစ္ရကား ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိပယ္ရန္၊ မေစာင့္စည္းမႈကုိပယ္ရန္၊ သီလမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ သီလမရွိသူျဖစ္ရကား အရိယာတုိ႔ကုိ ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈကုိပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိသူျဖစ္ရကား သတိေမ့ေလ်ာ့မႈကုိ ပယ္ရန္၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္ပ်ံ႕လြင္သူျဖစ္ရကား မသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈကို ပယ္ရန္၊ လမ္းမွားမွီ၀ဲမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္ဆုတ္နစ္သူျဖစ္ရကား သကၠာယဒိ႒ိကုိ ပယ္ရန္၊ ၀ိစိကိစၧာကို ပယ္ရန္၊ သီလဗၺတပရာမာသကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ယုံမွားရွိသူျဖစ္ရကား ရာဂကုိပယ္ရန္၊ ေဒါသကုိ ပယ္ရန္၊ ေမာဟကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ရာဂကုိ မပယ္ဘဲ၊ ေဒါသကုိ မပယ္ဘဲ၊ ေမာဟကုိ မပယ္ဘဲ ပဋိသေႏၶေနျခင္းကုိ ပယ္ရန္၊ အုိျခင္းကုိပယ္ရန္၊ ေသျခင္းကုိပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ထုိဆင္းရဲသုံးမ်ိဳး မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္း အဆင့္ဆင့္ကုိ အေသးစိပ္ ရွင္းလင္းေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ဤကား ဘုရားေဟာေတာ္မူသည့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းတရားမ်ားပင္ ျဖစ္၏။

ဤနည္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္စြာ ထုိတရားမ်ားကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္မည့္ နည္းကုိလည္း ဗုဒၶကုိ ညႊန္ျပေတာ္မူ၏။ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္လုိက သကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိသကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္လုိက မသင့္မတင့္ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွာကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိ မသင့္မတင့္ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွာကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက သတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိ သတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက အရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိအရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိ ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက မယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထိုမယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက မ႐ုိေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ မ႐ုိေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက အရွက္မရွိမႈ၊ အေၾကာက္မရွိမႈ၊ ေမ့ေလ်ာ့မႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္မည့္ အဆင့္ဆင့္ပယ္သတ္ပုံကုိ ေဟာၾကားညြန္ျပေတာ္မူ၏။

ဘုရားရွင္က “ရဟန္းတုိ႔… အရွက္အေၾကာက္ ရွိေသာသူသည္ မေမ့မေလ်ာ့သူ ျဖစ္၏၊ ထုိသူသည္ မေမ့မေလ်ာ့သူ ျဖစ္ရကား မ႐ုိေသမႈကုိပယ္ရန္၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈကုိပယ္ရန္၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း ရွိသူျဖစ္ရကား မယုံၾကည္မႈကုိပယ္ရန္၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈကုိပယ္ရန္၊ ပ်င္ရိျခင္းကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ထက္သန္ေသာ လုံ႔လရွိသူျဖစ္ရကား ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိပယ္ရန္၊ မေစာင့္စည္းမႈကုိပယ္ရန္၊ သီလမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ သီလရွိသူျဖစ္ရကား အရိယာတုိ႔ကုိ ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈကုိပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္မရွိသူ ျဖစ္ရကား သတိေမ့ေလ်ာ့မႈကုိ ပယ္ရန္၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္မပ်ံ႕လြင့္သူ ျဖစ္ရကား မသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈကို ပယ္ရန္၊ လမ္းမွားမွီ၀ဲမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္မဆုတ္နစ္သူ ျဖစ္ရကား သကၠာယဒိ႒ိကုိ ပယ္ရန္၊ ၀ိစိကိစၧာကို ပယ္ရန္၊ သီလဗၺတပရာမာသကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ယုံမွားမႈ မရွိသူ ျဖစ္ရကား ရာဂကုိပယ္ရန္၊ ေဒါသကုိ ပယ္ရန္၊ ေမာဟကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ရာဂကုိပယ္လွ်င္၊ ေဒါသကုိပယ္လွ်င္၊ ေမာဟကုိပယ္လွ်င္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းကုိလည္း ပယ္သတ္ႏုိင္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ထုိဆင္းရဲသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္း အဆင့္ဆင့္ကုိ အေသးစိပ္ ရွင္းလင္းေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ဤကား ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူသည့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းတရားမ်ားပင္ ျဖစ္ပါ၏။

အထပ္ပါ ေဒသနာေတာ္အရ ပုထုဇင္ သတၱ၀ါတုိ႔၏ သႏၲာန္တြင္ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆင္းရဲတကာ ဆင္းရဲအေပါင္းတြင္ အဆင္းရဲဆုံးျဖစ္သည့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း ဆင္းရဲ၊ အုိျခင္းဆင္းရဲ၊ ေသျခင္းဆင္းရဲ တရားမ်ား ရွိေနၾကျခင္း အေၾကာင္းႏွင့္ အရိယာသူတုိ႔ေကာင္းတုိ႔သည္ ထုိဆင္းရဲမ်ားကုိ မည္သုိ႔မည္ပုံ အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္၍ ဆင္းရဲကင္းရာ အၿမိဳက္နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားၾကျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကုိ ေကာင္းစြာ သိရွိႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္၏။

အခ်ဳပ္ေကာက္ၾကည့္လွ်င္ ေမ့ေလ်ာမႈႏွင့္၊ မေမ့ေလ်ာမႈတုိ႔၏ ကြားျခားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ကုိ ေကာက္ခ်က္ခ်ႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္တရားမ်ားတြင္ ရွက္ေၾကာက္တတ္သည့္ သတိျဖင့္ မေမ့မေလ်ာ့ ေနထုိင္ႏုိင္သူသည္ ႐ုိေသျခင္း၊ ဆုိဆုံးမလြယ္ျခင္း၊ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း ရွိျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပဳစုံႏုိင္ၿပီး မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း ရွိျခင္းေၾကာင့္ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါတရားရွိျခင္း၊ သူေတာ္ေကာင္းတရားကုိ သိလြယ္ျခင္း၊ လုံ႔လ၀ီရိယရွိျခင္း တုိ႔ႏွင့္လည္း ျပည့္စုံႏုိင္၏။ လုံ႔လ၀ီရိယရွိျခင္းေၾကာင့္ တည္ၾကည္မႈ ရွိျခင္း၊ ဣေျႏၵတုိ႔ကုိ ေစာင့္စည္းႏုိင္ျခငး္၊ ကုိယ္က်င့္သီလ လုံၿခဳံျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ သီလရွိသျဖင့္လည္း အရိယာတုိ႔ကုိ ဖူးျမင္လုိျခင္း၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာလုိျခင္း၊ စိတ္အေႏွာင္အဖဲြ႕ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈကင္းျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ စိတ္အခ်ဳပ္အေႏွာင္ မရွိသျဖင့္လည္း သတိရွိျခင္း၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ရွိျခင္း၊ စိတ္တည္ၾကည္ျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ စိတ္တည္ၾကည္သျဖင့္လည္း ႏွလုံးသြင္း မွန္ကန္ျခင္း၊ အယူအဆမွန္ကန္ျခင္း၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈ မရွိျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ စိတ္မဆုတ္နစ္သူ ျဖစ္သျဖင့္လည္း သကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသတုိ႔ကုိ ခြာႏုိင္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ ယုံမွားမႈ ၀ိစိကိစၧာကင္း သျဖင့္လည္း ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္၏။ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္သျဖင့္ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း ဆင္းရဲတရားမ်ား မရွိႏုိင္ေတာ့ျခင္း ျဖစ္ေပ၏။ ဤသည္မွာ သတိရွိျခင္းကုိ အေျချပဳကာ ျပည့္စုံသင့္သည့္တရား၊ ခြာသင့္သည့္တရားမ်ားကုိ ျပည့္စုံႏုိင္ျခင္း၊ ပယ္ခြာႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ပဋိသေႏၶတည္ေနရျခင္း၊ အုိရျခင္း၊ ေသရျခင္း ဆင္းရဲမ်ားကုိ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ မလုိခ်င္ေတာ့ဘဲ ဆင္းရဲအားလုံကုိ အဆုံးသတ္လုိသူမ်ား အေနျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶအလုိေတာ္အတုိင္း မေမ့မေလ်ာ့သည့္ အပၸမာဒ သတိတရား လက္ကုိင္ထားကာ မေကာင္းမႈေရွာင္ ေကာင္းမႈေဆာင္၍ က်င့္သင့္က်င့္ထုိက္၊ ျပည့္စုံသင့္ျပည့္စုံထုိက္သည့္ တရားမ်ားကုိ ႀကိဳးးစားအားထုတ္ က်င့္ႀကံျခင္းျဖင့္ အလုိရွိသည္ကုိ ရယူႏုိင္ပါေၾကာင္း အသိေပးစကားပါးကာ တေယာဓမၼသုတ္ကုိ ကုိးကား၍ အက်ိဳးမ်ားေစရန္ တဆင့္ျပန္လည္ မွ်ေ၀လုိက္ရပါေတာ့သည္။

Read more »

Live Questions and Answers (9)…

မနာပဒါယီ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ ေအာက္ေျခမွာ ဖြင့္ထားတဲ့ Live Questions and Answers က႑တြင္ ေမးေျဖထားခ်က္ အခ်ိဳ႕ကုိ အမ်ားဖတ္၍ အျမတ္ျဖစ္ေစဖုိ႔္၊ နဲနဲပဲျဖစ္ျဖစ္ အသိပညာ ဗဟုသုတ ရရွိႏုိင္ၾကေစဖုိ႔အတြက္ တစ္ဆင့္ျပန္လည္ တင္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။

22 Aug 10, 08:44 AM
ashinwimalawuntha
အရွင္ဘုရား ငရဲသူ ငရဲသားေတြကုိ ငရဲထိန္းဆုိသူက ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ၾကေတာ့ အဲဒီကံေၾကြးေတြကုိ ငရဲထိန္းမ်ား တစ္ဖန္ျပန္ခံရပါသလား၊ ဘယ္လုိကံေတြကုိလုပ္ခဲ့လုိ႔ ငရဲထိန္းေတြက ငရဲသူ ငရဲသားမ်ားကုိ ႏွိပ္စက္ခြင့္ရပါသလဲဘုရား..။

25 Aug 10, 05:24 AM
မနာပဒါယီ >>Ashin Vimala
ယမမင္းတုိ႔ ငရဲထိန္းတုိ႔ဆုိတာ စာမဟာရာဇ္နတ္စာရင္းမွာ ပါ၀င္တဲ့ ေ၀မာနိကၿပိတၱာ၊ နတ္ဘီးလူး၊ နတ္ရကၡိဳရ္မ်ား ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဘာသာဋီကာ ဆရာေတာ္ကေတာ့ ဆုိပါတယ္။ ယမမင္းဆုိရင္ ေ၀မာနိကၿပိတၱာမင္းျဖစ္ၿပီး တစ္ခါတစ္ေလ နတ္စည္းစိမ္ဥစၥာခံစားၿပီး တစ္ခါတစ္ရံ ႐ုိး႐ုိးၿပိတၱာေတြလုိပဲ မေကာင္းမႈအက်ိဳးကုိ ခံစားရတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ယမမင္းဟာ ငရဲျပည္ေရာက္လာတဲ့ သူေတြကုိ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳခဲ့မႈရွိမရွိ တရားမွ်တေအာင္ စစ္ေပးရတဲ့အတြက္ တရားေစာင့္မင္းေကာင္းလုိ႔ေတာင္ ေျပာႏုိင္ေၾကာင္းလည္း ဘာသာဋီကာမွာ အဆုိရွိထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီလုိပဲ ငရဲထိန္းေတြဟာလည္း ငရဲခံရတဲ့သူေတြကုိ တာ၀န္အရ သတ္ပုတ္ႏွိပ္စက္ေပးရတာ ရွိေပမယ့္ သူတုိ႔လည္း သာတစ္ခါ စံတစ္လွည့္ရွိပါတယ္။ တာ၀န္အရ သတ္ပုတ္ေပးရေပမယ့္ ေစတနာမပါတဲ့အတြက္ ဒီကံေတြေၾကာင့္ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ မရွိႏုိင္ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ငရဲထိန္းမ်ားဟာ ငရဲခံရမယ့္သူေတြကုိ ငရဲမီးစတာေတြနဲ႔ ေလာင္ၿမိဳက္ေစရေပမယ့္ ဒီငရဲမီး စတာေတြဟာလည္း ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ကမၼပစၥယဥတုဇ႐ုပ္မ်ား ျဖစ္တဲ့အတြက္ ခံရမယ့္သူကုိပဲ ပူေစၿပီး ငရဲထိန္းေတြကုိ ပူေလာင္မႈ မျဖစ္ေစဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီအခ်က္အရ ငရဲထိန္းေတြဟာ ဒီငရဲထိန္းဘ၀ကုိ ရေနတာကုိက သူတုိ႔ရဲ႕ ကံတစ္ခုခုေၾကာင့္ျဖစ္ေနၿပီး ဒီဘ၀မွာ ငရဲထိန္းအလုပ္ကုိ လုပ္ေနရတာေတြဟာလည္း ကံေၾကြးေတြကုိ ဆပ္ေနရတာ ျဖစ္တဲ့အျပင္ ေစတနာနဲ႔ လုပ္ေနၾကတာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ဒီကံေတြေၾကာင့္ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ မရွိႏုိင္ဘူးလုိ႔ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ အက်ယ္ကုိေတာ့ သၿဂႌဳဟ္ဘာသာဋီကာမွာ ေလ့လာႏုိင္ပါတယ္။

3 Sep 10, 06:04 PM
မီ
ဒု-သ-န-ေသာ ပို.စ္ ေလးကိုဖတ္ျပီး တစ္ခုေမးေလွ်ာက္ပါရေစပါဘုရား။ အိမ္ေထာက္ရိွလွ်က္ တျခားေသာ အမ်ဳိးသမီးႏွင့္ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာ ေယာက္က်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ရိွမွန္းသိလွ်က္ ထိုေယာက္က်ားႏွင့္ ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာ မိန္းမ မည္သူသည္ ဒု-သ-န-ေသာ ျဖစ္ပါသလဲ သိပါရေစ ဘုရား...

3 Sep 10, 07:48 PM
မနာပဒါယီ >>> မီ
ဒီေနရာမွာ အကယ္၍ အမ်ိဳးသမီးကလည္း အိမ္ေထာင္ရွိတယ္ဆုိရင္ ႏွစ္ဦးလုံး ဒု သ န ေသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးက ကာမပုိင္လင္ေယာက်္ား မရွိဘူးဆုိရင္ေတာ့ အိမ္ေထာင္ရွိၿပီး ေဖာက္ျပန္တတ္တဲ့ အမ်ိဳးသားပဲ ဒု သ န ေသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားမ်ား အေနနဲ႔ မိမိက အိမ္ေထာင္ရွိၿပီးသား ဆုိရင္ ဘယ္လုိအမ်ိဳးသမီးကုိမွ မသြားလာအပ္ပါဘူး။ သြားလာရင္ ဒု သ န ေသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပုိ႔စ္ေလးကုိ ျပန္ဖတ္ၾကည့္ပါ http://www.venvicitta.com/2010/07/prostitute.htm


5 Sep 10, 05:31 PM
မီ
အရွင္ဘုရား... တပည့္ေတာ္ ခြင့္လႊတ္ လ်စ္လ်ဴရႈ တတ္သူျဖစ္ခ်င္ပါတယ္။ မည္ကဲ့သို စိတ္ႏွလံုးသြင္း ေနထိုင္ရမည္ကို သင္ျပေပးေတာ္မူပါဘုရား။

6 Sep 10, 04:26 AM
မနာပဒါယီ >>> မီ
ကုိယ့္စိတ္ကုိ အေကာင္းဆုံး ထိန္းခ်ဳပ္ျပဳျပင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ေတြ႕ႀကံဳရတဲ့ အာ႐ုံေတြမွာ အျပစ္မျဖစ္၊ အကုသုိလ္ မျဖစ္ေအာင္ ေတြးျမင္တတ္တဲ့ ေယာနိေသာ မနသိကာရ ရွိေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ အရာရာကုိ အကုသုိလ္ျဖစ္ေစတဲ့ အေတြးအၾကည့္ေတြနဲ႔ မၾကည့္ဘဲ အေကာင္းဘက္က ျမင္တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ေလးနဲ႔ ေလ့က်င့္ေနထုိင္သင့္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ စိတ္အစဥ္ကုိ သမထဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာ တစ္ခုခုကုိ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ အားထုတ္ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။ အရာရာကုိ ခြင့္လႊတ္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ေမတၱာဘာ၀နာကို အထူးျပဳပြားမ်ားၾကည့္ၿပီး ဥေပကၡာနဲ႔ ေနႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဥေပကၡာဘာ၀နာကုိလည္း ပြားမ်ားၾကည့္သင့္ပါတယ္။ အလြယ္ေျပာရရင္ သမထဘာ၀နာနဲ႔ ၀ိပႆနာဘာ၀နာကုိ ႏုိင္ႏုိင္ပြားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး ကုိယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့သူ ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကည့္ပါလုိ႔ အႀကံျပဳလုိပါတယ္။

11 Sep 10, 07:42 PM
Undertaker
အရင္ဘုရား တပည့္ေတာ္မရွင္းတဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးေတြကို ေမးပါရေစဘုရား... ၁။ လူတေယာက္ဟာ ေဒါသစိတ္ၿဖစ္လိုက္တာနဲ႕အကုသိုလ္ကံ က်ဴးလြန္မိသြားၿပီလို႔ ဆိုႏိုင္ပါသလား ဘုရား…။ ၂။ ေဒါသစိတ္ဟာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အဂၤါ ၁၂-ပါးထဲမွာ ဘယ္ထဲမွာ ပါတယ္ဆိုတာ သိပါရေစဘုရား..။

12 Sep 10, 06:01 PM
မနာပဒါယီ >>> Undertaker
၁။ ေဒါသစိတ္ဟာ အကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္ေပမယ့္ ေဒါသျဖစ္႐ုံနဲ႔ အကုသုိလ္ကံကုိ က်ဴးလြန္လုိက္ၿပီလုိ႔ ေျပာလုိ႔မရပါဘူး။ စိတ္မွာေဒါသစိတ္ ျဖစ္ျခင္းဟာ မေနာကံအဆင့္မွာပဲ ရွိေနေသးတဲ့အတြက္ ေဒါသျဖစ္တဲ့အတြက္ စိတ္မွာအကုသုိလ္ ျဖစ္ေပမယ့္ တကယ့္အကုသုိလ္ကံ က်ဴးလြန္မႈကေတာ့ ႏႈတ္နဲ႔က်ဴးလြန္မႈ ၀စီကံအဆင့္၊ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈ ကာယကံအဆင့္ ေရာက္မွက်ဴးလြန္ရာ ေရာက္တယ္လုိ႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ေဒါသစိတ္ျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ေဒါမနႆေ၀ဒနာေတာ့ ခံစားရပါတယ္။ ေဒါသရဲ႕သေဘာက မိမိကိန္းရာ သတၱ၀ါကုိ ႏွိပ္စက္ဖ်က္စီးတတ္တဲ့ သေဘာရွိတဲ့အတြက္ ေဒါသစိတ္ျဖစ္ရင္ ျဖစ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ကုိ အရင္ဆုံးပူေလာင္မႈ ေ၀ဒနာကုိ ျဖစ္ေစတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေဒါသစိတ္နဲ႔ ေသရင္ေတာ့ မေကာင္းတဲ့အကုသုိလ္ အက်ိဳးကုိေတာ့ ခံစားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဆုိလုိတာက စိတ္မွာေဒါသျဖစ္႐ုံနဲ႔ အကုသုိလ္ကံ က်ဴးလြန္ရာေရာက္တယ္လုိ႔ မဆုိႏုိင္ဘဲ ဒီေဒါသကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး မေကာင္းမႈဒုစ႐ုိက္ကုိ ၀စီကံေျမာက္၊ ကာယကံေျမာက္ က်ဴးလြန္မွသာ အကုသုိလ္ကံကုိ က်ဴးလြန္ရာ ေရာက္တယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။

၂။ ေဒါသစိတ္ကုိ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အဂၤါ ၁၂ပါးမွာ ဘယ္မွာထည့္သြင္းရမယ္လုိ႔ တိတိက်က် ေျပာဖုိ႔ခက္လွပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ အားလုံးဟာ ဆက္စပ္ေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အနီးစပ္ဆုံးနဲ႔ အတိက်ဆုံးအျဖစ္ ထည့္သြင္းၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ သခၤါရနဲ႔ ဘ၀မွာ ထည့္သြင္းလုိ႔ ရႏုိင္ပါတယ္။ သခၤါရမွာဖြင့္ဆုိတဲ့ အပုညာဘိသခၤါရအရ အကုသုိလ္စိတ္ ၁၂ပါးမွာယွဥ္တဲ့ ေစတနာကုိ ေကာက္ယူရမယ္လုိ႔ ဆုိထားသလုိ ဘ၀အဖြင့္မွာပါတဲ့ ကမၼဘ၀အရလည္း အကုသုိလ္စိတ္ ၁၂ပါး၊ မဟာကုသုိလ္စိတ္ ၈ပါး၊ မဟဂၢဳတ္ကုသုိလ္စိတ္ ၉ပါးမွာယွဥ္တဲ့ ေစတနာကံကုိ ေကာက္ယူရမယ္လုိ႔ ဆုိထားတဲ့အတြက္ အကုသိုလ္စိတ္မွာ အက်ဳံး၀င္တဲ့ ဒီေဒါသစိတ္ကုိလည္း သခၤါရနဲ႔ဘ၀မွာ ထည့္သြင္းႏုိင္တယ္လုိ႔ ဆုိရမွာျဖစ္ပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား