တည္၊ အုိ၊ ေသမႈ ဤသုံးခု အဆုံးျပဳလုိေသာ္…

ပုထုဇဥ္ သတၱ၀ါမ်ားအဖုိ႔ ပဋိသေႏၶေနရျခင္း ဆင္းရဲ၊ အုိရျခင္းဆင္းရဲ၊ ေသရျခင္း ဆင္းရဲတုိ႔သည္ ဆင္းရဲတကာ ဆင္းရဲတုိ႔တြင္ အႀကီးမားဆုံး ဆင္းရဲသုံးမ်ိဳးျဖစ္၏။ သံသရာတစ္ေလွ်ာက္တြင္ အဖန္ဖန္ ပဋိသေႏၶ ေနခဲ့ရသျဖင့္ အဖန္ဖန္အုိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ အဖန္ဖန္လည္း ေသခဲ့ၿပီး ျဖစ္၏။ ဤပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း သုံးမ်ိဳး အဆုံးမသပ္ေသးသမွ် ဘ၀သံသရာ က်င္လည္မႈသည္လည္း အဆုံးသပ္ဦးမည္ မဟုတ္သကဲ့သုိ႔ သံသရာလည္မႈ အဆုံးမသပ္ေသးလ်င္ ဆင္းရဲဒုကၡသည္လည္း အဆုံးသပ္ဦးမည္ မဟုတ္လွေပ။ ဤသုိ႔ေသာ အႀကီးမားဆုံး ဆင္းရဲသုံးမ်ိဳးေၾကာင့္ပင္ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားက ဆင္းရဲလြတ္ရာလမ္းကုိ ရွာေဖြသြားခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အႏႈိင္းမဲ့ ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ကား မိမိတုိ႔၏ လြတ္ေျမာက္ရာကုိ ရွာေဖြ႐ုံမွ်မက သတၱ၀ါမ်ား၏ လြတ္ရာလမ္း အတြက္လည္း ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ ေပးသြားေသး၏။ ျမတ္ဗုဒၶ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ပင္ “ရဟန္းတုိ႔ ေလာက၌ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းတရားမ်ား မရွိပါက ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ ပြင့္ေပၚဖြယ္ အေၾကာင္းမရွိသက့ဲသုိ႔၊ သုတ္၀ိနည္းအဘိဓမၼာ တရားတုိ႔သည္လည္း ထြန္းကားဖြယ္ အေၾကာင္းမရွိ၊ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းဟူေသာ ဤတရားသုံးပါး ရွိေနၾကသျဖင့္သာ ဘုရားရွင္တုိ႔ ပြင့္ေပၚရျခင္းျဖစ္ၿပီး သုတ္၀ိနည္းအဘိဓမၼာ တရားမ်ားလည္း ထြန္းကားရျခင္း ျဖစ္၏”ဟု မိန္႔ေတာ္မူဖူး၏။

အဂၤုတၱရပါဠိေတာ္၊ ဒသကနိပါတ္၊ အာကခၤ၀ဂ္တြင္ တေယာဓမၼဟူေသာ ဘုရားေဟာ သုတၱန္ တစ္ခုရွိ၏။ ထုိသုတ္တြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းဟူသည့္ ဆင္းရဲတရား သုံးပါးကုိ မပယ္သတ္ ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းႏွင့္ ပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကုိ အဆင့္ဆင့္ ဖြင့္ဆုိရွင္းျပ ေဟာၾကားေတာ္မူထား၏။ ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္လွ်င္ ထုိဆင္းရဲမ်ား ျဖစ္ေပၚေနဦးမည္ျဖစ္ၿပီး ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားကုိ အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္ႏုိင္လ်င္ကား ထုိဆင္းရဲမ်ား အဆုံးသတ္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အျပည့္အစုံ ေဖာ္ထုတ္ေတာ္မူထား၏။

ျမတ္ဗုဒၶက “ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိ႔အတူ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း သကၠာယဒိ႒ိ (ခႏၶာငါးပါးတြင္ တစ္ပါးပါးကုိ အတၱဟု စဲြလန္းမႈ)၊ ၀ိစိကိစၧာ (ရတာနာသုံပါးနဲ႔ ကံကံ၏ အက်ိဳးအေပၚ ယုံမွားသံသယ ရွိမႈ)၊ သီလဗၺတပရာမာသ (ႏြားေခြးစေသာ သတၱ၀ါတုိ႔၏ အက်င့္သည္ သံသရာလြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း အက်င့္ဟု မွားယြင္းစြာ ယုံၾကည္က်င့္သုံးမႈ) ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိသကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း မသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွားကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္၏ဆုတ္နစ္မႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိမသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွားကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္၏ဆုတ္နစ္မႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း သတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိသတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း အရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိအရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း မယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိမယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း မ႐ိုေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိမ႐ိုေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းသည္လည္း အရွက္မရွိမႈ၊ အေၾကာက္မရွိမႈ၊ ေမ့ေလ်ာ့မႈ ဟူေသာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္သျဖင့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းတရားသုံးမ်ိဳးကုိလည္း မပယ္သတ္ႏုိင္ဘဲ ျဖစ္ရပုံကုိ မိန္႔ေတာ္မူ၏။

ဆက္လက္၍ ဘုရားရွင္က “ရဟန္းတုိ႔… အရွက္မရွိ၊ အေၾကာက္မရွိေသာ သူသည္ ေမ့ေလ်ာ့သူျဖစ္၏၊ ထုိသူသည္ ေမ့ေလ်ာ့သူျဖစ္ရကား မ႐ုိေသမႈကုိပယ္ရန္၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈကုိပယ္ရန္၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိသူျဖစ္ရကား မယုံၾကည္မႈကုိပယ္ရန္၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈကုိပယ္ရန္၊ ပ်င္ရိျခင္းကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ပ်င္းရိသူျဖစ္ရကား ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိပယ္ရန္၊ မေစာင့္စည္းမႈကုိပယ္ရန္၊ သီလမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ သီလမရွိသူျဖစ္ရကား အရိယာတုိ႔ကုိ ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈကုိပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိသူျဖစ္ရကား သတိေမ့ေလ်ာ့မႈကုိ ပယ္ရန္၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္ပ်ံ႕လြင္သူျဖစ္ရကား မသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈကို ပယ္ရန္၊ လမ္းမွားမွီ၀ဲမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္ဆုတ္နစ္သူျဖစ္ရကား သကၠာယဒိ႒ိကုိ ပယ္ရန္၊ ၀ိစိကိစၧာကို ပယ္ရန္၊ သီလဗၺတပရာမာသကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ယုံမွားရွိသူျဖစ္ရကား ရာဂကုိပယ္ရန္၊ ေဒါသကုိ ပယ္ရန္၊ ေမာဟကုိ ပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ရာဂကုိ မပယ္ဘဲ၊ ေဒါသကုိ မပယ္ဘဲ၊ ေမာဟကုိ မပယ္ဘဲ ပဋိသေႏၶေနျခင္းကုိ ပယ္ရန္၊ အုိျခင္းကုိပယ္ရန္၊ ေသျခင္းကုိပယ္ရန္ မလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ထုိဆင္းရဲသုံးမ်ိဳး မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း၏ အေၾကာင္း အဆင့္ဆင့္ကုိ အေသးစိပ္ ရွင္းလင္းေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ဤကား ဘုရားေဟာေတာ္မူသည့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ မပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းတရားမ်ားပင္ ျဖစ္၏။

ဤနည္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္စြာ ထုိတရားမ်ားကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္မည့္ နည္းကုိလည္း ဗုဒၶကုိ ညႊန္ျပေတာ္မူ၏။ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟာ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္လုိက သကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိသကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္လုိက မသင့္မတင့္ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွာကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိ မသင့္မတင့္ႏွလုံးသြင္းမႈ၊ လမ္းမွာကုိမွီ၀ဲမႈ၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက သတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိ သတိေမ့ေလ်ာ့မႈ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈ သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက အရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိအရိယာတုိ႔အား ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈ၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈ၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထုိ ပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေစာင့္စည္းမႈ၊ သီလမရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက မယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ ထိုမယုံၾကည္မႈ၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈ၊ ပ်င္းရိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက မ႐ုိေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း၊ မ႐ုိေသမႈ၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈ၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္လုိက အရွက္မရွိမႈ၊ အေၾကာက္မရွိမႈ၊ ေမ့ေလ်ာ့မႈ တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ရန္လုိေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း သုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္မည့္ အဆင့္ဆင့္ပယ္သတ္ပုံကုိ ေဟာၾကားညြန္ျပေတာ္မူ၏။

ဘုရားရွင္က “ရဟန္းတုိ႔… အရွက္အေၾကာက္ ရွိေသာသူသည္ မေမ့မေလ်ာ့သူ ျဖစ္၏၊ ထုိသူသည္ မေမ့မေလ်ာ့သူ ျဖစ္ရကား မ႐ုိေသမႈကုိပယ္ရန္၊ ဆုိဆုံးမခက္မႈကုိပယ္ရန္၊ မိတ္ေဆြယုတ္ရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း ရွိသူျဖစ္ရကား မယုံၾကည္မႈကုိပယ္ရန္၊ ေျပာဆုိသည္ကုိ မသိမႈကုိပယ္ရန္၊ ပ်င္ရိျခင္းကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ထက္သန္ေသာ လုံ႔လရွိသူျဖစ္ရကား ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိပယ္ရန္၊ မေစာင့္စည္းမႈကုိပယ္ရန္၊ သီလမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ သီလရွိသူျဖစ္ရကား အရိယာတုိ႔ကုိ ဖူးျမင္ရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာရန္ အလုိမရွိမႈကုိ ပယ္ရန္၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္ရွိမႈကုိပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာ စိတ္မရွိသူ ျဖစ္ရကား သတိေမ့ေလ်ာ့မႈကုိ ပယ္ရန္၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္မႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္မပ်ံ႕လြင့္သူ ျဖစ္ရကား မသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမႈကို ပယ္ရန္၊ လမ္းမွားမွီ၀ဲမႈကုိ ပယ္ရန္၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ စိတ္မဆုတ္နစ္သူ ျဖစ္ရကား သကၠာယဒိ႒ိကုိ ပယ္ရန္၊ ၀ိစိကိစၧာကို ပယ္ရန္၊ သီလဗၺတပရာမာသကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ယုံမွားမႈ မရွိသူ ျဖစ္ရကား ရာဂကုိပယ္ရန္၊ ေဒါသကုိ ပယ္ရန္၊ ေမာဟကုိ ပယ္ရန္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ထုိသူသည္ ရာဂကုိပယ္လွ်င္၊ ေဒါသကုိပယ္လွ်င္၊ ေမာဟကုိပယ္လွ်င္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္းကုိလည္း ပယ္သတ္ႏုိင္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ထုိဆင္းရဲသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္း အဆင့္ဆင့္ကုိ အေသးစိပ္ ရွင္းလင္းေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ဤကား ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူသည့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း တရားသုံးမ်ိဳးကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္ျခင္း အေၾကာင္းတရားမ်ားပင္ ျဖစ္ပါ၏။

အထပ္ပါ ေဒသနာေတာ္အရ ပုထုဇင္ သတၱ၀ါတုိ႔၏ သႏၲာန္တြင္ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆင္းရဲတကာ ဆင္းရဲအေပါင္းတြင္ အဆင္းရဲဆုံးျဖစ္သည့္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း ဆင္းရဲ၊ အုိျခင္းဆင္းရဲ၊ ေသျခင္းဆင္းရဲ တရားမ်ား ရွိေနၾကျခင္း အေၾကာင္းႏွင့္ အရိယာသူတုိ႔ေကာင္းတုိ႔သည္ ထုိဆင္းရဲမ်ားကုိ မည္သုိ႔မည္ပုံ အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္၍ ဆင္းရဲကင္းရာ အၿမိဳက္နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားၾကျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကုိ ေကာင္းစြာ သိရွိႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္၏။

အခ်ဳပ္ေကာက္ၾကည့္လွ်င္ ေမ့ေလ်ာမႈႏွင့္၊ မေမ့ေလ်ာမႈတုိ႔၏ ကြားျခားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ကုိ ေကာက္ခ်က္ခ်ႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္တရားမ်ားတြင္ ရွက္ေၾကာက္တတ္သည့္ သတိျဖင့္ မေမ့မေလ်ာ့ ေနထုိင္ႏုိင္သူသည္ ႐ုိေသျခင္း၊ ဆုိဆုံးမလြယ္ျခင္း၊ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း ရွိျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပဳစုံႏုိင္ၿပီး မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း ရွိျခင္းေၾကာင့္ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါတရားရွိျခင္း၊ သူေတာ္ေကာင္းတရားကုိ သိလြယ္ျခင္း၊ လုံ႔လ၀ီရိယရွိျခင္း တုိ႔ႏွင့္လည္း ျပည့္စုံႏုိင္၏။ လုံ႔လ၀ီရိယရွိျခင္းေၾကာင့္ တည္ၾကည္မႈ ရွိျခင္း၊ ဣေျႏၵတုိ႔ကုိ ေစာင့္စည္းႏုိင္ျခငး္၊ ကုိယ္က်င့္သီလ လုံၿခဳံျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ သီလရွိသျဖင့္လည္း အရိယာတုိ႔ကုိ ဖူးျမင္လုိျခင္း၊ အရိယာတုိ႔၏ တရားကုိ ၾကားနာလုိျခင္း၊ စိတ္အေႏွာင္အဖဲြ႕ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈကင္းျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ စိတ္အခ်ဳပ္အေႏွာင္ မရွိသျဖင့္လည္း သတိရွိျခင္း၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ရွိျခင္း၊ စိတ္တည္ၾကည္ျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ စိတ္တည္ၾကည္သျဖင့္လည္း ႏွလုံးသြင္း မွန္ကန္ျခင္း၊ အယူအဆမွန္ကန္ျခင္း၊ စိတ္ဆုတ္နစ္မႈ မရွိျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ စိတ္မဆုတ္နစ္သူ ျဖစ္သျဖင့္လည္း သကၠာယဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ သီလဗၺတပရာမာသတုိ႔ကုိ ခြာႏုိင္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္၏။ ယုံမွားမႈ ၀ိစိကိစၧာကင္း သျဖင့္လည္း ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္၏။ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတုိ႔ကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္သျဖင့္ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ ေသျခင္း ဆင္းရဲတရားမ်ား မရွိႏုိင္ေတာ့ျခင္း ျဖစ္ေပ၏။ ဤသည္မွာ သတိရွိျခင္းကုိ အေျချပဳကာ ျပည့္စုံသင့္သည့္တရား၊ ခြာသင့္သည့္တရားမ်ားကုိ ျပည့္စုံႏုိင္ျခင္း၊ ပယ္ခြာႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ပဋိသေႏၶတည္ေနရျခင္း၊ အုိရျခင္း၊ ေသရျခင္း ဆင္းရဲမ်ားကုိ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ မလုိခ်င္ေတာ့ဘဲ ဆင္းရဲအားလုံကုိ အဆုံးသတ္လုိသူမ်ား အေနျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶအလုိေတာ္အတုိင္း မေမ့မေလ်ာ့သည့္ အပၸမာဒ သတိတရား လက္ကုိင္ထားကာ မေကာင္းမႈေရွာင္ ေကာင္းမႈေဆာင္၍ က်င့္သင့္က်င့္ထုိက္၊ ျပည့္စုံသင့္ျပည့္စုံထုိက္သည့္ တရားမ်ားကုိ ႀကိဳးးစားအားထုတ္ က်င့္ႀကံျခင္းျဖင့္ အလုိရွိသည္ကုိ ရယူႏုိင္ပါေၾကာင္း အသိေပးစကားပါးကာ တေယာဓမၼသုတ္ကုိ ကုိးကား၍ အက်ိဳးမ်ားေစရန္ တဆင့္ျပန္လည္ မွ်ေ၀လုိက္ရပါေတာ့သည္။

Read more »

Live Questions and Answers (9)…

မနာပဒါယီ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ ေအာက္ေျခမွာ ဖြင့္ထားတဲ့ Live Questions and Answers က႑တြင္ ေမးေျဖထားခ်က္ အခ်ိဳ႕ကုိ အမ်ားဖတ္၍ အျမတ္ျဖစ္ေစဖုိ႔္၊ နဲနဲပဲျဖစ္ျဖစ္ အသိပညာ ဗဟုသုတ ရရွိႏုိင္ၾကေစဖုိ႔အတြက္ တစ္ဆင့္ျပန္လည္ တင္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။

22 Aug 10, 08:44 AM
ashinwimalawuntha
အရွင္ဘုရား ငရဲသူ ငရဲသားေတြကုိ ငရဲထိန္းဆုိသူက ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ၾကေတာ့ အဲဒီကံေၾကြးေတြကုိ ငရဲထိန္းမ်ား တစ္ဖန္ျပန္ခံရပါသလား၊ ဘယ္လုိကံေတြကုိလုပ္ခဲ့လုိ႔ ငရဲထိန္းေတြက ငရဲသူ ငရဲသားမ်ားကုိ ႏွိပ္စက္ခြင့္ရပါသလဲဘုရား..။

25 Aug 10, 05:24 AM
မနာပဒါယီ >>Ashin Vimala
ယမမင္းတုိ႔ ငရဲထိန္းတုိ႔ဆုိတာ စာမဟာရာဇ္နတ္စာရင္းမွာ ပါ၀င္တဲ့ ေ၀မာနိကၿပိတၱာ၊ နတ္ဘီးလူး၊ နတ္ရကၡိဳရ္မ်ား ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဘာသာဋီကာ ဆရာေတာ္ကေတာ့ ဆုိပါတယ္။ ယမမင္းဆုိရင္ ေ၀မာနိကၿပိတၱာမင္းျဖစ္ၿပီး တစ္ခါတစ္ေလ နတ္စည္းစိမ္ဥစၥာခံစားၿပီး တစ္ခါတစ္ရံ ႐ုိး႐ုိးၿပိတၱာေတြလုိပဲ မေကာင္းမႈအက်ိဳးကုိ ခံစားရတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ယမမင္းဟာ ငရဲျပည္ေရာက္လာတဲ့ သူေတြကုိ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳခဲ့မႈရွိမရွိ တရားမွ်တေအာင္ စစ္ေပးရတဲ့အတြက္ တရားေစာင့္မင္းေကာင္းလုိ႔ေတာင္ ေျပာႏုိင္ေၾကာင္းလည္း ဘာသာဋီကာမွာ အဆုိရွိထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီလုိပဲ ငရဲထိန္းေတြဟာလည္း ငရဲခံရတဲ့သူေတြကုိ တာ၀န္အရ သတ္ပုတ္ႏွိပ္စက္ေပးရတာ ရွိေပမယ့္ သူတုိ႔လည္း သာတစ္ခါ စံတစ္လွည့္ရွိပါတယ္။ တာ၀န္အရ သတ္ပုတ္ေပးရေပမယ့္ ေစတနာမပါတဲ့အတြက္ ဒီကံေတြေၾကာင့္ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ မရွိႏုိင္ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ငရဲထိန္းမ်ားဟာ ငရဲခံရမယ့္သူေတြကုိ ငရဲမီးစတာေတြနဲ႔ ေလာင္ၿမိဳက္ေစရေပမယ့္ ဒီငရဲမီး စတာေတြဟာလည္း ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ကမၼပစၥယဥတုဇ႐ုပ္မ်ား ျဖစ္တဲ့အတြက္ ခံရမယ့္သူကုိပဲ ပူေစၿပီး ငရဲထိန္းေတြကုိ ပူေလာင္မႈ မျဖစ္ေစဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီအခ်က္အရ ငရဲထိန္းေတြဟာ ဒီငရဲထိန္းဘ၀ကုိ ရေနတာကုိက သူတုိ႔ရဲ႕ ကံတစ္ခုခုေၾကာင့္ျဖစ္ေနၿပီး ဒီဘ၀မွာ ငရဲထိန္းအလုပ္ကုိ လုပ္ေနရတာေတြဟာလည္း ကံေၾကြးေတြကုိ ဆပ္ေနရတာ ျဖစ္တဲ့အျပင္ ေစတနာနဲ႔ လုပ္ေနၾကတာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ဒီကံေတြေၾကာင့္ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ မရွိႏုိင္ဘူးလုိ႔ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ အက်ယ္ကုိေတာ့ သၿဂႌဳဟ္ဘာသာဋီကာမွာ ေလ့လာႏုိင္ပါတယ္။

3 Sep 10, 06:04 PM
မီ
ဒု-သ-န-ေသာ ပို.စ္ ေလးကိုဖတ္ျပီး တစ္ခုေမးေလွ်ာက္ပါရေစပါဘုရား။ အိမ္ေထာက္ရိွလွ်က္ တျခားေသာ အမ်ဳိးသမီးႏွင့္ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာ ေယာက္က်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ရိွမွန္းသိလွ်က္ ထိုေယာက္က်ားႏွင့္ ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာ မိန္းမ မည္သူသည္ ဒု-သ-န-ေသာ ျဖစ္ပါသလဲ သိပါရေစ ဘုရား...

3 Sep 10, 07:48 PM
မနာပဒါယီ >>> မီ
ဒီေနရာမွာ အကယ္၍ အမ်ိဳးသမီးကလည္း အိမ္ေထာင္ရွိတယ္ဆုိရင္ ႏွစ္ဦးလုံး ဒု သ န ေသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးက ကာမပုိင္လင္ေယာက်္ား မရွိဘူးဆုိရင္ေတာ့ အိမ္ေထာင္ရွိၿပီး ေဖာက္ျပန္တတ္တဲ့ အမ်ိဳးသားပဲ ဒု သ န ေသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားမ်ား အေနနဲ႔ မိမိက အိမ္ေထာင္ရွိၿပီးသား ဆုိရင္ ဘယ္လုိအမ်ိဳးသမီးကုိမွ မသြားလာအပ္ပါဘူး။ သြားလာရင္ ဒု သ န ေသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပုိ႔စ္ေလးကုိ ျပန္ဖတ္ၾကည့္ပါ http://www.venvicitta.com/2010/07/prostitute.htm


5 Sep 10, 05:31 PM
မီ
အရွင္ဘုရား... တပည့္ေတာ္ ခြင့္လႊတ္ လ်စ္လ်ဴရႈ တတ္သူျဖစ္ခ်င္ပါတယ္။ မည္ကဲ့သို စိတ္ႏွလံုးသြင္း ေနထိုင္ရမည္ကို သင္ျပေပးေတာ္မူပါဘုရား။

6 Sep 10, 04:26 AM
မနာပဒါယီ >>> မီ
ကုိယ့္စိတ္ကုိ အေကာင္းဆုံး ထိန္းခ်ဳပ္ျပဳျပင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ေတြ႕ႀကံဳရတဲ့ အာ႐ုံေတြမွာ အျပစ္မျဖစ္၊ အကုသုိလ္ မျဖစ္ေအာင္ ေတြးျမင္တတ္တဲ့ ေယာနိေသာ မနသိကာရ ရွိေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ အရာရာကုိ အကုသုိလ္ျဖစ္ေစတဲ့ အေတြးအၾကည့္ေတြနဲ႔ မၾကည့္ဘဲ အေကာင္းဘက္က ျမင္တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ေလးနဲ႔ ေလ့က်င့္ေနထုိင္သင့္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ စိတ္အစဥ္ကုိ သမထဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာ တစ္ခုခုကုိ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ အားထုတ္ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။ အရာရာကုိ ခြင့္လႊတ္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ေမတၱာဘာ၀နာကို အထူးျပဳပြားမ်ားၾကည့္ၿပီး ဥေပကၡာနဲ႔ ေနႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဥေပကၡာဘာ၀နာကုိလည္း ပြားမ်ားၾကည့္သင့္ပါတယ္။ အလြယ္ေျပာရရင္ သမထဘာ၀နာနဲ႔ ၀ိပႆနာဘာ၀နာကုိ ႏုိင္ႏုိင္ပြားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး ကုိယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့သူ ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကည့္ပါလုိ႔ အႀကံျပဳလုိပါတယ္။

11 Sep 10, 07:42 PM
Undertaker
အရင္ဘုရား တပည့္ေတာ္မရွင္းတဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးေတြကို ေမးပါရေစဘုရား... ၁။ လူတေယာက္ဟာ ေဒါသစိတ္ၿဖစ္လိုက္တာနဲ႕အကုသိုလ္ကံ က်ဴးလြန္မိသြားၿပီလို႔ ဆိုႏိုင္ပါသလား ဘုရား…။ ၂။ ေဒါသစိတ္ဟာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အဂၤါ ၁၂-ပါးထဲမွာ ဘယ္ထဲမွာ ပါတယ္ဆိုတာ သိပါရေစဘုရား..။

12 Sep 10, 06:01 PM
မနာပဒါယီ >>> Undertaker
၁။ ေဒါသစိတ္ဟာ အကုသုိလ္စိတ္ျဖစ္ေပမယ့္ ေဒါသျဖစ္႐ုံနဲ႔ အကုသုိလ္ကံကုိ က်ဴးလြန္လုိက္ၿပီလုိ႔ ေျပာလုိ႔မရပါဘူး။ စိတ္မွာေဒါသစိတ္ ျဖစ္ျခင္းဟာ မေနာကံအဆင့္မွာပဲ ရွိေနေသးတဲ့အတြက္ ေဒါသျဖစ္တဲ့အတြက္ စိတ္မွာအကုသုိလ္ ျဖစ္ေပမယ့္ တကယ့္အကုသုိလ္ကံ က်ဴးလြန္မႈကေတာ့ ႏႈတ္နဲ႔က်ဴးလြန္မႈ ၀စီကံအဆင့္၊ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈ ကာယကံအဆင့္ ေရာက္မွက်ဴးလြန္ရာ ေရာက္တယ္လုိ႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ေဒါသစိတ္ျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ေဒါမနႆေ၀ဒနာေတာ့ ခံစားရပါတယ္။ ေဒါသရဲ႕သေဘာက မိမိကိန္းရာ သတၱ၀ါကုိ ႏွိပ္စက္ဖ်က္စီးတတ္တဲ့ သေဘာရွိတဲ့အတြက္ ေဒါသစိတ္ျဖစ္ရင္ ျဖစ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ကုိ အရင္ဆုံးပူေလာင္မႈ ေ၀ဒနာကုိ ျဖစ္ေစတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေဒါသစိတ္နဲ႔ ေသရင္ေတာ့ မေကာင္းတဲ့အကုသုိလ္ အက်ိဳးကုိေတာ့ ခံစားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဆုိလုိတာက စိတ္မွာေဒါသျဖစ္႐ုံနဲ႔ အကုသုိလ္ကံ က်ဴးလြန္ရာေရာက္တယ္လုိ႔ မဆုိႏုိင္ဘဲ ဒီေဒါသကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး မေကာင္းမႈဒုစ႐ုိက္ကုိ ၀စီကံေျမာက္၊ ကာယကံေျမာက္ က်ဴးလြန္မွသာ အကုသုိလ္ကံကုိ က်ဴးလြန္ရာ ေရာက္တယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။

၂။ ေဒါသစိတ္ကုိ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အဂၤါ ၁၂ပါးမွာ ဘယ္မွာထည့္သြင္းရမယ္လုိ႔ တိတိက်က် ေျပာဖုိ႔ခက္လွပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ အားလုံးဟာ ဆက္စပ္ေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အနီးစပ္ဆုံးနဲ႔ အတိက်ဆုံးအျဖစ္ ထည့္သြင္းၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ သခၤါရနဲ႔ ဘ၀မွာ ထည့္သြင္းလုိ႔ ရႏုိင္ပါတယ္။ သခၤါရမွာဖြင့္ဆုိတဲ့ အပုညာဘိသခၤါရအရ အကုသုိလ္စိတ္ ၁၂ပါးမွာယွဥ္တဲ့ ေစတနာကုိ ေကာက္ယူရမယ္လုိ႔ ဆုိထားသလုိ ဘ၀အဖြင့္မွာပါတဲ့ ကမၼဘ၀အရလည္း အကုသုိလ္စိတ္ ၁၂ပါး၊ မဟာကုသုိလ္စိတ္ ၈ပါး၊ မဟဂၢဳတ္ကုသုိလ္စိတ္ ၉ပါးမွာယွဥ္တဲ့ ေစတနာကံကုိ ေကာက္ယူရမယ္လုိ႔ ဆုိထားတဲ့အတြက္ အကုသိုလ္စိတ္မွာ အက်ဳံး၀င္တဲ့ ဒီေဒါသစိတ္ကုိလည္း သခၤါရနဲ႔ဘ၀မွာ ထည့္သြင္းႏုိင္တယ္လုိ႔ ဆုိရမွာျဖစ္ပါတယ္။

Read more »

ေလာကဓမၼႏွင့္ အရိယသာ၀က…

“လာဘ္ရမႈသည္ လည္းေကာင္း၊ လာဘ္မရမႈသည္ လည္းေကာင္း၊ အၿခံအရံ ရွိမႈသည္ လည္းေကာင္း၊ အၿခံအရံ မရွိမႈသည္ လည္းေကာင္း၊ ကဲ့ရဲ႕မႈသည္ လည္းေကာင္း၊ ခ်ီးမြမ္းမႈသည္ လည္းေကာင္း၊ ခ်မ္းသာမႈသည္ လည္းေကာင္း၊ ဆင္းရဲမႈသည္ လည္းေကာင္း ဤသေဘာတရားတုိ႔သည္ လူတုိ႔၌ အၿမဲမရွိကုန္၊ အတည္မရွိကုန္၊ ေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲ တတ္ေသာ သေဘာရွိကုန္၏။

သတိႏွင့္ျပည့္စုံေသာ ပညာရွိသည္ ထုိတရားတုိ႔ကုိ သိ၍ ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာ တရားတုိ႔ကုိ ဉာဏ္ျဖင့္ ႐ႈဆင္ျခင္၏။ ထုိသုိ႔ေသာ ပညာရွိ၏စိတ္ကုိ အလုိရွိအပ္ေသာ ေလာကဓံ တရားတုိ႔သည္လည္း မေခ်ာက္ခ်ားႏုိင္ကုန္၊ အလုိမရွိအပ္ေသာ ေလာကဓံ တရားတုိ႔ေၾကာင့္လည္း စိတ္ထိခုိက္ ပင္ပန္းျခင္းသုိ႔ မေရာက္ႏုိင္ေပ။

ထုိသူအား စိတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ေသာ ေလာကဓံတရားတုိ႔သည္ လည္းေကာင္း၊ စိတ္ႏွင့္ဆန္႔က်င္ေသာ ေလာကဓံတရားတုိ႔သည္ လည္းေကာင္း ပ်က္စီးၿပီး ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ၿပီးျဖစ္၍ မရွိကုန္။ ဘ၀၏ တဖက္ကမ္းသုိ႔ ေရာက္ေသာသူသည္ ကိေလသာ ျမဴကင္း၍ စုိးရိမ္မႈ မရွိေသာ နိဗၺာန္ကုိသိလ်က္ ဘ၀၏ တဖက္ကမ္းသုိ႔ ေရာက္သည္၏ အျဖစ္ကုိ ေကာင္းစြာသိႏုိင္ေပ၏။”
(အံ၊ ၃၊ ဒုတိယ ေလာကဓမၼသုတ္)

ဤကား ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ႏႈတ္ေတာ္မွ ထုတ္ေဖာ္ေတာ္မူခဲ့သည့္ ေလာကဓံႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ေကာက္ခ်က္ခ် ဓမၼစကား ျဖစ္ပါ၏။ ျမတ္စြာဘုရား စကားေတာ္အရ ေလာကဓမၼေခၚ ေလာကဓံတရားသည္ ေလာကရွိ ပုထုဇင္ျဖစ္ေစ၊ အရိယာျဖစ္ေစ မည္သုိ႔ေသာ သတၱ၀ါမဆုိ ေတြ႕ႀကဳံရမည့္ သဘာ၀တရား ျဖစ္ၿပီး ထုိတရားႏွင့္ ေတြ႕ႀကဳံရသည့္အခါ လက္ခံႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္သုိ႔လုိက္၍သာ ေလာကဓံ တရား၏ ႐ုိက္ခတ္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚတတ္သည့္ အေကာင္းအဆုိး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ တစ္စုံတစ္ရာ ျဖစ္တတ္သည္ကုိ သိရွိႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။

မွန္၏။ ေလာကဓံတရားဟူသည္ ပုထုဇင္ျဖစ္ေစ၊ အရိယာျဖစ္ေစ ေတြ႕ႀကဳံေနရမည့္ တရားျဖစ္၏။ မည္သူမဆုိ တစ္ခါတစ္ရံ လာဘ္လာဘ ေပါမ်ားတတ္သကဲ့သုိ႔ တစ္ခါတစ္ရံ လာဘ္လာဘမရွိ ဗလာနတၳိ ျဖစ္ေနသည္လည္း ရွိတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ အၿခံအရံ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း ေပါမ်ားေနတတ္သကဲ့သုိ႔ တစ္ခါတစ္ရံ အၿခံအရံ အေပါင္းအသင္းမရွိ တစ္ေယာက္တည္း အထီးက်န္ေနသည္လည္း ရွိတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ ကဲ့ရဲ႕ခံရသည္မ်ား ရွိသကဲ့သုိ႔ တစ္ခါတစ္ရံ ခ်ီးမြမ္းမႈမ်ား ခံရတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ ခ်မ္းသာမႈမ်ား ရွိတတ္သကဲ့သုိ႔ တစ္ခါတစ္ရံ ဆင္းရဲအတိ ျဖစ္ေနသည္လည္း ရွိတတ္၏။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ အေကာင္းအဆုိး ႏွစ္မ်ိဳးတုိ႔သည္ မည္သူမဆုိ ႀကဳံေနရမည္ ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ထုိႀကဳံေတြ႕မႈသည္လည္း အၿမဲမရွိ အခုိက္အတန္႔သာ ျဖစ္သည္ဟူသည္ကား ထင္ရွားလွ၏။ အေရးႀကီးသည္မွာ ထုိတရားမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕သည့္အခါ မည္သုိ႔ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္ကာ မိမိကုိယ္ကုိမိမိ မည္သုိ႔ခံႏိုင္ရည္ရွိရန္ ႀကိဳးစားေလ့က်င့္မည္ဟူသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။

ဤသုိ႔ ေလာကဓံတရားမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကဳံရသည့္အခါ ပုထုဇင္မ်ားႏွင့္ အရိယသာ၀ကမ်ား၏ လက္ခံႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္မႈကား ကြာျခားလွ၏။ ပုထုဇင္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔ကား လာဘအလာဘစသည့္ ေလာကဓံတရားမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕သည့္အခါ “ဤတရားမ်ားသည္ ငါ့အားျဖစ္ခဲ့ၿပီ၊ ထုိတရားမ်ားကား အၿမဲမရွိ ဆင္းရဲ၏၊ ေဖာက္ျပန္တတ္သည့္ သေဘာရွိ၏” စသည္ျဖင့္ ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္မႈကုိ မျပဳႏုိင္ေသာ္လည္း အရိယသာ၀တို႔ကား ထုိေလာကဓံတရားမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕သည္အခါ “ဤတရားမ်ားသည္ ငါ့အားျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ၊ ထုိတရားမ်ားကား အၿမဲမရွိ ဆင္းရဲ၏၊ ေဖာက္ျပန္တတ္သည့္ သေဘာရွိ၏”ဟု ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္မႈကုိ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေပ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ျမတ္ဗုဒၶက “ပုထုဇင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအား ေလာကဓံတရားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ရသည့္အခါ ၀မ္းနည္းျခင္း၊ ၀မ္းသာျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚေလ့ရွိျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိ၀မ္းနည္းျခင္း ၀မ္းသာျခင္းမ်ားေၾကာင့္ပင္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္းေသျခင္း စုိးရိမ္ျခင္း ငုိေၾကြးျခင္း ႏွလုံးမသာယာျခင္း ျပင္းစြာပူပန္ျခင္းတုိ႔မွ မလြတ္ႏုိင္ဘဲ ဆင္းရဲအေပါင္းမွ မလြန္ေျမာက္ႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အရိယာ သာ၀ကတုိ႔ကား ပုထုဇင္တုိ႔ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ၿပီး ေလာကဓံတရားမ်ား အေပၚတြင္ မၿမဲဆင္းရဲသည့္တရား၊ ေဖာက္ျပန္တတ္သည့္ တရားဟု ႏွလုံးသြင္းဆင္ျခင္ကာ ၀မ္းနည္းမႈ ၀မ္းသာမႈ ျဖစ္ေလ့မရွိဘဲ ထုိဒုကၡမ်ားမွ လြန္ေျမာက္ႏုိင္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ေဟာေတာ္မူျခင္းျဖစ္၏။

ပုထုဇင္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္ လာဘ္လာဘ ေပါမ်ားသည့္အခါ စိတ္ဓာတ္မ်ားလည္း ေျပာင္းသြားတတ္၏။ လာဘ္လာဘ အေပၚအမီျပဳ၍ မာနတရား ျဖစ္ေပၚေလ့ရွိၿပီး လာဘ္လာဘကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ မနာလုိမႈ၊ ၀န္တုိမႈမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚေလ့ ရွိတတ္၏။ လာဘ္လာဘ မရွိသည့္အခါတြင္လည္း စိတ္ဓာတ္မ်ား ပ်က္ျပားတတ္၏။ လာဘ္လာဘ မရွိသည့္ဒဏ္ကုိ ခံႏုိင္ရည္မရွိဘဲ လာဘ္လာဘရမည္ဆုိလ်င္္ တရားေသာနည္း၊ မတရားေသာနည္း စသည္ျဖင့္ မည္သည့္နည္းႏွင့္မဆုိ မရရေအာင္ ႀကိဳးစားတတ္ၾက၏။ ရွိသည့္အခါလည္း စိတ္အစဥ္ ေျပာင္းလဲတတ္သကဲ့သုိ႔ မရွိသည့္အခါတြင္လည္း စိတ္ဓာတ္ခြန္အား ပ်က္သြားတတ္၏။ ထုိ႔အတူ အျခံအရံ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း ေပါမ်ားလ်င္လည္း ေပါမ်ားသည့္အေလ်ာက္၊ မရွိလ်င္လည္း မရွိသည့္အေလ်ာက္၊ ကဲ့ရဲ႕ခံရလ်င္လည္း ကဲ့ရဲ႕ခံရသည့္အေလ်ာက္၊ ခ်ီးမြမ္းခံရလ်င္လည္း ခ်ီးမြမ္းခံရသည့္အေလ်ာက္၊ ခ်မ္းသာလ်င္လည္း ခ်မ္းသာသည့္အေလ်ာက္၊ ဆင္းရဲလ်င္လည္း ဆင္းရဲသည့္အေလ်ာက္ စိတ္အစဥ္မ်ား ေျပာင္းလဲ ပ်က္ျပားတတ္ၾက၏။ ထုိသုိ႔ အေျပာင္းအလဲ ျမန္သျဖင့္လည္း ပုထုဇင္မ်ားသည္ ေလာကဓံတရားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕သည့္အခါ ခံႏုိင္ရည္ မရွိျဖစ္ကာ ေကာင္းလ်င္၀မ္းသာၿပီး ဆုိးလ်င္၀မ္းနည္း တတ္ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ ၀မ္းနည္း၀မ္းသာ ျဖစ္တတ္လာလ်င္ ေနာက္ဆက္တဲြမ်ားအျဖစ္ တဒဂၤခ်မ္းသာႏွင့္ အဆင္ထာ၀ရ ဆင္းရဲမႈမ်ားလည္း ပါလာတတ္ၿမဲ ျဖစ္ေပ၏။ အမ်ားအားျဖင့္ ဒုကၡမ်ားသာ ျဖစ္ေနၾကသည္သာ မ်ားေလ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကဓံ တရားမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕သည့္အခါ မတုန္မလႈပ္ ခံႏုိင္ရည္ရွိေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရန္ တုိက္တြန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

အရိယသာ၀ကတုိ႔ကား ထုိသုိ႔မဟုတ္။ ေလာကဓံတရားကုိ ေကာင္းစြာခံႏုိင္ရည္ရွိ၏။ လာဘ္လာဘေပါမ်ားမႈသည့္ အရိယာသာ၀ကတုိ႔၏ စိတ္အစဥ္ကုိ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ျခားေအာင္ မလုပ္ႏုိင္သကဲ့သုိ႔ လာဘ္လာဘမရွိမႈသည္လည္း အရိယသာ၀ကတုိ႔အဖုိ႔ ထူးျခားမႈ တစ္စုံတစ္ရာ မျဖစ္ေပၚႏုိင္ေပ။ ရွိမႈ၊ မရွိမႈ၊ အျခံအရံ ေပါမႈမေပါမႈ၊ ခ်ီးမြမ္းမႈ ကဲ့ရဲ႕မႈ၊ ခ်မ္းသာမႈ ဆင္းရဲမႈဟူသည္ အခိုက္အတန္႔သာ ျဖစ္ၿပီး အၿမဲေျပာင္းလဲေနသည့္ သေဘာတရားမ်ား ျဖစ္သည္ကုိ ေကာင္းစြာ သိရွိထားသည့္ အရိယသာ၀ကတုိ႔သည္ ထုိအခုိက္အတန္႔ကုိ ေကာင္းစြာခံႏုိင္ၾကေပ၏။ မၿမဲျခင္းသေဘာ၊ ဆင္းရဲျခင္းသေဘာ အမွန္ကုိ တုန္လႈပ္မႈမရွိ ေကာင္းစြာေက်ာ္လႊားႏုိင္ေပ၏။ ေကာင္းလွ်င္လည္း ၀မ္းသာမႈ မျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ဆုိးလွ်င္လည္း ၀မ္းနည္းမႈ မျဖစ္သျဖင့္ အေကာင္းအဆုိးသည္ အရိယာတုိ႔၏ စိတ္ကုိ တုန္လႈပ္မႈ မျပဳႏုိင္ျခင္းျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔၀မ္းသာ၀မ္းနည္း မျဖစ္သျဖင့္လည္း ဆင္းရဲဒုကၡဟူသည္ မျဖစ္ေပၚျခင္း ျဖစ္ေပ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကဓမၼသည္ အရိယသာ၀ကမ်ားအဖုိ႔ တစ္စုံတစ္ခုမွ် သက္ေရာက္မႈကုိ ျဖစ္ေစႏုိင္သည့္ တရားမ်ား မဟုတ္ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ကာ အရိယသာ၀ကမ်ားကဲ့သုိ႔ ပုထုဇင္တုိ႔သည္လည္း မိမိတုိ႔၏ စိတ္အစဥ္ကုိ ေလ့က်င့္သင့္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္၏။

မဂၤလသုတ္ေတာ္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶက “ဖု႒ႆ ေလာကဓေမၼဟိ စိတၱံ ယႆ နကမၸတိ” စသည္ျဖင့္ ေဟာေတာ္မူထား၏။ ေလာကဓံတရားႏွင့္ ေတြ႕ႀကဳံသည့္အခါ စိတ္အစဥ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသည္ ေကာင္းျမတ္သည့္ မဂၤလာ တစ္ပါးျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။ မွန္၏။ ႀကဳံလာသမွ် ေကာင္းဆုိးႏွစ္တန္ ေလာကဓံကုိ ခံႏုိင္ရည္ ရွိထားလွ်င္ ၀မ္းသာမႈ၊ ၀မ္းနည္းမႈ မျဖစ္ဘဲ စိတ္အစဥ္ တည္ၿငိမ္ေနသျဖင့္ ထုိေလာကဓံကုိ အမွီျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည့္ ေလာဘေဒါသစသည့္ အကုသုိလ္တရားမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚျခင္း မရွိႏုိင္ေတာ့ေပ။ အကုသုိလ္မျဖစ္ျခင္းသည္ ကုသုိလ္ျဖစ္ရန္ အေထာက္အပံ့တစ္ခု ျဖစ္သျဖင့္ ကုသုိလ္ျဖစ္ေနျခင္းသည္ မဂၤလာ ျဖစ္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကဓံကုိ ခံႏုိင္ျခင္းသည္ မဂၤလာတစ္ပါးဟု ဆုိျခင္းျဖစ္၏။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ေလာကဓံတရားကုိ မခံႏုိင္သျဖင့္ ပ်က္စီးသြားသူမ်ားကုိ အမ်ားအျပားေတြ႕ဖူး၏။ အေကာင္းအဆုိးဟူသည္ အခုိက္အတန္႔ ျဖစ္သည္ဟူသည့္ သေဘာကုိ ေကာင္းစြာသေဘာမေပါက္ သျဖင့္ အခုိက္အတန္႔ ႀကဳံေတြ႕ရသည့္ အေကာင္းေလာကဓံ၊ အဆုိးေလာကဓံမ်ားတြင္ စိတ္အစဥ္ ေျပာင္းလဲသြားသျဖင့္ ဘ၀ပ်က္သြားသူမ်ားလည္း အမ်ားအျပားရွိ၏။ ေငြေၾကးလာဘ္လာဘ ေပါမ်ားသည့္အခါ၊ အေပါင္းအသင္း မိတ္ေဆြေပါမ်ားသည့္အခါ၊ ခ်ီးမြမ္းသည့္အခါ၊ ခ်မ္းသာသည့္အခါမ်ားတြင္ အေက်နပ္ႀကီး ေက်နပ္ကာ ထုိသာယာမႈမ်ားေနာက္ကုိ လုိက္ရင္း ႐ုတ္တရက္ ထုိအရာမ်ား ေပ်ာက္ပ်က္သြားသည့္အခါ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ျခား ပ်က္စီးသြားသူမ်ား ရွိသကဲ့သုိ႔ လာဘ္လာဘမရွိမႈ၊ အေပါင္းအသင္းမရွိမႈ၊ ကဲ့ရဲ႕မႈ၊ ဆင္းရဲမႈ စသည့္ အဆုိးေလာကဓံမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ၾကသည့္အခါ ခံႏုိင္ရည္မရွိျဖစ္ကာ ထုိအဆုိးဒဏ္ကုိ မခံႏုိင္သျဖင့္ အေကာင္းမ်ားရေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း ဆုိးသထက္ဆုိးသြားသူမ်ား၊ မေကာင္းသည့္ အရာမ်ားတြင္ နစ္မြန္းသြားသူမ်ားလည္း အမ်ားအျပားရွိေန၏။ ဤသည္မွာ အခုိက္အတန္႔ျဖစ္သည့္ အေျပာင္းအလဲ ေလာကဓံကုိ ခံႏုိင္ရည္ မရွိသျဖင့္သာ ျဖစ္၏။ အတက္ရွိလွ်င္ အက်ရွိသကဲ့သုိ႔ အက်ရွိလွ်င္လည္း အတက္ရွိမည္ဟူသည့္ သေဘာကုိ ရင္မဆုိင္ႏုိင္သျဖင့္ အတက္အက် တဒဂၤတြင္ အဆင္မက် ျဖစ္ၾကရျခင္း ျဖစ္၏။

တစ္ခါက ဒကာမတစ္ဦးႏွင့္ ဆုံဖူး၏။ ထုိဒကာမႏွင့္ စေတြ႕စဥ္က ဒကာမသည္ စီးပြားေရး အလြန္ေကာင္းၿပီး အစစအရာရာ အဆင္ေျပေနသည့္ အခ်ိန္ျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔ အစစအရာရာ အဆင္ေျပေနသျဖင့္လည္း ထုိဒကာမ၏ အေျပာအဆုိ အျပဳအမူ အေနအထုိင္မ်ားက မာနတရား၊ ေမာက္မာမႈတရား လႊမ္းမုိးထားသည့္ အသြင္ကုိ ေဆာင္ေနသည္ဟု ခံစားရ၏။ အလွဴအတမ္း လုပ္သည္ကအစ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္ သေဘာမ်ိဳးျဖင့္ အၿပိဳင္အဆုိင္ လုပ္တတ္သည္ကုိ ေတြ႕ရ၏။ အျခားသူမ်ား လွဴႏုိင္သည္ထက္ အဆမ်ားစြာလွဴျပကာ ပရိတ္သက္အလယ္တြင္ ဂုဏ္ၾကြယ္လုိသည့္ သေဘာအေျပာမ်ားကုိ ျပသေလ့ရွိ၏။ တစ္ႏွစ္ေလာက္ၾကာသည့္အခါ ထုိဒကာမႏွင့္ တစ္ခါဆုံ ျဖစ္ျပန္၏။ ထုိအခါတြင္ကား ယခင္ေတြ႕ခဲ့သည့္ အမူအရာ မဟုတ္ဘဲ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေနသည့္အျပင္ စိတ္ဓာတ္မ်ားလည္း ပ်က္ျပားေနသည့္ အသြင္ကုိ ေဆာင္ေန၏။ တစ္ခါတစ္ရံ သတိလက္လြတ္ျဖင့္ စိတ္မမွန္သည့္ ပုံစံမ်ိဳးျဖင့္ ေျပာဆုိတတ္သည္ကုိလည္း ေတြ႕ရျပန္၏။ ေနာက္မွသိရသည္မွာ ထုိဒကာမ၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ကေမာက္ကမျဖစ္ကာ ဆုိင္လည္းမီးေလာင္ၿပီး ကားတုိက္မႈပါ ထပ္ျဖစ္သျဖင့္ အမႈရင္ဆုိင္ရင္း ရွိသမွ်အရာမ်ား ကုန္ဆုံးသြားျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေငြေၾကးလည္းမရွိ၊ စီးပြားေရးလည္း မရွိသည့္အခါ အၿခံအရံ အေပါင္းအသင္းမ်ားလည္း ၾကက္ေပ်ာက္ငွက္ေပ်ာက္ ေပ်ာက္သြားၾကေၾကာင္း၊ ဘာမွမရွိသျဖင့္ လုပ္သမွ်မ်ားလည္း ကဲ့ရဲ႕စရာမ်ားျဖစ္ကာ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားႏွင့္သာ ႀကဳံေတြ႕သြားရေၾကာင္း၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤကဲ့သုိ႔ အေျခအေနမ်ိဳး ျဖစ္ေနေၾကာင္း တစ္ဆင့္စကား ၾကားသိရ၏။ ထုိဒကာမႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမင္ၾကားရသည္မွာ အမွန္ပင္ အံၾသစရာ ေကာင္းသည့္ အေျပာင္းအလဲ ေလာကဓံပင္ ျဖစ္ပါ၏။ အခုိက္အတန္႔ကာလမွာပင္ ကေျပာင္းကျပန္ ျဖစ္ေစႏုိင္သျဖင့္ ဤဒဏ္ကုိ မခံႏုိင္သူမ်ားအဖုိ႔ ပ်က္စီးဖြယ္ရာ အမွန္ပင္ ျဖစ္ေပ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အခုိက္အတန္႔ ျဖစ္သည့္ အေကာင္းအဆုိးရဲ႕ အေျပာင္းအလဲကုိ ခံႏုိင္ရည္ရွိေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရန္ တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္၏။

ဆုိလုိသည္မွာ ေလာကဓမၼေခၚ ေလာကဓံ တရားမ်ားသည္ အၿမဲမရွိ ေဖာက္ျပန္တတ္သည့္ သေဘာရွိသျဖင့္ အေကာင္းျဖစ္ေစ၊ အဆုိးျဖစ္ေစ မည္သုိ႔ေသာ အရာမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ပါေစ ႀကဳံေတြ႕သည့္ အခုိက္တြင္ မိမိတုိ႔၏ စိတ္အစဥ္ကုိ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ျခားမႈ မျဖစ္ေစဘဲ အခုိက္အတန္႔ ကာလေလးကုိ ခံႏုိင္ရည္ရွိရန္ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ အရိယာသာ၀ကမ်ား ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္သကဲ့သုိ႔ အေကာင္းအဆုိး တရားတုိ႔၏ မၿမဲျခင္းသေဘာ၊ ဆင္းရဲျခင္းသေဘာ၊ ေဖာက္ျပန္ျခင္း သေဘာမ်ားကုိ ဟုတ္တုိင္းမွန္စြာ သိရွိဆင္ျခင္ၿပီး “ဒါလည္းပဲ ၿပီးသြားမွာပါပဲ”ဟု မိမိကုိယ္ကုိ အထပ္ထပ္ သတိေပးကာ ခံႏုိင္ရည္ရွိေအာင္ ႀကိဳးစားေလ့က်င့္သင့္ေၾကာင္း သိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အရိယာသာ၀ကမ်ားကဲ့သုိ႔ ေလာကဓံကုိ အၾကြင္းမဲ့ ခံႏုိင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား မျဖစ္ႏုိင္ေသးေသာ္လည္း သာမန္ပုထုဇင္မ်ား အေနျဖင့္ကား မိမိတုိ႔ ျဖတ္သန္းက်င္လည္ရသည့္ ဘ၀အေျခအေနတြင္ အေကာင္းအဆုိး ေလာကဓမၼမ်ားကုိ မျဖစ္မေန ရင္ဆုိင္ေတြ႕ႀကဳံၾကရမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ႀကဳံသမွ် အရာမ်ားတြင္ “အရာရာ အၿမဲမရွိဘဲ ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္တတ္သည့္ သေဘာ”ကုိ ေကာင္းစြာ သတိျပဳဆင္ျခင္ကာ အေကာင္းမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕သည့္ အခါတြင္လည္း မာနမ၀င္ သတိဆင္၍ အဆုိးမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕သည့္ အခါတြင္လည္း မတုန္မလႈပ္ အေကာင္းလုပ္လ်က္ အေၾကာင္းဟုတ္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း တုိက္တြန္းရင္း ေလာကဓမၼႏွင့္ အရိယသာ၀က တုိ႔၏ ႏွလုံးသြင္းဆင္ျခင္မႈကုိ အတုယူႏုိင္ေစဖုိ႔ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေလာကဓမၼသုတ္ကုိ ကုိးကား၍ ႀကိဳးစား တင္ျပလုိက္ရပါ ေတာ့သည္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား