ကုိယ့္စိတ္ကုိစစ္ စိတ္မညစ္နဲ႔

လူအေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔ ေတြ႕ဆုံမိတဲ့အခါတုိင္း သူတုိ႔ဆီက မၾကာမၾကာ ၾကားရတတ္တဲ့ စကားေလးေတြက “စိတ္မေကာင္းဘူး၊ စိတ္ညစ္တယ္၊ စိတ္ဓာတ္က်တယ္၊ စိတ္ပင္ပန္းတယ္၊ စိတ္ဖိစီးတယ္၊ စိတ္႐ႈတ္တယ္” စတာေတြပဲ မ်ားေနတတ္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္ေလ။ ေကာင္းေနတယ္ဆုိရင္လည္း ဒီအေၾကာင္းေတြက ေျပာစရာမွ မဟုတ္ေတာ့တာ။ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ အားလုံးေကာင္းေနရင္ အေတာ္မ်ားမ်ားက ဘုရားေက်ာင္းကန္နဲ႔ ဘုန္းႀကီးအနား ကပ္ဖုိ႔ကုိ သတိေတာင္မွ မရတတ္ဘူး မဟုတ္လား။ ဒီလုိ စိတ္ဒုကၡေလးေတြ၊ ေသာကေလးေတြရွိမွပဲ အားကုိရာ ေက်ာင္းကန္ဘုရား၊ ဆရာသမားမ်ားကုိ ရွာတတ္ၾကတာ ဆုိေတာ့ က်န္တာေတြနဲ႔ မေျဖဘဲ ဘာသာတရား အဆုံးအမနဲ႔ ေျဖဆည္ဖုိ႔ ခ်ည္းကပ္လာတာကုိပဲ ရွာႀကံၿပီး ေက်းဇူးတင္ရပါဦးမယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ ဒုကၡမွန္သမွ်ဟာ စိတ္ကုိ အေျခခံၿပီးပဲ ျဖစ္ေလ့ရွိၾကတာဆုိေတာ့ ေျပာရင္လည္း စိတ္အေၾကာင္းကုိပဲ ေျပာရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဆုိးအေကာင္း ရလာဘ္အားလုံးရဲ႕ တရားခံဟာ စိတ္ေၾကာင့္ပဲျဖစ္သလုိ အရာအားလုံးကုိ ဦးေဆာင္ထားလည္း ဒီစိတ္ပဲျဖစ္တဲ့အတြက္ ေကာင္း၊ မေကာင္းတဲ့ ရလာဘ္ေတြ အေပၚမွာ လုိက္ခံစားတာလည္း စိတ္ကပဲ ျဖစ္ေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ စိတ္ရွိသမွ် လုိက္ခံစားမိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္း ခုနေျပာခဲ့တဲ့ စိတ္ညစ္တာ၊ စိတ္ဓာတ္က်တာ၊ စိတ္ပင္ပန္းတာ၊ စိတ္ဖိစီးတာ စတာေတြလည္း ျဖစ္လာၾကေတာ့ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္းစစ္ေတာ့ အရာအားလုံးဟာ စိတ္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တယ္ဆုိတာ အထင္အရွား ေတြ႕ျမင္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

“စိတ္ေထာင္းေတာ့ ကုိယ္ေက်၊ စိတ္ပ်ိဳေတာ့ ကုိယ္ႏု” ဆုိတဲ့ စကားအတုိင္း စိတ္ဟာ႐ုပ္တရားကုိလည္း ေျပာင္းလဲေထာက္ပံ့ ေပးႏုိင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ုပ္ကုိေဖာက္ျပန္ေစတတ္တဲ့ ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရ ဆုိတဲ့ ဒီအေၾကာင္းတရား ေလးပါးမွာ စိတ္ေၾကာင့္ ႐ုပ္တရား ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္မႈဟာလည္း သတၱဝါအမ်ား အမ်ားဆုံး ႀကဳံေတြ႕ၾကရတတ္တဲ့ အေၾကာင္းတစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ခံစားမႈ မ်ားတဲ့သူေတြ၊ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားတဲ့ သူေတြ၊ စိတ္ေသာကေတြနဲ႔ မျပတ္ႀကဳံေနရတဲ့ သူေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ မ်က္ႏွာေပၚမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ခံစားမႈေတြက အလုိလုိ ထင္ဟပ္ျပေနသလုိ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒီလုိပဲ စိတ္အစဥ္ ၾကည္လင္ေနတဲ့သူေတြ၊ စိတ္ေပ်ာ္ရႊင္ေနတဲ့ သူေတြ၊ စိတ္မွာ အပူအပင္ ကင္းေနတဲ့သူေတြရဲ႕ မ်က္ႏွာအမူအရာေတြက်ျပန္ေတာ့ ေအးခ်မ္းၾကည္လင္ေနတဲ့ အသြင္ကုိ ေဆာင္ေနတတ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ စိတ္ေဆာင္လုိ႔ ႐ုပ္ေျပာင္တဲ့သေဘာ၊ စိတ္ေထာင္းလုိ႔ ႐ုပ္ေျပာင္းတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္က “စိေတၱန နိယ်ေတ ေလာေကာ = စိတ္ဟာ ေလာကကုိ ေဆာင္တယ္”လုိ႔ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ သက္ရွိသက္မဲ့ အရာအားလုံးမွာ စိတ္ကအခရာက်ၿပီး ေလာကႀကီးတစ္ခုလုံးကုိ စိတ္ကေရွ႕ေဆာင္ ျပဳထားေၾကာင္း ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေလာကတစ္ခု အေနနဲ႔ ေျပာရင္ သတၱဝါ တစ္ဦးဦးရဲ႕ ႐ုပ္နာမ္အစု ခႏၶာကုိယ္ တစ္ခုလုံးဟာ ေလာကတစ္ခုပဲ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သတၱဝါတုိင္းရဲ႕ ကုိယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာ၊ စိတ္အမူအရာ အားလုံးမွာ စိတ္ကအဓိက ဦးေဆာင္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအမူအရာ အားလုံးမွာ ေစတနာေကာင္းပါတဲ့စိတ္၊ ေစတနာဆုိးပါတဲ့ စိတ္ေတြက အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကုိ ျဖစ္ေစတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ စိတ္ေစတနာကုိ အထူးသတိျပဳ လုပ္ေဆာင္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

စိတ္ရဲ႕သေဘာကလည္း အာ႐ုံနဲ႔ ထိေတြ႕တဲ့အခါ အလြယ္တကူ ေျပာင္းလဲတတ္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ မေကာင္းတဲ့ အာ႐ုံေတြနဲ႔ေတြတဲ့အခါ အဲဒီအာ႐ုံေတြေနာက္ကုိ စိတ္က အလြယ္တကူ လုိက္သြားတတ္ၿပီး ခံစားမႈကုိလည္း အလြယ္တကူ ျဖစ္ေပၚေစေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေကာင္းတဲ့အာ႐ုံ တစ္ခုခုမွာ စိတ္အစဥ္ တည္တံ့ေနေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ဖုိ႔ ခက္ခဲတတ္ေပမယ့္ မေကာင္းတဲ့ အာ႐ုံမွာဆုိရင္ေတာ့ အလုိလုိကုိ ေပ်ာ္ေနမိေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေကာင္းတဲ့အာ႐ုံေတြဟာ သီးသန္႔ႀကိဳးစား အားထုတ္ယူမွ ရတတ္ေပမယ့္ မေကာင္းတဲ့ အာ႐ုံေတြကေတာ့ တစ္ေယာက္တည္းေနလည္း ျဖစ္ေနတတ္သလုိ အမ်ားနဲ႔ေနလည္း ျဖစ္ေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္းစစ္ေတာ့ အေကာင္းအဆုိး အမ်ိဳးမ်ိဳးဟာ အာ႐ုံေတြမွာ စိတ္ကပါေနၾကလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိေတာ့ကား စိတ္ညစ္တာတုိ႔၊ စိတ္ဓာတ္က်တာတုိ႔၊ စိတ္ဖိစီးတာတုိ႔ စတာေတြဟာ ကုိယ့္စိတ္ကုိ အာ႐ုံေတြမွာ လုိက္ၿပီး ခံစားေနမိၾကလုိ႔ဆုိတာ အထင္အရွားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမင္ရတဲ့အာ႐ုံ၊ ၾကားရတဲ့အာ႐ုံ စတဲ့ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕အထိေတြမွာ စိတ္ကလုိက္ၿပီး ခံစားေနမိတတ္တဲ့အတြက္ မျမင္ခ်င္တာကုိ ျမင္ရတဲ့အခါ၊ မၾကားခ်င္တာကုိ ၾကားရတဲ့အခါ၊ မခံစားခ်င္တာကုိ ခံစားရတဲ့အခါ စတာေတြမွာ အဲဒီအာ႐ုံေတြရဲ႕ ဆဲြရာကုိ ပါသြားတဲ့ စိတ္အစဥ္မွာလည္း မေက်နပ္မႈေတြ၊ မၾကည္လင္မႈေတြ၊ မေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြ စသျဖင့္ ျဖစ္လာေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အာ႐ုံေတြရဲ႕ ဆဲြရာေနာက္ကုိ စိတ္ကာ ၾကာၾကာလုိက္သြားမိေလ ကုိယ့္မွာစိတ္ခံစားမႈေတြ ၾကာၾကာျဖစ္ေလ၊ အာ႐ုံေတြေနာက္ကုိ စိတ္က မ်ားမ်ားလုိက္ၿပီး ခံစားေလေလ ကုိယ့္မွာ စိတ္ခံစားမႈေတြ မ်ားေလပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ဟာ ေကာင္းတဲ့အာ႐ုံေတြကုိ လိုက္ဖုိ႔ခက္ေပမယ့္ မေကာင္းတဲ့ အာ႐ုံေတြဆုိရင္ေတာ့ အလ်ဥ္အျမန္ ထုတ္ပစ္ဖုိ႔ ခက္တတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ စိတ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မေကာင္းတဲ့ ခံစားမႈေတြ မ်ားမ်ားျဖစ္ေနတတ္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလုိဆုိေတာ့ အေျဖက ရွင္းပါတယ္။ စိတ္ညစ္တာတုိ႔၊ စိတ္ဓာတ္က်တာတုိ႔၊ စိတ္ဖိစီးတာတုိ႔ စတာေတြ မျဖစ္ခ်င္ဘူးဆုိရင္ ကုိယ့္စိတ္ကုိ အာ႐ုံေတြေနာက္မွာ လုိက္မခံစားမိဖုိ႔၊ အာ႐ုံေတြရဲ႕ ဆဲြရာေနာက္ကုိ ပါမသြားမိဖုိ႔ပဲ ေလက်င့္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ေလက်င့္ဖုိ႔ဆုိတာကလည္း ကုိယ့္စိတ္ကုိ သိမွပဲ ေလ့က်င့္လုိ႔ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သိဖုိ႔ဆုိတာကလည္း သတိရွိမွပဲ ျဖစ္မွာပါ။ သတိရွိဖုိ႔အတြက္ကေတာ့ သမာဓိကုိ အေျခခံတဲ့ အာ႐ုံေကာင္းေတြမွာ စိတ္အစဥ္ တည္ေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ဟာ မေကာင္းတက္ဘက္မွာပဲ ေပ်ာ္ေမြ႕တတ္တာမ်ားတဲ့အတြက္ အာ႐ုံေကာင္းေတြနဲ႔ ေပ်ာ္ေမြ႕ႏုိင္ဖုိ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ျပဳျပင္ႏုိင္တဲ့၊ ျပဳျပင္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေစတနာ၊ ထက္သန္တဲ့ သဒၶါတရား၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္လုိတဲ့ ဝိရီယတရား၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးကုိ ဆင္ျခင္တတ္တဲ့ ပညာတရားနဲ႔ အရာအားလုံးမွာ အခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ သတိတရားေတြ ပုိမိုတုိးပြားလာေအာင္ ေလ့က်င့္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ မေမ့မေလ်ာ့ သတိရွိေနဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သတိရွိေနရမယ္ဆုိတာက ကုိယ့္စိတ္ကုိ သိႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အမွန္ေတာ့ စိတ္မွာမေကာင္းတဲ့ ခံစားခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေနၾကတာ၊ အဲဒီခံစားမႈေနာက္ကုိ အခ်ိန္အၾကာႀကီး လုိက္ခံစားေနၾကတာေတြဟာ ကုိယ့္သႏၲာမွာ သတိမရွိလုိ႔ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္စိတ္မွာရွိတဲ့ ခံစားခ်က္ကုိ မသိလုိ႔ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ခံစားခ်က္ရဲ႕ သေဘာကလည္း အဲဒီခံစားခ်က္ကုိ မသိဘူးဆုိရင္ ဆက္ကာဆက္ကာ လုိက္ၿပီးခံစားေနတတ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လုိအာ႐ုံမ်ိဳးေလးပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္လုိစကားမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ထစ္ခနဲဆုိ လုိက္ခံစားေနတတ္တဲ့အတြက္ ခံစားလြယ္တာနဲ႔အမွ် စိတ္ပင္ပန္းမႈေတြလည္း ျဖစ္ေနၾကေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အာ႐ုံေတြေနာက္ကုိ စိတ္ကလုိက္ခံစားေနတာကုိ သတိမမူမိဘဲ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ လုိက္ခံစားေနမိတဲ့အခါ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ စိတ္ရဲ႕ပင္ပန္းမႈေတြဟာလည္း ပုိမုိျပင္းထန္ေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ သတိကင္းေလး ခံစားမႈျပင္းေလ၊ မသိမႈမ်ားေလ ခံစားမႈမ်ားေလပဲ ျဖစ္ေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီသေဘာေတြ ေလ်ာ့နည္းလာဖုိ႔ ခံစားခ်က္ကုိ သိေအာင္ႀကိဳးစားၾကစုိ႔လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ခံစားမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တစ္ခါတေလ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတိထားၾကည့္ရင္ သိႏုိင္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ စိတ္ရဲ႕မေကာင္းတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြဟာ သိလုိ႔ျဖစ္တာလား၊ မသိလုိ႔ ျဖစ္တာလားဆုိရင္ မသိလုိ႔ကုိ ျဖစ္ေနၾကေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ မသိလုိ႔ဘဲ “ဘယ္သူကေတာ့ ငါ့ကုိ ဘယ္လုိေျပာလုိက္တာ၊ ဘယ္သူကေတာ့ ငါ့ကုိ ဘယ္လုိဆက္ဆံလုိက္တာ၊ ငါ့ကုိမွ ဒီလုိလာၿပီး လုပ္ရက္ပါေပ့” စသျဖင့္ တႏုံ႔ႏံု႔ေတြးရင္း တစိမ့္စိမ့္ လုိက္ခံစားေနမိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ လုိက္ခံစားေနသမွ် ကုိယ့္စိတ္ရဲ႕ အေတြးခံစားခ်က္ေတြဟာ ေပ်ာက္ပ်က္မသြားဘဲ ခံစားခ်က္ကုိ ပုိမုိၿပီး အားေကာင္းေနေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အကယ္၍ အဲလုိခံစားခ်က္ကုိ မသိလုိက္တာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ကုိယ့္စိတ္မွာ ခံစားသမွ်ကုိ ခံစားတဲ့အခုိက္မွာ အသိကပ္ၿပီး ဘာခံစားတယ္ဆုိတာ သိလုိက္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ အဲဒီခံစားခ်က္ဟာ ေပ်ာက္သြားၿပီး သိတယ္ဆုိတဲ့ သိစိတ္ေလးက ေရာက္လာေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီသိစိတ္ကုိလည္း ေနာက္ေနာက္စိတ္ေလးေတြက သတိကပ္ၿပီး လုိက္လုိက္သိေပးေနရင္ စိတ္မွာအစဲြဆုိတာလည္း ေလ်ာ့ေလ်ာ့လာေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္သူက ဘာေျပာလုိက္တာ ဆုိတဲ့ မသိမႈအစဲြေလးေတြကုိ စိတ္မွာခံစားတာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္းသိလုိက္မယ္ဆုိရင္ အဲဒီအစဲြဟာလည္း ခ်က္ခ်င္းေပ်ာက္သြားေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ စိတ္မွာတစ္ခုခု ခံစားတုိင္း အသိစိတ္က လုိက္ၿပီး သိေနႏုိင္မယ္ဆုိရင္ ဘယ္ခံစားမႈမ်ိဳးမွ ကုိယ့္စိတ္ကုိ လႊမ္းမုိးၿပီး အၾကာႀကီး ခံစားေနမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ စိတ္မွာ အေကာင္းအဆုိး ခံစားမႈေတြ ကင္းေနမယ္ဆုိရင္ ခံစားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ စိတ္အစဥ္ ပင္ပန္းမႈ ဆုိတာေတြလည္း ရွိလာႏုိင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ခံစားမႈ ကင္းေနတဲ့စိတ္ဟာ အခုိက္အတန္႔ အားျဖင့္ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေနမွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အရင္းစစ္ေတာ့ သတၱဝါတုိင္း၊ သတၱဝါတုိင္း စိတ္အစဥ္ မၿငိမ္းခ်မ္းၾကျခင္းဟာ သတိမရွိၾကလုိ႔၊ ခံစားမႈကုိ မသိၾကလုိ႔ဘဲ ဆုိတာ အထင္အရွားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမသိမႈဟာ သူမ်ားကုိ မသိမႈထက္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မသိၾကလုိ႔ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မသိတာဟာ ကိုယ့္စိတ္ကုိ မစစ္မိၾကလုိ႔ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မစိစစ္ဘဲ သူမ်ားကုိ လုိက္ၿပီးစိစစ္ေန၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မျမင္ဘဲ သူမ်ားကုိ လုိက္ျမင္ေန၊ ကုိယ့္ခံစားခ်က္ကုိ မဆင္ျခင္ဘဲ သူမ်ားခံစားခ်က္ကုိ လုိက္ၿပီးထင္ျမင္ေနၾကလုိ႔ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိမျမင္၊ ကုိယ့္ခံစားခ်က္ကုိ မျပင္၊ ကုိယ့္စိတ္ကုိ မဆင္ျခင္၊ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ အသိမဝင္ဘဲ ေနမိေနသမွ် စိတ္အစဥ္ ပင္ပန္းမႈေတြဟာ ရွိကုိရွိေနၾကေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာင္းျပန္အေနနဲ႔ ဒီလုိ စိတ္ပင္ပန္းမႈေတြ မရွိခ်င္ရင္၊ ေလ်ာ့နည္းသြားေစခ်င္ရင္ေတာ့ ကိုယ့္ကုိယ္ဆင္ျခင္၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အသိဝင္ၿပီး ကုိယ့္စိတ္ကုိ ကုိယ္ျပင္ႏုိင္ေအာင္ပဲ ႀကိဳးစားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ စိတ္ကုိအေၾကာင္းျပဳၿပီး စိတ္ခံစားမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး ႀကဳံေနၾကရတဲ့ သူေတြအေနနဲ႔ ဒီစိတ္ခံစားခ်က္ကုိ ကုစားရာမွာ စိတ္ကုိ စိတ္နဲ႔ပဲ ကုစားႏုိင္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဘယ္လုိခံစားမႈမ်ိဳးပဲ ခံစားခံစား အဲဒီခံစားမႈမ်ားကုိ သတိကပ္ၿပီး ကုိယ့္ရဲ႕ခံစားခ်က္ကုိ ျမင္ေအာင္ၾကည့္ကာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိစစ္ၿပီး ေကာင္းတဲ့စိတ္၊ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းတဲ့စိတ္နဲ႔ မေကာင္းတဲ့စိတ္ ညစ္ႏြမ္းတဲ့စိတ္ကုိ အစားထုိးႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း သူမ်ားကုိ မစစ္ဘဲ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ စစ္ႏုိင္ေအာင္သာ အပၸမာဒတရား လက္ကုိင္ထားၾကဖုိ႔ အေလးအနက္ထား တုိက္တြန္းလုိက္ရပါတယ္။

Read more »

ေသသူအတြက္ ကုသုိလ္လုပ္တဲ့အခါ ဘယ္လုိစိတ္ထားနဲ႔ ဘယ္လုိျပဳလုပ္သင့္ပါသလဲ

မဂၤလာပါ အရွင္ဘုရား
ႏွစ္သစ္မဂၤလာ ျဖစ္ပါေစရယ္လုိ႔ ဆုေတာင္းေမတၱာပုိ႔သအပ္ပါတယ္ ဘုရား။

ႏွစ္သစ္မဂၤလာမွာ တပည့္ေတာ္နဲ႔ ထပ္တူ သိလုိၾကတဲ့သူေတြအတြက္ တပည့္ေတာ္ကုိ ေမးေလွ်ာက္ခြင့္ျပဳပါဦးဘုရား။
ေမး။ ။ မိဘတစ္ေယာက္ေယာက္ ဆံုးသြားလုိ႔ ရည္စူးၿပီး ကုသုိလ္ျပဳၾကတဲ့အခါ ထားအပ္တဲ့ စိတ္ေနစိတ္ထားနဲ႔ ဘယ္လုိမ်ိဳးေတြ ေဆာင္ရြက္ေပးရင္ သြားေလသူအတြက္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ႏုိင္မယ္ဆုိတာ ရွင္းလင္းေျပာျပေပးေစခ်င္တာပါဘုရား။

ကြယ္လြန္ျခင္း တစ္ႏွစ္ျပည့္ကုိ သံဃာေတာ္ေတြကို ဆြမ္းကပ္၊ တရားနာၿပီး လူပရိသတ္ကုိ ဧည့္ခံေကၽြးေမြးပါ့မယ္။ ဒီလုိလုပ္ေဆာင္တဲ့အခါ ဘယ္လုိစိတ္ထားမ်ိဳးန လုပ္ေဆာင္ရမွာပါလဲဘုရား။ ေကာင္းမႈအစုစုအတြက္ ဘယ္လုိအမွ်ေပးရမယ္ဆုိတာမ်ိဳး၊ ကြယ္လြန္သူအတြက္ ထိေရာက္ေစတဲ့ အလွဴမ်ိဳးကုိ ညႊန္ျပေပးေစခ်င္ပါတယ္ဘုရား.... ။ ဒါ့အျပင္ ဘုရားေဟာ နိပါတ္ေတာ္ေတြမွာလည္း ရက္လည္၊ လလည္၊ ႏွစ္လည္လုပ္ခဲ့တဲ့ အေလ့ေတြရွိပါသလား၊ ဘုရားက ဘယ္လုိညႊန္ျပသြန္သင္ခဲ့တယ္ဆုိတာမ်ိဳး ရွင္းလင္းညႊန္ျပ ဆံုးမေပးေစခ်င္ပါတယ္ဘုရား ....
အရွင္ဘုရားေရးသားတဲ့စာေတြကုိ အဆက္မျပတ္ ေလ့လာအားေပးရင္း မွတ္သားနာယူေနသူပါဘုရား ...
ရိုေသစြာရွိခုိးလွ်က္

တပည့္ေတာ္
ကုိသန္႔
(ကေလး)

မဂၤလာပါ ဒကာ ကုိသန္႔
အလုပ္ေတြ မအားတာနဲ႔ ဒကာေတာ္ရဲ႕ သိလုိတာေလးေတြကုိ ေျဖၾကားေပးဖုိ႔ ေနာက္က်သြားပါတယ္။ နားလည္ေပးေစခ်င္ပါတယ္။

ေျဖ။ ။ ေသသူကုိရည္စူးၿပီး ကုသုိလ္လုပ္တာကုိ စာေပကေတာ့ မတကဘတၱလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ေသသြားတဲ့သူက သြားၿပီျဖစ္ေပမယ့္ က်န္ခဲ့တဲ့သူေတြမွာ ေသသူအတြက္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈေလးေတြ လုပ္ၿပီး အမွ်အတမ္း ေပးေဝတဲ့ အေလ့အက်င့္ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြရဲ႕ ဘုရားေဟာနဲ႔အညီ ျပဳလုပ္ၾကတဲ့ အေလ့အက်င့္ ျဖစ္ပါတယ္။ မိဘနဲ႔ သားသမီးေတြမွာဆုိရင္ မိဘေတြကုိ ရည္စူးၿပီး သားသမီးေတြအေနနဲ႔ လုပ္ကုိလုပ္ေပးရမယ္ဆုိၿပီး သားသမီး ဝတၱရား တစ္ခုအျဖစ္ေတာင္ ဘုရားက ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ အဲဒီ သားသမီး ဝတၱရာေတြထဲမွာ လွဴမွ်ေဝ၍ဆုိတဲ့ ဝတၱရားတစ္ခုလည္း ပါဝင္ပါတယ္။ အလွဴကုိ အမွ်ေဝေပးရမယ္ဆုိတဲ့အခ်က္ပါ။

အမွ်ေဝေပးရမယ္ဆုိတဲ့ စကားအရ ေသသူေတြအတြက္ တုိက္႐ုိက္ခ်မ္းသာေအာင္ ပစၥည္းဝတၳဳေတြ ဘာေတြညာေတြ စတာေတြ ေပးပုိ႔လုိ႔မရဘဲ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ လုပ္ၿပီး အဲဒီ ကုသုိလ္ရဲ႕ အဖုိ႔ဘာဂကုိသာ အမွ်ေဝေပးလုိ႔ ရတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ အဓိက အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ကုိ သတိျပဳၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္အခ်က္က ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ အရင္လုပ္
ႏွစ္အခ်က္က အဲဒီလုိ လုပ္ၿပီးရရွိလာတဲ့ အက်ိဳးတရားကုိ တစ္ခါမွ်ေဝေပးဆုိတဲ့ အခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိေတာ့ကား ဒီအခ်က္ႏွစ္ခ်က္လုံးမွာ ကုသုိလ္လုပ္ေနတဲ့ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ အဓိက က်ေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ အျပည့္အဝ ရႏုိင္ေအာင္ အရင္လုပ္ဖုိ႔ ပုိအေရးႀကီးပါတယ္။ အျပည္အဝ ရဖုိ႔အတြက္ ျပတ္သားတဲ့ ေစတနာ၊ ထက္သန္တဲ့ သဒၶါ၊ ျဖဴစင္တဲ့ ပစၥည္းဝတၳဳ၊ ျပည့္စုံတဲ့ ကုိယ္က်င့္သီလ၊ အက်င့္သီလ ျပည့္စုံလွတဲ့ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ စတဲ့ အခ်က္ေလးေတြနဲ႔ အညီ လုပ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ ေကာင္းမႈအက်ိဳးကုိ အျပည့္အဝ ရႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကုိယ္ကအရင္ ျပည့္စုံေအာင္ ကုသုိလ္ေတြလုပ္၊ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ရၿပီးၿပီဆုိရင္ ကိုယ္ရထားတာကုိ ကုိယ္မွ်ေဝခ်င္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကုိ ရည္စူးၿပီး အမွ်ေပးေဝရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအမွ်ေပးေဝတာကုိ ရည္စူးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ ရႏုိင္၊ မရႏုိင္ဆုိတာက ဘဝေျပာင္းသြားသူရဲ႕ ေရာက္ရွိေနတဲ့ ဘုံဘဝအေပၚမွာ မူတည္ေနတာရယ္၊ ေရာက္ရွိတဲ့ ဘုံဘဝကေန သာဓုေခၚႏုိင္၊ မေခၚႏုိင္ အေပၚမွာပဲ မူတည္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက ေသသူဘက္က အပုိင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာက ေသသူမရလည္း ကုိယ္ကေတာ့ ရေအာင္ယူထားႏုိင္ရင္ ရၿပီးသားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘုန္းဘုန္းေရးထားၿပီး ျဖစ္တဲ့ ေသသူရည္မွန္း ကုသုိလ္စြမ္း ဆုိတဲ့ ဒီပုိ႔စ္ေလးကုိ ျပန္ဖတ္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက ေသသူကုိရည္စူးၿပီး ကုသုိလ္လုပ္တဲ့ အခါမွာ ေသသူအတြက္ လုိအပ္ႏုိင္တဲ့ ေနစရာ၊ ဝတ္စရာ၊ စားစရာ စတဲ့ အရာေတြကုိ အာ႐ုံျပဳၿပီး အဝတ္သကၤန္း၊ ဆြမ္းေက်ာင္းေဆး စတဲ့ ပစၥည္းအလွဴေတြကုိ ျပတ္သားတဲ့ ေစတနာ၊ ထက္သန္တဲ့ သဒၶါ၊ သန္႔ရွင္းတဲ့ ပစၥည္းဝတၳဳ၊ ျပည့္စုံတဲ့ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ စတာေတြကုိ အေကာင္းဆုံး ျပင္ဆင္ၿပီး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ အရင္ဆုံး ကုသုိလ္ကုိ အျပည့္အဝရေအာင္ ႀကိဳးစားကာ အမွ်ေဝတဲ့ အခါမွသာ အဲဒီရရွိလာတဲ့ ရလာဘ္ကုိ ေသသူအတြက္လည္း ထပ္တူထပ္မွ် ရပါေစဆုိတဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ ျပဳလုပ္ေပးဖုိ႔လုိေၾကာင္း ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ စိတ္ပါလက္ပါ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ျပဳလုပ္ၿပီး အမွ်ေဝမယ္ဆုိရင္ ကုိယ့္အတြက္လည္း အက်ိဳးႀကီးသလုိ သြားေလသူအတြက္လည္း အကယ္၍ လုိအပ္ေနတဲ့ ဘုံဘဝမွာ ျဖစ္ေနခဲ့မယ္ဆုိရင္ အေကာင္းဆုံး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကုိ ျဖစ္ေစမွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္

Read more »

ဘုရားရွိေနလုိ႔သာေပါ့


၂၀၁၂ခု ကေတာ့ ဘုန္းဘုန္းအတြက္ အမတန္ကုိ အလုပ္မ်ားၿပီး အက်ိဳးႀကီးတဲ့ႏွစ္လုိ႔ပဲ ဆုိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပရဟိတအလုပ္ေတြ၊ ဓမၼဒူတအလုပ္ေတြ၊ ေက်ာင္းအလွဴ၊ စာၾကည့္တုိက္အလွဴ၊ တရားေတာ္အလွဴ စတဲ့ အဘုိးမျဖတ္ႏုိင္တဲ့ အျမတ္ဆုံး အလွဴေတြနဲ႔ တကယ့္ကုိပဲ ကုသုိလ္ထူးေတြ လုပ္ျဖစ္ေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္တဲ့အလုပ္ေတြမွာ ပုိၿပီးခြန္အားေတြ ျဖစ္ေစတဲ့ အခ်က္တစ္ခုက အဖဘုရား ပြင့္ထြန္းေတာ္မူရာ မဇၥ်ိမေဒသကုိ ၾကြေရာက္ၿပီး သံေဝယဇနိယ ေလးဌာနအျပင္ မေမ့သင့္ မေမ့အပ္တဲ့ အမြန္အျမတ္ ေနရာေတြကုိပါ သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခြင့္ ရခဲ့တဲ့ ကုသုိလ္ထူးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ ပြင့္ထြန္းေတာ္မူျခင္း ႏွစ္ ၂၆၀၀၀ျပည့္နဲ႔လည္း ႀကဳံႀကိဳက္ေနတဲ့အတြက္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ထူးျခားျဖစ္စဥ္ ေနရာေဒသေတြကုိ ေရာက္တုိင္းေရာက္တုိင္း အႏုိင္းမဲ့ဘုရားရွင္ရဲ႕ မဟာက႐ုဏာေတာ္ေတြ၊ ေမတၱာေတာ္ေတြ၊ မနားမေန အလုပ္ေတြ လုပ္ေတာ္မူခဲ့တာေတြကုိ အာ႐ုံျပဳ ၾကည္ညိဳရင္း ဘုရားရွင္ေလာက္ မလုပ္ႏုိင္ေပမယ့္ လုပ္ႏုိင္တဲ့အလုပ္ေတြကုိေတာ့ အခ်ိန္ရွိတုန္း၊ အရြယ္ရွိတုန္း၊ အားအင္ေတြရွိတုန္း လုပ္ထားမွဆုိတဲ့ ခြန္အားျပည့္တဲ့ အဓိ႒ာန္ေတြကုိ ထပ္ခါထပ္ခါ ခ်မိေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ကုိ ျပန္ၾကြတုန္း နယ္လွည့္တရားပဲြေလးေတြ လုိက္ေဟာေနရင္း ဗုဒၶဂယာကုိ ဘုရားဖူးၾကြမယ္ဆုိတဲ့ ဘုန္းဘုန္းကုိ ေနာင္ေတာ္ႀကီး အရွင္သုမဂၤလ (ေဝါဆရာေတာ္)က “ညီေတာ္ ဗုဒၶဂယာက ျပန္ၾကြလာၿပီးရင္ တရားေဟာရတာ ပုိၿပီး အရသာရွိ၊ ပုိၿပီး အႏွစ္သာရေတြ ရွိသြားလိမ့္မယ္” လုိ႔ မိန္႔ဖူးပါတယ္။ ေနာင္ေတာ္ႀကီး စကားက အမွန္ပါပဲ။ ေျမျမတ္မဟာ ဗုဒၶဂယာက ျပန္ၾကြလာၿပီးေတာ့မွ တရားပဲြေတြမွာ ဘုရားအေၾကာင္းေတြ ေျပာစရာပုိမ်ားလာ၊ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ေတြကုိ ဖြင့္ျပစရာေတြ ပုိမ်ားလာတာကုိ လက္ေတြ႕ခံစားမိခဲ့ပါတယ္။ သမုိင္းေၾကာင္း အေထာက္အထား ခုိင္မာတဲ့ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ ျဖစ္ေတာ္စဥ္နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ အမွန္ကုိ ေပးစြမ္းႏုိင္တဲ့ ရွင္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ ဓမၼေရစင္ေတြဟာ သတၱဝါေတြအတြက္ ႀကိဳးစားရင္ ဘုရားေတာင္ ျဖစ္ႏုိင္တယ္ဆုိတဲ့ အဆုိနဲ႔ ဘဝမွာ တရားနဲ႔အညီ ေနထုိင္ျခင္းကသာ အေကာင္းဆုံး ဘဝေနနည္းပဲဆုိတဲ့ အဆုိကုိ လက္ေတြ႕က်က် ထင္ဟပ္ျပေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ရဲ႕ ဗုဒၶဂယာ ဘုရားဖူး ခရီးစဥ္ကုိ နီလာဘုရားဖူး အဖဲြ႕နဲ႔ပဲ သြားျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ၂၅-၂-၂၀၁၂ရက္ေန႔ကေန ၁၀-၃-၂၀၁၂ရက္ေန႔ အထိ ၁၄ညအိပ္ ၁၅ရက္ ခရီးၾကာျမင့္ခဲ့တဲ့ ဒီဘုရားဖူးအဖဲြ႕မွာ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ ဘုရားဖူးခရီးသည္ေပါင္း ၁၀၀ေက်ာ္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာ့ေလေၾကာင္းလုိင္းကုိ တစ္စင္းလုံး ငွါးရမ္းၿပီးသြား ျဖစ္ၾကတာဆုိေတာ့ ေလယာဥ္ေပၚမွာ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ဘုရားဖူးအဖဲြ႕ေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ မနက္ ၆နာခဲြေလာက္မွာ ရန္ကုန္ေလဆိပ္ကေန ဂယာေလဆိပ္ကုိ တုိက္႐ုိက္ျပန္သန္းတဲ့ ဘုရားဖူးေလယာဥ္ဟာ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၊ ဘီဟာျပည္နယ္၊ ဂယာေလဆိပ္ေရာက္ေတာ့ မနက္ ၉နာရီခဲြ ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဂယာေလဆိပ္ေရာက္ေတာ့ အဆင္သင့္လာေစာင့္ေနတဲ့ နီလာဘုရားဖူးအဖဲြ႕ တာဝန္ခံေတြရဲ႕ အစီအစဥ္နဲ႔ မူလဗုဒၶဂယာ ျမန္မာေက်ာင္းကုိ ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းကုိသြားရာလမ္းမွာ တာဝန္ခံကေလးက ကားေပၚမွာ လုိက္ပါလာတဲ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ဘုရားဖူးအဖဲြ႕ကုိ ႀကိဳတင္ေျပာထားတဲ့ စကားတစ္ခြန္းကေတာ့ အိႏိၵယကုိေရာက္လာခဲ့ရင္ ကႀကီးသုံးမ်ိဳးကုိေတာ့ မုန္းသြားၾကတာပဲလုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ကႀကီးသုံးမ်ိဳးက ကားရယ္၊ ကုလားရယ္၊ ၾကက္သားရယ္တဲ့။

သူေျပာတဲ့ စကားကုိ အစကေတာ့ ဘာရယ္မသိခဲ့ပါဘူး။ ေနာက္ဘုရားဖူးခရီးစဥ္ ရက္ေတာ္ေတာ္ၾကာလာေတာ့မွ ေကာင္းေကာင္း သေဘာေပါက္သြားပါတယ္။ ဗုဒၶဂယာ ဘုရားဖူး ခရီးစဥ္ဟာ ဘုရားဖူးရတဲ့ အခ်ိန္က နည္းနည္း၊ ကားစီးရတဲ့ အခ်ိန္က မ်ားမ်ားရယ္လုိ႔ ဆုိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သံေဝဇနီယ ေလးဌာနလုိ႔ေခၚတဲ့ ဘုရားရွင္ ဖြားေတာ္မူရာ၊ ဘုရားရွင္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူရာ၊ ဘုရားရွင္ တရားဦးေဟာေတာ္မူရာနဲ႔ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူရာ ေနရာေတြဟာ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ အိႏၵိယႏုိင္ငံနဲ႔ နီေပါႏုိင္ငံေတြထဲမွာ ပါဝင္ေနပါတယ္။ အလြန္က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အိႏၵိယႏုိင္ငံႀကီးမွာေတာင္မွ တစ္ေနရာနဲ႔ တစ္ေနရာ၊ တစ္ျပည္နယ္နဲ႔ တစ္ျပည္နယ္ အေတာ္သြားေနရတာဆုိေတာ့ အဲဒီေနရာအႏွံ႔ ကားနဲ႔သြားရတာဟာ အေတာ္ကုိ ခရီးရွည္လြန္းလွပါတယ္။ ဂယာေလဆိပ္ကုိ ေရာက္ၿပီးကတည္းက ကားေပၚက မဆင္းရတာ ျမန္မာျပည္အျပန္ ေလယာဥ္ေပၚ ေရာက္မွပဲ အဲဒီကားႀကီးေပၚက အၿပီးဆင္းလုိက္ရသလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ကားစီးရတဲ့ ခရီးစဥ္ကလည္း ၾကည့္ပါဦး။ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ ဗီဟာျပည္နယ္ ဂယာကေန၊ တရားဦး ေဟာေတာ္မူရာ ဗာရာဏသီ၊ အဲဒီကေန ဘုရားရွင္ တာဝတိသာကေန အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္ ေဟာေတာ္မူၿပီး ျပန္လည္ဆင္းသက္ေတာ္မူတဲ့ သကၤႆနဂုိရ္ျပည္၊ သကၤႆကေန အာဂရာ (တပ္ခ်္မဟာ)၊ အာဂရာကေန နယူးေဒလီ၊ နယူးေဒလီကေန တစ္ခါသကၤႆ၊ အဲဒီကမွ သာဝတၳိ၊ သာဝတၳိကေန ဘုရားေလာင္း ဖြားျမင္ေတာ္မူရာ နီေပါႏုိင္ငံ လုမၺနီေဒသ၊ လုမၺနီကေန ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူရာ ကုႆိနာ႐ုံ၊ ကုႆိနာ႐ုံကေန ေဝသာလီ၊ ေဝသာလီကေန ရာဇၿဂိဳဟ္၊ ရာဇၿဂိဳဟ္မွ တစ္ခါဗုဒၶဂယာ ျပန္ေရာက္၊ အဲဒီကေန ျမန္မာျပည္ျပန္ထြက္ ဆုိေတာ့ ခရီးစဥ္ဟာ တစ္ေကြ႕တစ္ပတ္ႀကီးပါပဲ။ အဲဒီလုိ ပတ္လုိက္တာ ၁၄ညအိပ္၊ ၁၅ရက္ကုိ ၾကာသြားေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၅ရက္လုံးလုံး စီးေနရတဲ့ ကားကုိ ၾကာလာေတာ့ မစီးခ်င္ေလာက္ေအာင္ကုိ ျဖစ္လာေတာ့တာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ကားမုန္းသြားမယ္လုိ႔ သူတုိ႔က ေျပာတာျဖစ္မွာပါ။

ေနာက္ ကႀကီးတစ္ခုက ကုလားတဲ့။ အိႏၵိယျပည္ႀကီးဆုိတာ က်ယ္ဝန္းသေလာက္ လူဦးေရကလည္း အလြန္မ်ားျပားလွပါတယ္။ ဘယ္ေနရာေရာက္ေရာက္ လူမေတြ႕ရတဲ့ေနရာ မရွိသေလာက္ပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ အမ်ိဳးသားေတြကေတာ့ ေစ်းေရာင္းလည္းသူတုိ႔၊ တကၠစီေမာင္းလည္း သူတုိ႔၊ လန္ခ်ားေပၚလည္း သူတုိ႔နဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြကုိ မေတြ႕ရသေလာက္ပါပဲ။ ၾကားရတာေတာ့ အမ်ိဳးသမီး ဖိႏွိပ္ေရး ဝါဒေတြက လႊမ္းမုိးထားဆဲဆုိေတာ့ မိန္းမေတြကုိ ေယာက်္ားေတြက အလုပ္သြားရင္ အိမ္ေသာ့ခတ္ၿပီး ထားခဲ့ၾကတယ္လုိ႔ ဆုိတာပါပဲ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ မဂၤလာေဆာင္ရင္ အမ်ိဳးသမီးက အမ်ိဳးသားကုိ တင္ေတာင္းရတယ္ဆုိတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ အိႏၵိယေရာက္တုန္းက ညဘက္ဆုိင္းသံ ဘုံသံတညံညံေတြ ခဏခဏ ၾကားေနရတဲ့အတြက္ ဘာလုပ္တာလဲလုိ႔ ေမးၾကည့္ေတာ့ သတုိ႔သား သြားေတာင္းတာလုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ထားပါေတာ့။ ကုလားျပည္သြားၿပီး ေနရာတကာ ကုလားေတြ ေတြ႕ရတာ မထူးဆန္းေပမယ့္ ထူးဆန္းတာကေတာ့ ကုလားေတြ ညစ္ပတ္တဲ့အခ်က္ပါပဲ။ စိတ္ဓာတ္လည္း မေကာင္းသလုိ အေနအထုိင္လည္း ပတ္စက္လြန္းလွပါတယ္။ ဇာတ္ခဲြျခားတာလား၊ ဘာလားလုိ႔ မေျပာႏုိင္ေပမယ့္ သူတုိ႔ေတြမွာ အေပါ့အေလး သြားဖုိ႔ သီးသန္႔အိမ္သာ မရွိတာက ေနရာတုိင္းမွာ ညစ္ပတ္နံေဆာ္မႈကုိ ျဖစ္ေစေတာ့တာပါပဲ။ ေလထုညစ္ညမ္း၊ ေရထုညစ္ညမ္းနဲ႔ မနက္ေစာေစာေလးမ်ား ကြင္းျပင္ထြက္လုိက္ရင္ လမ္းေဘးတစ္ေလွ်ာက္နဲ႔ ကြင္းျပင္ ဟုိဟုိဒီဒီမွာ အေပါ့အေလးသြားေနသူေတြကုိ မျမင္ခ်င္ အဆုံးပါပဲ။ ဒီလုိ အညစ္အေၾကး စြန္႔ပစ္မႈေတြ၊ ဟုိေနရာေသးပန္း၊ ဒီေနရာ ေသးပန္းလုပ္တာေတြက ေနရာတုိင္းကုိ ညစ္ပတ္နံေစာ္ေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ သန္႔ရွင္းတဲ့ ၿမိဳ႕ေတြရွိတယ္လုိ႔ ေျပာၾကေပမယ့္ နယူးေဒလီလုိ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးမွာကုိပဲ အဲဒီအနံ႔ေတြနဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ေလထုညစ္ညမ္းမႈေတြ ျဖစ္ေနတာ ကုိယ္ေတြ႕ႀကဳံခဲ့ရပါတယ္။ ဘုရားဖူးအဖဲြ႕ထဲက တစ္ခ်ိဳ႕ဆုိ ကားမွတ္တုိင္မွာ ကားေစာင့္ေနရင္း အဲဒီအေပါ့အေလး အနံ႔အသက္ေတြေၾကာင့္ ပ်ိဳ႕အန္တာေတြေတာင္ ျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံႀကီး ေရာက္သြားမွပဲ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အေတာ္သန္႔ပါလားလုိ႔ ခံစားမိလုိက္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ေနရာတုိင္းမွာ ကုလားေတြနဲ႔ ေနရာတုိင္းမွာ ညစ္ပတ္နံေစာ္ေနတာေတြေၾကာင့္ ကုလားဆုိရင္ ၾကာေတာ့မၾကည့္ခ်င္ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္လာတယ္လုိ႔ ဆုိၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ဘုရားဖူး ခရီးသည္အားလုံး ခရီးစဥ္အတြင္းမွာ အဲဒီလုိ ညစ္ညမ္းမႈေတြနဲ႔ ပင္ပန္းမႈေတြေၾကာင့္ က်န္းမာေရးေတြ ခ်ိဳ႕တဲ့ကုန္ၾကတာေတာ့ပါပဲ။

ေနာက္ထပ္ ကႀကီးတစ္လုံးက ၾကက္သားပါတဲ့။ ဘုရားဖူး ခရီးစဥ္ ၁၅ရက္လုံးလုံး ဘုရားဖူး အဖဲြ႕ေတြကုိ ေကၽြးတဲ့ဟင္းက ၾကက္သားေတြပဲ မ်ားပါတယ္။ ၾကက္သားဟင္း၊ ၾကက္သားေက်ာ္၊ ၾကက္သားသုပ္ စတာေတြပဲ စားေနရတဲ့အျပင္ ခ်က္ထားတာကလည္း ခရီးမထြက္ခင္ ညဘက္ခ်က္ၿပီးေတာ့ အဲဒါကုိ အုိးနဲ႔ထည့္ယူလာ၊ လမ္းမွာေရေလးဘာေလး ရတဲ့ ဆုိင္ေလးေတြမွာ ျဖစ္သလုိ စားတာဆုိေတာ့ အရသာလည္းမရွိ၊ ေအးစက္မာေၾကာ ေနတဲ့ ၾကက္ေက်ာ္ရယ္ ကုလားပဲဟင္းေလး ေတြရယ္နဲ႔ပဲ ႏွစ္ပါးသြားရတာ ဆုိေတာ့ ၾကက္သားဟင္းနဲ႔ ထမင္းစားရတဲ့ ဒုကၡကလည္း ၾကာေတာ့ မခံႏုိင္ျဖစ္လာၾကေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတာင္ တစ္ခ်ိဳ႕ဘုရားဖူး ခရီးသည္ေတြက အေျခာက္အျခမ္းေလးေတြ ယူလာၾကလုိ႔ ဦးဦးဖ်ားဖ်ား ဘုန္းႀကီးေတြကုိ ကပ္တာေလးေတြ ရွိေနလုိ႔ ေတာ္ေသးတာ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အိႏၵိယ ဘုရားဖူး ခရီးစဥ္မွာ ဘုရားဖူးတုိင္း ေျပာတတ္တာကေတာ့ ၾကက္သားကုိလည္း မုန္းလာတယ္တဲ့ေလ။

ရွိေစေတာ့။ အဲဒီလုိ ဗုဒၶဂါယာ ဘုရားဖူး ခရီးစဥ္မွာ ကားရယ္၊ ကုလားရယ္၊ ၾကက္သားရယ္ဆုိတဲ့ ကႀကီးသုံးမ်ိဳးကုိ မုန္းသြားတတ္ၾကေပမယ့္ အေကာင္းဆုံး ေျဖဆည္ရာတစ္ခုကေတာ့ ဘုရားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွိေနလုိ႔၊ ဘုရားရွင္ ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ ေျမျမတ္မဟာ ျဖစ္ေနလုိ႔ အျမတ္ဆုံးအျဖစ္ သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခြင့္ရၾကတာ ျဖစ္လုိ႔ က်န္တဲ့အရာေတြ ဘယ္လုိ အခက္အခဲမ်ိဳးပဲ ရွိရွိ ဘုရားရွိေနေတာ့ အားလုံးဟာ ဘုရားတန္ခုိးေတာ္ျမတ္နဲ႔ ခြင့္လႊတ္သီးခံ ႏုိင္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ထူးျခားတာက ဒီလုိ က်န္တဲ့ အခက္အခဲေတြ ရွိေနေပမယ့္ ဘယ္သူမဆုိ ေမးၾကည့္ရင္ အိႏၵိယ ဗုဒၶဂယာ ဘုရားဖူးကုိ ေနာက္ထပ္ လာျဖစ္ေအာင္ လာဦးမယ္ဆုိတဲ့ သူေတြခ်ည္းပဲဆုိတာပါ။ ဘုန္းဘုန္းကုိယ္တုိင္လည္း ဘုရားဖူးရတာ အားမရလုိ႔၊ အမ်ားနဲ႔ဆုိေတာ့ ေအးေအးေဆးေဆး ဖူးခြင့္မရလုိ႔ အေၾကာင္းညီညြတ္ရင္ ကုိယ့္ဖာသာကုိယ္ ေအးေအးေဆးေဆး ေနာက္ထပ္ လာဖူးဦးမယ္ဆုိတဲ့ စိတ္အႀကံဟာ မၾကာမၾကာ ျဖစ္ေပၚေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုကၡေတြ ရွိေနေပမယ့္ အဖဘုရားက ရွိေနေလေတာ့ ဒုကၡအားလုံးကုိ ေမ့ေပ်ာက္လုိ႔ ေနာက္ထပ္တစ္ေခါက္ အေရာက္ေပါက္ေအာင္ သြားကုိသြားလုိက္ဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေအာ္… အဖဘုရားတန္ခုိး၊ အဖဘုရားေက်းဇူး ႀကီးမားလွပါေပစြ။ ဘုရားရွိေနတယ္ဆုိေတာ့ ကႀကီးသုံးမ်ိဳးကုိ မႀကိဳက္ေပမယ့္ ဗုဒၶဂယာ ဘုရားဖူးဆုိရင္ေတာ့ လုိက္ျဖစ္ေအာင္ လုိက္ၾကရေပမယ္ေပါ့။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား