Facebookက အေမးတစ္ပုဒ္ (၃)

ေမး။ အရွင္ဘုရား.. တပည္႔ေတာ္ ေမးေလွ်ာက္စရာမ်ားရွိလို႔ ေမးပါရေစဘုရား။ ၀ါတြင္းကာလ နီးလာဘီဆိုေတာ႔ အိမ္အေၿပာင္းအေရြ႔မ်ား အယူအဆအရ မလုပ္ၾကရပါဘူးလို႔ ဆိုတယ္ဘုရား၊ အကယ္၍ ေျပာင္းေရြ႔႔စရာမ်ား ရွိရင္လည္း ၀ါမ၀င္ခင္ကထဲက စတိသေဘာ ေျပာင္းထားရပါတယ္တဲ႔။ ဒီလိုမွ မဟုတ္ရင္ေတာ႔ ဘာၿဖစ္မယ္၊ ညာျဖစ္မယ္ေပါ႔ဘုရား။ တပည္႔ေတာ္မ်ားလည္း ဒါေတြကို လိုက္နာ က်င္႔သံုးလာတာလည္း ၾကာလွပါဘီဘုရား။ ေရေရလည္လည္ မသိဘဲ လိုက္နာက်င္႔သံုးလာရေတာ႔ တစ္ခါတစ္ေလ အဓိပၸါယ္ကို တိတိက်က်မသိဘဲ။ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို တိတိက်က်မသိဘဲ။ မ်ိဳးရိုးစဥ္ဆက္ က်င္႔သံုးလာလို႔ က်င္႔သံုးေနရတယ္လို႔ ဆိုလို႔လည္း ရပါတယ္။ ယခုေတာ႔ ဒီလိုအယူအဆေတြကို တကယ္ဘဲ လိုက္နာက်င္႔သံုး သင္႔သလားဆိုတာကို ေတြးမိလာရ ပါတယ္။ တကယ္က်င္႔သံုးရမယ္ဆိုရင္လည္း ဘာေၾကာင္႔က်င္႔သံုး သင္႔သလဲဆုိတာကိုလည္း သိခ်င္လာ ပါတယ္။ အဲ႔သည္႔အတြက္ ဘုရားေဟာက်မ္းစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ၿပပါ၀င္ပါသလားဘုရား။ ေမတၱာေရွ႕ထား၍ တပည္႔ေတာ္အား ေျဖၾကားေပးပါဟု ေလ်ာက္ထားပါရေစဘုရား...။

ေလးစားစြာၿဖင္႔...
ဗုဒၶေဟာၾကား ၿမတ္တရား

ေျဖ။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဝါတြင္းကာလနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အ႐ုိးစဲြေနတဲ့ အမွားေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဘာသာေရးနဲ႔ မသက္ဆုိင္တဲ့ အယူအဆ အမွားေတြဟာ ၾကာေတာ့ဘုရားပဲ ေဟာသလုိလုိ၊ က်မ္းဂန္ေတြမွာပဲ ပါသလုိလုိ ျဖစ္ကုန္တာေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဒီအမ်ားႀကီးေတြထဲက ေမးခြန္းရွင္ေမးထားသလုိ၊ ဝါတြင္းကာလ အိမ္မေျပာင္းရ၊ အိမ္မေရြ႕ရ၊ အိမ္မေဆာက္ရ စတာေတြလည္းရွိသလုိ ဝါတြင္းကာလ အိမ္ေထာင္မျပဳရ ဆုိတာေတြေတာင္ ပါေနပါေသးတယ္။ ဒီအယူအဆေတြဟာ ဘုရားေဟာထဲမွာ မပါတဲ့၊ ဘုရားေဟာနဲ႔ မသက္ဆုိင္တဲ့ ေလာကီအယူအဆေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဝါတြင္းကာလမွာ အိမ္ေျပာင္းရင္၊ အိမ္ေရႊ႕ရင္ ဘာျဖစ္မယ္၊ ညာျဖစ္မယ္ဆုိတဲ့ ေရွး႐ုိးစဲြအယူအဆေတြ၊ ေလာကဓာတ္ဆရာေတြရဲ႕ ေဟာေျပာမႈေတြေၾကာင့္ အခုေနာက္ပုိင္းမွာ လူအေတာ္မ်ားမ်ားက ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ေရြးတာတုိ႔၊ ဝါမဆုိခင္၊ ဒါမွမဟုတ္ ဝါကၽြတ္ၿပီးမွ လုပ္တာတုိ႔ စတာေတြ ျဖစ္လာၾကတာ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ေရွးတုန္းကေတာ့ ရာသီဥတု အေနအထားအရ ဝါတြင္းဆုိတာ မုိးတြင္းကာလ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မုိးရြာေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အေျပာင္းအေရႊ႕လုပ္ရင္ ပုိၿပီးဒုကၡမ်ားႏုိင္တဲ့အတြက္ ေခ်ာက္ေခ်ာက္ေသြ႕ေသြ႕ျဖစ္တဲ့ မုိးမက်ခင္ကာလ ဒါမွမဟုတ္ မုိးရာသီၿပီးမွ လုပ္ၾကတဲ့ အစဥ္အလာေတြ ရွိၾကပါတယ္။ ဒါက ရာသီဥတု အေျခအေနေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ခုေနာက္ပုိင္းေတာ့ ေဗဒင္ဆရာ၊ ယၾတာဆရာ၊ နကၡတၱဆရာ စတဲ့ေလာကဓာတ္ ဆရာေတြရဲ႕ အာေဘာ္ေတြ၊ ဒီေလာကဓာတ္ ဆရာေတြရဲ႕ အယူအဆကုိ ယုံၾကည္သူေတြေၾကာင့္ ဝါတြင္းကာလ အိမ္မေျပာင္းေကာင္းတာတုိ႔၊ အိမ္မေရႊ႕ေကာင္းတာတုိ႔၊ အိမ္မေဆာက္ေကာင္းတာတုိ႔၊ အိမ္ေထာင္ မျပဳေကာင္းတာတုိ႔ စတာေတြ ျဖစ္လာတာ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီလုိေခတ္စားလာတာေတြဟာ ဘုရားေဟာမွာပါလုိ႔ လုပ္ၾကတာေတာ့ မဟုတ္ၾကပါဘူး။

ဗုဒၶစာေပေတြမွာေတာ့ ဒီလုိကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္အခ်ိန္မွာ မလုပ္ေကာင္းဘူး၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ လုပ္ရမယ္ စသျဖင့္ ေဟာထားတာ မရွိပါဘူး။ ဘယ္လုိမဂၤလာ၊ ဘယ္လုိနကၡတ္ေတြနဲ႔ အညီမွ လုပ္ရမယ္ဆုိတာ မရွိပါဘူး။ ဒီလုိ နည္းေတြကုိလည္း ဘုရားျမတ္စြာက အားမေပးပါဘူး။ အဲ နကၡတ္၊ မဂၤလာ စတဲ့အယူအဆေတြ သိပ္ျပင္းျပေနတယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေကာင္းတဲ့အက်င့္ကုိ မ်ားမ်ားက်င့္ၾကဖုိ႔ပဲ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။ ဒီစကားေတာ္ကုိ ပရိတ္ႀကီး၊ ပုဗၺဏွသုတ္မွာ လာတဲ့စကားေတာ္က အထင္းအရွား ျဖစ္ေစပါတယ္။ အဲဒီသုတ္ေတာ္မွာ ဘုရားရွင္က “ေကာင္းျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္ေနသူမ်ားအဖို႕ အျမဲတမ္း နကၡတ္ေကာင္းပါတယ္၊ အျမဲတမ္း က်က္သေရမဂၤလာ ရွိပါတယ္၊ အျမဲတမ္း ေကာင္းေသာ မိုးလင္းျခင္း ျဖစ္ပါတယ္၊ အျမဲတမ္း ေကာင္းေသာ အိပ္ရာထျခင္း ျဖစ္ပါတယ္၊ အျမဲတမ္း ေကာင္းေသာ အခ်ိန္အခါ ျဖစ္ပါတယ္၊ အျမဲတမ္း ေကာင္းေသာ ပူေဇာ္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္” လုိ႔ ေဟာၾကားေတာ္မူထားတာကုိ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ အိမ္အေျပာင္းအေရႊ႕ ျပဳလုပ္ၾကတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဗုဒၶစာေပေတြမွာ အထူးမိန္႔ေတာ္ မူထားတာ မရွိေပမယ့္ အိမ္သစ္တက္တဲ့အခါ၊ ၿမိဳ႕ရြာအသစ္တည္တဲ့ အခါေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္မွာ မိန္႔ေတာ္မူထားတဲ့ ဘုရားစကားေတာ္ ရွိပါတယ္။ ဒီသုတ္ေတာ္မွာ ဘုရားရွင္က “ပညာရွိသည္ အၾကင္အရပ္၌ အိမ္ရာေဆာက္လုပ္ေနထုိင္၏၊ ဤအရပ္၌ သီလရွိေသာ၊ ကိုယ္ႏႈတ္ႏွလုံး ေစာင့္သုံးေသာ၊ ျမတ္ေသာအက်င့္ကုိ က်င့္ေသာပုဂၢိဳလ္တုိ႔ကုိ ဆြမ္းေကၽြးၿပီးလွ်င္ ထုိအရပ္၌ ရွိေသာနတ္တုိ႔အား အလွဴ၏ အဖုိ႔ကုိ အမွ်ေဝရာ၏၊ ဤသုိ႔ အမွ်ေပးေဝလတ္ေသာ္ နတ္တုိ႔သည္ ပူေဇာ္ခံရသျဖင့္ ထုိအမွ်ေပးေဝသူကုိ အတုန္႔ျပန္၍ ပူေဇာ္ကုန္၏၊ ျမတ္ႏုိးခံရသျဖင့္လည္း အတုန္႔ျပန္၍ ျမတ္ႏုိးကုန္၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိခင္သည္ ရယ္ဝယ္သားကုိ ေစာင့္ေရွာက္သကဲ့သုိ႔ ထုိအမွ်ေဝသူကုိ ေစာင့္ေရွာက္၏၊ နတ္တုိ႔ေစာင့္ေရွာက္ခံရေသာသူသည္ အခါခပ္သိမ္း ေကာင္းျခင္းမဂၤလာတုိ႔ကုိသာ ေတြ႕ျမင္ရေလ၏” လုိ႔ ေဟာၾကားေတာ္မူထားတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီစကားေတာ္အရ အိမ္အသစ္တက္တဲ့အခါ၊ ေနရာအသစ္ ေျပာင္းတဲ့အခါမွာ အိမ္တက္အလွဴစတာေတြ လုပ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိအလုပ္မ်ိဳးကေတာ့ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္နဲ႔လည္း ညီညြတ္လွတဲ့အတြက္ ေကာင္းတဲ့အစဥ္အလာလုိ႔ ေျပာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္ကာလမာွ ဘာမလုပ္ေကာင္းဘူး ဆုိတာေတြကေတာ့ ဘုရားေဟာနဲ႔ မညီသလုိ၊ ကုိယ့္ရဲ႕ ကံတရားေတြကုိ မယုံၾကည္ၾကလုိ႔ပဲလုိ႔ ေျပာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔သာ အခါကာလေတြ ေျပာၾကေၾကးဆုိရင္ ဝါးတြင္းဝါပေတြ ေရြးစရာမလုိပါဘူး။ မေကာင္းတာလုပ္တဲ့ သူေတြအတြက္ အခ်ိန္တုိင္းဟာ မေကာင္းတာေတြ ျဖစ္ေနမွာျဖစ္ၿပီး ေကာင္းတာလုပ္တဲ့သူေတြအတြက္ အခ်ိန္တုိင္းဟာ အေကာင္းေတြပဲ ျဖစ္ေနၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္အိမ္ေျပာင္းေျပာင္း ကုိယ္ကမေကာင္းဘူးဆုိရင္ မေကာင္းတာေတြကုိ ေတြ႕ႀကဳံလာရမွာ ျဖစ္ၿပီး ကုိယ္ကေကာင္းေနမယ္ဆုိရင္ ဝါတြင္းမွမဟုတ္ပါဘူး ဘယ္အခ်ိန္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေကာင္းေနၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက ဝါတြင္းကာလ၊ အိမ္မေျပာင္းရ၊ အိမ္ေထာင္မျပဳရ စတဲ့အယူအဆေတြဟာ ဘုရားေဟာအရ လုပ္ၾကတာမဟုတ္ဘဲ၊ ေရွး႐ုိးစဲြအယူအဆေတြေၾကာင့္နဲ႔ ေခတ္စားလာတဲ့ ေလာကဓာတ္ဆရာေတြရဲ႕ အယူအဆေတြေၾကာင့္ မလုိအပ္ဘဲ အယူသည္းလာၾကတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဘုရားေဟာအေနနဲ႔ကေတာ့ တကယ္လုိ႔ နကၡတ္၊ မဂၤလာေတြ ေရြးၾကေၾကးဆုိရင္ ေကာင္းတဲ့အက်င့္ေတြ လုပ္ေနျခင္းဟာ ေကာင္းတဲ့နကၡတ္၊ ေကာင္းတဲ့မဂၤလာ စတာေတြ ျဖစ္ေနၾကမွာ ျဖစ္ၿပီး မေကာင္းတဲ့ အလုပ္ေတြ လုပ္ေနတဲ့အခ်ိန္ဟာ မေကာင္းတဲ့ အတိတ္နိမိတ္ေတြ ျဖစ္ေနၾကမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားၾကရမွာ ျဖစ္ၿပီး ဒီလုိ ဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္ကာလစတာေတြ ေရြးၾကဖုိ႔ထက္ ဘယ္လုိမေကာင္းမႈကုိ ဘယ္လုိေရွာင္ၾကဥ္ၾကည့္ၾကမယ္၊ ဘယ္လုိေကာင္းမႈမ်ိဳးကုိ ဘယ္လုိရွာၿပီး လုပ္ၾကမယ္ စသျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ျခင္းကသာ ဗုဒၶအလုိေတာ္က် ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဝါတြင္းကာလ ဘာမလုပ္ရ၊ ညာမလုပ္ရ စတဲ့အယူအဆေတြဟာ အ႐ုိးစဲြေနတဲ့ ေရွးအယူအဆမ်ားန႔ဲ ေဗဒင္နကၡတ္ စတဲ့ ေလာကဓာတ္ဆရာေတြရဲ႕ အယူအဆမ်ားသာ ျဖစ္ၿပီး ဘုရားေဟာ အယူအဆ မဟုတ္တဲ့အျပင္ ဘုရားေဟာနဲ႔လည္း မညီတဲ့အလုပ္မ်ား ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီလုိအယူအဆေတြမွာ အာ႐ုံမထားၾကဘဲ တကယ္အေလးထားရမွာက မိမိတုိ႔ရဲ႕ လုပ္ရပ္မ်ားကုိသာ အေလးထားရမွာျဖစ္ကာ ေကာင္းတဲ့အလုပ္၊ ေကာင္းတဲ့အက်င့္မ်ား လုပ္ေနၾကတဲ့ အခ်ိန္တုိင္းဟာ ေကာင္းတဲ့ ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ အခ်ိန္ေကာင္းမ်ားပဲ ျဖစ္ၿပီး မေကာင္းတဲ့ အလုပ္မ်ားကုိ လုပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္ေတြဟာ မေကာင္းတဲ့ နကၡတ္၊ အမဂၤလာ အခ်ိန္ေတြသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဝါတြင္းကာလ ဘာမလုပ္ရ၊ ညာမလုပ္ရ စတဲ့ အေျခအျမစ္မရွိတဲ့ အယူအဆေတြ လုိက္ေနၾကမယ့္အစား ကုိယ့္ကိုယ္ကုိသာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ေအာင္ ေနၾကည့္ၾကဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါေၾကာင္း အေမးၾကည့္၍ အေျဖညႇိလုိက္ရပါတယ္။

Read more »

နဲနဲေလးေတာ့ လဲြေနတယ္ (၂၃)...

ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသျခင္းနဲ႔ အဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာ
ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာအမ်ားရဲ႕ လဲြေနတတ္တဲ့ အလဲြေတြအေၾကာင္း စာေတြေရးေပးေနတာသိေတာ့ ဒကာတစ္ေယာက္က “အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာေတြမွာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသရင္ အဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာမွာ အဲဒီလုိပဲ သတ္ေသၿပီး ေသရတယ္ဆုိတာ ဟုတ္ပါသလားဘုရား၊ ဟုတ္တယ္ဆုိရင္ တပည့္ေတာ္ ဖတ္ဖူးတဲ့ စာအုပ္ထဲမွာ ရဟန္းတစ္ပါးဟာ ကုိယ့္လည္ပင္းကုိကုိယ္ ဓားနဲ႔လွီးၿပီး သတ္ေသသြားေပမယ့္ အဲဒီအခုိက္မွာ ရဟႏၲာ ျဖစ္သြားတယ္လုိ႔လည္း ဖတ္ဖူးပါတယ္၊ ရဟႏၲာျဖစ္သြားရင္ ေနာင္ဘဝ မရွိေတာ့ဘူး မဟုတ္လားဘုရား၊ ဒါဆုိရင္ ဒီအဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာခံရတဲ့ကိစၥ တပည့္ေတာ္ ဘယ္လုိနားလည္ရမလဲ ဘုရား”လုိ႔ ေမးဖူးပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ဒီဒကာေျပာမွပဲ ဘုန္းဘုန္းအေတြးထဲမွာ ဒီအဖန္ငါးရာငါးကမၻာ ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လဲြေနတဲ့ ျမန္မာေတြရဲ႕ အလဲြကုိ တင္ျပေပးဖုိ႔ စိတ္ကူးရခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသျခင္းနဲ႔ အဖန္ငါးရာငါးကမၻာအေၾကာင္းကုိ လဲြေနတတ္တဲ့ အလဲြတစ္ခုအျဖစ္ အခုလုိ တင္ျပျဖစ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ အဲဒီလုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသရင္ ေနာင္ဘဝေတြမွာလည္း ဘဝေပါင္းငါးရာ တုိင္ေအာင္ အခုလုိပဲ သတ္ၿပီးေသရတယ္ဆုိတဲ့ အယူအဆဟာ အေတာ္ကုိလဲြေနတဲ့ အယူအဆ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားေဟာမဟုတ္သလုိ က်မ္းဂန္မွာပါတဲ့ အခ်က္လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ပိဋကတ္ေတာ္မွာလာတဲ့ ဇာတ္ေတာ္တစ္ခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ အဲဒီဇာတ္ေတာ္က ဧကနိပါတ္ ၊ မတကဘတၱဇာတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဇာတ္ေတာ္မွာ ဒိသာပါေမာကၡ ဆရာႀကီးတစ္ဦးဟာ ေသသူကုိ ရည္စူးၿပီး ဆိတ္တစ္ေကာင္းကုိ သတ္ဖုိ႔ေရခ်ိဳးေပးခ်ိန္မွာ အဲဒီဆိတ္ဟာ တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ ရယ္လည္းရယ္ၿပီး ငုိလည္းငုိတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ဆရာႀကီးက ဘာေၾကာင့္ရယ္လည္းရယ္၊ ငိုလည္းငုိတာလဲလုိ႔ ေမးေတာ့ ဆိတ္က “ကၽြႏ္ုပ္လည္း အတိတ္ဘတစ္ခုမွာ အခုဆရာႀကီးလုိပဲ ဆိတ္တစ္ေကာင္ကုိ လည္ျဖတ္သတ္ခဲ့မိလုိ႔ အဲဒီအကုသိုလ္ဝဋ္ေကၽြးဟာ ဒီဘဝအထိ ဘဝေပါင္း (၄၉၉)ဘဝတုိင္တုိင္ လည္ျဖတ္အသတ္ခံခဲ့ရေၾကာင္း၊ ဒီလုိဝဋ္ေကၽြးကုိ ေနာက္တစ္ဘပဲ ခံၿပီးရင္ ကုန္ဆုံးေတာ့မွာ ျဖစ္တာကုိေတြးၿပီး ဝမ္းသာလုိ႔ ရယ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔၊ ငုိတာကေတာ့ အခုအကၽြႏု္ပ္ကုိ သတ္မယ့္ဆရာႀကီးလည္း ကၽြႏု္ပ္လုိပဲ ဘဝေပါင္းငါးရာ အသတ္ခံရေတာ့မွာပါလားလုိ႔ ေတြးၿပီး စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိတဲ့အတြက္ ငုိျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း” ေျပာၾကားလုိက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ ဆရာႀကီးဟာ ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ဆိတ္ကုိမသတ္ေတာ့ဘဲ လႊတ္လုိက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အကုသိုလ္ဝဋ္ေကၽြးရွိတဲ့ ဆိတ္ဟာတစ္ေနရာမွာ မုိးႀကိဳးထိလြင့္လာတဲ့ ေက်ာက္ခ်က္ထိၿပီး လည္ပင္းျပတ္ကာ ေသသြားခဲ့ရပါတယ္။ ဝဋ္ေကၽြးပါလာေတာ့ တစ္ဦးမသတ္လည္း တစ္ခုခုနဲ႔ ေသသြားရတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီဇာတ္ေတာ္လာ အေၾကာင္းအရာကုိၾကည့္ရင္ ဆိတ္ဟာအတိတ္ဘဝ လူျဖစ္စဥ္က ဆိတ္တစ္ေကာင္ကုိ သတ္ခ့ဲမိတဲ့ ဝဋ္ေကၽြးေၾကာင့္ ဘဝေပါင္းငါးရာတုိင္ေအာင္ အသတ္ခံၿပီး ေသခဲ့ရတဲ့အျဖစ္ကုိ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသလုိ႔ အဖန္ငါးရာ၊ ဘဝငါးရာ ခံရတာ မဟုတ္ဘဲ သူမ်ားကုိ သတ္မိတဲ့ အကုသုိလ္ ဝဋ္ေကၽြးေၾကာင့္ ဘဝေပါင္းမ်ားစြာ အသတ္ခံရတဲ့ ဇာတ္ေတာ္လာ အေၾကာင္းအရာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဇာတ္ေတာ္လာ အေၾကာင္းကုိ နားစြန္နားဖ်ား ၾကားမိရာက ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသရင္ အဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာ ခံရတယ္ဆုိၿပီး ျမန္မာမ်ား အမွတ္လဲြေနတာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတဲ့အတြက္ အဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာအထိ အဲဒီလုိ ထပ္တူသတ္ေသရမယ္ဆုိတဲ့ အယူအဆဟာ လဲြေနတယ္ဆိုတာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလုိေျပာေတာ့ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတာ အဖန္းငါးရာ ငါးကမၻာ ခံရတာမဟုတ္ဘူးဆုိၿပီး စိတ္ညစ္ညစ္နဲ႔ ကိုယ့္ကုိယ္သတ္ေသတာလည္း မလုပ္မိၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ လူအေတာ္မ်ားမ်ားက မဟုတ္တာဆုိ သိပ္ၿပီးအတုယူတတ္တာ ဆုိေတာ့ သူမ်ားသတ္ေသတာေတြၾကည့္ၿပီး ကုိယ့္ကိုယ္သတ္ေသမိမွာစုိးလုိ႔ ေျပာရတာပါ။ ေသခ်ာစဥ္းစားရမွာက အဲဒီလုိ စိတ္ညစ္လုိ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတဲ့ သူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေသခါနီး စိတ္အစဥ္ဟာ ဘယ္လုိမွ ေကာင္းတဲ့စိတ္အေတြး မျဖစ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ ဒီစိတ္နဲ႔ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အဆုံးစီရင္လုိက္မယ္ဆုိရင္ ေကာင္းတဲ့ဘုံဘဝမွာ ျဖစ္ဖုိ႔ဆုိတာ မလြယ္လွပါဘူး။ ေသခါနီးမွာျဖစ္တဲ့ စိတ္အစဥ္ဟာ ေနာက္ဘဝမွာ အရင္အက်ိဳးေပးတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေသခါနီးစိတ္အစဥ္ဟာ အထူးသတိျပဳရမယ့္ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေတာ့ကား သတ္ေသမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတာနဲ႔ သူတပါးကုိ သတ္လိုက္တာမွာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတဲ့အတြက္ ဘဝငါးရာ အဖန္ငါးရာ အဲဒီလုိပဲ သတ္ၿပီးေသရတယ္ဆုိတာ အေျခအျမစ္မရွိတဲ့ စကားျပစ္ေၾကာင္းနဲ႔၊ သူတပါးကုိ ကုိယ္ကသတ္တာဆုိရင္ေတာ့ သတ္တဲ့စိတ္ေစတနာအတုိင္း ဒီအကုသုိလ္ဝဋ္ေကၽြးကုိ ျပန္လည္ ေပးဆပ္ရတတ္ၿပီး အကုသိုလ္အျပစ္ သိပ္ႀကီးရင္ ဘဝေပါင္း ငါးရာအထိေတာင္ ခံရတတ္ေၾကာင္း သတိျပဳၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသမႈအပုိင္းမွာလည္း ခႏၶာကုိယ္ရဲ႕ အျပစ္ကုိျမင္ၿပီး ခႏၶာကုိယ္ကုိ ၿငီးေငြ႕လုိ႔ သတ္လုိက္တဲ့ အပုိင္းမွာ အျပစ္မရွိေပမယ့္ ေဒါသအေလ်ာက္ သတ္မိရင္ေတာ့ အျပစ္ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ အျပစ္ျဖစ္တတ္တယ္ဆုိတာ ခုနေျပာသလုိ ေသခါနီး စိတ္အစဥ္ဟာ မေကာင္းႏုိင္တဲ့အတြက္ ေသၿပီးေနာက္ အပါယ္ဘုံဘဝေတြအထိ ေရာက္ေစႏုိင္တာျဖစ္လုိ႔ အျပစ္ျဖစ္တတ္တယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶလက္ထက္က ဝဂၢလိ အမည္ရွိတဲ့ မေထရ္တစ္ပါးဟာ ခႏၶာကုိယ္ကုိၿငီးေငြ႕ၿပီး ခႏၶာကုိယ္ရဲ႕ အျပစ္ကုိျမင္တဲ့အတြက္ ကုိယ့္လည္ပင္းကုိကုိယ္ ဓားနဲ႔ျဖတ္ၿပီး သတ္ခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီမေထရ္ဟာ ဒီအခုိက္မွာ ေဝဒနာကုိ ႐ႈလုိက္တဲ့အတြက္ ရဟႏၲာျဖစ္သြားတယ္လုိ႔ ခႏၶဝဂၢသံယုတ္ ပါဠိေတာ္ (၄၉)မွာ ေဖာ္ျပပါရွိပါတယ္။ ဒါကုိၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္ရဲ႕ အျပစ္ကုိျမင္ၿပီး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတဲ့အပုိင္းမွာ ဒီလုိသတ္ေသလုိက္တဲ့အတြက္ အဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာ ခံစရာမရွိေတာ့ဘူးဆုိတာ သတိျပဳႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက ျမန္မာအမ်ား အမွတ္မွားေနၾကတဲ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသရင္ အဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာ အဲဒီလုိပဲ ေသရတယ္ဆုိတဲ့ အယူအဆဟာ လဲြေနတဲ့ အယူအဆျဖစ္ေၾကာင္း၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္တဲ့ကံမဟုတ္ဘဲ သူမ်ားကုိ သတ္ခဲ့တဲ့ ပါဏာတိပါတ ကံမ်ိဳးကသာ ကုိယ္လုပ္ခဲ့တဲ့ အကုသုိလ္ကံ အႀကီးအေသးကုိလုိက္ၿပီး တစ္ခါတစ္ေလ ဘဝေပါင္းငါးရာအထိ ျပန္လည္ အသတ္ခံရတတ္ေၾကာင္း ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတဲ့အပုိင္းမွာ ပါဏာတိပါတကံ မေျမာက္တဲ့အတြက္ ပါဏာတိပါတကံကုိ က်ဴးလြန္တဲ့အျပစ္အတုိင္း ျပန္ခံရတာေတြ မရွိေပမယ့္ ေလာကဓံကုိ မခံႏုိင္လုိ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသတဲ့ သူတစ္ေယာက္ဟာ အေသမေကာင္းတဲ့အတြက္ ဘဝကူးလည္း မေကာင္းႏုိင္တာျဖစ္လုိ႔ ဒီလုိနည္းနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္သတ္ေသတာလည္း လဲြေနတဲ့အလဲြတစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္း သိေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ လဲြေနၾကတဲ့ အလဲြေတြထဲမွာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသရင္ အဖန္ငါးရာ ငါးကမၻာအဲဒီလုိပဲ သတ္ေသရတတ္တယ္ဆုိတဲ့ ျမန္မာေတြရဲ႕ အေျခအျမစ္မရွိတဲ့ အလဲြဟာလည္း နည္းနည္းေလးမဟုတ္ အမ်ားႀကီးကုိ လဲြေနတဲ့ အလဲြတစ္ခုသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီလုိအလဲြမ်ိဳးကုိ အစဥ္အဆက္ အ႐ုိးစဲြေနေအာင္ မလဲြမိၾကဖုိ႔နဲ႔ တကယ္သတ္ခ်င္ရင္ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ ရွိေနတဲ့ ကိေလသာေတြကုိသာ အၿပီးသတ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ အသိေပးတုိက္တြန္းရင္း လဲြေနတတ္တဲ့ အလဲြတစ္ခုအျဖစ္ အသိဝင္ကာ ျပဳျပင္ႏုိင္ဖုိ႔ ေစတနာထား ေမတၱာအားျဖင့္ အသိစကား ပါးလုိက္ရပါတယ္။

Read more »

ဝိဘဇၨဝါဒ နဲ႔ Critical thinking…

ဝိဘဇၨဝါဒဆုိတာ စိစစ္ေဝဖန္ ပုိင္းျခားၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ အယူဝါဒျဖစ္ၿပီး Critical thinking ဆုိတာကေတာ့ ေဝဖန္ေတြးေခၚတဲ့ သေဘာမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကုိ ဘာမွစဥ္းစားဆင္ျခင္ သုံးသပ္ျခင္းမရွိဘဲ လက္ခံတဲ့သေဘာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းနဲ႔အက်ိဳး၊ အဆုိးနဲ႔အေကာင္း ခ်င့္ခ်ိန္ပုိင္းျခားကာ သဘာဝက်တဲ့ အေကာင္းမ်ိဳးဆုိရင္ လက္ခံၿပီး သဘာဝမက်တဲ့ မမွန္တဲ့အရာမ်ိဳးဆုိရင္ လက္ခံျခင္း မျပဳတဲ့ သေဘာကုိ ဝိဘဇၨလုိ႔ ေျပာလုိက ေျပာႏုိင္မွာျဖစ္ၿပီး တစ္ေယာက္ေယာက္ တစ္ခုခုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စိစစ္တဲ့သေဘာ၊ သုံးသပ္တဲ့သေဘာ၊ ေထာက္ျပေဝဖန္တဲ့ သေဘာနဲ႔ ႀကံစည္ ေတြးေခၚျခင္းမ်ိဳးကုိေတာ့ Critical thinking အေနနဲ႔ ေျပာလုိက ေျပာႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ Critical thinkingရဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕အဖြင့္ေတြက အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာနဲ႔ ေတြးေခၚျခင္းမ်ိဳးကုိ ညြန္းဆုိတာေတြ ရွိတဲ့အတြက္ ဝိဘဇၨဝါဒရဲ႕ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိခ်က္နဲ႔ေတာ့ ကြာျခားမႈေတြ ရွိႏုိင္ပါတယ္။ ဝိဘဇၨဝါဒဟာ အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္စပ္မႈရွိမရွိ၊ ယုတၱိက်မႈ ရွိမရွိစတာေတြကုိသာ ေဝဖန္စိစစ္ျခင္းသေဘာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေဝဘန္စိစစ္မႈလုိ႔ ဆုိမယ္ဆုိက ဆုိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ေလာက ဒကာတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာေတာ့ သူက Critical thinking အေၾကာင္းကုိ ေျပာလာပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူက “တပည့္ေတာ္အျမင္ အခုေနာက္ပုိင္းမွာ ေခတ္စားလာတဲ့ ဒီCritical thinkingဟာ တကယ္ေတာ့ ဟုိးလြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀) ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ဘုရားရွင္က ေဖာ္ထုတ္ထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္၊ ကာလာမသူတုိ႔သားေတြကုိ ဘုရားေဟာတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကိုၾကည့္ရင္ ဒီCritical thinkingရဲ႕ သေဘာေတြကုိ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္ ေသေသခ်ာခ်ာ မေျပာတတ္ေပမယ့္ ဒီေခတ္လူေတြ ေျပာေနၾကတဲ့ Critical thinking ဆုိတာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားထားတဲ့ ကာလာမသုတ္ တရားေတာ္ေလာက္ မျပည့္စုံ၊ မထိမိဘူးလုိ႔ ထင္ပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္ ဒီကာလာမ သုတ္ေတာ္ကုိ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေရးတဲ့ စာတစ္ပုဒ္ကုိ ဖတ္ၿပီးကတည္းက စိတ္ထဲမွာ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ ျဖစ္ေနမိတာ၊ ဒီအေၾကာင္း စာေရးခ်င္ေပမယ့္ ဗုဒၶစာေပအပုိင္းက သိပ္မပုိင္ေတာ့ မေရးျဖစ္တာ၊ အရွင္ဘုရား ဒီအေၾကာင္းေလးကုိ ေရးေပးမယ္ဆုိရင္ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းမွာပါဘုရား” စသျဖင့္ ေျပာေလွ်ာက္လာပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းလည္း အဲဒီတုန္းက “အေၾကာင္း ညီညြတ္တဲ့အခါ ေရးတာေပါ့”လုိ႔ ေျပာၿပီး ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ျဖစ္ခဲ့တာ ခုမွပဲ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒီဒကာ ေျပာသလုိပဲ ဒီလုိစိစစ္ေဝဖန္တဲ့ အေတြးအေခၚမ်ိဳး၊ ယုတၱိက်တဲ့ အယူအဆမ်ိဳးကုိ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀)ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ဗုဒၶဘုရား ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိ ကာလာမသုတ္ကုိ ဖတ္ဖူးတဲ့ ပညာရွင္အေတာ္မ်ားမ်ားက အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ေဝဖန္ပုိင္းျခား စိစစ္ၿပီးမွ လက္ခံက်င့္သုံးသင့္တဲ့ အယူဝါဒေခၚ ဝိဘဇၨဝါဒကုိ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္က လက္ခံက်င့္သုံး ေဟာေျပာျဖန္႔ေဝခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အရာရာကုိ မ်က္စိမွိတ္ ယုံၾကည္လက္ခံတတ္တဲ့ မ်က္ကန္းယုံၾကည္မႈကုိ အားမေပးဘဲ အေၾကာင္းအက်ိဳး ရွိမရွိ၊ မွန္ကန္ၿပီး ယုတၱိက်မႈ ရွိမရွိ စသျဖင့္ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားကာ ကုိယ္ပုိင္အသိဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီး လက္ခံသင့္မခံသင့္ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္ဖုိ႔အတြက္ ဒီလုိဝိဘဇၨဝါဒမ်ိဳးကို ဘုရားရွင္က ထုတ္ေဖာ္ျပသေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ကုိလည္း “ဗုဒၶဟာ ကယ္တင္ရွင္မဟုတ္သလုိ ဖန္ဆင္းရွင္လည္း မဟုတ္ဘဲ နည္းေပးလမ္းျပေပးတဲ့ လမ္းညြန္အျဖစ္နဲ႔ သတၱဝါေတြကုိ အမွန္အမွား ခဲြျခားျပသေပးတဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒီပဲ”လုိ႔ဆုိရင္ ဒီစကားဟာ အလြန္လုိက္ဖက္တဲ့ စကားလုိ႔ ဆုိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကလည္း ဗုဒၶဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကာလ အတြင္းမွာ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြအရရယ္၊ ကာလာမသူတုိ႔သားေတြကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့ ေကသမုတၱိသုတ္လာ တရားေတာ္အရရယ္ေၾကာင့္ ရဲရဲႀကီးေျပာရဲတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨ အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကာလာမသုတ္ေခၚ ေကသုမုတၱိသုတ္ကုိၾကည့္ရင္ ဒီအဆုိကုိ ပုိၿပီးထင္ဟပ္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶလက္ထက္က ေကသမုတၱိဆုိတဲ့ နိဂုံးရြာႀကီး တစ္ရြာရွိပါတယ္။ အဲဒီရြာႀကီးမွာ ကာလာမအမ်ိဳးအႏြယ္ေတြ စုေဝးေနထုိင္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီရြာႀကီးကုိ ေကသမုတၱိရြာ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကာလမရြာရယ္လုိ႔ ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရြာဟာ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြရဲ႕ အစပ္မွာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ၿမိဳ႕သြားတဲ့သူတုိင္းက ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီး သြားၾကရပါတယ္။ အဲဒီလုိ ၾကားခံရြာႀကီး ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္လည္း လူေပါင္းစုံ၊ အယူဝါဒေပါင္းစုံ၊ ဆရာေပါင္းစုံကလည္း ဒီရြာမွာ ဝင္ထြက္သြားလာနားခုိကာ ကုိယ္ပုိင္ အယူအဆေတြကုိ ေဟာေျပာေလ့ရွိၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုိဆရာလာရင္ တစ္မ်ိဳးေျပာ၊ ဒီဆရာလာရင္ တစ္မ်ိဳးေဟာၿပီး အယူဝါဒ အမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ နားၾကားထားရတဲ့ ကာလာမ ရြာသူရြာသားေတြဟာ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဟာၾကားခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဘယ္အယူအဆကုိ လက္ခံၿပီး ဘယ္အယူအဆက အမွန္ဆုိတာ ခဲြျခားဖုိ႔ အေတာ္ကုိ ခက္ခဲေနကာ စိတ္မွာလည္း သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ သံသယေတြပဲ တုိးပြားေနခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။

တစ္ေန႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ အဲဒီကာလာမ ရြာႀကီးကုိ ခရီးတစ္ေထာက္ ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာခဲ့ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဂုဏ္သတင္းနဲ႔ ဘုရားရွင္ ၾကြေတာ္မူလာတဲ့ အေၾကာင္းကုိၾကားေတာ့ ကာလာမရြာသားမ်ားဟာ ဘုရားရွင္ထံ ခ်ည္းကပ္ၿပီး သူတုိ႔ရဲ႕ ခံစားခ်က္ကုိ ေလွ်ာက္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔က “အရွင္ေဂါတမ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေနထိုင္ရာအရပ္သို႔ ေရာက္လာသမွ်ေသာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ဟူသမွ်တို႔သည္ အခ်င္းကာလာမအႏြယ္တို႔ အယူ၀ါဒဟူသမွ်တို႔တြင္ ငါတို႔၏ အယူ၀ါဒသည္သာလွ်င္ အေကာင္းဆံုးၿဖစ္သည္ဟု ေျပာေလ့ရွိၾကသျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႔မွာ မည့္သည့္အယူ၀ါဒ အက်င့္အၾကံဟာ ေကာင္းေၾကာင္းကို မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနၾကရပါသည္ဘုရား”လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ္မူၾကပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ အယူအဆ ျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မိန္႔ေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။

ဗုဒၶဘုရားရွင္က “အခ်င္းကာလာမတုိ႔ သင္တုိ႔သည္ အယူဝါဒတစ္ခုကုိ
၁။ တဆင့္ၾကား႐ံုမွ်ျဖင့္ ဟုတ္ျပီ၊ မွန္ျပီဟု အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၂။ ဘိုးေဘးစဥ္ဆက္ ဆင္းသက္လာေသာ မိ႐ိုးဖလာ အယူဝါဒျဖစ္သည္ဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၃။ ဤအရာသည္ ဤသို႔ျဖစ္သတဲ့ဟူေသာ ေကာလဟလျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၄။ မိမိတို႔သင္ထားေသာ စာမ်ားႏွင့္ ညီညြတ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၅။ မိမိၾကံစည္ထားေသာအၾကံျဖစ္၍ ဟုတ္လွၿပီဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၆။ သူတစ္ပါးတို႔ လုပ္နည္းကိုင္နည္းကို သေဘာက်၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၇။ အေထာက္အထားရွိသည္ဆို၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၈။ မိမိယူဆသည့္ အယူအဆႏွင့္ အယူဝါဒျခင္း တူ႐ံုမွ်ႏွင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၉။ မိမိတို႔ ယံုၾကည္ထိုက္ေသာပုဂၢိဳလ္၏ စကားျဖစ္သည္ဟု ပုဂၢိဳလ္စြဲအားျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊
၁ဝ။ ငါတို႔၏ ဆရာစကား ျဖစ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္၊

သင္တို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ “ဤတရားတုိ႔သည္ အကုသို္လ္တရားတုိ႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ အျပစ္ရွိေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ ပညာရွိတို႔ ကဲ့ရဲ႕အပ္ေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စံုလွ်င္ ဤတရားတုိ႔ကုိ ေဆာက္တည္လွ်င္ အက်ိဳးမဲ့ျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏”ဟု သိၾကေသာအခါ ထိုတရားတို႔ကို ပယ္ၾကကုန္ေလာ့။ “ဤတရားတုိ႔သည္ ကုသုိလ္တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ အျပစ္မရွိေသာ တရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔သည္ ပညာရွိတို႔ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာတရားတို႔တည္း၊ ဤတရားတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံလွ်င္၊ ဤတရားတုိ႔ကို ေဆာက္တည္လွ်င္ အက်ိဳးရွိျခင္းငွာ ခ်မ္းသာျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏” ဟု သိၾကေသာအခါ ထိုတရားတို႔ကို က်င့္ၾကံၾကကုန္ေလာ့” ဟူ၍ ေဟာၾကားေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ ကာလာမရြာသားေတြဟာ သံသယရွင္းသြားၿပီး ဘယ္လုိအယူအဆကုိ လက္ခံယူဆသင့္တယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ သိျမင္သြားခဲ့ၾကပါတယ္။ (အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၊ တိကနိပါတ္၊ ေကသမုတၱိသုတ္ (ေခၚ) ကာလာမသုတ္)

ဒါက ကာလာမရြာသားမ်ားကုိ ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ အစစ္အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေဟာၾကားခ်က္ကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ ယုတၱိက်မႈကုိ အထင္အရွား ေတြ႕ျမင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အယူဝါဒေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လြတ္လပ္ပြင့္လင္း၊ အျမင္ရွင္းကာ ဉာဏ္ပါသည့္ သေဘာကုိ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သိရွိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူတဲ့ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားေစတဲ့ သေဘာတရားမွာ အရာရာကုိ အဆုိးဘက္က ႐ႈျမင္ကာ ဆီလုိအေပါက္ရွာၿပီး ေဝဖန္မႈသေဘာမ်ိဳးမွ မဟုတ္ဘဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေၾကာင္းက်ိဳးသင့္ၿပီး လက္ေတြ႕ဆန္တဲ့ စိစစ္ေဝဖန္မႈ သေဘာမ်ိဳးဆုိတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္စားေနတဲ့ Critical thinkingရဲ႕ သေဘာက တစ္ခါတစ္ေလ အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ေတြးေခၚေစမႈမ်ိဳး ျဖစ္ေနေပမယ့္ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒကေတာ့ ဒီသေဘာမ်ိဳးကုိေရွာင္းၿပီး ကိုယ္ကုိယ္တုိင္ လက္ေတြ႕လုပ္ေဆာင္ေစကာ ေကာင္းရင္၊ အျပစ္မရွိရင္ လက္ခံလုိက္နာ က်င့္သုံးၿပီး၊ မေကာင္းရင္၊ အျပစ္ရွိရင္ လက္မခံဘဲ ပယ္ဖုိ႔ လမ္းညႊန္ေပးမႈ သက္သက္သာ ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အယူဝါဒ ေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး “ဗုဒၶရဲ႕ အယူဝါဒေတြဟာ လြတ္လပ္ၿပီး ဒီမုိကေရစီဆန္တယ္”လုိ႔ ပညာရွင္မ်ားက ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ထားပါေတာ့။ ဒီမွာအဓိကေျပာခ်င္တာက ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ Critical thinkingအေၾကာင္းေလး နည္းနည္းေျပာခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိဘဇၨဝါဒဟာ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ ယုတၱိက်တဲ့ စိစစ္ေဝဖန္ပုိင္းျခားၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ ဝါဒျဖစ္ၿပီး Critical thinking ကေတာ့ စိစစ္ပုိင္းျခားတဲ့ အေတြးအေခၚဆုိေပမယ့္ တစ္ခါတရံမွာ အျပစ္ရွာတဲ့ ေဝဖန္ေတြးေခၚမႈမ်ိဳးေတြ ပါဝင္ေနတတ္တယ္ဆုိတာ ခဲြျခားသိေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ Critical thinkingလုိ အေတြးအေခၚမ်ိဳး လုိအပ္ေပမယ့္ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ Critical thinkingမ်ိဳး ျဖစ္ဖုိ႔လည္း လုိအပ္ကာ ဒီလုိအပ္ခ်က္အတြက္ အျပည့္စုံဆုံး အယူဝါဒဟာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒပဲဆုိတာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိပြင့္လင္းၿပီး ယုတၱိက်ကာ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ ေဝဖန္စိစစ္တဲ့ ဝိဘဇၨဝါဒမ်ိဳးကို လက္ခံက်င့္သုံးၿပီး ကုိယ့္ရဲ႕အယူဝါဒေရးရာမွာ အမွားမရွိရေအာင္ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကဖုိ႔ အသိေပးတုိက္တြန္းလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အယူဝါဒ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဟာေျပာမႈအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဂုိဏ္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေတြးေခၚမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ ေရာယွက္႐ႈတ္ေထြးလာတဲ့ ဒီလုိေခတ္ကာလႀကီးမွာ အယူအမွား အေတြးအမွားေၾကာင့္ ဘဝအမွားေတြ မျဖစ္ၾကေစဖုိ႔ ကုိယ္ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့ အယူဝါဒဟာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝိဘဇၨဝါဒလုိ မွတ္ေက်ာက္အတင္ခံႏုိင္၊ စိစစ္ေဝဖန္ခံႏုိင္တဲ့ အယူဝါဒ ဟုတ္မဟုတ္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ကာ စိစစ္ေဝဖန္ၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးၾကဖုိ႔နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဆုိရင္လည္း ဗုဒၶအလုိေတာ္အတုိင္း ဝိဘဇၨဝါဒီျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းရင္း ဝိဘဇၨဝါဒနဲ႔ Critical thinking အေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း ေလ့လာတင္ျပလုိက္ရပါေၾကာင္း…။

မွတ္ခ်က္။ စာေရးဖုိ႔ ကုန္ၾကမ္းရွာေပးတဲ့သေဘာနဲ႔ Critical thinkingအေၾကာင္း ေျပာဆုိေဆြးေႏြးေပးခဲ့တဲ့ ဒကာေတာ္ကုိ အထူးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား