တရြယ္ရြယ္မွာ သုတ္သင္ပါ…

“ မိမိကုိယ္ကုိ ခ်စ္အပ္၏ဟု သိပါမူ ထုိမိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းစြာေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္ရာ၏။
ပညာရွိသည္ အရြယ္သုံးပါးတုိ႔တြင္ တပါးပါးေသာ အရြယ္၌ (မိမိကုိယ္ကုိ) လုံ႔လထုတ္ကာ သုတ္သင္ရာ၏။”

(ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား)

သတၱဝါတုိင္း သတၱဝါတုိင္း အသက္ရွင္ ေနထုိင္သမွ် ကာလပတ္လုံး အရြယ္သုံးပါးကုိ က်င္လည္ျဖတ္သန္း ၾကရမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ိဳစဥ္ ပထမအရြယ္၊ အလယ္အလတ္ျဖစ္သည့္ ဒုတိယအရြယ္၊ အႀကီးပုိင္းျဖစ္သည့္ တတိယ အရြယ္ဟူ၍ အရြယ္သုံးမ်ိဳး ရွိၾကရာတြင္ အေကာင္းဆုံးအရြယ္၊ တန္ဘုိးအရွိဆုံးအရြယ္၊ အႏွစ္သာရ အရွိဆုံးအရြယ္အျဖစ္ မိမိျဖတ္သန္း က်င္လည္ရာအရြယ္မ်ားမွ တရြယ္ရြယ္ကုိ ပိုင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ ရယူႏုိင္ရန္ လုိအပ္လွ၏။ အရြယ္သုံးပါးလုံး အေကာင္းဆုံးမ်ားျဖင့္ ျဖတ္သန္းက်င္လည္ ႏုိင္ၾကမည္ဆုိက ေျပာဖြယ္မရွိ အလြန္ေကာင္းေနမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ထုိသုိ႔ မေကာင္းႏုိင္ပါလွ်င္ကား တရြယ္ရြယ္ တခ်ိန္ခ်ိန္မွ်ျဖစ္ျဖစ္ ေကာင္းေနေစရန္ ႀကိဳးစားသင့္ေပ၏။

ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားက မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ သက္တမ္းအရ ပထမအရြယ္ကုိ ေမြးစမွ အသက္ ၂၅ႏွစ္အရြယ္အထိ သတ္မွတ္ၿပီး ၂၅ႏွစ္မွ ၅၀ အထိကုိ ဒုတိယအရြယ္ဟု သတ္မွတ္ကာ ၅၀မွ ၇၅အထိ သုိ႔မဟုတ္ ၅၀အထက္အသက္မ်ားကုိ တတိယအရြယ္ဟု သတ္မွတ္ၾက၏။ ထုိသတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္အညီ ျမန္မာအမ်ား ေျပာဆုိၾကသည့္ ပထမအရြယ္မွာ ပညာရွာ၊ ဒုတိယအရြယ္မွာ ဥစၥာရွာ၊ တတိယအရြယ္မွာ တရားရွာဟူသည့္ အေျပာအဆုိ အသုံးအႏႈန္းမ်ားလည္း ရွိေနၾက၏။ ေယဘုယ် သတ္မွတ္ၾကသည့္ အရြယ္မ်ားႏွင့္ ေယဘုယ် ေျပာဆုိၾကသည့္ စကားမ်ားျဖစ္သျဖင့္ အထူးေျပာဖြယ္ မရွိေသာ္လည္း မ်က္ေမွာက္ေခတ္ လူတုိ႔၏ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ အရြယ္ပုိင္းျခားမႈမ်ား၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကား ေျပာစရာ ျဖစ္လာေပ၏။ မည္သည့္အရြယ္တြင္မွ အက်ိဳးမရၾကသူမ်ား ရွိေနျခင္းေၾကာင့္လည္း တခ်ိန္ခ်ိန္ တရြယ္ရြယ္တြင္ျဖင့္ မိမိအက်ိဳး၊ အမ်ားအက်ိဳး တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကုိ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားက တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္၏။

ထုိ႔အျပင္ အရြယ္ဟူသည္ ေယဘုယ် သတ္မွတ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ္လည္း ထုိသတ္မွတ္ခ်က္ အရြယ္သုိ႔ မေရာက္မီ ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္တတ္သည့္ သေဘာမ်ား ရွိေနသျဖင့္ လက္ရွိေရာက္ရွိေနသည့္ အရြယ္တြင္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ က်င့္သုံးေနထုိင္ၾကရန္ တုိက္တြန္းေျပာဆုိၾကျခင္းလည္း ျဖစ္ေပ၏။ ျမန္မာအမ်ား သတ္မွတ္ထားသကဲ့သုိ႔ ပထမအရြယ္တြင္ ပညာရွာရမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ပညာပဲရွာေနမိရင္း ႐ုတ္တရက္ တစ္ခုခု ျဖစ္သြားမည္ဆုိပါက၊ ဒုတိယအရြယ္တြင္ ဥစၥာရွာ ဆုိသည့္အတုိင္း ဥစၥာပဲ ရွာေနရင္း တစ္ခုခု ျဖစ္သြားခဲ့ပါက၊ တတိယအရြယ္တြင္ တရားရွာဆုိသျဖင့္ တတိယအရြယ္သုိ႔ ေရာက္သည္အထိ တရားမရွာဘဲ ေနလုိက္မိရင္း တတိယအရြယ္မတုိင္မီ တစ္ခုခု ျဖစ္သြားသည္ ဆုိပါက မည္သုိ႔မွ် မတတ္ႏုိင္၊ မည္သူမွ် မကယ္ႏုိင္ ျဖစ္သြားမည္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အရြယ္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ထုိသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား သည္ အခ်ိန္မေရြး ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္တတ္သည့္ သေဘာရွိေနသျဖင့္ ယခုလက္ရွိအခ်ိန္ႏွင့္ လက္ရွိ အရြယ္မွာသာ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ မိမိကုိယ္ကုိ ေစာင့္ေရွာက္ၾကရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းဆုိျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

ထုိသုိ႔ အရြယ္သုံးပါးတြင္ တရြယ္ရြယ္၌ အခ်ိန္မေရြး တစ္ခုခု ျဖစ္သြားႏုိင္သျဖင့္ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းမ်ားက ပထမအရြယ္တြင္လည္း ပညာရွာရင္း ကုသုိလ္ရွာၾကရန္၊ ဒုတိယအရြယ္တြင္လည္း ဥစၥာရွာရင္း ကုသုိလ္ရွာၾကရန္၊ တတိယအရြယ္တြင္ကား တရားရွာရမည့္ အရြယ္ျဖစ္သျဖင့္ တစုိက္မတ္မတ္ တရားကုိသာ ရွာၾကရန္ အထူးတုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ အခ်ိန္မေရြး၊ အရြယ္မေရြး၊ ေနရာမေရြး ေသျခင္းတရားႏွင့္ ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္မႈ တရားမ်ားက လာေနႏုိင္မည္ ျဖစ္သျဖင့္ လက္ရွိအခ်ိန္သည္သာ အေကာင္းဆုံး အခ်ိန္အျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ ကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ ရသမွ် ျပဳလုပ္သြားၾကရန္ သတိေပးၾကျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

အကယ္၍ အေျခအေနအရ မေကာင္းသည့္အလုပ္မ်ားျဖင့္ လႈပ္ရွား႐ုန္းကန္ ေနခဲ့သည္မ်ား ရွိပါကလည္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ တရြယ္ရြယ္တြင္ သတိဝင္ကာ ျပဳျပင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျပဳျပင္လုိက္သည့္ အခ်ိန္၊ ျပဳျပင္လုိက္ႏုိင္သည့္ အရြယ္သည္ ေနာက္က်သည္ဟူသည္ မရွိသျဖင့္ အလ်င္အျမန္ သတိဝင္ကာ ျပဳျပင္ၾကရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ပထမအရြယ္တြင္ မျပဳျပင္ႏုိင္ပါက ဒုတိယအရြယ္၊ ဒုတိယအရြယ္တြင္ မျပဳျပင္ႏုိင္ပါကလည္း တတိယအရြယ္ စသည္ျဖင့္ အရြယ္သုံးမ်ိဳးတြင္ တရြယ္ရြယ္တြင္ေတာ့ျဖင့္ သတိျပဳဆင္ျခင္ကာ သုတ္သင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိသုိ႔ မိမိကုိယ္ကုိ အလ်ဥ္အျမန္ သတိဝင္ကာ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ အလုပ္မ်ားမွ သုတ္သင္လုိက္ႏုိင္ျခင္းသည္ မိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းစြာေစာင့္ေရွာက္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားက မိန္ၾကားေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

ဗုဒၶလက္ထက္က ေဗာဓိကုမာရ အမည္ရသည့္ မင္းသားတစ္ပါးရွိခဲ့၏။ ေဗာဓိကုမာရသည္ တစ္ေန႔တြင္ အေကာင္းဆုံး လက္သမားျဖင့္ အေကာင္းဆုံး ျပႆာဒ္တစ္ခုကုိ ေဆာက္လုပ္ကာ ျပႆာဒ္ပူေဇာ္ပဲြ တစ္ခုကုိ ျပဳလုပ္ေလ၏။ ထုိျပႆာဒ္ပူေဇာ္ပြဲသုိ႔ ဘုရားအမွဴးရွိသည့္ သံဃာေတာ္မ်ားကုိလည္း ပင့္ေလွ်ာက္ထား၏။ အိမ္ေထာင္က်သည္မွာ ၾကာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း သားသမီး မထြန္းကားသည့္ ေဗာဓိမင္းသားသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ နည္းမ်ားျဖင့္ သားသမီးရေအာင္ ႀကိဳးစားေသာ္လည္း မရႏုိင္ဘဲရွိရကား ဤတစ္ႀကိမ္တြင္ ဘုရားရွင္ထံ အဓိ႒ာန္ျပဳလုိသျဖင့္ ျပႆာဒ္ေပၚသုိ႔ ၾကြရာလမ္းတြင္ အေကာင္းဆုံးအခင္းကုိခင္းလ်က္ ဘုရားအမွဴးရွိေသာ သံဃာေတာ္မ်ား မၾကြမီကပင္ “ဘုရားရွင္သည္ ဤအခင္းေပၚတြင္နင္း၍ ၾကြပါက မိမိတုိ႔အား သားသမီးရပါေစ”ဟု အဓိ႒ာန္ျပဳ ဆုေတာင္းထားလုိက္၏။ ဘုရားရွင္ႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား ျပႆာဒ္ေပၚသုိ႔ ၾကြရာအခင္းထိပ္သုိ႔ ေရာက္လာသည့္အခါ အေရွ႕ဆုံးမွ ၾကြေတာ္မူသည့္ ဘုရားရွင္က အခင္းမ်ားကုိဖယ္လုိက္ရန္ ေဗာဓိမင္းသားအား မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။ ေဗာဓိမင္းသားကလည္း သူ႔အႀကံအတုိင္း အခင္းကုိ နင္း၍ ၾကြေတာ္မူရန္ ေလွ်ာက္ထားေလ၏။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ကလည္း အခင္းကုိသာဖယ္ရန္ မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ဗုဒၶက “ေဗာဓိမင္းသားအေနျဖင့္ မည္မွ်ပင္ အဓိ႒ာန္ျပဳ၍ သားသမီး ရေအာင္ႀကိဳးစား အားထုတ္ေသာ္လည္း ယခုဘဝတြင္ကား ရႏုိင္ဖြယ္ အေၾကာင္းမရွိေၾကာင္း၊ မင္းသားတုိ႔ လင္မယားႏွစ္ေယာက္သည္ အတိတ္က ျပဳခဲ့သည့္ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ကံေၾကာင့္ သားသမီး မရႏုိင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ မိန္႔ေတာ္မူကာ ေဗာဓိကုမာရ မင္းသား၏။ အတိတ္ဇာတ္ေၾကာင္းကုိ ေဟာေတာ္မူေလ၏။

လြန္ေလၿပီးေသာ အတိတ္ဘဝတစ္ခုက လူအေပါင္းတုိ႔သည္ ႀကီးစြာေသာ ေလွသေဘၤာႀကီးျဖင့္ သမုဒၵရာသုိ႔ ရြတ္လႊင့္သြားစဥ္ ပင္လယ္ျပင္ထဲ၌ ထုိသေဘၤာႀကီး ပ်က္ခဲ့ေလ၏။ သေဘၤာေပၚပါ လူအမ်ားတြင္ ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ဦးသည္ ကံေကာင္းေထာက္မစြာျဖင့္ ပ်ဥ္ခ်ပ္တစ္ခုကုိ ရရွိၿပီး ထုိပ်ဥ္ခ်ပ္အကူျဖင့္ လက္ပစ္ကူးကာ အသက္လုရင္း ေနာက္ဆုံးတြင္ ကၽြန္းတစ္ကၽြန္းသုိ႔ ေရာက္ရွိကာ အသက္ေဘးမွ ကင္းလြတ္သြားခဲ့ၾက၏။ ထုိဇနီးေမာင္ႏွံသည္ ကၽြန္းေပၚတြင္ သြားလာလႈပ္ရွားရင္း စားေသာက္စရာ မရွိသျဖင့္ ငွက္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ ဥထားသည့္ ငွက္ဥမ်ားကုိသာ ႏႈိက္ယူဖုတ္ကင္ကာ စားေသာက္ၾကေလ၏။ ငွက္ဥမ်ား မရွိသည့္အခါ ငွက္ငယ္ေလးမ်ားအား ဖုတ္ကင္စားေသာက္ၾက၏။ ထုိသုိ႔ ငွက္ဥမ်ား၊ ငွက္ကင္မ်ားကုိ စားေသာက္လာ ၾကသည္မွာ ၾကာျမင့္လာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ ထုိဇနီးေမာင္ႏွံ ႏွစ္ဦးတုိ႔သည္ အကုသုိလ္ကုိ အကုသုိလ္ဟုပင္ မထင္ဘဲ ျဖစ္လာခဲ့၏။ ထုိဇနီးေမာင္ႏွံသည္ ပထမအရြယ္တြင္လည္း မိမိတုိ႔၏ လုပ္ရပ္မ်ားကုိ မျပဳျပင္မသုတ္သင္ႏုိင္၊ ဒုတိယအရြယ္တြင္လည္း သတိမဝင္ မျပဳျပင္ခဲ့၊ တတိယအရြယ္တြင္လည္း ေနာင္တမရ ေမ့ေလ်ာ့ၾကကာ မေကာင္းသည့္ အလုပ္မ်ားျဖင့္သာ ဘဝနိဂုံး အဆုံးသတ္သြားခဲ့ၾက၏။ ထုိအကုသုိလ္၏ အျပစ္ကုိ ဘဝေပါင္းမ်ားစြာ ခံယူရင္း ယခုေဗာဓိကုမာရ ဘဝတြင္လည္း ထုိအကုသုိလ္၏ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ သားသမီး မရႏုိင္ျခင္းျဖစ္၏။

ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဗာဓိကုမာရ၏ သားသမီးမရႏုိင္ျခင္းအေၾကာင္း အထက္ပါ အတိတ္ဇာတ္ေၾကာင္းကုိ ျပန္လည္ေဟာၾကားေတာ္မူရင္း “ မိမိကုိယ္ကုိ ခ်စ္အပ္၏ဟု သိပါမူ ထုိမိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းစြာ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္ရာ၏။ ပညာရွိသည္ အရြယ္သုံးပါးတုိ႔တြင္ တပါးပါးေသာ အရြယ္၌ (မိမိကုိယ္ကုိ) လုံ႔လထုတ္ကာ သုတ္သင္ရာ၏ ” (ဓမၼပဒ၊ အတၱဝဂ္၊ ေဗာဓိကုမာရဝတၳဳ) ဟူေသာ ဤတရားစကားေတာ္ကုိ မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။ ေဒသနာေတာ္၏ အဆုံးတြင္ ေဗာဓိကုမာရသည္ ေသာတာပတၱိဖုိလ္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္သြားေလ၏။

ဤကား အရြယ္သုံးပါး၌ တပါးပါးတြင္ သုတ္သင္ရန္လုိေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူသည့္ ဘုရားရွင္၏ တရားစကား ျဖစ္ေပၚရာ ေနာက္ခံဇာတ္လမ္း တစ္စိပ္တေဒသပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ဤေဒသနာေတာ္တြင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ မိန္႔ေတာ္မူသည္မွာ အရြယ္သုံးပါးတြင္ တရြယ္ရြယ္၌ မိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းစြာသုတ္သင္ရင္း ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ၾကရန္ မိန္႔ေတာ္မူလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ မွန္၏။ မိမိတုိ႔သည္ ပုထုဇဥ္မ်ား ျဖစ္ေနၾကသျဖင့္ အမွား မကင္းမိၾကေသာ္လည္း ထုိအမွားကုိ တစ္သက္လုံး မွားမသြားမိၾကရန္ သတိျပဳရမည္ ျဖစ္ပါ၏။ သတိမျပဳမိသျဖင့္ မွားမိၾကပါက ထုိအမွားအတြက္ ျပန္လည္ေပးဆပ္ရမႈသည္ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ေနၾကမည္ ျဖစ္ပါေသာေၾကာင့္ မိမိတုိ႔၏ လုပ္ရပ္မ်ားကုိ သတိျပဳဆင္ျခင္ကာ ျပဳလုပ္ၾကရန္ ျဖစ္ပါ၏။

ေသခ်ာေတြးၾကည့္ပါက အရြယ္ဟူသည္ အခ်ိန္တန္လွ်င္ ေက်ာ္လြန္လာၾကရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ထုိအရြယ္တြင္ ျဖတ္သန္းစဥ္ကာလ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည့္ လုပ္ရပ္မ်ားကား ေက်ာ္သြား၍လည္း မရသကဲ့သုိ႔ လြန္ထား၍လည္း ရမည္မဟုတ္ႏုိင္ေပ။ အရြယ္သုံးပါးတြင္ ျဖတ္သန္းစဥ္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည့္ မိမိတုိ႔၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားသည္ ယခုဘဝ အရြယ္မ်ား ကုန္ဆုံးသြားေသာ္လည္း ေနာက္ေနာက္ဘဝ အရြယ္မ်ားအထိ အစဥ္လုိက္ကာ အက်ိဳးေပးေနမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ပါ၏။ အကုသုိလ္အလုပ္ျဖစ္ေစ၊ ကုသုိလ္အလုပ္ျဖစ္ေစ ေစတနာျဖင့္ လုပ္ျဖစ္ခဲ့ပါက အက်ိဳးမေပးရေသးသမွ် မေပ်ာက္ပ်က္ဘဲ အခြင့္သာက အက်ိဳးေပးၾကသည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ အက်ိဳးမေပးႏုိင္သည့္ အေဟာသိကံမ်ား ရွိေသာ္လည္း ထုိကံမ်ားသည္ အလြန္ေသးငယ္သည့္ ကံေလးမ်ားသာ ျဖစ္ေနၿပီး ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေစတနာႏွင့္ လုပ္ခဲ့သည္ ကံမ်ားကား အရြယ္လြန္သည္အထိ အက်ိဳးေပးခြင့္ရွိက ေပးေနမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အရြယ္ဟူသည္ အေရးမႀကီးေသာ္လည္း ထုိအရြယ္တြင္ လုပ္ေဆာင္ၾကသည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကား အေရးႀကီးလွသျဖင့္ အရြယ္သုံးပါး တပါးပါးဝယ္ အမွားမဝယ္ မိၾကရန္လုိေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။

ဆုိလုိသည္မွာ ေမြးဖြားျခင္းရွိေနၾကသည့္ သတၱဝါမွန္သမွ် ေသဆုံးျခင္းလည္း ရွိေနၾကမည့္အျပင္ ေမြးေသႏွစ္ခုၾကား ျဖတ္သန္းၾကရသည့္ အရြယ္မ်ား၊ အခ်ိန္မ်ားလည္း ရွိေနၾကမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ထုိျဖတ္သန္းၾကသည့္ အရြယ္မ်ားကုိ အထူးသတိျပဳဆင္ျခင္ကာ ျဖစ္သန္းၾကရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ အရြယ္သုံးပါး ျဖတ္သန္းစဥ္ကာလတြင္ တစ္စုံတစ္ခုေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ မေကာင္းသည့္ အလုပ္မ်ားျဖင့္ ျဖတ္သန္းက်င္လည္ခဲ့ ရသည္ရွိေသာ္ ထုိအကုသုိလ္ အလုပ္မ်ားကုိ တစ္ရြယ္ရြယ္၊ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ မလုပ္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မထူးပါဘူးဟူသည့္စိတ္ျဖင့္ မထူးဇာတ္ မခင္းၾကဘဲ မလုပ္ဘဲ ေနလုိက္ႏုိင္ခ်ိန္သည္ ေနာက္က်သည့္ အခ်ိန္မဟုတ္သည္ကုိ သတိျပဳကာ လက္ရွိအခ်ိန္၊ လက္ရွိအရြယ္မွာ အေကာင္းဆုံး ျပဳျပင္ႏုိင္ေအာင္ မိမိကုိယ္ကုိ သုတ္သင္ၾကရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိသုိ႔ မေကာင္းမႈကုိ မလုပ္ျဖစ္ေအာင္ သတိျပဳဆင္ျခင္ သုတ္သင္ႏုိင္လုိက္ျခင္းသည္ မိမိကုိယ္ကုိ အေကာင္းဆုံး ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ အရြယ္သုံးပါးတြင္ တပါးပါး၌ သုတ္သင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမွာျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ တင္ျပလုိသည္မွာ “မည္သူမဆုိ လက္ရွိေရာက္ရွိေနသည့္ သက္တမ္းအရ အရြယ္သုံးပါးကုိ ရင္ဆုိင္ျဖတ္သန္း ေက်ာ္လႊားၾကရမည္ ျဖစ္သျဖင့္ မိမိတုိ႔ ျဖတ္သန္းရမည့္ အရြယ္တြင္ အေကာင္းဆုံးအလုပ္မ်ား၊ အျပစ္ကင္းသည့္ အလုပ္မ်ား၊ အႏွစ္ရွိသည့္ အလုပ္မ်ား၊ ကုသုိလ္အလုပ္မ်ားျဖင့္ ျဖတ္သန္းႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ထုိသုိ႔ အရြယ္သုံးပါးလုံးတြင္ အျပည့္အစုံ မလုပ္ႏုိင္ေသာ္လည္း တရြယ္ရြယ္တြင္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ေသခ်ာသည္မွာ အရြယ္ဟူသည္ အခ်ိန္မေရြး ေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲႏုိင္သျဖင့္ မည္သည့္အရြယ္တြင္ မဆုိ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ားျဖင့္ တဲြဖတ္က်င္လည္ႏုိင္ေအာင္ ျဖတ္သန္းၾကျခင္းသည္သာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ မည္သည့္အရြယ္၊ မည္သည့္အခ်ိန္ဟူသည္ မည္သူမွ် အတိအက် မသိႏုိင္ဘဲ ယခုအခ်ိန္သည္သာ တိက်သည့္ အေကာင္းဆုံး အခ်ိန္ျဖစ္သျဖင့္ ယခုလက္ရွိအခ်ိန္တြင္သာ မိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းစြာထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ အေကာင္းဆုံး သုတ္သင္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း” ေစတနာစကား ေမတၱာအားျဖင့္ အသိေပးတင္ျပလုိက္ရပါသည္။

အားလုံး… မိမိကုိယ္ကုိ တရြယ္ရြယ္တြင္ သုတ္သင္ႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

ဧည့္သည္…

“လာတုန္းကလည္း တစ္ေယာက္တည္းေနာ္
လက္တဲြေခၚကာ ေဖာ္မပါဘူး
ဥစၥာခ်ည္းႏွီး တစ္ကုိယ္တည္း။
ျပန္သြားေတာ့လည္း တစ္ေယာက္တည္းေနာ္
လက္တဲြေခၚကာ ေဖာ္မပါဘူး
ဥစၥာခ်ည္းႏွီး တစ္ကုိယ္တည္း…”


ကုိရီးယားဧည့္သည္မ်ားႏွင့္အတူ ျမန္မာျပည္အထက္ပုိင္း ခရီးထြက္စဥ္က စာေရးသူတုိ႔ အဖဲြ႕သည္ မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ မင္းကြန္းေတာင္႐ုိး၊ ဓမၼနာဒ ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးသုိ႔လည္း သြားေရာက္ကာ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားအား ၾကည့္႐ႈေလ့လာ ၾကည္ညိဳျဖစ္ခဲ့၏။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ေက်ာင္းတုိက္သုိ႔ေရာက္သည့္အခါ ဆရာေတာ္ႀကီး သီတင္းသုံး ေနထုိင္ေတာ္မူသြားသည့္ ေနရာ၊ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေရးသားပူေဇာ္သြားသည့္ စာေပမ်ားကုိ ၾကည့္႐ႈေလ့လာ ရွင္းလင္းေျပာၾကားေပးရင္း ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဧည့္သည္အေၾကာင္း ေရးစပ္ထားသည့္ အထက္ပါ ကဗ်ာေလးကုိ အထူးသတိထားမိခဲ့၏။ ယခင္ကတည္းက ရထားၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း အမွတ္တမဲ့သာ ရွိခဲ့သည့္ ထုိကဗ်ာေလးသည္ ယခုတစ္ခါ ျပန္လည္ဖတ္မွတ္မိသည့္ အခ်ိန္တြင္ကား အႏွစ္သာရရွိသည့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္အျဖစ္ စိတ္ထဲတြင္ စဲြထင္သြားခဲ့ေတာ့၏။ အထပ္ထပ္ ရြတ္ဖတ္ရင္း ဆုိလုိရင္း အဓိပၸါယ္ကုိပါ ကုိရီးယား ဧည့္သည္မ်ားအား ရွင္းျပေပးျဖစ္ခဲ့၏။ ျမန္မာျပည္သုိ႔ ဧည့္သည္အျဖစ္ ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကသည့္ ကုိရီးယား ဧည့္သည္မ်ားအား ဆရာေတာ္ႀကီး ဆုိလုိသည့္ ဧည့္သည္အေၾကာင္း ျပန္လည္ေဟာၾကားေပးျဖစ္ခဲ့၏။

တုိက္တုိက္ဆုိင္ဆုိင္ပင္ တရားပြဲၾကြစဥ္ ေဝါၿမိဳ႕၊ အဗ်ားဗုိလ္တဲရြာရွိ ေနာင္ေတာ္ႀကီးတစ္ပါး၏ ေက်ာင္းသုိ႔ ေခတၱဝင္ကာ ဆြမ္းစားေနစဥ္ ဆြမ္းစာေက်ာင္းတြင္ ေရးသားခ်ိတ္စဲြထားသည့္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဧည့္သည္အေၾကာင္း ကဗ်ာကုိ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ဖတ္မွတ္ခဲ့ရျပန္ပါ၏။ ေနာင္ေတာ္ႀကီးက “ဧည့္သည္တုိင္း၏ လမ္းခရီး” ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး၏ သီးကုံးေရးသားမႈကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း စုစည္းပူေဇာ္ထား၏။

လာတုန္းကလည္း တစ္ေယာက္တည္းေနာ္
လက္တဲြေခၚကာ ေဖာ္မပါဘူး
ဥစၥာခ်ည္းႏွီး တစ္ကုိယ္တည္း။
ျပန္သြားေတာ့လည္း တစ္ေယာက္တည္းေနာ္
လက္တဲြေခၚကာ ေဖာ္မပါဘူး
ဥစၥာခ်ည္းႏွီး တစ္ကုိယ္တည္း။
လာၿပီးေတာ့နား မသြားေသးခင္
ခ်ိန္ေလးတြင္မွ ဝန္းက်င္ယွက္ႏြယ္
ေႏွာင္ႀကိဳးသြယ္ခဲ့။
ၿပဳံးရယ္မဲ့ငုိ ခ်စ္မုန္းပုိၾက
မလုိေဒါသ လုိေလာဘႏွင့္
ဘဝရိပ္ၿမဳံ ကႀကိဳးစုံခဲ့
ကံကုန္မုိးခ်ဳပ္ လက္တဲြျဖဳတ္ခါ
သုတ္သုတ္ေဆာလ်င္ ခရီးႏွင္သည္
ဒုိ႔လ်င္ ဧည့္သည္ပါတကား။ ။

ငါသည္ပင္မူ
ေခၚသူမရွိ ေရာက္လာမိစဥ္
ႏွင္သူမရွိ ျပန္ဖုိ႔ရွိ၏။
ငါေနသည့္အိမ္ ငါ၏အိမ္ဟု
ငါ့အိမ္မွာထား ငါ့မယားႏွင့္
ငါ့လင္သားႏွင့္ ငါးသားသမီး
ငါ့ပစၥည္းဟု ယူသည့္စိတ္စဲြ အမွတ္လဲြခဲ့။
အမွန္မွာမူ
ငါလာေသာခါ လက္ဗလာတည္း
ျပန္ရပါလ်င္ လက္ခ်ည္းပင္တည္း
ငါ့တြင္ ကုိယ္ပုိင္မရွိပါတကား။
လာသူလာလည္း လာစမ္းပါေစ မဆီးေလႏွင့္
သြားသူသြားလည္း သြားစမ္းပါေစ မတားေလႏွင့္
တုိ႔တေတြမွာ သဘာဝလွ်င္ အမိရင္ဝယ္
ထြက္ဝင္ခုိနား ခရီးသြားသည့္
ဧည့္သည္ေတြပါတကား…။ ။
(မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး)

ဆရာေတာ္ႀကီး၏ အထက္ပါ ကဗ်ာမ်ားကုိ ဖတ္မွတ္ၿပီး ေနာင္ေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမွ အျပန္ခရီးတြင္ ဟုိၾကြဒီၾကြျဖင့္ ဧည့္သည္လာ ဧည့္သည္သြား ျဖစ္ေနသည့္ မိမိဘဝကုိမိမိ ျပန္လည္သတိျပဳ ဆင္ျခင္မိေနခဲ့၏။ ထုိ႔အတူ သံေဝဂဉာဏ္လည္း ျဖစ္ေနခဲ့၏။ အထူးသျဖင့္ စာေရးသူ ေလွ်ာက္လွမ္းေနသည့္ ဘဝတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ေတြ႕ႀကဳံခဲ့ရသည့္ အခိုက္အတန္႔ဆုံကာ ကဲြကြာသြားခဲ့ၾကသည့္ ဧည့္သည္မ်ား အေၾကာင္းကုိလည္း သတိတရ ျဖစ္ေနခဲ့ျပန္၏။ မေခၚဘဲႏွင့္ေရာက္လာၿပီး မႏွင္ဘဲႏွင့္ ျပန္သြားခဲ့ၾကသည့္ ဧည့္သည္မ်ားအေၾကာင္းကုိလည္း အေတြးနယ္ခ်ဲ႕ေနမိ၏။

မွန္၏။ စာေရးသူ အပါအဝင္ ပုထုဇဥ္သတၱဝါမွန္သမွ် အားလုံးဧည့္သည္ခ်ည္းသာ ျဖစ္ပါ၏။ အိမ္ပုိင္ယာပုိင္မရွိ ဟုိဟုိဒီဒီ က်င္လည္ေနၾကရသည့္ သတၱဝါမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ဧည့္သည္လာ၊ ဧည္သည္သြား အျဖစ္ႏွင့္သာ အခ်ိန္ကုန္ေနၾကရ၏။ ထုိသုိ႔ ဧည့္သည္အျဖစ္ႏွင့္ ဟုိဟုိဒီဒီ အတည္တက်မရွိ ျဖစ္ေနသျဖင့္လည္း တစ္ခါတရံ အိမ္ေကာင္းမ်ားတြင္ လည္ပတ္ခဲ့ရသည္မ်ား ရွိခဲ့ၾကသကဲ့သုိ႔ တစ္ခါတရံ အိမ္စုတ္မ်ားတြင္ ေနခဲ့ရသည္မ်ားလည္း ရွိခဲ့ၾက၏။ တစ္ခါတရံ အိမ္ရွင္ေကာင္းမ်ားႏွင့္ ႀကဳံခဲ့ရသကဲ့သုိ႔ တစ္ခါတရံ အိမ္ရွင္ဆုိးမ်ားႏွင့္လည္း ႀကဳံခဲ့ၾက၏။ မည္သုိ႔ေသာ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ ရွိခဲ့ပါေစ ဧည့္သည္မ်ား ျဖစ္ေနသျဖင့္ အခ်ိန္တန္လ်င္ အိမ္ျပန္ခဲ့ၾကရသည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ဧည့္သည္အျဖစ္ျဖင့္ သြားေရာက္လည္ပတ္စဥ္ ႀကဳံေတြ႕ခဲ့ရသည့္ သံေယာဇဥ္ မွန္သမွ်သည္လည္း အခ်ိန္တန္သည့္အခါ ခ်န္ခဲ့ၾကရသည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ဧည္သည္မ်ား ျဖစ္ေနသမွ် အခ်ိန္တန္လ်င္ အိမ္ျပန္ၾကရမည္မွာ ဓမၼတာပင္ ျဖစ္ပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ မိမိျပန္မည့္အိမ္သည္ မည္သုိ႔ေသာ အိမ္ျဖစ္မည္ ဆုိသည္ကုိကား မိမိကုိယ္တုိင္မွတပါး၊ မိမိ၏ တည္ေဆာက္မႈမ်ားမွတပါး၊ မိမိ၏ ဖန္တီးမႈမ်ားမွတပါး အျခားမရွိသည္သာ ျဖစ္ပါ၏။

ဤကား ေခတ္စကားႏွင့္ ေျပာသည့္ ဧည့္သည္အေၾကာင္းပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ဓမၼစကားျဖင့္ ေျပာလွ်င္ကား အရိယာ မျဖစ္ေသးသည့္ ပုထုဇဥ္မ်ားသည္ သံသရာ ခရီးသြားေနၾကသည့္ ဧည့္သည္မ်ား ျဖစ္ေနၿပီး ထုိဧည္သည္မ်ား၏ အိမ္ဟူသည္ကား (၃၁) ဘုံ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ သြားရာဂတိ (၅)မ်ိဳးသာ ျဖစ္ေနပါ၏။ သံသရာခရီး သြားေနၾကသည့္ ခရီးသြား ဧည့္သည္မွန္သမွ် အခ်ိန္တန္ အိမ္ျပန္ၾကသည့္အခါ လူတုိ႔ေနရာ ဘုံဌာနေခၚ လူ႔အိမ္၊ နတ္တုိ႔စံရာ ဘုံဌာနေခၚ နတ္အိမ္၊ တိရစၧာန္တုိ႔သြားရာ ဘုံဌာနေခၚ တိရစၧာန္အိမ္၊ ၿပိတၱာတုိ႔ က်င္လည္ရာ ဘုံဌာနေခၚ ၿပိတၱာအိပ္ႏွင့္ ငရဲသားမ်ား ခံစားရာဘုံဌာနေခၚ ငရဲအိမ္ဟူသည့္ အိမ္မ်ားသုိ႔သာ ျပန္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိအိမ္ငါးမ်ိဳးတြင္ လူ႔အိမ္ႏွင့္ နတ္အိမ္တုိ႔သည္ အိမ္ေကာင္းမ်ားဟု ဆုိႏုိင္ၿပီး တိရစၧာန္အိမ္၊ ၿပိတၱာအိမ္၊ ငရဲအိမ္တုိ႔ကား အိမ္ဆုိးမ်ားဟု ဆုိရမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ မည္သုိ႔ပင္ အိမ္ဆုိးအိမ္ေကာင္း ကဲြျပားေနေသာ္လည္း သံသရာခရီးသြား ဧည့္သည္မ်ားသည္ကား အခ်ိန္တန္လ်င္ မိမိတုိ႔ ဖန္တီးတည္ေဆာက္ထားသည့္ အတုိင္းသာ မိမိတုိ႔ႏွင့္သင့္ေလ်ာ္သည့္ မိမိတုိ႔အိမ္သုိ႔သာ ျပန္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါ၏။

သုိ႔ဆုိလ်င္ သံသရာ ခရီးသြား ဧည့္သည္မ်ားအဖုိ႔ အိမ္ျပန္သည့္အခါ မည္သည့္အိမ္သုိ႔သြား၍ မည္သည့္အရာကုိ ယူေဆာင္သြားမည္နည္းဟူသည့္ အခ်က္ကုိ စဥ္းစားဖြယ္ လုိအပ္လာေပ၏။ ေနာင္ထပ္လယ္စရာ အိမ္မရွိေအာင္ ယခုလက္ရွိ ဧည့္သည္အျဖစ္ ေနရသည့္အျဖစ္ကုိ အဆုံးသတ္ထားႏုိင္လ်င္ကား အိမ္ဆုိးအိမ္ေကာင္း ေရြးစရာမလုိဘဲ အိမ္လယ္ရသည့္ အလုပ္မွ ကင္းလြတ္သြားမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ထုိသုိ႔မလုပ္ႏုိင္သည့္ ဧည့္သည္တစ္ေယာက္အျဖစ္သာ ေနထုိင္သြားမည္ဆုိပါက မေကာင္းသည့္ အိမ္မ်ားသုိ႔လည္း သြားေရာက္ေနရမည္ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အိမ္စဥ္လွည့္လည္ ေနရသည့္ ဧည့္သည္အျဖစ္မွ ကင္းလြတ္ေစရန္ အိမ္ပုိင္ယာပုိင္ေလးရွိထားရန္ လုိအပ္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။ သံသရာခရီးသြား ဧည့္သည္အျဖစ္မွ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားသည့္ ကုိယ္ပုိင္အိပ္ပုိင္ရွင္၊ သစၥာဉာဏ္ျဖင့္ အရယူထားသည့္ တည္ၿမဲသည့္ သြားရာဂတိပုိင္ရွင္မ်ားအျဖစ္ ယခုလက္ရွိအခ်ိန္ကုိ အသုံးခ်ကာ ႀကိဳးစားတည္ေဆာက္ ထားသင့္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။

သုိ႔ေသာ္ ပုထုဇဥ္သတၱဝါတုိ႔သည္ကား ဧည့္သည္အျဖစ္ ေနေနရသည့္ မိမိတုိ႔၏ ဘဝအမွန္ကုိ ေမ့ေလ်ာ့ကာ ငါဟူေသာ အတၱမ်ားေၾကာင့္ ခဏတာဘဝတြင္ အစအရာ မကစြာျဖင့္ ခ်စ္ၾကမုန္းၾကျဖစ္ကာ မလုိသည့္အခါ ေဒါသျဖစ္လုိက္၊ လုိသည့္အခါ ေလာဘျဖစ္လုိက္ျဖင့္ ဧည့္သည္အျဖစ္မွ ႐ုန္းမထြက္ႏုိင္ဘဲ တစ္အိမ္မွတစ္အိမ္သုိ႔ ကူးေျပာင္းလုိ႔သာ ေနေနၾကေပ၏။ ဧည့္သည္အျဖစ္ျဖင့္ ခဏတာ ေရာက္လာခဲ့သည့္ မိမိတုိ႔၏ အျဖစ္ကုိ ေမ့ေလ်ာ့ကာ ငါ့သား၊ ငါးသမီး၊ ငါ့ဇနီး၊ ငါ့ဥစၥာ စသည္မ်ား အေပၚတြင္သာ အေက်နပ္ႀကီး ေက်နပ္ေနေလ ၾကေတာ့၏။ အမွန္အားျဖင့္ မိမိကုိယ္တုိင္ ဧည့္သည္အျဖစ္ ေရာက္လာခဲ့စဥ္ကပင္ ဘယ္ကလာ၍ ဘယ္အိမ္တြင္ နားရမည္ကုိ မသိႏုိင္သည့္အျပင္ ေရာက္လာခ်ိန္ကတည္းကလည္း မည္သည့္အရာမွ် ပါလာခဲ့သည္ မဟုတ္သည္မွာ သတိျပဳရမည့္ အခ်က္ပင္ျဖစ္၏။

ထုိ႔အတူ ဧည့္သည္လုပ္ရင္း အခ်ိန္တန္ အိမ္ျပန္သြားသည့္ အခါတြင္လည္း ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမွလဲြ၍ ဘာတစ္ခုမွ် ယူေဆာင္မသြားႏုိင္ ၾကသည္ကုိ အထူးသတိ ျပဳသင့္ေပ၏။ အေကာင္းဆုံးကား ယခုလက္ရွိ အခ်ိန္မွာပင္ ဟုိအိမ္ဒီအိမ္ လယ္ေနရသည့္ သံသရာ ခရီးသြား ဧည့္သည္မ်ားအျဖစ္မွ ႐ုန္းထြက္ကာ တစ္ေယာက္တည္းလာ တစ္ေယာက္တည္း သြားမႈမ်ားကင္းရာ သံသရာအဆုံးျဖစ္သည့္ နိဗၺာန္သုိ႔သာ အေရာက္သြားႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားသင့္လွေပ၏။ သုိ႔မဟုတ္လည္း လားရာဂတိ ၿမဲၿမံသြားသည့္ အရိယာအျဖစ္သုိ႔ေရာက္ေအာင္ ႀကိဳးစားလုိက္ျခင္းသည္သာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ လက္ခ်ည္းဗလာ လာခဲ့ရၿပီး လက္ခ်ည္းဗလာ ျပန္သြားရမည့္ ဧည့္သည္အျဖစ္ျဖင့္ ေရာက္ရွိေနသည့္ မိမိတုိ႔၏ လက္ရွိဧည့္သည္ဘဝကုိ အဆုံးသတ္ကာ လားရာဂတိ အမွန္ရွိသည့္ အိမ္ပုိင္ယာပုိင္ အိမ္ရွင္မ်ားအျဖစ္ ကုသုိလ္တရား ႀကိဳးစားပြားရင္း သုဂတိဘဝမွသည္ နိဗၺာန္အထိ အေရာက္လွမ္းႏုိင္ေစရန္ အခ်ိန္ရွိခုိက္ လုံ႔လစိုက္ၾကပါဟု ေစတနာစကား ေမတၱာအားျဖင့္ တုိက္တြန္းသမႈ ျပဳလုိက္ရေပေတာ့၏။

Read more »

သူမ်ားေယာင္လုိ႔ေယာင္ အေမာင္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိ…

ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ကမၻာေအး သာသနာ့တကၠသုိလ္မွာ အေဆာင္မွဴးအျဖစ္နဲ႔ တာဝန္ထမ္းေနတုန္းက ႏွစ္စဥ္ သင္တန္းသား အသစ္မ်ား အေဆာင္ကုိ ေရာက္လာတုိင္း ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ ေရွာင္ရန္ေဆာင္ရန္ေလးမ်ားကုိ ေျပာဆုိဆုံးမေပးေလ့ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီလုိ ဆုံးမတဲ့အခါတုိင္း သင္တန္းသားမ်ားကုိ အၿမဲေျပာေလ့ရွိတဲ့ စကားေလးကေတာ့ “အရွင္ဘုရားတုိ႔ အေနနဲ႔ အထူးသတိျပဳသင့္တာက ေရာက္ခါစမွာ သူမ်ားေတြလုပ္တာကုိ လုိက္လုပ္ရင္း ဘာမသိ ညာမသိနဲ႔ အမွားေတြေနာက္ကုိ လုိက္မလုပ္ဖုိ႔လုိေၾကာင္း၊ အဲဒီလုိ လုိက္လုပ္တဲ့အခါ အထုိင္က်ၿပီး ကၽြမ္းက်င္ေနတဲ့ သူေတြအတြက္ ဘာမွမျဖစ္ႏုိင္ေပမယ့္ အသစ္ေရာက္လာတဲ့ အရွင္ဘုရားတုိ႔မွာေတာ့ ကၽြမ္းက်င္မႈ မရွိဘဲ အမွားေတြ ေတြ႕တတ္ေၾကာင္း၊ သူမ်ားေယာင္လုိ႔ေယာင္ အေမာင္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိ ျဖစ္တတ္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ ဘာပဲလုပ္လုပ္ အေျခအေနနဲ႔ အခ်ိန္အခါကုိ ၾကည့္ၿပီး လုပ္သင့္မလုပ္သင့္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ လုပ္ကုိင္သင့္ေၾကာင္း” စသျဖင့္ ေျပာဆုိဖူးပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ “သူမ်ားေယာင္လုိ႔ေယာင္ အေမာင္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိ” ဆုိတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခ်ိန္ယူကာ သတိေပး ေျပာဆုိျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

အေမာင္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိဆုိတဲ့ ဒီစကားေလးကုိ အခုအခ်ိန္မွာလည္း ၾကဳံရင္ႀကဳံသလုိ ခုိင္းႏိႈင္းေျပာဆုိ ေနရတုန္းပါပဲ။ အခုေခတ္ လူငယ္အေတာ္ မ်ားမ်ားရဲ႕ ေတာင္မွန္းေျမာက္မွန္း မသိတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေလးေတြကလည္း ပုိပုိမ်ားလားေနေတာ့ ပုိလုိ႔ေတာင္ ေျပာဆုိသုံးႏႈန္း ျဖစ္ေနပါေသးတယ္။ ဒီႏွစ္ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာျပည္ ျပန္ၾကြသြားတုန္းကေတာင္ အေမာင္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိသူေလးေတြနဲ႔ ေတြ႕ခဲ့ရလုိ႔ ေျပာဆုိျပဳျပင္ေပးခဲ့ ရပါေသးတယ္။

ျမန္မာျပည္မွာရွိခုိက္ မုဒုံကုိ တရားေဟာဖုိ႔သြားရင္း ေနာင္ေတာ္ႀကီးတစ္ပါးရဲ႕ ေက်ာင္းမွာခဏ နားကာ ေန႔ဆြမ္းစားခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဆြမ္းဝုိင္းအနားမွာ ယပ္ခပ္ေပးေနတဲ့ ကုိရင္လူထြက္ ေက်ာင္းသားေလး တစ္ေယာက္ကုိ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ လည္ပင္းမွာ လက္ဝါးကပ္တုိင္ ဆဲြႀကိဳးကုိ ဆဲြထားတာ ေတြ႕လုိက္ရလုိ႔ သူ႔ကုိ ဘယ္သူေပးတာလဲလုိ႔ ေမးလုိက္ေတာ့ “လမ္းမွာေတြ႕လုိ႔ ဝယ္ၿပီးဆဲြထားတာ”လုိ႔ ေျဖပါတယ္။ ဘာအဓိပၸါယ္လဲဆုိတာေကာ သိလားလုိ႔ ေမးေတာ့ “မသိပါဘုရား မင္းသားမင္းသမီးေတြ ဆဲြထားတာေတြ႕လုိ႔ ဆဲြတာပါ”လုိ႔ ေျဖပါတယ္။ ဒါနဲ႔သူ႔ကုိ အဲဒီလက္ဝါးကပ္တုိင္ ဆဲြႀကိဳးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လက္ဝါးကပ္တုိင္ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ ေျပာျပခဲ့ရပါေသးတယ္။ အဲဒီလုိ ရွင္းျပေတာ့လည္း သူတုိ႔ေလးေတြ ေကာင္းေကာင္း သေဘာေပါက္သြားၿပီး ခ်က္ခ်င္းျဖဳတ္ပစ္လုိက္ၾကပါတယ္။

တစ္ခါကလည္း ေက်ာင္းမွာဧည့္သည္နဲ႔ စကားေျပာေနတုန္း နယ္ကဧည့္သည္ေတြ ေရာက္လာၾကပါတယ္။ မေလးရွားကုိ သြားၿပီးအလုပ္လုပ္မယ့္ ကေလးတစ္ေယာက္ကုိ လုိက္ပုိ႔ၾကတာပါဆုိၿပီး ေက်ာင္းကုိ ေရာက္လာၾကတာ မိသားစုလုိက္ပါပဲ။ အလုပ္သြားလုပ္မယ့္ ေကာင္းေလးရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းေလးေတြလည္း ပါပါတယ္။ ေက်ာင္းေရာက္ဘုန္းႀကီးကုိ ရွိခုိးေနတဲ့အခ်ိန္ သတိထားၾကည့္မိလုိက္ေတာ့ အတူပါလာတဲ့ အသက္၂၀အရြယ္ ေကာင္းေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ လည္ပင္းမွာဆဲြထားတဲ့ လက္ဝါးကပ္တုိင္ ဆဲြႀကိဳးကုိ အထင္သား ျမင္ေတြ႕လုိက္ရပါတယ္။ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ အဲဒီေကာင္ေလးက ဘုရားနဲ႔ ဘုန္းႀကီးကုိ ရွိခုိးေနတာ ဝပ္ေနတာပါပဲ။ ဘုရားမရွိခုိး၊ ဘုန္းႀကီးမရွိခုိးပဲ ဒီအတုိင္း ထုိင္ေနတာဆုိရင္ေတာ့ ဒီကေလး ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ ျဖစ္ႏုိင္တာမုိ႔ ဘာမွေျပာစရာ မရွိေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ကေလးတစ္ေယာက္က ဒီလုိ လက္ဝါးကပ္တုိင္ဆဲြႀကိဳးႀကီးနဲ႔ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ရွိေနတာကုိေတာ့ ေျပာျပေပးဖုိ႔ လုိအပ္လာပါတယ္။ ဒါနဲ႔ အဲဒီကေလးကုိ မင္းလည္ပင္းက ဆဲြႀကိဳးႀကီးက ဘယ္ကရတာလဲလုိ႔ ေမးေတာ့ သူမ်ားေပးထားတာတဲ့။ သူလည္း လွလုိ႔ဆုိၿပီး ဆဲြထားတာလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အဲဒီဆဲြႀကိဳးမွာပါတဲ့ လက္ဝါးကပ္တုိင္က ဘာအဓိပၸါယ္ဆုိတာေရာ သိလားလုိ႔ ေမးေတာ့ မသိတဲ့အေၾကာင္း ေျပာလာတဲ့အတြက္ အဲဒီကေလးကုိလည္း ရွင္းျပခဲ့ရပါေသးတယ္။ ဒီေကာင္းေလးလည္း ခုနလုိပဲ တမင္တကာ ဆဲြေနတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သူမ်ားဆဲြတာေတြ႕လုိ႔ ဆဲြတဲ့သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္အျဖစ္ေလးတစ္ခုက ကုိရီးယားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အလြန္ရင္းႏွီးတဲ့ ဒကာေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ အျဖစ္ပါ။ သူက တရားမဝင္ အလုပ္သမားဘဝနဲ႔ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ သူတစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ေန႔ ဘုန္းဘုန္းလည္း ကိစၥရွိလုိ႔ တစ္ေနရာကုိ ၾကြေနတုန္း ဘူတာ႐ုံအေရွ႕မွာ သူ႔ကုိ ေတြ႕လုိက္ရပါတယ္။ ေတြ႕ေတြ႕ခ်င္း သူ႔လည္ပင္းမွာ ဆဲြထားတဲ့ လက္ဝါးကပ္တုိင္ ဆဲြႀကိဳးေလးကုိ သတိထားမိလုိက္ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ “ေဟ့ မင္းကဘာလုိ႔ ဒီဆဲြႀကိဳးကုိ ဆဲြထားရတာလဲ…၊ မင္းလုိဘာသာတရား ကုိင္း႐ႈိင္းၿပီး ရဟန္းေတာ္မ်ားနဲ႔ တရင္းတႏွီး ရွိေနတဲ့သူတစ္ေယာက္က ပုိလုိ႔ေတာင္ မဆဲြသင့္ဘူး” စသျဖင့္ ေျပာဆုိျပဳျပင္ကာ ဘာလုိ႔ဒါကုိ ဆဲြထားရတာလဲလုိ႔ ေမးေတာ့ “ ဒီႏုိင္ငံမွာက ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳေတြ၊ လက္ကမ္းစာေစာင္ ေဝတဲ့သူေတြက ဟုိနားလည္းေတြ႕ရ၊ ဒီနားလည္း ေတြ႕ေနရၿပီး ေျမေအာက္ရထားေတြဆုိလည္း ေကာင္းေကာင္းကုိ မစီးရေၾကာင္း၊ အခုလုိ ဒါေလး ဆဲြထားတာေတြ႕ေတာ့ သူတုိ႔ေတြက ခရစ္ယာန္ တစ္ေယာက္လုိ႔ထင္ၿပီး ဘာမွေဝတာကမ္းတာ မလုပ္တဲ့အတြက္ သူတုိ႔ရဲ႕ အေႏွာက္အယွက္က ကင္းႏုိင္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ ဒါေလးကုိ ဆဲြထားတာျဖစ္ေၾကာင္း” သူက ျပန္ေျပာလာပါတယ္။ သူေျပာတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္က ေကာင္းေပမယ့္ ဒီလုိကိစၥမ်ိဳးဆုိတာ တျခားနည္းနဲ႔ ေရွာင္တိမ္းသင့္ေၾကာင္း၊ ကုိယ္အေနအထုိင္ သက္သာဖုိ႔ လုပ္တာဆုိေပမယ့္ ေသခ်ာေတြးၾကည့္ရင္ ဒါဟာ သူ႔အယူဝါဒကုိ ကုိယ္ကျပန္လည္ ျဖန္႔ေဝေပးေနသလုိ ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ဗုဒၶဘာသာဟာ လြတ္လပ္စြာ ကုိးကြယ္ႏုိင္ခြင့္ ရွိေပမယ့္ လဲြေနတာေလးေတြကုိေတာ့ ျပဳျပင္ေပးႏုိင္ေၾကာင္း စသျဖင့္ ေျပာဆုိကာ သူ႔ကုိ အေၾကာင္းနဲ႔အက်ိဳးနဲ႔ ေျပာျပေပးျဖစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။

အဲဒါပါပဲ။ ဒီေန႔ေခတ္ လူငယ္အေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ အေျခအေနက သူမ်ားလုပ္လုိ႔ လုိက္လုပ္၊ သူမ်ားေယာင္လုိ႔ လုိက္ေယာင္ေနၾကေပမယ့္ ဘာမွန္းမသိဘဲ ျဖစ္ေနၾကတဲ့ အေျခအေနေတြပါ။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံက လူငယ္ေတြဟာ မ်က္စိပိတ္နားပိတ္ ျဖစ္ေနၾကတဲ့အျပင္ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ တုိးတက္မႈေတြက လႊမ္းမုိးထားတဲ့ အတြက္ ဒီလုိအရာေတြ ေနာက္ကုိလုိက္ရင္း အသိပညာ ဗဟုသုတေတြပါ ေလ်ာ့နည္းလာကုန္ေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံထဲကုိ စိမ့္ဝင္လာတဲ့ ႏုိင္ငံျခား ႐ုပ္ရွင္းကားေတြရဲ႕ လႊမ္းမုိးမႈေတြကလည္း သူတုိ႔ကုိ အတုလုိက္ၿပီး လုပ္ေစကုန္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ လွရင္၊ ေပၚျပဴလာျဖစ္ရင္ ၿပီးေရာဆုိတဲ့ စိတ္ေလးတစ္ခုတည္းနဲ႔ ဘာမွန္းမသိ ညာမွန္းမသိတာေတြကုိ လုိက္ယူလုိက္တု ေနၾကေတာ့ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ လဲြေနကုန္ေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ပုိဆုိးတာက ေတာေနလူတန္းစား အမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေတာကလူေတြ ၾကည့္ေနၾကတဲ့ ႐ုပ္ရွင္ဒရာမာေတြရဲ႕ လႊမ္းမုိးသက္ေရာက္မႈေတြက ပုိဆုိးေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံျခားက စိမ့္ဝင္လာတဲ့ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ဓေလ့စ႐ုိက္ေတြ၊ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္ကုိ အေျခခံကာ အယူအဆ သြတ္သြင္းၾကတဲ့ ဝါဒျဖန္႔မႈေတြကုိ ျပည္တြင္းမွာရွိတဲ့ အႏုပညာရွင္ အခ်ိဳ႕ကလည္း ႏုိင္ငံျခားက နာမည္ႀကီးမင္းသား မင္းသမီးေတြေနာက္ အတုလုိက္ၿပီး လုပ္ျပၾကရာက ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကား အၾကည့္မ်ားၾကတဲ့ ေတာက ညီငယ္ေမာင္မယ္မ်ားအတြက္ အတုယူၿပီး လုိက္လုပ္စရာေတြအျဖစ္ ေျပာင္းလဲြကုန္ေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္မင္းသားက ဆဲြထားလုိ႔၊ ဘယ္မင္းသမီး ဝတ္ထားလုိ႔ဆုိၿပီး ဘာမသိညာမသိ လုိက္လုပ္မိတာေတြဟာ သူမ်ားေယာင္လုိ႔ေယာင္ အမွန္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိ ျဖစ္ကုန္တဲ့အျဖစ္ကုိ ေရာက္ကုန္ေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ဘက္က ျပန္ၾကည့္ေတာ့လည္း ဒီလုိျဖစ္လာတာေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြရဲ႕ သိသင့္သိထုိက္တာေတြကုိ မသိတာ၊ အမည္ခံ ဗုဒၶဘာသာေတြသာ မ်ားလာတာ၊ ဘာသာတရားအေပၚ စိတ္ဝင္စားမႈ နည္းလာတာ၊ ဆရာဒကာ ကြာဟမႈေတြမ်ားလာတာ၊ ဘာသာတရားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လက္ဆင့္ကမ္း အေမြးေပးတာေတြ နည္းလာတာ စတာေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူမ်ားဘာသာေတြရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ရင္ ဒီေန႔ေခတ္ ဗုဒၶဘာသာေတြရဲ႕ ဘာသာေရး အေမြးေပးမႈေတြဟာ စနစ္မက်သလုိ ျဖစ္ေနတာကုိ ေတြ႕ေၾကာင့္လည္း ပါပါတယ္။

ဟုိး အရင္တုန္းကေတာ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ပညာေရးကုိ ဦးစားေပးတဲ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းထြက္ေတြမ်ားၿပီး ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေျခခံ အေၾကာင္းအရာ သိသင့္သိထုိက္တာေတြကုိ သိၾကတဲ့ သူေတြျဖစ္ၾကတဲ့အတြက္ အဲဒီေခတ္က ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြဟာ ဘာသာေရး အေျခခံ အားေကာင္းၾကေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ လူငယ္ေတြဟာ ဘာသာတရားလုိက္စားဖုိ႔ ေနေနသာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတာင္ မသြားလုိၾကေတာ့ဘဲ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြနဲ႔ကုိ အလွမ္းေဝးလာေနေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြနဲ႔ အလွမ္းေဝးေလ ဘာသာေရး အေျခခံေတြ အားနည္းေလ၊ ဘာသာေရး အသိတရားေတြနည္းေလ တျခားအယူဝါဒေတြကုိ အလြယ္တကူ လက္ခံယုံၾကည္မႈေတြ မ်ားေလ ျဖစ္လာကုန္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ခါတေလက်ေတာ့လည္း ဘာရယ္မဟုတ္ လုိက္လုပ္မိတတ္တဲ့ သေဘာရွိေပမယ့္ ဒီလုိလုပ္မိတာကုိက မသိလုိ႔ လုပ္ျဖစ္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သိရင္လုပ္မိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သိေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ကုိယ့္ဘာသာအေၾကာင္း၊ ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈအေၾကာင္း၊ ကုိယ့္ဓေလ့ ထုံးစံမ်ား အေၾကာင္း စသျဖင့္ သိဖုိ႔လုိသလုိ သူမ်ားဘာသာ၊ သူမ်ားယဥ္ေက်းမႈ၊ သူမ်ား ဓေလ့ထုံးစံ ေလးေတြလည္း သိၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ သိမွလည္း ေရွာင္ႏုိင္ေဆာင္ႏုိင္ က်င့္ႏုိင္ႀကံႏုိင္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ကား ဒါေတြကုိသိဖုိ႔ ဘယ္သူ႔မွာ တာဝန္ရွိတယ္၊ ဘယ္ဝါ့မွာတာဝန္ ရွိတယ္လုိ႔ ေျပာေနမယ့္အစား ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ရဲ႕ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္မႈကလည္း အဓိက အခန္းက႑က ပါဝင္ပါတယ္။ လက္သည္ခ်ည္းပဲ အားကုိးလုိ႔မရဘဲ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္လည္း ညႇစ္ၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ အဲဒီလုိသာ သူမ်ားအားနဲ႔ ကုိယ့္အား ေပါင္းစပ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ အစစအရာရာ ေကာင္းျမတ္လာႏုိင္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာက သဒၶါပညာဝိရိယ အားေတြ ယုတ္ေလ်ာ့လာတဲ့ အခုလုိ အခ်ိန္မ်ိဳးမွာ မသိလုိ႔ လုပ္မိၾကတဲ့ အလုပ္ေတြကလည္း ၾကာေလမ်ားေလ ျဖစ္လာႏုိင္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က ဘာမွ သိမထားဘူးဆုိရင္ သူမ်ားလုပ္လုိ႔ လုိက္လုပ္တာ၊ သူမ်ားေျပာလုိ႔ လုိက္ေျပာတာေတြ ျဖစ္လာတတ္ၿပီး အသိမွား အျမင္မွား အလုပ္မွားေတြေၾကာင့္ အေသးအဖဲြေလးကစၿပီး မလုပ္သင့္တဲ့ အလုပ္ေတြအထိ လုပ္လာမိတတ္တယ္ဆုိတာ သတိျပဳ ဆင္ျခင္ၾကရင္း သူမ်ားေယာင္လုိ႔ေယာင္ အေမာင္ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိ မျဖစ္ရေလေအာင္ လက္သည္လည္းအားကုိး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္လည္း ညႇစ္ၾကပါလုိ႔ ေစတနာစကားနဲ႔ တုိက္တြန္းသမႈ ျပဳလုိက္ရပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား