တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း…

လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ တစ္ခါတစ္ရံ မိမိတုိ႔၏ တစ္ေန႔တာ အခ်ိန္မ်ားကုိ စာဖတ္ျခင္း၊ စာေရးျခင္း၊ တရားနာျခင္း၊ တရားေဟာျခင္း၊ စာသင္ျခင္း၊ စာခ်ျခင္းမ်ားျဖင့္ ကုန္သြားတတ္သည့္ အခါမ်ား ရွိတတ္၏။ အထူးသျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ေန႔စဥ္ စာသင္စာခ်၊ တရားေဟာ၊ တရားျပ အလုပ္မ်ားျဖင့္ တစ္ေန႔တာ အခ်ိန္မ်ားကုိ ကုန္လြန္ေစတတ္သည္ကုိ သတိျပဳမိ၏။ စာေရးသူလည္း တစ္ခါတစ္ရံ ထုိသုိ႔ ကုန္ဆုံးခဲ့သည့္ အခ်ိန္မ်ားလည္း ရွိတတ္၏။ ေသခ်ာေတြးၾကည့္လ်င္ ထုိသုိ႔ ဗုဒၶစာေပမ်ားကုိ သင္ၾကားပုိ႔ခ် ေဟာေျပာျပသရင္းျဖင့္ ကုန္ဆုံးသြားသည့္ အခ်ိန္မ်ားသည္ စာေရးသူတုိ႔အတြက္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ားျဖင့္ ကုန္ဆုံးသြားသည့္ အခ်ိန္မ်ားျဖစ္သျဖင့္ ေကာင္းေသာကုန္ျခင္း၊ တရားသျဖင့္ ကုန္ျခင္း၊ ေကာင္းေသာေနထုိင္ျခင္း၊ တရားသျဖင့္ ေနထုိင္ျခင္းဟု ေတြးႏုိင္ဆုိႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိသူဟု ေျပာလုိက ေျပာႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ ဗုဒၶအလုိေတာ္ အားျဖင့္ကား ထုိသုိ႔မဟုတ္။ တရားေဟာ၊ တရားျပ၊ စာသင္စာခ် စသည္မ်ားသည္ တရားေဟာ၊ တရားျပ၊ စာသင္စာခ်ျခင္းမွ်သာ ျဖစ္၏။ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းဟုကား မဆုိႏုိင္လွေပ။ ဗုဒၶအလုိရွိသည့္ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းမွာ အက်င့္တရားကုိ ဦးစားေပးသည့္ ေနထုိင္ျခင္းမ်ိဳးကုိ ဆုိလုိေပ၏။

တစ္ခါက ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးသည္ ျမတ္စြာဘုရားထံ ခ်ည္းကပ္၍ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား ေမးေလွ်ာက္ဖူး၏။

ထုိရဟန္းက
“အရွင္ဘုရား… တရားႏွင့္ေနေလ့ရွိသူ၊ တရားႏွင့္ေနေလ့ရွိသူဟု ဆုိေလ့ရွိပါ၏၊ အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းသည္ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိသူ ျဖစ္ပါသနည္း ဘုရား” ဟု ေမးေလွ်ာက္၏။

ထုိအခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က
“ရဟန္း … ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ သုတ္၊ ေဂယ်၊ ေ၀ယ်ာကရဏ၊ ဂါထာ၊ ဥဒါန္း၊ ဣတိ၀ုတ္၊ ဇာတ္၊ အဗၻဳတ၊ ေ၀ဒလႅဟူေသာ တရားကုိသင္ယူ၏၊ ထုိရဟန္းသည္ ထုိတရားေတာ္ကုိ သင္ယူျခင္းျဖင့္ ေန႔ကုိကုန္လြန္ေစ၏၊ တစ္ေယာက္တည္း ကိန္းေအာင္းမႈကုိ စြန္႔လႊတ္၏၊ မိမိအတြင္း သႏၲာန္၌ စိတ္၏ ကိေလသာမွ ၿငိမ္းမႈကုိ မႀကိဳးစား။ ရဟန္း… ဤရဟန္းကုိ သင္ၾကားမႈ ပရိယတၱိမ်ားသူဟုသာ ဆုိအပ္၏၊ တရားႏွင့္ ေန႔ေလ့ရွိသူဟူ၍ကား မဆုိအပ္။

ရဟန္း… ေနာက္တစ္မ်ိဳးကား ရဟန္းသည္ ၾကားနာအပ္ သင္ယူအပ္ၿပီးတုိင္းေသာ တရားကုိ အက်ယ္အားျဖင့္ သူတပါးတုိ႔အား ေဟာ၏၊ ထုိရဟန္းသည္ ထုိတရားကုိ သူတပါးတုိ႔အား သိေစျခင္းျဖင့္ ေန႔ကုိကုန္လြန္ေစ၏၊ တစ္ေယာက္တည္း ကိန္းေအာင္းမႈကုိ စြန္႔လႊတ္၏၊ မိမိ၏ အတြင္းသႏၲာန္၌ စိတ္၏ကိေလသာမွ ၿငိမ္းမႈကုိ မႀကိဳးစား။ ရဟန္း… ဤရဟန္းကုိ သိေစျခင္း မ်ားသူဟုသာ ဆုိအပ္၏၊ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိသူဟူ၍ကား မဆုိအပ္။

ရဟန္း… ေနာက္တစ္မ်ိဳးကား ရဟန္းသည္ ၾကားနာအပ္ သင္ယူအပ္ၿပီးတုိင္းေသာ တရားကုိ အက်ယ္အားျဖင့္ ရြတ္အံသရဇၥ်ာယ္ျခင္းအားျဖင့္ ေန႔ကုိကုန္လြန္ေစ၏၊ တစ္ေယာက္တည္း ကိန္းေအာင္းမႈကုိ စြန္႔လႊတ္၏၊ မိမိ၏ အတြင္းသႏၲာန္၌ စိတ္၏ကိေလသာမွ ၿငိမ္းမႈကုိ မႀကိဳးစား။ ရဟန္း.. ဤရဟန္းကုိ ရြတ္အံသရဇၥ်ာယ္ျခင္း မ်ားသူဟုသာ ဆုိအပ္၏၊ တရားႏွင့္ ေန႔ေလ့ရွိသူဟူ၍ကား မဆုိအပ္။

ရဟန္း… ေနာက္တစ္မ်ိဳးကား ရဟန္းသည္ ၾကားနာအပ္ သင္ယူအပ္ၿပီးတုိင္းေသာ တရားကုိ စိတ္ျဖင့္ႀကံ၏၊ သုံးသပ္၏၊ စိတ္ျဖင့္ အဖန္ဖန္႐ႈ၏၊ ထုိရဟန္းသည္ ထုိတရားကုိ ႀကံစည္ျခင္း ၀ိတက္တုိ႔ျဖင့္ ေန႔ကုိ ကုန္လြန္ေစ၏၊ တစ္ေယာက္တည္း ကိန္းေအာင္းမႈကုိ စြန္႔လႊတ္၏၊ မိမိ၏ အတြင္းသႏၲာန္၌ စိတ္၏ကိေလသာမွ ၿငိမ္းမႈကုိ မႀကိဳးစား။ ရဟန္း… ဤရဟန္းကုိ ႀကံစည္ျခင္း၀ိတက္ မ်ားသူဟုသာ ဆုိအပ္၏၊ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိသူဟူ၍ကား မဆုိအပ္။

ရဟန္း … ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ သုတ္၊ ေဂယ်၊ ေ၀ယ်ာကရဏ၊ ဂါထာ၊ ဥဒါန္း၊ ဣတိ၀ုတ္၊ ဇာတ္၊ အဗၻဳတ၊ ေ၀ဒလႅဟူေသာ တရားကုိသင္ယူ၏၊ ထုိရဟန္းသည္ ထုိတရားေတာ္ကုိ သင္ယူျခင္းျဖင့္ ေန႔ကုိမကုန္လြန္ေစ၊ တစ္ေယာက္တည္း ကိန္းေအာင္းမႈကုိ မစြန္႔လႊတ္၊ မိမိအတြင္း သႏၲာန္၌ စိတ္၏ ကိေလသာမွ ၿငိမ္းမႈကုိ ႀကိဳးစား၏။ ရဟန္း… ဤသုိ႔လွ်င္ ရဟန္းသည္ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိသူျဖစ္၏။

ရဟန္း… ဤသုိ႔လွ်င္ ငါသည္ သင္ၾကားျခင္းမ်ားသူကုိ ေဟာၿပီးၿပီ၊ သူတပါးတုိ႔အား သိေစျခင္းမ်ားသူကုိ ေဟာၿပီးၿပီ၊ ရြတ္အံသရဇၥ်ာယ္ျခင္း မ်ားသူကုိ ေဟာၿပီးၿပီ၊ ႀကံစည္ျခင္းမ်ားသူကုိ ေဟာၿပီးၿပီ၊ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိသူကုိ ေဟာၿပီးၿပီ။ ရဟန္း အစီးအပြားကုိ ရွာေလ့ရွိ၍ သနားေစာင့္ေရွာက္တတ္သည့္ ဆရာျဖစ္ေသာ ငါသည္ တပည့္တုိ႔အား သနားေစာင့္ေရွာက္မႈကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ သင္တုိ႔အတြက္ ျပဳဖြယ္ကုိ ငါျပဳၿပီးၿပီ။ ဤသည္တုိ႔ကား သစ္ပင္ရင္းတုိ႔တည္း၊ ဤသည္တုိ႔ကား ဆိတ္ၿငိမ္ရာ အရပ္တုိ႔ပင္တည္း၊ ရဟန္း ကပ္၍႐ႈၾကကုန္ေလာ့၊ မေမ့မေလ်ာ့ၾကကုန္လင့္၊ ေနာက္မွ အားမထုတ္လုိက္ရဟု ေနာင္တပူပန္ျခင္း မျဖစ္ၾကေစကုန္လင့္၊ ဤသည္ကား သင္တုိ႔အား ငါတုိ႔၏ အဆုံးအမပင္တည္း…”
ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ဤကား ဓမၼ၀ိဟာရီ သုတ္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶေဟာၾကား ေတာ္မူသည့္ တရားႏွင့္ေနေလ့ရွိသူ၏ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းအေၾကာင္းပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ဤေဒသနာေတာ္အရ ျမတ္ဗုဒၶမိန္႔ေတာ္မူသည့္ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းဟူသည္ တရားေဒသနာေတာ္မ်ားကုိ အခ်ိန္ျပည့္ နာယူမွတ္သား သင္အံပုိ႔ခ် ေဟာေျပာျပသ ေနသည္မ်ားကုိ ဆုိျခင္းမဟုတ္ဘဲ မိမိတုိ႔၏ အတြင္းသႏၲာန္၀ယ္ စိတ္၏ကိေလသာမွ ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္ ႀကိဳးစားေနထုိင္မႈကုိသာ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း၊ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိျခင္းဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ သုတ္၊ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာ တရားမ်ားကုိ အေျမာက္အမ်ား သင္ယူေလ့လာ ပုိ႔ခ်ေနျခင္းထက္ မိမိ၏ အတြင္းစိတ္တြင္ ကိေလသာတရားတုိ႔၏ ပူေလာင္လုိက္စားမႈမွ ၿငိမ္းေအးေအာင္ ႀကိဳးစားေနျခင္းကုိသာ တရားႏွင့္ေနေလ့ရွိျခင္းဟု မိန္႔ေတာ္မူလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ အမ်ားႏွင့္ ေရာေရာေႏွာေႏွာ ကိေလသာ ထူေျပာစြာ ေနထုိင္ျခင္းထက္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း ေနထုိင္ကာ ကိေလသာ နည္းပါးေအာင္ က်င့္ႀကံေနထုိင္ျခင္းကုိသာ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း၊ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိျခင္းဟု သိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ စာတတ္ေပတတ္ က်မ္းဂန္တတ္ကာ စာေပမ်ားႏွင့္ အခ်ိန္ကုန္ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနသည္ထက္ ကိေလသာကုန္ရာ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကုိ ရွာေဖြႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနျခင္းကသာ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္က်င့္သုံးျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ေပ၏။

မွန္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ စာေရးသူတုိ႔သည္လည္း မိမိကုိယ္ကုိ သတိျပဳမိသည့္ အခါမ်ား ရွိတတ္၏။ ေန႔စဥ္စာေပမ်ားျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ေနသျဖင့္ တစ္ေန႔တာ ကုန္ဆုံးမႈသည္ ကုသုိလ္အလုပ္မ်ားျဖင့္ ကုန္ဆုံးမႈမ်ားျဖစ္၍ တန္ဘုိးရွိသည့္ ကုန္သြားျခင္းဟု ဆုိႏုိင္ေသာ္လည္း ပုထုဇင္တုိ႔ သဘာ၀အရ မိမိတုိ႔၏ အတြင္းသႏၲာန္တြင္ ရွိေနသည့္ ေလာဘေဒါသ ေမာဟစသည့္ ကိေလသာမ်ားေၾကာင့္ စာသင္ေနရင္း၊ က်မ္းဂန္မ်ားကုိ ရြတ္ဖတ္သရဇၥ်ာယ္ေနရင္းပင္ စိတ္အစဥ္တြင္ အကုသုိလ္စိတ္မ်ားက ႀကိဳၾကားႀကိဳၾကား ေပၚလာတတ္သည့္ အခါမ်ား ရွိေနတတ္၏။ စာေပက်မ္းဂန္မ်ားကုိ မည္မွ်ပင္ ထုံလႊမ္းပြားမ်ားေနေသာ္လည္း အတြင္းစိတ္သႏၲာန္၀ယ္ ကိေလသာ တရားမ်ားက မေလ်ာ့ပါးဘဲ ရွိေနသျဖင့္ အျခားသူမ်ားနည္းတူ ေလာဘတရား၊ ေဒါသတရား၊ ေမာဟတရားမ်ားျဖင့္ ပူေလာင္ေနတတ္သည့္ အခါမ်ားလည္း ရွိတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ စာတတ္ေပတတ္ က်မ္းဂန္တတ္သည့္ ပညာရွိႀကီးမ်ား၏ ေလာဘႀကီးတတ္သည့္ အျဖစ္၊ ေဒါသအားႀကီးသည့္ အျဖစ္၊ မနာလုိမႈ၊ ၀န္တုိမႈ အားႀကီးသည့္ အျဖစ္ စသည္မ်ားေၾကာင့္ စာေပက်မ္းဂန္မ်ားျဖင့္ မည္မွ်ပင္ အခ်ိန္ကုန္ေနေသာ္လည္း အတြင္းစိတ္၀ယ္ ကိေလသာတရားမ်ား မေလ်ာ့ပါးလွ်င္ကား စာေပက်မ္းဂန္မ်ားျဖင့္ ထုံလႊမ္းထား႐ုံမွ်ျဖင့္ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း အေတြးမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚမိ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶက စာေပက်မ္းဂန္မ်ား ထုံလႊမ္းၿပီး တစ္ေန႔တာ ကုန္လြန္သြားျခင္းသည္ တရားႏွင့္ေနေလ့ရွိျခင္း မဟုတ္ဘဲ မိမိ၏ အတြင္းစိတ္၀ယ္ ကိေလသာမွ ၿငိမ္းေအးေအာင္ အားထုတ္ေနထုိင္ျခင္းသည္သာ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ေပ၏။

ျမတ္ဗုဒၶအလုိရွိသည္မွာ သင္အံေလ့က်က္မႈမ်ားထက္ က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈမ်ားကုိ အလုိရွိေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။ သင္အံေလ့လာသျဖင့္ သိရွိလာသည့္ အသိမ်ားသည္ သညာသိသာျဖစ္သျဖင့္ အခ်ိန္မေရြး ေပ်ာက္ပ်က္သြားႏုိင္ၿပီး လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံအားထုတ္သျဖင့္ သိရွိလာသည့္ အသိသည္ကား စစ္မွန္သည့္ ပညာဉာဏ္ျဖင့္ သိသည့္ ပညာသိ ျဖစ္သျဖင့္ ေပ်ာက္ပ်က္မႈမရွိသည့္ အမွန္သစၥာအသိ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သညာသိထက္ ပညာသိႏွင့္ သိေစႏုိင္ရန္ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။ ဤသေဘာကုိ ဗုဒၶစာေပ တစ္ေနရာတြင္ ျမတ္ဗုဒၶ မိန္႔ေတာ္မူသည့္ ဓမၼစကားက သက္ေသျပေန၏။ ျမတ္ဗုဒၶက “ႏြားရွင္တုိ႔အား ႏြားတုိ႔ကုိ ေရတြက္အပ္ႏွင္း လုိက္ရေသာ ႏြားေက်ာင္းသားသည္ ႏြားႏုိ႔အရသာကုိ မခံစားလုိက္ရသကဲ့သုိ႔ နိဗၺာန္ေရာက္သည္အထိ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္စပ္ေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံဟူေသာ ဘုရားစကားေတာ္ကုိ မ်ားစြာေဟာေျပာ ေနေသာ္လည္း မက်င့္မႀကံ ေမ့ေလ်ာ့ေပါ့တန္ေနသူသည္ ျပဳထုိက္သည္ကုိ ျပဳသည္မမည္၊ မဂ္ဖုိလ္၏ အရသာကုိ မခံစားရ…” (ဓမၼပဒ၊ ေဒြသဟာယက ဘိကၡဳ၀တၳဳ)ဟု မိန္႔ေတာ္မူထား၏။ ဤစကားျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶအလုိရွိသည့္ သင္အံေလ့က်က္မႈမ်ားထက္ က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈကသာ အဓိကက်ၿပီး စိတ္အစဥ္တြင္ ကိေလသာၿငိမ္းေအာင္ အားထုတ္ေနျခင္းသည္ တရားသျဖင့္ ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ရည္ညႊန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

ဆုိလုိသည္မွာ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း၊ တရားႏွင့္ ေနေလ့ရွိျခင္းဟူသည္မွာ သုတ္၀ိနည္း အဘိဓမၼာစသည့္ က်မ္းဂန္မ်ားကုိ ေန႔စဥ္ဖတ္႐ႈေလ့လာ၊ သင္အံပုိ႔ခ်၊ ေဟာေျပာျပသျခင္းမ်ားျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ဆုံးၿပီး ေနထုိင္ျခင္းကုိ ဆုိလုိသည္မဟုတ္ဘဲ မိမိတုိ႔၏ အတြင္းစိတ္သႏၲာန္၀ယ္ ကိေလသာတရားမ်ား တျဖည္းျဖည္း ေလ်ာ့နည္းၿငိမ္းေအးေအာင္ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ တစ္ေန႔တာ ကုန္ဆုံးသြားျခင္းကုိသာ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ အမ်ားႏွင့္ေရာေႏွာကာ စာသင္စာခ်၊ တရားေဟာ တရားျပ စသည့္အလုပ္မ်ားကုိ လုပ္ေဆာင္ရင္း အခ်ိန္ကုိ ကုန္ဆုံးသြားၾကသည္ထက္ တစ္ပါးတည္း၊ တစ္ေယာက္တည္းေနကာ မိမိ၏ စိတ္အစဥ္ကုိ ကိေလသာတရားမ်ား၏ ပူေလာင္မႈမွ ၿငိမ္းေအးႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ ေနထုိင္ရင္း အခ်ိန္ကုိ ကုန္ဆုံးသြားၾကသည္ကသာ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း၊ တရားႏွင့္အညီ ကုန္ဆုံးသြားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းျဖင့္ မိမိတုိ႔၏ အခ်ိန္မ်ားကုိ ကုန္လြန္ေစလုိသူမ်ားသည္ သုတ္၀ိနည္း အဘိဓမၼာစသည့္ တရားမ်ားကုိ သင္အံေလ့လာ ပြားမ်ားကာ ေန႔စဥ္ေန႔တုိင္း အခ်ိန္မ်ားကုိ ကုန္ဆုံးေနၾကသည္ထက္ မိမိတုိ႔၏ အတြင္းစိတ္၀ယ္ ကိေလသာတရားမ်ား ေလ်ာ့ပါးလာေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း ကိေလသာမွ ၿငိမ္းေအာင္အားထုတ္ ေနထုိင္ျခင္းျဖင့္ ေန႔စဥ္အခ်ိန္မ်ားကုိ ကုန္လြန္သြားေစျခင္းကသာ စစ္မွန္သည့္ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ သင္အံေလ့လာ ေဟာေျပာပုိ႔ခ် ေနမႈမ်ားထက္ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံ ႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ေနမႈမ်ားကုိသာ အဓိက ျပဳလုပ္ရင္းျဖင့္သာ မိမိတုိ႔၏ ေန႔စဥ္ေနထုိင္ျခင္းကုိ တရားႏွင့္အညီ ေနထုိင္ျခင္းမ်ား ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ပါေၾကာင္း တုိက္တြန္းစကား ပါးလုိက္ရပါသည္။

Read more »

Live Questions and Answers (11)…

မနာပဒါယီ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ ေအာက္ေျခမွာ ဖြင့္ထားတဲ့ Live Questions and Answers က႑တြင္ ေမးေျဖထားခ်က္ အခ်ိဳ႕ကုိ အမ်ားဖတ္၍ အျမတ္ျဖစ္ေစဖုိ႔္၊ နဲနဲပဲျဖစ္ျဖစ္ အသိပညာ ဗဟုသုတ ရရွိႏုိင္ၾကေစဖုိ႔အတြက္ တစ္ဆင့္ျပန္လည္ တင္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။

19 Sep 10, 02:30 AM
သဲသဲ
အရွင္ဘုရား... တပည့္ေတာ္မ အေပၚမဟုတ္မမွန္တဲ့ အၾကာင္းတရားေတြနဲ့ စြပ္စြဲျခင္း ခံေနရတယ္ဘုရား။ ေျဖရွင္းလို႔ကလည္း စြပ္စြဲတဲ့သူက mail ကေနတဆင့္ မဟုတ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြေရးျပီး တျခားလူေတြဆီ လိုက္ျဖန္႔ျပီး ဂုဏ္သိကၡာ ထိခိုက္ေအာင္ လုပ္ေနတယ္ဘုရား တပည့္ေတာ္မ ဘယ္လိုေျဖရွင္းရင္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္မလဲဆိုတာ ရွင္းျပေပးေတာ္မူပါဘုရား။

19 Sep 10, 03:36 PM
မနာပဒါယီ >>> သဲသဲ
အေကာင္းဆုံးကေတာ့ မဟုတ္မတရား စြပ္စဲြလာတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမင္သမွ်၊ ၾကားသမွ် အရာေတြမွာ လုိက္ၿပီးခံစားမေနဘဲ အဲဒီအရာေတြကုိ လ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသာ သူတုိ႔စြပ္စဲြသလုိ မဟုတ္ဘဲ ေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားတာ အေကာင္းဆုံးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အေကာင္းအဆုိး ဆုိတဲ့ေလာကဓံဟာ အၿမဲတစ္သမွတ္တည္း မရွိတဲ့အတြက္ ႀကဳံလာတဲ့ အခုိက္အတန္႔မွာ ကုိယ္ဘက္က ဘယ္သူေတြ ဘာပဲေျပာေျပာ ေကာင္းတာေတြနဲ႔ ေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ အခ်ိန္တန္ရင္ အားလုံးၿပီးသြားမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အေကာင္းပဲျဖစ္ျဖစ္ အဆုိးပဲျဖစ္ျဖစ္ ရင္ဆုိင္ခံႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဒီလုိစြပ္စဲြလုိ႔ ဒီလုိေျဖရွင္းတယ္ဆုိၿပီး လုိက္ခံစား၊ လုိက္လုပ္ေနရင္ေတာ့ စြပ္စဲြတဲ့သူေတြက ဒါမဟုတ္လဲ ေနာက္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ စြပ္စဲြေနဦးမွာပါပဲ။ အဲဒီလုိ သူတုိ႔က တစ္မ်ိဳးၿပီးတစ္မ်ိဳး စြပ္စဲြေနတုိင္းသာ လုိက္ခံစား လုိက္ေျဖရွင္းေနမယ္ဆုိရင္ ၿပီးမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ အဓိကကေတာ့ ကုိယ္ကသူတုိ႔ စြပ္စဲြသလုိ မျဖစ္ေအာင္ ေနျပလုိက္ဖုိ႔ပါပဲ။ ေနျပတယ္ဆုိတာထက္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သက္ေသာင့္သက္သာ ျဖစ္ေအာင္၊ အကုသုိလ္ အျပစ္မျဖစ္ေအာင္ ေနလုိက္တယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ ေလာကဓံကုိ အေကာင္းဆုံး ရင္ဆုိင္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိန္တန္ရင္ ၿပီးသြားမွာျဖစ္တဲ့ အေကာင္းအဆုိး ေလာကဓံ တရားေတြရဲ႕ ႐ုိက္ခတ္မႈမွာ ကိုယ္ကိုယ္တုိင္က ယုိင္လဲမသြားေစဖုိ႔ ႀကဳံလာသမွ် အေကာင္းအဆုိး အခုိက္အတန္႔ကုိ သတိနဲ႔ရင္ဆုိင္ၿပီး အေကာင္းေတြလုပ္ျခင္းနဲ႔ပဲ ေက်ာ္လႊားၾကည့္ပါလုိ႔ အႀကံျပဳလုိပါတယ္။

21 Sep 10, 04:47 AM
ဘုိကိ
ဆရာေတာ္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္ ႏုိင္ငံျခားသား ဆရာကုိ ဝုိင္နဲ႔ ကန္ေတာ့ခဲ့ပါတယ္။ သုရာေမရယ စာရင္းဝင္ေနလုိ႔ ဒီပစၥည္းနဲ႔ မကန္ေတာ့ခ်င္ေပမယ့္ အဝတ္အစားတုိ႔ ဘာတုိ႔က သူတုိ႔လူမ်ိဳးအတြက္ မလုိအပ္ေၾကာင္း ဝုိင္သာ လက္ေဆာင္ ေပးသင့္ေၾကာင္း သူငယ္ခ်င္းကလဲေျပာ၊ တျခားပစၥည္းလဲ မၾကံတတ္တာနဲ႔ ဝုိင္ပဲ ကန္ေတာ့ခဲ့ရပါတယ္။ အျပစ္ရွိပါသလားဘုရား။

22 Sep 10, 06:09 AM
မနာပဒါယီ >>> ဘုိကိ
အျပစ္ရွိတယ္လုိ႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ ဒီလုိေပးတဲ့လက္ေဆာင္ဟာ မေပးလွဴေကာင္းတဲ့ အလွဴငါးမ်ိဳးျဖစ္တဲ့ (၁) မဇၨဒါန = ေသရည္အရက္ ဘိန္းစတဲ့ ယစ္မ်ိဳးအလွဴ ၊ (၂) သမဇၹဒါန = ဇာတ္၊ ႐ုပ္ေသး၊ အၿငိမ့္စတဲ့ အဆုိအတီးကေခ်သည္ သဘင္အလွဴ၊ (၃) ဣတၳိဒါန = ကာမအမႈအတြက္ အလုိျဖည့္ေစရန္ မိန္းမအလွဴ၊ (၄) ဥသဘဒါန = ႏြားမတုိ႔အလယ္တြင္ ထယ္၀ါခန္႔ျငားတဲ့ ႏြားလား၊ ႏြားသုိးႀကီးတုိ႔ကုိ လႊတ္ေပးတဲ့ အလွဴ၊ (၅) စိတၱကမၼဒါန = ကာမရာဂစိတ္ကုိ ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပုရုပ္ စတဲ့ သုခုမအႏုပညာ အလွဴ ဆုိတဲ့ အလွဴထဲမွာ နံပါတ္ (၁) အလွဴမွာ အက်ဳံး၀င္ေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

23 Sep 10, 02:34 AM
ဘုိကိ
တင္ပါ့ဘုရား။ ဆင္ျခင္ပါ့မယ္။ အရက္ကုိ မိတ္ေဆြကုိ လက္ေဆာင္ေပးတာနဲ႔ ဆရာသမားကုိ ကန္ေတာ့တာေရာ ဘယ္ဟာ ပုိအျပစ္ၾကီးျပီး ဘယ္ဟာပုိ အျပစ္ေပါ့ပါသလဲဘုရား။ တပည့္ေတာ္က ပညာသင္ေပးျခင္းနဲ႔ ကူညီေစာင့္ေရွာက္ျခင္းအတြက္ ေက်းဇူးတံု႔ျပန္ ကန္ေတာ့လုိစိတ္နဲ႔ ျပဳတာမုိ႔ အျပစ္အၾကီးအေလးကုိ သိလုိပါသည္ဘုရား။ ျမန္မာဆရာေတြကု္ိ ပုဆုိးတုိ႔ ကိတ္မုန္႔တုိ႔နဲ႔ ကန္ေတာ့သလုိမ်ိဳးပါဘုရား...။

23 Sep 10, 02:09 PM
မနာပဒါယီ >>ဘုိကိ
ဘယ္ဟာက ပုိအျပစ္ႀကီးတယ္ဆုိတာကေတာ့ ဒီအရက္ကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဆုိးက်ိဳးအျပစ္ အကုသုိလ္နဲ႔ ကိေလသာတရားမ်ား ပုိမုိတုိးသြားတဲ့သူကုိ ေပးလွဴတဲ့ အျဖစ္က ပုိအျပစ္ႀကီးတယ္လုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေက်းဇူးတုံ႔ ျပန္လုိတဲ့ သေဘာနဲ႔ ျပဳတဲ့အတြက္ ေစတနာရည္ရြယ္ခ်က္က မေကာင္းတဲ့ သေဘာမဟုတ္လုိ႔ အျပစ္ႀကီးတယ္လုိ႔ မေျပာႏုိင္ေပမယ့္ ပစၥည္း၀တၳဳက အပ္စပ္တဲ့ ပစၥည္းမဟုတ္တဲ့အတြက္ ဗုဒၶဘာသာ႐ႈေထာင့္အရ အကုသုိလ္ကုိ အားေပးသလုိ ျဖစ္ေစလုိ႔ အကုသုိလ္ အျပစ္ေတာ့ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ လုိအပ္လုိ႔ ေဆးအျဖစ္ေပးလွဴတာမ်ိဳးမွာေတာ့ အျပစ္မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ အဲလုိမွမဟုတ္ရင္ ကိေလသာကုိတုိးပြားေစ၊ အကုသုိလ္အျပစ္ကုိ ျဖစ္ပြားေစတဲ့အတြက္ အျပစ္ကေတာ့ ျဖစ္ပါတယ္။

26 Sep 10, 01:31 AM
သဲသဲ
ေက်းဇူးၾကီးလွပါတယ္ အရွင္ဘုရား။ မေကာင္းၾကံေနတဲ့ သူဆီကို ေမတၱာပို့ခ်င္ရင္ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ပို႔ရင္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္မလဲဆိုတာ ရွင္းျပေပးေတာ္မူပါ အရွင္ဘုရား..။

26 Sep 10, 03:25 PM
မနာပဒါယီ >>သဲသဲ
ကုိယ့္ကုိမေကာင္းႀကံတဲ့ သူရဲ႕အေပၚမွာ တကယ့္ကုိ အက်ိဳးလုိလားတဲ့ စိတ္နဲ႔ သူ႔ရဲ႕အသြင္အျပင္ အမူအရာကုိ စိတ္မွာထင္ျမင္ေအာင္ အာ႐ုံျပဳၿပီး ေဘးရန္ကင္းပါေစ၊ ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း ကင္းပါေစ၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းကင္းပါေစ၊ ခ်မ္းသာစြာ မိမိခႏၶာ၀န္ကုိ ေဆာင္ႏုိင္ပါေစလုိ႔ ထပ္ခါထပ္ခါ ေမတၱာပြားၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပုထုဇဥ္ေတြရဲ႕ သဘာ၀အရ ကုိယ့္ကုိမေကာင္းႀကံမွန္း သိေနရဲ႕နဲ႔ သူ႔အေပၚစိတ္ေကာင္းထားၿပီး ေမတၱာပြားဖို႔ဆုိတာ အေတာ္ မလြယ္တဲ့ ကိစၥပါ။ ဒါေၾကာင့္ သူ႔ကုိ ေမတၱာမပြားခင္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အရင္ ေဘးရန္ကင္းဖုိ႔၊ ကုိယ္၊ စိတ္ဆင္းရဲ ကင္းဖုိ႔စသျဖင့္ ေမတၱာပြားၿပီး ကုိယ့္စိတ္ေလးက ႏူးညံ့လာတဲ့အခါမွ ကုိယ့္အေပၚမေကာင္းႀကံတဲ့သူကုိ ကုိယ့္လုိသေဘာထားၿပီး သူ႔အေပၚ ေမတၱာပြားၾကည့္မယ္ဆုိ ပုိၿပီးထိေရာက္ႏုိင္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ သူ႔အေပၚဘာအာဃာတမွ မရွိဘဲ တကယ့္ကုိ သူ႔အက်ိဳးလုိလားတဲ့ စိတ္နဲ႔သူ႔ကုိျမင္ေအာင္ အာ႐ုံျပဳၿပီး ပြားၾကည့္ဖုိ႔ပါပဲ။ အဲဒီလုိ စိတ္နဲ႔သာ ထပ္ခါထပ္ခါ ပြားမ်ားၾကည့္မယ္ဆုိရင္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ျဖစ္လာမွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

Read more »

ေတာထြက္ရဟန္း…

တစ္ခါက အိမ္ေထာင္က်ၿပီး အသက္အရြယ္ၾကီးမွ ရဟန္းျဖစ္လာတဲ့ ေက်ာင္းမွာရွိတဲ့ ေတာထြက္ ဦးဇင္းႀကီးတစ္ပါးကုိ လူထြက္ခုိင္းခဲ့ဖူးပါတယ္။ လူထြက္ခုိင္းရတာက ရဟန္းဘ၀မွာ သူ႔အတြက္လည္း အက်ိဳးမရွိ၊ အမ်ားအတြက္လည္း အက်ိဳးမရွိဘဲ ေန႔စဥ္အကုသုိလ္ေတြပဲ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အမ်ားကုိ ငဲ့ၿပီးသူ႔ကုိ လူထြက္ခုိင္းခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားေလာကမွာ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး အသက္ႀကီးမွ သာသနာ့ေဘာင္ကုိ ၀င္လာတဲ့ ရဟန္းကုိ ေတာထြက္ရဟန္းလုိ႔ ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။ လူ႔ေလာကမွထြက္ၿပီး လြတ္ေျမာက္မႈကုိ ရွာဖုိ႔အတြက္ ကာမဂုဏ္ေတာက ခြာဖုိ႔ရည္ရည္ခ်က္နဲ႔ ထြက္လာတဲ့သူ ဆုိတဲ့အဓိပၸါယ္နဲ႔ ေတာထြက္လုိ႔ ေျပာတာဆုိရင္ တကယ့္ကုိပဲ အဓိပၸါယ္ျပည့္၀တဲ့ ေ၀ါဟာရ ပညတ္တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး အသက္ႀကီးမွ ရဟန္း၀တ္လာတဲ့ သူေတြကေတာ့ ဒီအေခၚကုိ သေဘာက်ဟန္ မရွိပါဘူး။ မရွိဆုိ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္လည္း ဒီေတာထြက္ဆုိတဲ့ စကားရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ မသိသလုိ လြတ္ေျမာက္မႈကုိ တကယ္လုိခ်င္လုိ႔ ကာမဂုဏ္ေတာက ထြက္လာခဲ့တဲ့ သေဘာလည္း မဟုတ္ေလေတာ့ ဒီေတာထြက္ဆုိတဲ့ စကားကုိ တစ္ျခားမေကာင္းတဲ့ အဓိပၸါယ္နဲ႔ နားလည္ၿပီး သေဘာမက်တာ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။

ေခတ္ကာလ အေျခအေနအရ သဒၶါ၊ သီလ၊ ပညာ၊ ၀ိရိယ တရားမ်ား ယုတ္ေလ်ာ့လာတဲ့ ဒီေန႔ေခတ္မွာ သာသနာေတာ္ရဲ႕ အားနည္းဆုတ္ယုတ္မႈေတြလည္း ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ သာသနာေတာ္ရဲ႕ ဆုတ္ယုတ္မႈဆုိတာ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းမ်ားရဲ႕ ဆုတ္ယုတ္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဆုတ္ယုတ္မႈဆုိလည္း မမွားပါဘူး။ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႕ သာသနာ့အလုပ္ျဖစ္တဲ့ ပရိယတ္အလုပ္နဲ႔ ပဋိပတ္အလုပ္ေတြမွာ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ ယုတ္ေလ်ာ့လာၿပီး တျခား သာသနာေတာ္နဲ႔ မအပ္စပ္တဲ့ အလုပ္ေတြမွာ ပုိၿပီးအားထုတ္ လာေနတာေတြဟာ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းျပန္႔ပြားေရးအတြက္ အားယုတ္စရာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအထဲက သာသနာ့ေဘာင္ကုိ ေရာက္လာတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္း အေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ သာသနာေတာ္နဲ႔ မေလ်ာ္တဲ့ အလုပ္ေတြေၾကာင့္ သာသနာရဲ႕ ညစ္ႏြမ္းမႈေတြဟာ တစ္စတစ္စ မ်ားမ်ားလာခဲ့ရတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ ျမန္မာျပည္ သာသနာမွာရွိတဲ့ ရိပ္သာမဟုတ္တဲ့ ႐ုိး႐ုိးေက်ာင္းမွာ ေနၾကတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းေတြရဲ႕ ဘ၀ဟာ သာသနာမွာ အပုိသက္သက္လုိ ျဖစ္ေနၿပီး ကုိယ့္အတြက္လည္း အက်ိဳးမရွိ သာသနာအတြက္လည္း အက်ိဳးမရွိသလုိ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ တကယ့္သံေ၀ဂရၿပီး သာသနာ့ေဘာင္မွာ တရားဘာ၀နာကုိ ႀကိဳးႀကိဳးစားစား အားထုတ္ေနၾကတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီရဟန္းေတာ္ေတြကုိေတာ့ အထူးမေျပာလုိဘဲ ေက်နပ္စြာ အားေပးလုိပါတယ္။ တကယ္လည္း အဲဒီလုိပဲ ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ အသက္အရြယ္ရလာမွ ရဟန္းျဖစ္လာတဲ့အတြက္ ပရိယတ္သင္ဖုိ႔လည္း မျဖစ္ႏုိင္၊ တရားေဟာ တရားျပဖုိ႔လည္း မျဖစ္ႏုိင္တဲ့ အေနအထားမွာ ကုိယ့္အတြက္ တရားရွာၿပီး ႀကိဳးႀကိဳးစားစား တရားဘာ၀နာပဲ ပြားမ်ားတာ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ကေတာ့ အဲဒီလုိ အသက္ႀကီးႀကီး ဒကာႀကီးေတြ သာသနာ့ေဘာင္မွာ ၾကာၾကာေနဖုိ႔ စိတ္ကူးရင္ ရိပ္သာေတြမွာပဲ သြားၿပီးရဟန္း၀တ္ကာ တရားအားထုတ္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းေျပာဆုိရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

မႏွစ္က ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာျပည္ ျပန္ၾကြတုန္းက သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းေရးအဖြဲ႕ဆုိၿပီး ၿမိဳ႕နယ္တုိင္းမွာ ဘုန္းႀကီးေတြ အဖဲြ႕ဖဲြ႕ကာ ကုိယ့္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းကုိယ္ လုိက္ၿပီးေစာင့္ၾကည့္ သန္႔ရွင္းေရးေတြ လုပ္ၾကတာနဲ႔ ႀကဳံလုိ႔ ၿမိဳ႕နယ္သံဃနာယက ဆရာေတာ္ရဲ႕ အမိန္႔နဲ႔ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ကုိယ္တုိင္ပါ၀င္ ခဲ့ရပါေသးတယ္။ အဲဒီတုန္းက လက္ဘက္ရည္ဆုိင္၊ စားေသာက္ဆုိင္ေတြမွာ လွည့္လည္ၿပီး အလွဴခံတဲ့ ရဟန္းေတြ၊ ညဘက္ဆုိင္ထုိင္တဲ့ ရဟန္းေတြ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ လွည့္ၿပီး အလွဴခံေနတဲ့ ရဟန္းေတြကုိ ေတြ႕ရင္ဖမ္းၿပီး သံဃနာယက အဖဲြ႕ကုိ အပ္ခဲ့ရတာေတြ လုပ္ခဲ့ရပါေသးတယ္။ မ်ားေသားအားျဖင့္ အဲဒီလုိ မရွက္မေၾကာက္ လွည့္လည္အလွဴခံ ေနၾကတာေတြဟာ အသက္ႀကီးႀကီး ေတာထြက္ရဟန္းႀကီးေတြပဲ ျဖစ္ေနတာ မ်ားပါတယ္။ ၀ိနည္းေတာ္လည္းမသိ၊ သဒၶါတရားလည္းမရွိ၊ တကယ့္သံေ၀ဂရလုိ႔ ၀တ္လာတာလည္း မဟုတ္ေတာ့ လာဘ္လာဘ ရလုိမႈတစ္ခုတည္းနဲ႔ သာသနာေတာ္ကုိ ခုတုံးလုပ္ၿပီး လုပ္စားေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆုိရင္ လူဒကာေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီး ကုိယ္လက္အဂၤါ တစ္ခုခု ခ်ိဳ႕ယြင္းေနတဲ့ ပုံစံမ်ိဳး ပတ္တီးစီးကာ ဒကာကတဲြလုိ႔ ေဆးဖုိးဆုိၿပီး လုိက္အလွဴခံ ေနတာလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီလုိမ်ိဳး ေတာထြက္ရဟန္းႀကီးေတြေၾကာင့္ သာသနာေတာ္ဟာ တျခားဘာသာေတြရဲ႕ ေစာ္ကားေျပာဆုိ ခံေနရတာ ေတြနဲ႔လည္း ႀကဳံေတြ႕ၾကရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး အသက္အရြယ္ႀကီးမွ ဘုန္းႀကီး၀တ္လာတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းအခ်ိဳ႕ရဲ႕ မေလ်ာ္ကန္တဲ့ အလုပ္ေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလုိ သဒၶါတရားနည္းၿပီး သာသနာနဲ႔ မေလ်ာ္တဲ့ အလုပ္ေတြမွာ မရွက္မေၾကာက္ လုပ္တတ္တဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းေတြေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶက သာသနာေတာ္မွာ ရခဲလွတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းမ်ား အေၾကာင္းကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶက ၀ုၯပဗၺဇိတသုတ္မွာ ေတာထြက္ရဟန္းေတာ္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔

“ရဟန္းတုိ႔… တရားငါးမ်ိဳးတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။ အဘယ္တရား ငါးမ်ိဳးတုိ႔နည္း ဟူမူ-
ရဟန္းတုိ႔ သိမ္ေမြ႕ေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
ရဟန္းအသြင္အျပင္ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
အၾကားအျမင္ ဗဟုႆုတႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
တရားေဟာတတ္ေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
၀ိနည္းဓုိရ္ (၀ိနည္းေလးစား လုိက္နာေသာ) ေတာထြက္ ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
ရဟန္းတုိ႔ ဤတရားငါးမ်ိဳးတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏” ဟုလည္းေကာင္း…

“ရဟန္းတုိ႔…. တရားငါးမ်ိဳးတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။ အဘယ္ငါးမ်ိဳးတုိ႔နည္း ဟူမူ-
ရဟန္းတုိ႔ ဆုိဆုံးမလြယ္ေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
ေကာင္းေသာ အယူကုိ ယူတတ္ေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
ဆုံးမစကားကုိ အျမတ္တႏုိး ခံယူတတ္ေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
တရားေဟာတတ္ေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။
၀ိနည္းဓုိရ္ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏။

ရဟန္းတုိ႔ ဤတရားငါးမ်ိဳးတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ေတာထြက္ရဟန္းကုိ ရခဲ၏”
ဟု လည္းေကာင္း မိန္႔ေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ဆုိရင္ သာသနာ့ေဘာင္ ေရာက္လာတဲ့ ရဟန္းေတြဟာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကာမဂုဏ္ေတာက ထြက္လာၿပီး လြတ္ေျမာက္မႈကုိ ရွာလုိတဲ့ တကယ့္ေတာထြက္ ရဟန္းဆုိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ဆုိရင္ ရဟန္းဘ၀ဟာ လူ႔ဘ၀ထက္ပုိၿပီး ကုသုိလ္လုပ္ဖုိ႔ အခ်ိန္အမ်ားႀကီး ရပါတယ္။ လူ႔ဘ၀က ထြက္လာၿပီးမွေတာ့ ကုသုိလ္လုပ္ဖုိ႔ အခ်ိန္အမ်ားႀကီး ရတဲ့ရဟန္းဘ၀မွာ ကုိယ့္ဘ၀အတြက္ လြတ္ေျမာက္မႈ တစ္ခုခုကုိရေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္သင့္ပါတယ္။ ေယာင္တစ္လုံး အဆုံးခံၿပီးမွ မေကာင္းမႈက ပုိမ်ားေနတယ္ဆုိရင္ ဘ၀ဟာ ႏွစ္ခါနာသလုိ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။ သာသနာ့ေဘာင္ ၀င္လာၿပီးမွ ၀ိနည္းေတာ္နဲ႔မညီဘူး၊ ရဟန္းတရားကုိ အားမထုတ္ဘူး ဆုိရင္ေတာ့ လူ႔ဘ၀မွာေနၿပီး ငါးပါးသီလေလးေလာက္ လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းကာ တတ္ႏုိင္သမွ် ဒါနသီလဘာ၀နာ အလုပ္ လုပ္ေနတာက ပုိၿပီး အက်ိဳးႀကီးေနပါေသးတယ္။ သာသနာ့ေဘာင္ စ၀င္လာကတည္း အေနေခ်ာင္ အစားေခ်ာင္ဖုိ႔ ဆုိရင္ေတာ့ ေသရင္ေခ်ာင္မွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ျမင့္ရာကက်ရင္ ပုိနာတယ္လုိ႔ ဆုိသလုိ ရဟန္းဘ၀ရေနၿပီးမွ ရဟန္းတရားနဲ႔ မေလ်ာ္ရင္ေတာ့ အဆမ်ားစြာ နာေနၾကရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာထြက္ရဟန္းမ်ား အေနနဲ႔ ကိေလသာေတာက ထြက္ဖုိ႔ႀကိဳးစားရင္း တကယ့္ေတာထြက္ ရဟန္းပီသေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိပါပဲ။ ငယ္ျဖဴရဟန္း (ငယ္ငယ္တည္းက မထြက္ေတာ့ဘဲ သာသနာ့ေဘာင္မွာ ၿမဲေနသူ)၊ ေတာင္ျပန္ရဟန္း (အသက္ႀကီးမွ ရဟန္းျဖစ္လာေပမယ့္ အိမ္ေထာင္မက်ေသးသူ) ေတြအေနနဲ႔လည္း ကာမဂုဏ္ေတာက ထြက္လာတဲ့ တကယ့္ေတာထြက္ ရဟန္းေတြအျဖစ္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ က်င့္သုံးသင့္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက ေတာထြက္ရဟန္းဆုိတဲ့ စကားဟာ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး အသက္အရြယ္ႀကီးမွ သာသနာ့ေဘာင္ကုိ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ ရဟန္းကုိ ဆုိတာျဖစ္ေပမယ့္ ေတာထြက္ရဟန္းေတြမွ မဟုတ္ဘဲ သာသနာ့ေဘာင္ကုိ ေရာက္လာတဲ့ ရဟန္းေတာ္မွန္သမွ် ကာမဂုဏ္အာ႐ုံေတြက ထြက္ၿပီး လြတ္ေျမာက္ရာအမွန္ကုိ ရွာေဖြၾကတဲ့ တကယ့္ေတာထြက္ ရဟန္းေတာ္မ်ား အျဖစ္ က်င့္သုံးသင့္ေၾကာင္း ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သာသနာ့ေဘာင္ကုိ ေရာက္လာၿပီးမွေတာ့ ကိေလသာေတာက ထြက္ႏုိင္ေအာင္ ရဟန္းတရားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္သင့္ေၾကာင္း သိေစလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမည္ဆုိးနဲ႔ အျပစ္အေျပာခံရတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းအျဖစ္မွ ခြဲထြက္ကာ ရခဲတဲ့ တန္ဘုိးရွိတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းအျဖစ္၊ သိမ္ေမြ႕ႏူးညံ့ကာ အေျပာအဆုိလြယ္တဲ့ ၀ိနည္းဓုိရ္ ရဟန္းအျဖစ္ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အရြယ္လြန္ၿပီး အိမ္ေထာင္သည္ဘ၀မွ ရဟန္းျဖစ္လာတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ား အေနနဲ႔ ေတာထြက္ေတာထြက္လုိ႔ အမ်ားက မေကာင္းတဲ့ အဓိပၸါယ္နဲ႔ ဘယ္လုိပဲ ေျပာဆုိေနၾကပါေစ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ကေတာ့ ကာမဂုဏ္ေတာက ထြက္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားတဲ့ တကယ့္ေတာထြက္ ရဟန္းအျဖစ္နဲ႔ ရခဲတဲ့ ရဟန္းဘ၀မွာ ရဟန္းတရားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္ကာ လြတ္ေျမာက္ရာအမွန္ ျမတ္နိဗၺာန္ကုိ တက္လွမ္းႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းရင္း ဘုရားေျပာတဲ့ ရခဲတဲ့ ေတာထြက္ရဟန္းအျဖစ္ကုိ အရယူၾကပါလုိ႔ ေစတနာထား ေမတၱာအားျဖင့္ အသိတရား ပါးလုိက္ရပါတယ္…။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား