သိ ပယ္ ဆုိက္ ပြား…

“သိ ပယ္ ဆုိက္ ပြား” ဤစကားေလးမ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ၏ သစၥာေလးပါးကုိ အထိမိဆုံး ေဖာ္ညြန္းေပးသည့္ စကားေလးမ်ားျဖစ္၏။ “သိ”ဟူသည္ ဒုကၡသစၥာကုိ ရည္ညြန္းၿပီး “ပယ္”ဟူသည္ သမုဒယသစၥာကုိ ရည္ညြန္းကာ “ဆုိက္”ဟူသည္ နိေရာဓသစၥာကုိ ရည္ညြန္းလ်က္ “ပြား”ဟူသည္ကား မဂၢသစၥာကုိ ရည္ညြန္းထား၏။ ဒုကၡသစၥာသည္ သိထားရမည့္ အမွန္သစၥာျဖစ္ၿပီး သမုဒယသစၥာသည္ကား ပယ္ရမည့္ အမွန္သစၥာျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ နိေရာဓသစၥာသည္ မ်က္ေမွာက္ျပဳ ဆုိက္ေရာက္ရမည့္ အမွန္သစၥာျဖစ္ကာ မဂၢသစၥာသည္ကား ပြားမ်ားရမည့္ အမွန္သစၥာျဖစ္ေၾကာင္း ရည္ညႊန္းလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

ျမတ္ဗုဒၶက တရားဦး ဓမၼစၾကာ ေဒသနာေတာ္တြင္ သစၥာေလးပါးကုိ အတိအလင္း ရွင္းေတာ္မူထား၏။ တရားဦး ေဒသတနာေတာ္တြင္ ရွင္ေတာ္ျမတ္က “ရဟန္းတုိ႔ ဤသည္ကား ဆင္းရဲျဖစ္ေသာ အရိယာတုိ႔၏ အမွန္တရားတည္း။ ပဋိသေႏၶ တည္ေနရျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲ၏၊ အုိရျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲ၏၊ နာရျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲ၏၊ ေသရျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲ၏၊ မခ်စ္ေသာ သူတုိ႔ႏွင့္ အတူေနရျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲ၏၊ ခ်စ္ေသာသူတုိ႔ႏွင့္ ေကြကြင္းရျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲ၏၊ လုိခ်င္ရာကုိ မရျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲ၏၊ အက်ဥ္းအားျဖင့္ စြဲလန္းရာ အာ႐ုံျဖစ္ေသာ ခႏၶာငါးပါးတုိ႔သည္လည္း ဆင္းရဲ၏” ဟူ၍ ဆင္းရဲေၾကာင္း အမွန္တရား ဒုကၡသစၥာကုိ လည္းေကာင္း၊

“ရဟန္းတုိ႔ ဤသည္ကား ဆင္းရဲျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ အရိယာတုိ႔၏ အမွန္တရားတည္း။ အၾကင္တဏွာသည္ ဘ၀သစ္၌ ျဖစ္ေစတတ္၏၊ ႏွစ္သက္ျခင္း၊ တပ္မက္ျခင္းႏွင့္တကြ ျဖစ္၏၊ ထုိထုိအာ႐ုံ၌ လြန္စြာ ႏွစ္သက္တတ္၏။ ထုိတပ္မက္မႈ တဏွာဟူသည္ အဘယ္နည္း.. ကာမဂုဏ္တုိ႔၌ တပ္မက္မႈ ကာမတဏွာ၊ သႆတဒိ႒ိႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ တပ္မက္မႈ ဘ၀တဏွာ၊ ဥေစၧဒဒိ႒ိႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ တပ္မက္မႈ ၀ိဘ၀တဏွာတုိ႔တည္း” ဟူ၍ ဆင္းရဲျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္း အမွန္တရား သမုဒယသစၥာကုိ လည္းေကာင္း၊

“ရဟန္းတုိ႔ ဤသည္ကား ဆင္းရဲ၏ ခ်ဳပ္ရာျဖစ္ေသာ အရိယာတုိ႔၏ အမွန္တရားတည္း။ ယင္းဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ ဟူသည္ ထုိတပ္မက္မႈ တဏွာ၏သာလွ်င္ အၾကြင္းမဲ့ စဲြမက္မႈ ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ၊ စြန္႔လႊတ္ရာ၊ တစ္ဖန္စြန္႔ပယ္ရာ၊ လြတ္ေျမာက္ရာ၊ မကပ္ၿငိရာ (နိဗၺာန္)ပင္ ျဖစ္၏” ဟူ၍ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ အမွန္တရား နိေရာဓသစၥာကုိ လည္းေကာင္း၊

“ရဟန္းတုိ႔ ဤသည္ကား ဆင္းရဲ၏ခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္)သုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ျဖစ္ေသာ အရိယာတုိ႔၏ အမွန္တရားတည္း။ ဤအရိယာမဂ္သည္ အဂၤါရွစ္ပါးရွိ၏။ အဂၤါရွစ္ပါးဟူေသာ္ကား မွန္ကန္ေသာ အျမင္၊ မွန္ကန္ေသာ္ ႀကံစည္မႈ၊ မွန္ကန္ေသာ စကား၊ မွန္ကန္ေသာ အလုပ္၊ မွန္ကန္ေသာ အသက္ေမြးမႈ၊ မွန္ကန္ေသာ အားထုတ္မႈ၊ မွန္ကန္ေသာ ေအာက္ေမ့မႈ၊ မွန္ကန္ေသာ တည္ၾကည္မႈ” ဟူ၍ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာသုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ အမွန္တရား မဂၢသစၥာကုိ လည္းေကာင္း ရွင္းလင္းေဟာၾကားေတာ္မူၿပီး

ထုိသစၥာတရား ေလးပါးတုိ႔တြင္ ဆင္းရဲေၾကာင္း အမွန္တရား ဒုကၡသစၥာသည္ ထုိးထြင္းပုိင္းျခား၍ သိရမည့္တရား (တံေခါ ပနိဒံ ဒုကၡံ အရိယသစၥံ ပရိေညယ်ံ)၊ ဆင္းရဲျခင္း၏ အေၾကာင္းအမွန္တရား သမုဒယသစၥာသည္ ပယ္ရမည့္တရား (တံ ေခါ ပနိဒံ ဒုကၡသမုဒယံ အရိယသစၥံ ပဟာတဗၺံ)၊ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ အမွန္တရား နိေရာဓသစၥာသည္ မ်က္ေမွာက္ျပဳ ဆုိက္ေရာက္ရမည့္တရား (တံ ေခါ ပနိဒံ ဒုကၡနိေရာဓံ အရိယသစၥံ သစၧိကာတဗၺံ)၊ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာသုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ အမွန္တရား မဂၢသစၥာသည္ ပြားမ်ားရမည့္တရား (တံ ေခါ ပနိဒံ ဒုကၡနိေရာဓ ဂါမိနီပဋိပဒါ အရိယသစၥံ ဘာေ၀တဗၺံ) ဟူ၍လည္း သစၥာေလးပါတုိ႔၏ သိထားရမည့္တရား၊ ပယ္ရမည့္တရား၊ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမည့္ တရား၊ ပြားမ်ားရမည့္ တရားမ်ားကုိ အက်ိဳးသင့္ အေၾကာင္းသင့္ ထပ္ဆင့္ရွင္းျပေတာ္မူ၏။

ဗုဒၶအလုိေတာ္အရ ဒုကၡသစၥာသည္ ပုိင္းျခားၿပီးသိရမည့္ အသိတရား၊ သမုဒယသစၥာသည္ ပယ္ရမည့္ အပယ္တရား၊ နိေရာဓသစၥာသည္ ဆုိက္ေရာက္ရမည့္ အဆုိက္တရားႏွင့္ မဂၢသစၥာသည္ ပြားမ်ားရမည့္ အပြားတရားမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္ထားႏုိင္ေပ၏။ ဒုကၡကုိ ဒုကၡဟုသိကာ ဒုကၡျဖစ္ျခင္း အေၾကာင္းတရားကုိ ပယ္၍ ဒုကၡအားလုံးခ်ဳပ္ရာကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳ ဆုိက္ေရာက္ေစလ်က္ ဒုကၡခ်ဳပ္ရာ လမ္းစဥ္အက်င့္တရားကုိ ပြားမ်ားရမည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္ပါ၏။ အလြယ္ေျပာရလွ်င္ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားတုိ႔သည္ သိ ပယ္ ဆုိက္ ပြား က်င့္ႀကံထားရမည့္ တရားမ်ားပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ဤကား ဗုဒၶအလုိေတာ္က် သစၥာတရားမ်ားအေပၚ က်င့္ႀကံအားထုတ္ ရမည့္ သေဘာမ်ား ျဖစ္ပါ၏။

သုိ႔ေသာ္ ပုထုဇင္မ်ားသည္ကား ထုိသေဘာတရားမ်ားႏွင့္ လဲြေခ်ာ္ကာ သိထားရမည့္ တရားမ်ားကုိ ပယ္ေနၾကၿပီး ပယ္ရမည့္ တရားမ်ားကုိကား တြယ္ေနၾက၏။ ဆုိက္ေရာက္ရမည့္ တရားမ်ားတြင္ မဆုိက္ေရာက္ႏုိင္ဘဲ ပြားမ်ားရမည့္ တရားမ်ားတြင္ အမွားမ်ားေနၾက၏။ သတၱ၀ါတုိ႔သည္ ဒုကၡကုိ ဒုကၡဟု မသိဘဲ တြယ္တာေနတတ္ၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း “ငါ ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့သား၊ ငါ့သမီး၊ ငါ့ဇနီး၊ ငါ့ေရႊ၊ ငါ့ေငြ” စသည္ျဖင့္ ဒုကၡတရားမ်ားအေပၚ အတြယ္တာၾကီး တြယ္တာေနၾကကာ ထာ၀ရတည္တ့ံကာ မပ်က္စီးေတာ့မည့္ အရာမ်ားသဖြယ္ တပ္မက္ေနၾက၏။ စင္စစ္ ထုိအရာမ်ားသည္ အမွန္တည္သည့္ အရာမ်ား မဟုတ္ဘဲ ႐ုပ္နာခႏၶာ အစုႀကီးမွ်သာ ျဖစ္ေနေပ၏။ အေသအခ်ာ ေတြးၾကည့္လ်င္ ထုိ႐ုပ္အစု နာမ္အစုသည္လည္း ဒုကၡႀကီးပင္ ျဖစ္၏။ ဤ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာ ရွိေနသျဖင့္လည္း အုိျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚေနၾကရ၏။ ထုိေၾကာင့္ ဒုကၡအစုျဖစ္သည့္ ဤ႐ုပ္နာမ္အစုကုိ ဒုကၡဟု အမွန္သိေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး ယင္းဒုကၡျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းကုိ ပယ္သတ္ၾကရမည္ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။

အခ်ိဳ႕က ဒုကၡ၏ သေဘာအမွန္ကုိ မသိသျဖင့္ ေလာကတြင္ ဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ၾကသည့္အခါ ငါစဲြမ်ားျဖင့္ “ငါရွိေန၊ ငါအသက္ရွင္ေနသမွ် ဒီလုိဒုကၡေတြနဲ႔ ေတြ႕ေနဦးမွာပဲ၊ ငါမရွိရင္ေတာ့ ဒါေတြၿပီးသြားမွာပဲ”ဟု တစ္လဲြနားလည္ကာ မိမိကုိယ္ကုိ အဆုံးစီရင္သြားသူမ်ား ရွိ၏။ မိမိကုိယ္ကုိ သတ္ေသလုိက္ရင္ ဒုကၡၿငိမ္းၿပီဟု အထင္မွားၿပီး တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ေသေၾကာင္းႀကံကာ ဘ၀ကုိ အဆုံးသတ္သြားတတ္ၾက၏။ စင္စစ္ ထုိနည္းသည္ မွန္ကန္သည့္ နည္းလမ္းမဟုတ္ေပ။ ထုိသုိ႔ မိမိကုိယ္ကုိ သတ္ေသျခင္းျဖင့္ ဒုကၡအမွန္ ၿငိမ္းႏုိင္မည္မဟုတ္ေပ။ ယခုဘ၀ ခႏၶာကုိယ္ႀကီး ပ်က္သုဥ္းသြားေသာ္လည္း ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ဘ၀သစ္က ရွိေနျပန္သျဖင့္ တစ္ဖန္ျပန္၍ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္းတရားမ်ားကုိ ရရွိေနၾကဦးမည္သာ ျဖစ္၏။ အမွန္တကယ္ ဒုကၡၿငိမ္းလုိပါက ထုိဒုကၡမ်ား ျဖစ္ေပၚရျခင္း၏ အေၾကာင္းတရားျဖစ္သည့္ တရားခံကုိ ပယ္သတ္ရမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိအေၾကာင္းတရား တရားခံသည္ တြယ္တာမႈ သမုဒယပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ မိန္႔ေတာ္မူသကဲ့သုိ႔ ဒုကၡျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းတရားျဖစ္သည့္ တြယ္တာမႈ သမုဒယေခၚ တဏွာကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္မွသာ ဒုကၡအမွန္ၿငိမ္းႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံမ်ားတြင္ တပ္မက္တတ္သည့္ တဏွာ၊ ငါငါ့ဥစၥာဟု စဲြလမ္းတတ္သည့္ တဏွာႏွင့္ ကုသုိလ္အကုသုိလ္ဟူသည္ မရွိ၊ အရာရာသည္ တစ္ဘ၀ၿပီးလွ်င္ အကုန္ၿပီးၿပီဟု ထင္မွတ္တတ္သည့္ တဏွာမ်ားကုိ အၾကြင္းမရွိ ပယ္သတ္ႏုိင္မွသာ ဒုကၡအမွန္ ၿငိမ္းႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ တဏွာကင္းလွ်င္ ဒုကၡကင္းမည္ျဖစ္သျဖင့္ တဏွာကုိ သတ္ႏုိင္မွသာ ဒုကၡအမွန္ ၿငိမ္းႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒုကၡအားလုံး၏ ျဖစ္ေပၚျခင္း အေၾကာင္းအမွန္ျဖစ္သည့္ တဏွာကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရန္ တုိက္တြန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

ထုိသုိ႔ တဏွာကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္လွ်င္ကား ဒုကၡလည္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းကာ ေနာင္ထပ္တစ္ဖန္ ဘ၀သစ္ ျဖစ္ေပၚျခင္းမရွိသည့္ နိဗၺာန္သုိ႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳ ဆုိက္ေရာက္ႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္၏။ ယခုဘ၀ အသက္ရွင္စဲမွာပင္ ကိေလသာ တဏွာကုိ အၾကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္ႏုိင္လ်င္ အသက္ရွင္စဲမွာပင္ ဒုကၡၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္မည္ ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ တဏွာကုန္ခမ္းၿပီး ယခုဘ၀ ဇာတ္သိမ္းသြားလွ်င္လည္း ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အုိျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္းမ်ားကင္းရာ နိဗၺာန္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္သြားၾကမည္ ျဖစ္၏။ နိဗၺာန္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္သြားလ်င္ကား သံသရာ၀ဋ္မွ ထြက္ေျမာက္က ဘ၀ဇာတ္သိမ္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားသည္သာ ျဖစ္ေပေတာ့၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း တဏွာကုိ ပယ္သတ္၍ တဏွာခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရန္လည္း လမ္းညြန္ေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

သုိ႔ေသာ္ ထုိတဏွာခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္သုိ႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳရန္မွာ မလြယ္လွေပ။ နည္းမွန္လမ္းမွန္ျဖင့္ က်င့္ႀကံပြားမ်ား အားထုတ္ႏုိင္မွသာ ဆုိက္ေရာက္ႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေသာ္လည္း နည္းစနစ္ မမွန္ပါက အခ်ိန္ကုန္ လူပန္းၿပီး လုိရာပန္းတုိင္ကုိ မေရာက္ႏုိင္ဘဲ ျဖစ္တတ္၏။ ထုိသုိ႔ေသာ အလဲြအမွားမ်ား မျဖစ္ေပၚေစရန္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က က်င့္ႀကံပြားမ်ားရမည့္ နည္းမွန္လမ္းမွန္ကုိ ညြန္ျပေတာ္မူခဲ့၏။ ဒုကၡတရားမ်ား၏ ခ်ဳပ္ရာနိဗၺာန္သုိ႔ သြားႏုိင္မည့္ လမ္းစဥ္မ်ားကုိ အခ်က္ရွစ္ခ်က္ျဖင့္ ထင္ရွားျပသေတာ္မူခဲ့၏။ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း တဏွာကုိ ပယ္သတ္ကာ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳလုိသူမ်ား အေနျဖင့္ အျမင္မွန္၊ အေတြးမွန္၊ အေျပာမွန္၊ အလုပ္မွန္၊ အသက္ေမြးမႈမွန္၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈမွန္၊ ေအာက္ေမ့မႈမွန္၊ တည္ၾကည္မႈမွန္ရန္ လုိအပ္ေၾကာင္းႏွင့္ ဤအဂၤါရွစ္ပါးႏွင့္အညီ လုိက္နာက်င့္သုံးႏုိင္ပါလွ်င္ ဒုကၡခ်ဳပ္ရာ လမ္းစဥ္မွန္ကုိ ေလွ်ာက္လွမ္းေနသူမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒုကၡအမွန္ၿငိမ္းရာ ျဖစ္သည့္ ဤမဂၢရွစ္ရပ္ လမ္းသြယ္ျမတ္သည္ မျပတ္ပြားမ်ားအပ္သည့္ မေဖာက္မျပန္ မွန္ကန္သည့္ သစၥာတရားပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။

ဆုိလုိသည္မွာ သိ ပယ္ ဆုိက္ ပြား ဟူသည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရား၏ က်င့္ပြားရမည့္ သေဘာတရားပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ ဆင္းရဲေၾကာင္း တရားအမွန္ကုိ သိေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး ထုိဆင္းရဲ ျဖစ္ေပၚျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္သည့္ တရားအမွန္ကုိ ပယ္ေစကာ ဆင္းရဲျဖစ္ရာအေၾကာင္း၏ ခ်ဳပ္ရာသုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ေစၿပီး ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာသုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ေစမည့္ အက်င့္လမ္းစဥ္ကုိ ပြားမ်ားၾကရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ စာစကားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ဒုကၡသစၥာကုိ သိေစလ်က္၊ သမုဒယသစၥာကုိ ပယ္ကာ၊ နိေရာဓသစၥာသုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ေစၿပီး မဂၢသစၥာကုိ ပြားမ်ားၾကရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ဤသစၥာေလးပါး သေဘာတရားကုိပင္ သိ ပယ္ ဆုိက္ ပြား ဟုဆုိေၾကာင္း သိရွိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သစၥာေလးပါး သေဘာတရားမ်ား ျဖစ္သည့္ သိ ပယ္ ဆုိက္ ပြား ျမတ္တရားကုိ အမွန္သိရွိကာ နိဗၺာန္စခန္း တက္လွမ္းလုိသူ မ်ားထုိသူတုိ႔သည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္သုိ႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳရန္ လမ္းစဥ္မွန္ျဖစ္သည့္ မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္တရားကုိ က်င့္ႀကံပြားမ်ားရာ တစ္ခုတည္းေသာ က်င့္စဥ္ျဖစ္သည့္ သတိကုိ အထူးျပဳထိန္းေပးေၾကာင္း တရားအားထုတ္မႈ ၀ိပႆနာ အလုပ္ကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရင္း မိမိတုိ႔၏ က်င့္ႀကံမႈႏွင့္ အညီသာ သစၥာေလးပါးကုိ အမွန္သိ၊ အမွန္ပယ္၊ အမွန္ဆုိက္၊ အမွန္ပြားႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါသျဖင့္ အခ်ိန္ရိွခုိက္ လု႔ံလစုိက္ကာ တရားအလုပ္ အားထုတ္ၾကဖုိ႔ သိ ပယ္ ဆုိက္ ပြား ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ တုိက္တြန္းသမႈ ျပဳလုိက္ရပါေပေတာ့၏။

Read more »

ဒု - သ - န - ေသာ…

ဒု - သ - န - ေသာ ဆုိတဲ့ ဒီစကား ေလးလုံးအေၾကာင္း မၾကာမၾကာ အေမးခံရဖူးပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕လည္း ၾကားဖူးေနေပမယ့္ အဓိပၸါယ္ တိတိက်က် မသိတဲ့အတြက္ ေမးၾကျခင္းျဖစ္သလုိ တစ္ခ်ိဳ႕လည္း စာအုပ္စာေပေတြ ဖတ္ရင္းၾကားညပ္ပါလာလုိ႔ ဖတ္လုိက္ရေပမယ့္ အက်ယ္မရွင္းထားေတာ့ ဘာမွန္းမသိ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေမးၾကတာလည္း ရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီအသံေတြဟာ မေကာင္းတဲ့ အလုပ္ေၾကာင့္ မေကာင္းတဲ့ ဘ၀ကေန ခံစားေနရတဲ့ မေကာင္းက်ိဳးေတြအေပၚ ေနာင္တရတဲ့ သူေတြရဲ႕ သံေ၀ဂနဲ႔အတူ အသိေပးတဲ့ သတိေပးသံံေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ စကားေလးေတြ ျဖစ္ေပၚခဲ့ရျခင္း အေၾကာင္းရဲ႕ အတိတ္ကုိ ျပန္ၾကည့္လုိက္ရင္ ေၾကာက္လန္႔စရာ တကယ့္ကုိပဲ ေကာင္းလွပါတယ္။ ဒီအသံပုိင္ရွင္ေတြရဲ႕ အတိတ္က လုပ္ရပ္ေတြဟာ ေၾကာက္တတ္မယ္ဆုိရင္ တကယ္ပဲ ေၾကာက္စရာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶအေနနဲ႔ ဒီ အေၾကာင္းတရားကုိ ေဟာၾကားျဖစ္ခဲ့တာကေတာ့ ေကာသလဘုရင္နဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ သာ၀တၳိျပည္၊ ေဇတ၀န္ ေက်ာင္းေတာ္မွာ သီတင္းသုံး ေနေတာ္မူခ်ိန္က ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ေန႔ သာ၀တၳိျပည္ရွင္ ေကာသလဘုရင္ဟာ တုိင္းခန္းလွည့္လည္ရင္း မထင္မရွား ဆင္းရဲသား အမ်ိဳးသမီး တစ္ဦးကုိ ႏွစ္သက္သေဘာက်ခဲ့ပါတယ္။ နန္းေတာ္ျပန္ေရာက္ၿပီး အဲဒီအမ်ိဳးသမီး အေၾကာင္းကုိ စုံးစမ္းခုိင္းတဲ့အခါ အိမ္ေထာင္ရွိ အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္ဆုိတာ သိခဲ့ရေပမယ့္ ဘုရင္ေကာသလဟာ အမ်ိဳးသမီး အေပၚစဲြလန္းေနမိတဲ့ အတြက္ ဒီအမ်ိဳးသမီးကုိ အရယူဖုိ႔ သူမရဲ႕ ေယာက်္ားကုိေခၚၿပီး နန္းေတာ္မွာ အလုပ္ခန္႔ခဲ့ပါတယ္။ ေကာသလမင္းႀကီးဟာ အမ်ိဳးသမီးဟာ လင္ရိွမယား ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အဲဒီလင္ေယာက်္ားကုိ တစ္နည္းနည္းနဲ႔ အျပစ္ရွာၿပီး အျပစ္အတုိင္း အဆုံးစီရင္ကာ က်န္ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသမီးကုိ သိမ္းပုိက္မယ္ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ သူဆင္းရဲသား လင္ေယာက်္ားကုိ နန္းေတာ္မွာ တာ၀န္ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

လင္ရွိမယားကုိ သိမ္းပုိက္လုိတဲ့ ဘုရင္ဟာ ရည္ရြယ္ခ်က္အတုိင္း တစ္ေန႔ေတာ့ သူဆင္းရဲသား ေယာက်္ားကုိ တာ၀န္တစ္ခုကုိ ေစခုိင္းခဲ့ပါတယ္။ ဘုရင္ႀကီးက “အခ်င္းေယာက်္ား… ငါ့ဘုရင္နန္းေတာ္ကေန တစ္ယူဇနာ ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္မွာ ရွိတဲ့ ျမစ္တစ္ခုကုိသြားၿပီး အဲဒီမွာရွိတဲ့ ကုမုျဒာၾကာပန္းနဲ႔ အ႐ုဏ၀တီေျမကုိ ငါဘုရင္ ေရးခ်ိဳးခ်ိန္အမီ ေဆာင္ယူကာ ဆက္သရမယ္၊ အခ်ိန္မီ ေရာက္မလာရင္ သင့္ကုိမင္းျပစ္မင္းဒဏ္ ေပးမယ္၊ အျမန္သြားၿပီး ေဆာင္ယူခဲ့ေလာ့”လုိ႔ မင္းအမိန္႔နဲ႔ ေစခုိင္းခဲ့ပါတယ္။ ဘုရင္ႀကီးဟာ မျဖစ္ႏုိင္တာကုိ တမင္အျပစ္ရွာၿပီး ခုိင္းတဲ့သေဘာ ျဖစ္ေပမယ့္ မင္းခေယာက်္ား သူဆင္းရဲသားကေတာ့ အမိန္႔အတုိင္း သြားေရာက္ ေဆာင္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါနဲ႔ သူဆင္းရဲသားလည္း ဇနီးမယားကုိ အက်ိဳးအေၾကာင္းေျပာကာ ထမင္းရိကၡာျပင္ေစၿပီး တစ္ယူဇနာခရီးကုိ အၿပီးႏွင္ခဲ့ပါတယ္။ လမ္းခရီးမွာ ထမင္းစာခ်ိန္ေရာက္လုိ႔ ထမင္းစားၿပီးတဲ့အခါ ပါလာတဲ့ ထမင္းဟင္းမ်ားရဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕တစ္၀က္ကုိ ခရီးသြား ေယာက်္ားကုိလည္း လွဴကာ က်န္တဲ့အစားအစာေတြကုိလည္း ျမစ္ထဲမွာ ရွိတဲ့သတၱ၀ါေတြကုိ ေကၽြးေမြးလွဴဒါန္းၿပီး သစၥာျပဳလုိက္ပါတယ္။ တုိတုိေျပာရရင္ ဒီကုသုိလ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ပဲ မရႏုိင္တဲ့ ကုမုျဒာၾကာနဲ႔ အ႐ုဏ၀တီေျမကုိ ရရွိခဲ့ပါတယ္။ ဘုရင္အမိန္႔အတုိင္း လုိအပ္တာကုိ ယူေဆာင္ၿပီး နန္းေတာ္သုိ႔ အခ်ိန္မီေရာက္ေအာင္ ျပန္လာခဲ့ေပမယ့္ အႀကံႀကီးတဲ့ ဘုရင္ႀကီးဟာ သူဆင္းရဲသား မေရာက္ခင္ နန္းေတာ္ၿမိဳ႕တံခါးကုိ ေစာေစာ အပိတ္ခုိင္းလုိက္ပါတယ္။ ဆင္းရဲသားေယာက္်ားဟာ ၿမိဳ႕တံခါး ပိတ္ထားတဲ့အတြက္ အဲဒီည အိပ္စရာမရွိတဲ့အခါ ေနာက္ဆုံး သတၱ၀ါေတြရဲ႕ ထုံးစံအတုိင္း ဒုကၡေရာက္မွ ဘုရားေက်ာင္းကန္ကုိ သတိရကာ ျမတ္စြာဘုရားေက်ာင္းေတာ္မွာ သြားေရာက္အိပ္စက္ခဲ့ရပါတယ္။

ေကာသလဘုရင္ဟာ အဲဒီညမွာ ဆင္းရဲသားေယာက်္ားကုိ မင္းဒဏ္နဲ႔ အဆုံးစီရင္ၿပီး သူ႔မယားကုိ သိမ္းပုိက္ဖုိ႔အေရး၊ သူမနဲ႔အတူ ေနထုိင္ႏုိင္ေရး စတဲ့အေတြးေတြနဲ႔ ကိေလသာမီး ေတာက္ေလာင္ကာ အိပ္မရ ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ အိမ္မေပ်ာ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ဘုရင္ဟာ ညဥ့္နက္နက္အခ်ိန္မွာ ေလာဟကုမၻီငရဲမွာ ငရဲခံေနရတဲ့ ငရဲသားေလးေယာက္ရဲ႕ အသံကုိ ထူးထူးျခားျခား ၾကာလုိက္ရပါတယ္။ အဲဒီငရဲသား ေလးေယာက္ဟာ ငရဲခံရင္း သူတုိ႔မွားခဲ့တဲ့ အမွားအတြက္ ခံရတဲ့ ဒုကၡေတြကုိ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ၾကားရေအာင္ ေအာ္ဟစ္ညဥ္းညဴ ေျပာၾကားဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကရင္း အျပည့္အစုံ မေျပာႏုိင္ဘဲ တစ္ေယာက္က “ဒု”၊ တစ္ေယာက္က “သ”၊ တစ္ေယာက္က “န”၊ တစ္ေယာက္က “ေသာ”လုိ႔ တစ္လုံးစီေလာက္ပဲ ေအာ္ေျပာႏုိင္ၾကၿပီး ငရဲအုိးထဲ ျပန္ျမဳပ္သြားခဲ့ၾကပါတယ္။ အိပ္မေပ်ာ္ျဖစ္ေနတဲ့ ေကာသလမင္းႀကီးဟာ အဲဒီအသံႀကီးေတြကုိ ၾကားၿပီး အရမ္းထိတ္လန္႔ကာ ဘယ္လုိမွ အိပ္မရေတာ့ဘဲ တစ္ညလုံး မုိးလင္းခဲ့ရပါတယ္။

မနက္လင္းေတာ့ ေကာသလဘုရင္ဟာ ညကအျဖစ္အပ်က္ေတြကုိ ေတြးေတာေၾကာက္လန္႔ၿပီး ပညာရွိပုေရာဟိတ္ကုိ ေမးျမန္းတဲ့အခါ ပုေရာဟိတ္ပုဏၰားက “အရွင္မင္းႀကီး ဒါဟာ အရွင္မင္းႀကီး အသက္အႏၲရအတြက္ စုိးရိမ္စရာ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီအႏၲရာယ္ေတြကင္းဖုိ႔ သဗၺသတဆုိတဲ့ ယဇ္ကုိ ပူေဇာ္ရပါမယ္၊ ဒီယဇ္ပူေဇာ္ဖုိ႔အတြက္ ဆင္၊ ျမင္း၊ ႏြားလဥသဘ၊ ႏုိ႔ညႇစ္ႏြားမ၊ ဆိတ္၊ အာဇာနည္ျမင္း၊ ၾကက္၊ ၀က္၊ သတုိးသား၊ သတုိးသမီး စသျဖင့္ သတၱ၀ါတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကုိ တစ္ရာစီျပဳကာ သတ္ၿပီး ပူေဇာ္ရပါမယ္၊ အဲဒါဆုိ ဘုရင္ႀကီးရဲ႕ အသက္အႏၲရာယ္အတြက္ စုိးရိမ္စရာ မရွိပါ အရွင္မင္းႀကီး”လုိ႔ ေလွ်ာက္တင္လုိက္ပါတယ္။ ေကာသလဘုရင္ဟာ ဉာဏ္အျမင္နည္းပါးၿပီး ကုိယ့္အသက္ရွင္ေရးဆုိ ဘာမဆုိလုပ္ႏုိင္တဲ့သူ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပုေရာဟိတ္ေျပာတဲ့အတုိင္း စီရင္ေစပါတယ္။ ဘုရင္ရဲ႕ ယဇ္ပူေဇာ္မႈအစီအစဥ္ေၾကာင့္ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္လုံး အုပ္အုပ္က်က္က်က္ျဖစ္ၿပီး သားသမီးပါသြားတဲ့ မိဘေဆြမ်ိဳးေတြဟာ အမ်ိဳးမ်ိဳးပူေဆြး ငုိေၾကြးၾကပါတယ္။ ဒီအသံေတြေၾကာင့္ ေကာသလမင္းႀကီးရဲ႕ မိဘုရားျဖစ္တဲ့ ပညာရွိ မလႅိကာမိဘုရားဟာ ဘုရင္ႀကီးကုိေတြ႕ၿပီး ဒါဟာ လမ္းမွန္တဲ့ အလုပ္မဟုတ္တဲ့ အေၾကာင္း၊ ဒီျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မွာ ဘုရားရွင္သာ ျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ဘုရားရွင္ထံ သြားေရာက္ေလွ်ာက္ၾကားဖုိ႔ အေၾကာင္း အႀကံျပဳလုိက္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေကာသလမင္းႀကီးဟာ မိဘုရားႀကီးရဲ႕ အႀကံအတုိင္း ဘုရားရွင္ထံ သြားေရာက္ခဲ့ပါတယ္။

ဘုရားရွင္ထံ ေရာက္တဲ့အခါ ေကာသလမင္းႀကီးက ညကၾကားခဲ့ရတဲ့ အသံေတြအေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါ ျမတ္ဗုဒၶက အဲဒီအသံေတြဟာ တျခားမဟုတ္ မေကာင္းတဲ့ ကာေမသုမိစၧာစာရ ကံေၾကာင့္ ေလာဟကုမၻီငရဲမွ က်ေရာက္ေနတဲ့ ငရဲသား ေလးေယာက္တုိ႔ရဲ႕ အသံပဲျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူကာ အဲဒီ ငရဲသားေတြရဲ႕ အတိတ္အေၾကာင္းကုိ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။

ျမတ္ဗုဒၶက “ဒီငရဲသားေတြဟာ ကႆပ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ လက္ထက္တုန္းက အတူသြားအတူလာ အတူေပ်ာ္ပါး စားေသာက္ၾကတဲ့ ခ်မ္းသားတဲ့ သူေ႒းသားေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ သူေ႒းသားေလးေယာက္ဟာ ေငြေၾကး ခ်မ္းသာၾကတဲ့အတြက္ အေပ်ာ္အပါး အမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ ေပ်ာ္ပါးၾကရင္း ေနာက္ဆုံးသူတုိ႔ ေလးေယာက္တုိင္ပင္ကာ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြကုိ ေခ်ာေမာလွပတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြကုိ ေပးကာ သူတုိ႔နဲ႔ ေပ်ာ္ပါးတဲ့ အခါ အသုံးျပဳၾကဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္ၿပီး ေခ်ာေမာလွပတဲ့ အမ်ိဳးသမီးမွန္သမွ် အိမ္ေထာင္ရွိရွိ မရွိရွိ စည္းစိမ္ေပးၿပီး ေပ်ာ္ပါးခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ကႆပဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူတဲ့ အခ်ိန္ဟာ အႏွစ္ႏွစ္ေသာင္းတမ္းမွာ ပြင့္တဲ့အတြက္ သူေ႒းသားေလးေယာက္ဟာ ကာေမသုမိစၧာစာရ အမႈကုိ ႏွစ္ေသာင္းနဲ႔ခ်ီၿပီး ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ဒီအကုသုိလ္ေၾကာင့္ပဲ သူတုိ႔ေလးေယာက္ ေသတဲ့အခါ အ၀ီစိငရဲမွာ က်ေရာက္ကာ အ၀ီစိငရဲမွာ ႏွစ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ ခံစားၿပီး အခုတစ္ခါ ေလာဟကုမၻီငရဲမွာ ထပ္ၿပီး ခံေနရတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မင္းႀကီးၾကားတဲ့ အသံေတြဟာ ေလာဟကုမၻီငရဲမွာ ခံစားေနရတဲ့ အဲဒီ သူေ႒းသား ေလးေယာက္ရဲ႕ အသံပဲ ျဖစ္ေၾကာင္း” စသျဖင့္ အတိတ္ေဆာင္ကာ ေကာသလမင္းၾကားခဲ့တဲ့ အသံႀကီးေလးခုရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ ထပ္မံရွင္းလင္း မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ေကာသလမင္းႀကီး ၾကားခဲ့တဲ့ အသံေတြထဲက
“ဒု”ဆုိတဲ့ အသံဟာ ဒီအသံကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
ဒုဇၨီ၀ိတ မဇီ၀ိမွိ၊ ေယသေႏၲ န ဒဒမွေသ။ ၀ိဇၨမာေနသု ေဘာေဂသု၊ ဒီပံ နာကမွ အတၱေနာ။ ငါတုိ႔အား စည္းစိမ္ဥစၥမ်ား ထင္ရွားရွိကုန္ပါလ်က္ မေပးမလွဴမိၾကကုန္၊ မိမိ၏မွီရာ ကုိင္းကၽြန္းသဖြယ္ ျဖစ္သည့္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ မျပဳမိၾကသည့္ ငါတုိ႔သည္ မေကာင္းသျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္းကုိ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကကုန္၏” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊

“သ” ဆုိတဲ့ အသံဟာလည္း ဒီအသံကုိ ျပဳတဲ့ငရဲသား အေနနဲ႔
႒ိ၀ႆ သဟႆာနိ၊ ပရိပုဏၰာနိ သဗၺေသာ။ နိရေယ ပစၥမာနာနံ၊ ကဒါ အေႏၲာ ဘ၀ိႆတိ။ ေလာဟကုမၻီ ငရဲမွ ခံစားေနရသည့္ ငါအားတုိ႔ ခပ္သိမ္းေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ အႏွစ္ေျခာက္ေသာင္းတုိ႔ ျပည့္ကုန္ၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း ထုိငရဲခံရမႈသည္ မည္သည့္အခါတြင္ အဆုံးသတ္မည္နည္း” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊

“န”ဆုိတဲ့ အသံဟာလည္း ဒီအသံကုိ ျပဳတဲ့ ငရဲသား အေနနဲ႔
တၳိ အေႏၲာ ကုေတာ အေႏၲာ၊ န အေႏၲာ ပဋိဒိႆတိ။ တဒါ ဟိ ပကတံ ပါပံ၊ မမ တုယွဥၥ မာရိသာ။ ငါတုိ႔အား အဆုံးအပုိင္းအျခားသည္ မရွိခဲ့၊ ငရဲ၏ အဆုံးကား အဘယ္မွာ ရွိအံ့နည္း၊ ငရဲခံရျခင္း၏ အပုိင္းအျခားသည္ မထင္ရွား၊ ငါတုိ႔သည္ လူျဖစ္စဥ္က မေကာင္းမႈ အမ်ားအျပားကုိ ျပဳမိခဲ့ေလၿပီ” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊

“ေသာ”ဆုိတဲ့ အသံဟာလည္း ဒီအသံပုိင္ရွင္ အေနနဲ႔
ေသာဟံ ႏူန ဣေတာဂႏ႖ာ၊ ေယာနႎ လဒၶါန မာႏုသႎ။ ၀ဒညဴ သီလသမၸေႏၷာ၊ ကာဟာမိ ကုသလံ ဗဟုံ။ ငါသည္ ဤသံပူရည္ ငရဲမွ လြတ္ေျမာက္ၿပီး လူ႔ဘ၀ကုိ ရပါမူကား အလွဴခံသူ လူပုဂၢိဳလ္တုိ႔၏ စကားကုိ သိေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍၊ သီလႏွင့္ျပည့္စုံသည္ ျဖစ္၍၊ မ်ားစြာေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ ျပဳပါေတာ့အ့ံ” လုိ႔ ေျပာလုိတာ ျဖစ္ေၾကာင္း စသျဖင့္ ဒု - သ - န - ေသာ ဆုိတဲ့ အသံေတြရဲ႕ ဆုိလုိရင္း အက်ယ္ကုိ ေဟာၾကား ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူပါတယ္။

အသံပုိင္ရွင္ေတြရဲ႕ အတိတ္ဇာတ္ေၾကာင္းနဲ႔ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸါယ္ေတြကုိ ၾကားနာလုိက္ရတဲ့ ေကာသလဘုရင္ဟာ အရမ္းေၾကာက္လန္႔သြားၿပီး သူမ်ားသားမယားကုိ ျပစ္မွားက်ဴးလြန္လုိတဲ့ စိတ္ေတြလည္း ေပ်ာက္ကုန္ပါေတာ့တယ္။

ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြကေတာ့ ဒု - သ - န - ေသာ ဆုိတဲ့ တရားစကားကုိ ေဟာၾကားျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းနဲ႔ ဒု - သ - န - ေသာ ဆိုတဲ့ စကားအဓိပၸါယ္နဲ႔ ဒီစကားပုိင္းရွင္ေတြရဲ႕ အတိတ္ဇာတ္ေၾကာင္း ေလးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွ အဓိက ေျပာခ်င္တာက အမ်ားသိထားၾကတဲ့ ဒု - သ - န - ေသာ ဆုိတဲ့ စကားလုံးေတြ အေၾကာင္းနဲ႔ ဒီအသံေတြကုိ ျပဳၾကတဲ့ ငရဲသားေတြရဲ႕ မေကာင္းတဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ အေၾကာင္းကုိ ေျပာခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီငရဲသားေတြရဲ႕ အတိတ္က လုပ္ခဲ့တဲ့ သူတပါး သားမယားကုိ ဖ်က္စီးခဲ့တဲ့ ကာေမသုမိစၦာစာရ ကံရဲ႕ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ အက်ိဳးေပးရဲ႕ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းပုံကုိ သိေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိရွိနဲ႔ က်ဴးလြန္ခဲ့ၾကတဲ့ အကုသုိလ္ ကံတစ္ခုဟာ ႏွစ္ေပါင္း မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ ခံရတတ္တဲ့ သေဘာကုိ သေဘာေပါက္ နားလည္ေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိ အကုသုိလ္မ်ိဳး မျပဳျဖစ္ေအာင္ ကိုယ္က်င့္သီလကုိ အထူးလုံၿခဳံေစခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒု - သ - န - ေသာ ဆုိတဲ့ စကားလုံးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ အျဖစ္အပ်က္ အဓိပၸါယ္ေတြကုိ ေကာင္းေကာင္းနားလည္ သေဘာေပါက္ၿပီး ရခဲတဲ့ လူ႔ဘ၀ကုိ ရထားကာ ဘုရားသာသနာနဲ႔လည္း ႀကံဳေနၾကတဲ့ အခုိက္မွာ ကုိယ္က်င့္သီလကုိ လုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရင္း ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈမ်ားကုိပါ ရသမွ် စုေဆာင္းႏုိင္ၾကဖုိ႔ ဒီစာစုေလးနဲ႔ အသိေပးရင္း ဒု သ န ေသာမွ ေရွာင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔လည္း ေစတနာစကား ေမတၱာအားျဖင့္ တုိက္တြန္းသမႈ ျပဳလုိက္ရပါတယ္။

Read more »

နဲနဲေလးေတာ့ လဲြေနတယ္ (၁၂)...

၀ိကာလနဲ႔ အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္…
တစ္ေလာက ဒကာေလးတစ္ခ်ိဳ႕ ေက်ာင္းမွာဆြမ္း လာကပ္ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းကုိအေရာက္ ေနာက္က်တာရယ္၊ ဆြမ္းပဲြျပင္ေနရတာ ေတြရယ္ေၾကာင့္ ဆြမ္းစားခ်ိန္ နည္းသြားသလုိ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒကာေလးတစ္ေယာက္က “ဘုန္းဘုန္း ျဖည္းျဖည္းဘုဥ္းေပးပါဘုရား…၊ စားေနရင္း ၁၂နာရီေက်ာ္သြားလည္း ျဖစ္တယ္မဟုတ္လား ဘုရား…”လုိ႔ ေလွ်ာက္ပါတယ္။ သူေျပာမွပဲ ဒကာဒကာမေတြ ဒီလုိမွတ္ထားတာေတြ မ်ားေနတယ္ဆုိတာ ထပ္ၿပီး သတိထားမိပါတယ္။ အေၾကာင္းသင့္ရင္ေတာ့ ရွင္းျပေပးဦးမယ္လုိ႔ စဥ္းစားခဲ့ပါတယ္။

တစ္ခါတုန္းကလည္း ျမန္မာျပည္မွာသြားၿပီး ရဟန္း၀တ္ကာ ေထရ၀ါဒ အျဖစ္နဲ႔ ျပန္ေရာက္လာတဲ့ ကုိရီးယား ဘုန္းႀကီးတစ္ပါးနဲ႔ ဆြမ္းစားရင္း ၁၂နာရီထုိးခါနီးေတာ့ ဘုန္းဘုန္းက “အရွင္ဘုရား ျမန္ျမန္ဘုဥ္းေပးမွဘုရား၊ ၁၂နာရီ ထုိးေတာ့မယ္”လုိ႔ သတိေပးတဲ့အခါ အဲဒီဘုန္းႀကီးက “ရပါတယ္ဘုရား ျမန္မာျပည္မွာဆုိ အခုမွ ၉နာရီခဲြပဲ ရွိေသးတယ္”လုိ႔ ေျပာလာပါတယ္။ ကုိရီးယားနဲ႔ ျမန္မာျပည္က ၂နာရီခဲြေလာက္ကြာေတာ့ ကုိရီးယားမွာ ၁၂နာရီဆုိ ျမန္မာျပည္မွာ မနက္ ၉နာရီခဲြပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဒီဘုန္းႀကီးက အခ်ိန္ကုိ သူလုိသလုိမ်ား သတ္မွတ္ေနလား မသိဘူးလုိ႔ ကုိယ့္ဖာသာကုိယ္ ေတြးေနရင္း အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သူ႔ကုိေလွ်ာက္ထား ျဖစ္ပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ ေနလဲြညစား စားျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လဲြေနတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ အလဲြေလးေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က တကယ္ပဲ ဘုန္းႀကီးေတြ ဆြမ္းစားေနတုန္း ၁၂နာရီေက်ာ္သြားလည္း စားေကာင္းတယ္လုိ႔ ထင္ေနတတ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ၀ိကာလ သတ္မွတ္မႈဟာ နာရီနဲ႔ သတ္မွတ္တာထက္ ေနနဲ႔သတ္မွတ္တာက ပုိမွန္ပါတယ္။ ဘုရားလက္ထက္က အခုလုိ နာရီအမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ မေပၚေသးေတာ့ ေခါင္းတည့္တည့္မွာ ေနေရာက္ေနတဲ့အခ်ိန္ကုိ ေနမြန္းတည့္ခ်ိန္လုိ႔ သတ္မွတ္ၿပီး ဦးေခါင္းတည့္တည့္က ေက်ာ္သြားရင္ေတာ့ ေနမြန္းလဲြခ်ိန္လုိ႔ သတ္မွတ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၀ိကာလကုိ ေနလဲြခ်ိန္ေနာက္ပုိင္းကာလလုိ႔ သတ္မွတ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ေနနဲ႔ သတ္မွတ္ခ်က္အရ စားေနတုန္း ၁၂နာရီတိတိမွာ ေနလဲြသြားၿပီဆုိရင္ မစားရေတာ့ပါဘူး။ စားရင္အာပတ္သင့္ပါတယ္။ ၁၂နာရီေက်ာ္သြားေပမယ့္ ေနမြန္းမတည့္ေသးဘူးဆုိရင္ စားေကာင္းပါတယ္။ ဒီလုိ တစ္ခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံေတြဟာ ေနရဲ႕ေရြ႕လ်ားမႈေၾကာင့္ ၁၂နာရီခဲြ၊ တစ္ခါတစ္ေလ ၁နာရီေလာက္မွ ေနမြန္းတည့္တာေတြ ရွိတဲ့အတြက္ အဲဒီႏုိင္ငံေတြမွာ ရွိတဲ့ ေထရ၀ါဒ ဘုန္းႀကီးေတြဟာ ၁၂နာရီခဲြ၊ တစ္နာရီေလာက္အထိ ဆြမ္းစားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ၁၂နာရီ ထုိးတာမထုိးတာထက္ ေနမြန္းတည့္တာ မတည့္တာက အဓိကက်ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ရာသီဥတု ဆုိး၀ါးတဲ့ေနရာေတြမွာ ေနကုိ မျမင္ရတဲ့အခါေတြ ရွိတတ္တဲ့အတြက္ အေကာင္းဆုံးကေတာ့ ေရာက္တဲ့ေနရာမွာ သူ႔ႏုိင္ငံအသီးသီးက သတ္မွတ္ထားတဲ့ စံေတာ္ခ်ိန္အတုိင္း လုိက္နာက်င့္သုံးတာ အေကာင္းဆုံးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ေနကုိ အဓိကထား သတ္မွတ္ထားတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ခုနက ကုိရီးယားဘုန္းႀကီး ယူဆသလုိ ကုိရီးယားမွာေနၿပီး ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္ကုိ လွမ္းယူလုိ႔ မရပါဘူး။ အဲလုိဆုိ ညစာစားခ်င္ရင္ မနက္ပုိင္း ျဖစ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံရဲ႕ နာရီကုိၾကည့္ၿပီး စားလုိ႔ရသလုိလုိ သတ္မွတ္ကုန္ပါလိမ့္မယ္။ ေရာက္တဲ့ေနရာမွာ သူ႔ေနရာက သတ္မွတ္တဲ့ နာရီအခ်ိန္အတုိင္း လုိက္နာတာဟာ ၀ိကာလ ေဘာဇနသိကၡာပုဒ္ကုိ ေစာင့္ထိန္းဖုိ႔အတြက္ သံသယ အကင္းဆုံးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

စကားစပ္လုိ႔ ဒကာတစ္ေယာက္ရဲ႕ အျဖစ္ကေလးကုိ သတိရမိပါတယ္။ အဲဒီ ဒကာတစ္ေယာက္ ဥပုသ္ေန႔မွာ ဥပုသ္သီလယူၿပီးေတာ့ ဗုိက္ကအရမ္းဆာတဲ့အတြက္ ည ၁၂နာရီေက်ာ္ေတာ့ ထမင္းေၾကာ္ၿပီး စားလုိက္တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ သူ႔အထင္က ည၁၂နာရီ ေက်ာ္ရင္ စားလုိ႔ရၿပီလုိ႔ ထင္ေနခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါဘုန္းဘုန္းကုိ ေလွ်ာက္ျပေတာ့ ၀ိကာလေဘာဇ သိကၡာပုဒ္ရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်ိန္ဟာ ေနမြန္းလဲြခ်ိန္ကစၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔ မနက္အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္အထိ သတ္မွတ္ထားတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အ႐ုဏ္တက္တဲ့အထိ ဒီသိကၡာပုဒ္ကုိ ေစာင့္ထိန္းရမယ္လုိ႔ ရွင္းျပျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဥပုသ္သည္ေတြ အေနနဲ႔ ၀ိကာလအခ်ိန္ သတ္မွတ္တာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ သတိထားရမယ့္ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ထားပါေတာ။့ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာက ၀ိကာလ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လဲြေနတာေလးေတြ ရွိတဲ့အတြက္ အခုတင္ျပခဲ့တာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အမွတ္လဲြေနတာ ရွိၾကရင္လည္း ျပင္ႏုိင္ၾကဖုိ႔ ေျပာလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အေသးအဖဲြေလးေတြပဲ ဆုိေပမယ့္ အေသးအလဲြေလးေတြကစၿပီး အလဲြႀကီးေတြ ျဖစ္တတ္တဲ့အတြက္ အေသးအဖဲြေလးေတြကုိလည္း တတ္ႏုိင္သမွ် သတိထားၿပီး လုိက္နာၾကတာ ေကာင္းပါတယ္လုိ႔ အႀကံျပဳရင္း လဲြတတ္တဲ့ အလဲြတစ္ခု အျဖစ္ တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား