တကယ့္ရွက္စရာ…

ဘုန္းႀကီးေတြနဲ႔ ေတြ႕ရမွာ ရွက္သလုိလုိ၊ ဘုန္းႀကီးေတြနဲ႔ စကားေျပာရမွာ ေၾကာက္သလုိလုိ ျဖစ္ေနတဲ့ သူတစ္ခ်ိဳ႕ကုိ ေတြ႕ရေတာ့ ငယ္ငယ္စာသင္သား ဘ၀က အျဖစ္ေလးကုိ သတိရမိပါတယ္။ စာသင္သားဘ၀ သာသနာ့၀န္ထမ္း ဆုိေပမယ့္ လူငယ္စိတ္က ပုိမ်ားေနတဲ့အတြက္ လူပရိတ္သတ္ေရွ႕မွာ ဆြမ္းစားရတာ၊ သီလေပးရတာ၊ ပရိတ္ရြတ္ေပးရတာ၊ တရားေဟာေပးရတာေတြဆုိ အလုိလုိ ရွက္ေနၿပီး ပရိတ္သတ္ကုိ ေၾကာက္တဲ့စိတ္နဲ႔ သီလေပးတာေတာင္ ေရွ႕ေနာက္အၿမီးအေမာက္ မတည့္ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဆရာဘုန္းႀကီးေတြနဲ႔ ဆြမ္းစားသြားလုိ႔ ပရိတ္ရြတ္ရင္လည္း ပရိတ္သတ္အရွိန္ေၾကာင့္ ပရိတ္ရြတ္တာ အသံေတာင္ မထြက္ပါဘူး။

အဲဒါ ေက်ာင္းျပန္ေရာက္ေတာ့ ဆရာဘုန္းႀကီးက “မင္းက ဘာျဖစ္လုိ႔ ပရိတ္ရြတ္တာ အသံမထြက္တာလဲ…၊ သူမ်ား လွဴတာတမ္းတာစာၿပီး ကုိယ့္ဘက္က ဒီလုိ တရားနဲ႔ ျပန္ခ်ီးေျမွာက္တာေတာင္ အသံမထြက္ ျဖစ္ေနရင္ ေရွ႕ဆက္ဘယ္လုိ လုပ္မွာလဲ…၊ သာသနာ့၀န္ထမ္းဆုိတာ သူမ်ားလွဴတာ မ်ားမ်ားစာရင္း မ်ားမ်ားျပန္ၿပီး ေမတၱာပုိ႔ေပးရတယ္၊ ေမတၱာစိတ္နဲ႔ ပရိတ္ပ႒ာန္း မ်ားမ်ားပြားေပးရတယ္၊ ခုေတာ့ မင္းတုိ႔ဟာက မရွက္မေၾကာက္ရမယ့္ အရာေတြေတာ့ ရွက္ေၾကာက္ေနၿပီး၊ ရွက္ေၾကာက္ရမယ့္ အရာက်ေတာ့ မရွက္မေၾကာက္ အားရပါးရလုပ္ေနၾကတယ္၊ မင္းတုိ႔ေတာ့ ေသရင္အပါယ္လားမယ့္ ေကာင္ေတြပဲ…”ဆုိၿပီး က႐ုဏာ ေဒါသနဲ႔ ေျပာဆုိႀကိမ္းေမာင္းပါေတာ့တယ္။ ဆရာဘုန္းႀကီး ဆူၿပီးမွ ေသခ်ာေတြးၾကည့္ေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အရွက္လဲြေနတာကုိ သတိျပဳမိၿပီး အခ်ိန္မီ ျပင္မွျဖစ္မယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္သြားခဲ့ပါတယ္။

ငယ္ငယ္တုန္းက သိခဲ့တဲ့ အရွက္နဲ႔ အရြယ္ေလးရလာ စာေလးဘာေလး ဖတ္မွတ္လာေတာ့ သိလာတဲ့ အရွက္ တစ္ျခားစီ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ငယ္တုန္းကေတာ့ ဟုိလူနဲ႔ေတြ႕ရမွာ ရွက္သလုိလုိ၊ ဒီလူနဲ႔ေတြ႕ရမွာ ရွက္သလုိလုိ၊ ဟုိဟာသင္ရမွာ ရွက္သလုိလုိ၊ ဒါသင္ရမွာ ရွက္သလုိလုိနဲ႔ အရွက္ေတြကလည္း မနည္းခဲ့ပါဘူး။ ဗုဒၶစာေပမွာ ေဖာ္ျပတဲ့ အရွက္ဆုိတာကုိ တိတိက်က် သိလုိက္ရေတာ့မွ ကုိယ္ရွက္ခဲ့တဲ့ အရွက္ေတြဟာ အရွက္လဲြေတြပါလားလုိ႔ သေဘာေပါက္ခဲ့ရပါတယ္။ ဗုဒၶစာေပက အရွက္ကုိ ဟိရီလုိ႔ဆုိပါတယ္။ ဒီဟိရီဟာ ဟုိဟိုဒီဒီအရွက္ေတြကုိ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ မေကာင္းမႈလုပ္ရမွာ ရွက္ျခင္းဆုိတဲ့ အရွက္ကုိ ေျပာပါတယ္။ မဟုတ္တာလုပ္ရမွာ၊ မဟုတ္တာေျပာရမွာ၊ မဟုတ္တာႀကံရမွာကုိ ရွက္တဲ့အရွက္ကုိ ဆုိလုိတာပါ။ ဒီစကားက ေျပာတဲ့အရွက္ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ သိမွပဲ ကုိယ္ရွက္ခဲ့တာေတြကုိ ျပန္ၿပီး ရွက္ေနမိျပန္ပါတယ္။ လဲြလုိက္တဲ့ အရွက္ရယ္လုိ႔ေတာင္ ေတြးရင္းျပဳံးမိပါတယ္။

ဟုတ္တယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာ ဆန္းစစ္ၾကည့္ေတာ့ လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အရွက္တကယ္လဲြေနတာ အမွန္ပါပဲ။ ရွက္ရေၾကာက္ရမွာက တစ္ျခား၊ မရွက္မေၾကာက္ရမွာက တစ္ျခားျဖစ္ေနတာကုိ တစ္လဲြအျမင္နဲ႔ အလြဲထင္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မေကာင္းမႈဒုစ႐ုိက္ လုပ္ရမွာကုိ ရွက္ရမယ့္အစား မရွက္ရမယ့္ အရာေတြမွာ သြားၿပီး ရွက္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္က်ေတာ့ ရွက္ရေကာင္းမွန္းမသိ အားရပါရ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးကုိ လုပ္ေနမိၿပီး မရွက္ရမယ့္ အရာေတြက်ေတာ့ ဘယ္သူ႔ေၾကာင့္ ဘယ္၀ါေၾကာင့္ ဘာျဖစ္လုိ႔ ညာျဖစ္လုိ႔ စတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ ရွက္ေနတတ္ၾကတာေတြပါ။

ေက်ာင္းမွာ စာခ်ေပးတုန္းက တပည့္တစ္ေယာက္ဟာ အသံထြက္ၿပီး စာဖတ္ရမွာ၊ စာက်က္ရမွာကုိ ရွက္ေနတဲ့အတြက္ သူ႔ကုိ “စာသင္တာ၊ စာအံတာေတြဟာ ရွက္ရမယ့္ အရာေတြ မဟုတ္ဘူး”လုိ႔ ေျပာၿပီး ေလာကမွာ မရွက္ရမယ့္ အရေတြ ရွိတယ္ဆုိကာ ရထားတဲ့ ကဗ်ာေလးတစ္ခုကုိ ရြတ္ျပလုိက္ပါတယ္။
“ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကား
သင္ၾကားပညာ
ခဲဖြယ္ဟာရ စားၾကတစ္ျဖာ
ခ်စ္သူဓေလ့ ေပ်ာ္ေမြ႕သည့္ခါ
မရွက္ရ
ေလာကဤေလးျဖာ…”
ဒီကဗ်ာေလးကုိ ရြတ္ျပၿပီး ေလာကမွာ မရွက္ရမယ့္ အရာေတြက
၁။ ေစ်းေရာင္းတဲ့အခါ
၂။ ပညာသင္တဲ့အခါ
၃။ အစားအေသာက္ စားေသာက္တဲ့အခါ
၄။ ခ်စ္သူနဲ႔ ေပ်ာ္ပါးတဲ့အခါ
ဆုိတဲ့ ေလးမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ ငါ့တပည့္အေနနဲ႔ ပညာသင္တာဟာ ရွက္စရာမဟုတ္တဲ့အတြက္ အသံထြက္ၿပီး စာအံတာလည္း ရွက္စရာမလုိေၾကာင္း ေျပာျပျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက ေလာကနီတိအဆုိအရ မရွက္ရမယ့္ အရာေလးမ်ိဳးပါ။

ဒီေလးမ်ိဳးထဲမွာ အစားအေသာက္စားတဲ့အခါ မရွက္ရဘူးဆုိလုိ႔ တစ္ခ်ိဳ႕က လုိတာဆဲြၿပီး ေသာက္တာဟာ ရွက္စရာ မဟုတ္ဘူးလုိ ယူသြားမွာလည္း စုိးရေသးတယ္။ သူတုိ႔လုိခ်င္တဲ့ အေသာက္က အရက္ေသစာ ေသာက္တာကုိ လုိခ်င္ၾကတာေနမွာ။ အစားကုိေျပာတာ အေသာက္ကုိ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ အရက္ေသစာ ေသာက္စားတာကေတာ့ ငါးပါးသီလမွာပါတဲ့ သီလသိကၡာပုဒ္ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ေသာက္တဲ့သူေတြ အေနနဲ႔ တကယ္ရွက္သင့္တဲ့ အရာပါ။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဒါကုိပဲ အားရပါးရ ရွက္ရေကာင္းမွန္းမသိ ေသာက္ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ေဟာေတာ့လည္း ေဟာတာပဲ။ ဘုန္းႀကီးေတြက ဘယ္ေလာက္ပဲ ေဟာေဟာ ကာယကံရွင္ကုိယ္တုိင္က ျပဳျပင္မွ ရမွာဆုိေတာ့ သူတုိ႔ျပဳျပင္မယ့္ အခ်ိန္၊ သူတုိ႔ ရွက္လာမယ့္ အခ်ိန္ကုိပဲ ေစာင့္ရေတာ့မွာပါ။ အင္း… ေျပာမယ့္သာေျပာတာ အရက္ေသာက္တာ ရွက္စရာမဟုတ္ဘဲ အရက္အေသာက္ေကာင္းတာကုိပဲ ခ်ီးက်ဴးေလ့ရွိၾကတဲ့ ႏုိင္ငံေတြမွာ ေရာက္ေနျပန္ေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕က ေရနစ္တဲ့သူ ေရတြင္းထဲ ျပဳတ္က်သလုိမ်ား ျဖစ္ေနျပန္လား မသိပါဘူး။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သူတုိ႔ရွက္လာမယ့္ေန႔ေတာ့ ေရာက္လာမွာပါလုိ႔ ေျဖရင္း၊ ေဟာရင္း၊ ေစာင့္ရင္းေပါ့။

တကယ္ေတာ့ ရွက္တတ္မယ္ဆုိရင္ အရက္ေသာက္တာမွ မဟုတ္ပါဘူး။ မေကာင္းမႈမွန္သမွ် ရွက္ရမယ့္ အရာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔မ်ားအသက္သတ္တာ၊ သူမ်ားပစၥည္းခုိးတာ၊ သူမ်ားသားမယား ျပစ္မွားတာ၊ အိမ္ေေထာင္ေရးေဖာက္ျပန္တာ၊ လိမ္ညာေျပာဆုိတာ စတာေတြဟာလည္း ရွက္ရမယ့္ အရာေတြပါပဲ။ ဒါတင္ပဲလားဆုိေတာ့ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ လူတစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးအဆင္မေျပျဖစ္ေအာင္ ဂုံးတုိက္တာ၊ ယုတ္မာ႐ုိင္းစုိင္းၿပီး ၾကမ္းတမ္းတဲ့ စကားကုိေျပာဆုိတာ၊ သူ႔အတြက္လည္း အက်ိဳးမရွိ ကုိယ့္အတြက္လည္း အက်ိဳးမရွိတဲ့ စကားမ်ိဳးကုိ ေျပာဆုိတာ စတာေတြကလည္း ရွက္စရာေတြပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ သူတပါးအေပၚ အဘိဇၥ်ာပြားတာ၊ သူတပါးစည္းစိမ္ ဥစၥာ ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္း ႀကံစည္တာ၊ အယူ၀ါဒ လဲြမွားတာေတြဟာလည္း ရွက္စရာေတြထဲမွာ ပါေနပါတယ္။ ဒီလုိ မေကာင္းတဲ့ အလုပ္ေတြနဲ႔ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနတာေတြကမွ တကယ့္ရွက္စရာေတြ ျဖစ္ေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကုိယ္တကယ္ ရွက္ရမယ့္ အရာေတြမွာ မရွက္ဘဲ မရွက္ရမယ့္ အရာေတြမွာ ရွက္ေနတတ္တဲ့ အရွက္လဲြေနသူေတြ အေနနဲ႔ လဲြေနတာေတြကုိ အခ်ိန္မီ အသိ၀င္ကာ ရွက္သင့္တာေတြကုိ ရွက္ၿပီးေရွာင္ရွားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ခါက ဒကာေလးတစ္ေယာက္ လြန္ခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္ေလာက္ကတည္းက သူ႔ရင္ထဲ ရွိေနတဲ့ မသိတဲ့ အခ်က္ကုိ ေမးခ်င္ေနခဲ့တာ ေမးရမွာ ရွက္လုိ႔မေမးျဖစ္ဘဲ အခု အရွင္ဘုရားနဲ႔ ေတြ႕မွပဲ ေမးျဖစ္ေတာ့တယ္ဘုရား ဆုိၿပီး သူသိခ်င္တဲ့ အရာကုိ မရွက္ေတာ့ဘဲ ေမးျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ မသိတာကုိ ေမးရမွာ ရွက္စရာ မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕အရာေတြဟာ ေမးမွပဲ အေျဖရမယ့္ အရာေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ေမးကုိေမးရပါမယ္။ ဒါကုိ ငါေမးလုိက္ရင္ ငါ့ကုိ အထင္ေသးသြားႏုိင္တယ္ဆုိတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ မေမးဘဲ ထားခဲ့မယ္ဆုိရင္ အဲဒီသုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ အရာေတြနဲ႔ ဟုိလုိလုိဒီလုိ ျဖစ္ေနတာက ပုိၿပီးရွက္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ မသိလုိ႔ ေမးတာ ရွက္စရာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔က တရားပဲြေတြ လုပ္တဲ့အခါမွာ တရားပဲြၿပီးရင္ ေမးခြန္းေတြ ေမးၾကဖုိ႔ ဖိတ္ေခၚရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ မသိတာကုိ ေမးၾကဖုိ႔ ကမ္းလွမ္းရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ မသိတာကုိ ေမးရမွာ ရွက္လုိ႔မေမးဘဲ အမွားကုိ လက္ခံသြားခဲ့မယ္ဆုိရင္ အဲဒါကမွ တကယ့္ရွက္စရာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာက အရွက္လဲြေနတာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေျပာခ်င္တာပါ။ ရွက္စရာ မဟုတ္တဲ့အရာေတြမွာ ရွက္ေနၿပီး ရွက္ရမယ့္အရာေတြက်ေတာ့ မရွက္ဘဲ ျဖစ္ေနတတ္တာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဓိကေျပာခ်င္တာပါ။ ေလာကီနယ္ပယ္မွာ ရွိေနၾကတဲ့ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ျပည့္စုံမႈ၊ မျပည့္စုံမႈ၊ ပညာတတ္မႈ၊ မတတ္မႈ၊ ဂုဏ္ရွိမႈ မရွိမႈေတြဟာ ရွက္စရာေတြ မဟုတ္ဘဲ ကုိယ္က်င့္တရားေတြ ပ်က္စီးတာ၊ ေလာက၀တ္ေတြ ေဖာက္ပ်က္တာ၊ ဓမၼ၀တ္ေတြ ခၽြတ္ယြင္းတာ စတာေတြကသာ တကယ့္ရွက္စရာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုိၿပီး ရွက္စရာေကာင္းတာက ကုိယ္အမွားလုပ္မိတာကုိ မသိဘဲ အမွားကုိ အမွန္လုိ႔ ထင္ၿပီး ဘယ္သူဘာေျပာေျပာ ကုိယ္ကအမွန္ဆုိတဲ့ တစ္ယူသန္ အစဲြနဲ႔ ဇြတ္အတင္း မဟုတ္တာကုိ ကုိင္စဲြထားတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ရွက္တတ္မယ္ဆုိရင္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္ၿပီး ရွက္သင့္ပါတယ္။ ကုိယ္လုပ္တာ ကုိယ္အသိဆုံး ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကုိယ္မေကာင္းတာ လုပ္တဲ့အခါလည္း ဘယ္သူမွ မသိဘူးဆုိေပမယ့္ ေသခ်ာေတြးၾကည့္ရင္ ကုိယ္ကိုယ္တုိင္က သိေနတာျဖစ္လုိ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္ရွက္ေနရမယ့္ အျဖစ္ပါ။

ဒါေၾကာင့္ ေလာကမွာ ရွက္ရမယ့္အရာနဲ႔ မရွက္ရမယ့္အရာလုိ႔ ရွိတတ္ရာမွာ မရွက္ရမယ့္ အရာေတြအေပၚမွာ ရွက္ေနၿပီး ရွက္ရမယ့္ အရာေတြျဖစ္တဲ့ မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ုိက္မ်ား အေပၚမွာ မရွက္ၾကဘဲ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး လုိက္စားလုပ္ေဆာင္ေနၾကတဲ့ သူေတြအေနနဲ႔ မေကာင္းမႈေတြေၾကာင့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္ရွက္ရမယ့္ အျဖစ္မ်ိဳးမွ ကင္းေ၀းရေလေအာင္ အခ်ိန္မေႏွာင္းခင္ ျပဳျပင္လုိ႔ ရတဲ့အခ်ိန္မွာ အျမန္ဆုံး ျပဳျပင္ၿပီး အရွက္တရားမွ ေရွာင္ရွားၾကဖုိ႔ လုိေၾကာင္း၊ တကယ့္ရွက္စရာေတြျဖစ္တဲ့ မေကာင္းတဲ့အလုပ္၊ မေကာင္းတဲ့အေျပာ၊ မေကာင္းတဲ့အႀကံေတြကုိ အျမန္ဆုံးျပဳျပင္ၿပီး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္ရွက္ရမယ့္ အျဖစ္ေတြက အျမန္႐ုန္းထြက္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အေကာင္းဆုံးကေတာ့ အရွက္တရားအားလုံးမွ ကင္းေ၀းႏုိင္ေစဖုိ႔ ဘုရားရွင္တုိ႔ရဲ႕ အဆုံးအမျဖစ္တဲ့ မေကာင္းမႈကုိေရွာင္ကာ ေကာင္းမႈကုိေဆာင္ၿပီး ကုိယ့္စိတ္ကုိ ျဖဴစင္ေအာင္ ျပဳမူေနထုိင္ျခင္းကသာ အေကာင္းဆုံးပဲ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။ အားလုံး အရွက္ကင္းႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

အူမ,ေတာင့္မွ သီလေစာင့္မယ္ဆုိရင္ျဖင့္…

“အူမ,ေတာင့္မွ သီလေစာင့္”ဆုိတဲ့ ျမန္မာစကားပုံကုိ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေျပာဆုိအသုံးျပဳေလ့ ရွိပါတယ္။ ေကာင္းတာေတြလုပ္ခ်င္ေပမယ့္ စား၀တ္ေနေရး အဆင္မေျပတဲ့အတြက္ မလုပ္ႏုိင္တဲ့ သေဘာကုိ ဒီစကားပုံေလး အသုံးျပဳၿပီး အေၾကာင္းျပေလ့ ရွိတတ္ပါတယ္။ သီလေစာင့္ခ်င္ေပမယ့္ စားစရာက မရွိေတာ့ သီလလည္း မေစာင့္ႏုိင္ဘူးလုိ႔ ဆုိခ်င္ၾကဟန္တူပါတယ္။ သီလေစာင့္တယ္၊ ကုသုိလ္လုပ္တယ္ဆုိတာ စား၀တ္ေနရင္း အဆင္ေျပမွပဲ လုပ္ႏုိင္တာ၊ စား၀တ္ေနေရး အဆင္မေျပရင္ေတာ့ သီလလည္း ေစာင့္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူးစသျဖင့္ ကုိယ္သီလမေစာင့္ႏုိင္တာ၊ ကုသုိလ္မလုပ္ႏုိင္တာကုိ အူမ,မေတာင့္တဲ့ အတြက္ မလုပ္ႏုိင္ဘဲ ျဖစ္ေနေၾကာင္း အေၾကာင္းျပလုိၾကဟန္ ရွိပါတယ္။ ဒီလုိဆုိရင္ ေမြးလာကတည္းက အူမေတာင့္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားလာခဲ့ၾကတာ ဘယ္ေတာ့အူမေတာင့္လုိ႔ ဘယ္ေတာ့သီလ ေစာင့္ၾကမွာလဲလုိ႔ေတာင္ ေမးစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။ အူမ,ေတာင့္မွ သီလေစာင့္ၾကမယ္ဆုိရင္ အူမ,မေတာင့္ခင္ တစ္ခုခု ျဖစ္သြားခဲ့ရင္ ဘယ္လုိလုပ္ၾကမလဲလုိ႔ ေစာဒကတက္စရာ ျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။

ကတ္သီးကတ္သပ္ ေတြးၾကည့္မယ္ဆုိရင္ “အူမ,ေတာင့္မွ သီလေစာင့္”ဆုိတဲ့ ဒီစကားအရ အူမ,ေတာင့္ဖုိ႔က အဓိကျဖစ္ေနၿပီး သီလေစာင့္ဖုိ႔က ေနာက္ျဖစ္ေနပါတယ္။ အူမ,ေတာင့္ေအာင္ႀကိဳးစားဖုိ႔ အရင္လုိအပ္ၿပီး အူမ,ေကာင္းေကာင္းေတာင့္မွ သီလေစာင့္မယ္ ဆုိတဲ့သေဘာ သက္ေရာက္ေနျပန္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ အဲဒီလုိ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔သာ သီလကုိေနာက္မွေစာင့္ၿပီး အူမ,အရင္ေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကမယ္ဆုိရင္ေတာ့ သီလေစာင့္ခ်ိန္ေရာက္မွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ သမုဒၵရာ ၀မ္းတစ္ထြာ ဆုိတဲ့ စကားအတုိင္း ၀မ္းဟာတစ္ထြာေလာက္ ရွိေပမယ့္ သမုဒၵရာေလာက္အထိ က်ယ္ေနလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သမုဒၵရာဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲထည့္ထည့္ မျပည့္ႏုိင္သလုိ ၀မ္းဟာလည္း ဘယ္ေလာက္ပဲ ျဖည့္ျဖည့္ မျပည့္ႏုိင္ပါဘူး။ သံသရာအဆက္ဆက္ အူမ,ေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကေပမယ့္ အခုအခ်ိန္ထိ မျပည့္ႏုိင္ၾကပါဘူး။ နိဗၺာန္မရေသးသမွ်ေတာ့ ျပည့္ႏုိင္မယ္ မထင္ပါဘူး။ ဒီလုိ ဘယ္္ေလာက္ပဲ အူမ,ေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနေပမယ့္ မေတာင့္ႏုိင္တဲ့ အူကုိ ေတာင့္ေအာင္ႀကိဳးစားၿပီးမွ သီလေစာင့္ၾကမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ သီလေစာင့္ျဖစ္ဖုိ႔ မလြယ္ေတာ့ပါဘူး။ အူမ,ေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း အူမ,လည္းမေတာင့္ သီလလည္းမေစာင့္ႏုိင္တဲ့ အျဖစ္နဲ႔ပဲ ဘ၀ကုိ အဆုံးသတ္သြားဖုိ႔ မ်ားပါတယ္။

ဒီလုိ ဘယ္ေလာက္ပဲ ႀကိဳးစားႀကိဳးစား အူမ,ေတာင့္တယ္ဆုိတာ မျဖစ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္းေတြကေတာ့ အူမ,ေတာင့္ဖုိ႔ထက္ သီလေစာင့္ဖုိ႔ကုိ အဓိက အားထုတ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပုထုဇင္ေတြက အူမ,ေတာင့္ေရး ဦးစားေပး ျဖစ္ေနတတ္ၾကေပမယ့္ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားကေတာ့ သီလေစာင့္ေရး ဦးစားေပးတတ္ၾကပါတယ္။ ပုထုဇင္ေတြက အူမ,ေတာင့္ဖုိ႔၊ စား၀တ္ေနရင္း အဆင္ေျပဖုုိ႔ဆုိရင္ သီလဖ်က္ဖုိ႔ ၀န္မေလးတတ္ေပမယ့္ သူေတာ္ေကာင္းေတြကေတာ့ သီလေစာင့္ဖုိ႔ဆုိရင္ အသက္ကုိ ေပးဆပ္ဖုိ႔အထိေတာင္ သတၱိရွိတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သီလဦးစားေပးတတ္တဲ့ သူေတာ္ေကာင္းေတြရဲ႕ ဘ၀ဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေနၿပီး အူမ,ေတာင့္ေရး ဦးစားေပးတတ္တဲ့ ပုထုဇင္ေတြရဲ႕ ဘ၀ဟာ မၿငိမ္းခ်မ္းဘဲ ဒီတစ္ထြာေလာက္ရွိတဲ့ ၀မ္းကုိျပည့္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း ပူေလာင္မႈေတြနဲ႔သာ ၀မ္းမွာဟာေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေသခ်ာေတြးၾကည့္ရင္ သီလဦးစားေပးတတ္တဲ့ သူေတာ္ေကာင္းေတြဟာ အူမ,ကုိလည္း အလုိလုိ ေတာင့္ၿပီးသား ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အူမ,ေတာင့္ေရး ႀကိဳးစားတဲ့ သူေတြကေတာ့ အူမ,မေတာင့္ႏုိင္တဲ့အျပင္ သီလလည္း မေစာင့္ႏုိင္တဲ့အတြက္ ဘ၀ဆက္တုိင္း ၀မ္းေဟာက္ပက္နဲ႔သာ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အူမ,ေတာင့္ဖုိ႔ထက္ သီလေစာင့္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

အမွန္ေတာ့ သတၱ၀ါေတြရဲ႕ ဘ၀ကုိ ေသခ်ာျပန္ေတြးၾကည့္ရင္ အူမ,မေတာင့္လုိ႔၊ အူမ,ေတာင့္စရာမရွိလုိ႔ ႀကိဳးစား႐ုန္းကန္ေနရတဲ့ သူေတြဟာ ကမၼနိယာမ သေဘာတရား ႐ႈေထာင့္အရ အတိတ္က သီလမေစာင့္ခဲ့ၾကလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အတိတ္က သီလမေစာင့္ခဲ့ပဲ မဟုတ္တာေတြ လုပ္ခဲ့ၾကေလေတာ့ ဒီဘ၀မွာ ဒုကၡေတြတုိးၿပီး အူမ,ေတာင့္ေရး အခက္အခဲေတြ ျဖစ္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလမေစာင့္လုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အက်ိဳးရလာဘ္ေၾကာင့္ ဒီဘ၀မွာ ဒုကၡေတြနဲ႔ႀကဳံၿပီး စား၀တ္ေနေရး အခက္အခဲေတြနဲ႔ ႀကဳံေတြ႕ေနရတဲ့ အေပၚမွာ တစ္ခါထပ္ၿပီး သီလမေစာင့္ဘဲ အူမ,ေတာင့္ေရး ဦးစားေပးၾကမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ဒီဘ၀မွာလည္း အူမ,ေတာင့္မွာ မဟုတ္သလုိ သီလမေစာင့္ႏုိင္တဲ့ အတြက္လည္း ေနာင္ဘ၀မွာ သုဂတိဘ၀နဲ႔ေ၀းကာ အူမ,ေတာင့္ဖုိ႔ဆုိတာ ပုိၿပီးမျဖစ္ႏုိင္ျပန္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ဘ၀တစ္နပ္စာ အူမ,ေတာင့္ေရး ဦးစားမေပးၾကဘဲ သံသရာအတြက္ေတြးကာ သီလေစာင့္ေရး ဦးစားေပးၾကဖုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

သတၱ၀ါေတြဟာ မေကာင္းတဲ့အက်င့္၊ မေကာင္းတဲ့ လုပ္ရပ္ေတြေၾကာင့္ မေကာင္းက်ိဳးေတြျဖစ္ကာ သံသရာအဆက္ဆက္ ဒုကၡေတြႀကဳံေတြ႕ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္ကုိ သတိမျပဳမိဘဲ ကုိယ္က်င့္တရား ေကာင္းေရးထက္ စား၀တ္ေနေရး အဆင္ေျပေရး အဓိကထားေနတဲ့အတြက္လည္း မေကာင္းတဲ့ အက်ိဳးဆက္ေတြက ပုိၿပီးတုိးတက္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားအစရွိတဲ့ အရိယာသူေတာ္ေကာင္းေတြက အဓိကက်တဲ့ အရာကုိ ေရြးခ်ယ္ၾကဖုိ႔ မိန္႔မွာေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ “ပစၥည္းဥစၥာနဲ႔ ေျခလက္အဂၤါေတြ ယွဥ္လာရင္ ပစၥည္းဥစၥာကုိ စြန္႔ၿပီး ေျခလက္အဂၤါကုိ ေရြးခ်ယ္ဖုိ႔၊ ေျခလက္အဂၤါေတြနဲ႔ အသက္ ရွင္လာရင္ ေျခလက္အဂၤါကုိ စြန္႔ၿပီး အသက္ကုိ ေရြးခ်ယ္ဖုိ႔၊ အသက္နဲ႔ သီလ ယွဥ္လာရင္ အသက္ကုိစြန္႔ၿပီး သီလကုိ ေရြးခ်ယ္ကာ သီလလုံေအာင္ ထိန္းဖုိ႔” သတိေပး ဆုံးမေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ခဏတာ အဆင္ေျပမႈကုိ မၾကည့္ဘဲ သံသရာနဲ႔ခ်ီတဲ့ အက်ိဳးဆက္ကုိ ၾကည့္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ၾကဖုိ႔ ဆုိျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကလည္း “သီလမလုံၿခဳံဘဲ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာေက်ာ္ အသက္ရွင္ၿပီး ေနရတာထက္ သီလလုံၿခဳံၿပီး တစ္ေန႔တစ္ရက္ တစ္မနက္မွ် အသက္ရွင္၍ ေနရတာက ပုိျမတ္ေၾကာင္း…” မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။ ဘုရားရွင္အလုိအရ အူမ,ေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း အူမ, ေတာင္လာတဲ့အတြက္ အသက္ေတြ ရာေထာင္မက ရွည္ေနေပမယ့္ သီလမလုံၿခဳံရင္ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ အသက္ရွင္ေနမႈဟာ အႏွစ္မရွိတဲ့ အသက္ရွင္ေနမႈပဲ ျဖစ္ၿပီး အူမ,မေတာင့္လုိ႔ အသက္မရွည္ေပမယ့္ သီလလုံၿခဳံၿပီး ေနသြားရမယ္ဆုိရင္ အဲဒီေနရတဲ့ အခိုက္ဟာ အႏွစ္ရွိတဲ့အခုိက္၊ တန္ဘုိးရွိတဲ့အခုိက္လုိ႔ နားလည္သေဘာ ေပါက္ႏုိင္ပါတယ္။ အက်င့္သီလလုံၿခဳံေရးဟာ အဓိကျဖစ္ၿပီး စား၀တ္ေနေရးဟာ တဒဂၤအခုိက္အတန္႔မွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလနဲ႔ယွဥ္လာရင္ အသက္ပင္ စြန္႔လြတ္တဲ့အထိ ထိန္းသိမ္းသင့္ပါတယ္။ ေသခ်ာေတြးၾကည့္ရင္ သံသရာအဆက္ဆက္၊ ငတ္ခဲ့တာေတြ မ်ားခဲ့သလုိ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေသခဲ့ေပါင္းလည္း မ်ားခဲ့ပါၿပီ။ အူမ,မေတာင့္လုိ႔ ေသမယ္ဆုိရင္လည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ ေသခဲ့ဖူးၿပီးသား ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီတစ္ဘ၀ ထပ္ေသလည္း မထူးပါဘူးလုိ႔ေတာင္ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ သီလမလုံဘဲ သီလေသရင္ေတာ့ အူမ,မေတာင့္လုိ႔ ဒီဘ၀မွာ ေသရတာထက္ အဆေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ မေကာင္းတဲ့အက်ိဳးေတြနဲ႔ ပုိလုိ႔ေတာင္ အူမ,မေတာင့္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သီလကုိ ဦးစားေပးၾကဖုိ႔ ဆုံးမေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက အူမ,ေတာင့္မွ သီလေစာင့္ၾကတာထက္ သီလေစာင့္ရင္း အူမ,ေတာင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ ဆုိလုိရင္းျဖစ္ပါတယ္။ အူမ,မေတာင့္လုိ႔ ေသခဲ့ရင္ တစ္ဘ၀ထက္ ပုိၿပီး ေသစရာအေၾကာင္း မရွိေပမယ့္ သီလမေစာင့္ဘဲ ေသခဲ့ရင္ေတာ့ သံသရာနဲ႔ခ်ီၿပီး မေကာင္းတဲ့ဘ၀မွာ ခံေနရမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ စား၀တ္ေနေရး အဆင္ေျပေရးထက္ ကုိယ္က်င့္သီလ မပ်က္စီးေရး အေလးေပးသင့္တယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ပုထုဇင္ေတြမွာ အူမ,ေတာင့္တယ္ဆုိတာ မရွိႏုိင္တဲ့အတြက္ အူမ,ေတာင့္မွ သီလေစာင့္မယ္ဆုိရင္ သီလေစာင့္ဖုိ႔ အခ်ိန္ဆုိတာလည္း ရွိမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အူမ,ေတာင့္သည္ျဖစ္ေစ မေတာင့္သည္ျဖစ္ေစ လက္ရွိ ရွိေနတဲ့ အခ်ိန္အခုိက္အတန္႔ဟာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္တဲ့အတြက္ အေကာင္းဆုံး၊ အေသခ်ာဆုံး အခ်ိန္မွာပဲ သီလေစာင့္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။

တစ္ခ်ိဳ႕က သီလမေစာင့္ႏုိင္တာဟာ ေခတ္ကာလေၾကာင့္လုိ႔ ပုံခ်တတ္ၾကပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ ေခတ္ကာလ အေျခအေနအရ အူမ,ေတာင့္မွ က်န္တဲ့အရာေတြ အစစအရာရာ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္လည္း အူမ,ေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း သီလေစာင့္ႏုိင္ေအာင္ အားထုတ္သင့္ပါတယ္။ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကတဲ့အခါ ကုိယ္က်င့္တရား ပ်က္ျပားေစမယ့္ အလုပ္ေတြကုိ မလုပ္ဘဲ သီလကုိ မထိခုိက္ေစတဲ့ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းမ်ားနဲ႔ အူမ,ေတာင့္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္သင့္ပါတယ္။ စီပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္တဲ့အခါမွာလည္း မတရားလုိခ်င္တဲ့ ၀ိသမေလာဘေတြ မျဖစ္ေစဘဲ သီလကုိမထိခုိက္ေစတဲ့ စီးပြားေရးေတြနဲ႔ အူမ,ေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။ ခ်မ္းသာရင္ၿပီးေရာဆုိတဲ့ အေတြးနဲ႔ သီလေတြ ဘာေတြဂ႐ုမစုိက္ဘဲ လုပ္မိတတ္ရင္ေတာ့ အဲဒီခ်မ္းသာမႈဟာ မတရားတဲ့ ခ်မ္းသာမႈျဖစ္ၿပီး ကုိယ္ကုိယ္တုိင္လည္း ေနာင္တခ်ိန္မွာ ေနာင္တတရားေတြနဲ႔ စိတ္မွာဒုကၡ ျဖစ္ေစတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သီလပ်က္ေစႏုိင္တဲ့ ခ်မ္းသာမႈကုိ ေရွာင္ရွားၾကဖုိ႔ ဆုိၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီေနရာမွာ ေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ အထူးေျပာလုိတာက ေလာကႀကီးမွာ စား၀တ္ေနေရး၊ အူမ,ေတာင့္ေရးဟာ အေရးႀကီးေပမယ့္ သီလအပ်က္ခံရတဲ့ အထိ အေရးမႀကီးၾကဖုိ႔လုိေၾကာင္း၊ အူမေတာင့္ေရးထက္ သီလေစာင့္ေရးက ပုိအေရးႀကီးေၾကာင္း၊ အူမေတာင့္ေရးဟာ ဘ၀အဆက္ဆက္ ျပည့္တယ္ဆုိတာ ဘယ္ေတာ့မွ မရွိတဲ့အတြက္ အူမေတာင့္ၿပီးမွ သီလေစာင့္မယ္ဆုိရင္ သီလေစာင့္တဲ့အခ်ိန္ မေရာက္ႏုိင္ေတာ့ေၾကာင္း၊ အူမေတာင့္ေရး ဦးစားေပးထားတဲ့အတြက္ သီလဘက္မွာ မေစာင့္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ မေကာင္းတဲ့နည္းေတြနဲ႔ အူမေတာင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားႏုိင္ေၾကာင္း၊ သီလအပ်က္ခံၿပီး ႀကိဳးစားထားတဲ့ အူမေတာင့္မႈဆုိရင္လည္း ဘယ္လုိမွ စိတ္ခ်မ္းသာမွာ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ အေကာင္းဆုံးက သီလေစာင့္ရင္း အူမေတာင့္ေစတဲ့ နည္းကသာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ေၾကာင္း စသျဖင့္ တုိက္တြန္းလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိန္မေႏွာင္းခင္ အူမ,ေတာင့္တဲ့အထိ ေစာင့္မေနၾကဘဲ သီလလည္းေစာင့္ အူမ,လည္းေတာင့္ေအာင္သာ ႀကိဳးစားၾကပါစုိ႔လုိ႔ ေစတနာစကားနဲ႔ အသိပါးလုိက္ရပါတယ္။ အားလုံး သီလေစာင့္ရင္း အူမ,ေတာင့္ႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

Blind date and Chatting …

ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ေခတ္ကာလ အေျခအေနအရ လူတစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေတြ႕ဆုံ ဆက္ဆံမႈမ်ားဟာလည္း ေျပာင္းလဲလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္ လူအခ်င္းခ်င္း ေတြ႕ဆုံခ်ိန္းခ်က္တာေတြမွာ တစ္ေယာက္ေယာက္္ကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေတြ႕ဆုံမႈမ်ား ရွိသလုိ တစ္ခုခုုကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေတြ႕ဆုံခ်ိန္းခ်က္တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အဂၤလိပ္စကားမွာ လာတဲ့ Blind date ဆုိတဲ့ စကားနဲ႔ Chatting ဆုိတဲ့ စကားႏွစ္ခုဟာ ဒီလုိ လူအခ်င္းခ်င္း ေတြ႕ဆုံဆက္ဆံမႈရဲ႕ မတူညီတဲ့ သေဘာကုိ ခဲြျခားျပပါတယ္။ Blind date ဆုိတာ သိကၽြမ္းျခင္း မရွိတဲ့ အမ်ိဳးသား အမ်ိဳးသမီး အခ်င္းခ်င္း တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကူညီမိတ္ဆက္ေပးမႈေၾကာင့္ ေတြ႕ဆုံတဲ့ ခ်ိန္းခ်က္ ေတြ႕ဆုံမႈမ်ိဳး ျဖစ္ၿပီး Chatting ဆုိတာကေတာ့ ဒီေန႔ေခတ္ ေခတ္စားေနတဲ့ အင္တာနက္ကုိ အသုံးျပဳၿပီး အြန္လုိင္းေပၚမွာ ေတြ႕ဆုံၾကတဲ့ အြန္လုိင္းခ်ိန္းခ်က္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ Bind date နဲ႔ Chatting တုိ႔ရဲ႕ ေတြ႕ဆုံမႈမ်ား မတူညီသလုိ ေတြ႕ဆုံၿပီးေနာက္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ရလာဘ္မ်ားလည္း မတူညီၾကျပန္ပါဘူး။

အလြယ္ေျပာရရင္ ဘလုိင္းဒိတ္ဟာ မသိတဲ့သူ အခ်င္းခ်င္း လူကုိယ္တုိင္ ေတြ႕ဆုံၿပီး တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ လက္ေတြ႕အနီးကပ္ ခ်ိန္းခ်က္ဆက္ဆံၾကတဲ့ သေဘာျဖစ္ၿပီး ခ်က္တင္းကေတာ့ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ မျမင္ဖူးမေတြ႕ဘူးပဲ စာနဲ႔အသံနဲ႔ေလာက္ပဲ ေတြ႕ဆုံဆက္ဆံၾကတဲ့ သေဘာျဖစ္ပါတယ္။ ကမၻာတစ္၀န္း ေခတ္စားေနတဲ့ ဒီလုိေတြ႕ဆုံမႈမ်ိဳးမွာ ဥေရာပႏုိင္ငံသား အမ်ားစုကေတာ့ ဘလုိင္းဒိတ္နဲ႔ ေတြ႕ဆုံမႈကုိ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကၿပီး အာရွတုိက္သား အမ်ားစုကေတာ့ အင္တာနက္ ခ်က္တင္းကုိ အသုံးျပဳၿပီး ေတြ႕ဆုံၾကတာကုိ ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ အေနာက္ႏုိင္ငံသားေတြလည္း အင္တာနက္ ခ်က္တင္းမလုပ္ဘူးလားဆုိေတာ့ လုပ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အာရွႏုိင္ငံသားမ်ားေလာက္ မမ်ားဘူးလုိ႔ ဆုိၾကပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီလုိေတြ႕ဆုံမႈမ်ားဟာ ေကာင္းက်ိဳးရွိသလုိ ဆုိးက်ိဳးလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အင္တာနက္ ခ်က္တင္းနဲ႔ ေတြ႕ဆုံမႈမ်ားကေတာ့ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆုိက်ိဳးက ပုိမ်ားတာကုိ ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ႐ုိးသားမႈနဲ႔ဆက္ဆံတာထက္ အလိမ္အေကာက္မ်ားနဲ႔ ဆက္ဆံတာက ပုိးမ်ားတာကုိ ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။

“လူ႔အေၾကာင္း ေပါင္းၾကည့္မွသိ” ဆုိသလုိ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေသးစိပ္ ကာ႐ုိက္တာ၊ စိတ္ေနသေဘာထားဟာလည္း အနီးကပ္ေတြ႕ဆုံ ေနထုိင္ၿပီး ၾကာၾကာေပါင္းၾကည့္မွ သိရတတ္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ ဟန္ေဆာင္မႈမ်ားတဲ့ ေလာကႀကီးမွာ လူကုိယ္တုိင္ အနီးကပ္ ေတြ႕ဆုံမႈ မရွိဘဲ ခဏတစ္ျဖဳတ္ ေတြ႕ဆုံမႈေလာက္နဲ႔ကေတာ့ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေျခအေနကုိ တိတိက်က် သိရဖုိ႔ မလြယ္လွပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ အြန္လုိင္းခ်က္တင္းမွာ ေတြ႕ဆုံမႈေလာက္နဲ႔ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ သေဘာထားအမွန္ကုိ သိႏုိင္ဖုိ႔ဆုိတာ ေတာ္ေတာ္ခဲရင္းလွပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အင္တာနက္ ခ်က္တင္းနဲ႔ ေတြ႕ဆုံၾကတဲ့ သူေတြၾကားမွာ ျပႆနာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚေပါက္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘလုိင္းဒိတ္နဲ႔ ေတြ႕ဆုံမႈဟာ အေနာက္တုိင္းမွာ ေပၚျပဴလာျဖစ္ေနတယ္ ဆုိတာကလည္း ဒီေတြ႕ဆုံမႈရဲ႕ အားသာခ်က္မ်ားက ရွိေနလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္ဆုံး လူတစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး လက္ေတြ႕ ေတြ႕ဆုံခြင့္ရတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ေတြ႕ေတြ႕ဆုံ စကားေျပာ ဆက္ဆံၾကည့္ကာ အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္မ်ားကုိ အနီးကပ္ အကဲခတ္ခြင့္ရတဲ့အတြက္ သူ႔ကာ႐ုိက္တာနဲ႔ ကုိယ့္ကာ႐ုိက္တာ တူမတူကုိ ေလ့လာခြင့္ရသလုိ သူကဒီလုိ သေဘာရွိတတ္တယ္၊ ကုိယ္ကဒီလုိ သေဘာရွိတယ္ ဆုိတာကုိလည္း သိခြင့္ရၾကပါတယ္။ အားနည္းခ်က္ကုိ ျပင္လုိ႔ရသလုိ အားသာခ်က္ကုိ ဆဲြကုိင္ထားလုိ႔လည္း ရပါတယ္။ မႀကိဳက္ရင္ ေရွာင္လုိ႔ရသလုိ ႀကိဳင္ရင္လည္း ဆုိင္လုိ႔ရတဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘာမွမသိရဘဲ စာေလးအသံေလးနဲ႔ ေတြ႕ဆုံၾကတဲ့ အင္တာနက္ ခ်က္တင္းထက္စာရင္ လက္ေတြ႕ေတြ႕ဆုံၿပီး အနီးကပ္ေလ့လာ အကဲခက္ ဆက္ဆံၾကည့္တဲ့ ဘလုိင္းဒိတ္ ေတြ႕ဆုံမႈက ပုိၿပီး အားသာခ်က္ ရွိတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားကေတာ့ အင္တာနက္ခ်က္တင္းနဲ႔ပဲ ေတြ႕ဆုံဆက္ဆံ ေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ အလုပ္မအားတာရယ္၊ အခ်ိန္မေပးႏုိင္တာရယ္၊ တစ္ျခားဘာညာ ကိစၥေတြရယ္ေၾကာင့္ အလြယ္တကူ ကုိယ့္ေနရာေလးကေနၿပီး အေဖာ္ရွာလုိ႔ရေနတဲ့ ဒီအင္တာနက္ ခ်က္တင္းကုိပဲ အသုံးျပဳေနၾကတာ ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ခ်က္တင္းနဲ႔ ေတြ႕ဆုံမႈမ်ားဟာ အလြယ္တကူ ရွိလွတယ္ဆုိေပမယ့္ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆုိးက်ိဳးက ပုိမ်ားတာကုိ လက္ေတြ႕ခ်က္ေနၾကတဲ့ ခ်က္တင္းဂ်ပုိးေတြက ပုိသိၾကမွာပါ။ သူသူကုိယ္ကုိယ္ လူမျမင္ရ၊ အနီးကပ္ မရွိၾကေတာ့ ေျပာခ်င္သလုိေျပာ၊ လိမ္ခ်င္သလုိလိမ္၊ ကုိယ့္သေဘာနဲ႔ကုိယ္ ဖြင့္ဆုိခ်င္သလုိ ဖြင့္ဆုိလုိ႔ရေနတဲ့အတြက္ မိန္းမရွိတဲ့သူကလည္း လူပ်ိဳလုပ္တတ္ၾကသလုိ၊ ေယာက္်ားရွိတဲ့သူကလည္း အပ်ိဳလုပ္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ တစ္ဘက္နဲ႔တစ္ဘက္ လိွမ့္လုံးညာလုံးေလးေတြနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးခံရေအာင္ လုပ္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ေလာကမွာ မုသာ၀ါဒ အသုံးဆုံးလူေတြကုိ ေျပာပါဆုိရင္ အင္တာနက္ ခ်က္တင္းလုပ္ေနတဲ့ သူေတြလုိ႔ ေျပာရေလာက္ေအာင္ မုသာ၀ါဒကုိ ထည္လဲသုံးေနတတ္ၾကပါတယ္။ ပုိဆုိးတာက ခ်က္တင္းလုပ္ရင္း လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ယုံၾကည္မႈကုိ အသုံးခ် လိမ္လည္တာေတြက ပုိဆုိးပါတယ္။

တစ္ခ်ိဳ႕မိန္းကေလးေတြဆုိ ခ်က္တင္းကေန အေဖာ္ရွာရင္း အခ်ဥ္ေတြ႕တဲ့အခါ အေ၀းကေနၿပီး သနားေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာဆုိကာ ဟုိဟာေတာင္းရတာနဲ႔ ဒါေတာင္းရတာနဲ႔၊ ဘယ္သူကဘာျဖစ္လုိ႔ ဘာေလးပုိ႔ေပးပါဦး ညာေလးပုိ႔ေပးပါဦး လုပ္ရတာနဲ႔ ခ်က္တင္းေစ်းကြက္ ေတြ႕ေနသလုိေတာင္ ျဖစ္ေနတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါကုိ အေ၀းေရာက္ ဘသားေခ်ာေတြက အဟုတ္ထင္ကာ သနားစိတ္ေတြ၀င္ၿပီး ဟိုဟာေလးပုိ႔ေပး၊ ဒါေလးပုိ႔ေပး လုပ္တတ္ၾကပါတယ္တဲ့။ သူရွာတာ သူ႔ပုိ႔တာ ဘာမွ ျပႆနာ မရွိေပမယ့္ အဓိကပုိ႔ရမယ့္ အိမ္က်ေတာ့ အလုပ္အဆင္မေျပလုိ႔ ဘာလုိ႔ညာလုိ႔ စတဲ့အေၾကာင္းျပေတြနဲ႔ မပုိ႔ဘဲ ေနၾကၿပီး အင္တာနက္ခ်က္တင္းမွာ ေတြ႕ရတဲ့ မယ္ေတာ္ေလးေတြက်ေတာ့ ကုိယ့္မရွိရင္ေတာင္ သူမ်ားဆီက ေခ်းငွါးၿပီး ပုိ႔ေပးေနတာကေတာ့ လုိတာထက္ ပုိသလုိ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။

မိန္းကေလးေတြပဲလားဆုိေတာ့ ေယာက္်ားေလးေတြလည္း သိပ္မထူးလွပါဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕ အိမ္ေထာင္ရွိ၊ ရည္စားရွိရဲ႕သားနဲ႔ အိမ္ေထာင္မရွိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳး၊ ရည္စားမရွိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ လိမ္လည္ၿပီး မိန္းကေလးေတြရဲ႕ အားနည္းခ်က္ကုိ ရေအာင္ယူတတ္တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အ႐ုိးခံျဖစ္တဲ့ မိန္းကေလးေတြရဲ႕စိတ္ကုိ လွိမ့္လုံးေလးေတြ၊ မက္လုံးေလးေတြနဲ႔ သိမ္းသြင္းၿပီး လုိသလုိ ဆဲြယူတတ္တာေတြ ရွိတတ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကထြက္ၿပီး ႏုိင္ငံျခား ေရာက္ေနတဲ့အခါ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ လူပ်ိဳလုပ္ၿပီး အသစ္ရွာတတ္တာလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ ခ်က္တင္း၀င္ၿပီဆုိကတည္းက အိမ္ေထာင္ရွိ၊ ကေလးရွိတဲ့ သူေတြလည္း တစ္ခါမွ အေတြ႕အႀကဳံမရွိ၊ ရည္စားေတာင္ မထားဘူးတဲ့ သူေတြ ျဖစ္ကုန္ပါေတာ့တယ္။ လိမ္တာညာတာေတြ လုပ္ပါမ်ားလာေတာ့ လိမ္ရညာရမွာကုိ ထမင္းစား ေရေသာက္သလုိ အလြယ္လုပ္ကုန္ပါေတာ့တယ္။ မေကာင္းတဲ့အလုပ္ကုိ လုပ္ေနရင္း ကုိယ္လုပ္ေနတာကုိ သတိမျပဳမိေတာ့ဘဲ ပုံမွန္လုပ္ေနက် အလုပ္တစ္ခုလုိ အကုသုိလ္အလုပ္မွာ ယဥ္ပါးကုန္ပါေတာ့တယ္။ မိန္းကေလးေတြလုိပဲ ေယာက်္ားေလးေတြလည္း ခ်က္တင္း၀င္တာနဲ႔ လိမ္ကုန္ၾကေတာ့တာပါပဲ။

ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေယာက္်ားေလးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ မိန္းကေလးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အင္တာနက္ ခ်က္တင္း၀င္ၾကရင္ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆုိးက်ိဳးျဖစ္တာက ပုိမ်ားေလ့ရွိပါတယ္။ အမွန္ေတြထက္ မမွန္ေတြက ပုိမ်ားေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခ်က္တင္းေတြ႕ဆုံမႈဟာ ေကာင္းတာထက္ မေကာင္းတာက ပုိမ်ားတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

လက္ေတြ႕ပုိင္းမွာ ၾကည့္ရင္လည္း ခ်က္တင္းေတြ႕ဆုံမႈနဲ႔ သမီးရည္စားျဖစ္သြားၾကၿပီး အျပင္မွာ တကယ္ေတြ႕ျဖစ္ၾကတဲ့အခါ မတူညီတဲ့ ကာ႐ုိက္တာေတြေၾကာင့္ အဆင္မေျပျဖစ္ၿပီး လမ္းခဲြသြားၾကတဲ့ သူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အြန္လုိင္းေပၚမွာ အဆင္ေျပေနေပမယ့္ အျပင္ပုိင္းမွာေတာ့ အဆင္မေျပ ျဖစ္ၾကတာေတြလည္း ရွိတတ္ၾကပါတယ္။ ရွိလည္းရွိေနၾကမွာပါ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ ဟန္ေဆာင္မႈမ်ား၊ လိမ္ညာမႈမ်ားနဲ႔ တစ္ေယာက္အေၾကာင္းတစ္ေယာက္ မျမင္မသိရဘဲ ေတြ႕ခဲ့ၾကတာဆုိေတာ့ အနီးကပ္ေလ့လာ ေတြ႕ရွိၾကတဲ့အခါမွာ အမွန္ေပၚကုန္ၾကတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆုိ အြန္းလုိင္းမွာေတြ႕ၿပီး ဘ၀ခရီးေဖာ္အထိ လက္တဲြဖုိ႔ စီစဥ္ၿပီးကာမွ အနီးကပ္ေတြ႕ဆုံတဲ့အခါမွာ အဆင္မေျပလုိ႔ လက္တဲြျဖဳတ္လုိက္ၾကတဲ့ အျဖစ္ေတြ႕လည္း ရွိပါတယ္။

တစ္ေလာကပဲ forward အီးေမးလ္ကတစ္ဆင့္ ၀င္လာတဲ့ စာတစ္ေစာင္မွာ ေယာက္်ားေလးတစ္ေယာက္နဲ႔ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ အြန္းလုိင္ခ်က္တင္းကေန ေတြ႕ျဖစ္ၾကရာက သူရွိတဲ့ႏုိင္ငံကုိယ္သြား၊ ကုိယ္ရွိတဲ့ႏုိင္ငံ သူလာကာ အတူသြားလာ ေနထုိင္ၿပီး အိမ္ေထာင္ဖက္အျဖစ္ သေဘာတူၿပီးမွ ပ်က္ျပယ္သြားတဲ့အတြက္ မေက်မနပ္ျဖစ္ကာ ႐ုံးတုိင္ဂတ္တုိင္တဲ့အထိ ျပႆနာ ႀကီးႀကီးတက္ခဲ့ၾကတဲ့ အေၾကာင္း ဖတ္လုိက္ရပါေသးတယ္။ အသိတစ္ေယာက္လည္း အဲဒီလုိ အြန္းလုိင္းမွာေတြ႕ၾကရင္း သမီးရည္စားျဖစ္ၾကရာက အိမ္ေထာင္ျပဳဖုိ႔အထိ ရည္ရြယ္ခဲ့ၾကေပမယ့္ လက္ေတြ႕အနီးကပ္ ေတြ႕ၾကတဲ့အခါ မတူညီတဲ့ အက်င့္စ႐ုိက္ေတြေၾကာင့္ လမ္းခဲြခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္နဲ႔ ႀကံဳခဲ့ရပါေသးတယ္။ ဒီလုိ အျဖစ္အပ်က္ေတြ ေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ခ်က္ရင္းေတြ႕ၾကတဲ့ ေတြ႕ဆုံမႈဟာ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆုိးက်ိဳးက ပုိမ်ားတယ္ဆုိတာ အေသအခ်ာပါပဲ။

အမွန္ေတာ့ ဘာပဲလုပ္လုပ္ အစြန္းမေရာက္ေအာင္ လုပ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေခတ္ကာလ အေနအထားအရ ဘလုိင္းဒိတ္တုိ႔၊ ခ်က္တင္းတုိ႔ဆုိတာ လုပ္ဖုိ႔လုိအပ္ပါတယ္။ လုပ္တဲ့အခါမွာ သူ႔ဘက္ကုိယ့္ဘက္ အက်ိဳးမယုတ္ေအာင္ ေျပာဆုိဆက္ဆံၾကဖုိ႔ပဲ လုိပါတယ္။ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း အေဆြခင္ပြန္းေကာင္း အေနနဲ႔ေရာ အားေပးေဖာ္ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ပါ အခ်င္းခ်င္း ခ်က္တင္းကေန အကူအညီေပးလုိ႔ ရသလုိ ပြင့္လင္း႐ုိးသားမႈနဲ႔ ႐ုိင္းပင္းႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားလုိ႔လည္း ရပါတယ္။ ျဖစ္သင့္တာက သူ႔ဘက္ကုိယ့္ဘက္ ထည့္တြက္ၾကရင္း ကုိယ္ခ်င္းစာတရားနဲ႔ ကုိယ္မလုပ္ႏုိင္တဲ့ အရာေတြမွာ လိမ္ညာမႈကုိ အသုံးျပဳၿပီး စကားလုံးေတြနဲ႔ ခ်ည္ေႏွာင္မထားဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ လိမ္ညာမႈေတြနဲ႔ တစ္ဘက္သား ကုိယ့္ဘက္ပါလာေအာင္ မက္လုံးေတြေပးၿပီး မစည္း႐ုံးမိဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဘလုိင္းဒိတ္နဲ႔ ေတြ႕ဆုံတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ခ်က္တင္းနဲ႔ ေတြ႕ၾကတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အလိမ္အေကာက္ေတြနဲ႔ ဟန္ေဆာင္မႈမျပဳၾကဘဲ ႐ုိးသာမႈနဲ႔ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး အားျပဳၾကဖို႔ ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။ အဲဒီလုိသာ ဆက္ဆံၾကမယ္ဆုိရင္ ဘလုိင္းဒိတ္လည္းေကာင္းၿပီး ခ်က္တင္းလည္း ေကာင္းေနၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ တုိက္တြန္းခ်င္တာက ရြာႀကီးတစ္ရြာလုိ ျဖစ္ေနတဲ့ ကမၻာႀကီးမွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ ရြာသားအခ်င္းခ်င္း ၿငိမ္းခ်မ္းစြာနဲ႔ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ႐ုိင္းပင္းကူညီရင္း အက်ိဳးရွိတဲ့ ေတြ႕ဆုံမႈမ်ားနဲ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းႏုိင္ၾကဖုိ႔အတြက္ လူသားမ်ားအေနနဲ႔ ဘလုိင္းဒိတ္နဲ႔ ေတြ႕ဆုံတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အြန္းလုိင္းခ်က္တင္းနဲ႔ ေတြ႕ဆုံတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လူအခ်င္းခ်င္း ကုိယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ႔ ဟန္ေဆာင္မႈမပါ ႐ုိးရွင္းစြာ ေတြ႕ဆုံဆက္ဆံႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္းကသာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါေၾကာင္း…

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား