အရွင္ရာဟုလာႏွင့္ ဆပဥၥက…

ရာဟုလာဆုိတဲ့ အမည္ကုိ ဗုဒၶဘာသာအမ်ား ရင္းႏွီးၿပီး ျဖစ္ၾကမွာပါ။ သားေတာ္ရာဟုလာလုိ႔လည္း သိေနၾကပါတယ္။ ရာဟုလာ (၇)ႏွစ္သားအရြယ္မွာ မယ္ေတာ္ရဲ႕ ခုိင္းေစမႈနဲ႔ အဖဘုရားထံမွာ ေလာကီအေမြ လာေတာင္းတာကုိ ရွင္ေတာ္ဗုဒၶက ေလာကီအေမြ မေပးဘဲ ေလာကုတၱရာအေမြ ေပးခဲ့ပါတယ္။ အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ကုိ ဥပဇၥ်ာယ္ျပဳကာ ရွင္သာမေဏ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ သာသနာ့ေဘာင္မွာ ေရာက္ေနတဲ့ သားေတာ္ရာဟုလာကုိ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ႀကဳံရင္ႀကဳံသလုိ ဆုံးမၾသ၀ါဒ ေပးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ပိဋကတ္ေတာ္မွာ ရာဟုလာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဟာၾကားခ်က္မ်ား၊ ဆုံးမၾသ၀ါဒမ်ား အမ်ားအျပား ရွိေနၿပီး ဒီအထဲက အထင္ရွားဆုံးကေတာ့ ရာဟုေလာ၀ါဒသုတ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အသက္ျပည့္လုိ႔ ရဟန္းငယ္ဘ၀ကုိ ရရွိလာတဲ့အခါမွာလည္း ျမတ္ဗုဒၶက အရွင္ရာဟုလာကုိ ဆုံးမၾသ၀ါဒေပးကာ သင္ၾကားေဟာေျပာ ေပးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ထုိေဟာေျပာမႈေတြထဲမွာ စူဠရာဟုေလာ၀ါဒသုတ္ကေတာ့ အရွင္ရာဟုလာကုိ အာသာေ၀ါကုန္ခမ္း ရဟႏၲာအျဖစ္ကုိ ေရာက္ေစခဲ့တဲ့ သုတ္ေတာ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသုတ္ေတာ္မွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က အရွင္ရာဟုလာကုိ ဆပဥၥကနည္းျဖင့္ ႏွလုံးသြင္းႏုိင္ေအာင္ သြန္သင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ စူဠရာဟုေလာ၀ါဒသုတ္မွာ ျမတ္ဗုဒၶက အရွင္ရာဟုလာကုိ အေမးအေျဖသေဘာနဲ႔ တရားအႏွစ္ကုိ ထုတ္ျပေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ျမတ္ဗုဒၶ = ခ်စ္သား ရဟုလာ… စကၡဳပသာဒလုိ႔ေခၚတဲ့ မ်က္စိအၾကည္႐ုပ္ဟာ ျမဲသေလာ…၊ မၿမဲသေလာ…
ရာဟုလာ = မၿမဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲတဲ့ မ်က္စိအၾကည္႐ုပ္ဟာ ဆင္းရဲသေလာ…၊ ခ်မ္းသာသေလာ…
ရာဟုလာ = ဆင္းရဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲဆင္းရဲ ေဖာက္လဲြေဖာက္ျပန္ ျဖစ္တတ္တဲ့ မ်က္စိအၾကည္႐ုပ္ကုိ ငါ့ဥစၥာဟု တဏွာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါဟု မာနျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါ့အတၱလိပ္ျပာဟု ဒိ႒ိျဖင့္လည္းေကာင္း အလဲြလဲြ အေခ်ာ္ေခ်ာ္ ႐ႈေမွ်ာ္သင့္သေလာ…၊ မသင့္သေလာ…
ရာဟုလာ = မသင့္ပါ ျမတ္စြာဘုရား..

ျမတ္ဗုဒၶ = ခ်စ္သား ရာဟုလာ… ႐ူပလုိ႔ေခၚတဲ့ ႐ုပ္အဆင္းဟာ ၿမဲကုန္သေလာ…၊ မၿမဲကုန္သေလာ…
ရာဟုလာ = မၿမဲကုန္ပါ ျမတ္စြာဘုရား..
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲတဲ့ အဆင္း႐ုပ္ဟာ ဆင္းရဲသေလာ…၊ ခ်မ္းသာသေလာ…
ရာဟုလာ = ဆင္းရဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲဆင္းရဲ ေဖာက္လဲြေဖာက္ျပန္ ျဖစ္တတ္တဲ့ အဆင္း႐ုပ္ကုိ ငါ့ဥစၥာဟု တဏွာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါဟု မာနျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါ့အတၱလိပ္ျပာဟု ဒိ႒ိျဖင့္လည္းေကာင္း အလဲြလဲြ အေခ်ာ္ေခ်ာ္ ႐ႈေမွ်ာ္သင့္သေလာ…၊ မသင့္သေလာ…
ရာဟုလာ =
မသင့္ပါ ျမတ္စြာဘုရား…

ျမတ္ဗုဒၶ = ခ်စ္သား ရာဟုလာ… စကၡဳ၀ိညာဏလုိ႔ ေခၚတဲ့ မ်က္စိမွာမွီေနတဲ့ ၀ိညာဏ္ အျမင္ဓာတ္သေဘာဟာ ၿမဲသေလာ…၊ မၿမဲသေလာ…
ရာဟုလာ = မၿမဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲတဲ့ မ်က္စိမွာမွီေနတဲ့ အျမင္ဓာတ္သေဘာဟာ ဆင္းရဲသေလာ…၊ ခ်မ္းသာသေလာ…
ရာဟုလာ = ဆင္းရဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲဆင္းရဲ ေဖာက္လဲြေဖာက္ျပန္ ျဖစ္တတ္တဲ့ မ်က္စိမွာမွီေနတဲ့ အျမင္ဓာတ္သေဘာကုိ ငါ့ဥစၥာဟု တဏွာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါဟု မာနျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါ့အတၱလိပ္ျပာဟု ဒိ႒ိျဖင့္လည္းေကာင္း အလဲြလဲြ အေခ်ာ္ေခ်ာ္ ႐ႈေမွ်ာ္သင့္သေလာ…၊ မသင့္သေလာ…
ရာဟုလာ = မသင့္ပါ ျမတ္စြာဘုရား…

ျမတ္ဗုဒၶ = ခ်စ္သား ရာဟုလာ…စကၡဳသမၹႆေခၚ မ်က္စိမွာမွီေနတဲ့ အေတြ႕ဟာ ၿမဲသေလာ…၊ မၿမဲသေလာ…
ၿမဲသေလာ…၊ မၿမဲသေလာ…
ရာဟုလာ = မၿမဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲတဲ့ မ်က္စိမွာမွီေနတဲ့ အေတြ႕ဟာ ဆင္းရဲသေလာ…၊ ခ်မ္းသာသေလာ…
ရာဟုလာ = ဆင္းရဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲဆင္းရဲ ေဖာက္လဲြေဖာက္ျပန္ ျဖစ္တတ္တဲ့ မ်က္စိမွာမွီေနတဲ့ အေတြ႕ကုိ ငါ့ဥစၥာဟု တဏွာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါဟု မာနျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါ့အတၱလိပ္ျပာဟု ဒိ႒ိျဖင့္လည္းေကာင္း အလဲြလဲြ အေခ်ာ္ေခ်ာ္ ႐ႈေမွ်ာ္သင့္သေလာ…၊ မသင့္သေလာ…
ရာဟုလာ = မသင့္ပါ ျမတ္စြာဘုရား…

ျမတ္ဗုဒၶ = ခ်စ္သား ရာဟုလာ… မ်က္စိအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာသမွ်ေသာ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာသေဘာ၊ မွတ္သားမႈ သညာသေဘာ၊ ျပဳျပင္စီရင္မႈ သခၤါရသေဘာ၊ အထူးသိမႈ ၀ိညာဏ္သေဘာ လုိ႔ေခၚတဲ့ နာမ္ခႏၶာေလးပါး တရားအစုဟာ ၿမဲသေလာ…၊ မၿမဲသေလာ…
ရာဟုလာ = မၿမဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲတဲ့ မ်က္စိအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ နာမ္ခႏၶာေလးပါး တရားအစုဟာ ဆင္းရဲသေလာ…၊ ခ်မ္းသာသေလာ…
ရာဟုလာ = ဆင္းရဲပါ ျမတ္စြာဘုရား…
ျမတ္ဗုဒၶ = ဒီမၿမဲဆင္းရဲ ေဖာက္လဲြေဖာက္ျပန္ ျဖစ္တတ္တဲ့ မ်က္စိအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ နာမ္ခႏၶာေလးပါး တရားအစုကုိ ငါ့ဥစၥာဟု တဏွာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါဟု မာနျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ငါ့အတၱလိပ္ျပာဟု ဒိ႒ိျဖင့္လည္းေကာင္း အလဲြလဲြ အေခ်ာ္ေခ်ာ္ ႐ႈေမွ်ာ္သင့္သေလာ…၊ မသင့္သေလာ…
ရာဟုလာ = မသင့္ပါ ျမတ္စြာဘုရား…

ဒီအေမးအေျဖ ေဟာၾကားခ်က္ဟာ စကၡဳဆုိတဲ့ မ်က္စိနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဟာၾကားခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶက အရွင္ရာဟုလာအား မ်က္စိနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္ငါးခ်က္ကုိ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ဆုိတဲ့ လကၡဏာေရးသုံးပါး တင္ကာ ထပ္ကာထပ္ကာ ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ ဒီလုိ ငါးမ်ိဳးငါးခ်က္တင္ၿပီး ေဟာၾကားေပးတာကုိ ပဥၥကနည္းလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ မ်က္စိနဲ႔ပတ္သက္တာျဖစ္လုိ႔ စကၡဳပဥၥကလုိ႔ သီးသန္႔အမည္ ေပးႏုိင္ပါတယ္။ ဒီေဟာၾကားခ်က္အရ ျမင္တယ္ဆုိတဲ့ ျမင္သိစိတ္ တစ္ခုဟာ အဆင္းကုိ ျမင္ႏုိင္တဲ့ စကၡဳပသာဒေခၚ မ်က္စိအၾကည္ဓာတ္ရယ္၊ ပစၥဳပၸန္ ႐ူပါ႐ုံလုိ႔ ေခၚတဲ့ မ်က္ေမွာက္ေရွ႕တဲ့တဲ့မွာ ရွိေနတဲ့ ႐ုပ္အဆင္းရယ္ ေပါင္းစုံမိမွပဲ စကၡဳ၀ိညာဏ္လုိ႔ ေခၚတဲ့ ျမင္သိစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာတယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီမွာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးက ခ်ိဳ႕တဲ့ေနရင္ ျမင္တယ္ဆုိတဲ့ ျမင္သိစိတ္ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ မ်က္စိအျမင္ခ်ိဳ႕တဲ့လု႔ိ မ်က္စိ မျမင္တဲ့အခါ၊ ျမင္ႏုိင္ေပမယ့္ ျမင္စရာ အဆင္းမရွိတဲ့အခါ ေတြမွာ ျမင္တယ္ဆုိတဲ့ ျမင္သိစိတ္ မျဖစ္ပါဘူး။ ဒီအေၾကာင္းႏွစ္ပါးစုံလုိ႔ ျမင္တယ္ဆုိတဲ့ ျမင္သိစိတ္ျဖစ္ေပမယ့္ ျမင္တဲ့အခုိက္မွာ ျမင္တယ္ဆုိတာ သိေနရင္ အဲဒီျမင္မႈအေပၚမွာ လွတယ္၊ မလွဘူးစတဲ့ အစဲြတရား မျဖစ္ႏုိင္တာကုိ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ ၾကားတာ၊ နံတာစတာေတြမွာလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ။ ပသာဒနဲ႔ အာ႐ံုေပါင္းစုံမိမွ ၀ိညာဏ္ျဖစ္လာတဲ့ သေဘာပါပဲ။

ဆက္လက္ၿပီး ျမတ္ဗုဒၶက ေသာတပဥၥကနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း ေသာတပသာဒလုိ႔ ေခၚတဲ့ နားအၾကည္႐ုပ္၊ သဒၵလုိ႔ေခၚတဲ့ အသံ၊ ေသာတ၀ိညာဏ္လုိ႔ေခၚတဲ့ နားမွာမွီေနတဲ့ အျမင္ဓာတ္သေဘာ၊ နားမွာမွီေနတဲ့ အေတြ႕၊ နားအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ နာမ္ခႏၶေလးပါးတရားအစု တုိ႔ကုိလည္း မၿမဲျခင္း အနိစၥ၊ ဆင္းရဲျခင္းဒုကၡ၊ အစုိးမရျခင္းအနတၱ သုံးခ်က္ျဖင့္ ထပ္ခါထပ္ခါ ေမးေျဖကာ ေဟာၾကားေပးေတာ္မူပါတယ္။ ဃာနပဥၥကနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း ဃာနပသာဒလုိ႔ ေခၚတဲ့ ႏွာေခါင္းအၾကည္႐ုပ္၊ ဂႏၶဆုိတဲ့ အနံ႔၊ ဃာန၀ိညာဏ္လုိ႔ေခၚတဲ့ ႏွာေခါင္းမွာမီွေနတဲ့ နံျခင္းဓာတ္သေဘာ၊ ႏွာေခါင္းမွာမွီေနတဲ့ အေတြ႕၊ ႏွာေခါင္းအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ နာမ္ခႏၶာေလးပါး တရားအစုတုိ႔ကုိလည္း အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဆုိတဲ့ လကၡဏာေရး သုံးမ်ိဳးျဖင့္ ေမးေျဖေဟာၾကားပါတယ္။ ဇိ၀ွါပဥၥကနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း ဇိ၀ွါပသာဒလုိ႔ ေခၚတဲ့ လွ်ာအၾကည္႐ုပ္၊ ရသဆုိတဲ့ အရသာ၊ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏ္လုိ႔ေခၚတဲ့ လွ်ာမွာမွီေနတဲ့ အရသာကုိ ခံစားတဲ့ဓာတ္သေဘာ၊ လွ်ာမွာမွီေနတဲ့ အေတြ႕၊ လွ်ာအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶာေလးပါး တရားအစုတုိ႔ကုိလည္း လကၡဏာေရး သုံးခ်က္ျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ ကာယပဥၥကနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း ကာယပသာဒလုိ႔ ေခၚတဲ့ ကုိယ္အၾကည္႐ုပ္၊ ေဗာ႒ဗၺလုိ႔ေခၚတဲ့ အေတြ႕၊ ကာယ၀ိညာဏ္လုိ႔ ေခၚတဲ့့ ကုိယ္မွာမွီေနတဲ့ ထိေတြ႕မႈဓာတ္သေဘာ၊ ကုိယ္မွာမွီေနတဲ့ အေတြ႕၊ ကုိယ္အေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶာေလးပါး တရားအစုတုိ႔ကုိ လကၡဏာေရးသုံးမ်ိဳးျဖင့္ ေဟာျပေပးပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး မေနာပဥၥကနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း မေနာလုိ႔ေခၚတဲ့ စိတ္အၾကည္၊ ဓမၼာ႐ုံလုိ႔ေခၚတဲ့ ႐ုပ္နာမ္၊ မေနာ၀ိညာဏ္လုိ႔ေခၚတဲ့ အထူးသိမႈသေဘာ၊ စိတ္မွာမွီတဲ့ အေတြ႕၊ စိတ္အေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶေလးပါး တရားအစုတုိ႔ကုိ မၿမဲျခင္း အနိစၥ၊ ဆင္းရဲျခင္း ဒုကၡ၊ အစုိးမရျခင္း အနတၱသုံးခ်က္ျဖင့္ အရွင္ရာဟုလာအား ေမးရင္း ေျဖေစရင္း အႀကိမ္ႀကိမ္ ထပ္ခါထပ္ခါ ေဟာၾကားေပးေတာ္ မူပါတယ္။

နိဂုံးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ျမတ္ဗုဒၶက “ခ်စ္သားရာဟုလာ… အၾကားအျမင္မ်ားတဲ့ ငါဘုရား၏ တပည့္သာ၀ကသည္ ဤနည္းအတုိင္း ႐ႈျမင္သည္ရွိေသာ္ မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာ၊ လွ်ာ၊ ကုိယ္၊ မေနာအၾကည္တုိ႔၌ ၿငိီးေငြ႕၏။ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕၊ ႐ုပ္နာမ္အစု ဓမၼာရုံတုိ႔၌ ၿငီးေငြ႕၏။ စကၡဳ၀ိညာဏ္၊ ေသာတ၀ိညာဏ္၊ ဃာန၀ိညာဏ္၊ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏ္၊ ကာယ၀ိညာဏ္၊ မေနာ၀ိညာဏ္တုိ႔၌ ၿငီးေငြ႕၏။ မ်က္စိအေတြ႕၊ နားအေတြ႕၊ ႏွာေခါင္းအေတြ႕၊ လွ်ာအေတြ႕၊ ကုိယ္အေတြ႕၊ စိတ္အေတြ႕တုိ႔၌ ၿငီးေငြ႕၏။ မ်က္စိအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶာေလးပါး တရားအစု၊ နားအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶေလးပါး တရားအစု၊ ႏွာေခါင္းအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶေလးပါး တရားအစု၊ လွ်ာအေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶေလးပါး တရားအစု၊ ကုိယ္အေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶေလးပါး တရားအစု၊ စိတ္အေတြ႕ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ နာမ္ခႏၶေလးပါး တရားအစုတုိ႔၌ ၿငီးေငြ႕၏။ ၿငီးေငြ႕သည္ရွိေသာ္ တပ္မက္ျခင္းကင္း၏။ တပ္မက္ျခင္း ကင္းျခင္းေၾကာင့္ ကိေလသာမွလြတ္၏။ ကိေလသာမွ လြတ္ၿပီးေသာ္ ဒီလြတ္ေျမာက္မႈကုိ ဆင္ျခင္ျခင္း ပစၥေ၀ကၡဏာဉာဏ္ျဖစ္၏။ “ပဋိသေႏၶေနရမႈ ကုန္ၿပီ၊ ျမတ္ေသာအက်င့္ကုိ က်င့္သုံးၿပီးၿပီ၊ ျပဳဖြယ္မဂ္ကိစၥကုိ ျပဳၿပီးၿပီ၊ ေနာက္ထပ္ျပဳဖြယ္ မရွိေတာ့ၿပီ”ဟု အထပ္ထပ္ ဆင္ျခင္ေသာ ပစၥေ၀ကၡဏဉာဏ္ျဖင့္ သိ၏။”ဟု ေဟာၾကားေတာ္မူၿပီးတဲ့ ေနာက္မွာ အရွင္ရာဟုလာ မေထရ္သည္ ကိေလသာကုန္ခမ္း ရဟႏၲာအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူခဲ့ေလ၏။

သူေတာ္ေကာင္းမ်ား အေနနဲ႔ ဒီစူဠရာဟုေလာ၀ါဒ သုတ္ေတာ္လာ ျမတ္ဗုဒၶက အရွင္ရာဟုလာအား အရဟတၱဖုိလ္ကုိ ဆုိက္ေစတဲ့ ဆပဥၥကနည္းကုိ ေကာင္းစြာနာယူ မွတ္သားႏုိင္ပါတယ္။ ဒီနည္းဟာ အရွင္ရာဟုလာမွမဟုတ္ ဘယ္သူမဆုိ လုိက္နာက်င့္သုံးႏုိင္တဲ့ နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ရဲ႕ စိတ္နဲ႔၊ ခႏၶာ ၿပီးေတာ့ အာ႐ုံအေတြ႕မွန္သမွ်ကုိ သတိတရား လက္ကုိင္ထားလုိ႔ ဒီနည္းကုိ အသုံးျပဳကာ ေလ့က်င့္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီဆပဥၥကနည္းကုိပဲ မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက လုိက္နာက်င့္သုံးသူမ်ား အလြယ္တကူ သိရွိနားလည္ႏုိင္ဖုိ႔ ျမန္မာဘာသာ ဓမၼလကၤာျဖင့္ သီကုံးေပးထားခဲ့ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ဒီဓမၼလကၤာကုိလည္း အလုိရွိသူမ်ား က်က္မွတ္ေဆာင္ထား ႏွလုံးသြင္းႏုိင္ရန္ ေအာက္ပါအတုိင္း တင္ျပေပးလုိက္ရပါေတာ့ေၾကာင္း…

စကၡဳပဥၥက
(က) မ်က္စိတြင္မည္၊ ႐ုပ္အၾကည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏။ ခုိင္ၿမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး။ ပညာစကၡဳ၊ ေမွ်ာ္ေထာက္႐ႈေသာ္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥသည္၊ ဒုကၡ အနတၱပါတကား…။
(ခ) အဆင္းတြင္မည္၊ ႐ုပ္ထုိဤလည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏။ ခုိင္ၿမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး။ ပညာစကၡဳ၊ ေမွ်ာ္ေထာက္႐ႈေသာ္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥသည္၊ ဒုကၡ အနတၱပါတကား…။
(ဂ) မ်က္စိ၌မွီ၊ ၀ိညာဏ္သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏။ ခုိင္ၿမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး။ ပညာစကၡဳ၊ ေမွ်ာ္ေထာက္႐ႈေသာ္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥသည္၊ ဒုကၡ အနတၱပါတကား…။
(ဃ) မ်က္စိ၌မွီ၊ အေတြ႕သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏။ ခုိင္ၿမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး။ ပညာစကၡဳ၊ ေမွ်ာ္ေထာက္႐ႈေသာ္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥသည္၊ ဒုကၡ အနတၱပါတကား…။
(င) မ်က္စိအေတြ႕၊ ေၾကာင္းျပဳ၍လွ်င္၊ ျဖစ္ေလ့မ်ားစြာ၊ ေ၀ဒနာႏွင့္၊ သညာသခၤါရ၊ ၀ိညာဏဟု၊ အစုေလးမည္၊ ခႏၶာသည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏။ ခုိင္ၿမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး။ ပညာစကၡဳ၊ ေမွ်ာ္ေထာက္႐ႈေသာ္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥသည္၊ ဒုကၡ အနတၱပါတကား…။
ေသာတပဥၥက
(က) နားဟုတြင္မည္၊ ႐ုပ္အၾကည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ခ) အသံတြင္မည္၊ ႐ုပ္ထုိဤလည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဂ) နား၌စဲြမွီ၊ ၀ိညာဏ္သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဃ) နား၌စဲြမွီ၊ အေတြ႕သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတထပဲ….
(င) နား၌အေတြ႕၊ ေၾကာင္းျပဳ၍လွ်င္၊ ျဖစ္ေလ့မ်ားစြာ….
ဃာနပဥၥက
(က) ႏွာေခါင္းတြင္္မည္၊ ႐ုပ္အၾကည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ခ) အနံ႔တြင္မည္၊ ႐ုပ္ထုိဤလည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဂ) ႏွာေခါင္း၌မွီ၊ ၀ိညာဏ္သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဃ) ႏွာေခါင္း၌မွီ၊ အေတြ႕သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတထပဲ….
(င) ႏွာေခါင္းအေတြ႕၊ ေၾကာင္းျပဳ၍လွ်င္၊ ျဖစ္ေလ့မ်ားစြာ….
ဇိ၀ွါပဥၥက
(က) လွ်ာဟုတြင္္မည္၊ ႐ုပ္အၾကည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ခ) ရသာတြင္မည္၊ ႐ုပ္ထုိဤလည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဂ) လွ်ာ၌စဲြမွီ၊ ၀ိညာဏ္သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဃ) လွ်ာ၌စဲြမွီ၊ အေတြ႕သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတထပဲ….
(င) လွ်ာ၌အေတြ႕၊ ေၾကာင္းျပဳ၍လွ်င္၊ ျဖစ္ေလ့မ်ားစြာ….
ကာယပဥၥက
(က) ကုိယ္ဟုတြင္္မည္၊ ႐ုပ္အၾကည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ခ) အေတြ႕တြင္မည္၊ ႐ုပ္ထုိဤလည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဂ) ကုိယ္၌စဲြမွီ၊ ၀ိညာဏ္သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဃ) ကုိယ္၌စဲြမွီ၊ အေတြ႕သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတထပဲ….
(င) ကုိယ္၌အေတြ႕၊ ေၾကာင္းျပဳ၍လွ်င္၊ ျဖစ္ေလ့မ်ားစြာ….
မေနာပဥၥက
(က) မေနာတြင္္မည္၊ စိတ္အၾကည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ခ) ဓမၼတြင္မည္၊ ႐ုပ္နာမ္သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဂ) မေနာတြင္မည္၊ ၀ိညာဏ္သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ….
(ဃ) မေနာ၌မွီ၊ အေတြ႕သည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတထပဲ….
(င) မေနာအေတြ႕၊ ေၾကာင္းျပဳ၍လွ်င္၊ ျဖစ္ေလ့မ်ားစြာ၊ ေ၀ဒနာႏွင့္၊ သညာသခၤါရ၊ ၀ိညာဏဟု၊ အစုေလးမည္၊ ခႏၶာသည္လည္း၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထပဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏။ ခုိင္ၿမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး။ ပညာစကၡဳ၊ ေမွ်ာ္ေထာက္႐ႈေသာ္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥသည္၊ ဒုကၡ အနတၱပါတကား…။

Read more »

ခလုပ္ထိမွ အမိတၾကမယ္ဆုိရင္…

ခလုပ္ထိမွ အမိတ ေနသူမ်ားကုိ ေတြ႕ရတုိင္း ခလုပ္မထိခင္ တ,ၾကရင္ မေကာင္းဘူးလားလုိ႔ ကေလးကလား အေတြးပြားမိပါတယ္။ ပုထုဇင္ေတြရဲ႕ သဘာ၀အတုိင္း သတၱ၀ါေတြဟာ ဆင္းရဲဒုကၡ မေရာက္ေသးရင္၊ ေဘးဒုကၡမႀကဳံေသးရင္ အားကုိးရာကုိ မရွာတတ္ၾကေသးပါဘူး။ ဒုကၡေတြႀကဳံ ဆင္းရဲေတြစုံမွပဲ ကယ္တင္ရွင္ကုိ ရွာတတ္ၾကပါတယ္။ အရွင္းေျပာရရင္ ေသေဘးနဲ႔ႀကဳံကာ ေသရေတာ့မယ္ဆုိမွ အေသေကာင္းေအာင္ လုပ္ခ်င္တတ္ၾကပါတယ္။ အားရွိေနတုန္း၊ အခ်ိန္ရွိတုန္း၊ လုပ္ႏုိင္ေနတုန္း ႀကိဳးစားရေဖြရမွာကုိ ေဘးဒုကၡႀကဳံမွ ရွာေနၾကေတာ့ အားအင္ကုန္ခမ္းၿပီး အားကုိရာက မစြမ္းျဖစ္တတ္ၾကပါတယ္။ မရေတာ့မွ အားကုိးရွာေတာ့ ရွာသလုိ မရ၊ တ,သလုိမရ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရွာတယ္၊ တ,တယ္ဆုိတာကလည္း ရွာလုိ႔ရခ်ိန္၊ တ,လုိ႔ရခ်ိန္၊ ရွာႏုိင္တ,ႏုိင္ခ်ိန္မွာ ရွာတာ၊ တ,တာေကာင္းတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာစကားပုံအတုိင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ခလုပ္ထိမွ အမိတမေနဘဲ ခလုပ္မထိခင္ အမိတတာက ပုိေကာင္းပါတယ္ေပါ့။

“သတၱ၀ါေတြဟာ ေဘးျဖစ္မွပဲ ကုိးကြယ္ရာကုိ ရွာတတ္ၾကတယ္”လုိ႔ ဆုိသလုိပဲ သူသူကုိယ္ကုိယ္ ေသေဘးနဲ႔ မႀကဳံေသးရင္ မေၾကာက္တတ္ၾကပါဘူး။ တကယ့္ကုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ေသရေတာ့မယ္ဆုိတာကုိ မသိေသးရင္ ဘယ္သူေတြ ဘာပဲေျပာေျပာ ဘယ္ေလာက္ပဲ ဆုံးမဆုံးမ မလုိက္နာၾက၊ မဆင္ျခင္ၾကပါဘူး။ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား၊ အေတြ႕အႀကဳံရွိသူမ်ားက မေကာင္းတဲ့လုပ္ရပ္မ်ား၊ မေကာင္းတဲ့ အေနအထုိင္၊ အေျပာအဆုိမ်ားကုိ ဆင္ျခင္ကာ ေကာင္းတာေတြနဲ႔ေနဖုိ႔ ဘယ္ေလာက္ပဲေျပာေျပာ၊ ဘ၀ရဲ႕ အားကုိရာကုိရွာဖုိ႔ ဘယ္လုိပဲ ဆုံးမဆုံးမ တကယ္လက္ေတြ႕ ေသရေလာက္မယ့္ အျဖစ္မ်ိဳးနဲ႔ မႀကဳံေသးရင္ ကုိယ္လုပ္ေနတဲ့ မေကာင္းတဲ့ အလုပ္ေတြ အေပၚမွာ မေရွာင္ၾကဥ္ၾက၊ မဆင္ျခင္ၾကေသးပါဘူး။ ဘုန္းဘုန္းကုိယ္တုိင္လည္း အေသာက္အစား၊ အေလာင္းအစား လုပ္ေနၾကတဲ့သူေတြကုိ ေတြ႕တုိင္း မလုပ္ၾကဖုိ႔၊ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကဖုိ႔ ေျပာျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတုိ႔ကေတာ့ ေသလုေမ်ာပါး မျဖစ္ေသးလုိ႔လား မသိဘူး ေသာက္ၿမဲ ကစားေနၾကၿမဲပါပဲ။ သူတုိ႔ေရွ႕မွာ ဒီအေသာက္အစား၊ အေလာင္းအစားေတြေၾကာင့္ ဒုကၡျဖစ္သြားၾကတဲ့ သူေတြကုိ ေတြ႕ေနရေပမယ့္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ အဆုိးဆုံး မျဖစ္ေသးလုိ႔နဲ႔တူတယ္ မေရွာင္ၾကဥ္ၾကပါဘူး။ တစ္ခါတစ္ေလ ကုိယ့္ကုိယ္တုိင္ေတာင္ သူတုိ႔ေတြကုိ ေျပာဆုိဆုံးမေပးဖုိ႔ အားေလ်ာ့လာပါတယ္။ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ မေရွာင္ၾကေတာ့ ၾကာရင္ေျပာတဲ့သူေတာင္ အျပစ္ျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။ ကုိယ္အျပစ္ျဖစ္တာထက္ သူတုိ႔ပါ အျပစ္ျဖစ္လာမွာကုိ စုိးမိပါတယ္။ ကြယ္ရာမွာ ေနာက္သလုိ ေျပာင္သလုိေျပာၾကရင္း ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ အျပစ္ေတြ ျဖစ္မွာစုိးမိပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ရသေလာက္ေတာ့ ေျပာဆုိဆုံးမၾကည့္ရမွာပါပဲလုိ႔ အားတင္းထားရပါတယ္။

ထားပါေတာ့။ ေျပာခ်င္တာက ပုထုဇင္ေတြဟာ မေကာင္းတဲ့အလုပ္၊ မေကာင္းတဲ့အက်င့္ေတြကုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ လုပ္ေနက်င့္ေနတယ္ဆုိတာ သိၾကေပမယ့္ ဒီလုပ္ရပ္ေတြေၾကာင့္ ေသလုေမ်ာပါးျဖစ္တဲ့အထိ ဆင္းရဲဒုကၡ မေတြ႕ၾကေသးရင္ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကဖုိ႔ ေတာ္ေတာ္ခဲရင္းတယ္ ဆုိတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ေသရမယ့္အထိ ခလုပ္မထိေသးရင္ ဘ၀ရဲ႕ အမိသဖြယ္ျဖစ္တဲ့ အားကုိရာအမွန္ကုိ မရွာၾက၊ မတ,ၾကေသးဘူးဆုိတာပါ။ တစ္ခါတစ္ေလ ေသရေတာ့မယ္ဆုိတာသိလုိ႔ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈေတြ၊ တရားဘာ၀နာ အားထုတ္မႈေတြ လုပ္ေနတဲ့သူေတြေတာင္ တရားအရွိန္ေၾကာင့္ အခုခ်က္ခ်င္း မေသေတာ့ဘူးဆုိတဲ့ အခါ “ငါမေသႏုိင္ေသးပါဘူး”ဆုိၿပီး အားထုတ္ၿမဲအက်င့္၊ ျပဳလုပ္ၿမဲ အလုပ္ေတြကုိ ေလ်ာ့ပစ္တတ္ၾကပါေသးတယ္။ အခ်ိန္အကန္႔အသတ္ပဲ ေနရေတာ့မယ့္ ေရာဂါကုိ ခံစားရမွပဲ အားကုိရာ ဘာသာတရားကုိ ဖိလုပ္ျဖစ္ရာမွ ဒီေရာဂါက သက္သာလာၿပီး ထင္သလုိ သတ္မွတ္ခ်ိန္မွာ မေသေတာ့ဘူးဆုိတဲ့ အခါ ဘာသာတရား အားထုတ္မႈကုိ ေလ်ာ့ခ်တတ္ၾကပါတယ္။

အသိဒကာမေလး တစ္ေယာက္က သူ႔ကုိယ္ေတြ႕ကို ေျပာဖူးပါတယ္။ သူ႔မွာ ေသရေတာ့မယ့္ ကင္ဆာေရာဂါ တစ္ခုျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊ ေသရမယ္ဆုိတာသိေတာ့ အရမ္းကုိ ေၾကာက္သြားၿပီး ရိပ္သာမွာ ႀကိဳးစားပမ္းစား တရားအလုပ္ အားထုတ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေနာက္ေတာ့ အဲဒီကင္ဆာ ေရာဂါဟာ ေဆးအရွိန္ေတြေရာ တရားအရွိန္ေတြေၾကာင့္ ထင္ပါတယ္ မျပန္႔ပြားေတာ့ပဲ ဒီကင္ဆာေၾကာင့္ မေသရေတာ့ဘူးဆုိတာ သိရေတာ့ လုပ္ေနၾက တရားအလုပ္အေပၚ စိတ္မပါျဖစ္လာၿပီး အရွိန္ေတြ ေလ်ာ့လာဖူးေၾကာင္း၊ ခ်က္ခ်င္းပဲ ေသရေတာ့မလုိ ျဖစ္တုန္းက ဘာသာတရားအလုပ္ကုိ အားကုိးတႀကီးနဲ႔ ရွာခဲ့ေပမယ့္ ဒီေရာဂါက ဆက္ၿပီးမျပန္႔ ပြားေတာ့ဘူးဆုိေတာ့ တရားအားထုတ္မႈမွာ အားေလ်ာ့လာၿပီး ေသရမွာကုိ ေမ့လာမိေၾကာင္း စသျဖင့္ သူ႔ရဲ႕ကုိယ္ေတြ႔ခံစားခ်က္ကုိ ေျပာျပဖူးပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ပုထုဇင္ေတြရဲ႕ စိတ္အစဥ္ဟာ ဒီလုိပါပဲ တကယ္ ေသလုေမ်ာပါး မျဖစ္ေသးရင္ မေၾကာက္ၾကေသးပါဘူး။

ဒကာမေလးရဲ႕ ကုိယ္ေတြ႕ေလးကုိ နားေထာင္ၿပီး ေသျခင္းတရားရဲ႕ ေၾကာက္စရာေကာင္းပုံကုိ ေကာင္းေကာင္းသေဘာ ေပါက္သြားၿပီး လြတ္ေျမာက္ရာကုိ ရွာသြားခဲ့သူ၊ ခလုပ္မထိခင္ အမိတသြားခဲ့သူ တစ္ေယာက္အေၾကာင္း သတိရမိလုိက္ပါတယ္။ သူကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ သမုိင္းမွာ အလြန္ထင္ရွားတဲ့ အေသာကေခၚ သိရီဓမၼာေသာကမင္းႀကီးရဲ႕ ညီေတာ္ တိႆပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ညီေတာ္တိႆဟာ အေသာကမင္းႀကီးရဲ႕ သာသနာအေပၚ ခ်ီးေျမွာက္မႈေတြ၊ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကုိ လုိေလေသးမရွိ လွဴဒါန္းေထာက္ပံ့မႈေတြကုိ ၾကည့္ၿပီး “အင္း… သံဃာေတာ္မ်ားနယ္ တယ္ဇိမ္က်လွပါလား၊ စာဖုိ႔းေသာက္ဖုိ႔ ၀တ္ဖုိ႔အတြက္ မပူရတဲ့အျပင္ အေကာင္းစားေတြပဲ သုံးေဆာင္ေနရေတာ့ စည္းစိမ္ယဇ္ေနၾကမွာပဲ…” စသျဖင့္ မၾကားတၾကား ရြဲ႕သလုိ ေစာင္းသလုိ ေရရြတ္တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီစကားကုိ အေသာက မင္းႀကီးၾကားေတာ့ သူ႔ညီကုိ ေခၚၿပီး “ကဲ…ညီေတာ္ မင္းကုိ ဒီေန႔ကစၿပီး ရွင္ဘုရင္ ရာထူး (၇)ရက္ေပးမယ္၊ ဘုရင္အျဖစ္နဲ႔ မင္းႀကိဳက္သလုိ တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ၿပီး မင္းစည္းစိမ္ကုိ ခံစားပါ၊ ဒါေပမယ့္ (၇)ရက္ျပည့္ၿပီးရင္ေတာ့ မင္းကုိသတ္မယ္…”ဆုိၿပီး မင္းရာထူး၊ စည္းစိမ္ကုိ ေပးလုိက္ပါတယ္။ ညီေတာ္ တိႆဟာ ရွင္ဘုရင္အျဖစ္နဲ႔ မင္းစည္းစိမ္ေတြကုိ ရရွိခံစားေနရေပမယ့္ (၇) ရက္ျပည့္ၿပီးရင္ သတ္မယ္ဆုိတဲ့ ေသျခင္းတရားက ရွိေနေလေတာ့ ဒီစည္းစိမ္ဥစၥာေတြ အေပၚမွာ မခံစားႏုိင္၊ မေပ်ာ္ပုိက္ႏုိင္ပါဘူးတဲ့။ တစ္ရက္ကုန္မွာကုိ ေၾကာက္ေနပါေတာ့တယ္တဲ့။ ေသရေတာ့မယ္ဆုိတဲ့ အသိက သူ႔ကုိအေၾကာက္တရားေတြနဲ႔ လႊမ္းမုိးထားတဲ့အတြက္ ဘာကုိမွ မခံစားခ်င္ေတာ့ဘူးတဲ့ေလ။ ဒီေတာ့မွ အေသာကမင္းႀကီးက သူ႔ညီကုိ “လြတ္ေျမာက္ရာ၊ ေသျခင္းကင္းရာကုိ ရွာေနၾကတဲ့ ဒီသာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားဆုိတာ ေသျခင္းတရားကုိ အၿမဲႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္ေနတဲ့အတြက္ မင္းေျပာသလုိ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြမွာ ဇိမ္မယဇ္ႏုိင္တဲ့အေၾကာင္း” ေျပာဆုိဆုံးမလုိက္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး ညီေတာ္တိႆဟာ ေလာကီစည္းစိမ္ေတြ ပစ္ၿပီး သာသနာ့ေဘာင္သုိ႔ အၿပီး၀င္ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။ မွန္ပါတယ္။ ညီေတာ္တိႆရဲ႕ အျဖစ္ဟာ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲရွိရွိ ေသရမယ္ဆုိတဲ့ အသိကရွိေနေတာ့ မေပ်ာ္ႏုိင္မပါးႏုိင္တဲ့ အျဖစ္ပါ။ သူဟာ ေသျခင္းတရားကုိ ေကာင္းစြာသေဘာ ေပါက္သြားသူ၊ ခလုပ္မထိခင္ အမိတသူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့သူပါ။

တကယ္ေတာ့ ေသျခင္းတရားဟာ ဆင္ျခင္ၾကည့္ရင္ ေတာ္ေတာ္ေၾကာက္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ ပုထုဇင္မွန္သမွ် ေသရမွာ ေၾကာက္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မသိမႈ အ၀ိဇၨာအားႀကီးတဲ့ သူေတြကေတာ့ ဒီေသျခင္းတရားကုိ ေမ့ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ေန႔စဥ္သြားလာ လႈပ္ရွားေနေပမယ့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မေသေတာ့မယ့္ သူေတြလုိပါပဲ။ ေပါ့ေပ့ါေန ေပါ့ေပါ့စားကုိ ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ဆုိးတာက တုိးတက္လွတဲ့ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ေနာက္ကုိလုိက္ၿပီး စိတ္အလုိ လုိက္မိေနၾကတာေတြပါ။ ကုိယ္က်င့္တရားေတြ ပ်က္ျပားၿပီး မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ုိက္မ်ားနဲ႔ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနၾကပါတယ္။ ေသျခင္းတရားကုိ လက္ေတြ႕မခံစားရေသးေတာ့ ေသရမွာကုိေမ့ၿပီး ျဖစ္သမွ်အေျခအေနနဲ႔ ရသမွ် အေနအထားေလးေတြမွာ နစ္မြန္းေနပါတယ္။ ဒီလုိေနရင္း ႐ုတ္တရက္ ေသရမယ့္ ေဘးနဲ႔ႀကဳံတဲ့အခါက်ေတာ့မွ ဟုိတဒီတ ဟုိအားကုိးရွာ ဒီအားကုိးရွာေတြ လုပ္ကုန္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခ်ိန္ရွိတုန္း၊ လုပ္အားရွိတုန္း၊ လုပ္ႏုိင္ေနတုန္း အားကုိးရာကုိ မရွာမိဘဲ အားအင္ကုန္ခမ္း ေသးမယ့္လမ္းေရာက္မွ ရွာၾကေတာ့ ေနာက္က်ကုန္ေတာ့တာေပါ့။ အမိတတယ္ဆုိရင္လည္း ခလုပ္ထိမွ တမေနဘဲ ခလုပ္မထိခင္ တမွ အက်ိဳးရွိၿပီး အားျပည့္အင္ျပည့္ ကယ္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ေျပာလုိတာက ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အသိ၀င္ၾကဖုိ႔ပါ။ ခလုပ္ထိေအာင္ ေစာင့္မေနၾကဘဲ ခလုပ္မထိခင္ ျပင္ဆင္ၾကဖုိ႔ပါ။ အမိတ,ခ်င္ရင္ အမိက မ,ႏုိင္ခ်ိန္မွာ တ,ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ပါ။ ခလုပ္ဆုိတာ သြားရင္းလာရင္းနဲ႔လည္း အသြားမေတာ္ရင္ အခ်ိန္မေရြး ထိႏုိင္တဲ့အတြက္ သြားရင္းသြားရင္း အမိမကယ္ႏုိင္တဲ့ အေ၀းေရာက္မွ ခလုပ္ထိလုိ႔ အမိတ,မယ္ဆုိရင္ အမိလည္း မမ,ႏုိင္ပါဘူး။ ကုိယ္ထူကုိယ္ထ ဆုိသလုိ ကုိယ္ထူၿပီး ကုိယ္ထမွ ျဖစ္မွာပါ။ အဓိကကေတာ့ ထိမွတ,တာထက္ မထိခင္ ႀကိဳတင္ၿပီး မထိေအာင္ သတိျပဳဆင္ျခင္တာက ပုိေကာင္းပါတယ္။ သတိထားၿပီးေနလုိ႔မွ ခလုပ္ထိလာရင္လည္း ကုိယ္က ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားၿပီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ သက္ေသာင့္သက္သာျဖစ္ေအာင္ ကုသလုိ႔ ရပါတယ္။ ဒီလုိပါပဲ လူ႔ေလာကမွာ သြားလာလႈပ္ရွားေနၾကတဲ့ ေလာကသမ်ားအေနနဲ႔ ခလုပ္ဆုိတဲ့ ဆင္းရဲဒုကၡ၊ ေဘးဒုကၡ၊ ေသျခင္းဒုကၡေရာက္လာမွ အားကုိးရာကုိ ရွာၾကတၾကတာထက္ ဒီအရာေတြ မေရာက္လာခင္ ႀကိဳတင္ၿပီးေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပင္ဆင္တဲ့အေနနဲ႔ မေကာင္းတဲ့အက်င့္စ႐ုိက္ေတြ၊ လုပ္ရပ္ေတြကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး ေကာင္းတာေတြနဲ႔ ကာကြယ္ျပင္ဆင္ထားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားတာက ပုိၿပီးေကာင္းပါတယ္။ ေဘးဒုကၡႀကဳံ၊ ေသျခင္းနဲ႔ႀကဳံမွ ကုိးကြယ္ရာကုိ ရွာတာထက္ မလာခင္ ဆင္ျခင္တာက ပုိၿပီးလက္ေတြ႕က်ကာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိပါတယ္။ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ ေလ့က်င့္ထားခ်ိန္မွာ ေရာက္လာလည္းပဲ အဆင္သင့္ ခုခံကာကြယ္ႏုိင္ပါတယ္။ ေသျခင္းတရားကုိ ရဲရဲ႕ ရင္ဆုိင္ႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ရခဲတဲ့ဘ၀ကုိ ရရွိထားၾကတဲ့ အျမင့္ဆုံး လူသားမ်ားအေနနဲ႔ အသက္ရွင္စဲအခုိက္မွာ ေနခ်င္သလုိေန ျဖစ္ခ်င္သလုိ ျဖစ္ၿပီး ေသခါနီးမွ သံသရာ ဘ၀ကူးေကာင္းေရးအတြက္ အားကုိးရာကုိ ရွာသလုိမ်ိဳး၊ ေလာကစကားနဲ႔ ေျပာရရင္ ခလုပ္ထိမွ အမိတတာမ်ိဳး မျဖစ္ၾကေစဘဲ ဒီဒုကၡဆင္းရဲေတြ ေရာက္မလာခင္၊ ခလုပ္မထိခင္ ကုိယ္ထူကုိယ္ထတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ မေကာင္းတဲ့ အက်င့္စ႐ုိက္မ်ားကုိ သတိျပဳဆင္ျခင္ကာ ေကာင္းတဲ့အက်င့္ စ႐ုိက္မ်ားနဲ႔သာ အခ်ိန္ရွိတုန္း၊ အခြင့္သာတုန္း၊ လုပ္ႏုိင္ေနတုန္း ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔၊ ခလုပ္ထိမွ အမိမတၾကဘဲ ခလုပ္မထိခင္ အမိအရ အသိရွိၾကဖုိ႔၊ ခလုပ္ထိတဲ့အခါလည္း မေၾကာက္မရြံ႕ ခံႏုိင္ရည္ရွိေအာင္ ျပင္ဆင္ထားၾကဖုိ႔ အထူးတုိက္တြန္းလုိက္ရ ပါေတာ့တယ္…။ အားလုံး ခလုပ္ထိမွ အမိတၾကတဲ့ အျဖစ္မ်ိဳးမွ ကင္းလႊတ္ၾကပါေစ…

Read more »

နဲနဲေလးေတာ့ လြဲေနတယ္ (၃)...

ၿဂိဳဟ္တုိင္မ်ားနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ…
လဲြေနတာေလးေတြ ေျပာရင္းနဲ႔ ေနာက္ထပ္အလဲြတစ္ခု ေျပာစရာ ေပၚလာျပန္ပါတယ္။ အဲဒါက ေစတီပုထုိးမ်ားနဲ႔ ၿဂိဳဟ္တုိင္မ်ားကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ အမ်ားစုဟာ ဘုရားသြားတယ္၊ ဘုရားသြားတယ္နဲ႔ တကယ္ေတာ့ ဘုရားသြားၿပီး ဘုရားအာ႐ုံျပဳ ရွိခုိးၾကတာထက္ ဘုရားေရာက္ေရာက္ခ်င္း ၿဂိဳဟ္တုိင္လုိက္ရွာ ေနၾကတာေတြပါ။ ကုိယ္ေမြးတဲ့ ေမြးေန႔အလုိက္ လုပ္ထားတဲ့ ၿဂိဳဟ္တုိင္ေတြမွာ သြားၿပီးဘုရားကုိ ေရသြားပက္ၾကတာ၊ ေခါင္းေပၚကေန ေရေလာင္းေပးၾကတာ၊ အေမြးတုိင္း၊ ဖေယာင္တုိင္းအစည္းလုိက္ မီး႐ႈိ႕ၿပီး ဘုရားကုိ မီးတုိက္ၾကတာေတြဟာ ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ ျဖစ္တဲ့ဘုရားက ဘာမွ မေျပာေပမယ့္ သက္ရွိသူတစ္ေယာက္သာ ဆုိရင္ ထ႐ုိက္လုိက္မွာ အမွန္ပါပဲ။

ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ေက်ာင္းက အိမ္ေတာ္ရာ ဘုရား၀င္းထဲမွာ ရွိေတာ့ ဘုရားလာဖူးတဲ့ သူေတြရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကုိ ေတြ႕ျမင္ေနရပါတယ္။ ေတြ႕႐ုံတင္မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုန္းဘုန္းကုိယ္တုိင္ ဦးေဆာင္ဖဲြ႕ေပးထားတဲ့ ဗုဒၶဟူး၀တ္အသင္းက ဗုဒၶဟူးေန႔ မနက္တုိင္း သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ၾကတဲ့ အခါမွာ အသင္း၀င္အခ်ိဳ႕ရဲ႕ ၿဂိဳဟ္တုိင္နားက မခြါႏုိင္တာေတြကုိလည္း သတိထားမိပါတယ္။ တံျမက္လွဲ၊ ဘုရားပန္းလဲ၊ ရင္ျပင္သန္႔ရွင္းေရးေတြ အားလုံးလုပ္ၿပီး ကုိယ့္ၿဂိဳဟ္တုိင္ ကုိယ္သြားကာ ေဆာင္းတြင္းမနက္ ေစာေစာစီးစီး ဘုရားကုိ ေခါင္းေပၚကေနေလာင္းလုိ႔ သက္ေစ့ေရပက္ ေနတာေတြေၾကာင့္ သူတုိ႔ကုိ ေျပာျပရပါေသးတယ္။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ ေဆာင္းတြင္းႀကီးမွာ ေခါင္းေပၚကေန ေရေလာင္းၾကည့္ပါလားလုိ႔…။ လဲြေနတာေတြပါ။

ဟုတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ အမ်ားစုဟာ ဘုရားသြားၾကတယ္ဆုိရင္ ဘုရားရင္ျပင္ေတာ္မွာ ရွိတဲ့ စေန၊ တနဂၤေႏြ၊ တနလၤာစတဲ့ ဆုိင္ရာေန႔နံေတြကုိ အေရာက္သြားကာ ၿဂိဳဟ္တုိင္မွာရွိတဲ့ ဘုရား႐ုပ္ပြားနဲ႔ ႐ုပ္ပြားေတာ္ေအာက္က နဂါး၊ ဂဠဳံ၊ က်ားစတဲ့ သတၱ၀ါေတြကုိ အဓိကသြားၿပီး သက္ေစ့ေရေလာင္းေနၾကတာ ေတြ႕ဖူးၾကမွာပါ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္လည္း အဲဒီအထဲမွာ ပါရင္ပါေနၾကမွာပါ။ ေျပာေတာ့ ဘုရားကုိ သက္ေစ့ေရလွဴတာတဲ့။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေဗဒင္ဆရာစကားအတုိင္း လုိက္လုပ္ေနၾကတာေတြပါ။ ဘုရားကုိ ေရလွဴခ်င္တယ္၊ ေရသပ္ပယ္ခ်င္တယ္ ဆုိရင္လည္း သက္ေစ့ေတြ ဘာေတြလုပ္မေနနဲ႔ေပါ့။ ေန႔နံေတြ ဘာေတြေရြး မေနနဲ႔ေပါ့။ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ က်က်နန သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္းလုပ္ၿပီး သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္ကုိ အာ႐ုံျပဳလုိ႔ အပူအေအး သင့္ျမတ္တဲ့အခ်ိန္ေတြမွာ ေရသပၸါယ္သင့္တာေပါ့။ မီးပူေဇာ္တာလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ။ ဘုရားမီးပူေဇာ္တယ္ ဆုိရင္လည္း ဖေယာင္းတုိင္ သက္ေစ့ေတြ ဘာေတြလုပ္မေနနဲ႔ ဘုရားရွင္ကုိ မီးၿမိဳက္သလုိ မျဖစ္ေအာင္ ခပ္ေ၀းေ၀းကေန ထြန္းညွိပူေဇာ္ၾကေပါ့။ မီးပူေဇာ္တယ္ဆုိတာ အေမွာင္က်တဲ့အခ်ိန္မွာ ဘုရားကုိ အလင္းရေအာင္ ညဘက္ပူေဇာ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ခုေတာ့ ေန႔ခင္းေၾကာင္ေတာင္ႀကီးလည္း ဘုရားေရွ႕နားမွာ ဖေယာင္းတုိင္ေတြ သက္ေစ့ထြန္းၿပီး လွဴထားတာဟာ မီးပူေဇာ္တာနဲ႔ မတူဘဲ ေန႔ခင္းေၾကာင္ေတာင္ ဘုရားကုိ မီးတုိက္သလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ မီးအပူခံၾကည့္ဖုိ႔ေတာင္ လုိေနပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာေတြ ဘုရားေပ်ာက္ေနၾကတယ္လုိ႔ တစ္ခ်ိဳ႕က ေျပာၾကတာ ျဖစ္မွာပါ။

ဟုတ္သင့္သေလာက္လည္း ဟုတ္ေနပါတယ္။ ေရႊတိဂုံဘုရားသြားၿပီး ဘုရားေစတီမွာ ဌပနာထားတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ဆံေတာ္ဓာတ္ေတာ္ကုိ အာ႐ုံျပဳ၊ ဘုရားဂုဏ္ကုိ ႏွလုံးသားမွာတည္ကာ ဘုရားရွိခုိး ပူေဇာ္ရမယ့္အစား ၿဂိဳဟ္တုိင္သြားၿပီး ေရေလာင္း၊ မီးတုိက္ေနၾကေတာ့ ဘုရားသြားတဲ့ အဓိပၸါယ္ေပ်ာက္ကာ ဘုရားသြားၿပီး ဘုရားမျမင္ၾကတဲ့ သူေတြလုိ႔ ေျပာစရာ ျဖစ္ကုန္ပါေတာ့တယ္။ ဘုရားသြားဖူးတာ မဟုတ္ဘဲ ဘုရားကုိ အလည္သြားသလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျဖစ္သင့္တာက ဘုရားေစတီ သြားရင္လည္း သင့္ေလ်ာ္တိတ္ဆိတ္တဲ့ ေနရာတစ္ခုကုိ ေရြးခ်ယ္၊ ဘုရား႐ုပ္ပြားေတာ္ ဒါမွမဟုတ္ ေစတီေတာ္ကုိ မွန္းကာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ေတြ လႊမ္းၿခံၿပီး ဂုဏ္ေတာ္ပြားတာ၊ ေမတၱာပုိ႔တာ၊ တရားထုိင္တာေတြ လုပ္သင့္ပါတယ္။ ဘုရားကုိ ေရပူေဇာ္ခ်င္တယ္၊ မီးပူေဇာ္ခ်င္တယ္ဆုိရင္လည္း အပူအေအးမွ်တဲ့အခါ၊ အေမွာင္ရွိတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္ကုိ ေရသပ္ပယ္ေပးေနသလုိ၊ ညအေမွာင္မွာ ဘုရားရွင္ကုိ အလင္းဓာတ္နဲ႔ ပူေဇာ္သလုိ၊ အနံ႔အသက္ေကာင္းေအာင္ အေမြးတုိင္နဲ႔ ပူေဇာ္သလုိ ေစတနာအျပည့္နဲ႔ ႐ုိ႐ုိေသေသ ေလးေလးစားစား ျပဳစုပူေဇာ္သင့္ပါတယ္။ ဒါမွ ဘုရားသြားျခင္းရဲ႕ အဓိပၸါယ္ျပည့္၀ၿပီး ၿဂိဳဟ္တုိင္မ်ားက ခြါႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ဗုဒၶဘာသာမ်ားအေနနဲ႔ ဘာသာေရးကုိ ေလာကီေရးေတြနဲ႔ မေရာယွက္ရေအာင္ ေလာကီဆရာေတြ အလုိက် လုပ္မိေနတတ္တဲ့ “ဘုရားအေၾကာင္းျပကာ ၿဂိဳဟ္တုိင္မ်ားမွာ သြားၿပီး ေစာေစာစီးစီး ေဆာင္းတြင္းႀကီးမွာ ဆင္းတုေတာ္ကုိ ေရေလာင္းတာတုိ႔၊ ေန႔လယ္ေန႔ခင္း ဘုရားရွင္ကုိ မီးတုိက္တာတုိ႔ မလုပ္ၾကဘဲ ပုံေတာ္ကုိမွန္း ဂုဏ္ေတာ္လႊမ္းကာ ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ကုိ အပူအေအးကင္းတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေသေသခ်ာခ်ာ က်က်နန ေရသပၸါယ္ျခင္း၊ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ျခင္း၊ အေမွာင္ကုိခြင္းဖုိ႔ လုိအပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ မီးထြန္းပူေဇာ္ျခင္း စသည္တုိ႔ကုိ ျပဳျခင္းျဖင့္သာ ၿဂိဳဟ္တုိင္မ်ားက ခြါၿပီး ဘုရားသြားျခင္းရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ အျပည့္အ၀ သက္ေရာက္ေအာင္သာ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ သင့္ပါေၾကာင္း” အလဲြေလးမ်ားကုိ ေထာက္ျပရင္း အမွန္းလမ္းကုိ ေကာက္ျပလုိက္ပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား