အာ႐ုံေနာက္ကုိ စိတ္မလုိက္ေစနဲ႔…

စိတ္…စိတ္…စိတ္။ ဒီစိတ္က လူကုိ အေတာ္ဒုကၡေပးတတ္ပါတယ္။ စကားလုံးေလး တစ္လုံးတည္းမုိ႔ ေတာ္ေသးတယ္ မဟုတ္ရင္ ဘယ္ေလာက္မ်ား ဒုကၡေပးလုိက္မယ္ မသိဘူး။ တစ္ခါတစ္ေလ ဘာမွမဟုတ္ဘဲ၊ ဘယ္သူမွ မရွိဘဲ ကုိယ့္ဖာသာကုိယ္ တစ္ေယာက္တည္း ဒီစိတ္က ဒုကၡေပးလုိ႔ ခံေနရတာလည္း မနည္းေတာ့ဘူး။ အဲဒီစိတ္ကုိ ထိန္းၾကည့္ေပမယ့္ ေျပာင္းလဲျဖစ္ပ်က္မႈက အရမ္းျမန္ေတာ့ ထိန္းမရဘူး ျဖစ္ျဖစ္ေနတယ္။ ျမန္တာမွ အခုဒီစာေရးေန ခ်ိန္မွာေတာင္ ဟုိေျပးဒီေျပး ျဖစ္ေနတာ။ စိတ္ကျမန္ေလ ကုိယ္ကလုိက္မမီေလ ျဖစ္ေနေတာ့ သူသြားသမွ် ကုိယ္ပါလုိက္ေနရင္း မမီတဲ့ကုိယ္ပဲ ဆင္းရဲဒုကၡေတြ ႀကဳံေနရေတာ့တာပါပဲ။ ဒီစိတ္က ဘယ္ေလာက္ျမန္လဲဆုိရင္ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႕ ဘာပဲလာလာ လာသမွ် အရာေတြေနာက္ ထပ္ၾကပ္မကြာ လုိက္ႏုိင္တဲ့အထိကုိ ျမန္တာပါ။ ခပ္ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ဘယ္လုိအာ႐ုံမ်ိဳးမဆုိ သူက အမီွလုိက္ႏုိင္တယ္ေလ။ စိတ္က အဲဒီလုိ ေတြ႕သမွ် အာ႐ုံေတြေနာက္ကုိ လိုက္လုိက္ေနေလ သူနဲ႔အတူရွိေနတဲ့ ကုိယ့္မွာ ဒုကၡတုိးေလေလပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ပညာရွိမ်ားက “အာ႐ုံေနာက္ကုိ စိတ္မလုိက္ေစနဲ႔”လုိ႔ ေျပာတာေနမွာပါ။

ဟုတ္တယ္။ ေလာကမွာ ဒုကၡအေပးဆုံး အရာဟာ စိတ္ပဲလုိ႔ ဆုိၾကသလုိ ဒီစိတ္ေၾကာင့္ ကုိယ္အပါအ၀င္ သတၱ၀ါေတြဟာ ဒုကၡပင္လယ္ ေ၀ေနၾကတာပါ။ အဲဒါ သူမ်ားက ဒုကၡေပးလုိ႔ မဟုတ္ဘဲ ကုိယ့္စိတ္က ကုိယ့္ကုိျပန္ၿပီး ဒုကၡေပးလုိ႔ ျဖစ္တာပါ။ လက္ေတြ႕ဘ၀မွာပဲ ၾကည့္ၾကည့္ေလ စိတ္က ဒုကၡေပးေနေတာ့ ေတြ႕သမွ် အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔စတဲ့ အာ႐ုံေတြအေပၚမွာ လုိက္ၿပီးကုိယ္ပါ ဒုကၡျဖစ္ေနတာ။ သိတဲ့အတုိင္းပဲ စိတ္က သူႀကိဳက္တဲ့ အဆင္းဆုိ ခဏခဏ လုိခ်င္ေနၿပီး သူမႀကိဳက္တဲ့ အဆင္းဆုိ ထစ္ခနဲဆုိ စိတ္တုိလုိက္၊ စိတ္ေကာက္လုိက္၊ စိတ္ညစ္လုိက္ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ပုိဆုိးတာက ဒီစိတ္က တစ္သမွတ္တည္း မရွိတာပါ။ လုိရင္တစ္မ်ိဳး မလုိရင္တစ္မ်ိဳး အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေနတာပါ။ စိတ္ကႀကိဳက္လုိ႔ လုိခ်င္ေနတာကုိ ကုိယ္ကပါလုိက္ၿပီး ေနလုိ႔ကေတာ့ ရွာေပေတာ့လုိ႔ပဲ ေျပာရမလုိျဖစ္ေနတယ္။ ဆုံးကုိ မဆုံးႏုိင္ေတာ့ပါဘူး။ စိတ္ဆုိတာကလည္း အလုိျပည့္တာ မဟုတ္ေတာ့ ေတြ႕သမွ် အဆင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ လုိခ်င္ေနေတာ့တာပါ။ အဲ စိတ္က သူမႀကိဳက္တဲ့ အဆင္းဆုိလုိ႔ကေတာ့ ျမင္လုိက္တာနဲ႔ မ်က္စိပ်က္၊ မ်က္ႏွာပ်က္ပဲ။ အဲေလာက္ဆုိေတာ္ေသးတယ္။ အဲဒီအဆင္းကုိ အမွီျပဳၿပီး တစ္ခုခု ထလုပ္လုိက္ရင္ေတာ့ ထိန္းမႏုိင္သိမ္းမရျဖစ္ၿပီး ဆုိးက်ိဳးေတြပဲ ျဖစ္ေစေတာ့တယ္ေလ။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္က ႀကိဳက္ႀကိဳက္ မႀကိဳက္ႀကိဳက္ သူ႔ကုိ အဲဒီအဆင္းဆုိတဲ့ အာ႐ုံေနာက္ကုိ မလုိက္ေအာင္ ထိန္းဖုိ႔ေျပာၾကတာ ျဖစ္မွာပါ။ အဆင္းကုိ ျမင္ရင္ အဲဒီျမင္တဲ့အခုိက္မွာ အဆင္းလုိ႔ပဲ ထားႏုိင္ေအာင္ စိတ္ကုိထိန္းဖုိ႔နဲ႔ မထိန္းလုိ႔ကေတာ့ အျဖဴ၊ အျပာ၊ အနီ၊ အ၀ါ စတဲ့ အဆင္းေတြေနာက္လုိက္ၿပီး ႀကိဳက္ရင္ ႀကိဳက္သလုိ၊ မႀကိဳက္ရင္လည္း မႀကိဳက္သလုိ လုပ္တတ္ေၾကာင္း သတိေပးၾကတာ ျဖစ္မွာပါ။ အဆင္းကုိ အဆင္းလုိ႔မျမင္ဘဲ အဲဒီကာလာေနာက္ကုိ စိတ္ကစဲြသြားရင္ လွတယ္မလွဘူးဆုိတဲ့ အမည္ပညတ္ေတြနဲ႔ ေလာဘေတြျဖစ္လုိက္၊ ေဒါသေတြျဖစ္လုိက္နဲ႔ တစ္ေလွ်ာက္လုံး ဒုကၡပဲ ျဖစ္ေနတတ္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္မွာပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မ်က္စိနဲ႔ ျမင္ရသမွ် အဆင္းေတြကုိ ျမင္တဲ့အခုိက္မွာပဲ အဆင္းလုိ႔ သိေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး အဲဒီအဆင္းအေပၚမွာ မစဲြမိဖုိ႔၊ စဲြမိပါက အေကာင္းအဆုိးေတြ ျဖစ္လာၿပီး အေၾကာင္းအက်ိဳး မသိျဖစ္တတ္တဲ့အတြက္ အျဖစ္ျမန္တဲ့ ဒီစိတ္ကုိ သတိနဲ႔ထိန္းဖုိ႔ တုိက္တြန္းၾကတာ ျဖစ္မွာပါ။

ၿပီးေတာ့ အသံေနာက္ကုိလုိက္ၿပီး ဒုကၡျဖစ္ေစတာလည္း ရွိေသးတယ္။ စိတ္ကအရမ္းျမန္ေတာ့ အသံၾကားလုိက္တာနဲ႔ အဲဒီအသံေနာက္ကုိ လုိက္သြားေတာ့တာပဲေလ။ အသံထက္ျမန္တဲ့ ဒီစိတ္က အသံကုိ အသံလုိ႔ သေဘာမထားဘဲ အဲဒီအသံကုိ အမွီျပဳၿပီး စဲြလုိက္မိၿပီ ဆုိလုိ႔ကေတာ့ အသံေကာင္းတယ္၊ အသံဆုိးတယ္၊ သာယာတယ္၊ ေအးျမၾကည္လင္တယ္၊ နား၀င္ခ်ိဳတယ္၊ မခ်ိဳဘူး စတဲ့ ပညတ္အေခၚေတြနဲ႔ ဆက္တုိက္ဆုိသလုိ ဒုကၡျဖစ္ေစပါေတာ့တယ္။ အသံကုိ ၾကားႏုိင္တာ နားကလုိ႔ဆုိေပမယ့္ ၾကားတဲ့အသံကုိ အသံလုိ႔ သေဘာထားႏုိင္ေအာင္ ၾကားတယ္ဆုိတဲ့ အခုိက္အတန္႔မွာ ရပ္ႏုိင္ေအာင္ စိတ္ကုိ ထိန္းေပးဖုိ႔လုိပါတယ္။ မထိန္းႏုိင္ရင္ေတာ့ ထုံးစံအတုိင္း ဒီစိတ္က အသံကုိမွီၿပီးေတာ့ အေကာင္းအဆုိးေတြ ျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲလုိက္ တတ္ပါတယ္။ ၾကားသမွ် အသံကုိ လုိက္ၿပီး အမည္ပညတ္ေတြ တပ္လုိ႔ အစဲဲြအလန္း ပဲြၾကမ္းေစတတ္ပါတယ္။ အသံေတြကုိ ၾကားတဲ့အခုိက္မွာ ၾကားတယ္လုိ႔ မသိလုိက္ေတာ့ ၾကားသမွ်အသံ၊ ေျပာသမွ်စကားလုံးေတြကုိ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု လုိက္ခံစားတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ စကားလုံးဆုိတဲ့ ပညတ္အျဖစ္ ေျပာင္းလာတဲ့ အသံေတြကုိ လုိက္ခံစားမိတဲ့အတြက္ ဘယ္သူက ဘယ္လုိေျပာတာ၊ ဘယ္တုန္းက ဘယ္လုိၾကားတာ စတဲ့ ေကာင္းမေကာင္း ခံစားမႈေတြျဖစ္ၿပီး ေကာင္းရင္ေလာဘျဖစ္လုိက္၊ မေကာင္းရင္ ေဒါသျဖစ္လုိက္၊ အလုိမက်ျဖစ္လုိက္ေတာ့တာပါပဲ။ တစ္ခါတစ္ေလ တုိက္႐ုိက္ၾကားရတာ မဟုတ္ဘဲ သူမ်ားေျပာလုိ႔ တစ္ဆင့္ျပန္ၾကားတာေတြေတာင္ လုိက္ခံစားၿပီး ဒုကၡျဖစ္လုိက္ ၾကပါေသးတယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ အသံကုိ ၾကားတဲ့အခုိက္မွာ မသိလုိက္ႏုိင္တဲ့အတြက္ စကားလုံးအျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့ ပညတ္ေတြကုိ လုိက္ၿပီးခံစားမိတဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ ဒုကၡျဖစ္သြားတာက ကုိယ္ပါပဲ။ အသံဆုိတဲ့ အာ႐ုံေနာက္ကုိ စိတ္ကလုိက္သြားတဲ့အတြက္ ဒီစိတ္ေကာင္းရင္ ကုိယ္ပါေကာင္းၿပီး ဒီစိတ္မေကာင္းရင္ ကုိယ္ပါမေကာင္း ျဖစ္ေစေတာ့တာပါပဲ။ ေကာင္းရင္လည္းဒုကၡ၊ မေကာင္းရင္လည္း ဒုကၡျဖစ္တဲ့အတြက္ ေကာင္းမေကာင္းဆုိတဲ့ ပညတ္ကုိခြါၿပီး အစဲြျမန္တဲ့စိတ္ကုိ မစဲြႏုိင္ေအာင္ ထိန္းေပးတာက အေကာင္းဆုံးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ဒီစိတ္က အနံ႔ေတြေနာက္ကုိလည္း လုိက္တတ္ပါေသးတယ္။ ႏွာေခါင္းနဲ႔ ထိေတြ႕မွ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အနံ႔ေတြကုိ စိတ္ကလုိက္ၿပီး ခံစားမိတဲ့အခါ နံသိစိတ္ေတြ ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒီအနံ႔ကုိ ခံစားမိတဲ့အခါ အနံ႔ပဲလုိ႔ မသိႏုိင္ရင္ အနံ႔ကုိအစဲြျပဳၿပီး အေကာင္းအဆုိးေတြ ျဖစ္ေစကာ ဒုကၡေတြလည္း ျဖစ္ေစတတ္ပါတယ္။ အနံ႔ေကာင္းတယ္၊ အနံ႔ဆုိးတယ္ေတြ ျဖစ္လာၿပီး ႀကိဳက္မႀကိဳက္ေတြ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ အနံ႔ကုိစဲြတဲ့ စိတ္ကႀကိဳက္ရင္ အနံ႔ေကာင္းတယ္ ျဖစ္ၿပီး မႀကိဳက္ရင္ အနံ႔ဆုိးတယ္ ျဖစ္ကုန္ျပန္ပါတယ္။ အနံ႔ကုိ စဲြမိတဲ့အတြက္ စဲြတဲ့သူရဲ႕စိတ္ကုိလုိက္ၿပီး သူႀကိဳက္တဲ့အနံ႔ ကုိယ္မႀကိဳက္၊ ကုိယ္ႀကိဳက္တဲ့အနံ႔ သူမႀကိဳက္ျဖစ္ကာ အႀကိဳက္ခ်င္းမတူလုိ႔၊ တစ္ခါတစ္ေလ အႀကိဳက္ခ်င္းတူလုိ႔ ဒုကၡျဖစ္ၾက ျပန္ပါေသးတယ္။ အနံ႔ဆုိတာကလည္း စဲြလန္းေကာင္းတဲ့ အရာမဟုတ္တဲ့အတြက္ အေခၚအေ၀ၚ ပညတ္ေတြတပ္လိုက္ရင္ အနံ႔ေကာင္း အနံ႔ဆုိးေတြအျဖစ္ ေကာင္း၊ မေကာင္း ေျပာင္းကုန္ပါေတာ့တယ္။ မစင္နံ႔ဟာ လူေတြအတြက္ မေကာင္းေပမယ့္ ေခြးေတြအတြက္ ေကာင္းေနတတ္သလုိ အနံ႔ကုိ အမွီျပဳၿပီး စြဲလန္းတတ္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ လူအမ်ိဳးမ်ိဳး စိတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေနၾကတာေတြမွာ အနံ႔တစ္ခုဟာ ကုိယ့္အတြက္ မေကာင္းေပမယ့္ သူမ်ားအတြက္ ေကာင္းရင္ေကာင္းေန တတ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေကာင္းမေကာင္းဟာ ဒီအနံ႔ကုိ စဲြမိတဲ့ စိတ္ေၾကာင့္၊ အနံ႔ကုိ နံတဲ့အခုိက္မွာ အနံ႔လုိ႔ မသိဘဲ ေမႊးတယ္၊ မေမႊးဘူး၊ ေကာင္းတယ္၊ မေကာင္းဘူးဆုိတဲ့ အစဲြပညတ္ေတြေနာက္ စိတ္က လုိက္သြားမိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ကုိယ္ပဲဒုကၡျဖစ္ေစေတာ့တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ အနံ႔ကုိနံတဲ့အခါ နံတဲ့အခုိက္ကုိ သိေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး အဲဒီအန႔ံဆုိတဲ့ အာ႐ုံေနာက္ကုိ စိတ္မလုိက္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

အရသာမွာလည္း ဒီလုိပါပဲ။ ရသဆုိတဲ့ အာ႐ုံေနာက္ကုိ စိတ္မလုိက္မွ ျဖစ္မွာပါ။ လုိက္မိလုိ႔ကေတာ့ မဆုံးႏုိင္တဲ့ ဒုကၡေတြပဲ ႀကဳံေနပါလိမ့္မယ္။ လွ်ာအလုိလုိက္ ေလာမတုိက္နဲ႔လုိ႔ ဆုိသလုိ အရသာကုိ ခံစားတတ္တဲ့ လွ်ာကုိေလာဘမျဖစ္ေအာင္ အလုိမလုိက္ဖုိ႔ေတာ့ လုိပါလိမ့္မယ္။ လွ်ာအလုိလုိက္တယ္ဆုိတာ အမွန္ေတာ့ စိတ္ကုိအလုိလုိက္တာပါပဲ။ စိတ္ကုိ မထိမ္းႏုိင္တဲ့အတြက္ အရသာနဲ႔ လွ်ာနဲ႔ေတြ႕တဲ့အခုိက္ ေကာင္းတယ္၊ မေကာင္းဘူးဆုိတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြ ျဖစ္ေပၚေနတာပါ။ အမွန္ေတာ့ အရသာရွိတယ္ မရွိဘူးဆုိတာ လွ်ာအလယ္မွာရွိတဲ့ ဇိ၀ွါပသာဒကုိ ျဖတ္တဲ့အခ်ိန္ေလးေလာက္ပါပဲ။ ဒီအခုိက္ေလးအတြက္ သတၱ၀ါေတြဟာ ရသအမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ ဖန္တီးၿပီး ဒုကၡေတြေနာက္ လုိက္ေနမိၾကတာပါ။ ဘာပဲစားစား ဗုိက္ျပည့္သြားရင္ေတာ့ အရသာ ရွိပါတယ္ဆုိတဲ့ အရာလည္း မစားခ်င္ေတာ့ပါဘူး။ အရသာ မရွိေတာ့ပါဘူး။ အဓိကကေတာ့ အရသာဆုိတဲ့ အာ႐ုံေနာက္ကုိ စဲြလန္းတတ္တဲ့ စိတ္က လုိက္မသြားဖုိ႔ပါပဲ။ ဒီအာ႐ုံကုိ စိတ္က စဲြမိၿပီဆုိရင္ေတာ့ အေကာင္းအဆုိးေတြ ေပၚေနၿပီး ေကာင္းတယ္ထင္ရင္လည္း ေကာင္းတဲ့အေလွ်ာက္ ဒုကၡျဖစ္တတ္သလုိ ဆုိးရင္လည္း ဆုိးတဲ့အေလွ်ာက္ ဆင္းရဲရတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရသာဆုိတဲ့ အာ႐ုံေနာက္ကုိ စိတ္မလုိက္ႏုိင္ေအာင္ ဘယ္လုိအရသာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အရသာေနာက္မွာ အေကာင္းအဆုိး ပညတ္ေတြ မကပ္ဘဲ ဒါဟာ ရသပဲလုိ႔ ျဖစ္ခုိက္အမွန္ကုိ သိေအာင္ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ သတိေပးၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္စိတ္ကုိ စဲြေဆာင္တတ္တဲ့ အာ႐ုံတစ္ခုက အေတြ႕အထိဆုိတဲ့ အာ႐ုံပါပဲ။ ႐ုပ္႐ုပ္ခ်င္း ထိေတြ႕တဲ့ သေဘာမွာ စိတ္အစဲြ ၀င္လုိက္ရင္ေတာ့ ႏူးည့ံတဲ့အေတြ႕၊ ၾကမ္းတမ္းတဲ့အေတြ႕၊ ေပ်ာ့ေျပာင္းတဲ့အေတြ႕၊ မာေက်ာတဲ့အေတြ႕ စတဲ့ ပညတ္ေတြ၀င္လာၿပီး အဲဒီပညတ္ေတြေနာက္ စိတ္က လုိက္သြားမိတဲ့အတြက္ အေတြ႕ေကာင္းရင္လည္း ေကာင္းတဲ့အေလွ်ာက္ မေကာင္းရင္လည္း မေကာင္းတဲ့အေလွ်ာက္ ဒုကၡျဖစ္ေစပါေတာ့တယ္။ အေတြ႕အထိဆုိတဲ့ အာ႐ုံအေပၚ စိတ္အစဲြက ၀င္သြားမိတဲ့အတြက္ တစ္စုံတစ္ေယာက္နဲ႔၊ တစ္စုံတစ္ခုနဲ႔ ထိေတြ႕ေနရတာကုိက ခံစားမႈ တစ္ခုျဖစ္ေနေတာ့တာပါ။ ကုိယ္ႀကိဳက္တဲ့ အထိအေတြ႕ဆုိရင္ ဆက္တုိက္အၿမဲ ခံစားခ်င္ေနတတ္ၿပီး မႀကိဳက္တဲ့ အေတြ႕အထိ ဆုိလုိ႔ကေတာ့ အလုိမက်မႈ၊ မေက်နပ္မႈ၊ ေဒါသထြက္မႈေတြနဲ႔ စိတ္ဒုကၡေတြပဲ ျဖစ္ေနကုန္ေတာ့တာပါ။ စိတ္ကလည္း အခက္သား စဲြမိၿပီဆုိရင္ လက္ကေလး ကုိင္ထားရတာကုိက အရသာ ရွိေနတယ္ဆုိတာပဲ။ အေပၚယံအေရျပား အထိအေတြ႕ေလးကုိပဲ အဟုတ္ထင္ကာ မလႈပ္ခ်င္ေအာင္ ျဖစ္မိတယ္လုိ႔လည္း ဆုိၾကေသးတယ္ေလ။ စိတ္အစဲြေလးက ဖုံးထားေလေတာ့ ေခၽြးတစ္လုံးလုံးထြက္ၿပီး နံေဆာ္ေနတဲ့ သူ႔ခႏၶာကုိယ္ အနံ႔ကုိလည္း မျမင္မိ၊ မခံစားမိေတာ့ဘဲ ေပ်ာ္ေနမိေတာ့တယ္တဲ့။ ကုိယ္နဲ႔ အဆင္မေျပ၊ ကုိယ္မႏွစ္သက္တဲ့သူ ဆုိလုိ႔ကေတာ့ လက္ခ်င္းယွက္ဖုိ႔ ေနေနသာ မ်က္ႏွာျမင္ရတာကုိက အကုသုိလ္ျဖစ္ေနတယ္တဲ့။ အေတြ႕အထိအေပၚ စိတ္အစဲြ ၀င္မိရင္ ဒီလုိပါပဲ။ အေတြ႕အထိအေပၚ စိတ္ကစဲြမိေလေတာ့ အေကာင္းအဆုိးေတြျဖစ္ၿပီး အေၾကာင္းအက်ိဳးပါ မသိ၊ အမွားကုိ အမွန္ထင္၊ အမွန္ကုိ အမွားထင္ကုန္ေတာ့တာေပါ့။ တရားခံကေတာ့ အာ႐ုံအေပၚ စဲြလမ္းမိတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအထိအေတြ႕ဆုိတဲ့ အာ႐ုံအေပၚမွာလည္း စိတ္မလုိက္မိဖုိ႔၊ စိတ္မွာအစဲြေတြ မျဖစ္ဖုိ႔၊ ေတြ႕ထိတဲ့အခါမွာလည္း အေကာင္းအဆုိး၊ အၾကမ္းအႏု စတဲ့ခံစားခ်က္မ်ား မ၀င္ဘဲ အေတြ႕ပါပဲလုိ႔ အမွန္ကုိ သိေအာင္ သတိေဆာင္ၿပီး ထိန္းသိမ္းၾကဖုိ႔ သတိေပးၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ဳပ္ေျပာရရင္ အာ႐ုံေတြေနာက္ကုိ စိတ္မလုိက္မိၾကဖုိ႔ပါပဲ။ အဆင္းဆုိတဲ့အာ႐ုံ၊ အသံဆုိတဲ့အာ႐ုံ၊ အနံ႔ဆုိတ့ဲ အာ႐ုံ၊ အရသာဆုိတဲ့ အာ႐ုံ၊ အထိအေတြ႕ဆုိတဲ့ အာ႐ုံေတြအေပၚမွာ စိတ္အစဲြမ၀င္မိဖုိ႔နဲ႔၊ စဲြမိၿပီဆုိရင္ အေကာင္းအဆုိးေတြ ျဖစ္ေပၚလာၿပီး အမည္ပညတ္ေတြ အေပၚမွာ စိတ္ကလုိက္ၿပီး ခံစားေနတတ္တဲ့ အတြက္ ဒုကၡေတြပဲ တုိးေနတယ္ဆုိတာ သတိျပဳၾကဖုိ႔ ေျပာလုိရင္းပါ။ ၿပီးေတာ့ စိတ္စဲြတယ္ဆုိတာကလည္း ဒီအာ႐ုံေတြကုိ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္မွာ အဆင္းပဲ၊ အသံပဲ၊ အန႔ံပဲ၊ အရသာပဲ၊ အေတြ႕အထိပဲလုိ႔ အမွန္ကုိ မျမင္မိတဲ့အတြက္ လွတယ္ မလွဘူး၊ အသံေကာင္းတယ္ မေကာင္းဘူး၊ အနံ႔ေမြးတယ္ မေမြးဘူး၊ အရသာရွိတယ္ မရွိဘူး၊ အေတြ႕အထိ ႏူးည့ံတယ္ မႏူးည့ံဘူးစတဲ့ အေကာင္းအဆုိး အမည္နာမ ပညတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာတာကုိ ဆုိလုိၿပီး ဒီလုိပညတ္ေတြ ေပၚလာတဲ့အတြက္ ပညတ္ေနာက္ကုိ လုိက္ေနမိတဲ့ ကုိယ္မွာလည္း ဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ေနတတ္ေၾကာင္း ဆုိျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလဲြအမွားေတြနဲ႔ အစဲြတရားေတြကင္းၿပီး စိတ္မွာေပါ့ေပါ့ပါးပါး လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ျဖစ္ခ်င္ေနတဲ့သူမ်ား အေနနဲ႔ အစဲြတရားေတြ ျဖစ္ေပၚေစတတ္တဲ့ အာ႐ုံေတြေနာက္ကုိ စိတ္မလုိက္ႏုိင္ေအာင္ မေမ့မေလ်ာ့တဲ့ သတိတရားနဲ႔ ျဖစ္တဲ့အခုိက္၊ ေပၚတဲ့အခုိက္မွာ အရွိအတုိင္း၊ အမွန္အတုိင္း သိေအာင္သာ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းလုိက္ရပါေၾကာင္း

Read more »

သရဏဂုံနဲ႔ တမလြန္ အေကာင္းအဆုိး…. ၿပီးေတာ့ ဘာသာျခားနဲ႔ ၀ိပႆနာ…

Q. ဘုန္းဘုန္း ေနေကာင္း က်န္းမာပါလား ဘုရား..
တပည့္ေတာ္ကို ဦးဇင္းတစ္ပါးက သိခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းေလးေတြ ေမးခိုင္းလို႔ပါဘုရား..
၁။ ဗုဒၶဘာသာ တစ္ေယာက္က အေျခအေန တစ္ခုကို မလြန္ဆန္ႏိုင္လု႔ိ တျခားဘာသာ၀င္ တစ္ဦးအျဖစ္ လက္ခံလိုက္ရတယ္၊ အဲဒီလူရဲ႕ စိတ္က အဲဒီဘာသာကို မၾကည္ညိဳေပမယ့္ အဲဒီဘာသာရဲ႕ ထံုးတမ္းစဥ္လာကို တစ္သက္လံုး လုပ္ခဲ့ရတယ္ (ဘယ္လို အလုပ္မ်ိဳးလဲေတာ့ မေမးလိုက္မိဘူး ဘုရား) ဆိုရင္ အဲလိုလူ တစ္ဦးမွာ အျပစ္ျဖစ္ႏိုင္သလား ဘုရား၊ သရဏဂံုေကာ ပ်က္သြားမလား ဘုန္းဘုန္း၊ တကယ္လို႔ သရဏဂံု ပ်က္သြားခဲ့ရင္ေတာင္ အဲဒီလို ပ်က္တဲ့အတြက္ တမလြန္မွာ အျပစ္ျဖစ္ႏိုင္ (မေကာင္းက်ိဳး ေပးႏိုင္) ပါသလား ဘုရား…။


၂။ ေနာက္ေမးခြန္းတစ္ခုက ဒီလိုပါ ဘုရား..။ ဘာသာျခား တစ္ဦးအေနနဲ႔ ၀ိပႆနာကို အားထုတ္ခ်င္ေနတယ္၊ ၀ိပႆနာကို စိတ္လည္း ၀င္စားတယ္၊ ၀ိပႆနာဟာ ဘယ္လိုသေဘာလဲ သူ သိခ်င္ေနတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာကိုေတာ့ မကိုးကြယ္ခ်င္ဘူး..၊ ၀ိပႆနာကိုသာ လိုက္စားခ်င္တာ..။ အဲလိုလူမ်ိဳးအတြက္ ၀ိပႆနာကို စိတ္ပါလက္ပါ အားထုတ္လို႔ တရား ရႏိုင္ပါသလား ဘုရား၊ ရတနာ သံုးပါးကို မကိုးကြယ္လို႔မို႔ အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလား ဘုန္းဘုန္း..။ တရားအားထုတ္တ့ဲ ေနရာမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ သရဏဂံု မတည္ဘဲနဲ႔ တရား မရႏိုင္ဘူးဆိုတာ ၾကားဖူးလုိ႔ပါ… ဆိုၿပီး တပည့္ေတာ္ကို ေမးေလ်ာက္ခိုင္းပါတယ္ ဘုရား..။
ဘုန္းဘုန္း အားတဲ့ အခ်ိန္ ေမတၱာေရွ႕ထား ေျဖၾကားေပးပါဦး ဘုန္းဘုန္း…
ရိုေသစြာ ရွိခိုးလ်က္
ဖိုးသား

A. ဒကာဖုိးသားေရ…တစ္ဆင့္ေမးတာဆုိေတာ့ ေျဖေပးတာကုိ တစ္ဆင့္ေျပာေပးလုိက္ပါဦး..
၁။ အေျခအေနအရ လုပ္ေနရတဲ့အတြက္ အျပစ္ျဖစ္မျဖစ္ဆုိတာကေတာ့ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ရဲ႕ စိတ္ေစတနာ အေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာသေဘာအရ စိတ္ကအဓိက ဆုိေပမယ့္ ကံသုံးမ်ိဳးမွာ ကာယကံ၊ ၀စီကံေတြနဲ႔ က်ဴးလြန္မႈမွာလည္း အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိပါတယ္။ အျခားဘာသာရဲ႕ ဓေလ့ထုံးစံမ်ားအတုိင္း လုိက္လုပ္ေနမႈမ်ားမွာ လုိက္လုပ္သူရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္၊ ကာယကံမႈ၊ ၀စီကံမႈ၊ မေနာကံမႈမ်ားဟာ ရတနာသုံးပါးကုိ ေစာ္ကားလုိတဲ့ အမႈမ်ား၊ စိတ္ေစတနာမ်ား၊ အကုသုိလ္အျပစ္ ျဖစ္စရာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား မပါရင္ အျပစ္မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က စိတ္ေစတနာပါရင္ေတာ့ အျပစ္ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီလုိလုိက္လုပ္ေနရတဲ့အတြက္ သရဏဂုံပ်က္၊ မပ်က္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ သရဏဂုံပ်က္ျခင္း အေၾကာင္းႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။ ေသဆုံးသြားတဲ့အခါ၊ ရတနာသုံးပါးထက္ အျခားအရာမ်ားကုိ ပုိၿပီးယုံၾကည္အားကုိး ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ အခါေတြဟာ သရဏဂုံပ်က္ပါတယ္။ အသက္ရွင္ဆဲ အခုိက္မွာ ရတနာသုံးပါးကုိ ႏွလုံးသားထဲမွ အထူးယုံၾကည္ ကုိးကြယ္ေနေပမယ့္ အျခားအရာေတြအေပၚမွာလည္း အေျခအေနအရ ပူေဇာ္ပသရတာေတြ ရွိပါတယ္။ ရတနာသုံးပါးထက္ေတာ့ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈ မပုိဘူးဆုိရင္ သရဏဂုံ မပ်က္ပါဘူး။ အကယ္၍ ရတနာသုံးပါးကုိ စြန္႔ၿပီး တစ္ျခားအရာေတြကုိ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာထက္ ပုိၿပီးယုံၾကည္ အားကုိးသြားတ့ဲအခါ သရဏဂုံပ်က္ပါတယ္။ သရဏဂုံ ပ်က္ေပမယ့္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာကုိ မေစာ္ကားဘူး၊ ရတနာသုံးပါးကုိ မကုိးကြယ္ေပမယ့္ အကုသုိလ္ျဖစ္ေစမယ့္ အလုပ္ေတြ မလုပ္ဘူးဆုိရင္ အပါယ္မလားႏုိင္ပါဘူး။ အလားတူ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္ေပမယ့္ မေကာင္းတာေတြ မလုပ္ဘဲ ေကာင္းတဲ့အလုပ္ေတြနဲ႔ ေနသြားတဲ့ သူေတြဟာ ေသၿပီးေနာက္မွာ သုဂတိဘ၀ကုိ လားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သရဏဂုံပ်က္ေပမယ့္ ရတနာသုံးပါးကုိ မေစာ္ကားဘူး၊ အကုသုိလ္အျပစ္ေတြ မလုပ္ဘူးဆုိရင္ တမလြန္မွာ ေကာင္းတဲ့သုဂတိကုိ ေရာက္ႏုိင္ပါတယ္။

၂။ ၀ိပႆနာ တရားဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ အတြက္ သီးသန္႔ ေဟာၾကားထားတဲ့ တရားမဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္သူမဆုိ အားထုတ္လုိ႔ရတဲ့ တရားျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္ဘူး၊ ရတနာသုံးပါးကုိ မယုံၾကည္ဘူး၊ သရဏဂုံမတည္ဘူးဆုိလည္း ၀ိပႆနာ အလုပ္ကုိ ေကာင္းစြာအားထုတ္လုိ႔ ရပါတယ္။ ရတနာသုံးပါးနဲ႔ ကံကံရဲ႕ အက်ိဳးကုိ မယုံၾကည္မႈ သရဏဂုံကုိ မလုံၿခံမႈေၾကာင့္ အက်ိဳးေပးမႈေတာ့ ကြာျခားပါတယ္။ သရဏဂုံနဲ႔ ကံကံရဲ႕ အက်ိဳးကုိ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါတရား မရွိရင္ေတာ့ အရိယာမဂ္ကုိ ရဖုိ႔မလြယ္လွပါဘူး။ သရဏဂုံမတည္ဘဲ ၀ိပႆနာ တရားအားထုတ္ရင္း ေအာက္ေအာက္ဉာဏ္ေတြကုိ ရႏုိင္ေပမယ့္ ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္စတဲ့ အရိယာမဂ္ဉာဏ္ေတြေတာ့ ရဖုိ႔မလြယ္လွပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခါတစ္ေလ တရားအားထုတ္ရင္းနဲ႔ပဲ ၀ိပႆနာ ဉာဏ္အဆင့္ဆင့္အရ အားထုတ္သူကုိယ္တုိင္ ရတနာသုံးပါးကုိ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါတရားေတြ တုိးပြားလာၿပီး သရဏဂုံတည္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ အထက္မဂ္တရားေတြ ရႏုိင္ပါတယ္။ ဉာဏ္စဥ္အဆင့္ေတြ ျမင့္လာတာနဲ႔ အမွ်စိတ္အစဥ္လည္း ေျပာင္းလာၿပီး သဒၶါတရားေတြလည္း ခုိင္လာတတ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါမ်ိဳးမွာ ရတနာသုံးပါးကုိ မၾကည္ညိဳပါနဲ႔ ေျပာလည္း သူ႔အလုိလုိ စိတ္ကၾကည္ညိဳလာ တတ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ တရားအားမထုတ္မီမွာ ဘာသာျခားေတြ ျဖစ္ေပမယ့္ တရားအားထုတ္ရင္း ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ သရဂုံၿမဲလာသူေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဆရာႀကီး ဦးဂုိအင္ဂါ ျပေနတဲ့ တရားစခန္းမွာဆုိ ပုိၿပီးေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးဟာ ဘာသာေပါင္းစုံက ဘယ္သူမဆုိလာၿပီး တရားအားထုတ္ႏုိင္ေအာင္ တရားသက္သက္ျပေပးတယ္၊ သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလကုိ မခံယူပဲ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ အားထုတ္ႏုိင္တယ္ဆုိၿပီး လူတုိင္းကုိ အားထုတ္ေစတယ္၊ အားထုတ္ရင္းနဲ႔ တရားအႏွစ္သာရကုိ ေတြ႕ၿပီးသူ႔အလုိလုိ သရဏဂုံနဲ႔ ငါးပါးသီလ လုံၿခဳံသြားေစတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ဘယ္သူမဆုိ ဗုဒၶဘာသာ ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ ၀ိပႆနာတရားကုိ အားထုတ္လုိ႔ရၿပီး တရားရမႈ၊ မရမႈကေတာ့ အားထုတ္ရင္း စိတ္အစဥ္ ေျပာင္းလဲလာမႈနဲ႔ သဒၶါတရား အားေကာင္းလာမႈ၊ သရဏဂုံနဲ႔ ကံငါးပါး လုံၿခဳံလာမႈ အေပၚလုိက္ၿပီး ကြာျခားႏုိင္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သရဏဂုံ မတည္ေပမယ့္ ၀ိပႆနာ အလုပ္လုပ္ေနရင္ အရိယာမဂ္ကုိ မရႏုိင္တာေတာင္ ဒီဘ၀ခ်မ္းသာမႈနဲ႔ သုဂတိဘ၀ ေရာက္ေစမႈကေတာ့ အက်ိဳးျဖစ္ေစပါတယ္။ တရားအားထုတ္ရင္း သဒၶါတရားအားေကာင္းလာကာ သရဏဂုံပါ ခုိင္ၿမဲလာ၊ တည္လာတယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒီဘ၀မွာပဲ တရားရႏုိင္ပါတယ္။

Read more »

ႏုိင္ငံျခား သာသနာျပဳ ဆုိရာ၀ယ္…

ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာျပည္ျပန္ၾကြတဲ့အခါ ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ သာသနာ့ညီအစ္ကုိ ရဟန္းေတာ္မ်ားက ျပည္ပသာသနာျပဳ အေတြ႕ႀကဳံနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ သိခ်င္တာေတြ ေမးၾကပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က ႏုိင္ငံျခားမွာ ေနရတဲ့အခက္အခဲ၊ တစ္ခ်ိဳ႕က ႏုိင္ငံျခားသာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ား ျပည့္စုံရမယ့္ အရည္အခ်င္း၊ တစ္ခ်ိဳ႕က ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားရမယ့္ လုိအပ္ခ်က္မ်ား စသည္စသည္ျဖင့္ ေမးခြန္းအစုံပါပဲ။ ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ သာသနာ့ ညီအစ္ကုိမ်ားကုိ ျပန္လည္ေမးျမန္း ေလွ်ာက္ထားမိတာကေတာ့ ``အရွင္ဘုရားတုိ႔ ႏုိင္ငံျခားၾကြၿပီး… ဘယ္သူေတြကုိ သာသနာျပဳမွာလဲ…၊ ႏုိင္ငံရပ္ျခားမွာ ေရာက္ေနၾကတဲ့ ကိုယ့္ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြကုိ သာသနာျပဳမွာလား…၊ ဒါမွမဟုတ္ အရွင္ဘုရားတုိ႔ သာသနာျပဳၾကြမယ့္ ႏုိင္ငံရဲ႕ ႏုိင္ငံသားေတြကုိ သာသနာျပဳမွာလား…`` ဆုိတဲ့ အေမးပါ။

ဘုန္းဘုန္းအေမးေၾကာင့္ ညီေနာင္မ်ား ေတြေ၀သြားပါတယ္။ ႏုိင္ငံျခား သာသနာျပဳဆုိမွေတာ့ သူ႔ႏုိင္ငံသား၊ ကုိယ့္ႏုိင္ငံသား ခဲြျခားစရာလုိလုိ႔လား၊ ဘယ္လုိကြာျခားလုိ႔လဲ..၊ ဘယ္လုိစည္းမ်ဥ္းဥပေဒေတြ ရွိလုိ႔လဲ စတဲ့ဒိြဟစိတ္ေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ ဘုန္းဘုန္းက ႏုိင္ငံျခားမွာ ေတြ႕ရႀကဳံရတာေလးေတြကုိ ေျပာျပေလွ်ာက္ထား ျပလုိက္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းအပါအ၀င္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ႏုိင္ငံျခားသာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ႏုိင္ငံအသီးသီးမွာ ရွိတဲ့အဲဒီႏုိင္ငံသားေတြထက္ ကုိယ့္ႏုိင္ငံသား ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကုိသာ သာသနာျပဳေနၾကတာေတြပါ။ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကုိ သာသနာျပဳေနၾကတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း ရွိပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား ပင့္ေဆာင္ေထာက္ပံ့ လွဴဒါန္းမႈမ်ားျဖင့္သာ ရပ္တည္ေနၾကရၿပီး ကုိယ့္ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကုိသာ ေဟာေျပာျပသ သာသနာျပဳေနၾကရတာပါ။ ဒီအတြက္ေၾကာင့္ ျပည္ပသာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႕ ရပ္တည္မႈဟာ ပုိၿပီးအဆင္ေျပတာပါ။ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား ရွိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္း သာသနာျပဳရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကုိ မပင္မပန္းႀကိဳးစား လုပ္ေနႏုိင္တာပါ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ ကုိယ့္လူမ်ိဳးမ်ားက ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႕ ၀ိနည္းသိကၡာ၊ အေလ့အက်င့္နဲ႔ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ သိေနၾကလုိ႔ပါ။ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကေတာ့ သူတုိ႔လုိတာလုပ္ေပး၊ ေဟာေပးေျပာေပးႏုိင္မွသာ ခ်ည္းကပ္လာတတ္ၾကတာပါ။ ဒါကလည္း ဒါလုပ္ေပးလုိ႔ ဒါရတဲ့ သေဘာမ်ိဳးပါ။

ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကုိ အဓိကထားရပ္တည္ၿပီး သာသနာျပဳေနၾကရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏုိင္ငံျခားသာသနာျပဳလုိ႔ ေျပာတာထက္ ႏုိင္ငံျခားျမန္မာ သာသနာျပဳလုိ႔ ေျပာတာက လက္ေတြ႕သာသနာျပဳေနရတဲ့ အေျခအေနနဲ႔ လုိက္ဖက္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ႏုိင္ငံျခားရွိျမန္မာ လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ေဟာေျပာျပသ ေပးေနရတာ ျဖစ္လုိ႔ပါ။ ဒီလုိဆုိရင္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကုိ သာသနာျပဳရတာ အဆင္ေျပရဲ႕လား၊ ေအာင္ျမင္မႈရရဲ႕လား၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား လုိခ်င္တဲ့ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြက ဘာေတြလဲ စတဲ့ေမးခြန္းေတြ ေမးလာႏုိင္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ အေျဖအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိလာၾကမွာပါ။ တစ္ခ်ိဳ႕ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း အဆင္ေျပႏုိင္ၿပီး တစ္ခ်ိဳ႕ေတာ့ ေျပမယ္မထင္ပါဘူး။ ေအာင္ျမင္လား မေအာင္ျမင္ဘူးလား ဆုိရင္ေတာ့ ဘာမွမလုပ္တာထက္၊ ဘာမွမရွိတာထက္စာရင္ လုပ္ေန၊ ရွိေနတဲ့အတြက္ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ အကိ်ဳးျဖစ္ထြန္းပါတယ္လုိ႔ ေျပာရပါမယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ကုိ ၾကည့္တာ၊တုိင္းတာတာက အဲဒီသာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ရဲ႕ အေနအထုိင္၊ အေျပာအဆုိ၊ ဆက္ဆံမႈနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ အက်င့္သီလ၊ သမာဓိပညာ၊ ၿပီးေတာ့ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြပါ။

ေနာက္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားနဲ႔ မတူတဲ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ အ႐ုိးစဲြေနတဲ့ အၾကည့္လုိ႔ပဲ ေျပာရမလားမသိဘူး။ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ကုိ ၾကည့္တဲ့အခါ ခုနေျပာတဲ့ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာအက်င့္သိကၡာေတြ အျပင္ အဲဒီရဟန္းေတာ္ရဲ႕ ေနာက္ကဟာကုိလည္း ၾကည့္ၾကပါေသးတယ္။ တစ္ျခားမဟုတ္ပါးဘူး။ ေနာက္က ဘဲြ႕ထူး၊ ရာထူးဂုဏ္ေတြကုိ ေျပာတာပါ။ ဘဒၵႏၲ ဘယ္သူဘယ္သူ ေနာက္က ဓမၼာစရိယ၊ ဘီေအ၊ အမ္ေအ၊ ဘီအက္စ္စီ၊ ပီအိပ္ခ်္ဒီ၊ ဘာပ႑ိတ၊ ညာပ႑ိတ စတာေတြေပါ့။ ဒါက ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ အေလ့တစ္ခုပါ။ ဘာပဲလုပ္လုပ္ ေနာက္ကတပ္ခ်င္တဲ့ အက်င့္ေတြက မရွိရွိတာ ရွာတပ္တဲ့ အထိပါပဲဲ။ ဒီအက်င့္ေတြေၾကာင့္လည္း သာသနာျပဳရဟန္းေတာ္ကုိ ၾကည့္တဲ့အခါ ဒီေနာက္ကဟာေတြကုိလည္း ၾကည့္ၾကေတာ့တာပါ။ ဒါေတြကုိၾကည့္ၿပီး ဒီကုိယ္ေတာ္က ဘယ္လုိညာလုိလုိ႔ သတ္မွတ္ၾကတာေလ။ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကေတာ့ ေနာက္ကဂုဏ္ထူးေတြထက္ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းကုိ ပုိၿပီးၾကည့္ၾကပါတယ္။ အရည္အခ်င္းရွိရင္ အသက္ႀကီးတယ္ ငယ္တယ္မသတ္မွတ္ဘဲ ခ်ဥ္းကပ္တတ္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔လုိခ်င္တဲ့၊ သူတုိ႔ေမးခ်င္တဲ့ အရာေတြကုိ ရွင္းလင္းျပတ္သား ခုိင္မာစြာ ေျဖၾကားေပးတတ္ရင္ ခ်ဥ္းကပ္တတ္ၾကပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ အေမးအျမန္း ထူလွပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဘုန္းႀကီးကုိးကြယ္တာ ေစ်းကြက္ဆန္ပါတယ္။ ၾကည္ညိဳမႈထက္ သူတုိ႔အက်ိဳးအတြက္ ဘာလုပ္ေပးမလဲဆုိတာ ပုိၿပီး ဦးစားေပးပါတယ္။ တန္ရာတန္ရာ ျပန္တုံ႔ျပန္ပါတယ္။ ဆုိလုိတာက တစ္နာရီ တရားေဟာရင္ တစ္နာရီစာလွဴၿပီး ႏွစ္နာရီဆုိ ႏွစ္နာရီစာေပါ့။ ေနာက္ပုိင္း တရားအေပၚ တကယ္သိသြားရင္ေတာ့ ေစတနာ သဒၶါတရားအျပည့္နဲ႔ ပုံေအာတတ္ပါတယ္။ လွဴတာမလွဴတာက သူတုိ႔အပုိင္းပါ။ ေျပာခ်င္တာက ႏုိင္ငံျခားသားနဲ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ ကြာျခားခ်က္ေလးပါ။

ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏုိင္ငံျခားသာသနာျပဳဘ၀ဟာ ထင္သေလာက္မလြယ္ပါဘူး။ အစစအရာရာ ဒဏ္ခံရပါတယ္။ မတူညီတဲ့ ရာသီဥတုဒဏ္၊ ယဥ္ေက်းမႈဒဏ္၊ အစားအေသာက္ဒဏ္ စတာေတြအျပင္ ဘာသာစကား အခက္အခဲ၊ ၿပီးေတာ့ မတူညီတဲ့ စ႐ုိက္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိတဲ့သူေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေနရမႈေတြလည္း အပါအ၀င္ေပါ့။ ဒါေတြကေတာ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အတူတူပါပဲ။

ဘုန္းဘုန္းကုိယ္ေတြ႔အရ ေျပာရရင္ ျမန္မာလူမ်ိဳးကုိပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ႏုိင္ငံျခားသားကုိပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သာသနာျပဳေတာ့မယ္ ဆုိရင္ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ဟာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အရင္ျပည့္စုံထားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္အတြက္ အဓိကအပုိင္းက ကုိယ္က်င့္သီလေပါ့။ ေနာက္ပရိယတ္၊ ပဋိပတ္အပုိင္း ကၽြမ္းက်င္ပုိင္ႏုိင္မႈ ၿပီးေတာ့ ေမတၱာတရား၊ ခႏၲီတရားနဲ႔ ရွင္းလင္းစြာ ေဟာေျပာျပသႏုိင္မႈ။ ဒါေတြျပည့္စုံရင္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ လုံေလာက္ပါတယ္။ ေနာက္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား အတြက္ရယ္လုိ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ႏုိင္ငံျခားမွာ ေနၿပီဆုိရင္ေတာ့ ဘာသာစကားက အဓိကက်ပါတယ္။ ကုိယ္ေရာက္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ သူ႔ႏုိင္ငံ၊ သူ႔လူမ်ိဳးေတြအတြက္ ဆုိရင္ေတာ့ သူတုိ႔ဘာသာစကားကုိ ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ရွိထားရင္ အေကာင္းဆုံးပါပဲ။ အေတြးအေခၚ အႀကံအစီ အားေကာင္းတ့ဲ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား အတြက္ေတာ့ ဒီဘာသာစကား ကၽြမ္းက်င္မႈအျပင္ ၀ိပႆနာတရားကုိ ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ အားထုတ္ၿပီး ေဟာေျပာျပသႏုိင္မႈ၊ အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္ကုိ ေကာင္းေကာင္းနားလည္ကာ တစ္ဆင့္ျပန္လည္ ေဟာေျပာပုိ႔ခ်ႏုိင္မႈေတြလည္း လုိအပ္ပါတယ္။ ခုေနာက္ပုိင္း ႏုိင္ငံျခားသား အမ်ားစုဟာ ျမန္မာရဟန္းေတာ္လုိ႔ သိလုိက္တာနဲ႔ ပါဠိပုိင္ႏုိင္မႈ၊ ၀ိပႆနာတရား ျပသႏုိင္မႈနဲ႔ အဘိဓမၼာ ကၽြမ္းက်င္ႏုိင္နင္းမႈကုိ ပုိၿပီးအေလးထားကာ ခ်ည္းကပ္လာၾကပါတယ္။ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားထံက ပါဠိသင္ခ်င္၊ ၀ိပႆနာ အားထုတ္မႈကုိ ေလ့လာခ်င္၊ အဘိဓမၼာကုိ ဆည္းပူးခ်င္ေနၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏုိင္ငံျခား သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ျမန္မာမ်ားအတြက္ေရာ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားအတြက္ပါ ထိထိေရာက္ေရာက္ သာသနာျပဳႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ မိမိကုိယ္တုိင္ အက်င့္သီလ အေနအထုိင္ ေကာင္းမြန္ျပည့္စုံဖုိ႔ လုိအပ္သလုိ အပုိအေနနဲ႔ ဆုိင္ရာဘာသာစကား ရရွိမႈ၊ ၀ိပႆနာတရား ျပသႏုိင္မႈနဲ႔ ပါဠိနဲ႔အဘိဓမၼာကုိ ေဟာေျပာပုိ႔ခ်ႏုိင္မႈဆုိတဲ့ အရာသုံးမ်ိဳးလည္း လုိအပ္တယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ႏုိင္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဘုန္းဘုန္းေျပာလုိတာက ႏုိင္ငံျခား သာသနာျပဳဆုိတဲ့ စကားလုံးအေပၚမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳး အထင္ႀကီးတတ္တာ ေလးေတြပါ။ ႏုိင္ငံျခားမွာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ျပည္တြင္းက ဒကာဒကာမေတြေရာ သာသနာ့ညီအစ္ကုိမ်ားကပါ အထင္ႀကီး အားက်ေနတတ္တာေတြပါ။ ပင္ပန္းမႈ၊ အခက္အခဲရွိမႈေတြကုိေတာ့ သီးသန္႔ေျပာဆုိျခင္း မရွိတဲ့အတြက္ သူတုိ႔အေနနဲ႔ မသိဘဲ ျဖစ္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလ်ဥ္းသင့္လုိ႔ ႏုိင္ငံျခားမွာ ေရာက္ေနတဲ့ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႕ ဘ၀နဲ႔ အခက္အခဲ၊ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ အေတြ႕အႀကဳံအရ ျပန္လည္ေျပာျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းေတြကုိလည္း ျပည္တြင္းမွာ ရွိတဲ့သာသနာ့ ညီအစ္ကုိမ်ားကုိ ေျပာျဖစ္ဖူးပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ႏုိင္ငံျခားမွာ ရွိေနၾကတဲ့ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ႏုိင္ငံျခားသာသနာျပဳ ဆုိတာထက္ ႏုိင္ငံျခားရွိ ျမန္မာမ်ားကုိ အဓိကထားၿပီး သာသနာျပဳေန ၾကတယ္ဆုိတာ ေသခ်ာပါတယ္။ ႏုိင္ငံအသီးသီးမွာရွိတဲ့ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကုိ သာသနာျပဳေနတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ား ရွိေသာ္လည္း အမ်ားအားျဖင့္ ကုိယ့္ႏုိင္ငံသားမ်ား အတြက္ပါပဲ။

မွန္ပါတယ္။ ျမန္မာဘုန္းႀကီးေတြဟာ ျမန္မာေတြအတြက္ ပုိၿပီးျဖစ္သင့္ပါတယ္။ ကုိယ့္ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားက ပုိၿပီးလုိအပ္ေနပါတယ္။ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာေရာ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာမွာပါ ခ်ိဳ႕တဲ့ေနတဲ့ ျမန္မာမ်ားအတြက္ စိတ္ခြန္အားေတြ ေပးဖုိ႔အထူးလုိအပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဘုန္းဘုန္းအေနနဲ႔ “ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဟာ ဗုဒၶဘာသာကုိ အေျခခံထားတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ျမန္မာရွိရင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းရွိတယ္ဆုိတဲ့ ဂုဏ္ယူမႈနဲ႔အတူ ႏုိင္ငံျခားသာသနာျပဳဆုိတဲ့ အမည္ထက္ ႏုိင္ငံျခား ျမန္မာသာသနာျပဳ ဆုိတဲ့အမည္ကုိ အသုံးျပဳၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားကုိ သာသနာျပဳရင္း ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကုိပါ သာသနာျပဳႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္းဟာ အေကာင္းဆုံးပဲ”လုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားရဲ႕ လွဴဒါန္းေထာက္ပံ့မႈနဲ႔ ေနထုိင္သီတင္းသုံးေနရတဲ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတိေပးရင္း ….

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား