ေကာင္းကင္ဘုံ၊ နိဗၺာန္ႏွင့္ ငရဲ… ၿပီးေတာ့ (၃၁) ဘုံ…

Q. အရွင္ဘုရား..
ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားမွာ ေကာင္းကင္ဘုံ (နိဗၺာန္ဘုံ) နဲ႔ ငရဲဘုံဆုိတာ ရွိေၾကာင္းမွတ္သားဖူးပါတယ္။ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ဗုဒၶဘာသာမွာေရာ သူတုိ႔ေျပာသလုိ နိဗၺာန္ဘုံဆုိတာရွိပါသလား။ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ နိဗၺာန္ဟာ သူတုိ႔ေျပာတဲ့ နိဗၺာန္လုိမ်ိဳးလား၊ ဗုဒၶဘာသာမွာရွိတဲ့ ငရဲျပည္သည္ ခရစ္ယာန္ဘာသာက ေျပာတဲ့ငရဲဘုံႏွင့္ တူသလား သိခ်င္ပါတယ္ဘုရား…
(ကပၸိယဆန္းၾကယ္)


A. (1) ဗုဒၶဘာသာမွာလည္း ဘုံဆုိတာ ရွိပါတယ္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာလုိ ေကာင္းကင္ဘုံနဲ႔ ငရဲဘုံဆုိတဲ့ ႏွစ္မ်ိဳးတည္းေတာင္ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ္လုပ္တဲ့ကုသုိလ္ကံ အကုသုိလ္ကံေၾကာင့္ ေရာက္ႏုိင္တဲ့ဘုံ အမ်ိဳးအစားအလုိက္ (၃၁) မ်ိဳးေတာင္ရွိပါတယ္။ သုံးဆယ့္တစ္ဘုံအထိ ရွိတယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာပါ။ သုိ႔ေသာ္ ဗုဒၶဘာသာမွာလာတဲ့ ဘုံေတြဟာ ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာ ေျပာတဲ့ေကာင္းကင္ဘုံ (နိဗၺာန္ဘုံ) တုိ႔ ငရဲ႕ဘုံတုိ႔လုိ မဟုတ္သလုိ တူလည္းမတူပါဘူး။ ဗုဒၶဘာသာ သေဘာအရ နိဗၺာန္ဆုိတာ ဘုံဌာနမဟုတ္သလုိ မ်က္စိနဲ႔ျမင္လုိ႔ ရတဲ့အရာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ``နိဗၺာနံ ပန ေလာကုတၱရသခၤါတံ စတုမဂၢဉာေဏန သစၦိကာတဗၺံ စေသာ အဘိဓမၼာအဖြင့္အရ နိဗၺာန္ဟာ ေလာကုတၱရာ အရိယာမဂ္ျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမယ့္ တရားျဖစ္ၿပီး တဏွာကိေလသာတုိ႔မွ ကင္းရာကုိ ဆုိပါတယ္။ အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ား တုိက္႐ုိက္ခံစားလုိ႔ ရတဲ့သေဘာျဖစ္ၿပီး ၿငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ လကၡဏာရွိပါတယ္။ နိဗၺာန္ရဲ႕ သေဘာကုိ သာမန္ပုထုဇင္ပုဂၢိဳလ္မ်ား အေနျဖင့္ တိတိက်က် ဖြင့္ဆုိေျပာျပေပးဖုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ားသာ မ်က္ေမွာက္ျပဳခံစားလုိ႔ ရၿပီးတိက်စြာ ေျပာဆုိႏုိင္မွာျဖစ္လုိ႔ပါ။ ဒါေပမယ့္ သာမန္ပုဂၢိဳလ္မ်ား အေနျဖင့္ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ ၀ါနသခၤါတာယ တဏွာယာ- တဏွာကင္းရာ၊ တဏွာကုန္ရာကုိ နိဗၺာန္လုိ႔ ဆုိတာေၾကာင့္ တဏွာကင္းေနတဲ့ အခုိက္ဟာ တဒဂၤအားျဖင့္ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနတာလုိ႔ နားလည္ထားလုိ႔ ရပါတယ္။ အျပည့္အ၀ မ်က္ေမွာက္ျပဳဖုိ႔ကေတာ့ အရိယာမဂ္နဲ႔သာ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္ ခံစားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလြယ္ေျပာရရင္ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔ရဲ႕ နိဗၺာန္ဟာ ဘုံဌာနမဟုတ္သလုိ မ်က္စိျဖင့္ျမင္ႏုိင္တဲ့အရာလည္း မဟုတ္ဘဲ ကိေလသာတဏွာ ကင္းေနပါက မ်က္ေမွာက္ဘ၀မွာပင္ နိဗၺာန္ရဲ႕ အရသာကုိ ခံစားႏုိင္တဲ့ အစြမ္းသတၱိရွိကာ ၿငိမ္းေအးျခင္း သေဘာလကၡဏာ ရွိတယ္ဆုိတာပါပဲ။

(2) ဗုဒၶစာေပေတြအရ ငရဲဘုံဟာ အမွန္တကယ္ ရွိပါတယ္။ ဘုံသီးျခားအျဖစ္ တည္ရွိၿပီး ကမၻာေျမျပင္ေအာက္ ယူဇနာ ၁၅၀၀၀ ေ၀းကြာရာ အရပ္မွာတည္ရွိပါတယ္။ နိရယဟူေသာ ပါဠိစကားလုံးကုိ ျမန္မာလုိ ငရဲဟု ေခၚျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ (အယ- ခ်မ္းသာ၊ နိ- မရိွ) ခ်မ္းသာသုခ ရခြင့္မရွိျခင္းကုိ နိရဲ - ငရဲဟု ေခၚျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ငရဲဘုံမွာ ငရဲႀကီး (ဂ) ထပ္ရွိၿပီး တစ္ထပ္ႏွင့္တစ္ထပ္ ယူဇနာ ၁၅၀၀၀ စီကြာေ၀းကာ တည္ရွိတဲ့အျပင္ တစ္ထပ္တစ္ထပ္မွာလည္း ငရဲငယ္ ငါးမ်ိဳးစီထပ္ၿပီး ရွိတယ္လုိ႔ ဖြင့္ျပပါတယ္။ အေသးစိပ္ကုိ ေအာက္မွာေဖာ္ျပမယ့္ (၃၁)ဘုံတြင္ ဖတ္႐ႈမွတ္သားႏုိင္ပါတယ္။

(3) (၃၁) ဘုံ
ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ (၃၁) ဘုံကေတာ့ အၾကမ္းအားျဖင့္..
ကာမ (၁၁) ဘုံ နဲ႔
ျဗာဟၼာဘုံ (၂၀) လုိ႔ နားလည္ထားလုိ႔ ရပါတယ္။ အဲဒီကထပ္ၿပီး

ကာမ (၁၁)ဘုံမွာလည္း
ကာမသုဂတိ (၇) ဘုံ
ကာမဒုဂၢတိ သုိ႔မဟုတ္ အပါယ္ (၄) ဘုံလုိ႔ ထပ္ခဲြႏုိင္ပါတယ္။

ျဗာဟၼာဘုံ (၂၀)ကေတာ့
႐ူပျဗာဟၼာဘုံ (၁၆) ဘုံနဲ႔
အ႐ူပျဗာဟၼာဘုံက (၄) ဘုံပါ။ စုစုေပါင္း (၃၁) ဘုံပါ။

ကာမ (၁၁) ဘုံ
ကာမသုဂတိ (၇) ဘုံ၊ (လူ႔ျပည္၊ နတ္ျပည္ ၆ထပ္)
(ေကာင္းေသာလားရာ ဘုံကုိ သုဂတိဘုံလုိ႔ု ေခၚပါတယ္)
၁။ လူ႔ျပည္
(ကမၻာေျမျပင္တြင္ တည္ရွိကာ ခႏၶာတုိ႔ရဲ ျဖစ္ျခင္းကုိပင္ ဘုံဟုဆုိပါတယ္)
၂။ စတုမဟာရာဇ္နတ္ဘုံ
(နတ္မင္းႀကီးေလးပါး ေပ်ာ္စံရာဘုံ)
၃။ တာ၀တႎသာနတ္ဘုံ
(သိၾကားမင္းစံရာဘုံ)
၄။ ယာမာနတ္ဘုံ
(ပူပန္ဆင္းရဲျခင္းကင္းေသာဘုံ)
၅။ တုသိတာနတ္ဘုံ
(စည္းစိမ္ျပည့္စုံမႈကုိ ႏွစ္သက္ေသာဘုံ)
၆။ နိမၼာနရတီနတ္ဘုံ
(ကုိယ္တုိင္ဖန္ဆင္း၍ ကုိယ္တုိင္ေပ်ာ္ေမြ႕ရေသာဘုံ။ ပင္ကုိရွိၿပီေသာ စည္းစိမ္ထက္ အလြန္အကဲခံစားလုိတဲ့ အခါ ကိုယ္တုိင္ဖန္ဆင္းၿပီး ခံစားျခင္းကုိ ဆုိပါတယ္။)
၇။ ပရနိမၼိတ၀သ၀တၱီနတ္ဘုံ
(အေစအပါးနတ္မ်ားက မိမိအလုိက် ဖန္ဆင္းေပးရေသာဘုံ)
အပါယ္(၄)
(ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကင္းေသာ၊ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ မ်ားစြာျပဳခြင့္မရေသာ ဘုံကုိ အပါယ္ေလးဘုံလုိ႔ ေခၚပါတယ္။)
၈။ ငရဲဘုံ
(ငရဲဘုံမွာလည္း ငရဲႀကီး ရွစ္ထပ္ရွိပါတယ္။ အဲဒီငရဲႀကီး ရွစ္ထပ္က
(၁) သဥၹိဳင္းငရဲ (အဖန္ဖန္ျပန္လည္ ရွင္သန္ျခင္း)
(၂) ကာဠသုတ္ငရဲ (မ်ဥ္းႀကိဳးျဖင့္တုိင္း၍ အခုတ္ခံရျခင္း)
(၃) သဃၤတငရဲ (သံေတာင္ႀကီးျဖင့္ အႀကိတ္ခံရျခင္း)
(၄) ဇာလေရာ႐ု၀ငရဲ (ဒြါရႀကီးငယ္မ်ားတြင္ မီးေတာက္ေလာင္ျခင္း)
(၅) ဓူမေရာ႐ု၀ငရဲ (ဒြါရႀကီးငယ္မ်ားတြင္ မီးခုိးမီးေငြ႕မ်ား ေတာက္ေလာင္ျခင္း)
(၆) တာပနငရဲ (သံတံက်င္ေပၚတြင္ မတုန္မလႈပ္ ထုိင္၍အပူခံရျခင္း)
(၇) မဟာတာပနငရဲ (သံေတာင္ေပၚသုိ႔ တက္ေစ၍ သံတံက်င္ေပၚသုိ႔ က်ေစၿပီး အလြန္အကဲ အပူခံရျခင္း)
(၈) အ၀ီစိငရဲ (ငရဲသားအျခားမရွိ၊ ငရဲမီးလွ်ံအျခားမရွိ၊ ငရဲဆင္းရဲအျခားမရွိ)
ဒါ့အျပင္ ဒီငရဲႀကီး ရွစ္ထပ္မွာလည္း တစ္ထပ္တစ္ထပ္မွာ ငရဲငယ္ ငါးခုစီ ထပ္ခဲြပါတယ္။ အဲဒီငရဲငယ္ေတြကေတာ့
၁) ဘင္ပုတ္ငရဲ၊ ၂) ျပာပူငရဲ၊ ၃) လက္ပံေတာငရဲ၊ ၄) သန္လ်က္ေတာငရဲ၊ ၅) ႀကိမ္ပုိက္ေခ်ာင္းငရဲ တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။)
၉။ တိရစၧာန္ဘုံ
(လူနတ္တုိ႔လုိ မတ္မတ္မသြားဘဲ အလ်ားလုိက္ သြားတတ္ေသာ သတၱ၀ါမ်ားကုိ တိရစၧာန္ဟု ေခၚၿပီး ဘုံသီးျခားမရွိဘဲ တိရစၧာန္တုိ႔ စုေ၀းေနထုိင္ရာ အရပ္ကုိပင္ တိရစၧာန္ဟုေခၚပါတယ္။)
၁၀။ ၿပိတၱာဘုံ
(အိမ္ႀကိဳ၊ အိမ္ၾကား၌ သလိပ္၊ သခၽြဲ၊ ထမင္းလုံး ဟင္းေပါက္ေကာက္၍ စားေသာက္ရ၊ ျမစ္ေခ်ာင္းကမ္းနား၌ သားငါးရွာ၍ စားရ၊ ေတာႀကီးေတာင္ႀကီးမ်ား၌ မီးေလာင္ေနပူ ဆူပူသတ္ျဖတ္ ခံေနရေသာ တေစၧ၊ မွင္စာ၊ ဘီလူး၊ သရဲ၊ သဘတ္၊ အစိမ္းစေသာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ သတၱ၀ါေတြကုိ ၿပိတၱာဟုေခၚပါတယ္။ ဘုံသီးျခားမရွိဘဲ ၿပိတၱာတုိ႔ စုေ၀းရာအရပ္ကုိပင္ ၿပိတၱာဘုံဟုေခၚပါတယ္။ )
၁၁။ အသုရကာယ္ဘုံ
(အသုရာဟာလည္း ၿပိတၱာအႀကီးစားပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ သမုဒၵရာ ဂဂၤါျမစ္ကမ္းစတဲ့ အရပ္ေတြမွာ ေနတတ္ၿပီး အၿမဲစာေလာင္ေနတတ္ပါတယ္။ ေရနားမွာ ေနေပမယ့္ ေရမေသာက္ႏုိင္၊ ေရထဲဆင္းသြားရင္လည္း ေရေပ်ာက္ၿပီး သဲပူေတြပဲ ေတြ႕ရတတ္တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အသုရာအေပါင္းရဲ႕ ေနရာကုိပဲ အသုရကာယ္ဘုံလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ) ေပါင္း ဆယ့္တစ္ဘုံျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဘုံ (၁၁)ဘုံကုိ ကာမ (၁၁) ဘုံဟု ေခၚပါတယ္။

ျဗာဟၼာဘုံ (၂၀)
႐ူပျဗာဟၼာ (၁၆)ဘုံ
၁၂။ ျဗဟၼပါရိသဇၹာဘုံ
(မဟာျဗဟၼာမ်ားရဲ႕ လက္ပါးေစ ျဗဟၼာငယ္မ်ားကုိ ျဗဟၼပါရိသဇၹျဗဟၼာဟု ေခၚၿပီး ထုိျဗဟၼာတုိ႔ရွိရာ ဘုံကုိပင္ ျဗဟၼပါရိသဇၹဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၁၃။ ျဗဟၼပုေရာဟိတဘုံ
(ျဗဟၼာမင္းတုိ႔၏ ပုေရာဟိတ္ အရာ၌တည္ေသာ ျဗဟၼာမ်ားကုိ ျဗဟၼပုေရာဟိတဟုေခၚၿပီး ထုိျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ ဘုံကုိ ျဗဟၼပုေရာဟိတဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၁၄။ မဟာျဗဟၼာဘုံ
(ပါရိသဇၨ၊ ပုေရာဟိတျဗဟၼာတုိ႔ထက္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ျဗဟၼာမင္းကုိ မဟာျဗဟၼာဟု ေခၚၿပီး ထုိျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ ဘုံကုိ မဟာျဗဟၼာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
(ဒီ ၃ဘုံကုိ ပထမစ်ာန္သုံးဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၁၅။ ပရိတၱဘာဘုံ
(အပၸမာဏ ႏွင့္ အာဘႆရျဗဟၼာတုိ႔ေလာက္ ကိုယ္ေရာင္ကိုယ္၀ါ မေတာက္ဘဲ နည္းေသာကုိယ္ေရာင္ ကုိယ္၀ါရွိေသာ ျဗဟၼာကုိ ပရိတၱဘာျဗဟၼာဟု ေခၚၿပီး ထုိျဗဟၼာတုိ႔ ရွိရာဘုံကုိ ပရိတၱဘာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၁၆။ အပၸမာဏာဘုံ
(အတုိင္းအရွည္ ပမာဏကုိ မျပႏုိင္ေလာက္ေအာင္ပင္ မ်ားေျမာင္ေသာ ကုိယ္ေရာင္ကုိယ္၀ါ ရွိေသာျဗဟၼာကုိ အပၸမဏာ ျဗဟၼာဟုေခၚၿပီး ထုိျဗဟၼာတုိ႔ ရွိရာဘုံကုိ အပၸမဏာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၁၇။ အာဘႆရာဘုံ
(တိမ္တုိက္မွ လွ်ပ္စစ္ေတြ ကြန္႔ျမဴးေနသလုိ ခႏၶာကုိယ္မွ ကုိယ္ေရာင္ကုိယ္၀ါမ်ားလည္း တစ္လွ်ပ္လွ်ပ္ ထြက္ေနေသာ ျဗဟၼာကုိ အာဘႆရာ ျဗဟၼာဟုေခၚၿပီး ထုိျဗဟၼာတုိ႔ ရွိရာဘုံကုိ အာဘႆရာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
(ဒီ ၃ဘုံကုိ ဒုတိယစ်ာန္ သုံးဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၁၈။ ပရိတၱသုဘာဘုံ
(ေအာက္ဘုံရွိ ျဗဟၼာမ်ားထက္ ကုိယ္ေရာင္ကုိယ္၀ါ ေတာက္ပေသာ္လည္း အထက္ျဗဟၼာမ်ားေလာက္ ကုိယ္ေရာင္ကုိယ္၀ါ ေတာက္ပျခင္းမရွိတဲ့ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ ဘုံကုိ ပရိတၱသုဘာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၁၉။ အပၸမာဏာသုဘာဘုံ
(အတုိင္းအရွည္မရွိ တင့္တယ္ေသာ ကုိယ္ေရာင္ကုိယ္၀ါ ရွိတဲ့ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ ဘုံကုိ အပၸမာဏာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၀။ သုဘကိဏွာဘုံ
(အမ်ိဳးမ်ိဳး ေရာျပြမ္းတင့္တယ္ေသာ ကုိယ္ေရာင္ကုိယ္၀ါ ရွိတဲ့ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ ဘုံကုိ သုဘကိဏွာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
(ဒီ ၃ဘုံကုိ တတိယစ်ာန္ သုံးဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၁။ ေ၀ဟပၹိဳလ္ဘုံ
(ျပန္႔ေျပာႀကီးမားေသာ အက်ိဳးရွိတဲ့ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ဘုံကုိ ေ၀ဟပၹိဳလ္ဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၂။ အသညသတ္ဘံု
(စိတ္၊ ေစတသိက္မရွိ ႐ုပ္ခႏၶာႀကီးသာ ရွိေနေသာ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ဘုံကုိ အသညသတ္ဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၃။ အ၀ိဟာဘုံ
(မိမိဘုံဌာနကုိ ေခတၱခဏေသာ္မွ မစြန္႔ၾကဘဲ ကမၻာေပါင္းအေတာ္ၾကာေအာင္ တည္ေနၾကတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အ၀ိဟာျဗဟၼာဟု ေခၚၿပီး ထုိျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ ဘုံကုိလည္း အ၀ိဟာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၄။ အတပၸါဘုံ
(မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္မွ် မပူပန္ရဘဲ အလြန္ေအးျမေသာ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ဘုံကုိ အတပၸါဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၅။ သုဒႆာဘုံ
(အလြန္လွပတင့္တယ္ၾကသျဖင့္ ခ်မ္းသာစြာ ႐ႈစားအပ္ေသာ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ဘုံကုိ သုဒႆာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၆။ သုဒႆီဘုံ
(ပညာစကၡဳတုိ႔ျဖင့္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ႐ႈစားတတ္ေသာ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ဘုံကုိ သုဒႆီဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၇။ အကနိ႒ာဘုံ
(စည္းစိမ္ခ်မ္းသာ လြန္စြာႀကီးသျဖင့္ မည္သည့္ဘက္ကမဆုိ ေသးငယ္ေသာ သေဘာမရွိၾကဘဲ အထက္တန္းက်ေသာ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ဘုံကုိ အကနိ႒ာဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
(ဒီ ၇ဘုံကုိ စတုတၳစ်ာန္ ခုႏွစ္ဘုံဟု ေခၚၿပီး အ၀ိဟာ၊ အတပၸါ၊ သုဒႆာ၊ သုဒႆီ၊ အကနိ႒ာငါးဘုံကုိ သုဒၶါ၀ါသငါးဘုံဟု ထပ္ၿပီးေခၚေ၀ၚကာ ဒီငါးဘံုတြင္ အရိယာမ်ားသာ ရွိပါတယ္။ ေပါင္း ႐ူပျဗဟၼာဘုံ (၁၆)ဘုံ ျဖစ္ပါတယ္။)
အ႐ူပျဗဟၼာဘုံ (၄) ဘုံ
(အ႐ူပျဗဟၼာဘုံသည္ ႐ုပ္တရားကုိ မလိုခ်င္ေတာ့သျဖင့္ နာမ္သက္သက္ရေအာင္ အားထုတ္ခဲ့ေသာ ျဗဟၼာတုိ႔ရဲ႕ ဘုံျဖစ္သျဖင့္ ဘုံဟုဆုိေသာ္လည္း တကယ့္ဘုံဗိမာန္ ရွိေတာ့သည့္ မဟုတ္ေပ။)
၂၈။ အာကာသာနဥၥာယတနဘုံ
(အကာသာနဥၥာယတန ၀ိပါက္စိတ္ေစတသိက္ျဖင့္ ပဋိသေႏၶ တည္ေနလ်က္ အဆက္ဆက္ျဖစ္ပြားေနေသာ နာမ္ခႏၶာအစဥ္၏ ျဖစ္တည္ရာ ေကာင္းကင္ျပင္ကုိ အာကာသာနဥၥာယတနဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၂၉။ ၀ိညာနဥၥာယတနဘုံ
(၀ိညာနဥၥာယတန ၀ိပါက္စိတ္ေစတသိက္ျဖင့္ ပဋိသေႏၶ တည္ေနလ်က္ အဆက္ဆက္ျဖစ္ပြားေနေသာ နာမ္ခႏၶာအစဥ္၏ ျဖစ္တည္ရာ ေကာင္းကင္ျပင္ကုိ ၀ိညာနဥၥာယတနဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၃၀။ အာကိဥၥညာယတနဘုံ
(အာကိဥၥညာယတန ၀ိပါက္စိတ္ေစတသိက္ျဖင့္ ပဋိသေႏၶ တည္ေနလ်က္ အဆက္ဆက္ျဖစ္ပြားေနေသာ နာမ္ခႏၶာအစဥ္၏ ျဖစ္တည္ရာ ေကာင္းကင္ျပင္ကုိ အာကိဥၥညာယတနဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)
၃၁။ ေန၀သညာနာသညာယတနဘုံ
(ေန၀သညာနာသညာယတန ၀ိပါက္စိတ္ေစတသိက္ျဖင့္ ပဋိသေႏၶ တည္ေနလ်က္ အဆက္ဆက္ ျဖစ္ပြားေနေသာ နာမ္ခႏၶာအစဥ္၏ ျဖစ္တည္ရာ ေကာင္းကင္ျပင္ကုိ ေန၀သညာနာသညာယတနဘုံဟု ေခၚပါတယ္။)

(စုစုေပါင္း ျဗဟၼာဘုံ (၂၀)ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကာမ(၁၁)ဘုံနဲ႔ ျဗဟၼာဘုံ (၂၀) အားျဖင့္ ဘုံ (၃၁) ဘုံျဖစ္ပါတယ္။) ဒီ (၃၁)ဘုံတြင္ နိဗၺာန္မပါ၀င္ေပ။ ဒီ (၃၁)တြင္ အပါယ္ေလးဘုံႏွင့္ သုဒၶါ၀သ ငါးဘုံတုိ႔မွ တစ္ပါး အျခားဘုံမ်ားသုိ႔ သမထနည္းျဖင့္ ေရာက္ရွိႏုိင္ပါတယ္။ နိဗၺာန္အထိေတာ့ မေရာက္ႏုိင္ပါ။ ၀ိပႆနာနည္းကေတာ့ အပါယ္ေလးဘုံမွ တစ္းပါး လူဘုံမွစကာ နိဗၺာန္အထိ ေရာက္ႏုိင္ပါတယ္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ၏ သၿဂၤိဳဟ္ဘာသာဋီကာကုိ မွီျငမ္းေျဖၾကားထားပါသည္။ အက်ယ္ၾကည့္လုိက ဆရာေတာ္၏ ဘာသာဋီကာကုိ ၾကည့္႐ႈၾကေစလုိပါသည္။

Read more »

စိတ္ေျဖၾကတာလား… ေမ့ေနၾကတာလား…

ဘုန္းဘုန္းဒီပုိစ္ေလးကုိ ေရးဖုိ႔အႀကိမ္ႀကိမ္ ႀကိဳးစားရပါတယ္။ ေရးသင့္သလား… မေရးသင့္ဘူးလား… ဆုိတာပါ။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခါတစ္ေလ ေကာင္းေစလုိတဲ့ ေစတနာက အရင္းခံထားတဲ့အတြက္ မႀကိဳက္ေပမယ့္လည္း တကယ္လုိ႔ တစ္စုံတစ္ရာ အသိ၀င္သြားလုိ႔ ျပင္သြားရင္လည္း အျမတ္ပဲ အသိမ၀င္လုိ႔ ဘုန္းႀကီးက ကုိယ့္အလုပ္ ကုိယ္မလုပ္ဘဲ လူအလုပ္၀င္႐ႈတ္တယ္ ထင္ရင္လည္း ခံ႐ုံပဲဆုိတဲ့အေတြးနဲ႔ ေရးျဖစ္သြားတာပါ။ တစ္ျခားေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ေျပာရင္လည္း ကုိယ့္ေပါင္ကုိယ္လွန္ေထာင္း ျဖစ္ရျပန္ပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေရႊျမန္မာအခ်ိဳ႕ အေၾကာင္းပါ။ အထူးသျဖင့္ ျပည္ပမွာလာၿပီး ေငြရွာေနၾကတဲ့ ေရႊျမန္မာအခ်ိဳ႕ အေၾကာင္းပါ။ ေရႊျမန္မာမ်ား ျပည္ပေရာက္ၿပီး လာရင္းရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ေပ်ာက္ကာထင္ရာ စုိင္းေနၾကတာေလးေတြပါ။ ေရႊျမန္မာ အားလုံးကုိ မဆုိလုိပါဘူး။ အခ်ိဳ႕ကုိ ေျပာတာပါ။

မွန္ပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔လည္း ျပည္ပမွာေရာက္ေနတဲ့ ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္တဲ့အတြက္ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာလာၿပီး အလုပ္လာလုပ္ေနၾကတဲ့ ကုိယ့္ေရႊျမန္မာမ်ားလုိ ေန႔ေရာညပါ လူပင္ပန္းစိတ္ပင္ပန္း မလုပ္ရတာကလဲြလုိ႔ က်န္တဲ့ခံစားမႈေတြကေတာ့ ေရႊျမန္မာမ်ားနဲ႔ထပ္တူပါပဲ။ သူတုိ႔ေတြ ၾကားမွာေနရေတာ့ သူ႔တုိေတြရဲ႕ ဒုကၡေတြကုိ ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ၾကားေနရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေကာင္းအဆုိး၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးကုိလည္း တစ္စမက်န္ သိေနရျပန္ပါတယ္။ သိရတဲ့အတြက္လည္း စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရသလုိ အားမလုိအားရလည္း ျဖစ္ရျပန္ပါတယ္။

အားလုံးသိၾကတဲ့အတုိင္းပါပဲ။ သူမ်ားႏုိင္ငံမွာလာၿပီး အလုပ္လုပ္ ေငြရွာတယ္ဆုိတာ လာခ်င္လုိ႔လာၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ့္ဘ၀ေရွ႕ေရးနဲ႔ မိသားစု စား၀တ္ေနေရး အေျခအေန တစ္ခုခုေၾကာင့္သာ ကုိယ့္မိသားစုရဲ႕ ေမတၱာနဲ႔ ေ၀းကြားၿပီး သူမ်ားႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ အႏွိမ္ခံ၊ အဆဲအဆုိ၊ အႀကိမ္းအေမာင္းခံၿပီး လာေနၾကရတာပါ။ အဲလုိမွ မဟုတ္ရင္ အလကား အခ်ိန္ကုန္ခံၿပီး သူမ်ားႏုိင္ငံမွာ လာၿပီးကၽြန္ခံၾကမွာ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ခံျပင္းစိတ္နဲ႔ ေတြးမိပါတယ္။ ဒါက ဘုန္းဘုန္းရဲ႕ အ႐ုိးခံအေတြးေလးပါ။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕ေရႊျမန္မာမ်ားဟာ အဲဒီလုိ အေတြမ်ိဳး မရွိၾကတာကုိ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ လာတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ေပ်ာက္ၿပီး ကၽြန္သက္ရွည္ေအာင္လုပ္ေန၊ သူမ်ားအဆူအဆဲ အႀကိမ္းအေမာင္းခံရတာေတြ ၾကာၾကာခံရေအာင္ လုပ္ေနသလုိ ျဖစ္ေနၾကျပန္ပါတယ္။ အဲဒါက တစ္ျခားမဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ္ေန႔ေရာညပါ ကုိယ္စိတ္အပင္ပန္းခံ ႀကိဳးစား ရွာေဖြထားတာေတြကုိ တစ္လဲြအသုံးျပဳၿပီး သုံးတာလား၊ ျဖဳံးတာလား မခဲြျခားဘဲ လုပ္ပစ္လုိက္တာေတြပါ။ အလုပ္လုပ္ရင္း အေၾကြးဆပ္ေနၾကရတယ္ဆုိရင္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ပရိတ္သတ္မ်ား အံ့ၾသမိၾကပါလိမ့္မယ္။ အေၾကြးဆုိတာ ျမန္မာျပည္ကေန ႏုိင္ငံျခား အလုပ္သြားလုပ္ဖုိ႔ အတုိးနဲ႔ ယူထားတဲ့ အေၾကြးေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ႏုိင္ငံျခားေရာက္မွ မဟုတ္တာေတြလုပ္လုိ႔ အေၾကြးတင္ၿပီး ဆပ္ရတာေတြပါ။ ေျပာလက္စနဲ႔ မထူးေတာ့ပါဘူး။ မဟုတ္တာဆုိတာ တစ္ျခားမဟုတ္ပါဘူး။ ေလာင္းကစားလုပ္တာေတြပါ။ အလုံးေတြေလာင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကုလားနဲ႔အၾကည္စုိက္တယ္ေပါ့။ ရွင္းေအာင္ေျပာရရင္ ေဘာလုံးေလာင္းတာ၊ ႏွစ္လုံးသုံးလုံးထုိးတာ၊ ဖဲကစားတာေတြပါ။

``အရွင္ဘုရားတုိ႔က ဘုန္းႀကီးဆုိေတာ့ လူ႔ေလာကအေၾကာင္း ဘယ္သိမွာလဲ၊ တပည့္ေတာ္တုိ႔မွာ ေန႔ညပင္ပင္ ပန္းပန္းအလုပ္လုပ္ေနရတာ စိတ္ေျဖစရာဆုိလုိ႔ ဒါပဲရွိတာ၊ ကုိယ္ခ်င္းမစာ မေျပာပါနဲ႔``လုိ႔ အျပစ္တင္ရင္လည္း ခံရမွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိစိတ္ေျဖနည္းနဲ႔ေတာ့ မေျဖပါနဲ႔လုိ႔သာ ေမတၱာရပ္ခံ တုိက္တြန္းရမွာပါပဲ။ တစ္ပတ္လုံးမွာ တနဂၤေႏြတစ္ရက္ပဲ အားလပ္ရက္ရၾကတာ၊ တစ္ခ်ိဳ႕ တနဂၤေႏြေတာင္ မနားရတာေတြ ရွိၾကတဲ့ၾကားထဲမွာ အားလပ္ရက္ေလးအတြက္ ႏွစ္ႏွစ္ခ်ိဳက္ခ်ိဳက္ အနားယူရမွာကုိ အနားမယူႏိုင္ဘဲ စေနအလုပ္ထြက္ အဲဒီညမွာပဲ စုၿပီးေဘာလုံးပဲြၾကည့္၊ အရက္ေသာက္၊ ေဘာလုံးပဲြေလာင္း၊ ဖဲကစားၿပီး အခ်ိန္ကုန္သြားေနၾကတာဟာ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေရႊျမန္မာအခ်ိဳ႕ရဲ႕ စိတ္ေျဖတဲ့နည္းေတြလား၊ ဒီနည္းေတြဟာ တကယ္ေရာစိတ္ေျဖရာ ေရာက္ၾကရဲ႕လားလုိ႔ အေတြးေပါင္းစုံနဲ႔ အားမလုိအားမရ ျဖစ္ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီနည္းေတြနဲ႔ စိတ္ေျဖတဲ့အခါ ရလာတဲ့အက်ိဳးရလာဘ္က အႏုိင္နဲ႔ အ႐ႈံးပဲရွိတာပါ။ ႏုိင္တဲ့သူေတြလည္း ေနာက္ျပန္႐ႈံးၾကတာပါပဲ။ ဒီေတာ့ ႏုိင္တဲ့သူဟာလည္း ရလာတဲ့ အျမတ္က ေစတနာထားၿပီး ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴနဲ႔ ရလာတာမဟုတ္သလုိ ႐ႈံးတဲ့သူက်ေတာ့လည္း ႏွေမ်ာမႈေတြ၊ စိတ္မေကာင္းမႈေတြ၊ ေနာင္တေတြနဲ႔ တသသက်န္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ပုိဆုိးတာက အဲဒီအ႐ႈံးေတြအတြက္ ျပန္ရေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း အေၾကြးေတြပဲ တုိးလာတာေတြ ျဖစ္လာေတာ့ ရသမွ်လခဟာ အိမ္လည္းျပန္မပုိ႔ႏုိင္၊ ကုိယ့္အတြက္လည္း လုိခ်င္တာမ၀ယ္ႏိုင္ဘဲ အေၾကြးေတြပဲ ဆပ္ေနရျပန္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္လည္း ရွာေဖြထားတာ ဘာမွအဖတ္မတင္ေတာ့ဘဲ သူမ်ားဆီမွာ ကၽြန္သက္က ပိုၿပီးရွည္ရွည္ေနၾကေတာ့တာပါ။

အဲဒါရဲ႕ ေနာက္ဆက္တဲြက ရွာသမွ်ကုန္ၿပီး၊ အိမ္လည္းမပုိ႔ႏုိင္၊ ကုိယ့္အတြက္လည္း ဘာမွမသုံးနုိင္၊ ၿပီးေတာ့ အလုပ္ခြင္မွာလည္း သူေ႒းရဲ႕အဆဲအဆုိ အႀကိမ္းအေမာင္းေတြ ခံလာရေတာ့ စိတ္ပုိညစ္၊ စိတ္ဓာတ္ေတြပုိက် ျဖစ္ကာ စိတ္ေျဖတဲ့အေနနဲ႔ အရက္ပါေသာက္လာျပန္ပါတယ္။ အရက္ေသာက္ေတာ့ေရာ စိတ္တကယ္ေျဖရာ ေရာက္သလားဆုိေတာ့ မူးတာပဲ အဖတ္တင္ျပန္ပါတယ္။ ပုိၿပီးမူးေအာင္ေသာက္ေတာ့ ေနာက္ေန႔အိပ္ရာထတဲ့ အခါမွာပါ ေခါင္းေတြေလးၿပီး စိတ္မၾကည္မလင္ျဖစ္ကာ ထုိင္းထုိင္းမႈိင္းမိႈင္း ျဖစ္ေနၾကျပန္ပါေရာ။ ဒါဟာ တကယ္စိတ္ေျဖတာလား… ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေရႊျမန္မာမ်ား စဥ္းစားၾကဖုိ႔ပါ။

အမွန္ေတာ့ ဒါေတြဟာ တကယ္စိတ္ေျဖနည္းေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္သက္ရွည္ေအာင္ လုပ္ေနၾကတာေတြပါ။ ဒီလုိေျပာေတာ့ နည္းနည္း႐ုိင္းရာ က်ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေရႊျမန္မာမ်ားရဲ႕ အျဖစ္ဟာ ေရွးတုန္းက ရွိခဲ့တဲ့ ေငြ၀ယ္ကၽြန္လုိ ျဖစ္ေနၾကတာပါ။ အလုပ္ရွင္ေတြက ငါတုိ႔ပုိက္ဆံေပးခုိင္းတာပဲ ဆုိၿပီး လူကုိလူလုိမဆက္ဆံ၊ ကိုယ္ခ်င္းစာ တရားမရွိ၊ သူ႔အက်ိဳးၿပီးရင္ ၿပီးေရာဆုိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ အခုိင္းခံေနၾကတာ ကုိယ္ေတြ႕ေတြပါ။ တစ္ခါတစ္ေလ ေနမေကာင္းလုိ႔ နားခ်င္တာေတာင္ နားခြင့္မရွိ၊ သူတုိ႔စက္ပ်က္လုိ႔ အလုပ္မရွိတာကုိပါ အဲဒီေန႔ အလုပ္မလုပ္တဲ့အတြက္ လခေပးတဲ့အခါ ျဖတ္ေပးခံရ၊ အခ်ိန္ပုိလုပ္ေပးရေပမယ့္ အခ်ိန္ပုိခ မေပးဘဲ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ ခံရတာေတြဟာ ေတြးလုိက္ရင္ အသည္းနာစရာေတြပါ။ လူကုိလူလုိမျပင္ဘဲ စက္႐ုပ္တစ္႐ုပ္လုိ ေန႔မအား၊ ညမနား အခုိင္းခံရတာေတြဟာ အလုပ္ရွင္ေတြရဲ႕ ရက္စက္မႈေတြပါ။ အလုပ္ရွင္အားလုံးကုိ မဆုိလုိခ်င္ေပမယ့္ မ်ားေသာအားျဖင့္ အဲဒီလုိအလုပ္ရွင္ မ်ားပါတယ္။ ထားပါေတာ့။ ဒီလုိရက္စက္မႈေတြကုိ သိပါရက္နဲ႔ အလုပ္ကုိႀကိဳးစားလုပ္၊ ရွာသမွ်ကုိ အဖတ္တင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး ကုိယ့္ႏုိင္ငံျပန္ စီးပြားေရးတစ္ခုခု လုပ္ႏုိင္ေအာင္ အားမထုတ္ဘဲ ဒီအလုပ္ထဲမွာပဲ သံသရာလည္ေန ၾကတာေတြဟာ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔အျမင္ကေတာ့ ကၽြန္သက္ရွည္ေနၾကတာေတြပါ။ ဘုန္းဘုန္းအျမင္ဟာ မွားရင္လည္း မွားပါလိမ့္မယ္။ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ ကုိယ့္ႏုိင္ငံသားမ်ားကုိ အဆင္ေျပေျပ ျဖစ္ေစခ်င္တာ ဘုန္းဘုန္းရဲ႕ စစ္မွန္တဲ့ေစတနာပါ။

တကယ္ေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေရႊျမန္မာမ်ား ႏုိင္ငံျခားမသြားခင္က ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြကုိ ျပန္ၿပီးသတိရဖုိ႔၊ မေမ့ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ မသြားခင္က ``ဟုိေရာက္ရင္ ဘယ္လုိႀကိဳးစားလုိက္မယ္၊ အိမ္ကုိဘယ္လုိျပန္ပုိ႔မယ္၊ ပုိက္ဆံကုိဘယ္လုိစုမယ္၊ ၿပီးရင္ ျပန္လာၿပီး ဘာလုပ္ငန္းေတြ လုပ္မယ္``စတဲ့ အေတြးေလးေတြ ရည္ရြယ္ခ်က္ေလးေတြကုိ မေမ့ၾကေစခ်င္တာပါ။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံရဲ႕ အေျခအေနအရ ကုိယ္လုပ္ခ်င္တဲ့ ပုံစံအတုိင္း လုပ္လုိ႔မရေပမယ့္ ရတဲ့နည္းေလးေတြနဲ႔ ရွာၾကံၿပီး လုပ္လုိ႔ရေအာင္ ႏုိင္ငံျခားမွာ ရွာသမွ် ေငြေၾကးေလးေတြ အဖတ္တင္ေအာင္ ႀကိဳးစားစုေစာင္းသင့္ပါတယ္။ စုေစာင္းၿပီး ကုိယ္ကလည္း သူမ်ားကုိ ျပန္ခုိင္းႏုိင္ေအာင္ လုပ္သင့္ပါတယ္။ သူမ်ားအခုိင္းခံ ဘ၀ကလြတ္ေအာင္ အားထုတ္သင့္ပါတယ္။ သူမ်ားကုိ ျပန္ခုိင္းဖုိ႔အတြက္ကား ေငြေၾကးျပည့္စုံမႈ ရွိမွျဖစ္မွာပါ။ အဲဒီအတြက္ အပင္ပန္းခံ ရွာေဖြထားတာေတြကုိ အသုံးနဲ႔အျဖဳံး ဆင္ျခင္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းလုိတာပါ။ သူမ်ားဆီမွာ ကၽြန္လုပ္ေနၾကရတာေတြကုိ မေမ့ၾကဖုိ႔နဲ႔ စိတ္ေျဖတဲ့နည္းေတြ မမွားၾကဖုိ႔ သတိျပဳေစခ်င္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီပုိ႔စ္ေလးကုိလည္း ေမ့ေနတာလား… စိတ္ေျဖတာလားဟု အမည္ေပးကာ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေရႊျမန္မာမ်ား ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္ေမးၿပီး မေမ့ၾကဖုိ႔နဲ႔ စိတ္ေျဖတတ္ဖုိ႔၊ ၿပီးေတာ့ ျပဳျပင္လုိက္မယ္ဆုိရင္ ေနာက္မက်ေသးပါဘူးဆုိတာ သိေစဖုိ႔ သတိေပး တင္ျပရလုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါေၾကာင္း…

Read more »

သာသနာကြယ္ဖုိ႔ အေၾကာင္းတရား၊ သာသနာကြယ္မည့္သက္တမ္း ႏွင့္ သာသနာ ႏွစ္ (၅၀၀၀)…

Q. ဘုန္းဘုန္း…
(၁) ယေန႔ေခတ္တြင္ ဘာသာေရးေတြ ကေတာက္ကဆ ျဖစ္ေနတာသည္ သာသနာ ကြယ္ဖို႔ အေၾကာင္းတရားေတြ မ်ားလား… (အဲလို ယူဆလိုက္ရင္ မွန္လား ဘုန္းဘုန္း၊ ဖိုးသားေတာ့ ဒိ႒ိ မလြတ္ဘူးလားလို႔၊ ဒါေပမယ့္ အထက္မွာ ဖိုးသား ေျပာသလို အရိေမေတၱယ် ဘုရားပြင့္ဖို႔ သာသနာ ကြယ္ရမယ္၊ သာသနာသည္ ေပ်ာက္ပ်က္သြားတာမ်ိဳးမဟုတ္၊ ေခတၱ ခဏ ငုပ္သြားျခင္းသာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဖိုးသား နာဖူးပါတယ္)
(၂) သာသနာ ကြယ္မယ့္ သက္တမ္း ျဖစ္ႏိုင္ရင္ သိခ်င္ပါတယ္ ဘုန္းဘုန္း။ ေနာက္တစ္ခုက
(၃) သာသနာ ႏွစ္ ၅၀၀၀ လို႔ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေျပာေနၾကပါတယ္..။ ဒါေပမယ့္ ဖိုးသား သိထားတာက ဘုရားေဟာခဲ့တာသည္ ႏွစ္ ၅၀၀၀ ဟု မဆိုလို၊ သာသနာသည္ မိေထြးေတာ္ ေဂါတမီတုိ႔လို ဘိကၡဴနီမေတြ ၀င္ေရာက္လာျခင္းေၾကာင့္ သာသနာ သက္တမ္းသည္ ဥပမာ ႏွစ္ ၁၀၀ ရွည္လွ်င္ သာသနာေတာ္သို႔ အမ်ိဳးသမီးေတြ ၀င္ေရာက္လာခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ တ၀က္ေလ်ာ့ကာ ႏွစ္ ၅၀ သာ ရွည္မယ္၊ သာသနာ သက္တမ္း ႏွစ္ ၁၀၀၀၀ ရွည္မည္ ဆိုလွ်င္လည္း ယင္း ဘိကၡဴနီမေတြေၾကာင့္ ႏွစ္ ၅၀၀၀ သာ ရွည္မယ္၊ ဆိုလိုတာကေတာ့ သာသနာ သက္တမ္းသည္ မူလရွိရမည္ထက္ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလ်ာ့က်သြားမယ္ လို႔ ဖိုးသား နာဖူးပါသည္..။ အဲဒါေလးပါ ဟုတ္မဟုတ္ သိခ်င္ပါတယ္ ဘုန္းဘုန္း…။
ေလးစားရိုေသစြာ ရွိခိုးဦးခိုက္လ်က္
ခ်စ္တပည့္
ဖိုးသား


A. (၁) ဘာသာေရးေတြ ကေတာက္ကဆ ျဖစ္ေနတာဟာ သာသနာကြယ္ဖုိ႔ အေၾကာင္းျဖစ္တယ္လုိ႔ တုိက္႐ုိက္ မဆုိႏုိင္ေသာ္လည္း အနည္းငယ္ေတာ့ ပတ္သက္မႈရွိပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ ေျပာဆုိေဟာေျပာမႈမ်ား၊ ဗုဒၶဘာသာကုိ သိကၡာက်ေစသည့္ လုပ္ရပ္မ်ား၊ ဘုရားေဟာတရားမ်ားကုိ ျပဳျပင္ေႏွာက္ယွက္မႈမ်ား စတာေတြဟာ အဓမၼ၀ါဒေတြ ျဖစ္လာႏုိင္စရာ ရွိပါတယ္။ ဘုရားပရိနိဗၺာန္စံၿပီးစမွာလည္း ဒီလုိအဓမၼအမႈေတြ ရွိခဲ့တဲ့အတြက္ သံဃာ့ဥေသွ်ာင္ မေထရ္ႀကီးမ်ားက သုတ္သင္ရွင္းလင္း ခဲ့ၾကရတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က အေျခအေနမ်ိဳးလုိ မဟုတ္ေပမယ့္ ယေန႔ေခတ္မွာ ဗုဒၶဘာသာကုိ ေဆာ္ကားတဲ့ အေျပာအဆုိ လုပ္ရပ္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိိလာတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဗုဒၶဘား(Buddha bar) ပုံစံမ်ိဳးဖြင့္ၿပီး အရက္ႏွင့္ေလာင္းကစား လုပ္တဲ့ပုံစံမ်ိဳး၊ ဘုရား႐ုပ္ကုိ အမ်ိဳးသမီး အတြင္းခံမ်ားမွာ ႐ုိက္ႏွိပ္ၿပီးေရာင္းစားတာမ်ိဳး စတာေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒါမ်ိဳးေတြကုိ ဗုဒၶဘာသ၀င္မ်ား၊ ဗုဒၶဘာသာ ႏုိင္ငံမ်ားက ၀ုိင္း၀န္းကန္႔ကြက္မႈ မျပဳၾကရင္ လုပ္တဲ့သူေတြပုိၿပီး အင္အားေကာင္းလာကာ သဒၶါတရား အားနည္းတဲ့သူမ်ား အေနျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ အထင္လဲြ၍ ဘာသာတရားကုိ စြန္႔ပယ္သြားရင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အားနည္းႏုိင္ပါတယ္။ ဘာသာ၀င္အားနည္းရင္ သာသနာပါ အားနည္းလာတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အေနျဖင့္ ဗုဒၶသာသနာ့ရဲ႕ ျပင္ပရန္ကုိ တတ္ႏုိင္သမွ် ၀ုိင္း၀န္းကာကြယ္ရန္လုိ အပ္ပါတယ္။ ၀ုိင္း၀န္းကာကြယ္တယ္ ဆုိတဲ့ေနရာမွာ ကုိယ့္သႏၲာန္မွာ ဘုရားရွင္အဆုံးအမ တည္ေအာင္လုပ္ၿပီး စစ္မွန္တဲ့ဓမၼကုိ မသိေသးတဲ့သူမ်ား၊ သဒၶါတရား အားနည္းသူမ်ား၊ ဘာသာတရားအေပၚ နားလည္မႈလဲြေနသူမ်ားအား ျပန္လည္ေဟာေျပာေပးျခင္းျဖင့္ သူတုိ႔ သဒၶါတရား အားေကာင္းလာေအာင္ ၀ုိင္း၀န္းလုပ္ေဆာင္ေပးျခင္းကုိ ဆုိတာပါ။ အမွန္ေတာ့ သာသနာတည္တယ္၊ သာသနာထြန္းကားတယ္ဆုိတာ ေက်ာင္ကန္ဘုရားမ်ား ႀကီးက်ယ္စြာေပၚေပါက္လာျခင္း၊ ပြားမ်ားလာျခင္းကုိ ဆုိလုိတာမဟုတ္ပါ။ တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ႏွလုံးသားမွာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆုံးအမမ်ား တည္ေနျခင္း၊ လုိက္နာက်င့္သုံးေနျခင္းကုိ သာသနာတည္တယ္လုိ႔ ဆုိတာပါ။ အဲဒီအတြက္ ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္မွာ တတ္နုိင္သမွ် သာသနာတည္ေအာင္ လုပ္ေပးျခင္းဟာ သာသနာ့အႏၲရာယ္ကုိ ကာကြယ္ရာ ေရာက္သလုိ စစ္မွန္တဲ့အမွန္တရားကုိ သိသြားတဲ့သူေတြဟာလည္း တစ္ျခားအယူ၀ါဒေတြ အတုိက္အခုိက္ေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲရွိေနပါေစ မယိမ္းယုိင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီအမွန္တရားေတြ နည္းနည္းလာတဲ့ ဒီေခတ္ႀကီးမွာ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ မသိမႈနည္းလာတဲ့အခါ အျခားအရာေတြ၊ တုိက္ခုိက္မႈေတြကုိ အလြယ္တကူ ခံယူေျပာင္းလဲ သြားတတ္တဲ့အတြက္ အတုိက္အခုိက္မ်ားရန္က ကာကြယ္ႏုိင္ရန္ အစစ္အမွန္ဓမၼကုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္သိေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္ကုိလည္း သိေအာင္ျဖန္႔ေ၀ေပးျခင္းျဖင့္ သာသနာဆုတ္ယုတ္မႈမွ ကာကြယ္ေပးၾကရန္ လုိအပ္ပါတယ္။

(၂) သာသနာကြယ္မည့္ သက္တမ္းကုိ အတိအက် ေဟာထားတာ မရွိပါဘူး။ သာသနာ ၾကာရွည္စြာ တည္ျခင္း၊ မတည္ျခင္းဟာ သတိပ႒ာန္ေလးပါးကုိ အားထုတ္ျခင္း၊ မထုတ္ျခင္းအေပၚမွာ တည္မွီေၾကာင္း မဟာ၀ဂၢသံယုတ္၊ စိရ႒ိတိသုတ္မွာ ေဟာထားတာရွိပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အဂၤုတၳိဳရ္ပါဠိေတာ္မွာလည္း သာသနာကြယ္ေၾကာင္း တရားေတြကုိ ေဟာထားတာ ရွိပါတယ္။ သာသနာကြယ္မႈ မကြယ္မႈဟာ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအေပၚ အမ်ားႀကီးတည္ပါတယ္။ စာေပမွာ ေဖာ္ျပတဲ့ သာသနာ ကြယ္ေၾကာင္းတရားမ်ားမွာ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ား ၁။ တရားမနာျခင္း၊ ၂။ စာေပမသင္ျခင္း၊ ၃။ ႏႈတ္တက္အာဂုံမေဆာင္ျခင္း၊ ၄။ သိေအာင္မမွတ္ျခင္း၊ ၅။ ပဋိပတ္မက်င့္ျခင္း တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္နည္းမွာ ၁။ စာေပသင္ၾကားမႈ ေလွ်ာ့နည္းလာျခင္း၊ ၂။ တရားဓမၼအက်ယ္မေဟာျခင္း၊ ၃။ စာေပအက်ယ္မပုိ႔ခ်ျခင္း၊ ၄။ အက်ယ္အက်က္မွတ္ျခင္း၊ ၅။ အက်ယ္မႀကံျခင္း တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ထုိ႔ျပင္ ေနာက္တစ္နည္းမွာ ၁။ စာေပအကၡရာမ်ား လဲြေခ်ာ္ပ်က္ျပားမႈမ်ားအား ေလ့က်က္သင္ၾကားျခင္း၊ ၂။ ဆုံးမမႈမ်ားကုိ မခံယူျခင္း၊ ၃။ စာေပပုိ႔ခ်သူ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ား ရွားပါးလာျခင္း၊ ၄။ လာဘ္လာဘေပါမ်ားေအာင္ ႀကံေဆာင္ျခင္း၊ ၅။ အခ်င္းခ်င္း ခုိက္ရန္ျဖစ္ကာ ကဲြျပားျခင္း တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္း တရားမ်ား ယုတ္ေလ်ာ့လာျခင္းကသာ အမွန္တကယ္ သာသနာ ကြယ္ေၾကာင္းတရားမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။

(၃) မွန္ပါတယ္။ သာသနာ ႏွစ္ (၅၀၀၀)သာ တည္မယ္ဆုိတဲ့ အေျပာအဆုိမ်ားဟာ ပါဠိပိဋကတ္မွာ တုိက္႐ုိက္လာတဲ့ ေဟာၾကားခ်က္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အ႒ကထာမ်ားမွာသာ သာသနာေတာ္ႏွစ္ေပါင္း (၅၀၀၀) ရွိေၾကာင္း ဖြင့္ျပထားခ်က္မ်ား ရွိပါတယ္။ ဗဟုသုတအျဖစ္ တင္ျပပါက ဒီဃနိကာယ္အလို သာသနာႏွစ္ေပါင္း (၅၀၀၀) ခြဲျခားမႈမ်ားမွာ
၁။ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ရဟႏၲာေခတ္ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀
၂။ ဆဠာဘိညရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀
၃။ ေတ၀ိဇၹကရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀
၄။ သုကၡ၀ိပႆက ရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀
၅။ ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀ အားျဖင့္ ၅၀၀၀ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ၀ိနယပိဋကႏွင့္ အဂၤုတၱရ အ႒ကထာအလုိ သာသနာႏွစ္ေပါင္း (၅၀၀၀) ခဲြျခားမႈမ်ားမွာ
၁။ ပဋိသမၻိဒါပတၱရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀
၂။ သုကၡ၀ိပႆက ရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀
၃။ အနာဂါမ္ပုဂၢိဳလ္ေခတ္ ႏွစ္္ေပါင္း ၁၀၀၀
၄။ သကဒါဂါပုဂၢိဳလ္ေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀
၅။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀ အားျဖင့္ ၅၀၀၀ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဖာ္ျပပါ ခဲြျခားသတ္မွတ္မႈမ်ားဟာ အ႒ကထာလာ ခဲြျခားသတ္မွတ္မႈမ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သာသနာအရွည္တည္မႈ မတည္မႈဟာ သာသနာေတာ္ကုိ က်င့္သုံးလုိက္နာ ထမ္းေဆာင္ေစာင့္ေရွာက္သူတုိ႔ အေပၚမွာသာ တည္ရွိေနပါတယ္။ ေကာင္းစြာထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာင္ပါက ၅၀၀၀ မက တည္ရွိႏုိင္ၿပီး မထိန္းသိမ္း မေစာင့္ေရွာက္ပါက (၅၀၀၀) မျပည့္ခင္လည္း ကြယ္ေပ်က္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သာသနာအရွည္တည္တ့ံဖုိ႔ အားလုံး၀ုိင္း၀န္း ေစာင့္ေရွာက္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။

မွတ္ခ်က္။ ။ ဒကာဖုိးသားမွ အရွင္ဘုရားတစ္ပါးႏွင့္ အြန္လုိင္းခ်က္တြင္ ေဆြးေႏြးထားမႈမ်ားကုိ တစ္ခါတည္းေဖာ္ျပလုိက္ ေသာ္လည္ ဘုန္းဘုန္းအေနျဖင့္ အားလုံးကုိ မေဖာ္ျပေတာ့ဘဲ ေမးခြန္းငါးခုထဲက အဓိကက်တဲ့ ေမးခြန္းသုံးမ်ိဳးကုိသာ ေျဖၾကားေပးလုိက္ပါတယ္။ ေက်နပ္လိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား