Q. အရွင္ဘုရား…
တပည့္ေတာ္ ႐ုိေသစြာေလွ်ာက္ထားပါသည္။ ၁။ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားရင္ ငါးပါးသီလ လုံး၀ၿမဲသြားပါသလား။ ၂။ ေသာတာပန္ ၇ ဘ၀ယူပုံလဲ သိခ်င္ပါတယ္ဘုရား။ ေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္ ကန္ေတာ့ပါတယ္ဘုရား…
(ကုိေဇ)
A. ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္မ်ား ရရွိေတာ္မူၿပီးတဲ့ ေသာတာပတၱိမဂ္ဟာ ကိေလသာဆယ္ပါးထဲက ဒိ႒ိ (အယူလဲြမွားမႈ)နဲ႔ ၀ိစိကိစၧာ (ရတနာသုံးပါး ကံကံ၏အက်ိဳးတရားမ်ားအေပၚ ယုံမွားသံသယရွိမႈ) ဆုိတဲ့ ကိေလသာ ႏွစ္ပါးနဲ႔ အပါယ္လားေစႏုိင္တဲ့ အကုသုိလ္တရားတုိ႔ကုိ အၾကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္ၿပီးျဖစ္တဲ့အျပင္ ေသာတာပန္အဂၤါေလးပါးလုိ႔ ေခၚတဲ့
၁။ ဗုေဒၶ အေ၀စၥ ပသာဒ သမႏၷာဂတာ = ဘုရားရွင္၌ မတုန္မလႈပ္ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း
၂။ ဓေမၼ အေ၀စၥ ပသာဒ သမႏၷာဂတာ = တရားေတာ္၌ မတုန္မလႈပ္ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း
၃။ သံေဃ အေ၀စၥ ပသာဒ သမႏၷာဂတာ = သံဃာေတာ္၌ မတုန္မလႈပ္ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း
၄။ အရိယကႏၲ သီေလဟိ သမႏၷာဂတာ = အရိယကႏၲသီလတုိ႔ကုိ ေစာင့္ထိန္းရာ၌ အသက္ေသလွ်င္ ေသပါေစ သီလ၌ ညစ္ႏြမ္းမႈ မရွိေစရေအာင္ ျပည့္စုံစြာေစာင့္ထိန္းျခင္း (မဟာ၀ဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္) အဂၤါေလးပါးမွာ အရိယကႏၲသီလ (ဒီေနရာ၌ ငါးပါးသီလကုိဆုိလုိသည္) ကုိ လုံၿခဳံေအာင္ေစာင့္ထိန္းျခင္း ေခၚတဲ့ အဂၤါအရ ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ငါးပါးသီလလုံး၀ ၿမဲသြားပါၿပီ။ အသက္သာအေသခံမယ္ သီလကုိေတာ့ လုံး၀မခ်ိဳးေဖာက္ေတာ့ပါ။
ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ရရွိတဲ့မဂ္ဖုိလ္ဉာဏ္ အဆင့္အတန္းကုိလုိက္ကာ သုံးမ်ိဳးသုံးစားကဲြျပားပါတယ္။ အဲဒီေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္သုံးမ်ိဳးက
၁။ ဧကဗီဇေသာတာပန္ = ကာမဘုံ၌ တစ္ႀကိမ္သာ ပဋိသေႏၶေနၿပီး ရဟႏၲာျဖစ္မည့္ ပုဂိၢဳလ္
၂။ ေကာလံေကာလေသာတာပန္ = ကာမဘုံ၌ ႏွစ္ႀကိမ္မွ ေျခာက္ႀကိမ္အတြင္းသာ အမ်ိဳးေကာင္းတစ္မ်ိဳးမွ အမ်ိဳးေကာင္းတစ္မ်ိဳးသုိ႔ ေျပာင္းေရြ႕ ပဋိသေႏၶေနၿပီး ရဟႏၲာျဖစ္မည့္ ပုဂၢိဳလ္
၃။ သတၱကၡတၱဳပရမေသာတာပန္ = ကာမဘုံ၌ ၇ႀကိမ္ပဋိသေႏၶေနၿပီး ရဟႏၲာျဖစ္မည့္ ပုဂၢိဳလ္ (မဟာ၀ဂၢသံယုတ္၊ ပါ။ ၁၈၀) တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီသုံးမ်ိဳးထဲမွာ ဒကာကုိေဇသိလုိတဲ့ ေသာတာပန္ အမ်ိဳးအစားဟာ နံပါတ္သုံးအမ်ိဳးအစားပါ။ ဒီေနရာမွာ ကာမဘုံလုိ႔ ဆုိေပမယ့္ လူ႔ဘုံနတ္ဘုံလုိ႔ေခၚတဲ့ ကာမသုဂတိဘုံကုိ ဆုိလုိပါတယ္။ ျဗဟၼာ့ဘုံကုိလည္း နတ္ဘုံထဲမွာ ထည့္သြင္းယူပါတယ္။ ကာမဘုံမွာ ၇ႀကိမ္ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္နဲ႔သာ တစ္ဘ၀မွ တစ္ဘ၀ကူးေျပာင္း ပဋိသေႏၶေနတာကုိ ဆိုလုိပါတယ္။ ျဖစ္ရာဘုံဘ၀မွာလည္း ေသာတာပန္တုိ႔ က်င့္ရမယ့္ ထိန္းရမယ့္အဂၤါရပ္ေတြကုိ မပ်က္ေအာင္ထိန္းသိမ္း၊ တရားဓမၼအားထုတ္ၿပီး ေနာက္ဆုံးရဟႏၲာျဖစ္ သြားကာ နိဗၺာန္၀င္သြားပါတယ္။
မွန္ပါတယ္။ ဒကာေျပာသလုိ ေသာတာပန္ ျဖစ္မျဖစ္ ငါးပါးသီလလုံၿခဳံတာနဲ႔ စစ္လုိ႔မရပါဘူး။ ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္ေတြထဲမွာလည္း ငါးပါးသီလလုံၿခဳံတဲ့ သူေတြရွိပါတယ္။ ဒီေနရာသတိျပဳရမွာက ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ သဒၶါတရား မခုိင္ၿမဲေသးတဲ့အတြက္ ငါးပါးသီလကုိ အသက္နဲ႔လဲၿပီး လုံၿခဳံေအာင္ေစာင့္ထိန္းဖုိ႔က မလြယ္ပါဘူး။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ကေတာ့ သဒၶါတရားခုိင္ၿမဲသြားၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ အသက္သာအေသခံမယ္ သီလေတာ့ အပ်က္မခံပါဘူး။ ဒီအခ်က္ကုိ ၾကည့္ရင္လည္း ေသာတာပန္ျဖစ္မျဖစ္ သိႏုိင္ပါတယ္။ ေနာက္မဂ္စစ္မစစ္ ဖုိလ္နဲ႔စစ္ဆုိတဲ့ စကားေလး။ အဲဒါက ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ စာေပမွာ ဆုိေလ့ရွိပါတယ္။ မဂ္၊ ဖုိလ္၊ နိဗၺာန္ဆုိတာေလ။ မဂ္ေပါက္ဖုိလ္၀င္ နိဗၺာန္၀င္တဲ့။ မဂ္ရၿပီဆုိတာနဲ႔ ဖုိလ္လည္း တစ္ခါတည္းေနာက္က ရလာပါတယ္။ မဂ္ဖိုလ္ရၿပီဆုိရင္ နိဗၺာန္လည္း ရၿပီေပါ့။ မွန္ပါတယ္။ တရားအားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ အားထုတ္စဥ္ကာလမွာ မဂ္အစစ္ကုိ မရခင္ မဂ္အတုလုိ႔ေခၚတဲ့ ၾသဘာသ၊ ပီတိ ပႆဒၶိ (အေရာင္အလင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈပီတိ) စတဲ့ အရသာေတြကုိ ခံစားရတတ္ပါတယ္။ ဒီဟာေတြကုိ ေက်ာ္လြန္သြားေအာင္ တရားအားထုတ္ႏုိင္မွသာ စစ္မွန္တဲ့ေသာတာပတၱိမဂ္ကုိ ရႏုိင္ပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ေယာဂီမ်ားဟာ မဂ္အတုလုိ႔ေခၚတဲ့့ အေရာင္အလင္းပီတိစတာေတြကုိ ခံစားၿပီး မိမိကုိယ္ကုိေသာတာပန္ျဖစ္ၿပီလုိ႔ ထင္သြားတတ္တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ေျပာလုိတာက စစ္မွန္တဲ့ ေသာတာပတၱိမဂ္ကုိ ရၿပီဆုိရင္ ဖုိလ္နဲ႔စစ္စရာမလုိေတာ့ပါဘူး။ ဖုိလ္လည္း ေနာက္ကလုိက္ၿပီး ရသြားပါၿပီ။
ဒကာေတာ္ေမးလုိ႔သာ ေျဖေပးရတာ။ တကယ္ေတာ့ တရားတကယ္အားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ကုိယ္ဘယ္အဆင့္ ေရာက္တယ္ဆုိတာ သိပါတယ္။ တကယ္လက္ေတြ႕ တရားအားထုတ္ျဖစ္ဖုိ႔ပဲ လုိပါတယ္။ တရားအားထုတ္ရင္းနဲ႔ ကုိယ္ရရွိတဲ့ ဉာဏ္ေတြကုိလည္း သိလာႏုိင္ပါတယ္။ တကယ္အားမထုတ္ျဖစ္ဘဲနဲ႔ေတာ့ သူတစ္ပါးေသာတာပန္ ျဖစ္မျဖစ္၊ ဘယ္ဉာဏ္ကုိ ရမရဆုိတာ ေသခ်ာေပါက္မေျပာႏုိင္ပါဘူး။ သိလည္း မသိႏုိင္ပါဘူး။ သူတပါးကုိ သိဖုိ႔ထက္ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သိဖုိ႔ပုိၿပီးလုိအပ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသိဖုိ႔အတြက္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ အားထုတ္ၾကည့္ဖုိ႔လည္း လုိအပ္ပါတယ္။ အားထုတ္ၾကည့္ဖုိ႔လည္း အထူးတုိက္တြန္းလုိပါတယ္။ ဒီေလာက္ဆုိရင္ ဒကာေတာ္ရဲ႕ အေမးေလးေတြအတြက္ ေက်နပ္မႈရလိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ေနာက္မ်ား သိခ်င္တာရွိရင္လည္း အခ်ိန္မေရြး အကန္႔အသတ္မရွိေမးႏုိင္ပါတယ္…
တပည့္ေတာ္ ႐ုိေသစြာေလွ်ာက္ထားပါသည္။ ၁။ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားရင္ ငါးပါးသီလ လုံး၀ၿမဲသြားပါသလား။ ၂။ ေသာတာပန္ ၇ ဘ၀ယူပုံလဲ သိခ်င္ပါတယ္ဘုရား။ ေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္ ကန္ေတာ့ပါတယ္ဘုရား…
(ကုိေဇ)
A. ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္မ်ား ရရွိေတာ္မူၿပီးတဲ့ ေသာတာပတၱိမဂ္ဟာ ကိေလသာဆယ္ပါးထဲက ဒိ႒ိ (အယူလဲြမွားမႈ)နဲ႔ ၀ိစိကိစၧာ (ရတနာသုံးပါး ကံကံ၏အက်ိဳးတရားမ်ားအေပၚ ယုံမွားသံသယရွိမႈ) ဆုိတဲ့ ကိေလသာ ႏွစ္ပါးနဲ႔ အပါယ္လားေစႏုိင္တဲ့ အကုသုိလ္တရားတုိ႔ကုိ အၾကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္ၿပီးျဖစ္တဲ့အျပင္ ေသာတာပန္အဂၤါေလးပါးလုိ႔ ေခၚတဲ့
၁။ ဗုေဒၶ အေ၀စၥ ပသာဒ သမႏၷာဂတာ = ဘုရားရွင္၌ မတုန္မလႈပ္ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း
၂။ ဓေမၼ အေ၀စၥ ပသာဒ သမႏၷာဂတာ = တရားေတာ္၌ မတုန္မလႈပ္ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း
၃။ သံေဃ အေ၀စၥ ပသာဒ သမႏၷာဂတာ = သံဃာေတာ္၌ မတုန္မလႈပ္ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း
၄။ အရိယကႏၲ သီေလဟိ သမႏၷာဂတာ = အရိယကႏၲသီလတုိ႔ကုိ ေစာင့္ထိန္းရာ၌ အသက္ေသလွ်င္ ေသပါေစ သီလ၌ ညစ္ႏြမ္းမႈ မရွိေစရေအာင္ ျပည့္စုံစြာေစာင့္ထိန္းျခင္း (မဟာ၀ဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္) အဂၤါေလးပါးမွာ အရိယကႏၲသီလ (ဒီေနရာ၌ ငါးပါးသီလကုိဆုိလုိသည္) ကုိ လုံၿခဳံေအာင္ေစာင့္ထိန္းျခင္း ေခၚတဲ့ အဂၤါအရ ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ငါးပါးသီလလုံး၀ ၿမဲသြားပါၿပီ။ အသက္သာအေသခံမယ္ သီလကုိေတာ့ လုံး၀မခ်ိဳးေဖာက္ေတာ့ပါ။
ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ရရွိတဲ့မဂ္ဖုိလ္ဉာဏ္ အဆင့္အတန္းကုိလုိက္ကာ သုံးမ်ိဳးသုံးစားကဲြျပားပါတယ္။ အဲဒီေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္သုံးမ်ိဳးက
၁။ ဧကဗီဇေသာတာပန္ = ကာမဘုံ၌ တစ္ႀကိမ္သာ ပဋိသေႏၶေနၿပီး ရဟႏၲာျဖစ္မည့္ ပုဂိၢဳလ္
၂။ ေကာလံေကာလေသာတာပန္ = ကာမဘုံ၌ ႏွစ္ႀကိမ္မွ ေျခာက္ႀကိမ္အတြင္းသာ အမ်ိဳးေကာင္းတစ္မ်ိဳးမွ အမ်ိဳးေကာင္းတစ္မ်ိဳးသုိ႔ ေျပာင္းေရြ႕ ပဋိသေႏၶေနၿပီး ရဟႏၲာျဖစ္မည့္ ပုဂၢိဳလ္
၃။ သတၱကၡတၱဳပရမေသာတာပန္ = ကာမဘုံ၌ ၇ႀကိမ္ပဋိသေႏၶေနၿပီး ရဟႏၲာျဖစ္မည့္ ပုဂၢိဳလ္ (မဟာ၀ဂၢသံယုတ္၊ ပါ။ ၁၈၀) တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီသုံးမ်ိဳးထဲမွာ ဒကာကုိေဇသိလုိတဲ့ ေသာတာပန္ အမ်ိဳးအစားဟာ နံပါတ္သုံးအမ်ိဳးအစားပါ။ ဒီေနရာမွာ ကာမဘုံလုိ႔ ဆုိေပမယ့္ လူ႔ဘုံနတ္ဘုံလုိ႔ေခၚတဲ့ ကာမသုဂတိဘုံကုိ ဆုိလုိပါတယ္။ ျဗဟၼာ့ဘုံကုိလည္း နတ္ဘုံထဲမွာ ထည့္သြင္းယူပါတယ္။ ကာမဘုံမွာ ၇ႀကိမ္ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္နဲ႔သာ တစ္ဘ၀မွ တစ္ဘ၀ကူးေျပာင္း ပဋိသေႏၶေနတာကုိ ဆိုလုိပါတယ္။ ျဖစ္ရာဘုံဘ၀မွာလည္း ေသာတာပန္တုိ႔ က်င့္ရမယ့္ ထိန္းရမယ့္အဂၤါရပ္ေတြကုိ မပ်က္ေအာင္ထိန္းသိမ္း၊ တရားဓမၼအားထုတ္ၿပီး ေနာက္ဆုံးရဟႏၲာျဖစ္ သြားကာ နိဗၺာန္၀င္သြားပါတယ္။
မွန္ပါတယ္။ ဒကာေျပာသလုိ ေသာတာပန္ ျဖစ္မျဖစ္ ငါးပါးသီလလုံၿခဳံတာနဲ႔ စစ္လုိ႔မရပါဘူး။ ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္ေတြထဲမွာလည္း ငါးပါးသီလလုံၿခဳံတဲ့ သူေတြရွိပါတယ္။ ဒီေနရာသတိျပဳရမွာက ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ သဒၶါတရား မခုိင္ၿမဲေသးတဲ့အတြက္ ငါးပါးသီလကုိ အသက္နဲ႔လဲၿပီး လုံၿခဳံေအာင္ေစာင့္ထိန္းဖုိ႔က မလြယ္ပါဘူး။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ကေတာ့ သဒၶါတရားခုိင္ၿမဲသြားၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ အသက္သာအေသခံမယ္ သီလေတာ့ အပ်က္မခံပါဘူး။ ဒီအခ်က္ကုိ ၾကည့္ရင္လည္း ေသာတာပန္ျဖစ္မျဖစ္ သိႏုိင္ပါတယ္။ ေနာက္မဂ္စစ္မစစ္ ဖုိလ္နဲ႔စစ္ဆုိတဲ့ စကားေလး။ အဲဒါက ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ စာေပမွာ ဆုိေလ့ရွိပါတယ္။ မဂ္၊ ဖုိလ္၊ နိဗၺာန္ဆုိတာေလ။ မဂ္ေပါက္ဖုိလ္၀င္ နိဗၺာန္၀င္တဲ့။ မဂ္ရၿပီဆုိတာနဲ႔ ဖုိလ္လည္း တစ္ခါတည္းေနာက္က ရလာပါတယ္။ မဂ္ဖိုလ္ရၿပီဆုိရင္ နိဗၺာန္လည္း ရၿပီေပါ့။ မွန္ပါတယ္။ တရားအားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ အားထုတ္စဥ္ကာလမွာ မဂ္အစစ္ကုိ မရခင္ မဂ္အတုလုိ႔ေခၚတဲ့ ၾသဘာသ၊ ပီတိ ပႆဒၶိ (အေရာင္အလင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈပီတိ) စတဲ့ အရသာေတြကုိ ခံစားရတတ္ပါတယ္။ ဒီဟာေတြကုိ ေက်ာ္လြန္သြားေအာင္ တရားအားထုတ္ႏုိင္မွသာ စစ္မွန္တဲ့ေသာတာပတၱိမဂ္ကုိ ရႏုိင္ပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ေယာဂီမ်ားဟာ မဂ္အတုလုိ႔ေခၚတဲ့့ အေရာင္အလင္းပီတိစတာေတြကုိ ခံစားၿပီး မိမိကုိယ္ကုိေသာတာပန္ျဖစ္ၿပီလုိ႔ ထင္သြားတတ္တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ေျပာလုိတာက စစ္မွန္တဲ့ ေသာတာပတၱိမဂ္ကုိ ရၿပီဆုိရင္ ဖုိလ္နဲ႔စစ္စရာမလုိေတာ့ပါဘူး။ ဖုိလ္လည္း ေနာက္ကလုိက္ၿပီး ရသြားပါၿပီ။
ဒကာေတာ္ေမးလုိ႔သာ ေျဖေပးရတာ။ တကယ္ေတာ့ တရားတကယ္အားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ကုိယ္ဘယ္အဆင့္ ေရာက္တယ္ဆုိတာ သိပါတယ္။ တကယ္လက္ေတြ႕ တရားအားထုတ္ျဖစ္ဖုိ႔ပဲ လုိပါတယ္။ တရားအားထုတ္ရင္းနဲ႔ ကုိယ္ရရွိတဲ့ ဉာဏ္ေတြကုိလည္း သိလာႏုိင္ပါတယ္။ တကယ္အားမထုတ္ျဖစ္ဘဲနဲ႔ေတာ့ သူတစ္ပါးေသာတာပန္ ျဖစ္မျဖစ္၊ ဘယ္ဉာဏ္ကုိ ရမရဆုိတာ ေသခ်ာေပါက္မေျပာႏုိင္ပါဘူး။ သိလည္း မသိႏုိင္ပါဘူး။ သူတပါးကုိ သိဖုိ႔ထက္ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သိဖုိ႔ပုိၿပီးလုိအပ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသိဖုိ႔အတြက္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ အားထုတ္ၾကည့္ဖုိ႔လည္း လုိအပ္ပါတယ္။ အားထုတ္ၾကည့္ဖုိ႔လည္း အထူးတုိက္တြန္းလုိပါတယ္။ ဒီေလာက္ဆုိရင္ ဒကာေတာ္ရဲ႕ အေမးေလးေတြအတြက္ ေက်နပ္မႈရလိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ေနာက္မ်ား သိခ်င္တာရွိရင္လည္း အခ်ိန္မေရြး အကန္႔အသတ္မရွိေမးႏုိင္ပါတယ္…