အားကုိးမလဲြေစခ်င္…

ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ရင္းႏွီးတဲ့ ဒကာမႀကီး တစ္ေယာက္ရွိပါတယ္။ ဒီဒကာမႀကီးက သားသမီး အေတာ္ကံေကာင္းပါတယ္။ အားလုံး လိမၼာေရးျခားရွိတဲ့ သားသမီးေတြခ်ည္းပါပဲ။ သားသမီးေတြက မိဘေက်းဇူးကုိ သိတတ္တဲ့ သားသမီးေတြ၊ ပညာတတ္တဲ့ သားသမီးေတြပဲ ျဖစ္ေနေလေတာ့့ ဒကာမႀကီးရဲ႕ ဘ၀မွာ ဘာမွကုိ လုိေလေသးမရွိ အကုန္ျပည့္စုံေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကုသုိလ္ေရးေတြမွာ ၀ါသနာမပါတာကေတာ့ ဒကာမႀကီးရဲ႕ အႀကီးမားဆုံး လုိအပ္ခ်က္တစ္ခုပါပဲ။ တစ္ခါတစ္ေလ ဒကာမႀကီးနဲ႔ေတြ႕ရင္ ဘုန္းဘုန္းက ဒကာမႀကီး အသက္အရြယ္ ႀကီးလာၿပီးေနာ္ အားကုိးရာကုိ ရွာေတာ့လုိ႔ ေျပာတဲ့အခါ ဒကာမႀကီးက “အရွင္ဘုရား… တပည့္ေတာ္ အသက္ႀကီးလည္း ဘာမွပူစရာ မရွိဘူးဘုရား၊ အားကုိးရာလည္း အေထြအထူး ရွာစရာမလုိဘူးေလ၊ အရွင္ဘုရားသိတဲ့အတုိင္း တပည့္ေတာ္မွာ သားသမီးေတြ ရွိသားပဲ၊ သူတုိ႔ဒီေလာက္ အားကုိးေနရတာ၊ ဘာလုိလုိ အကုန္ရေနတာပဲဘုရား၊ တစ္ျခားဘာအားကုိးစရာ လုိေသးလုိ႔တုန္း…” စတဲ့ စကားေတြနဲ႔ ျပန္ေျပာေလ့ရွိတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ အခါတုိင္း ဘုန္းဘုန္းစိတ္ထဲမွာ “အင္း… ဒကာမႀကီးေတာ့ အားကုိးလဲြေနပါေပ့ါလား…၊ အစစ္အမွန္ အားကုိးရာကုိ ေမ့ေနပါေပါ့လား…” စတဲ့ အေတြးမ်ားနဲ႔ ရင္ထဲမွာ ေလးေနမိတတ္ပါတယ္။

ဟုတ္တယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာ ဒီဒကာမႀကီးလုိ အားကုိလဲြေနသူေတြကုိ မၾကာခဏ ေတြ႕ေနရတတ္ပါတယ္။ သားသမီးေတြ အားကုိးေနရတာနဲ႔၊ ရာထူးဌာႏၲရေတြ အားကုိးေနရတာနဲ႔၊ ေငြးေၾကးပုိက္ဆံေတြ အားကုိးေနရတာနဲ႔ အားကုိးလုိ႔ကုိ မဆုံးျဖစ္ေနၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ သားသမီး၊ ရာထူးဂုဏ္သိန္၊ စည္းစိမ္ေလးေတြေၾကာင့္ အခုိက္အတန္႔ အားေလးေတြျဖစ္ေနတဲ့ အေပၚမွာ အၿမဲအားကုိးလုိ႔ ရေနတဲ့ပုံစံမ်ိဳးေတြနဲ႔ သတိလက္လြတ္ျဖစ္ကာ သားသမီးအရွိန္၊ ရာထူးဂုဏ္သိန္၊ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြရဲ႕ အရွိန္ေလးေတြကုိ တြယ္တာရင္း အားကုိးလဲြေနၾကသူမ်ား အမ်ားအျပား ရွိေနျပန္ပါတယ္။ ပုိက္ဆံရွိရင္ ဘာမဆုိျဖစ္တယ္၊ ရာထူးဂုဏ္သိန္ရွိရင္ လုိခ်င္တာ ရတယ္ဆုိတဲ့ တလဲြအေတြးေတြနဲ႔ အားကုိးလဲြၿပီး မာန္မာန တက္ေနသူေတြကုိလည္း မၾကာခဏ ႀကဳံေတြ႕ရျပန္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ဒါဟာ အားကုိးတယ္ဆုိတာထက္ သံေယာဇဥ္တြယ္တယ္လုိ႔ ေျပာရင္ပုိမွန္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ျခြင္းခ်က္အေနနဲ႔ သားသမီးကလိမၼာလုိ႔၊ ရာထူးဌာနႏၲရ၊ စည္းစိမ္ဥစၥာရွိလုိ႔ အားကိုးလုိ႔ ျဖစ္တဲ့အေျခအေန ျဖစ္ေနတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ အခုိက္အတန္႔အားျဖင့္ ဒီသားသမီးမ်ားနဲ႔ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြကုိ အားကုိးတယ္ဆုိလည္း ထားပါေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕က အဲဒီလုိ မရွိလည္းပဲ ဒီသားသမီးေတြ ေတာထဲက ႐ုန္းကုိမထြက္ႏုိင္တဲ့ သူေတြရွိပါတယ္။ ဘယ္သားကုိ စိတ္မခ်ရတာနဲ႔၊ ဘယ္သမီးကုိ စိတ္မခ်ရတာနဲ႔၊ ဒီသားသမီးက်ေတာ့ လိမၼာတဲ့အတြက္ မေကာင္းတဲ့သူေတြနဲ႔ ေတြ႕မွာစိတ္မခ်ရတာနဲ႔၊ ဟုိသားသမီးက်ျပန္ေတာ့လည္း မလိမၼာတဲ့အတြက္ သူမ်ားအႏွိမ္ခံ၊ အႏုိင္က်င့္ခံရမွာကုိ စိတ္မခ်ရတာနဲ႔ အသက္သာ တျဖည္းျဖည္းရလာတယ္ စုိးရိမ္မႈေတြက ေလ်ာ့မလာပဲ ျဖစ္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေတြဟာ တကယ္ေတာ့ သံေယာဇဥ္ေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သားသမီးေတြကုိ အားကုိးတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ စိတ္မခ်တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေနာက္ဆုံးေကာက္ခ်က္ ခ်လုိက္ေတာ့ မျပတ္ႏုိင္တဲ့ တြယ္တာမႈ သံေယာဇဥ္ေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိသာ အားကုိးမႈေတြ စိတ္မခ်မႈေတြနဲ႔ ဘ၀ကုိ အဆုံးသတ္သြားမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေနာင္သံသရာအတြက္ တကယ္ကုိပဲ အားကုိးစရာ မဲ့ကုန္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေသခ်ာေတြးၾကည့္လုိက္ရင္ ကုိယ္က အားကုိးရပါတယ္ဆုိတဲ့ သားသမီး ဇနီးမယား၊ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားဟာ တဒဂၤ အခုိက္အတန္႔ေလာက္ပဲ အားကုိးလုိ႔ရတဲ့ အရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပစၥဳပၸန္ဘ၀ မေသခင္ ခဏေလးေလာက္ပဲ အားကုိးလုိ႔ ရႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတာင္မွ မေသခ်ာပါဘူး။ ကုိယ္အားကုိးရတယ္ဆုိတဲ့ သားသမီး စည္းစိမ္ဥစၥာေတြဟာ တစ္ခါတစ္ေလ ကုိယ့္အရင္ေတာင္မွ ပ်က္စီးသြားတတ္ၾကတာေတြ ရွိတတ္ပါတယ္။ ဘယ္အရာမွ မၿမဲတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္း ဘာမွပုံေသ တြက္လုိ႔မရဘဲ ျဖစ္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ အားကုိးခ်င္ရင္ သားသမီးစည္းစိမ္ ဥစၥာေတြ အားကုိးေနၾကတာထက္ ကုိယ္လုပ္တဲ့ ကုသုိလ္ေတြကုိပဲ အားကုိးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မေသခင္ ကုိယ္လုပ္ခဲ့တဲ့ ကုိယ့္ရဲ႕ကံေတြကသာ ကုိယ့္ရဲ႕အရိပ္သဖြယ္ ကုိယ့္ေနာက္ကုိ လုိက္ေနမွာ ျဖစ္ၿပီး ေသၿပီးေနာက္မွာလည္း ကုိယ္နဲ႔အတူ တစ္ခါတည္းပါသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အားကုိးရာ အမွန္ျဖစ္တဲ့ ကုသုိလ္ေတြကုိပဲ တတ္ႏုိင္သမွ် ယူေဆာင္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ကေတာ့ အားကုိးလဲြေနတဲ့ သူေတြကုိ လူမုိက္ေတြပဲလုိ႔ ဆုိၿပီး တကယ္အားကုိးသင့္တဲ့အရာ၊ အားမကုိးသင့္တဲ့ အရာေတြကုိ ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ ဘုရားရွင္က “လူမုိက္သည္ ငါ့အား သားသမီးတုိ႔ ရွိကုန္၏၊ ဥစၥာတုိ႔သည္လည္း ရွိကုန္၏ဟု (စဲြလန္းတြယ္တာမႈ တဏွာျဖင့္) ဆင္းရဲပင္ပန္းရ၏၊ အမွန္ေသာ္ကား မိမိအား အတၱသည္လည္း မရွိပါပဲလွ်က္ အဘယ္မွာ သားသမီးရွိအ့ံနည္း၊ အဘယ္မွာ ဥစၥာရွိအ့ံနည္း” (ဓမၼပဒ၊ ဗာလ၀ဂ္၊ အာနႏၵေသ႒ိ၀တၳဳ) လုိ႔ ဆုံးမေဟာၾကားေတာ္ မူပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ဒီတရားေတာ္ကုိ အစဲြတရားနဲ႔အတူ ဆင္းရဲ႕ပင္ပန္းစြာ ေသၿပီးေနာက္ လူ႔ၿပိတၱာျဖစ္သြားခဲ့တဲ့ အာနႏၵာသူေ႒းကုိ အေၾကာင္းျပဳကာ ေဟာေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

အာနႏၵာ သူေ႒းဟာ သာ၀တၳိျပည္မွာေတာ့ ကုေဋေလးဆယ္ ခ်မ္းသာတဲ့ သူေ႒းစာရင္း၀င္ တစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေတာ္ကပ္ေစးႏွဲတဲ့ သူေ႒းလုိ႔ပဲ ဆုိရမွာေပါ့။ သူ႔စည္းစိမ္ဥစၥာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘယ္သူ႔ကုိမွ ယုံတဲ့သူ မဟုတ္ပါဘူး။ အာနႏၵာသူေ႒းမွာ မူလသိရိလုိ႔ေခၚတဲ့ သားတစ္ေယာက္လည္း ရွိပါတယ္။ ဒီသူေ႒းဟာ ေဆြမ်ိဳးဉာတကာေတြ ဆုံတဲ့အခါတုိင္း အမ်ိဳးေတြေရွ႕မွာ သူ႔သားမူလသိရိကုိ စကားသုံးခြန္းကုိ မွာတမ္းေခၽြကာ ဆုံးမေျပာဆုိေလ့ရွိတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အဲဒီစကား သုံးမ်ိဳးကေတာ့ ၁။ ဒီကုေဋေလးဆယ္ေလာက္ ရွိတဲ့ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြကုိ မ်ားတယ္လုိ႔ ဘယ္ေတာ့မွ သေဘာမထားဖုိ႔ ၂။ လက္ရွိရွိထားတဲ့ စည္းစိမ္ေတြကုိ ေပးကမ္းလွဴဒါန္း စြန္႔ႀကဲျခင္း မျပဳဘဲ ေနာက္ထပ္တုိးပြားေအာင္ပဲ ႀကိဳးစားအားထုတ္ဖုိ႔ ၃။ အေသးအဖဲြေလးပဲျဖစ္ျဖစ္ စည္းစိမ္ဥစၥာကုိ ကုန္ခမ္းပ်က္စီးေအာင္ ျပဳတဲ့သူအား စည္းစိမ္းဥစၥာေတြဟာ တျဖည္းျဖည္း ယုတ္ေလ်ာ့ကုန္တတ္လုိ႔ ဘာလုိဟာေလးကုိမွ မပ်က္စီးေအာင္ ဂ႐ုစုိက္ဖုိ႔္ ဆုိတဲ့ အမွာစကားမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ပုိင္းမွာ အာနႏၵာသူေ႒းဟာ ဘယ္သူ႔ကုိမွ အယံုအၾကည္မရွိေတာ့ဘဲ သူပုိင္ဆုိင္တဲ့ စည္းစိမ္ဥစၥာ ေရႊအုိးႀကီးငါးလုံးကုိ သူ႔သားမူလသိရိကုိေတာင္ အသိမေပးဘဲ အိမ္ၿခံ၀င္းတစ္ေနရာမွာ ျမဳပ္ထားလုိက္ပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္း အသက္အရြယ္ရလာတဲ့ အာနႏၵာသူေ႒းဟာ ေနာက္ဆုံးမွာ ေရႊအုိးႀကီးငါးလုံးကုိ စဲြလန္းတဲ့စိတ္နဲ႔ပဲ ေသဆုံးသြားခဲ့ပါတယ္။ ေသခါနီး အစဲြေၾကာင့္ သာ၀တၳိျပည္အနီးမွာ ရွိတဲ့ ဒြန္းစ႑ားရြာရဲ႕ ဒြန္းစ႑ား အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ၀မ္းမွာကုိယ္၀န္ စဲြယူသြားပါတယ္။ အာနႏၵသူေ႒းကုိ ကိုယ္၀န္ေဆာင္တဲ့ေန႔ကစၿပီး အဲဒီဒြန္းစ႑ားရြာႀကီး တစ္ရြာလုံးဟာ ဘယ္လုိမွကုိ ေတာင္းစားလုိ႔မရ ျဖစ္ကုန္ၾကပါတယ္။ စားေရးအတြက္ အခက္အခဲ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ တစ္ခါမွ မျဖစ္ဖူးဘဲ အခုမွ ျဖစ္လာတာဆုိေတာ့ ဒါဟာ သူတုိ႔ဒြန္းစ႑ားရြာမွာ သူယုတ္တစ္ေယာက္ေယာက္ေတာ့ ရွိလိမ့္မယ္ဆုိၿပီး မဲခြဲဆုံးျဖတ္ၾကတဲ့အခါ အာနႏၵသူေ႒းကုိ ကုိယ္၀န္ေဆာင္တဲ့ မိခင္ပါတဲ့ အဖဲြ႕ဟာ အၿမဲကံဆုိးေနကာ ထပ္ထပ္ခဲြရင္း ေနာက္ဆုံးအဲဒီ ကုိယ္၀န္ေဆာင္ မိခင္းမွန္းသိကာ ရြာမွႏွင္ထုတ္လုိက္ၾကပါတယ္။

ႏွင္ထုတ္ခံလုိက္ရတဲ့ ဒြန္စ႑ားမိခင္ဟာ အာနႏၵာသူေ႒းတစ္ျဖစ္လဲရဲ႕ ကုိယ္၀န္ကုိ ေဆာင္ခ်ိန္မွာလည္း ဆင္းဆင္းရဲရဲနဲ႔ပဲ ေတာင္းရမ္းစာေသာက္ကာ ေနာက္ဆုံးတြင္ သူ႔ကုိေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။ ေမြးလာတဲ့ အဲဒီဒြန္းစ႑ားေလးဟာ အကုသုိလ္အက်ိဳးဆက္ ႀကီးလြန္းလွတဲ့အတြက္ လူအျဖစ္နဲ႔ ေမြးဖြားခဲ့ေပမယ့္ ကုိယ္လက္အဂၤါ ခ်ိဳ႕တဲ့တဲ့အျပင္ ႐ုပ္ရည္အဆင္းမွာလည္း အလြန္ ဆုိးရြားလွတဲ့အတြက္ ေျမဘုတ္ဘီလူးအသြင္ ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က သူ႔ကုိၾကည့္ကာ လူ႔ဘီလူး၊ လူ႔ၿပိတၱာလုိ႔ေတာင္ ေျပာဆုိၾကပါတယ္။ ျမင္သူတုိင္းက ေၾကာက္အားလန္႔အားနဲ႔ သူ႔ကုိေရွာင္ၾကဥ္ၾကပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕အကုသုိလ္ကလည္း ႀကီးလြန္းလွေတာ့ မိခင္ဒြန္းစ႑ားဟာ သူ႔ကုိခ်ီၿပီး ေတာင္းရမ္းဖုိ႔သြားတဲ့အခါ ဘယ္လုိမွ ေတာင္းလုိ႔မရတဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ သူ႔ကုိတစ္ေနရာမွာ ထားခဲ့ၿပီးမွ ေတာင္းရမ္းစားေသာက္ရပါတယ္။ အားလုံးက သူ႔ကုိစြန္႔ပစ္ၾကဖုိ႔ သူ႔မိခင္ကုိ ေျပာၾကေပမယ့္ မိခင္ဒြန္းစ႑ားမကေတာ့ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္၀န္ေဆာင္ကာ ေမြးခဲ့ရတဲ့အတြက္ သူ႔ကုိမစြန္႔ပစ္ခဲ့ရက္ပါဘူး။ ေနာက္ဆုံး ဒီကေလး သြားႏုိင္လာႏုိင္ ေတာင္းရမ္းလာႏုိင္ေတာ့မွပဲ သူ႔ကုိခြက္တစ္ခြက္ေပးၿပီး ကုိယ့္ဖာသာကုိ ေတာင္းရမ္းစားေတာ့ဆုိကာ သူ႔လမ္းသူေလွ်ာက္ခုိင္း လုိက္ပါတယ္။

ကုိယ့္ခြက္ကုိစဲြရင္း ေတာင္းရမ္းစားေသာက္လာတဲ့ အာနႏၵာသူေ႒း တစ္ျဖစ္လဲ အဲဒီဒြန္းစ႑ားဟာ ေတာင္းရမ္းရင္း အရင္ဘ၀က သူ႔အိမ္ကုိ ေရာက္လာတဲ့အခါမွာ အတိတ္ကုိ ျပန္သတိရၿပီး ျမဳပ္ထားတဲ့ ေရႊအုိးမ်ားရွိရာကုိ သြားေနတုန္း အေစာင့္မ်ားနဲ႔တုိးကာ အဖမ္းခံလုိက္ရပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ဆြမ္းခံခ်ိန္ျဖစ္ေနလုိ႔ ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ကုိ သိေတာ္မူတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ အတိတ္ဘ၀က အာနႏၵာသူေ႒းရဲ႕သား မူလသိရိကုိ ေခၚေတာ္မူကာ “ဒီဒြန္းစ႑ားသူငယ္ဟာ တစ္ျခားသူမဟုတ္ေၾကာင္း၊ အတိတ္ဘ၀က မူလသိရိသူေ႒းရဲ႕ အေဖရင္း အာနႏၵာသူေ႒းပဲ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ စည္းစိမ္ဥစၥာကုိ စဲြလန္းမႈနဲ႔ မေပးလုိမလွဴလုိတဲ့ ၀န္တုိမႈ မစၧရိယတရားေတြေၾကာင့္ ခုလုိ ဘ၀မ်ိဳးကုိ ေရာက္ရျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း” မိန္႔ေတာ္မူကာ “လူမုိက္သည္ ငါ့အား သားသမီးတုိ႔ ရွိကုန္၏၊ ဥစၥာတုိ႔သည္လည္း ရွိကုန္၏ဟု (စဲြလန္းတြယ္တာမႈ တဏွာျဖင့္) ဆင္းရဲပင္ပန္းရ၏၊ အမွန္ေသာ္ကား မိမိအား အတၱသည္လည္း မရွိပါပဲလွ်က္ အဘယ္မွာ သားသမီးရွိအ့ံနည္း၊ အဘယ္မွာ ဥစၥာရွိအ့ံနည္း” ဆုိတဲ့ အထက္ေဖာ္ျပပါ ေဒသနာေတာ္ကုိ ေဟာ္ေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။

ဒီေဒသနာေတာ္အရ ဒီမွာ အဓိကသိေစခ်င္တာက စည္းစိမ္ဥစၥာနဲ႔ သားသမီးမ်ားအေပၚ စဲြလန္းမႈနဲ႔ အားကုိးမႈေတြဟာ ေကာင္းက်ိဳးကုိ မျဖစ္ေစဘဲ ဆုိးက်ိဳးကုိသာ ျဖစ္ေစတတ္ေၾကာင္း၊ အစဲြတစ္ခုခုနဲ႔ ေသသြားခဲ့ရင္ ၿပိတၱာဘ၀မွာ ျဖစ္တတ္ၿပီး လူျဖစ္လာရင္လည္း လူ႔ၿပိတၱာျဖစ္တတ္ေၾကာင္း သိေစလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမွာေဟာေတာ္မူတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားစကားလုိ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ေတာင္ ငါငါ့ဥစၥာဆုိတာ မရွိပါပဲနဲ႔ သားသမီးမ်ား၊ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ား ဆုိတာကေတာ့ ေျပာစရာ မလုိေလာက္ေအာင္ မၿမဲဘူး၊ မရွိဘူးဆုိတာ နားလည္ သေဘာေပါက္ေစလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ သားသမီး စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားဟာ အားကုိးရာအမွန္မ်ား မဟုတ္ဘဲ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈသည္သာ စစ္မွန္သည့္ အားကုိးရာ ျဖစ္တယ္ဆုိတာ သတိျပဳေစလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အခုိက္အတန္႔ အားကုိးလုိ႔ရေနတဲ့ သားသမီးစည္းစိမ္ဥစၥာ ရာထူးဌာနႏၲရေတြဆုိတာ အခ်ိန္မေရြး ပ်က္စီးေပ်ာက္ဆုံး တတ္တဲ့အတြက္ အစစ္အမွန္ အားကုိးရာ မဟုတ္ဘူးဆုိတာကုိ ေကာင္းေကာင္းသေဘာေပါက္ သိျမင္ကာ ကုိယ္ဘယ္ေရာက္ေရာက္ ကုိယ္နဲ႔အတူ ပါေနၿပီး ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာကုိသာ ျဖစ္ေစတတ္တဲ့ ကုသုိလ္တရားမ်ားကသာ တကယ့္အစစ္အမွန္ အားကုိးရာျဖစ္လုိ႔ အားကုိးရာအမွန္ ကုသုိလ္ကံေတြကုိသာ အခ်ိန္ရွိခုိက္ ႀကိဳးစားလုိက္ၾကဖုိ႔ အသိေပး တုိက္တြန္းလုိက္ရျခင္း ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။ အားလုံး အားကုိးမွန္ႏုိင္ၾကပါေစ…။

Read more »

ရဟႏၲာနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶ ကြာျခားပုံ…

Q. ဆရာေတာ္ဘုရားအား ရိုေသစြာေလ်ာက္ထားပါတယ္ ဘုရား။ ကၽြန္ေတာ္က နည္းပညာ တက္ေရာက္ သင္ၾကားေနေသာ ဗိိုလ္ေလာင္းတစ္ဦးပါ။ ရဟႏၲာနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶ ကြာျခားပံုကို တပည့္ေတာ္အား ေျဖၾကား ေပးပါခင္ဗ်ာ။ မည္သို႔ မည္ပံု ၾကိဳးစားအားထုတ္ေသာ္ ျဖစ္ႏိုင္ပံုတို႔ကို ရွင္းလင္းေျဖၾကားေပးပါရန္ ေလးစားစြာ ပန္ၾကားအပ္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။

တပည့္ေတာ္က အရွင္ဘုရားရဲ႕ စာဖတ္ပရိသတ္ တစ္ဦးပါ။ အရွင္ဘုရား စာအုပ္ေတြကို အားလံုးနီးပါး ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ လိ္ုက္နာရမွာေတြကုိလည္း လိုက္နာပါတယ္။ မွတ္သားက်င့္ၾကံရမွာေတြကိုလည္း လိုက္နာ ပါတယ္။ အတုယူစရာေတြကိုလည္း အတုယူပါတယ္။ တပည့္ေတာ္ တရားအား ထုတ္ခ်င္ေပမယ့္ အေျခအေနက မေပးေသးလို႔ စာသင္ရင္း တရားစာအုပ္ေတြဖတ္ရင္း ၀ိပႆနာကိုလည္း က်င့္ၾကံေနပါတယ္။ တပည့္ေတာ္မွာ အလြန္ထက္သန္တဲ႔ စိတ္တစ္ခုရွိပါတယ္ဘုရား။ အဲဒါကေတာ့ တပည္႔ေတာ္ အဘိညာဥ္ (၆) ပါးနဲ႔တကြ ရဟႏၲာျဖစ္ခ်င္ ေနမိတယ္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး တရားစာအုပ္ေတြဖတ္ ေလ့လာတယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြကိုလည္း ေဟာေျပာပါတယ္။ အရွင္ဘုရားေၾကာင့္ တပည့္ေတာ္ အမ်ားၾကီး ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ တပည့္ေတာ္ မနက္တိုင္း ဘုရား ဆြမ္းကပ္တယ္ဘုရား။ ေန႔ခင္းလည္း ဘုရား ဆြမ္းကပ္ျပီးမွ စားပါတယ္ဘုရား။ အဲဒီကုသိုလ္ရဲ႔ ပထမေဇာက ယခု တပည့္ေတာ္ ဘယ္သြားသြား ဘယ္ေနရာေရာက္ေရာက္ ထမင္းေကၽြးမယ့္ လူေတြအျမဲရွိေနတယ္ဘုရား။ ေစတနာပါပါနဲ့ ေန႔တုိင္းကၽြန္ေတာ့္ကို ေကၽြးၾကတယ္ဘုရား။ ယခု ဘယ္သြားသြား သရဏဂံု ၃ ပါး အျမဲရြတ္ေနပါတယ္ဘုရား။
အရွင္ဘုရား ရိုေသစြာ ကန္ေတာ့ပါတယ္ဘုရား။

ဗိုလ္ေလာင္း ေ၀ဇင္မင္း (DSTA)
ျပင္ဦးလြင္။

A. မဂၤလာပါ ဒကာေ၀ဇင္မင္း
ဗုဒၶဘာသာကုိ လက္ေတြ႕လုိက္နာ က်င့္ႀကံေနထုိင္တာကုိ သိရတဲ့အတြက္ ၀မ္းသာပါတယ္။ တရားေတာ္ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ထဲကလုိ လက္ေတြ႕အားထုတ္ရင္ လက္ေတြ႕အက်ိဳး ရႏုိင္တာျဖစ္လုိ႔ အားထုတ္ေနတဲ့ သူေတြအတြက္ အက်ိဳးတရားကေတာ့ ရွိေနမွာ အမွန္ပါပဲ။ အခု ဒကာေလး သိခ်င္ေနတဲ့ ေမးခြန္းေတြကုိ အတတ္ႏုိင္ဆုံး အက်ဥ္းခ်ဳံ႕ၿပီးပဲ ေျဖၾကားေပးလုိက္ပါတယ္။ အေသးစိပ္ အက်ယ္ေျဖေပးမယ္ဆုိရင္ စာေတြအရမ္းမ်ားၿပီး ႐ႈတ္ေထြးသြားမွာ စုိးလုိ႔ပါ။

ဒကာေလးေမးထားတဲ့ ရဟႏၲာနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶ ကြားျခားခ်က္ကေတာ့ ရဟႏၲာဆုိတာ အရဟႏၲဆုိတဲ့ ပါဠိစကားကုိ ျမန္မာမႈျပဳထားတာျဖစ္ၿပီး ပေစၥကဗုဒၶဆုိတာက ပါဠိစကားလုံးကုိ တုိက္႐ုိက္အသုံးျပဳထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရဟႏၲဆုိတဲ့ စကားမွာပါတဲ့ အရ, ဆုိတဲ့စကားက အဟန္႔အတား အကန္႔အေထာက္ ကိေလသာလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရၿပီး ဟႏၲ(ဟတ)ကေတာ့ သတ္ျခင္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရဟႏၲ (ရဟႏၲာ)ဆုိတာ တားျမစ္ပိတ္ပင္တတ္တဲ့ ကိေလသာမွန္သမွ်ကုိ အၾကြင္းအက်န္မရွိ အကုန္အစင္ သတ္ၿပီးသြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကုိ ေခၚဆုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပေစၥကဗုဒၶဆုိတဲ့ စကားလုံးမွာပါတဲ့ ပေစၥကဆုိတာ = အသီးအျခား၊ သီးသီးသန္႔သန္႔ လုိ႔အဓိပၸါယ္ရၿပီး ဗုဒၶကေတာ့ သစၥာေလးပါးကုိ သိေသာဘုရားလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပေစၥကဗုဒၶဆုိတာ သာဝကမ်ားလုိ သဗၺညဳဘုရားရွင္ထံမွ တစ္ဆင့္ သစၥာေလးပါးကုိ သိတဲ့ ရဟႏၲာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ သီးျခားမိမိကုိယ္တုိင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ၿပီး သစၥာေလးပါးကုိသိတဲ့ ဘုရားမ်ိဳးကုိေခၚတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က ပေစၥကဗုဒၶဟာ ဘုရားေတာ့ဘုရားပဲ ဒါေပမယ့္ ဘုရားငယ္လုိ႔ ဆုိေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါက ရဟႏၲာနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶဆုိတဲ့ အေခၚအေ၀ၚစကားလုံးေတြရဲ႕ အဓိကအဓိပၸါယ္ျခားနားခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ရဟႏၲာနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶတုိ႔ဟာ သစၥာေလးပါးကုိသိၿပီး ကိေလသာမွန္သမွ်ကုိ အကုန္အစင္ ပယ္သတ္ကာ ေနာက္ဆုံးတြင္ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားၾကတာခ်င္း တူညီၾကေပမယ့္ ျဖည့္က်င့္ရတဲ့ ပါရမီနဲ႔ ရရွိတဲ့ အဆင့္အေျခအေန၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကေတာ့ ကြာျခားၾကပါတယ္။ သစၥာကုိ သိျမင္ၾကတာခ်င္း ကြာျခားမႈရွိတာကုိ ဆုိလုိတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကုိ စာလုိေျပာေတာ့ ေဗာဓိလုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ေဗာဓိဆုိတာ သစၥာေလးပါးကုိ ထုိးထြင္း၍ သိျမင္တဲ့ဉာဏ္ကုိ ဆုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သာ၀ကေတြရဲ႕ သိျမင္မႈဉာဏ္ကုိ သာ၀ကေဗာဓိလုိ႔ဆုိၿပီး ပေစၥကဗုဒၶမ်ားရဲ႕ ထုိးထြင္းသိျမင္မႈဉာဏ္ကုိ ပေစၥကေဗာဓိလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ပေစၥကဗုဒၶလည္း ရဟႏၲာပဲ ရဟႏၲာလည္း ရဟႏၲာပဲလုိ႔ ေစာဒကတက္စရာ ရွိပါတယ္။ ရဟႏၲာေတာ့ ရဟႏၲာပါပဲ။ ရရွိတဲ့ ဉာဏ္နဲ႔ျဖည့္က်င့္တဲ့ ပါရမီေတြကုိလုိက္ၿပီး သဗၺညဳတဗုဒၶ၊ ပေစၥကဗုဒၶ၊ သာ၀ကဗုဒၶရယ္လုိ႔ ခဲြျခားသတ္မွတ္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အသုံးျပဳတဲ့ ရဟႏၲာဆုိတာကေတာ့ သာ၀ကေတြကုိ ရည္ရြယ္ပါတယ္။ သာ၀ကအျဖစ္နဲ႔ ပါရမီျဖည့္ၿပီး ကိေလသာကုန္ခမ္းကာ နိဗၺာန္၀င္စံၾကတဲ့ ရဟႏၲာမ်ားကုိ ဆုိလုိပါတယ္။ သာ၀ကေတြ ရရွိၾကတဲ့ ေဗာဓိေတြကုိ ဆုိလုိခ်င္ပါတယ္။

ဒီသာ၀က ေဗာဓိကလည္း သုံးမ်ိဳးသုံးစား ကဲြျပားျပန္ပါတယ္။ အဲဒီသုံးမ်ိဳးက
(၁) အဂၢသာ၀ကေဗာဓိ = အရွင္သာရိပုတၱရာ၊ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ မေထရ္ျမတ္တို႔ ရရွိၾကတဲ့ ေဗာဓိမ်ိဳးကုိ အဂၢသာ၀ကေဗာဓိလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီေဗာဓိဉာဏ္ကုိ ရဖုိ႔အတြက္ ဒါနစတဲ့ ပါရမီဆယ္ပါးကုိ ကမၻာေပါင္း တစ္သေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္းၾကာေအာင္ ပါရမီျဖည့္က်င့္ရပါတယ္။
(၂) မဟာသာ၀ကေဗာဓိ = ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ လက္်ာေတာ္ရံ သာ၀က ေလးဆယ္၊ လက္၀ဲေတာ္ရံ သာ၀ကေလးဆယ္လုိ႔ ေခၚတဲ့ အသီတိရွစ္က်ိပ္ျဖစ္တဲ့ မဟာသာ၀ကမ်ား ရရွိတဲ့ ေဗာဓိကုိ မဟာသာ၀က ေဗာဓိလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီေဗာဓိဉာဏ္ကုိ ရဖုိ႔အတြက္လည္း ဒါနစတဲ့ ပါရမီဆယ္ပါးကုိ ကမၻာတစ္သိန္း ကာလၾကာေအာင္ ပါရမီျဖည့္က်င့္ရပါတယ္။
(၃) ပကတိသာ၀ကေဗာဓိ = ပကတိသာ၀ကမ်ားအတြက္ ပါရမီျဖည့္က်င့္ရမယ့္ ကာလအပုိင္းအျခား သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ အတိအက် မေဖာ္ျပထားပါဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕ အ႒ကထာမ်ားမွာေတာ့ ကမၻာတစ္သိန္းေအာက္ ကမၻာတစ္ရာ၊ ကမၻာတစ္ေထာင္ စသျဖင့္ အတိအက် သတ္မွခ်က္မရွိ ဒါနစတဲ့ပါရမီမ်ား ျဖည့္က်င့္ရဖြယ္ရွိတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဒီေန႔ေခတ္ တရားအားထုတ္ေနသူမ်ား အေနျဖင့္ မိမိတုိ႔ဟာ ဆုႀကီးပန္မ်ား ဟုတ္ခ်င္လည္းဟုတ္ႏုိင္၊ မဟုတ္ခ်င္လည္း မဟုတ္ႏုိင္ေပမယ့္္ သာမန္ေဗာဓိဉာဏ္ကုိ ရၿပီး သစၥာေလးကုိသိကာ ရဟႏၲာျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ အတိတ္ဘ၀ေတြက ျဖည့္က်င့္ခဲ့တဲ့ ပါရမီမ်ားလည္း ရွိႏုိင္တဲ့အတြက္ ဒီဘ၀မွာ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရင္ ရဟႏၲာအျဖစ္ ရႏုိင္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ အတိတ္ဘ၀ေတြက ဘယ္လုိျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိတာ မသိႏုိင္ေပမယ့္ ဒီဘ၀မွာ ႀကိဳးႀကိဳးစားစား မွန္မွန္ကန္ကန္ ျပင္းျပထက္သန္တဲ့ အားထုတ္မႈမ်ားနဲ႔ က်င့္ႀကံမယ္ဆုိရင္ ရဟႏၲာျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ မသိႏုိင္တဲ့ ပါရမီေတြကလည္း ရွိခ်င္ရွိေနႏုိင္မွာ ျဖစ္လုိ႔ပါ။

ရဟႏၲာအျဖစ္ကုိ ရရွိတဲ့အခါမွာလည္း ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈနဲ႔ ပါရမီေတြအရ စ်ာန္အဘိညာဏ္ တန္ခုိးမရွိ ပကတိ သူလုိငါလုိ ေနတဲ့ သုကၡ၀ိပႆက ရဟႏၲာႏွင့္ စ်ာန္အဘိညာဏ္၊ တန္ခုိးရွင္ျဖစ္တဲ့ စ်ာနလာဘီရဟႏၲာလုိ႔ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားခဲြျခားႏုိင္ပါတယ္။ ပုိၿပီး အေသးစိပ္ခဲြျခားမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ၁။ လြန္ကဲေသာ သဒၶါျဖင့္ ကိေလသာမွ လြတ္ကင္းေသာ သဒၶါ၀ိမုတၱရဟႏၲာ ၂။ လြန္ကဲေသာ ပညာျဖင့္ ကိေလသာမွ လြတ္ကင္းေသာ ပညာ၀ိမုတၱရဟႏၲာ ၃။ ေလာကီ၀ိဇၨာ အဘိညာဏ္မပါ သဒၶါပညာႏွစ္ပါးျဖင့္သာ ကိေလသာမွ လြတ္ကင္းေသာ ဥဘေတာဘာဂ ၀ိမုတၱရဟႏၲာ ၄။ ၀ိဇၨာသုံးပါးႏွင့္ျပည့္စုံေသာ ေတ၀ိဇၨာပတၱရဟႏၲာ ၅။ အဘိညာဥ္ (၆)ပါးနဲ႔ျပည့္စုံေသာ ဆဠာဘိညရဟႏၲာ ၆။ ပဋိသမၻိဒါေလးပါးသုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ေသာ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ရဟႏၲာလုိ႔ (၆)မ်ိဳးခဲြျခားႏုိင္ပါတယ္။ ဒီကဲြျပားမႈေတြဟာ အားထုတ္တဲ့ နည္းစနစ္နဲ႔ လုိခ်င္တဲ့အရာကုိ အထပ္ထပ္က်င့္ႀကံ ပြားမ်ားမႈေတြကုိလုိက္ၿပီး အမည္နဲ႔ အဆင့္ကဲြျပားသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အားလုံးကေတာ့ အာသေ၀ါကုန္ခမ္း ရဟႏၲာမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမးခြန္းရွင္ ဒကာေလး ျဖစ္ခ်င္တဲ့ အဘိညာဏ္ေျခာက္ပါးနဲ႔ ျပည့္စုံတဲ့ ရဟႏၲာအျဖစ္ကုိ ရခ်င္ရင္ ၀ိပႆနာအလုပ္ကုိ နည္းစနစ္မွန္ကန္စြာ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရင္း အဘိညာဏ္ ရဖုိ႔အတြက္ ပထမစ်ာန္၊ ဒုတိယစ်ာန္ စတဲ့စ်ာန္မ်ားကုိ ၀သီေဘာ္ငါးပါးနဲ႔ ႏုိင္နင္းစြာပြားမ်ား အားထုတ္ႏုိင္မယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ဆဠာဘိည ရဟႏၲာအျဖစ္ကုိ ရရွိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဘိညာဏ္ေျခာက္ပါးထဲက ၁။ နတ္မ်က္စိကဲ့သုိ႔ သိလုိရာကုိ အထူးျမင္တတ္တဲ့ ဒိဗၺစကၡဳအဘိညာဏ္ ၂။ နတ္နားကဲ့သုိ႔ အထူးၾကားတတ္တဲ့ ဒိဗၺေသာတအဘိညာဏ္ ၃။ သူတပါး၏စိတ္ကုိ သိတတ္တဲ့ ပရစိတၱ၀ိဇာနန အဘိညာဏ္ ၄။ အထူးထူးေသာ တန္ခုိးမ်ားကုိ ျပစြမ္းႏုိင္တဲ့ ဣဒၶိ၀ိဓအဘိညာသ္ ၅။ ေရွးဘ၀က ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္မ်ားကုိ အစဥ္ေအာက္ေမ့ႏုိင္တဲ့ ပုေဗၺနိ၀ါသာႏုႆတိ အဘိညာဥ္ဆုိတဲ့ အဘိညာဥ္ငါးပါးကုိ ေလာကီအဘိညာဥ္လုိ႔ေခၚၿပီး ဒီငါးပါးကုိ သာသနာပ အခါမွာလည္း သမထကမၼ႒ာန္းတစ္ခုခုကုိ အားထုတ္ၿပီး ရယူႏုိင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးအဘိညာဏ္ျဖစ္တဲ့ ၆။ ကိေလသာအာသေ၀ါ ကုန္ခမ္းေစတတ္တဲ့ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္လုိ႔ေခၚတဲ့ အာသ၀ကၡယ အဘိညာဥ္ကေတာ့ သာသနာတြင္းကာလမွာ ၀ိပႆနာ တရားအားထုတ္ျခင္းျဖင့္ပဲ ရယူႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သာသနာနဲ႔ႀကဳံၿပီး ၀ိပႆနာကုိ ပြားမ်ားအားထုတ္ႏုိင္တဲ့ အခုလုိကာလမ်ိဳးမွာ အဘိညာဥ္ေျခာက္ပါးနဲ႔အတူ ရဟႏၲာအျဖစ္ကုိ ရယူႏုိင္ပါတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက သာ၀ကေတြအေနနဲ႔ ရဟႏၲာအျဖစ္ကုိ ရေစႏုိင္တဲ့ အဆင့္အတန္းေတြကုိ ေျပာျပတာျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ သဗၺညဳတေဗာဓိ၊ ပေစၥကေဗာဓိမွတပါး သာ၀ကေဗာဓိ အေၾကာင္းကုိ အက်ဥ္းတင္ျပရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ ပေစၥကဗုဒၶ အေၾကာင္းေျပာရရင္ ပေစၥကေဗာဓိဉာဏ္ကုိရတဲ့ ပေစၥကဗုဒၶ ဘုရားရွင္ေတြဟာ သဗၺညဳဘုရားရွင္မ်ား မပြင့္တဲ့ သာသနာပ အခါမွာပဲ ပြင့္ေတာ္မူၾကပါတယ္္။ သဗၺညဳတ ဘုရားအေလာင္းေတာ္မ်ား လူ႔ျပည္မွာ ျဖစ္လာတဲ့အခါ ပေစၥကဗုဒၶ ဘုရားရွင္မ်ားဟာ ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ၿပီး ကြယ္ေပ်ာက္သြား ၾကပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ပေစၥကဗုဒၶ ဘုရားရွင္ေတြဟာ သစၥာေလးပါးတရားေတာ္ကုိ ကုိယ္တုိင္ပဲ သိျမင္ေလ့ရွိၿပီး သူတပါးတုိ႔သိေအာင္ မေဟာၾကားႏုိင္ပါဘူး။ ေပးကမ္းလွဴဒါန္းတဲ့ သူေတြကုိေတာ့ လွဴၿပီးဆုေတာင္းတဲ့အခါ ေတာင္းတဲ့ဆုနဲ႔ ျပည့္စုံေစႏုိင္ပါတယ္။ ပေစၥကဗုဒၶ ဘုရားရွင္တုိ႔ဟာ ဂုဏ္ေတာ္အဆင့္အားၿဖင့္ သဗၺညဳဘုရားရွင္တုိ႔ေအာက္ နိမ့္က်ၿပီး ရဟႏၱာတုိ႔ထက္ ျမင့္ျမတ္ပါတယ္။

ဒီပေစၥကဗုဒၶအျဖစ္နဲ႔ ပေစၥကေဗာဓိဉာဏ္ ရဖုိ႔အတြက္ ဒါနစတဲ့ပါရမီဆယ္ပါး၊ ဥပပါမရမီဆယ္ပါးဆုိတဲ့ ပါရမီေတြကုိ ႏွစ္သေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္းၾကာေအာင္ ပါရမီ ျဖည့္က်င့္ရပါတယ္။ ဒီပေစၥက ဗုဒၶမ်ားဟာလည္း ၁။ ပညာေရွ႕ထား ပါရမီပြားတဲ့ ပညာဓိက ပေစၥကဗုဒၶ ၂။ သဒၶါေရွ႕ထား ပါရမီပြားတဲ့ သဒၶါဓိက ပေစၥကဗုဒၶ ၃။ ၀ိရိယေရွ႕ထား ပါရမီပြားတဲ့ ၀ီရိယာဓိက ပေစၥကဗုဒၶလုိ႔ သုံးမ်ိဳးခဲြျခားႏုိင္ပါတယ္။ ဘယ္လုိပဲ ကဲြျပားေပမယ့္ ႏွစ္သေခ်ၤနဲ႔ ကမၻတစ္သိန္းၾကာေအာင္ ပါရမီေတြကုိျဖည့္ၿပီး ပါရမီအထြတ္အထိပ္ကုိ ေရာက္တဲ့အခါ ဆရာမရွိဘဲ မိမိကုိယ္တုိင္ သစၥာေလးပါးကုိ ထုိးထြင္း၍သိေသာ မဂ္ဉာဏ္ကုိ ရေတာ္မူပါတယ္။ ဒီမဂ္ဉာဏ္ကုိ ပေစၥကေဗာဓိဉာဏ္လုိ႔ေခၚပါတယ္။ ဒီလုိ ပေစၥကေဗာဓိဉာဏ္ကုိ ရရွိေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢိဳလ္သူျမတ္မ်ားကုိ ပေစၥကဗုဒၶလုိ႔ ေခၚျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေလာက္ဆုိရင္ ဒကာေလးသိခ်င္တဲ့ ရဟႏၲာနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶအေၾကာင္း အနည္းငယ္ေတာ့ သိႏုိင္ေလာက္ၿပီလုိ႔ ထင္ပါတယ္။ စာေပမွာအမ်ားႀကီး အက်ယ္ဖြင့္ထားေပမယ့္ ဒီေနရာမွာေတာ့ အဓိကက်တဲ့ အခ်က္ေလာက္ကုိပဲ ေရြးထုတ္တင္ျပလုိက္ပါတယ္။ မသိတာရွိရင္ နားမလည္တာရွိရင္ ေနာက္ထပ္ၿပီး ေမးျမန္းႏုိင္ပါတယ္။

က်မ္းကုိး
မဟာဗုဒၶ၀င္ (ပထမတဲြ၊ ပထမပုိင္း)၊ မင္းကြန္းတိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္
လယ္တီဒီပနီေပါင္းခ်ဳပ္ (စတုတၳတဲြ၊ ဥတၱမပုရိသဒီပနီ)၊ လယ္တီဆရာေတာ္
သုေတသနသ႐ုပ္ျပ အဘိဓာန္၊ အရွင္ၾသဘာသာဘိ၀ံသ
၀ိသုဒၶိမဂ္၊ အ႒ကထာ၊ ျမန္မာျပန္ (ဒုတိယတဲြ)

Read more »

မာန…

မာနဟူသည္ တက္ၾကြျခင္း၊ ေထာင္လႊားျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ မာနတရား ရွိေနသမွ် ေကာင္းက်ိဳးမျဖစ္ဘဲ ဆုိးက်ိဳးကုိသာ ျဖစ္ေနၾကမည့္အျပင္ ပူေလာင္မႈႏွင့္ ေလာင္ၿမိဳက္ခံေနရမည္သာ ျဖစ္သျဖင့္ ထုိမာနကုိ ကိေလသာတရား တစ္ခုအျဖစ္ဆုိကာ မေကာင္းေသာ ဂတိသုိ႔ ပုိေဆာင္ေပးသည့္ တရားတစ္ခုအျဖစ္လည္း ထုတ္ေဖာ္ျပသျခင္းျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ဣတိ၀ုတ္ပါဠိေတာ္ မာနသုတ္တြင္ မာနႏွင့္ ပတ္သက္၍ “အၾကင္မာနျဖင့္ ယစ္သူသတၱ၀ါတုိ႔သည္ မေကာင္းေသာလားရာ ဂတိသုိ႔ လားေရာက္ၾကကုန္၏၊ ထုိမာနကုိ ေကာင္းစြာသိ၍ (ခႏၶာငါးပါးတုိ႔ကုိ) အနိစၥစေသာ အျခင္းအရာတုိ႔ျဖင့္ ႐ႈသူတုိ႔သည္ ထုိမာနကုိ ပယ္စြန္႔ကုန္၏၊ ယင္းမာနကုိ ပယ္စြန္႔ေသာေၾကာင့္ ဤေလာကသုိ႔ တစ္ရံတစ္ခါမွ် မလာေရာက္ကုန္”ဟု ေဟာေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။ ဆုိလုိသည္မွာ မာနသည္ ရွိျခင္းအားျဖင့္ သတၱ၀ါတုိ႔အား တစ္စုံတစ္ခုမွ်ေသာ ေကာင္းက်ိဳးကုိ မျဖစ္ေစႏုိင္ေသာေၾကာင့္ မည္သုိ႔ေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ေစ မာနမထားၾကရန္လုိေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။

စင္စစ္ မာနသည္ ေကာင္းသည့္တရား မဟုတ္ေသာ္လည္း ပုထုဇင္မ်ားအတြက္ ပယ္ျဖတ္ရန္ ခက္သည့္တရားတစ္ခုကား အမွန္ပင္ ျဖစ္ေပ၏။ မာနမထားရန္ မည္မွ်ပင္ ႀကိဳးစားေသာ္လည္း ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ အၾကြင္းမဲ့ မပယ္သတ္ႏုိင္ေသးသမွ် ထုိမာနသည္ အခ်ိန္မေရြး ေပၚေပါက္ေနမည္သာ ျဖစ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ သတိတရားႏွင့္ မာနမထားရန္ အဆက္အျပတ္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေနသျဖင့္ အထုိက္အေလ်ာက္ ငုတ္လွ်ိဳးေနတတ္ေသာ္လည္း အၾကြင္းမဲ့ပယ္သတ္ျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ေသးသျဖင့္ မာနျဖစ္ဖြယ္အေၾကာင္း ေပၚေပါက္လာလွ်င္ မာနတရားကား ထင္ရွားလာတတ္ျပန္၏။

ယင္းမာနသည္ ပုဂၢိဳလ္ အယုတ္၊ အလတ္၊ အျမတ္မေရြး မည္သုိ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးတြင္မဆုိ ျဖစ္ေပၚတတ္ၿပီး အေျခခံအားျဖင့္ ေသယ်မာန၊ သဒိသမာန၊ ဟီနမာဟူသည့္ မာနသုံးမ်ိဳးသည္ ပုဂၢိဳလ္တုိင္းတြင္ ျဖစ္တတ္ေၾကာင္း ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ ဖြင့္ဆုိရွင္းျပထား၏။ ထုိသုံးမ်ိဳးတြင္ ေသယ်မာနဟူသည္ အမ်ိဳးဇာတ္၊ ဂုဏ္၊ ပညာ၊ စည္းစိမ္ဥစၥာ၊ အဆင္း၊ အျခံအရံအားျဖင့္ သူတပါးထက္ ျမတ္၏ဟု ထင္မွတ္ေထာင္လႊားသည့္ မာနမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း၊ သဒိသမာနဟူသည္ ထုိအမ်ိဳးဇာတ္၊ ဂုဏ္၊ ပညာ၊ စည္းစိမ္ဥစၥာ၊ အဆင္း၊ အျခံအရံစသည္အားျဖင့္ သင္တုိ႔ႏွင့္ငါ့မွာ အတူတူသာျဖစ္သည္ဟု ထင္မွတ္ေထာင္လႊားသည့္ မာနမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဟီနမာနဟူသည္ ထုိအမ်ိဳးဇာတ္၊ ဂုဏ္၊ ပညာ စသည္အားျဖင့္ ငါသည္ သင္တုိ႔ေအာက္ နိမ့္က်ေသာ္လည္း သင္တုိ႔ကုိ ဘာအေရးစုိက္ရမလဲဟု ထင္မွတ္ေထာင္လႊားသည့္ မာနမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း အ႒ကထာဆရာမ်ားက အဓိပၸါယ္အက်ယ္ကုိ ဖြင့္ဆုိရွင္းျပေလ၏။

ဗုဒၶစာေပတြင္ ဖြင့္ဆုိရွင္းျပသည့္ မာနအမ်ိဳးအစားမ်ားအရ ပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ မာနအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း ေကာင္းစြာ သေဘာေပါက္ႏုိင္ေပ၏။ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္မဆုိ တစ္နည္းနည္းျဖင့္ မာနတစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနႏုိင္ၾကေသာ္လည္း မာနရွိျခင္းအားျဖင့္ အက်ိဳးတစ္စုံတစ္ရာ မျပဳႏုိင္သည္မွာ ေသခ်ာလွေပ၏။ မာနရွိျခင္း၊ မာနႀကီးျခင္းအားျဖင့္ မိမိအတြက္လည္း အက်ိဳးမရွိႏုိင္သကဲ့သုိ႔ သူတပါးတုိ႔အားလည္း တစ္စုံတစ္ခု အေထာက္အကူ မျဖစ္ႏုိင္သျဖင့္ ပုထုဇင္မ်ားအေနျဖင့္ မာနကုိ အၾကြင္းမဲ့ မပယ္သတ္ႏုိင္ေသးေသာ္လည္း သတိတရားျဖင့္ စြမ္းႏုိင္သမွ် ထိန္းခ်ဳပ္ၾကရန္ ပညာရွိမ်ားက တုိက္တြန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

မာနႏွင့္ပတ္သက္၍ မန္လည္ ဆရာေတာ္ႀကီးက “ ေလာကလူတြင္၊ ငါသာလွ်င္တိ၊ ငါ့ျပင္မရွိ၊ ထင္ဘိမွတ္ေယာင္၊ ေမာဟေဆာင္၍၊ အန္ေထာင္မာန၊ မမူရတည့္၊ သုတတရား၊ ျမင္ၾကားအသိ၊ မ်ားစြာရွိလည္း၊ သတိမယွဥ္၊ သမၸဇဥ္မမွီး၊ မာနႀကီးက၊ ေခြးၿမီးပမာ၊ မည္စပါခဲ့၊ ေထာင္ကာမတၱ၊ သုံးမက်ရွင့္၊ သူမ်ားကုိသာ၊ ႏွိပ္လုိစြာျဖင့္၊ ရန္စြာထိပါး၊ အျပစ္မ်ား၏။ ”စသည္ျဖင့္ စပ္ဆုိကာ မာနမေထာင္လႊားၾကရန္ ဆုံးမေတာ္မူခဲ့ေပ၏။

ဆရာေတာ္ႀကီး ဆုံးမသကဲ့သုိ႔ပင္ မာနေထာင္လႊားျခင္းအားျဖင့္ ေခြးၿမီးကဲ့သုိ႔သာ ျဖစ္ေနေပ၏။ ေခြးၿမီးသည္ ေထာင္ကာမတၱမွ်သာ ျဖစ္ေနၿပီး ေထာင္ေနျခင္းအားျဖင့္ မည္သည့္အက်ိဳးေက်းဇူးမွ် မရွိႏုိင္သကဲ့သုိ႔ မာနသည္လည္း မာနႀကီးျခင္း၊ ေထာင္လႊာျခင္းအားျဖင့္ မိမိသူတပါး ႏွစ္ဦးသားတုိ႔အား မည္သည့္အက်ိဳးမွ် မျဖစ္ေပၚႏုိင္ေပ။ မာနႀကီးသျဖင့္ ဆင္းရဲႏွင့္ ငရဲသုိ႔ က်ေရာက္ေစမႈကုိသာ ျဖစ္ေစႏုိင္ေပ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေခြးၿမီးကဲ့သုိ႔ ေထာင္ကာမတၱ အသံုးမက်ျဖစ္တတ္သည့္ မာနကုိ မိမိမိမိတုိ႔၏ သတိတရားျဖင့္သာလွ်င္ မေထာင္လႊားမိရန္ ထိန္းခ်ဳပ္သင့္ေၾကာင္း ပညာရွိမ်ားက တုိက္တြန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ေပ၏။

ဗုဒၶလက္ထက္က သာ၀တၳိျပည္တြင္ မာနအလြန္ႀကီးသည့္ ပုဏၰားတစ္ဦးရွိ၏။ ထိုပုဏၰား၏ အမည္ကား မာနတၳဒၶဟူ၍ ျဖစ္၏။ မာနတၳဒၶသည္ မည္မွ်အထိ မာနႀကီးသနည္းဆုိေသာ္ အမိကုိလည္း ရွိမခုိး၊ အဖကုိလည္းရွိမလုိ၊ ဆရာသမားကုိလည္း ရွိမခုိး၊ အစ္ကုိ (အသက္ႀကီးသူ) ကုိလည္း ရွိမခုိး၊ အ႐ုိအေသ မျပဳႏုိင္သည္အထိ မာနႀကီးေလ၏။ တစ္ေန႔တြင္ ထုိပုဏၰားအား အႀကံတစ္ခု ျဖစ္ေလ၏။ “ရဟန္းေဂါတမသည္ ပရိတ္သတ္မ်ားစြာျဖင့္ တရားေဟာ၏၊ ငါသည္ ရဟန္းေဂါတမထံသုိ႔ ခ်ည္းကပ္ရမူကား ေကာင္းေလစြ၊ ရဟန္းေဂါတမသည္ အကယ္၍ ငါႏွင့္အတူ စကားေျပာဆုိျငားအံ့ ငါသည္လည္း ထုိရဟန္းေဂါတမႏွင့္အတူ စကားေျပာဆုိအံ့၊ အကယ္၍ ရဟန္းေဂါတမသည္ ငါ့ကုိ စကားမေျပာဘဲေနအ့ံ ငါသည္လည္း ရဟန္းေဂါတမႏွင့္အတူ စကားမေျပာဘဲေနအံ့” စသည္ျဖင့္ အႀကံျဖစ္ကာ ျမတ္စြာဘုရားထံ ခ်ည္းကပ္၍ တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္သည့္ ေနရာတစ္ခုတြင္ ရပ္ေနခဲ့ေလ၏။

ဗုဒၶသည္ မာနတၳဒၶပုဏၰား၏ စိတ္အႀကံကုိ သိသည့္အေလ်ာက္ တမင္ပင္ စကားမေျပာဆုိပဲ ေနေတာ္မူလုိက္၏။ ထုိအခါ ပုဏၰားအား “ရဟန္းေဂါတမသည္ တစ္စုံတစ္ရာ ဘာမွ် မသိပါတကား”ဟု ေတြးလ်က္ ထုိအရပ္မွ ျပန္သြားရန္ စိတ္အႀကံျဖစ္ေလ၏။ ပုဏၰား၏ သႏၲာန္၌ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ စိတ္အႀကံျဖစ္ေနသည္ကုိ သိရွိေတာ္မူေသာ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားသည္ ထုိအခါမွသာ မာနတၳဒၶပုဏၰားအား “ပုဏၰား.. ဤေလာက၌ မာန္မူျခင္းသည္ မေကာင္း၊ အက်ိဳးစီးပြားကုိ အလုိရွိေသာသူအား အၾကင္အက်ိဳးစီးပြားေၾကာင့္ ငါဘုရားထံသုိ႔ လာေရာက္၏၊ ထုိအလုိရွိေသာ အက်ိဳးစီးပြားကုိသာ ပြားေစရာ၏”ဟု မိန္႔ေတာ္မူလုိက္၏။

ျမတ္ဗုဒၶက ထုိသုိ႔မိန္႔ေတာ္မူလုိက္သည့္အခါ မာနတၳဒၶပုဏၰားသည္ “ရဟန္းေဂါတမသည္ ငါ၏စိတ္အႀကံကုိ အမွန္သိသူပါတကား”ဟု ထုိခဏမွာပင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေျခေတာ္ရင္းတြင္ ၀တ္ဆင္းကာ “အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ မာနတၳဒၶပုဏၰားပါဘုရား..၊ တပည့္ေတာ္ မာနတၳဒၶပါဘုရား..” ဟု မိမိအမည္ကုိ အႀကိမ္ႀကိမ္ ရြတ္ဆုိရင္း ေျခေတာ္အစုံကုိ ဦးခုိက္ေလေတာ့၏။ အလြန္မာနႀကီးသည့္ ထုိပုဏၰား၏ အျဖစ္ကုိ ၾကည့္ကာ ပရိတ္သတ္အေပါင္းတုိ႔သည္ အလြန္အ့ံၾသတုန္လႈပ္သြားၾက၏။ မည္သုိ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္ကုိမွ ရွိခုိးျခင္း၊ အ႐ုိအေသျပဳျခင္း မရွိေသာ ပုဏၰားသည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေျခရင္းတြင္ ၀တ္ဆင္းေနသည့္အျဖစ္ကုိ ၾကည့္ကာ ျမတ္စြာဘုရား၏ ေမတၱာက႐ုဏာ ႀကီးမားပုံမ်ားကုိ ခ်ီးက်ဴးေျပာဆုိၾကေလ၏။

ထုိ႔ေနာက္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ မာနတၳဒၶအား “ပုဏၰား… ငါ့အေပၚ၌ သင္၏စိတ္ၾကည္ညိဳျခင္းသည္ လုံေလာက္ေလၿပီ၊ သင့္ေတာ္ေလာက္ေပၿပီ၊ ငါ၏ေျခရင္းတြင္ ၀တ္ဆင္းေနရာမွထၿပီး သင့္ေလ်ာ္ရာမွာ ထုိင္ပါေလေလာ့” ဟု မိန္႔ေတာ္မူမွသာ မာနတၳဒၶပုဏၰားလည္း မိမိႏွင့္ သင့္ေလ်ာ္သည့္ တစ္ေနရာတြင္ ထုိင္ကာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား သိလုိသည္မ်ားကုိ ေလွ်ာက္ထားျပန္ေလ၏။

မာနတၳဒၶက “အရွင္ေဂါတမ အဘယ္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔၌ မာန္မာနကုိ မျပဳရာသနည္း၊ အဘယ္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔၌ အေလးအျမတ္ျပဳရာသနည္း၊ အဘယ္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔၌ အ႐ုိအေသ ျပဳရာသနည္း၊ အဘယ္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔ကုိ ေကာင္းစြာ ပူေဇာ္အပ္ကုန္သနည္း”ဟု ေမးျမန္းေလွ်ာက္ထား၏။

ျမတ္ဗုဒၶက “ပုဏၰား… မိခင္၊ ဖခင္၊ အစ္ကုိ (မိမိထက္ အသက္သိကၡာ ဂုဏ္၀ါႀကီးသူ)၊ ဆရာသမား ဟူသည့္ ဤပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္တုိ႔၌ မာန္မာနကုိ မျပဳထုိက္ေပ၊ ဤပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္တုိ႔ထံ၌ မာနမထားထုိက္ေပ၊ ဤပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္တုိ႔အား အ႐ုိအေသ အေလးအျမတ္ကုိ ျပဳက်င့္ရာ၏၊ ပူေဇာ္အထူးကုိ ခံယူေတာ္မူထုိက္သည့္ အာသေ၀ါကုန္ခမ္းၿပီးေသာ (ရဟႏၲာ)ပုဂၢိဳလ္တုိ႔ကုိ မာန္ႏွိမ့္ခ်က္လ်က္ မခက္ထန္သည္ျဖစ္၍ သင္ရွိခုိးရာ၏”ဟု ပုဏၰား၏ အေမးအား ျပန္လည္ေျဖၾကားေပးေတာ္မူ၏။ ေနာက္ဆုံးတြင္ မာနအလြန္ႀကီးသည့္ မာနတၳဒၶပုဏၰားသည္ မာနခ၀ါခ်ကာ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာေတာ္၌ ရတနာသုံးရပ္ကုိ အၿမဲမျပတ္ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္တတ္သည့္ ဥပါသကာအျဖစ္ ခံယူသြားခဲ့ေလ၏။ (သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္၊ မာနတၳဒၶသုတ္) ဤကား မာနအလြန္ႀကီးသည့္ မာနတၳဒၶပုဏၰား၏ အေၾကာင္းအရာ တစ္စိပ္တစ္ပုိင္းျဖစ္ပါ၏။

ဤသုတ္ေတာ္တြင္ ေဟာေတာ္မူသည့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္အရ မာနသည္ မထားထုိက္သည့္ အရာျဖစ္ေၾကာင္း၊ အထူးသျဖင့္ မိဘဆရာသမားမ်ားႏွင့္ အသက္အရြယ္ ဂုဏ္၀ါႀကီးသူမ်ား၊ အာသေ၀ါကုန္ခမ္းသည့္ သူေတာ္သူျမတ္မ်ားအေပၚ၌ မိမိတုိ႔၏ မာနမ်ား မထားထုိက္ေၾကာင္း ေကာင္းစြာ သေဘာေပါက္ႏုိင္ေပ၏။ ထုိပုဂၢဳိလ္မ်ားထံတြင္ မာနမထားထုိက္ဘဲ အ႐ုိအေသျပဳကာ ပူေဇာ္မႈပင္ ျပဳထုိက္ေၾကာင္း နားလည္ႏုိင္ေပ၏။ မာနခက္ထန္ေနသမွ် အက်ိဳးစီးပြား ဆုတ္ယုတ္ေနမည္ျဖစ္သျဖင့္ ေလာကီေလာကုတၱရာ ေကာင္းက်ိဳးမ်ားကုိ လုိလားသူမ်ားသည္ မာနမ်ားျဖင့္ ေခါင္းမာေနမႈကုိ မျပဳသင့္ဘဲ ႏွိမ့္ခ်မႈႏွင့္အတူ အ႐ုိအေသ ပူေဇာ္မူကုိျပဳကာ မိမိတုိ႔လုိလားသည့္ အက်ိဳးစီပြားကုိသာ အရယူသင့္ေၾကာင္း သတိျပဳသင့္ေပ၏။

မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ မာနတရားသည္ ရွိသင့္သည့္ တရား၊ ထားသင့္သည့္ တရား မဟုတ္သည္ကား အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။ သတၱ၀ါတုိ႔အား ပူေလာင္မႈႏွင့္အတူ ေလာင္ၿမိဳက္ေစတတ္သည့္ ကိေလသာတရားမ်ားတြင္ တစ္ပါးအပါအ၀င္ ျဖစ္သည့္ ဤမာနတရားသည္ ပုထုဇင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအား မာနႀကီးသည္ႏွင့္အမွ်၊ ပူေလာင္မႈႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြား ဆုတ္ယုတ္မႈကုိလည္း ပုိမုိႀကီးမားေစမည္သာ ျဖစ္သျဖင့္ မိမိတုိ႔၏ သႏၲာန္တြင္ မာနတရားမ်ား အထုိက္အေလ်ာက္ ပါးသြားေစရန္ သတိသမၸဇဥ္တရားမ်ား လုိက္ကုိင္ထား၍ ႏွိမ့္ခ်တတ္သည့္ ဂါရ၀တရားမ်ား တုိးပြားေစရန္ ႀကိဳးစားသင့္လွေပ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ မာနအလြန္ႀကီးသူမ်ား၊ မာနရွိေနသည္ကုိပင္ ဂုဏ္ယူစရာအျဖစ္ အထင္မွားေနသူမ်ား၊ မာနမထားထုိက္သူမ်ား အေပၚတြင္ မာနထားမိေနသူမ်ား အေနျဖင့္ မိမိတုိ႔၏ မာနတရားမ်ားသည္ ရွိေနျခင္း၊ ေထာင္လႊားေနျခင္းအားျဖင့္ ေထာင္ကာမတၱမွ်သာျဖစ္ၿပီး တစ္စုံတစ္ခုမွ် အသုံးမက်ျဖစ္ေနသည့္ ေခြးၿမီးကဲ့သုိ႔သာ ျဖစ္ေန၊ မာနတရား ကုိင္စြဲထားေနသမွ် မိမိတုိ႔သည္ ေခြးၿမီးကုိသာ ကုိင္စဲြထားသကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေနသည္ကုိ အသိတရားျဖင့္ သတိျပဳဆင္ျခင္ကာ ေထာင္လႊားတတ္သည္ မာနတရားကို ႏွိမ္ခ်တတ္သည့္ ဂါရ၀တရားျဖင့္ နည္းသည္ထက္နည္းရန္၊ ပါးသည္ထက္ပါးရန္ ႀကိဳးစားသင့္ပါေၾကာင္း ေစတနာစကား ေမတၱာအားျဖင့္ တုိက္တြန္းသမႈ ျပဳလုိက္ရေပေတာ့၏။ အားလုံး မာနခ၀ါခ်၍ ထာ၀ရ ဂါရ၀ျဖင့္ သာသနာ့ မာမက ျဖစ္ႏုိင္ၾကပါေစ…။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား