၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာ အပ…

ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာအမ်ား ေျပာဆုိသုံးႏႈန္းေလ့ရွိၾကသည့္ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ သတိေပး ေျပာဆုိမႈ စကားမ်ားတြင္ “၀ဋ္လုိက္တတ္တယ္၊ ၀ဋ္လုိက္လိမ့္မယ္၊ ငရဲႀကီးမယ္…”စသည္ျဖင့္ ေျပာဆုိၾကသည့္ စကားမ်ား ရွိ၏။ မေကာင္းသည့္ လုပ္ရပ္တစ္ခုခုေၾကာင့္ ျပန္ခံရတတ္သည့္ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈတြင္ ၀ဋ္အျဖစ္ ျပန္ခံရသည့္ အကုသုိလ္အက်ိဳးႏွင့္ ၀ဋ္ေကၽြးမပါဘဲ အကုသုိလ္ အျပစ္သက္သက္ကုိသာ ျပန္ခံရသည့္ အကုသုိလ္အက်ိဳး ဟူ၍ရွိတတ္ရာ အခ်ိဳ႕အကုသုိလ္ကံမ်ားသည္ အကုသုိလ္အက်ိဳးကုိ ခံၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံးအရိယာ ဘ၀အထိ ၀ဋ္ေၾကြးးအေနျဖင့္ ေပးဆပ္ရသည့္ အကုသုိလ္မ်ားအျဖစ္ ရွိတတ္ၿပီး အခ်ိဳ႕အကုသုိလ္ကံ မ်ားသည္ကား အကုသုိလ္အက်ိဳးကုိ ခံၿပီးသည္ႏွင့္ ၿပီးျပတ္သြားႏုိင္သည့္အျပင္ ကုသုိလ္ကံအစြမ္းျဖင့္ ယင္းအကုသုိလ္ကံ အက်ိဳးေပးခြင့္မရေအာင္ပင္ ျပဳလုပ္ႏုိင္သည့္ ကံမ်ားအျဖစ္ ရွိတတ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ အျပစ္ခံၿပီးေသာ္လည္း အေၾကြြးက်န္ေနတတ္သည့္ သေဘာရွိသည့္ ကံႏွင့္ အေၾကြးမက်န္ အျပစ္ခံကာ ေကာင္းသည့္ကံျဖင့္ အပျပဳႏုိင္သည့္ သေဘာရွိသည့္ကံမ်ားကုိ ရည္ရြယ္၍ “၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာ အပ”ဟု ေျပာစမွတ္ ျပဳၾကျခင္းျဖစ္၏။

အကုသုိလ္အလုပ္တစ္ခုခုသည္ အကုသုိလ္အက်ိဳးကုိ ေပးတတ္သည္ မွန္ေသာ္လည္း ျပဳလုပ္တတ္သူ၏ ေစတနာ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္သုိ႔လုိက္ကာ အက်ိဳးအျပစ္ အႀကီးအေသး ကြာျခားတတ္၏။ ေစတနာရည္ရြယ္ခ်က္ အားေကာင္းၿပီး ႀကိဳတင္ႀကံစည္မႈမ်ားျဖင့္ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္တတ္သည့္ အကုသုိလ္ကံမ်ားသည္ အျပစ္ခံၿပီးေသာ္လည္း အေၾကြးက်န္ကာ ၀ဋ္ေၾကြးအျဖစ္ ခံရတတ္၏။ ေစတနာပါေသာ္လည္း ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိ ႐ုတ္တရက္ မျဖစ္မေန လုပ္လုိက္ရသည့္ အကုသုိလ္ကံမ်ိဳးသည္ကား ေစတနာပါသျဖင့္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိႏုိင္ေသာ္လည္း အက်ိဳးေပး အားနည္းကာ အားေကာင္းသည့္ ကုသုိလ္ကံတစ္ခုခုျဖင့္ လႊမ္းမုိးႏုိင္လွ်င္ ထုိမေကာင္းမႈ၏ အက်ိဳးေပးမႈကုိ အပျပဳထားႏုိင္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္မွန္သမွ် မျပဳလုပ္ဘဲ ေရွာင္ရွားရန္ လုိအပ္ေသာ္လည္း မျဖစ္မေနလုပ္လုိက္ရသည့္ အခါမ်ိဳးတြင္ကား ၀ဋ္ေၾကြးတင္သည့္ အကုသုိလ္အျပစ္မ်ား မျဖစ္ၾကရန္ အထူးသတိျပဳသင့္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္၏။

စင္စစ္ ၀ဋ္ေၾကြးခံရသည္ ျဖစ္ေစ၊ ငရဲခံရသည္ ျဖစ္ေစ ႏွစ္ခုလုံးသည္ အကုသုိလ္ကံ၏ အက်ိဳးေပးမႈမ်ားပင္ ျဖစ္၏။ မိမိလုပ္ခဲ့သည့္ အကုသုိလ္အလုပ္သည္ ေစတနာရည္ရြယ္ခ်က္ အျပည့္ျဖင့္ တမင္သက္သက္ ႀကိဳတင္ႀကံစည္ကာ ျပဳလုပ္သည့္ အကုသုိလ္ကံျဖစ္ပါက အကုသုိလ္ အျပစ္ခံၿပီးေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံးအရိယာ ဘ၀အထိ ထုိအကုသုိလ္ကံ၏ အက်ိဳးေပးသက္ေရာက္မႈ ရွိေနေသးကာ အေၾကြးအျဖစ္ ေပးဆပ္ရတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ မေကာင္းသည့္ အကုသုိလ္အလုပ္ကုိ လုပ္ျဖစ္သြားေသာ္လည္း တမင္ႀကိဳတင္ႀကံစည္ၿပီး လုပ္သည့္အလုပ္မ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ မျဖစ္မေနလုပ္လုိက္ရသည့္ အခါမ်ိဳးလည္း ရွိတတ္၏။ ထုိသုိ႔ေသာ အကုသုိလ္ အလုပ္မ်ိဳးသည္ကား ေကာင္းမႈကုသုိလ္တစ္ခုခုျဖင့္ ေခ်ဖ်က္ႏုိင္လွ်င္ မေကာင္းမႈအကုသုိလ္ အက်ိဳးေပးခြင့္မသာဘဲ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားတတ္သည့္အျပင္ အျပစ္ခံရလွ်င္လည္း ထုိအျပစ္ဒဏ္ကုန္ဆုံးသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေျပေပ်ာက္သြားကာ ေနာက္ကံတစ္ခု၏ အက်ိဳးေပးကုိ ရရွိေစသည့္ သေဘာရွိ၏။

မွန္၏။ ၀ဋ္ေၾကြးသည္ကား အလြန္ေၾကာက္ဖြယ္ ေကာင္းလွ၏။ ၀ဋ္ေၾကြးတင္သည့္ အကုသုိလ္ အလုပ္ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ကား ေလာကအထြဋ္ ျဖစ္ေတာ္မူသည့္ အနႏၲ တန္ခုိးရွင္ ဘုရားပင္လည္း ၀ဋ္ေၾကြးမွန္က ေပးဆပ္ခဲ့ရ၏။ ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ ၀ိပါက္ေတာ္ (၁၂)ပါးသည္ ျမတ္ဗုဒၶ ပါရမီျဖည့္စဥ္ အေလာင္းေတာ္ဘ၀က လုပ္ခဲ့သည့္ အကုသုိလ္ကံမ်ား၏ အေၾကြးမ်ားပင္ ျဖစ္၏။ အကုသုိလ္အျပစ္မ်ားကုိ ခံၿပီးေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံးဘ၀အထိ ၀ဋ္ေၾကြးေတာ္ကုိ ေပးခံသြားခဲ့ရ၏။ ဗုဒၶ၏ ၀ဋ္ေၾကြးေတာ္ (၁၂)ပါးတြင္ “ေ၀ဘာရေတာင္ေစာင္းမွ ေက်ာက္ေမာင္းဆင္ကာ ေဒ၀ဒတ္က လုပ္ႀကံသျဖင့္ ေျခေတာ္ကုိ ေက်ာက္လႊာထိသည့္ ဒဏ္ကုိ ခံခဲ့ရသည့္ ၀ဋ္ေၾကြးေတာ္သည္ အတိတ္ဘ၀ ပါရမီျဖည့္စဥ္က သူၾကြယ္အမ်ိဳး၌ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ထုိစဥ္က ညီကုိလွည့္စားေခၚသြားကာ ေက်ာက္ျဖင့္ဖိညွပ္၍ ႀကိတ္ေခ်ထုသတ္ခဲ့သည့္ အကုသုိလ္ အလုပ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုဘ၀ ရွင္ေတာ္ဗုဒၶအျဖစ္မွာ ခါးကုိက္တတ္သည့္ ေ၀ဒနာကုိ မၾကာမၾကာ ခံစားရသည့္ ၀ဋ္ေၾကြးေတာ္သည္ အတိတ္ဘ၀ လက္ေ၀ွ႕သမား ျဖစ္စဥ္က ၿပိဳင္ဘက္ကုိ အႏုိင္ရသည့္အခါတုိင္း ခါး႐ုိးကုိ ႐ုိက္ခ်ိဳးကာ ေျမေပၚခ်သတ္ျပခဲ့သည့္ အကုသုိလ္ အလုပ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဘုရားဘ၀ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္တြင္ ၀မ္းေတာ္လားၿပီး အားအင္ခ်ိဳ႕ကာ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူခဲ့ ရသည့္ ၀ဋ္ေၾကြးေတာ္သည္လည္း အတိတ္ဘ၀ တစ္ခုတြင္ ေဆးစရာျဖစ္စဥ္က ေဆးဖုိမေပးဘဲ ေရွာင္လြဲေနတတ္သည့္ လူနာတစ္ဦးအား ၀မ္းေလွ်ာေဆးတုိက္ကာ လုပ္ႀကံခဲ့သည့္ အကုသုိလ္ အလုပ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ ျပန္လည္ေဟာၾကားေတာ္ မူခဲ့သည္ ျဖစ္စဥ္မ်ားကုိ ၾကည့္လွ်င္ ၀ဋ္မွာအၿမဲ ျဖစ္ခဲ့သည္ သာဓကမ်ားအျဖစ္ အထင္အရွား ရွိေနသည္သာ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔အတူ တန္ခုိးေတာ္အရာတြင္ ဧတဒဂ္ ရေတာ္မူသည့္ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ မေထရ္ျမတ္ႀကီးသည္လည္း ခုိးသားငါးရာ၏ ႐ုိက္ႏွက္မႈဒဏ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံေတာ္မူခဲ့ရ၏။ ထုိအေၾကြးသည္ အတိတ္ဘ၀ တစ္ခုက မ်က္မျမင္ မိခင္အုိႀကီးအား ေတာအုပ္တစ္ေနရာ ေခၚေဆာင္သြားကာ သူခုိးဓားျပမ်ား၏ ႐ုိက္ပုတ္လုယက္ေစမႈကုိ ျဖစ္ေစခဲ့သည့္ အကုသုိလ္လုပ္ရပ္၏ ၀ဋ္ေၾကြးေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏။ ထုိအကုသုိလ္ေၾကာင့္ပင္ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ အျပစ္ခံကာ ေနာက္ဆုံးဘ၀အထိ က်န္အေၾကြးကုိ ျပန္ဆပ္ခဲ့ရ၏။ ရည္ရြယ္ခ်က္ ႀကီးႀကီးျဖင့္ ႀကိဳတင္ႀကံစည္ကာ ေစတနာအျပည့္ထည့္ၿပီး့ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ မေကာင္းသည့္ လုပ္ရပ္တစ္ခုသည္ သာမာန္အကုသုိလ္အက်ိဳး အျဖစ္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အရိယာဘ၀အထိ လုိက္လာတတ္သည့္ ၀ဋ္ေၾကြးတစ္ခုအျဖစ္ ခံရတတ္သည္ကုိ ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ အရိယာ သာ၀ကႀကီးမ်ားက ထင္ရွားျပေနေပ၏။

မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစ အကုသုိလ္အလုပ္၏ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈသည္ “ငရဲ” သုိ႔မဟုတ္ မိမိလုပ္ခဲ့သည့္ လုပ္ရပ္ႏွင့္ ထပ္တူျပန္ခံရသည့္ “၀ဋ္ေၾကြး”အျဖစ္ ရွိေနသည္မွာ အေသအခ်ာပင္ ျဖစ္ပါ၏။ မေကာင္းသည့္ အလုပ္တစ္ခုသည္ ၾကီးသည္ျဖစ္ေစ၊ ေသးသည္ျဖစ္ေစ ျပဳလုပ္သူ၏ ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္သုိ႔ လုိက္ကာသာ အက်ိဳးအျပစ္ ႀကီးမႈမႀကီးမႈကုိ ျဖစ္ေစ၏။ တစ္ခါတစ္ရံ လုပ္လုိက္သည့္ မေကာင္းမႈအလုပ္သည္ အေသးအဖဲြေလးပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း လုပ္သည့္ပုဂၢိဳလ္၏ ေစတနာမွာ ျပင္းထန္ႀကီးမားေနသျဖင့္ အက်ိဳးရလာဘ္သည္လည္း ႀကီးမားသြားတတ္သည္မ်ား ရွိတတ္၏။ အေသးအဖဲြေလးဟု အထင္ေသးကာ ျပဳလုပ္တတ္သည့္ အကုသုိလ္သည္ အက်ိဳးေပးသည့္အခါ အလြန္ဆုိး၀ါးစြာ အက်ိဳးေပးတတ္သည္ကုိ သတိျပဳသင့္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ျမတ္ဗုဒၶက “အနည္းငယ္ေသာ မေကာင္းမႈသည္ ငါ့အား အက်ိဳးသက္ေရာက္လိမ့္မည္ မဟုတ္ဟု မေကာင္းမႈကုိ မထီမဲ့ျမင္ မေအာက္ေမ့ရာ၊ မိုးေရေပါက္သည္ က်ဖန္မ်ားေသာ္ ေရအုိးသည္ ျပည့္လာဘိသကဲ့သုိ႔ သူမုိက္သည္ အနည္းငယ္ အနည္းငယ္မွ်ေသာ မေကာင္းမႈကုိ ျပဳဖူးဖန္မ်ားလာေသာ္ မေကာင္းမႈျဖင့္ ျပည့္၏။” ဟု ေဟာေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

မွန္၏။ ယေန႔ေခတ္သည္ ဆုတ္ကပ္ကာလ ျဖစ္၍လားမသိ။ ဘုရားအစရွိသည့္ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားက မည္မွ်ပင္ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္၏ အက်ိဳးအျပစ္မ်ားကုိ ေဟာေျပာပါေသာ္လည္း မေကာင္းမႈ၏ ဒဏ္ခတ္မႈကုိ မခံရေသးသမွ် ပုထုဇင္မ်ားသည္ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ကုိ မေၾကာက္ၾကဘဲ ျဖစ္ေနေပ၏။ ၎တုိ႔သည္ မေကာင္းမႈမ်ား အက်ိဳးေပးမႈကုိ စုၿပဳံၿပီး ခံလာရၿပီ ဆုိမွသာ ေျခမကုိင္မိ လက္မကုိင္မိျဖစ္ကာ နီးစပ္ရာ အားကုိးကုိ ရွာတတ္ၾကသည့္ သေဘာရွိ၏။ အခ်ိဳ႕လည္း မိမိ၏ လုပ္ရပ္ကုိ သတိမျပဳ မဆင္ျခင္ဘဲ မေကာင္းသည့္ ဒဏ္ခက္မႈမ်ား ႀကဳံသည့္အခါမွသာ “ကံဆုိးလုိက္တာ၊ ၀ဋ္ႀကီးလုိက္တာ”ဟု ဆုိကာ ကံႏွင့္၀ဋ္ကုိ ပုံခ်တတ္ၾက၏။ စင္စစ္ အခ်ိဳ႕ေသာ မေကာင္းသည့္ လုပ္ရပ္မ်ား၏ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈသည္ ေနာင္ဘ၀မ်ားအထိ မေစာင့္ေတာ့ဘဲ ယခုဘ၀မွာပင္ လက္ေတြ႕အက်ိဳး ေပးသည္မ်ားလည္း ရွိတတ္၏။ သူတစ္ပါးကုိ ဒဏ္ခတ္သည့္ အကုသုိလ္ကံသည္ ယခုဘ၀မွာပင္ မိမိကုိယ္တုိင္ ျပန္ခံရသည့္ အခါမ်ားလည္း ရွိတတ္၏။ ထုိအခါ အခ်ိဳ႕က “အဲဒါ ၀ဋ္လည္တာ”ဟု ဆုိတတ္ၾက၏။ အခ်ိဳ႕ကလည္း “သူ႔စရိတ္နဲ႔ သူသြားတာပဲ”ဟု ဆုိတတ္ၾက၏။ မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစ ဤသည္မွာ မေကာင္းသည့္လုပ္ရပ္၏ တန္ျပန္အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈပင္ ျဖစ္၏။

ေစတနာပါသည့္ လုပ္ရပ္မ်ားသည္ ကံေျမာက္သည့္ လုပ္ရပ္မ်ားျဖစ္သျဖင့္ အလုပ္လုပ္သည့္ အခါတုိင္း စိတ္ေစတနာကုိ အထူးသတိျပဳ လုပ္သင့္လွ၏။ အထူးသျဖင့္ မေကာင္းသည့္ အကုသုိလ္ အလုပ္မ်ားသည္ မလုပ္ဘဲ ေနႏုိင္လွ်င္ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ေသာ္လည္း မျဖစ္မေန လုပ္မိၾကသည့္အခါ ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္ အားေကာင္းသည့္ လုပ္ရပ္မ်ား မျဖစ္ရန္ ဆင္ျခင္သင့္လွ၏။ ႐ုတ္တရက္ လုပ္ျဖစ္ခဲ့သည့္ မေကာင္းမႈ လုပ္ရပ္မ်ားတြင္ ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္ အားနည္းတတ္သျဖင့္ အက်ိဳးေပးလည္း အားနည္းတတ္ေသာ္လည္း ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ၿပီး ေစတနာရည္ရြယ္ခ်က္ အျပည့္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ၾကသည့္ အကုသုိလ္ လုပ္ရပ္မ်ားသည္ကား ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္ အားႀကီးသျဖင့္ အက်ိဳးေပးလည္း အားႀကီးတတ္သည္ကုိ သတိျပဳသင့္၏။ အေသအခ်ာေတြးၾကည့္လွ်င္ ေစတနာရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ က်ဴးလြန္တတ္သည့္ အျပစ္မ်ားသည္ ဓမၼဥပေဒအားျဖင့္ မဆုိထားႏွင့္ ေလာကဥပေဒအားျဖင့္လည္း ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ ပါသျဖင့္ ပုိ၍အျပစ္ႀကီးသည္ကုိ သတိျပဳမိၾကမည္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္သည့္အေၾကာင္းျဖင့္ပင္ ျဖစ္ေစ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ကုိ မလုပ္မိၾကရန္ တုိက္တြန္းေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ မေကာင္းသည့္ လုပ္ရပ္တစ္ခုသည္ အပါယ္ငရဲအထိ က်ေရာက္ႏုိင္သကဲ့သုိ႔ အပါယ္ငရဲမွ လြတ္လာျပန္လွ်င္လည္း ထပ္တူျပန္လည္ ေပးဆပ္ရသည့္ ၀ဋ္ေၾကြးမ်ား ရွိတတ္သျဖင့္ ငရဲႏွင့္၀ဋ္ကုိ ရွည္ေစတတ္သည့္ မည္သည့္မေကာင္းမႈမ်ိဳးကုိမွ် မလုပ္မိၾကရန္ လုိအပ္လွေပ၏။ အေသးအဖဲြေလးဟု အထင္ေသးကာ ေစတနာပါပါျဖင့္ လုပ္မိတတ္သည့္ မေကာင္းသည့္ လုပ္ရပ္တစ္ခုသည္ အက်ိဳးေပးသည့္အခါ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ မေကာင္းသည့္ အျပစ္ဒဏ္ကုိ ျပန္ခံရၿပီး ထုိအျပစ္မ်ား ခံၿပီးေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံးအရိယာ ဘ၀အထိ ၀ဋ္ေၾကြးအျဖစ္ ျပန္လည္ေပးဆပ္ရ တတ္သည္ကုိ သတိျပဳ ဆင္ျခင္သင့္လွေပ၏။ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈႏွင့္ ေစတနာ ရည္ရြယ္ခ်က္အားႀကီးလွ်င္ ၀ဋ္ေၾကြးတစ္ခုအျဖစ္ ျပန္လည္ေပးဆပ္ရၿမဲ ျဖစ္သျဖင့္ ၀ဋ္ကုိၿမဲေစမည့္ အကုသုိလ္အမႈမ်ား မလုပ္မိၾကရန္ ႀကိဳးစားသင့္လွ၏။ “၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာ အပ”ဟု ဆုိၾကသည့္ အကုသုိလ္လုပ္ရပ္၏ တန္ျပန္အက်ိဳး ေပးမႈသည့္ ငရဲ သုိ႔မဟုတ္ ၀ဋ္ေၾကြး အျဖစ္ ျပန္ခံရတတ္သျဖင့္ မည္သည့္ အကုသုိလ္အလုပ္မ်ိဳးကုိမွ် မလုပ္မိၾကရန္ လုိအပ္ေပ၏။ အေကာင္းဆုံးကား ၀ဋ္ကင္းျပတ္ရာ အလုပ္ကုိ လုပ္ႏုိင္ျခင္းသည္သာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါ၏။ ၀ဋ္ကင္းရာအလုပ္ကား ကံမ်ားကုိ ျဖတ္ေပးသည့္ ဉာဏ္ႏွင့္ယွဥ္သည့္ ဘာ၀နာ အလုပ္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ငရဲႏွင့္၀ဋ္ ကင္းရာျဖစ္သည့္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္းကုိ အခ်ိန္ရွိခုိက္ သတိစုိက္၍ ရရွိထားသည့္ ဘ၀အခုိက္တြင္ မေကာင္းမႈေရွာင္ၿပီး ေကာင္းမႈေဆာင္ကာ အားသြန္ခြန္စုိက္ ႀကိဳးစားလုိက္ၾကရန္သာ တုိက္တြန္းလုိက္ရေပေတာ့၏။ ငရဲႏွင့္၀ဋ္ တဲြ၍လႊတ္သည့္ အျပစ္အကုသုိလ္ ဤထုိထုိကုိ မပုိသတိ အလုိမရွိေအာင္ သတိေဆာင္ၿပီး မေကာင္းမႈကုိ ေရွာင္ႏုိင္ရန္္သာ ႀကိဳးစားပါဟု အႀကံျပဳလုိက္ရေပေတာ့၏။ အားလုံး ငရဲႏွင့္၀ဋ္ကင္းရာျဖစ္သည့္ အလုပ္မ်ားျဖင့္သာ ဘ၀ပန္းတုိင္ လွမ္းကုိင္ႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

အလွကုိယ္စီ…

“လူဆုိတာ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့သတၱ၀ါ တစ္မ်ိဳးပဲ”လုိ႔ဆုိတဲ့ စကားေလးကုိ စာအုပ္တစ္အုပ္မွာ ဖတ္လုိက္ရေတာ့ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနေနရတဲ့ အျဖစ္ကုိ စဥ္းစားေနရင္း အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့သူအခ်င္းခ်င္း အဆင္မေျပလုိ႔ အဖဲြ႕အစည္း အျပင္ေရာက္ေနသူေတြကုိပါ သတိရမိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဖဲြ႕အစည္းလုိ႔ ဆုိကတည္းက တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ ရပ္တည္လုိ႔ ရတာမဟုတ္ဘူးဆုိတာ ရွင္းေနပါတယ္။ အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခု ေအာင္ျမင္ဖုိ႔၊ အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခု မပ်က္စီးဖုိ႔ ဆုိတာဟာ အဲဒီအဖဲြ႕အစည္းမွာ ရွိေနၾကတဲ့သူေတြရဲ႕ ညီညြတ္မႈအေပၚ မူတည္ပါတယ္။ အဖဲြ႕အစည္းမွာ ပါ၀င္တဲ့သူ တစ္ဦးစီရဲ႕ နားလည္ေပးမႈ၊ ခြင့္လႊတ္တတ္မႈ၊ ကူညီေစာင့္ေရွာက္တတ္မႈ စတာေတြအေပၚမွာ အဓိကက်ပါတယ္။ အဖဲြ႕အစည္းဆုိတဲ့အတြက္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေကာင္းနဲ႔ မျဖစ္သလုိ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ အေပၚမွာပဲ မွီခုိေနလုိ႔ မျဖစ္ပါဘူး။ အားလုံးကုိယ့္တာ၀န္၊ ကုိယ့္အသိ၊ ကုိယ့္လုပ္ေဆာင္ခ်က္နဲ႔ပဲ ပူေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္မရွိရင္ မျဖစ္သလုိ သူမရွိလုိ႔လည္း မျဖစ္ျပန္ပါဘူး။ ကုိယ္လုပ္ႏုိင္တာ သူမလုပ္ႏုိင္ေပမယ့္ သူလုပ္ႏုိင္တာ ကုိယ္မလုပ္ႏုိင္တာေတြလည္း ရွိေကာင္းရွိေနမွာပါ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သူ႔အားသာခ်က္နဲ႔သူ အလွကုိယ္စီ ရွိေနတယ္ဆုိတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

“သံဃာအား ဘုရားမလြန္ဆန္သာ” ဆုိတဲ့ စကားေလးတစ္ခု ရွိပါတယ္။ ဘုရားရွင္ပင္ျဖစ္ေပမယ့္ သံဃာ့ပရိတ္သတ္နဲ႔ ယွဥ္လာရင္ သံဃာအင္အားကုိ အေလးထားကာ သံဃာ့အလုိဆႏၵေနာက္ပဲ လုိက္ေလ့ရွိတယ္ဆုိတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သံဃာဆုိတဲ့ စကားလုံးရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိက အစုအဖဲြ႕လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အစုအဖဲြ႕ျဖစ္တဲ့အတြက္ အစုအဖဲြ႕ ညီညႊတ္ရင္ ခ်မ္းသာေၾကာင္းလည္း ဗုဒၶက မိန္႔မွာေတာ္မူေလ့ရွိပါတယ္။ သမဂၢါနံ တေပါ သုေခါ- ညီညြတ္တဲ့ အဖဲြ႕အစည္းဟာ ခ်မ္းသာေၾကာင္း ဆုံးမေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ မစြမ္းသာ အမ်ားပါမွ ခ်မ္းသာရလုိ႔ ဆုိသလုိ တစ္ေယာက္ခ်င္း စုစည္းထားတဲ့ အစုအဖဲြ႕ရဲ႕ အားဟာ နဲနဲနဲနဲ ေပါင္းထားတဲ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းရဲ႕ အားပါပဲ။ တစ္ဦးခ်င္းမွာ ရွိေနတဲ့ အရည္အခ်င္းဟာ သူတစ္ဦးတည္းဆုိ ဘာမွမျဖစ္လာေပမယ့္ သူလုိတစ္ခုခု အားသာခ်က္ရွိတဲ့ သူေတြစုလုိက္ေတာ့လည္း အားအင္တစ္ခု ျဖစ္သြားေတာ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူတုိင္းလူတုိင္းမွာ သူ႔အားသာခ်က္နဲ႔သူ အလွကုိယ္စီေတာ့ ရွိေနၾကတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ စကားစပ္လုိ႔ ဆရာႀကီး ဦးတင္မုိး ေရးတဲ့ ကဗ်ာေလးေတာင္ သတိရမိပါေသးတယ္။ ဆရာႀကီးက သူ႔ကဗ်ာေလးကုိ “အလွကုိယ္စီ” လုိ႔ အမည္ေပးၿပီး

“ဖုိးလမင္းလည္း
သူ႔အဆင္းႏွင့္ အလင္းႏွင့္
မီးတုိင္ငယ္လည္း
သူ႔အရြယ္ႏွင့္ အစြယ္ႏွင့္
စပါယ္ဦးလည္း
သူ႔ဂုဏ္ထူးႏွင့္ ငုံဖူးႏွင့္
ပိေတာက္၀ါလည္း
သူ႔အခါႏွင့္ ငု၀ါႏွင့္
ျမစ္ျပင္နက္လည္း
သူ႔သုိင္းကြက္ႏွင့္ လိႈင္းဂယွက္ႏွင့္
စမ္းေခ်ာင္းေခြလည္း
သူ႔ေခ်ာင္းေရႏွင့္ ေလာင္းေရႏွင့္
မည္သည့္အရာ မဆိုသာသည့္
သူ႔မွာကုိယ့္မွာ အလွသာတည့္
သဘာ၀လွ်င္
အစြမ္းကုိယ္စီ စြမ္းရည္ကုိယ္င
လက္ေဆာင္ငွ၏
အလွ၀န္တုိ မျငင္ၿငိဳႏွင့္
အခ်ိန္အခါ ေနရာေဒသ
ဌာနအေလ်ာက္ အေရးေရာက္သည္
စြမ္းေလာက္ႏုိင္သူ ခ်ည္းပါတကား…။ ။ (တင္မုိး)
လုိ႔ ေရးသားစပ္ဆုိခဲ့ပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး စပ္ဆုိခဲ့သလုိ အားလုံးဟာ ကုိယ္စီအလွ ကုိယ္စီအစြမ္းေလးေတြ ရွိေနၾကတယ္ဆုိတာ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ အသုံးတည့္လာတဲ့အခါမွာ ပုိၿပီးသိသာလွပါတယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ ကဗ်ာေလးက လူတုိင္းစြမ္းအားကုိယ္စီ၊ အလွကုိယ္စီ ရွိေနၾကတဲ့အတြက္ ဘယ္သူ႔ဘယ္သူကုိမွ အထင္မေသးၾကဖုိ႔နဲ႔၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးကာ သူတစ္ပါးကုိ မႏွိမ့္ခ်မိေစဖုိ႔ သတိေပးေနသလုိ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာ့အသုိင္းအ၀ုိင္း အဖဲြ႕အစည္းေတြမွာေတာ့ ဆရာႀကီး သတိေပးေနသလုိ မဟုတ္ၾကဘဲ သူ႔ကုိယ္ႏွိပ္ ကုိယ့္သူႏွိပ္တဲ့ အက်င့္ေလးေတြက ရွိေနျပန္ေတာ့ ပညာရွင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အဆုံးအမေလးေတြကုိေတာင္ တစ္ခါတစ္ေလ အားနာမိသလုိ ျဖစ္မိပါေသးတယ္။ လူဟာ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့ သတၱ၀ါလုိ႔ ဆုိၾကေပမယ့္ အဖဲြ႕အစည္း ျဖစ္လာရင္ ကဲြၾကၿပဲၾက တုိက္ၾကခုိက္ၾကတဲ့ အစဥ္အလာေတြ ရွိေနတတ္တဲ့ ျမန္မာ့လူ႔အဖဲြ႕အစည္း အတြက္ေတာ့ ျမန္မာဟာ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ မေနတတ္တဲ့ သတၱ၀ါလုိ႔ေတာင္ ေျပာရမလုိ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ျမန္မာ့အဖဲြ႕အစည္းဟာ ဘုရားေဟာတဲ့ “ညီညြတ္တဲ့ အဖဲြ႕အစည္းဟာ ခ်မ္းသာတယ္”ဆုိတဲ့ သုခကုိ မခံစားရတာ ျဖစ္မွာပါ။

သိတဲ့အတုိင္းပဲ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာမ်ားကေတာ့ အဖဲြ႕အစည္း မလုပ္နဲ႔ လုပ္လုိက္တာနဲ႔ တုိက္မယ္ခုိက္မယ္ ဆုိတာေတြပဲ ဆုိေတာ့ ဘယ္အဖဲြ႕အစည္း ျဖစ္ျဖစ္ ထူးထူးျခားျခား ႀကီးႀကီးမားမား ေပါက္ေရာက္ ေအာင္ျမင္တယ္ဆုိတာ မရွိေလာက္ေအာင္ပါပဲ။ ဘာသာေရး အဖဲြ႕အစည္းေရာ၊ လူမႈေရး အဖဲြ႕အစည္းေတြေရာ အကုန္ျပႆနာေတြနဲ႔ သူအုပ္စုနဲ႔သူ ျဖစ္ကုန္ၾကပါတယ္။ အဆုိးဆုံးက ဘာသာေရး အဖဲြ႕အစည္းေတြ ကဲြၾကၿပဲၾကတာက အဆုိးဆုံးပါပဲ။ လုပ္တာက ဘာသာေရးအလုပ္ လုပ္ရပ္နဲ႔ စိတ္ဓာတ္ေတြက မနာလုိမႈ၊ ၀န္တုိမႈ၊ အထင္ေသးမႈ၊ မာနႀကီးမႈေတြနဲ႔ ဆုိေတာ့ ဘယ္လုိညီညြတ္မႈမွ မရဘဲ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ကဲြတာ၊ ပ်က္တာ၊ ေပ်ာက္တာနဲ႔ပဲ အဆုံးသပ္သြားရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ႏုိင္ငံတကာမွာ ၾကည့္လုိက္ရင္ ျမန္မာဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၊ ျမန္မာအဖဲြ႕အစည္းဆုိရင္ ထည္ထည္၀ါ၀ါ ခန္႔ခန္႔ျငားျငား မရွိၾကပဲ ဟုိတစ္စု ဒီတစ္စု ျဖစ္ကုန္ၾကေတာ့တာပါ။ ဒါဟာ တစ္ဦးခ်င္း တစ္ေယာက္ခ်င္းမွာ ရွိၾကတဲ့ အလွေလးေတြကုိ ဂ႐ုမစုိက္မိဘဲ သူရွိမွျဖစ္မယ္၊ ငါရွိမွျဖစ္မယ္၊ သူမွမွန္တယ္၊ ငါမွမွန္တယ္ဆုိတဲ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးမႈနဲ႔ သူတစ္ပါးအေပၚ ႏွိမ့္ခ်မႈေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ရွိေနသမွ်ေတာ့ ျမန္မာ့အဖဲြ႕အစည္းဟာ ညီညြတ္မႈနဲ႔ ခ်မ္းသာမႈကုိ မရႏုိင္ဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ေ၀းေနၾကဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ လူတုိင္းလူတုိင္းဟာ အလုံးစုံ ျပည့္စုံတဲ့ လူေတြမဟုတ္တဲ့အတြက္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း ကေတာ့ ဘယ္ကိစၥမွ ၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ားေပါင္းစုၿပီး သူ႔ေနရာ၊ သူ႔ကၽြမ္းက်င္ရာနဲ႔ ေပါင္းစပ္လုပ္ႏုိင္မွ ေကာင္းျမတ္တဲ့ အက်ိဳးရလာဘ္ ျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ သူ႔အစြမ္းနဲ႔ သူ႔အားသာခ်က္ ရွိေနတဲ့အတြက္လည္း လုိအပ္တဲ့ေနရာမွာ လုိအပ္သလုိ လုပ္ႏုိင္ၾကဖုိ႔ အဖဲြ႕အစည္းဆုိတာ ဖဲြ႕လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ဖဲြ႕လာၿပီးမွ ကုိယ္မရွိရင္ မျဖစ္ဘူး၊ သူမရွိရင္ မျဖစ္ဘူးဆုိတာမ်ိဳး မျဖစ္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သူမပါလုိ႔ မျဖစ္သလုိ ကုိယ္မပါလုိ႔လည္း မျဖစ္ပါဘူး။ သူ႔ခ်ည္းပဲ မၿပီးသလုိ ကိုယ့္ခ်ည္းပဲလည္း မၿပီးပါဘူး။ သူေရာကုိယ္ေရာ ေပါင္းစုမွ အားအင္းဆုိတာ ျဖစ္လာၾကတာပါ။ ထီးေဆာင္ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕

“မင္းမပါ ဘာမၿပီး
မင္းခ်ည္ေသာ္လည္း ဘာမွမၿပီး
သူမပါ ဘာမၿပီး
သူ႔ခ်ည္းေသာ္လည္း ဘာမွမၿပီး
ငါမပါ ဘာမၿပီး
ငါ့ခ်ည္းေသာ္လည္း ဘာမွမၿပီး
မင္း သူ ငါ ညီညာစုံမွ
လုံးစုံအကုန္ၿပီး
ဖဲြ႕ၾကစုစည္း…။ ။
(ထီးေဆာင္းဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲစကၠပါလ)”ဆုိတဲ့ အဆုံးအမလုိပဲ မင္း၊ သူ၊ ငါ အစုံပါမွ အားလုံးေအာင္ျမင္လာၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ အားလုံးဟာ အလွကုိယ္စီ ရွိေနၾကတယ္ဆုိတာ အေသအခ်ာပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ အလွကုိယ္စီ ရွိေနၾကတဲ့ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့သူအခ်င္းခ်င္း သူ႔ကုိယ္ႏွိမ္ ကုိယ့္သူႏွိမ့္တဲ့ သေဘာမ်ိဳး၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးၿပီး သူမ်ားကုိ အထင္ေသးတဲ့ သေဘာမ်ိဳး မထားၾကဘဲ အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခု ညီညြတ္မႈရကာ ခ်မ္းသာၾကေစဖုိ႔ သူ႔အလွလည္း ကုိယ္အသိအမွတ္ျပဳ၊ ကုိယ့္အလွလည္း သူအသိအမွတ္ျပဳရင္း သူ႔အေပၚကုိယ္နားလည္၊ ကုိယ့္အေပၚသူနားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကုိယ္ခ်င္းစာတရား၊ နားလည္မႈတရား၊ အ႐ုိအေသျပဳမႈတရား၊ ႏွိမ့္ခ်မႈတရားေလးေတြနဲ႔ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ဆက္ဆံၾကည့္ၾကမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ျမန္မာ့အဖဲြ႕အစည္းမွ မဟုတ္ပါဘူး၊ တစ္ျခားဘယ္အဖဲြ႕အစည္းမွာ မဆုိ ေအာင္ျမင္မႈနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကုိ ရၾကမွာ မလဲြဧကန္ပဲ ျဖစ္ပါေတာ့ေၾကာင္း…။ အားလုံး အလွကုိယ္စီနဲ႔ အလွပုိႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

ပိဋကတ္မိတ္ဆက္…

ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ကုိ မၾကာမၾကာ အေမးခံရတဲ့ ေမးခြန္းေတြထဲမွာ ပိဋကတ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေမးခြန္းေတြလည္း ပါပါတယ္။ ေမးတတ္တဲ့ ေမးခြန္းေတြမွာ တစ္ခ်ိဳ႕က ပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ကတည္း ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္လား..၊ တစ္ခ်ိဳ႕က ပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ဘုရားရွင္ ၄၅ႏွစ္လုံးလုံး ေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတာ္အကုန္ပဲလား…၊ ပိဋကတ္သုံးပုံ၊ နိကာယ္ငါးရပ္၊ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ဟာ တူသလား၊ ထူးသလား… စတဲ့ အေမးေတြကေတာ့ အေတာ္မ်ားမ်ား မသိလုိ႔ ေမးၾကတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ခဏခဏ အေမးခံရတာေတြေၾကာင့္ အခြင့္သင့္ရင္ ပိဋကတ္အေၾကာင္းေလးေတာ့ ေရးဦးမွလုိ႔ စိတ္ကူးရၿပီး ဒီပိဋကတ္ မိတ္ဆက္ေလးကုိ ေရးျဖစ္ခဲ့တာပါ။

ဒီပိဋကတ္ဆုိတဲ့ အမည္ဟာ ၄၅၀ါပတ္လုံး ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဘုရားစကား (ဗုဒၶ၀စန)မ်ားကုိ ကုိယ္စားျပဳကာ အသုံးျပဳၾကတဲ့ အမည္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားေဟာ တရားေတာ္မ်ားကုိ ရည္ညြန္ၿပီး အသုံးျပဳတဲ့ စကားလုံး ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶသက္ေတာ္ ထင္ရွားရွိစဥ္ကေတာ့ ဗုဒၶဓမၼ၊ ဗုဒၶ၀စန စသျဖင့္ ဘုရားေဟာ တရား၊ ဘုရားေဟာ စကားအျဖစ္ အသုံးျပဳၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူၿပီး သုံးလေလာက္ အထိေတာင္မွ ပိဋကတ္ဆုိတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိေသးပါဘူး။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး (၃)လေျမာက္မွာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ကုိ တုိက္႐ုိက္ၾကားနာလုိက္ရတဲ့ အဘိညာဥ္နဲ႔ ပညာအားေကာင္းၾကတဲ့ ရဟႏၲာငါးရား စုေပါင္းၿပီး ဘုရားရွင္ တရားေတာ္မ်ားကုိ တစ္စုတစ္ေ၀းတည္း၊ စုေပါင္းတည္းျဖတ္ၾက၊ သုဓ္သင္ၾက၊ ရြတ္ဆုိၾကကာ သဂၤါယနာ တင္တုန္းကလည္း ပိဋကတ္ဆုိတဲ့ အမည္ကုိ အသုံးမျပဳၾကေသးပါဘူး။ ဒီတုန္းက ဆုိတာက ဓမၼနဲ႔၀ိနယကုိ သဂၤါယနာတင္တယ္လုိ႔ ဆုိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီစကားကပဲ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ ကုိယ္စားျပဳေနျပန္ပါတယ္။ ၀ိနယက ၀ိနည္းပိဋကကုိ ရည္ညြန္းၿပီး ဓမၼကေတာ့ သုတၱန္နဲ႔ အဘိဓမၼာ ပိဋကကုိ ရည္ညြန္းပါတယ္။

သဂၤါယနာတင္ပဲြ ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္မ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ရေလေအာင္ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးမ်ားက တာ၀န္အသီးသီး ခဲြေ၀ၿပီး ႏႈတ္တက္အာဂုံေဆာင္ထားၾကဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္ၾကပါတယ္။ ဒီလုိ ခဲြေ၀ၿပီး ႏႈတ္တက္အာဂုံ ေဆာင္ႏုိင္ေအာင္လည္း တရားေတာ္မ်ားကုိ စနစ္တက် အစုမ်ားဖဲြ႕ၾကပါတယ္။ ဘုရားေဟာတရာမ်ားဟာ အလြန္မ်ားျပားတဲ့အတြက္ အစုေလးေတြဖဲြ႕တဲ့အခါမွာလည္း အမ်ားႀကီး ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီဓမၼအစုကုိပဲ ပါဠိလုိ ဓမၼခႏၶာလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ၿပီး ၄၅ႏွစ္လုံး ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္မ်ားဟာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္အထိ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဓမၼခႏၶာဆုိတာ တရားအစု၊ အေၾကာင္းအရာ အစုအေ၀းတစ္ခုကုိ ဆုိလုိၿပီး ဓမၼခႏၶာတစ္ခုလုိ႔ သတ္မွတ္မႈမွာ အစုအေ၀းတစ္ခုလည္း ျဖစ္ႏုိင္သလုိ စာမ်က္ႏွာေပါင္း မ်ားစြာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ဓမၼခႏၶာေလးမ်ားကုိ တူရာစုေပါင္းၿပီး တစ္စုတစ္ေ၀းတယ္ စုထားတာကုိပဲ ပိဋကဆုိတဲ့ အသုံးနဲ႔ သုံးပါတယ္။ ပိဋကဆုိတာ ျခင္းေတာင္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ပစၥည္း၀တၳဳမ်ားကုိ မ်ိဳးတုစုၿပီး ေတာင္းထဲထည့္တဲ့ ပုံစံမ်ိဳး တရားအစုေတြကုိလည္း ပိဋကဆုိတဲ့ ေတာင္းထဲကုိထည့္ၿပီး အစုဖဲြ႕လုိက္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တူရာေပါင္းထည့္ရင္း တစ္ခ်ိဳ႕ဓမၼခႏၶာမ်ားက ၀ိနည္းထဲပါ၊ တစ္ခ်ိဳ႕က သုတၱန္ထဲပါ၊ တစ္ခ်ိဳ႕က အဘိဓမၼာထဲပါ၀င္ကာ ယေန႔အေခၚအတုိင္း ၀ိနယပိဋက၊ သုတၱႏၲပိဋက၊ အဘိဓမၼာပိဋကရယ္လုိ႔ ပိဋကသုံးပုံ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ အတိအက် ေျပာရရင္ ၀ိနယပိဋကမွာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၂၁၀၀၀)၊ သုတၱႏၲပိဋကမွာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၂၁၀၀၀)နဲ႔ အဘိဓမၼာပိဋကမွာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၄၂၀၀၀)ဆုိၿပီး စုစုေပါင္း ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၈၄၀၀၀) ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီပထမသဂၤါယနာ ၿပီးေနာက္ စုေပါင္းလုိက္တဲ့ ဓမၼအစုမ်ားကုိ ရဟႏၲာမ်ား အသီးသီး ခဲြျခားတာ၀န္ယူကာ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ႏႈတ္တက္အာဂုံ ေဆာင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ အရွင္ဥပါလိနဲ႔ တပည့္အစဥ္အဆက္က ၀ိနည္းပိဋကတ္ကုိ တာ၀န္ယူ အာဂုံေဆာင္ခဲ့ၾကၿပီး အရွင္အာနႏၵာနဲ႔ တပည့္အစဥ္အဆက္က သုတၱန္နဲ႔ အဘိဓမၼာကုိ အာဂုံေဆာင္ခဲ့ကာ အဆင့္အဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ ဒီေန႔အထိ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားဟာ မေပ်ာက္မပ်က္ တစ္သမွတ္တည္း ရွိေနခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေန႔ေခတ္ေရာက္လာေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားကုိ ပိဋကတ္သုံးပုံဆုိတဲ့အမည္၊ နိကာယ္ငါးရပ္ဆုိတဲ့ အသုံး၊ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ဆုိတဲ့ အညြန္းေတြနဲ႔ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးကာ အသုံးျပဳျဖစ္လာပါတယ္။ ဘယ္လုိပဲ အေခၚအေ၀ၚေတြ ကဲြေနေပမယ့္ အားလုံးဟာ ၄၅၀ါပတ္လုံး ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ဗုဒၶဓမၼ၊ ဗုဒၶ၀စနေခၚ ဘုရားတရား၊ ဘုရားစကားမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ေခတ္အသုံးျပဳေနၾကတဲ့ ဘုရားစကားေခၚ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ အမ်ားနားလည္ေအာင္ ေအာက္ပါအတုိင္း အက်ဥ္းမွ် မိတ္ဆက္ေပးလုိက္ရပါတယ္။

၀ိနယပိဋက
၀ိနည္းပိဋကတ္ဟာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ တပည့္ရဟန္းသံဃာမ်ား လုိက္နာက်င့္သုံးရန္ ေဟာၾကားပညတ္ထားတဲ့ ပညတ္ေတာ္ အာဏာေဒသနာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔အသုံးျပဳ ျဖစ္ေနတဲ့ ၀ိနည္းပိဋကတ္မွာ ၀ိနည္းငါးက်မ္းနဲ႔ ဖဲြ႕စည္းထားၿပီး ဒီငါးက်မ္းကုိပဲ ၀ိနယပိဋကဆုိတဲ့ အသုံးနဲ႔ ညြန္းဆုိသုံးစဲြၾကပါတယ္။ အဲဒီ၀ိနည္းငါးက်မ္းကေတာ့
(၁) ပါရာဇိက
(၂) ပါစိတၱိယ
(၃) မဟာ၀ဂၢ
(၄) စူဠ၀ဂၢ
(၅) ပရိ၀ါတုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သုတၱႏၲပိဋက
သုတၱန္ ပိဋကတ္ဟာ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါေတြရဲ႕ စ႐ုိက္၀ါသနာအလုိက္ လူအမ်ား နားလြယ္လြယ္တဲ့ ေ၀ါဟာရမ်ားကုိ အေျခခံကာ ေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတာ္မ်ားနဲ႔ ဖဲြ႕စည္းထားတဲ့ ေ၀ါဟာရ ေဒသနာ ျဖစ္ပါတယ္။ သုတၱန္ေဒသနာမ်ားရဲ႕ အစုအဖဲြ႕လုိလည္း ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ သုတၱဆုိတာ ဖ႐ုိဖရဲ႕ မကဲြျခင္း တစ္စုတစ္စည္းတည္း ျဖစ္ျခင္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရတဲ့အတြက္ သုတၱႏၲပိဋကဟာ ဘုရားရွင္ ေ၀ါဟာရ ပညတ္အေနနဲ႔ ေဟာၾကားထားတဲ့ သုတ္ေတာ္မ်ား တစ္စုတစ္စည္းတည္း ျဖစ္ေစရန္ ဖဲြ႕စည္းထားတဲ့ ပိဋကလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဒီပိဋကတ္မွာပါတဲ့ သုတၱန္တရားေတာ္မ်ားကုိပဲ နိကာယဆုိတဲ့ အမည္နဲ႔ အစုငါးစုဖဲြ႕ကာ တူရာတူရာ ေပါင္းၿပီး နိကာယ္ငါးရပ္အျဖစ္ ဖဲြ႕စည္းထားပါတယ္။

သုတၱန္ပိဋက၀င္ အဲဒီနိကာယ္ငါးရပ္က
(၁) ဒီဃနိကာယ (ဒီဃနိကာယ္)= ရွည္လ်ားတဲ့ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု
(၂) မစၨ်ိမနိကာယ (မစၨ်ိနိကာယ္) = မတုိမရွည္ အလယ္အလတ္ျဖစ္တဲ့ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု
(၃) သံယုတၱနိကာယ (သံယုတၱနိကာယ္) = ေဟာၾကားသည့္ အေၾကာင္းအရာ၊ နာၾကားသည့္ပုဂၢိဳလ္ စသျဖင့္ ဆက္စပ္မွတ္သားရေသာ သုတ္မ်ားကို က႑အလုိက္ ခဲြျခားစုစည္းထားတဲ့ အစု
(၄) အဂၤုတၱရနိကာယ (အဂၤုတၱရနိကာယ္) = အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကုိ ေဟာၾကားထားေသာသုတ္၊ အေၾကာင္းအရာ ႏွစ္ခုကုိ ေဟာၾကားထားေသာ သုတ္၊ အေၾကာင္းအရာ သုံးခုကုိ ေဟာၾကားထားေသာ သုတ္စသျဖင့္ တစ္မွ တစ္ဆယ့္တစ္အထိ အဂၤါရပ္မ်ား အစဥ္အတုိင္း တုိး၍ ေဟာၾကားထားေသာ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု
(၅) ခုဒၵကနိကာယ (ခုဒၵကနိကာယ္) = အထက္နိကာယ္ ေလးမ်ိဳးထဲတြင္ မပါ၀င္တဲ့ ေသးငယ္တဲ့ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု (ခုဒၵက=အငယ္၊ အေသး) တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင္ သုတၱန္ပိဋကေခၚ နိကာယ္ ငါးရပ္တြင္ ပါ၀င္တဲ့က်မ္းမ်ားမွာ အေရအတြက္အားျဖင့္ ဒီဃနိကာယ္ (၃) က်မ္း၊ မဇၥ်ိမနိကာယ္ (၃) က်မ္း၊ သံယုတၱနိကာယ္ (၅) က်မ္း၊ အဂၤုတၱရနိကာယ္ (၃) က်မ္း၊ ခုဒၵကနိကာယ္ (၁၁) က်မ္းအားျဖင့္ စုစုေပါင္း (၃၇)က်မ္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားေဟာဓမၼေတြကုိ ပိဋကနဲ႔ မေျပာဘဲ နိကာယ္နဲ႔ ေျပာမယ္ဆုိရင္ ၀ိနယပိဋကနဲ႔ အဘိဓမၼာပိဋကမ်ားကုိ ခုဒၵနိကာယ္ထဲမွာ ထည့္သြင္းေရတြက္ ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

အဘိဓမၼာပိဋက
အဘိဓမၼာ ပိဋကတ္ဟာ သတၱေလာက သခၤါရေလာက ၾသကာသေလာကလုိ႔ ဆုိတဲ့ ေလာကသုံးပါးနဲ႔ နိဗၺာန္အေၾကာင္းကုိ ပရမတၳတရားေလးပါးအျဖစ္ ခဲြျခမ္းစိပ္ျဖာကာ သေဘာတရား ျဖစ္စဥ္မ်ားအတုိင္း အေၾကာင္းအရာ မွန္ကန္ျပည့္စုံစြာ ေဟာၾကားထားတဲ့ ပရမတၳ ေဒသနာေတာ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဘိဓမၼာပိဋကကုိ ေဟာၾကားပုံနည္းအရ က်မ္းအမည္ (၇)မ်ိဳးနဲ႔ ဖဲြ႕စည္းထားပါတယ္။ အဲဒါကုိ အဘိဓမၼာ (၇)က်မ္းလုိ႔ ဒီေန႔သုံးစဲြေနၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ (၇)က်မ္းက
(၁) ဓမၼသဂၤဏီ
(၂) ၀ိဘဂၤ (၀ိဘင္း)
(၃) ဓာတုကထာ
(၄) ပုဂၢလပညတၱိ (ပုဂၢလပညတ္)
(၅) ကထာ၀တၳဳ
(၆) ယမက (ယမုိက္)
(၇) ပ႒ာန (ပ႒ာန္း) တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ပထမသဂၤါယနာ တင္ကတည္းက သံဃာ့မေထရ္ႀကီးမ်ား အစဥ္အဆက္ မေပ်ာက္ပ်က္ရေအာင္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းလာခဲ့ၾကတဲ့ မူရင္း ဗုဒၶဓမၼမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ဘုရားရွင္ႏွင့္တကြ အရွင္မဟာကႆပ စတဲ့ မေထရ္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အယူ၀ါဒမ်ား ျဖစ္တဲ့အတြက္လည္း ေထရ၀ါဒ (ေထရ- ဘုုရားအစရွိတဲ့ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးမ်ားရဲ႕၊ ၀ါဒ- အယူ၀ါဒ၊ ေဟာေျပာသင္ၾကားခ်က္) ဓမၼမ်ားလုိ႔လည္း ဆုိပါတယ္။ ယေန႔ေထရ၀ါဒ ငါးႏုိင္ငံျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ၊ သီရိလကၤာ၊ ထုိင္း၊ ကေမၻာဒီယား၊ လာအုိႏုိင္ငံမ်ားမွာရွိတဲ့ ပိဋကတ္မ်ားဟာ ပထမသဂၤါယနာမွာ ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့အတုိင္း ဘုရားေဟာ တရားေတာ္မ်ားကုိ ျပင္ဆင္ျခင္း ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ႏႈတ္ပယ္ျခင္းမရွိ အရွိအတုိင္း တစ္ေသြမတုိင္း လက္ခံလုိက္နာ က်င့္သုံးေနၾကတဲ့ ေထရ၀ါဒ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔ လူအမ်ား ေျပာဆုိေနၾကတဲ့ ပိဋကတ္သုံးပုံ၊ နိကာယ္ငါးရပ္၊ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ဆုိတဲ့ အေျပာအဆုိ အသုံးအႏႈန္းမ်ားဟာ စကားလုံးအားျဖင့္ အေခၚအေ၀ၚ ကဲြေနၾကေပမယ့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ၄၅၀ါပတ္လုံး မေနမနား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဗုဒၶဓမၼ (ဘုရားတရား)၊ ဗုဒၶ၀စန (ဘုရားစကား)ေတာ္ အစစ္အမွန္မ်ားသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးမ်ား ကုိယ္ေတာ္တုိင္း အႀကိမ္အႀကိမ္ တည္းျဖတ္သုတ္သင္ကာ အမွားအယြင္းမရွိ အပုိအလုိမရွိေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကတဲ့ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေ၀ါဟာရမ်ားအေပၚမွာ သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ ျဖစ္ေနၾကတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အခ်ိဳ႕အတြက္ သံသယ ကင္းေစဖုိ႔ ပိဋကတ္မိတ္ဆက္အျဖစ္ ဒီပုိ႔စ္ေလးကုိ အသိေပးတင္ျပ လုိက္ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား