ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔…


မဂၤလာပါ… ညီတုိ႔ ညီမတုိ႔ေရ…
ဒီေန႔ကေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈအရ အစဥ္အလာ သတ္မွတ္က်င္းပလာတဲ့ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္ကြယ္…။ ေထရ၀ါဒ မဟုတ္တဲ့ တစ္ျခားဗုဒၶဘာသာ ႏုိင္ငံေတြမွာေတာ့ သူတုိ႔ႏုိင္ငံ ျပကၡဒိန္သတ္မွတ္တဲ့ ေန႔ရက္အရ ဗုဒၶဖြားျမင္ေတာ္ မူတဲ့ေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္က်င္းပ ၾကပါတယ္။ ကုိရီးယားႏုိင္ငံမွာဆုိလည္း သူတုိ႔ႏုိင္ငံ ျပကၡဒိန္ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔အညီ ဗုဒၶဖြားျမင္ေတာ္မူတဲ့ေန႔ကုိ ဒီႏွစ္မွာ ေမလ ၂ရက္ေန႔အျဖစ္ တစ္ႏုိင္ငံလုံး စည္ကားသုိက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့ၾကပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့ ကဆုန္လျပည့္ေန႔မွာ က်င္းပျဖစ္တယ္ေပါ့..။ ကဆုန္လျပည့္ေန႔လုိ႔ သတ္မွတ္က်ုုင္းပတဲ့ အတြက္ အဂၤလိပ္ျပကၡဒိန္မွာ ေမလ ၈ရက္ေန႔ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျမန္မာ့ျပကၡဒိန္ သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ အဓိကယူတာျဖစ္တဲ့အတြက္ အဂၤလိပ္ရက္ကေတာ့ အတိအက် ရွိမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ကေတာ့ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကုိ တစ္ျခားဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံေတြလုိ ဗုဒၶဖြားေတာ္မူတဲ့ေန႔ တစ္ခုတည္း ခံယူက်င္းပတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရားရွင္းဖြားေတာ္မူတဲ့ေန႔၊ ဘုရားအျဖစ္ကုိ ေရာက္ရွိေတာ္မူတဲ့ေန႔ နဲ႔ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတဲ့ေန႔ေတြဟာ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္သာ ကဲြျပားေပမယ့္ ေန႔ေတြကေတာ့ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ေတြပဲ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကုိ ဗုဒၶေန႔လုိ႔ သတ္မွတ္ျပီး ဖြား၊ ျဖစ္၊ စံ သုံးေန႔လုံးကုိ ရည္မွန္းက်င္းပၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ဟာ ထူးျခားၿပီး အဓိပၸါယ္ျပည့္၀တဲ့ ဗုဒၶေန႔ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ဂုဏ္ယူေစခ်င္တာပါ။

ဘာေၾကာင့္ ထူးျခားၿပီး အဓိပၸါယ္ျပည့္စုံတာလုိ႔ ေျပာရတာလဲဆုိရင္ ညီတုိ႔ညီမတုိ႔ပဲ စဥ္းစားၾကည့္ေလ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္ရဲ႕ ဘ၀ျဖစ္စဥ္ကုိ ေျပာၾကမယ္ဆုိရင္ အစ၊ အလယ္၊ အဆုံး သုံးမ်ိဳးလုံးကုိေျပာမွ အဓိပၸါယ္ျပည့္စုံႏုိင္မွာ မဟုတ္လား… အဲဒီလုိပဲ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ဘုရားရွင္အေၾကာင္း (ဗုဒၶေန႔လုိ႔သတ္မွတ္) ေျပာဆုိတဲ့အခါမွာလည္း ဗုဒၶရဲ႕ ဘ၀ျဖစ္စဥ္တစ္ခုလုံးကုိ အျပည့္အစုံ ရည္ညႊန္းႏုိင္မွ အဓိပၸါယ္ျပည့္၀မွာပါ။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာေတြရဲ႕ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဒီသုံးမ်ိဳးလုံးပါၿပီးသား ျဖစ္ေနတာကုိ ေတြ႕ရမွာပါ။ ဗုဒၶရဲ႕ ဘ၀အစျဖစ္တဲ့ ဖြားျမင္ေတာ္မူတဲ့ေန႔၊ ဘ၀အလယ္ျဖစ္တဲ့ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ေန႔၊ ဘ၀အဆုံးျဖစ္တဲ့ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတဲ့ေနေတြဟာ ဒီကဆုန္လျပည့္ေန႔ တစ္ေန႔တည္းျဖစ္ေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာမ်ားက ဒီေန႔ကုိ ဗုဒၶေန႔လုိ႔ သတ္မွတ္ၾကတာေပါ့။ အဲဒီေလာက္ကုိ သိပၸံနည္းက်ၿပီး အဓိပၸါယ္ ျပည့္စုံလြန္းလွပါတယ္။ မွန္ပါတယ္။ ဗုဒၶဟာ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ခု၊ ကဆုန္လျပည့္၊ ေသာၾကာေန႔မွာ ဖြားျမင္၊ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ခု၊ ကဆုန္လျပည့္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔မွာ ဘုရားျဖစ္၊ မဟာသကၠရာ္ ၁၄၈ခု၊ ကဆုန္လျပည့္၊ အဂၤါေန႔မွာ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူတယ္ဆုိတဲ့ ဘ၀အစ၊ အလယ္၊ အဆုံးဟာ ဒီကဆုန္လျပည့္ေန႔မွာပဲ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ဟာ ထူးျခားတဲ့ ဗုဒၶေန႔ဆုိတာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္တဲ့ ညီတုိ႔ညီမတုိ႔အတြက္ မေမ့ႏုိင္စရာ၊ ဂုဏ္ယူစရာေန႔ထူး ေန႔ျမတ္ျဖစ္ပါတယ္။

ေကာင္းၿပီ… ဒီလုိဆုိရင္ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔မွာ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကုိ ေရသြန္းေလာင္းတာကေရာ ဘာအဓိပၸါယ္လည္းလုိ႔ စဥ္းစားစရာျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။ သိတဲ့အတုိင္းပဲ ေဗာဓိေညာင္ပင္ဟာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္ ဘုရားအျဖစ္ကုိ ေရာက္ေတာ္မူတဲ့ သစ္ပင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသစ္ပင္ေအာက္မွာ သစၥာေလးပါးတရားကုိ သိေတာ္မူပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေညာင္ပင္ကုိလည္း ေဗာဓိေညာင္ပင္လုိ႔ ေခၚတာပါ။ တကယ္ေတာ့ ေညာင္ပင္မွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရားရွင္တုိ႔ သစၥာေလးပါးသိရာမွာ အမွီျပဳရတဲ့ သစ္ပင္တုိင္းကုိ ေဗာဓိပင္လုိ႔ သတ္မွတ္ၾကျခင္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ အကယ္၍ သရက္ပင္ေအာက္မွာ သစၥာဉာဏ္သိရင္ အဲဒီသရက္ပင္ဟာ ေဗာဓိပင္ပါ၊ အလားတူ ကုကၠိဳပင္၊ အင္ၾကင္းပင္၊ ေညာင္ပင္စတဲ့ ဘယ္သစ္ပင္ကုိမဆုိ ဘုရားရွင္ သစၥာဉာဏ္သိရာ သစ္ပင္တုိင္းကုိ ေဗာဓိပင္လုိ႔ သတ္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား သစၥာေလးပါးကုိသိၿပီး ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ ေညာင္ပင္ကုိလည္း ေဗာဓိပင္လုိ႔ သတ္မွတ္ၾကျခင္းပါ။ ေညာင္ပင္မွန္းသိေအာင္ ေဗာဓိေညာင္ပင္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဘုရားရွင္ သစၥာဉာဏ္သိတဲ့ ဒီေညာင္ပင္ဟာ ဘုရားရွင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အသုံးအေဆာင္ တစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္လုိ႔ ရတဲ့အတြက္ ေညာင္ပင္ဟာ ေစတီေလးမ်ိဳးထဲမွာ ပရိေဘာဂေစတီ အမ်ိဳးအစားထဲမွာ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ မရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ပုိင္း လူအမ်ားကုိးကြယ္ဖုိ႔နဲ႔ ကုသုိလ္ျပဳရာဌာနအျဖစ္ ခြင့္ျပဳတဲ့ ေစတီမ်ားထဲမွာ ပရိေဘာဂေစတီလည္း ပါတဲ့အတြက္ ဒီေညာင္ပင္ကုိ ေရစင္သြန္းေလာင္းၿပီး ပူေဇာ္ျခင္းဟာ ေစတီကုိ ပူေဇာ္ရာေရာက္တဲ့အတြက္ ကုသုိလ္ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ျခားအရာေတြနဲ႔ မပူေဇာ္ပဲ ေရေလာင္းပူေဇာ္ျခင္းက ဒီကဆုန္လဟာ အလြန္ပူျပင္းေျခာက္ေသြ႕တဲ့ လျဖစ္တဲ့အတြက္ ေစတီေတာ္ကုိ ပူေဇာ္ရာတြင္ လုိအပ္တဲ့အရာကုိ ျပဳလုပ္ပူေဇာ္ျခင္းက ပုိၿပီးအက်ိဳးမ်ားတယ္လုိ႔ ယုံၾကည္လက္ခံ ပူေဇာ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔မွာ ဘုရားရွင္ ဘုရားအျဖစ္ကုိ ေရာက္ေတာ္မူရာ ပရိေဘာဂေစတီ ျဖစ္တဲ့ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကုိ ေရစင္သြန္းေလာင္းပူေဇာ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေလာက္ဆုိရင္ ညီတုိ႔ညီမတုိ႔ အေနနဲ႔ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ထူးျခားခ်က္ကုိ အထုိက္အေလ်ာက္ နားလည္သေဘာေပါက္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒီလုိ အႏွစ္သာရေတြကုိ သိရွိၿပီး ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားဟာ ဘုရားရွင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္မ်ားကုိ လက္ခံထိန္းသိမ္းက်င့္းပ သင့္ၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိ လက္ခံက်င္းပ႐ုံနဲ႔လည္း မၿပီးေသးပါဘူး။ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကဖုိ႔လည္း လုိပါတယ္။ ဗုဒၶကုိ ၾကည္ညိဳရင္ ဗုဒၶဆုံးမေတာ္ မူတဲ့အတုိင္း လုိက္နာက်င့္သုံးၿပီး ေနထုိင္ျပရပါမယ္။ ဗုဒၶကုိယ္တုိင္ကလည္း ``ငါဘုရားဟာ ကယ္တင္ရွင္မဟုတ္ပါဘူး၊ လမ္းျပေပးသူသာ ျဖစ္ပါတယ္``လုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူးထားတဲ့အျပင္ ``ငါဘုရားကုိ တကယ္ျမင္ခ်င္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ငါဘုရားေဟာေတာ္မူတဲ့ တရားကုိ ျမင္မွသာ ငါ့ကုိျမင္ႏုိင္တယ္``လုိ႔လည္း ေဟာေတာ္မူထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေညာင္ပင္သြားၿပီး ပရိေဘာဂေစတီကုိ ေရစင္သြန္းေလာင္း ပူေဇာ္ေန႐ုံနဲ႔ မၿပီးေသးဘဲ တကယ့္အစစ္အမွန္ ဘုရားကုိ ပူေဇာ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ ျမင္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကဖုိ႔လည္း လုိပါေၾကာင္း ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔မွာ အထူးအမွာစကား ပါးလုိက္ရပါတယ္။
အားလုံး… တရားေတာ္ကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးျခင္းျဖင့္ ဘုရားရွင္ကုိ ျမင္ႏုိင္ၾကပါေစ…

ေမတၱာျဖင့္
ဘုန္းဘုန္းဦး၀ိစိတၱ..

Read more »

ေဗာဓိပကၡိယ…

Q. အရွင္ဘုရား…
ေဗာဓိပကၡိယရဲ႕ အဓိပၸါယ္၊ ေဗာဓိပကၡိယတရားမ်ားရဲ႕ အေရအတြက္နဲ႔ ျမန္မာလုိအဓိပၸါယ္မ်ားကုိ သိလုိပါတယ္။ တပည့္ေတာ္တုိ႔ နားလည္ေအာင္ ရွင္းျပေပးေစလုိပါတယ္ဘုရား..
႐ုိေသစြာျဖင့္
(ေဒါက္တာနီနီ)


A. ေဗာဓိပကၡယရဲ႕ ပါဠိတုိက္႐ုိက္အဓိပၸါယ္ကုိ ေဗာဓိ၊ ပကၡ၊ ဣယလုိ႔ ပုဒ္ခဲြၿပီး ေဗာဓိ- သစၥာေလးပါးကုိ သိတတ္ေသာ မဂ္ဉာဏ္၊ ပကၡ- အသင္းအပင္း၊ ဣယ-ျဖစ္ျခင္းလုိ႔ အသီးသီး အဓိပၸါယ္ရကာ ေဗာဓိဉာဏ္၏ အသင္းအပင္းျဖစ္ေသာ တရားမ်ားလုိ႔ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ အလြယ္နားလည္ေအာင္ ေျပာရရင္ ေဗာဓိပကၡိယဆုိတာ အရိယာမဂ္ဉာဏ္ကုိ ရရာရေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ တရားမ်ား၊ အရိယာမဂ္ဉာဏ္ႏွင့္ အတူတကြ ျဖစ္တဲ့တရားမ်ားလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အေရအတြက္အားျဖင့္ ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇ပါးရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြက
သတိပ႒ာန္ ၄ ပါး၊ သမၼပၸဓာန္ ၄ ပါး၊ ဣဒၶိပါဒ္ ၄ ပါး၊ ဣေျႏၵ ၅ ပါး၊ ဗုိလ္ ၅ ပါး၊ ေဗာဇၥ်င္ ၇ ပါး၊ မဂၢင္ ၈ ပါး အားျဖင့္ ေပါင္း (၃၇) ပါးတုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သတိပ႒ာန္ (၄) ပါး
မိမိဆုိင္ရာအာ႐ုံ၌ လြန္လြန္ကဲကဲ စြဲၿမဲစြာတည္တဲ့ သတိအထူးကုိ သတိပ႒ာန္လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ သတိပ႒ာန္ေလးပါးရွိပါတယ္။
၁။ ကာယႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = ခႏၶာကုိယ္၌ (၀ါ) ဆံပင္ ေမြးညင္း စတဲ့ ၃၂ေကာ႒ာသ၌ အသုဘ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး၊
၂။ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = ေ၀ဒနာတုိ႔ကုိ ဒုကၡအျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး
၃။ စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = စိတ္တုိ႔ကုိ အနိစၥအျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး
၄။ ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = သညာသခၤါရျဖစ္ေသာ နီ၀ရဏစတဲ့ တရားဓမၼမ်ားကုိ အနတၱအျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး

သမၼပၸဓာန္ (၄)ပါး
သမၼပၸဓာန္ ဆုိတာ ၀ီိရိယကုိ ေျပာတာပါ။ အ႐ုိးေၾကေၾက၊ အေရခမ္းခမ္း မဆုတ္မနစ္ ေနာက္မဆုတ္ဘဲ ႀကိဳးစားအားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယေစတသိက္ကုိ ဆုိလုိပါတယ္။ ဒီသမၼပၸဓာန္လည္း ေလးပါးရွိပါတယ္။
၁။ ျဖစ္ေပၚၿပီးတဲ့ အကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ႏုိင္ေအာင္ အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ
၂။ မျဖစ္ေပၚေသးတဲ့ အကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ မျဖစ္ေပၚေအာင္ အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ
၃။ မျဖစ္ေသးတဲ့ ကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ ျဖစ္ေအာင္အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ
၄။ ျဖစ္ၿပီးတဲ့ ကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ ခုိင္ခန္႔တုိးပြားေအာင္ အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ

ဣဒၶိပါဒ္ (၄)ပါး
ၿပီးစီးထေျမာက္ေသာ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ အက်ိဳးတုိ႔၏ အေျခခံ အေၾကာင္းတရား၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ရရွိရန္ အေျခခံျဖစ္တဲ့ တရားမ်ားကုိ ဣဒၶိပါဒ္လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဣဒၶိပါဒ္ေလးပါး ရွိပါတယ္။
၁။ ဆႏၵိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ ဆႏၵ
၂။ ၀ီရိယိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ ၀ီရိယ
၃။ စိတၱိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ စိတ္
၄။ ၀ီမံသိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ ပညာ

ဣေျႏၵ (၅) ပါး
အရိယာမဂ္ကုိ ရေစျခင္း၌ အစုိးရျခင္းကုိ ျဖစ္ေစေသာေၾကာင့္ ဣေျႏၵဟုေခၚသည္။ ၎တုိ႔မွာ
၁။ သဒၶိေျႏၵ = ယုံၾကည္မႈ သဒၶါ(ေစတသိက္)
၂။ ၀ီရိယိေျႏၵ = ႀကိဳးစားအာထုတ္မႈ ၀ီရိယ(ေစတသိက္)
၃။ သတိေျႏၵ = မေမ့မေလ်ာ့ သတိရွိမႈ သတိ(ေစတသိက္)
၄။ သမာဓိေျႏၵ = တည္ၾကည္မႈ သမာဓိ(ေစတသိက္)
၅။ ပညိေျႏၵ = ပညာရွိမႈ ပညာ(ေစတသိက္)

ဗုိလ္ (၅) ပါး
အရိယာမဂ္ကုိ ရေစျခင္း၌ ၾကံ႕ၾကံ႕ခံႏုိင္ျခင္း (အားအင္) ကုိ ျဖစ္ေစေသာေၾကာင့္ ဗလ-ဗုိလ္ဟုေခၚသည္။ ၎တုိ႔သည္ ဣေျႏၵငါးပါးအတုိင္း
၁။ သဒၶါဗုိလ္
၂။ ၀ီရိယဗုိလ္
၃။ သတိဗုိလ္
၄။ သမာဓိဗုိလ္
၅။ ပညာဗုိလ္ ဟုငါးပါးရွိၿပီး အရေကာက္လည္း အတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဗာဇၥ်င္ (၇) ပါး
ေဗာဓိဟူေသာ သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းတရားအေပါင္း၏ အစိတ္အစိတ္ကုိ ေဗာဓိအဂၤ= ေဗာဇၥ်ဂၤ= ေဗာဇၥ်င္လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီေဗာဇၥ်င္လည္း ခုႏွစ္ပါးရွိပါတယ္။
၁။ သတိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ေအာက္ေမ့မႈသတိ
၂။ ဓမၼ၀ိဇယသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ဆုိင္ရာတရားမ်ားကုိ စိစစ္တတ္တဲ့ ပညာ
၃။ ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ အားထုတ္မႈ ၀ီရိယ
၄။ ပီတိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ႏွစ္သက္ရႊင္လန္းမႈ ပီတိ
၅။ ပႆဒၶိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ၿငိမ္းေအးမႈ ပႆဒၶိ
၆။ သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ တည္ၾကည္မႈ သမာဓိ
၇။ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈ တၾတမဇၥ်တၱတာ

မဂၢင္ (၈) ပါး
သစၥာဉာဏ္ကုိ ရရာရေၾကာင္း မွန္ကန္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းကုိ မဂၢအဂၤ = မဂၢဂၤ= မဂၢင္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အားလုံးသိၿပီးတဲ့အတုိင္း မဂၢင္ ရွစ္ပါးရွိပါတယ္။
၁။ သမၼာဒိ႒ိမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့အျမင္ (ပညာ)
၂။ သမၼာသကၤပၸမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အေတြးအႀကံ (၀ိတက္)
၃။ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့စကား (သမၼာ၀ါစာ)
၄။ သမၼာကမၼႏၱမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အလုပ္ (သမၼာကမၼႏၱ)
၅။ သမၼာအာဇီ၀မဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အသက္ေမြးမႈ (သမၼာအာဇီ၀)
၆။ သမၼာ၀ါယမမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အားထုတ္မႈ (၀ီရိယ)
၇။ သမၼာသတိမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ ေအာက္ေမ့မႈ (သတိ)
၈။ သမာသမာဓိမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ တည္ၾကည္မႈ (သမာဓိ)

အထက္ပါ တရားအသီးသီးကုိ ေပါင္းလုိက္ပါက (၃၇)ပါးရွိၿပီး ေဗာဓိပကၡိယတရား သုံးဆယ့္ခုႏွစ္ပါးလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ သစၥာေလးပါးေဗာဓိတရားကုိ ရရာရေၾကာင္း တရားမ်ားလုိ႔ နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္ပါတယ္။

Read more »

ဂုဏ၀ေႏၲ ပႆႏၲိ ဇနာ…

``ဂုဏ၀ေႏၲ ပႆႏၲိ ဇနာ`` ဒီစာေၾကာင္းေလးကုိ ဂုဏ္ရွိမွ လူျမင္၏လုိ႔ တုိက္႐ုိက္အဓိပၸါယ္ ယူႏုိင္ပါတယ္။ ခတ္္႐ုိင္း႐ုိင္းေျပာရရင္ အၿမီးရွည္မွ လူရာ၀င္တယ္၊ လူအထင္ႀကီးတယ္လုိ႔ အလြယ္နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ အားလုံးသိတဲ့အတုိင္း ေခတ္ကာလ အေနအထားအရ လူေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ၾကည့္တဲ့အခါ၊ ဆက္ဆံတဲ့အခါ ဒီဂုဏ္ေတြကုိ ၾကည့္ၿပီးဆက္ဆံ ေျပာဆုိေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ယေန႔ေခတ္လူေတြ အထင္ႀကီး သတ္မွတ္ၾကတဲ့ ဂုဏ္ေတြကေတာ့ ပညာဂုဏ္၊ ရာထူးဂုဏ္၊ ေငြဂုဏ္စတာေတြ ပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ ပညာဂုဏ္ဆုိတာထက္ ေနာက္ကတပ္လုိ႔ရတဲ့ ဘဲြ႕ဒီဂရီေတြနဲ႔ ရာထူးဂုဏ္လုိ႔ေျပာၾကတဲ့ အပြင့္ေတြ၊ အခက္ေတြ၊ အရစ္ေတြ စတာေတြကုိ ပုိၿပီးျမင္ၾက၊ ၾကည့္ၾက၊ ဆက္ဆံၾက၊ အေရးတယူျပဳေနၾက တာေတြပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္းပဲ လူေတြၾကားမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဘဲြ႕ထူးေတြ၊ ရာထူးေတြ၊ ဂုဏ္ထူးေတြ မရွိရွိတာ ရွာႀကံတပ္ေနၾကရတာ ျဖစ္မွာပါ။ ဒီလုိ မရွိရွိတာ ရွာႀကံတပ္ရာကေနၿပီး ေနာက္ဆုံးေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြဟာ အၾကြားသန္တဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ငၾကြားေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။

ၾကြားတာကေတာ့ ကမ္္းကုန္ေအာင္ပါပဲ။ ဘာေလးပဲလုပ္လုပ္၊ ဘာပဲြေလးပဲ လုပ္လုပ္ စုံေနေအာင္ကုိ တပ္ပါေတာ့တယ္။ မဂၤလာေဆာင္မွာေရာ၊ ေမြးေန႔ပဲြမွာေရာ၊ ပါတီပဲြေတြမွာေရာ တပ္လုိက္တဲ့အၿမီးေတြ စုိင္းဘုတ္ေတာင္ မဆန္႔ျဖစ္ရပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆုိ ႏုိင္ငံျခားမွာသြားၿပီး သူမ်ားခုိင္းတာ ေအာက္ေျခသိမ္းလုပ္ေနရ တာကုိပဲ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားစြာ ဘယ္ႏုိင္ငံ၊ ဘယ္ၿမိဳ႕၊ ဘယ္အလုပ္႐ုံမွာ ဘာလုိလုိ ညာလုိလုိျဖစ္ေအာင္ တပ္လုိက္ၾကပါေသးတယ္။ ယုတ္စြအဆုံး ေသတာေတာင္မွ နာေရးေၾကာျငာေတြမွာ ရွိသမွ်ဟာေတြကုိ ရွာႀကံၿပီး အၿမီးရွည္ေအာင္ လုပ္ၾကပါေသးတယ္။ ေသတဲ့သူက ေသသြားေပမယ့္ က်န္ခဲ့တဲ့သူေတြအတြက္က ၾကြားေပးရဦးမွာကုိး။ ႀကံဳတုန္းဘုန္းဘုန္းတုိ႔လည္း ၾကြားလုိက္ရဦးမယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔က ႏုိင္ငံျခားမွာ ေနတာဆုိေတာ့ ႏုိင္ငံျခားသားအသိမ်ားရဲ႕ လိပ္စာကဒ္ေတြ၊ ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ သူေတြရဲ႕ လိပ္စာကဒ္ေတြ အစုံရွိပါတယ္။ ဒီလိပ္စာကဒ္ေတြ ယွဥ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ ကဒ္ေတြက ပုိၿပီးစာေတြမ်ားေနတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ရွင္းေအာင္ေျပာရရင္ နာမည္ရဲ႕ေနာက္မွာ ဘဲြ႕၊ ဒီဂရီ၊ ရာထူးဌာနႏၲရေတြ အကုန္တပ္ထားတာကုိ ေျပာတာပါ။ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားရဲ႕ ကဒ္ေတြမွာေတာ့ အမည္ေလာက္ပဲတပ္ၿပီး လုိအပ္မွ လက္ရွိလုပ္ေနတဲ့ ေနရာ၊ ရာထူးေလးကုိ တပ္ၾကတာေတြ႕ရပါတယ္။ ထားပါေတာ့…။

အမွန္ေတာ့ ဒီလုိေနာက္က ဘဲြ႕ထူးဂုဏ္ထူးေတြ တပ္ရတာကလည္း တပ္တဲ့သူေတြက တပ္ခ်င္လုိ႔တပ္ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေခတ္ကာလ အေျခအေနအရ တပ္ၾကရတာပါ။ အထူးသျဖင့္ အေပၚယံအျပင္ကုိပဲ ၾကည့္တတ္တဲ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ အၾကည့္ေတြေၾကာင့္ တပ္ရတာပါ။ ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားဟာ အရည္အခ်င္းထက္ အေရအတြက္ကုိပုိၿပီး ဦးစားေပးေနတာေၾကာင့္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕မတပ္ခ်င္ေပမယ့္ အေရအတြက္ေလးေတြ ျပေနရတဲ့ အေနအထားပါ။ ဒါမွလည္း အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ၾကတာပါ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က အရည္အခ်င္းေတြ တျဖည္းျဖည္း နည္းလာၾကေတာ့ သူမ်ားကုိ ၾကည့္တဲ့အခါမွာလည္း အဲဒီသူရဲ႕ ပင္ကုိယ္အရည္အခ်င္းထက္ ေနာက္ဆုံးအလြယ္တကူ သိလုိ႔ရတဲ့ ေနာက္က ဘဲြ႕ဒီဂရီေလးေတြကုိပဲၾကည့္ၿပီး အင္း… ဒီလူကေတာ့ ဒီလုိေတာ့ ျဖစ္လိမ့္မယ္လုိ႔ ယူဆၾကေတာ့တာပါ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က မသိထားတဲ့အခါက်ေတာ့ ဘဲြ႕ထူး၊ ဂုဏ္ထူးရွိတဲ့သူ ေျပာတာကုိပဲ အမွန္လုိ႔ မွတ္ယူၾကေတာ့တာပါ။

လူမေျပာနဲ႔ ဘုန္းႀကီးေတြေျပာတာကုိလည္း အဲဒီလုိ တြက္ၾကပါတယ္။ ဓမၼာစရိယ ဘီေအ၊ အမ္မ္ေအ စတဲ့ဘဲြ႕ရ ဘုန္းႀကီးကလည္း ခႏၶာငါးပါးရွိေၾကာင္း၊ သစၥာေလးပါးရွိေၾကာင္း စတာေတြေျပာသလုိ ဘာဘဲြ႕မွ မရတဲ့ ဘုန္းႀကီးလည္း တစ္ထပ္တည္းစာေပအတုိင္း ေျပာပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ မွတ္သားနာယူ၊ နားေထာင္တဲ့သူက ဘယ္လုိေတြးလုိက္လဲဆုိေတာ့ ``အင္း… ဒီဘုန္းဘုန္းေျပာတာက ပုိၿပီးမွန္ႏုိင္တယ္၊ တိက်ႏုိင္တယ္… ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ အဲဒီဘုန္းဘုန္းက ဓမၼာစရိယေရာ ေလာကီဘဲြ႕ေတြေရာ ရထားတာေလ…``လုိ႔ သူ႔အျမင္နဲ႔ သူသိသေလာက္နဲ႔၊ သူရွိတဲ့အရည္အခ်င္းေလာက္နဲ႔ တုိင္းတာ ဆုံးျဖတ္လုိက္ပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ ႏွစ္ပါးလုံးတိတိက်က် မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျပာဆုိ ေဟာေျပာၾကတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ျမင္တဲ့သူက တရားထက္ ေနာက္က ဂုဏ္ကုိသြားျမင္လုိက္တာပါ။ ဒီလုိ အေျခအေနမ်ိဳးက ျမန္မာျပည္မွာ အမ်ားႀကီးပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူ႔ေလာကမွာေရာ ဘုန္းႀကီးေလာကမွာပါ အရည္အခ်င္းထက္ အေရအတြက္ေတြ မ်ားေအာင္ လုပ္လာၾကေတာ့တာပါ။ အဲလုိမွ မလုပ္ရင္လည္း အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ အဆင္မေျပၾကေတာ့တဲ့ အေနအထားေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ လူမ်ိဳးေတြကလည္း သိတဲ့အတုိင္းပဲ ဘုရားေတာင္မွ ေရႊရွိမွ ကုိးကြယ္ခ်င္ၾကတာေလ… ေရႊမရွိတဲ့ဘုရား လူမလာၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူလာေအာင္ လူျမင္ေအာင္ဆုိၿပီး ေနာက္က မရွိရွိတာ ရွာတပ္ၾကရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တပ္သူရဲ႕ အျပစ္မဟုတ္ပါဘူး… ျမင္သူေတြက ဒီလုိျမင္လာၾကတာကုိး…။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ အလုပ္ႀကီးလုပ္တဲ့ ရဟန္းေတြနဲ႔ လူပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ပထမလူအထင္ႀကီးေအာင္ လုပ္ျပၾကရတာပါ။ လူအထင္ႀကီးေအာင္ဆုိေတာ့ လူေတြျမင္တတ္တဲ့ ရာထူး၊ ဘဲြ႕ထူး၊ ဘာဂုဏ္၊ ညာဂုဏ္ေတြ အရင္ျပၿပီး ဆဲြေဆာင္ၾကရတာပါ။ ခုဆုိရင္ ေနာက္က အၿမီးတပ္သူေတြမ်ားလာေတာ့ သာမန္အၿမီးေလာက္နဲ႔ေတာင္ မရေတာ့ဘူး… ေဒါက္တာဆုိလား… ဘာဆုိလားတာေတြေတာင္ ရေအာင္လုပ္ၿပီး တပ္လာရျပန္ပါတယ္။ သာမန္ဘဲြ႕ေလာက္ဆုိ သိပ္ၿပီးအထင္ႀကီးမႈက မရွိၾကေလေတာ့ ေဒါက္တာဘဲြ႕ရေအာင္ လုပ္လာရျပန္ပါတယ္။ ဒီဘဲြ႕ေတာင္မွ ျပည္တြင္းဘဲြ႕ဆုိ သိပ္အထင္မႀကီးလုိ႔ ျပည္ပဘဲြ႕ကုိ ရေအာင္လုပ္ရျပန္ပါတယ္။ ဒီလုိသာ လူအထင္ႀကီးေအာင္ လုိက္လုပ္ေနရမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ဆုံးမွာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ လူေတြျမင့္ဖုိ႔အတြက္ ဂုဏ္ေတြရွိေအာင္ လုပ္ေနရမယ္ဆုိရင္ ၿပီးမွာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။

တကယ္ေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတို႔ လူေတြဟာ အျမင္ေတြလဲြေနၾကတာပါ။ မွန္ပါတယ္။ ဘာသာတရား ႐ႈေထာင့္ကၾကည့္ရင္လည္း ဂုဏ္ကုိၾကည့္ရပါမယ္။ ျမင္တတ္ရပါမယ္။ ကုိယ္ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္မယ့္ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ဂုဏ္ကုိၾကည့္ၿပီး ကုိးကြယ္တတ္ရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ လူေတြျမင္ၾကတဲ့ ဘဲြ႕ထူး၊ ရာထူးဂုဏ္၊ ေငြဂုဏ္ေၾကးဂုဏ္၊ ေက်ာ္ၾကားမႈဂုဏ္ေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ေရာ၊ ကုိယ္အထင္ႀကီးခံ၊ ကုိးကြယ္ခံမယ့္သူမ်ား ျပည့္စုံရမယ့္၊ ရွိသင့္တဲ့ဂုဏ္ေတြက ကုိယ္က်င့္သီလဂုဏ္၊ သမာဓိဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္ေတြပါ။ ဒီဂုဏ္ေတြကသာ တကယ့္စစ္မွန္တဲ့ ဂုဏ္ေတြပါ။ ေဒါက္တာေတြ၊ ေလာကသတ္မွတ္ထားတဲ့ ဘဲြ႕ထူးဂုဏ္ထူးေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ ရရွိေနပါေစ ကုိယ္က်င့္သီလမေကာင္းဘူး၊ အက်င့္စ႐ုိက္မေကာင္းဘူးဆုိရင္ ရထားတဲ့ ဘဲြ႕ဒီဂရီေတြဆုိတာ အလကားပါ။ ဒီလုိ ကုိယ္က်င့္သီလမေကာင္းဘဲ တျခားဘဲြ႕ေတြနဲ႔ အထက္ေရာက္ေနခဲ့မယ္ဆုိလည္း ခဏပါပဲ။ မၿမဲပါဘူး။ ကုိယ္က်င့္သီလၿမဲမွ ကုိယ္လည္းၿမဲမွာပါ။ ဒီလုိ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာဂုဏ္ေတြ ရွိေနမယ္၊ ျပည့္စုံေနမယ္ဆုိပါက တစ္ျခားအရာေတြဟာ ေတာင့္တစရာ မလုိဘဲ အလုိလုိေရာက္လာမွာပါ။ အဓိကကေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အက်င့္သီလဂုဏ္ရွိေအာင္ အရင္ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဒီဂုဏ္ေတြသာ ရွိထားမယ္ဆုိရင္ လူအထင္ႀကီးေအာင္၊ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားေအာင္ တကူးတက လုပ္စရာကုိ မလုိဘဲ သူ႔အလုိလုိ လွဴဒါန္းေပးကမ္း၊ ပူေဇာ္ခ်ီးေျမွာက္မယ့္သူေတြ ရရွိ၊ ေရာက္ရွိလာမွာပါ။

အမွန္ေတာ့ ဂုဏ္ရွိမွ လူရာ၀င္တဲ့၊ လူအထင္ႀကီးတဲ့ ေလာကႀကီးမွာ လူေတြအထင္ႀကီးဖုိ႔အတြက္ ဘဲြ႕ထူးရာထူး၊ ဂုဏ္ထူးေတြ ရေအာင္၊ မ်ားေအာင္ ႀကိဳးစားတာထက္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကုိယ္အထင္ႀကီးႏုိင္ေအာင္၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကုိယ္ၾကည့္ညိဳႏုိင္ေအာင္ အရင္လုပ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေလာကလူသားေတြကေတာ့ ကုိယ့္ရဲ႕ေနာက္က အၿမီးကုိၾကည့္ၿပီး အထင္ႀကီးတတ္ၾကေပမယ့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိကေတာ့ ဒီဂုဏ္ေတြထက္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ သိႏုိင္တဲ့ ``ငါဘယ္ေလာက္ အက်င့္သီလေကာင္းတယ္`` ဆုိတဲ့ အခ်က္ကသာ အထင္ႀကီးႏုိင္၊ ၾကည္ညိဳႏုိင္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ``ေလာကလူေတြ ျမင္ဖုိ႔မလုိပါဘူး၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျမင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေလာကလူေတြ အထင္ႀကီးဖုိ႔ မလုိပါဘူး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသာ အထင္ႀကီးဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေလာကလူေတြ ၾကည္ညိဳေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ မလုိပါဘူး၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသာ ၾကည္ညိဳႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။`` လုိ႔ ဆုိလုိက္ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အာလုံး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ၾကည္ညဳိႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား