ဒါနလုပ္တာလည္း ေကာင္းပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္…

တစ္ေလာက ေက်ာင္းမွာအလွဴပဲြ ရွိတဲ့အခ်ိန္ ကုိရီးယားတစ္ခ်ိဳ႕လည္း ေရာက္လာပါတယ္။ အလွဴပဲြဆုိေတာ့ သိတဲ့အတုိင္း လာသမွ်လူေတြကုိ ဖြယ္ဖြယ္ရာရာ အားရပါးရ ေကၽြးေမြးဧည့္ခံၾကတာေပါ့။ ဒီလုိလွဴတာ၊ တမ္းတာေကၽြးေမြး ဧည့္ခံတာေတြ ေတြ႕ရေတာ့ ကုိရီးယားဧည့္သည္ေတြထဲမွ တစ္ခ်ိဳ႕က အံ့ၾသၾကပါတယ္။ ဘာသာမရွိတာလည္း ပါသလုိ သူတုိ႔ဆီမွာ အလကားရတာ၊ အလကားေပးတာဆုိတာ ဘာမွမရွိတဲ့အတြက္ ခုလုိအလကား ေပးေကၽြးေနတာေတြ လက္ေတြ႕ျမင္ရေတာ့ ထူးဆန္းေနတာလည္း ပါမွာေပါ့။ ဒါနဲ႔ပဲ မသိတာေတြ နားမလည္တာေတြ တစ္ခုၿပီး တစ္ခုေမးပါေတာ့တယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔ ဒီလုိေပးလွဴၾကတာလဲ…၊ ဗုဒၶဘာသာမွာ ဒီလုိ ေပးေနရင္ကုိပဲ အားလုံးၿပီးျပည့္စုံၿပီးလား..၊ ဒီလုိ ေပးလွဴျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာလဲ…စသျဖင့္ ေမးခြန္းေတြက စုံလွပါတယ္။

သူတုိ႔ေမးမယ္ဆုိလည္း ေမးခ်င္စရာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစုဟာ တကယ္ပဲ အလွဴဒါနျပဳရတာကုိ သေဘာက်ၾကပါတယ္။ ရွိလုိ႔ကေတာ့ လူမယ္ဆုိတာခ်ည္းပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ အမ်ားစု ရွာေဖြစုေဆာင္းၾကတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြထဲမွာ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ပါသလုိ လွဴဖုိ႔တန္းဖုိ႔အတြက္လည္း ပါပါတယ္။ အလွဴေပးရတာကုိ သေဘာက်သလုိ လွဴေနရတာကုိလည္း ဂုဏ္ယူေလ့ရွိပါတယ္။ တစ္ဘက္ကလည္း အလွဴရွင္မွန္းသိေအာင္ မ႑ာပ္တုိင္ တက္ျပတာလည္း ၀ါသနာပါျပန္ပါတယ္။ ဘယ္မွာဘယ္လုိဘယ္ေလာက္ လွဴထားတယ္ဆုိတာကုိလည္း အၿမဲဂုဏ္ယူေလ့ ရွိပါတယ္။ အလွဴေပးတာကုိ သေဘာက်တဲ့စိတ္က ေကာင္းေပမယ့္ အလွဴနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ၾကြားတာ၀ါတာေတြကေတာ့ ျပဳျပင္ရမယ့္ အပုိင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အလွဴဒါနလုပ္တာ လုပ္သင့္တဲ့ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ တစ္ခုျဖစ္ေပမယ့္ ဒီလုိအလွဴေပးတာ တစ္ခုတည္းနဲ႔ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္အထိ သြားဖုိ႔မျဖစ္ႏုိင္သလုိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ အဓိကလုပ္သင့္တဲ့ ကုသုိလ္ကေတာ့ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ဒါနအလုပ္ဟာ နတ္ရြာလားေၾကာင္း၊ သုဂတိေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္းတစ္ခု ျဖစ္ေပမယ့္ ဒါနသက္သက္နဲ႔ေတာ့ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းစဥ္ေတာ့ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒါနလုပ္တာေကာင္းေပမယ့္ ဒါနတစ္ခုတည္းအားေကာင္းၿပီး က်န္တဲ့အဓိကက်တဲ့ ကုသုိလ္ေတြ အားမေကာင္းဘူး၊ မလုပ္ႏုိင္ေသးဘူး ဆုိရင္ေတာ့ မေကာင္းျပန္ပါဘူး။

ဗုဒၶဘာသာကေျပာတဲ့ ကုသုိလ္လုပ္ရမယ္လုိ႔ ဆုိရာမွာ ဒါနကုသုိလ္၊ သီလကုသုိလ္၊ ဘာ၀နာကုသုိလ္ဆုိတဲ့ ကုသုိလ္အမ်ိဳးအစား သုံးမ်ိဳးလုံးကုိ ဆုိလုိပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာေတြရဲ႕ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ေရာက္ေရးကေတာ့ ဘာ၀နာကုသုိလ္ အထူးသျဖင့္ ၀ိပႆနာ အလုပ္ကုိ လုပ္မွကုိ ေရာက္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ နိဗၺာန္မရခင္ ဘ၀သံသရာ ခရီးကုိ က်င္လည္ရတဲ့အခါ သုဂတိဘ၀ကုိ ေရာက္ႏုိင္ေရး နံပါတ္တစ္အေရးႀကီးၿပီး အဲဒီသုဂတိဘ၀မွာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေနႏုိင္ေရးဟာ ဒုတိယ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဆုိေတာ့ကား ဒီဘ၀နိဗၺာန္ မရႏုိင္ေသးရင္ေတာ့ အရင္ဆုံး ငရဲ၊ တိရိစၧာန္၊ ၿပိတၱာ၊ အသူရကာယ္ဆုိတဲ့ အပါယ္ေလးဘုံကုိ မလားေရာက္ရေရး ဦးစားေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဘ၀ေသၿပီး အပါယ္မလားဖုိ႔ အတြက္ကေတာ့ သီလကုသုိလ္ရွိမွ ျဖစ္မွာပါ။ သီလလုံၿခဳံမွ အပါယ္မသြားေရး အာမခံႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလလုံၿခဳံရင္ အပါယ္မသြားႏုိင္ေပမယ့္ သုဂတိဘ၀မွာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ရွိေရးလည္း လုိအပ္လာျပန္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ဒါနကုသုိလ္ကုိ လုပ္ေပးရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ သီလလုံၿပီး ဒါနပါ ပါမယ္ဆုိရင္ေတာ့ သုဂတိဘ၀မွာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ရွိေစမွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေသခ်ာေတြးၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဗုဒၶဘာသာမ်ားအတြက္ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တဲ့ ကုသုိလ္မ်ားဟာ သူ႔အပုိင္းနဲ႔သူ အကုန္လုိအပ္တဲ့ ကုသုိလ္ေရးေတြပဲ ဆုိတာ အလြယ္တကူ သိရွိႏုိင္ပါတယ္။ ဒါနကုသုိလ္၊ သီလကုသုိလ္၊ ဘာ၀နာ ကုသုိလ္ဆုိတဲ့ ကုသုိလ္သုံးမ်ိဳးမွာ ပုထုဇင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအတြက္ အေျခခံအက်ဆုံးနဲ႔ အေရးအႀကိးဆုံးက သီလကုသုိလ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလလုံၿခဳံေရးဟာ နံပါတ္တစ္ ဦးစားေပးျဖစ္ၿပီး စြမ္းႏုိင္လုိ႔၊ ပါရမီရွိလုိ႔ နိဗၺာန္အထိ အေရာက္လွမ္းႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဘာ၀နာကုသုိလ္ကုိ ထပ္ဆင့္ႀကိဳးစား လုပ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဘာ၀နာ အလုပ္ေတာင္မွ သီလကုိအရင္ဆုံး လုံၿခဳံေအာင္၊ သီလျဖဴစင္ေအာင္ အရင္ဆုံးလုပ္ၿပီးမွ ဘာ၀နာနဲ႔သြားတာ ပုိထိေရာက္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ သီလမလုံၿခဳံဘဲ ဘာ၀နာအလုပ္ အားထုတ္ေနရင္ေတာ့ ၀ိပႆနာဉာဏ္ရဖုိ႔ မလြယ္လွပါဘူး။ သီလျဖဴစင္မွ စိတ္ျဖဴစင္ၿပီး စိတ္ျဖဴစင္မွ သမာဓိျဖစ္ကာ သမာဓိရွိမွ ဉာဏ္တက္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိဆုိရင္ ဒါနကုသုိလ္ရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ စည္းစိမ္ဥစၥာခ်မ္းသာေရး တစ္ခုကုိပဲ လုပ္ေပးႏုိင္စြမ္း ရွိတယ္ဆုိတာ ရွင္းေနပါတယ္။ ဒါနသက္သက္နဲ႔ကေတာ့ အပါယ္မလားေရးကုိ မတားေပးႏုိင္သလုိ ဒါနမပါျပန္ရင္လည္း သုဂတိဘ၀ ရေနေပမယ့္ ဆင္းရဲတဲ့ဘ၀နဲ႔ ေနေနရတဲ့ အျဖစ္နဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာအမ်ား ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ ဒါနကုသုိလ္ဟာ လုပ္ႏုိင္ရင္ ေကာင္းေပးမယ့္ ဒါနသက္သက္နဲ႔ေတာ့ အလုံးစုံ ျပည့္စုံၿပီလုိ႔ ယူဆလုိ႔ မရဘူးလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒါနလုပ္ျခင္းျဖင့္ ဒါနရဲ႕ လက္ေတြ႕အက်ိဳးေတြကေတာ့ ခံစားရတတ္ပါတယ္။ ေပးကမ္းလွဴဒါန္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ အရင္ဆုံး သဒၶါတရားရွိမွ ေပးႏုိင္ကမ္းႏုိင္တာ ျဖစ္လုိ႔ သဒၶါတရားေတြ တုိးေစႏုိင္သလုိ မိမိမွာရွိတဲ့ အရာကုိ စြန္႔လြတ္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မေပးလုိမလွဴလုိတဲ့ ၀န္တုိမႈ မစၧရိယကုိ တုိက္ခုိက္တြန္းလွန္ေနတာ ျဖစ္လုိ႔႔ ကုသုိလ္တရားေတြလည္း တုိးေစတတ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေပးကမ္းလွဴဒါန္းတဲ့သူဟာ လူခ်စ္လူခင္၊ နတ္ခ်စ္နတ္ခင္မ်ားၿပီး ေပးကမ္းတဲ့အတြက္ ေအာင္ျမင္မႈကုိလည္း ရေစပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အလွဴေပးတဲ့အတြက္ ခ်မ္းသာမႈကုိလည္း ျဖစ္ေစႏုိင္ပါတယ္။ ဒီလုိ အက်ိဳးေတြ ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္း ျမန္မာအမ်ားစုဟာ ဒါနျပဳရတာကုိ သေဘာက်တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ဘက္က ျပန္ေတြးၾကည့္ရင္လည္း ဒါနဟာ တစ္ျခားကုသုိလ္ေတြထက္ လုပ္ရတာ ပုိလြယ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္လည္း က်န္တဲ့ကုသုိလ္ေတြ မလုပ္တာထက္စာရင္ ဒါနေလးေလာက္ေတာ့ လုပ္မွဆုိတဲ့ အေတြးေလးေတြနဲ႔ လုပ္ေနၾကတာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ က်န္တဲ့ သီလကုသုိလ္၊ ဘာ၀နာကုသုိလ္ေတြကေတာ့ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံ အားထုတ္၊ ေစာင့္စည္းမွသာ ရႏုိင္တဲ့အတြက္ သဒၶါပညာ၀ိရိယ တရားမ်ား အားနည္းလာတဲ့ ဒီေန႔ေခတ္မွာ အက်င့္တရားနဲ႔ လက္ေတြ႕အားထုတ္ဖုိ႔ထက္ ရွိတာေလးကုိ ေပးကမ္းစြန္႔ၾကဲၿပီး လွဴဒါန္းလုိက္တာက ပုိၿပီးလြယ္ကူထင္ေပၚတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ဒါနလုပ္တာကုိ ပုိၿပီး သေဘာက်ၾကျခင္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။

မွန္ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာ က်င့္ႀကံအားထုတ္ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔ဆုိရင္ မလုပ္ခ်င္ၾကေတာ့ဘဲ ျဖစ္ကုန္ပါေတာ့တယ္။ သီလလည္း မထိန္းခ်င္ ဘာ၀နာလည္း မလုပ္ခ်င္ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ က်န္တာေတြ မေျပာနဲ႔ တရားနာဖုိ႔ကုိေတာင္ မလုပ္ခ်င္ၾကေတာ့ပါဘူး။ ဘုန္းဘုန္းေက်ာင္းမွာ အပတ္စဥ္ တနဂၤေႏြေန႔ေတြမွာ အလွဴပဲြရွိရင္ တစ္ခ်ိဳ႕ကေလးေတြက ေ၀ယ်ာ၀စၥလုပ္ရတာ၊ ညလုံးေပါက္ခ်က္ျပဳတ္ရတာ၊ ဘုန္းႀကီးဆြမ္းကပ္ရတာ၊ လာသမွ်လူေတြကုိ ေၾကြးေမြးဧည့္ခံရတာေတြဆုိ အပင္ပန္းခံၿပီး တစ္ညလုံး မအိပ္မေန လုပ္တတ္ၾကေပမယ့္ တရားနာ ေရစက္ခ်ေတာ့မယ္ဆုိရင္ ၾကက္ေပ်ာက္ငွက္ေပ်ာက္ကုိ ေပ်ာက္ကုန္တတ္ၾကပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ ဘုန္းဘုန္းတရားေဟာတာပဲ မေကာင္းလုိ႔လား၊ ဒါမွမဟုတ္ တရားေဟာတာပဲ ၾကာလုိ႔လားလုိ႔ ေတြးၾကည့္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့လည္း တရားေဟာတာ အလြန္ဆုံး မိနစ္သုံးဆယ္ေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ တရားေဟာဘယ္ေလာက္ပဲ ေကာင္းေကာင္း တရားနာၾကမယ္ေဟ့ဆုိ ရွိကုိမရွိေတာ့ဘဲ အက်င့္ပါၿပီး ေပ်ာက္ေပ်ာက္သြားပါေတာ့တယ္။ သူတုိ႔ကုိ ေမးၾကည့္ ဒါနလုပ္မလား တရားနာမလားဆုိ ဒါနပဲလုပ္ၾကမယ့္ သူေတြမ်ားပါတယ္။ ဒါနလုပ္ရတာက လြယ္တာကုိး။ လွဴဖြယ္၀တၱဳကလည္း အဆင္သင့္ရွိေနေတာ့ ဒါနဆုိရင္ အခ်ိန္မေရြး လုပ္ေနႏုိင္တဲ့ သေဘာရွိေနတာကုိး။

အဲ… သီလေစာင့္ဖုိ႔၊ တရားအားထုတ္ဖုိ႔ ဆုိရင္ေတာ့ အဲဒါ ရန္သူပဲ။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဗုဒၶဘာသာမွာ မသိတာေတြ မ်ားလာတယ္ဆုိတာ အက်င့္တရားအားနည္းျပီး အလြယ္လုိက္ေနတာေတြေၾကာင့္လည္း ပါပါတယ္။ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံအားထုတ္မွ ရတဲ့ဗုဒၶဘာသာမွာ အက်င့္တရားက အဓိကျဖစ္ေနေပမယ့္ အက်င့္တရားနဲ႔ေနဖုိ႔ မလုပ္ႏုိင္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဟာ ဖာသိဖာသာ၊ မသိမသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ မ်ားကုန္ေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိသဒၶါ၊ ပညာ ၀ိရီယတရား ယုတ္ေလ်ာ့လာတာေတြေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘာသာမ်ားဟာ သီလ၊ဘာ၀နာ ကုသိုလ္ေတြထက္ ဒါနကုသုိလ္မွာ ပုိၿပီးလုပ္ၾက၊ ဒါနလုပ္ရတာကုိ ပုိၿပီးႏွစ္သက္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာမွမလုပ္တာထက္ စာရင္ ဒါနေလးလုပ္တာက ေတာ္ေသးတယ္ဆုိတဲ့ အေတြးမ်ားနဲ႔ ဒါနေလးေတြေတာ့ ရသမွ် လုပ္ေနၾကတာ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။

ဒါနလုပ္တာ မေကာင္းလုိ႔လားဆုိေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဓိကက်တဲ့ သီလ၊ ကုသုိလ္နဲ႔ ဘာ၀နာကုသုိလ္ေတြကုိ ပုိၿပီး ႀကိဳးစားအားထုတ္သင့္ပါတယ္။ ဒါနေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲလုပ္လုပ္ သီလမလုံၿခဳံရင္ မေကာင္းတဲ့ဘုံေတြမွာ ျပန္ျဖစ္ႏုိင္သလုိ၊ ဘာ၀နာ မပါျပန္ရင္လည္း လြတ္ေျမာက္မႈနဲ႔ အလွမ္းေ၀းေနျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဓိကက်တဲ့ သီလကုိ လုံေအာင္ထိန္းၿပီး ဒါနေလးနဲ႔ရံကာ ဘာ၀နာပါတဲြလုိက္ၾကဖုိ႔ အထူးသတိေပး တုိက္တြန္းရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ သီလလုံမွ ဒါနအက်ိဳးေပး ေကာင္းႏုိင္သလုိ သီလလုံမွလည္း ဘာ၀နာဉာဏ္ အျဖစ္ျမန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒါနလုပ္တာ ေကာင္းေပမယ့္ ဒါနတစ္ခုတည္းေတာ့ မေကာင္းႏုိင္ဘူးလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ သီလ၊ ဘာ၀နာပါတြဲၾကဖုိ႔ အသိေပးလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီေနရာမွ ေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ ေျပာလုိတာက ဒါနလုပ္တာေကာင္းေပမယ့္ ဒါနတစ္ခုတည္းနဲ႔ပဲ ေက်နပ္မေနၾကဘဲ သီလေရာ၊ ဘာ၀နာပါ ေပါင္းၿပီး လုပ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါလုိ႔ ေျပာလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ျဖစ္သင့္တာက သီလကုိ အရင္လုံေအာင္ထိန္းၿပီး ဒါနေကာင္းမႈနဲ႔ ဘာ၀နေကာင္းမႈကုိ ရႏုိင္သမွ် ႀကိဳးစားၿပီး လုပ္ႏုိင္ေအာင္ အားထုတ္တာက အျဖစ္ႏုိင္ဆုံး၊ အေကာင္းဆုံးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလလုံရင္ အပါယ္လုံၿပီး ဒါနပါရင္ ခ်မ္းသာလာကာ ဘာ၀နပြားရင္ ကိေလသာပါးမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒါနတစ္ခုတည္းကုိပဲ အားမျပဳၾကပဲ သီလကုိ အေျခခံတဲ့ ဒါန၊ ဘာ၀နာေတြပါ လုပ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကည့္ၾကပါလုိ႔ ေစတနာစကား ပါးလုိက္ရပါတယ္။ အားလုံး သီလၿခဳံၿပီး ဒါနစုံနဲ႔ ဘာ၀နာထုံႏုိင္ၾကပါေစ

Read more »

ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ျခင္း…

ၿပီးခဲ့တဲ့ တစ္ရက္ႏွစ္ရက္က MBC သတင္းဌာနက လႊင့္သြားတဲ့ TV သတင္းတစ္ပုဒ္ကုိ ၾကည့္႐ႈနားေထာင္ရင္း ေဆး႐ုံက လူနာတစ္ေယာက္ ကုိယ့္ကုိယ္သတ္ေသသြားတဲ့ သတင္းတစ္ပုဒ္ကုိ အထူးသတိျပဳ မိလုိက္ပါတယ္။ ဒီသတင္းနဲ႔ဆက္စပ္ၿပီး သတင္းေၾကျငာသူက “ကုိရီးယားႏုိင္ငံမွာ အခုလုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသမႈမ်ား မၾကာခဏ ျဖစ္ေလ့ရွိေၾကာင္း၊ အခုလူနာဟာလည္း ေဆး႐ုံမွာ ေရာက္ေနၿပီး လာေရာက္ၾကည့္႐ႈ အားေပးသူမရွိ တစ္ေယာက္တည္း အထီးက်န္ျဖစ္ကာ စိတ္ေ၀ဒနာပါ ခံစားရလုိ႔ ခုလုိ အဆုံးစီရင္သြားတာ ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ဒီလုိ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသသြားတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္ စစ္တမ္းအရ ကုိးရီးယားႏုိင္ငံမွာ မႏွစ္က တစ္ႏွစ္တည္းကုိပဲ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသသြားသူေပါင္း တစ္ေသာင္းေလးေထာင္ခန္႔ရွိၿပီး တစ္ေန႔ကုိ (၃၈)ေယာက္ႏႈန္းခန္႔ ရွိေၾကာင္း၊ အဆုံးစီရင္သူေတြထဲမွာ စိတ္ေရာဂါတစ္ခုခုေၾကာင့္ သတ္ေသသူ အေရအတြက္က ပုိမ်ားေၾကာင္း…” စသျဖင့္ ေသဆုံးမႈနဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ သတင္းကုိ ေၾကျငာသြားပါတယ္။

ဒီသတင္းနားေထာင္ၿပီး ဘုန္းဘုန္းစိတ္မွာ အေတြးေပါင္းစုံ ေရာက္လာျပန္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရာက္တတ္ရာရာ ေတြးေနမိရာက ဗုဒၶစာေပမွာလာတဲ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္တတ္တဲ့ အရာမ်ားအေၾကာင္း သတိရမိလုိက္ပါတယ္။ ငွက္ေပ်ာသီး၊ ၀ါးသီး၊ က်ဴသီး၊ အႆတုိရ္ျမင္းမရဲ႕ ကုိယ္၀န္နဲ႔ ပူေဇာ္သကၠာရေတြဟာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ေစတဲ့ အရာေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း သံယုတ္ပါဠိေတာ္ ေဒ၀ဒတၱသုတ္မွာ ပါရွိပါတယ္။ ငွက္ေပ်ာသီးဟာ ငွက္ေပ်ာပင္ကုိ ျပန္သတ္ေၾကာင္း၊ ၀ါးသီးက ၀ါပင္ကုိ ျပန္သတ္ေၾကာင္း၊ က်ဴသီးက က်ဴပင္ကုိ ျပန္သတ္ေၾကာင္း၊ အႆတုိရ္ျမင္းမရဲ႕ ကုိယ္၀န္က သူ႔ကုိျပန္သတ္ေၾကာင္း၊ ပူေဇာ္သကၠာမ်ားက အလုိဆုိးရွိတဲ့သူမုိက္ကုိ ျပန္သတ္တတ္ေၾကာင္း ဒီသုတ္မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဣတိ၀ုတ္ပါဠိေတာ္မွာေတာ့ က်ဴသီးဟာ က်ဴပင္ကုိ ျပန္သတ္သလုိ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဆုိတဲ့ အကုသုိလ္ ျဖစ္ေၾကာင္း အေျခခံတရားေတြက ပုထုဇင္ပုဂၢိဳလ္ေတြကုိ ျပန္သတ္တတ္ေၾကာင္း ဥပမာေပးၿပီး ေဟာေပးထားတာ ရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဓမၼပဒ တိႆေတၳရ၀တၳဳမွာလည္း သံေခ်းဟာ သံကုိအမွီျပဳ ျဖစ္လာၿပီး သံကုိပင္ ျပန္ဖ်က္သလုိ၊ မေကာင္းမႈအမႈကုိ က်ဴးလြန္က်င့္ႀကံသူကုိလည္း အဲဒီမေကာင္းမႈက မေကာင္းတဲ့ ဒုဂၢတိဘ၀ေရာက္ေအာင္ ျပဳလုပ္တတ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါရွိပါတယ္။ ဒါဟာ ဗုဒၶစာေပမွာလာတဲ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္တတ္တဲ့ အရာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီစာေပမွာ လာတဲ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္တဲ့အရာေတြကုိ ဖတ္ၿပီး ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ငယ္ငယ္က ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ အိမ္ၿခံ၀န္းထဲမွာ စုိက္ထားတဲ့ ၀က္မလြတ္ ငွက္ေပ်ာခုိင္မ်ား ခုတ္တုန္းက အျဖစ္ေလးကုိ ျပန္ျမင္ေယာင္မိပါေသးတယ္။ ငွက္ေပ်ာခုိင္ခုတ္ၿပီး ငွက္ေပ်ာပင္ပါ တစ္ခါတည္း ခုတ္လွဲပစ္တဲ့ ခမည္းေတာ္ ဒကာႀကီးကုိ ကေလးအေတြးနဲ႔ “အေဖ ဘာျဖစ္လုိ႔ ငွက္ေပ်ာပင္ကုိပါ ခုတ္ပစ္လုိက္တာလဲ…”လုိ႔ ေမးေတာ့ “ငွက္ေပ်ာဆုိတာ တစ္ခါပဲသီးတာ၊ တစ္ခါသီးၿပီးတာနဲ႔ အဲဒီအပင္ ေနာက္မသီးေတာ့ဘူး၊ မသီးမယ့္အတူတူ ခုတ္လွဲပစ္တာက ၿပီးေရာေပါ့၊ မခုတ္လည္း သူ႔ဟာသူေသမွာပဲ၊ အဲဒါပဲေပါ့ကြ.. သူ႔အတက္က သူ႔ကုိယ္ျပန္စူးတယ္ဆုိတာ၊ ဒီငွက္ေပ်ာသီးေၾကာင့္ ငွက္ေပ်ာပင္လည္း ေသရတာပဲ”လုိ႔ ဒကာႀကီးက ရွင္းျပေပမယ့္ အဲဒီတုန္းက ကေလးဘ၀ဆုိေတာ့ ေကာင္းေကာင္း သေဘာမေပါက္ခဲ့မိပါဘူး။

ခုဗုဒၶစာေပအဖြင့္ေတြ သိရေတာ့မွပဲ ငွက္ေပ်ာတင္မဟုတ္၊ က်ဴး၊ ၀ါးေတြလည္း ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္တတ္တဲ့ အေၾကာင္း၊ အႆတုိရ္ျမင္းကုိ ကုိယ္၀န္ေဆာင္တဲ့ ျမင္းမက်ျပန္ေတာ့လည္း အႆတုိရ္ဟာ အာဇာနည္ျမင္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီျမင္းကုိ ေမြးၿပီး မိခင္ျမင္းမဟာ ေသေလ့ရွိတဲ့အတြက္ သူလည္း ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္တဲ့ သေဘာရွိတ့ဲအေၾကာင္း၊ အထူးသျဖင့္ ပူေဇာ္သကၠာရက ဒီအေပၚမွာ စိတ္ထားမတတ္ရင္ ဒီပူေဇာ္သကၠာရကပဲ အပူေဇာ္ခံပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ စိတ္ကုိဖ်က္စီးၿပီး ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတရားေတြနဲ႔ ပစၥဳပၸန္ သံသရာ ေကာင္းက်ိဳးေတြကုိ သတ္ပစ္တတ္တဲ့အေၾကာင္း၊ ျပီးေတာ့ သံေခ်းဟာ သံကုိအမွီျပဳ ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ ေနာက္ဆုံးေတာ့ အဲဒီသံကုိ သံေခ်းကပဲ ျပန္ဖ်က္သလုိ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္က်င့္တဲ့သူကုိ အဲဒီမေကာင္းမႈကပဲ မေကာင္းတဲ့အျဖစ္ကုိ ေရာက္ေစတတ္ေၾကာင္း စသျဖင့္ ေကာင္းေကာင္း သေဘာေပါက္မိခဲ့ပါတယ္။

ဒီစာေပ အဖြင့္ေတြ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ လူေတြဟာ အသတ္လဲြေနတာပါလားလုိ႔ စဥ္းစားေနမိပါေသးတယ္။ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္တဲ့သေဘာမွာ အေၾကာင္းကုိ မသတ္ဘဲ အက်ိဳးကုိ လုိက္သတ္ေနၾကပါလားလုိ႔ ေတြးေနမိပါတယ္။ သူတုိ႔လုပ္သလုိ ကုိယ္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္လုိက္႐ုံနဲ႔ ၿပီးသြားၿပီး ေနာက္ထပ္ဘ၀ မရွိေတာ့ဘူးဆုိရင္ေတာ့ တစ္မ်ိဳးေပါ့။ မၿပီးေသးဘူးဆုိရင္ေတာ့ ဒီဘ၀သတ္လုိ႔ ေသသြားလည္း ေနာက္ဘ၀ထပ္ျဖစ္ဦးမွာပါပဲ။ အဲလုိ ထပ္ျဖစ္တဲ့အခါက်မွ ဒီဘ၀ထက္ နိမ့္က်တဲ့ဘ၀ကုိ ေရာက္သြားၿပီဆုိရင္ေတာ့ ကုိယ္ကမသတ္ရဘဲ ကုိယ့္ကုိသတ္သူေတြနဲ႔ ထပ္ေတြ႔ေနဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူ႔ဘ၀ႀကီးကုိ စိတ္ကုန္လုိ႔ သတ္ပစ္လုိက္ကာမွ ေနာက္ျပန္ျဖစ္လာတဲ့ ဘ၀က တိရိစၧာန္ဘ၀၊ ၿပိတၱာဘ၀ စတာေတြ ျပန္ျဖစ္လာခဲ့ရင္ေတာ့ အထက္ျပန္တက္ဖုိ႔ မလြယ္ႏုိင္သလုိ တိရိစၧာန္ဘ၀ဆုိရင္လည္း သူမ်ားက သတ္ျဖတ္စားေနတာကုိ ခံရင္း ေနာက္ျပန္ျဖစ္၊ ျပန္ခံနဲ႔ ပုိလုိ႔ေတာင္ ဆုိးေနပါဦးမယ္။

အမွန္ေတာ့ တကယ္သတ္ရမွာက ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ေစတဲ့ သူ႔ကုိ သတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္မႈကုိ ျဖစ္ေစတဲ့ အေၾကာင္းတရားကုိ သတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶစာေပမွာ လာတဲ့အတုိင္း ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ေစတဲ့ အေၾကာင္းေတြ ျဖစ္တဲ့ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတရားေတြကုိ သတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တရားသုံးပါးဟာ ပုထုဇင္သတၱ၀ါေတြကုိ အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွိပ္စက္ကာ အမ်ိဳးမ်ိဳးဒုကၡေပးေလ့ ရွိတဲ့ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း တရားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဒုကၡေတြ ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ ဒီအေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒုကၡမျဖစ္ခ်င္ရင္ အေၾကာင္းကုိ သတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းသတ္မွ အက်ိဳးျပတ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲလုိမွ မဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းကုိ မသတ္ဘဲ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အက်ိဳးကုိ သတ္ေနလုိ႔ကေတာ့ သစ္ပင္တစ္ပင္ကုိ ေသေအာင္သတ္တဲ့သူလုိ အျမစ္ကုိလွန္ၿပီး သတ္ရမယ့္ဟာကုိ အျမစ္လွန္ မသတ္ဘဲ အေပၚအကုိင္းအခက္ေတြပဲ လုိက္သတ္ေနလုိ႔ကေတာ့ သစ္ပင္ဟာ အညြန္႔တလူလူနဲ႔ ပုိလုိ႔ေတာင္ တက္ေကာင္းေနသလုိ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အေရးႀကီးတာက အျမစ္ကုိ သတ္မွ အကုန္ေသမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေလာဘအားႀကီးလြန္းတဲ့အတြက္ တစ္ခ်ိဳ႕က ေလာဘေနာက္ကုိလုိက္ရင္း အဆုံးမသတ္ႏုိင္ျဖစ္ၿပီး လုိသလုိ မျဖစ္တဲ့အခါ မထူးပါဘူးဆုိကာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္လုိက္တဲ့ အျဖစ္၊ ေဒါသအားႀကီးတဲ့ အတြက္ ေဒါသအေလ်ာက္ စိတ္လုိက္မာန္ပါ လုပ္မိရာက အမွားမ်ားျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဆုံး ဒီေဒါသေၾကာင့္ပဲ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္မိတဲ့အျဖစ္၊ ေမာဟအားႀကီးတဲ့ အခါက်ေတာ့လည္း အမွားအမွန္ကုိ မခဲြျခားႏုိင္ျဖစ္ကာ အမွားကုိ အမွန္ထင္ၿပီး လုိက္လုပ္မိရာမွ မထိန္းႏုိင္မသိမ္းႏုိင္ ျဖစ္ကာ ေနာက္ဆုံး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္တဲ့အထိ ျဖစ္ကုန္ေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္းစစ္ေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ျဖစ္ေနၾကတာဟာ ဒီေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတရားမ်ားေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တကယ္သတ္ရမွာက ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မဟုတ္ဘဲ ကုိယ့္ကုိယ္တြင္းမွာရွိတဲ့ ဒီေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတရားေတြကုိ သတ္ရမွာလုိ႔ ဆုိျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္သတ္သင့္တဲ့ ကုိယ္တြင္းကိေလသာေတြကုိ မသတ္ဘဲ ႐ုပ္တရားျဖစ္တဲ့ ဒီခႏၶာကုိယ္ႀကီးကုိ သတ္ေနလုိ႔ကေတာ့ အေလ့က်ေပါက္တဲ့ မ်က္ပင္ေတြလုိ သတ္ေလရွင္ေလ၊ ျဖတ္ေလတက္ေလပဲ ျဖစ္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္ ဒုကၡေတြကုိ ၿငီးေငြ႕လုိ႔ ဒုကၡၿငိမ္းရာ ေရာက္ေအာင္ သတ္ခ်င္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ ခႏၶာကုိယ္ ရုပ္တရားေတြကုိ သတ္ေနလုိ႔ မရပါဘူး။ ကုိယ့္ရဲ႕ကုိယ္တြင္းမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟစတဲ့ ကိေလသာတရားမ်ားကုိ သတ္မွတကယ့္ ဒုကၡၿငိမ္းမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အျပင္ပုိင္း႐ုပ္တရားေတြကုိ သတ္ဖုိ႔လြယ္ေပမယ့္ အတြင္းကိေလသာ တရားမ်ားကုိေတာ့ သတ္ဖုိ႔ခက္လွပါတယ္။ ဒီအတြင္း ကိေလသာေတြကုိ သတ္ဖုိ႔အတြက္ကေတာ့ ဉာဏ္လက္နက္တစ္ခုနဲ႔ပဲ သတ္ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ၀ိပႆနာအားထုတ္လုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဉာဏ္လက္နက္ တစ္ခုတည္းနဲဲ႔ပဲ ဒီအတြင္း ကိေလသာေတြကုိ အျမစ္ျပတ္ ေခ်မႈန္းသတ္ျဖတ္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ၾကရာမွာ ကုိယ့္ရဲ႕႐ုပ္တရားကုိ ျပန္သတ္ဖုိ႔ မဟုတ္ဘဲ အတြင္းမွာရွိတဲ့ ကိေလသာတရားေတြကုိ သတ္ရမွာလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက ဘ၀မွာ ဒုကၡေတြ ဒီေလာက္ျဖစ္ေနတာ ဒီဘ၀ဒီခႏၶာေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး ဒီခႏၶာမရွိရင္၊ ဒီအသက္ ေသသြားရင္၊ ဒီဘ၀ျပီးသြားရင္ ၿပီးတာပဲဆုိတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ ဒုကၡေတြၿငိမ္းခ်င္၊ ဒုကၡေတြက လြတ္ေျမာက္ခ်င္တဲ့ အတြက္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ သတ္ေသၾကသူေတြ အေနနဲ႔ ခႏၶာကုိယ္ ႐ုပ္တရားကုိ သတ္ေန႐ုံနဲ႔ တကယ့္ဒုကၡေတြ မၿငိမ္းႏုိင္ေၾကာင္း၊ တကယ္ဒုကၡၿငိမ္းခ်င္ရင္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း အေၾကာင္းတရားကုိ ရွာၿပီး သတ္ရမွာျဖစ္ေၾကာင္၊ အေၾကာင္းမသတ္ဘဲ အက်ိဳးသတ္ေနလုိ႔ကေတာ့ သစ္ပင္ပန္းပင္ေလးေတြကုိ အဖ်ားကေနျဖတ္ၿပီး ေသေအာင္သတ္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္လုိ သတ္ေလရွင္ေလသာ ျဖစ္ေနမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း စသျဖင့္ ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ခ်င္ရင္လည္း ကုိယ့္ကုိယ္တြင္းမွာရွိတဲ့ ကိေလသာေတြကုိ ျပန္သတ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္းကသာ တကယ့္အစစ္အမွန္ သတ္နည္းျဖစ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္ေစလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘ၀မွာ ဒုကၡေပါင္းစုံနဲ႔ ရင္ဆုိင္ႀကဳံေတြ႔ ေနရတဲ့သူေတြ အေနနဲ႔ ဒီဒုကၡေတြ အမွန္တကယ္ ၿငိမ္းလုိလုိ႔္ တစ္ဘ၀ တစ္ခါၿပီးရင္ ၿပီးတာပဲ ဆုိတဲ့အေတြးနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္ၾကျခင္းဟာ အမွန္တကယ္ ဒုကၡၿငိမ္းရာ လမ္းစဥ္မဟုတ္ဘဲ ဒုကၡရွည္ရာရွည္ေၾကာင္း ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဒီလုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္သတ္တာေတြက ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး အမွန္တကယ္ သတ္သင့္တဲ့ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း အေၾကာင္းတရား ကိေလသာမ်ားကုိ ဉာဏ္လက္နက္နဲ႔ျဖတ္ကာ သတ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္းကသာ မွန္ကန္တဲ့လမ္းေၾကာင္းျဖစ္လုိ႔ ဒီလမ္းစဥ္အတုိင္းသာ ေလွ်ာက္လွမ္းၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းလုိရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္တဲ့ သေဘာမွာ အေၾကာင္းကုိ ရွာၿပီး သတ္ႏုိင္မွသာ အက်ိဳးတရားလည္း ကင္းမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း အေၾကာင္းတရားမ်ားျဖစ္တဲ့ ကိေလသာတရားေတြကုိသာ ရွာၿပီး သတ္ၾကပါလုိ႔ အႀကံျပဳ တုိက္တြန္းလုိက္ရပါတယ္။ အားလုံး အသတ္မွန္လုိ႔ အမွန္သတ္ႏုိင္ၾကပါေစ..

Read more »

ဓုတင္အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ…

ဓုတင္ဆုိတာ ဓုတဂၤဆုိတဲ့ ပါဠိစကားကုိ ျမန္မာမႈျပဳထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိေလသာကုိ ဖ်က္စီးေၾကာင္း ေခါင္းပါးေသာ အက်င့္လုိ႔ အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူႏုိင္ပါတယ္။ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား အတြက္ အလုိနည္းေစျခင္း၊ ေရာင့္ရဲလြယ္ေစျခင္း၊ ကိေလသာေခါင္းပါးေစျခင္း၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ ၀ီရိယရွိေစျခင္း၊ သီလစင္ၾကယ္ေစျခင္း စတဲ့ အက်ိဳးတရားမ်ားကုိ ေမွ်ာ္ကုိးကာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္က ဒီဓုတင္အက်င့္ကုိ ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဓုတင္အက်င့္လုိ႔ ဆုိတဲ့အတြက္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ သီးသန္႔ခြင့္ျပဳခဲ့တယ္လုိ႔ ထင္စရာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီလုိ မဟုတ္ပါဘူး။ ရဟန္း၊ သာမေဏ၊ လူပုဂၢိဳလ္အားလုံးကုိ ရည္ရြယ္ၿပီး ကုိယ့္အေနနဲ႔ သင့္ေလ်ာ္မယ့္၊ က်င့္လုိ႔ရမယ့္ ဓုတင္အက်င့္ကုိ က်င့္ႏုိင္ဖုိ႔ ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ အားလုံးအတြက္ ျမတ္ဗုဒၶက ဓုတင္အက်င့္ (၁၃)မ်ိဳးကုိ ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ဒီဓုတင္ (၁၃)ပါးက ၁။ ပံသုကူလိကဂၤ ဓုတင္ ၂။ ေတစီ၀ရိကဂၤ ဓုတင္ ၃။ ပိ႑ပါတိကဂၤ ဓုတင္ ၄။ သပဒါန စာရိကဂၤ ဓုတင္ ၅။ ဧကာသနိကဂၤ ဓုတင္ ၆။ ပတၱပိ႑ိကဂၤ ဓုတင္ ၇။ ခလုပစၧာဘတၱကဂၤ ဓုတင္ ၈။ အာရညိကဂၤ ဓုတင္ ၉။ ႐ုကၡမူလိကဂၤ ဓုတင္ ၁၀။ အေမၻာကာသိကဂၤ ဓုတင္ ၁၁။ ေသာသာနိကဂၤ ဓုတင္ ၁၂။ ယထာသႏၲတိကဂၤ ဓုတင္ ၁၃။ ေနသဇၨိကဂၤ ဓုတင္ တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

၁။ ပံသုကူလိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ ျမန္မာလုိ အလြယ္ေျပာရရင္ေတာ့ ဒကာ၊ ဒကာမတုိ႔ လွဴဒါန္းေသာ သကၤန္းကုိ ပယ္ၿပီး အမ်ားသူငါ စြန္႔ပစ္ထားေသာ အ၀တ္အပုိင္းအစမ်ားကုိသာ ခ်ဳပ္စပ္၀တ္႐ုံ သုံးေဆာင္ေသာအက်င့္လုိ႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ပံသုကူသကၤန္းကို ေဆာင္ေလ့ရွိတဲ့သူရဲ႕ အေၾကာင္း၊ ေစတနာကုိ ပံသုကူလိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ပံသုဆုိတာ ေျမမႈန္႔ကုိ ဆုိၿပီး ပံသုကူလိကဆုိတာ ေျမမႈန္႔ေပၚမွာ လႊမ္းမုိးက်ေရာက္ေနျခင္းလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဆုိလုိတာက လမ္းခရီးသုႆာန္ အမႈိက္ပုံစတဲ့ ေျမေပၚမွာ လႊတ္ပစ္ထားတဲ့ အ၀တ္အထည္ကုိ ပံသုကူလလုိ႔ ဆုိလုိတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ အ၀တ္သကၤန္းကုိ ေဆာင္ယူေလ့ရွိတဲ့သူကုိ ပံသုကူလိကလုိ႔ ေခၚပါတယ္။

၂။ ေတစိ၀ရိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ ေျမာက္မ်ားစြာေသာ သကၤန္းကုိပယ္ၿပီး ႏွစ္ထပ္သကၤန္း၊ ကုိယ္႐ုံ၊ သင္းပုိင္ဟူေသာ သကၤန္းသုံးထည္ကုိသာ သြားေလရာယူေဆာင္ ၀တ္႐ုံသုံးေဆာင္ေသာ အက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ ဒုကုဋ္၊ ကုိယ္၀တ္၊ သင္းပုိင္ဆုိတဲ့ သကၤန္းသုံးထည္ကုိသာ ေဆာင္ေလ့ရွိတဲ့အတြက္ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ကုိ ေတစီ၀ရိကလုိ႔ေခၚၿပီး ဒီဓုတင္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ေစတနာကုိ ေတစီ၀ရိကဂၤလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

၃။ ပိ႑ပါတိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာက့ လာဘ္ပုိလာဘ္လွ်ံကုိပယ္ၿပီး ဆြမ္းခံ၍ရေသာ ဆြမ္းကုိသာ စားေသာက္သုံးေဆာင္ေသာ အက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ သူတစ္ပါးတုိ႔ ေလာင္းလွဴေသာ ဆြမ္းအာမိသမ်ား သပိတ္ထဲကုိ ေရာက္လာျခင္းကုိ ပိ႑ပါတလုိ႔ဆုိၿပီး ထုိသုိ႔ေသာ ဆြမ္းကုိသာ ရွာမွီးေလ့ရွိတဲ့သူကုိ ပိ႑ပါတိကလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီဓုတင္အက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိ ပိ႑ပါတိကဂၤလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

၄။ သပဒါနစာရိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ အိမ္စဥ္ေက်ာ္၍ ခံယူျခင္းကုိ ပယ္ၿပီး အိမ္စဥ္မေက်ာ္မလွပ္ ရပ္၍ရေသာ ဆြမ္းကုိသာ ခံယူသုံးေဆာင္ေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ အိမ္စဥ္ျပတ္ျခင္းကုိ ဒါနလုိ႔ဆုိၿပီး အိမ္စဥ္မျပတ္ျခင္းကုိ သပဒါနလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အိမ္စဥ္မျပတ္ လွည့္လည္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကုိ သပဒါနစာရိကလုိ႔ ဆုိၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ျဖစ္တဲ့ ေစတနာကုိေတာ့ သပဒါနစာရိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

၅။ ဧကာသနိကဂၤ ဓုတယ္ဆုိတာ ေနရာအမ်ိဳးမ်ိဳး၌ စားျခင္းကုိပယ္ၿပီး တစ္ေနရာ တစ္ထုိင္တည္း၌သာ စားျခင္းျပဳေသာ အက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ တစ္ေနရာတည္း၌ သုံးေဆာင္စားေသာက္ျခင္းကုိ ဧကာသနဟုဆုိၿပီး ထုိသုိ႔ တစ္ေနရာတည္းမွာ စားေသာက္သုံးေဆာင္ေလ့ရွိသူကုိ ဧကာသနိကလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိ ဧကာသနိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

၆။ ပတၱပိ႑ိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ ႏွစ္ခြက္ေျမာက္ေသာ ဆြမ္း၊ ဆြမ္းဟင္းကုိ ပယ္ၿပီး တစ္ခြက္တည္းကုိသာ ခံယူသုံးေဆာင္ေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ ႏွစ္ခုေျမာက္ခြက္ကုိ ပယ္ၿပီး တစ္ခုေသာ သပိတ္၊ ခြက္ထဲမွာရွိတဲ့ ဆြမ္းကုိ ပတၱပိ႑လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီအက်င့္ကုိ က်င့္တဲ့သူကုိ ပတၱပိ႑ိကလုိ႔ ဆုိၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိေတာ့ ပတၱပိ႑ိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

၇။ ခလုပစၧာဘတၱိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ အတိရိက္၀ိနည္းကံ ဆြမ္းကုိ ပယ္ၿပီးဘုဥ္းေပးတဲ့ အက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ ခလုဆုိတာ တာျမစ္ျခင္း အနက္ကုိ ေဟာတဲ့ ပုဒ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဆြမ္းစားေနစဥ္ ကပ္လွဴလာတဲ့ ေဘာဇဥ္ကုိ တားျမစ္မိတဲ့ ရဟန္းမွာ ပ၀ါရိတ္သင့္ပါတယ္။ ေနာက္ေရာက္လာတဲ့ ေဘာဇဥ္ကုိ ပစၧာဘတၱိလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီပစၧာဘတိၱေဘာဇဥ္ကုိ ၀ိနည္းကံျပဳၿပီး သုံးေဆာင္ႏုိင္ေသာ္လည္း မသုံးေဆာင္ဘဲ ပယ္ေလ့ရွိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကုိ ခလုပစၧာဘတၱိကလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပ၀ါရိတ္သင့္ၿပီးေသာ ရဟန္းဟာ အတိရိတ္၀ိနည္းကံျပဳၿပီး စားေကာင္းေသာ ေဘာဇဥ္ကုိ မစားဘဲ ပယ္ေလ့ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ခလုပစၧာဘတၱိကမည္ေၾကာင္း၊ ဒီဓုတင္အက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာသည္ ခလုပစၧာဘတၱိကဂၤမည္ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

၈။ အာရညိကဂၤ ဓုတင္ဆိုတာ ၿမိဳ႕ရြာေက်ာင္းကုိပယ္ၿပီး ေတာရေက်ာင္း၌သာ ေနေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ ေတာ၌ေနေလ့ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကုိ အာရညိကလုိ႔ေခၚၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိ အာရညိကဂၤလုိ႔ ေခၚပါတယ္။

၉။ ႐ုကၡမူလိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ အမုိးအကာရွိေသာ ေက်ာင္းကုိပယ္ၿပီး သစ္ပင္ရင္း၌သာ ေနေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ သစ္ပင္ရင္း၌ ေနေလ့ရွိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကုိ ႐ုကၡမူလိကလုိ႔ ေခၚၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိေတာ့ ႐ုကၡမူလိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

၁၀။ အေဗၻာကာသိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ အမုိးအကာရွိေသာေက်ာင္းႏွင့္ သစ္ပင္တုိ႔ကုိပယ္ၿပီး လြင္တီးေခါင္၌သာ ေနေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ လြင္တီးေခါင္၌ ေနေလ့ရွိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကုိ အေဗၻာကာသိကလုိ႔ဆုိၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိ အေဗၻာကာသိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

၁၁။ ေသာသာနိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ သုသာန္၌သာ ေနေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ သုႆာန္၌ ေန႔ေလ့ရွိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကုိ ေသာသာနိကလုိ႔ဆုိၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိ ေသာသာနိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

၁၂။ ယထာသႏၲတိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ ေနရာေကာင္း ေက်ာင္းေကာင္းကုိ မေရြးျခယ္ဘဲ ျဖစ္စဥ္အတုိင္းသာ ေနေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ ေက်ာင္းေနရာ ညြန္ျပတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က ဒီေနရာဟာ သင့္ေနရာပဲလုိ႔ လက္ဦးညြန္ျပတဲ့ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာကုိ ယထာသႏၲတလုိ႔ဆုိပါတယ္။ တစ္ျခား ေနရာေကာင္း ေက်ာင္းေကာင္းေတြကုိ မေရြးခ်ယ္ဘဲ ညြန္ျပတဲ့ပုဂၢိဳလ္ ထားတဲ့အတုိင္း ေနေလ့ရွိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကုိ ယထာသႏၲိတိကလုိ႔ ေခၚၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိ ယထာသႏၲတိကဂၤလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

၁၃။ ေနသဇၨိကဂၤ ဓုတင္ဆုိတာ အိပ္ျခင္းကုိ ပယ္ၿပီး ထျခင္း၊ ထုိင္ျခင္း၊ စႀကၤံသြားျခင္းဟူေသာ ဣရိယာပုတ္ျဖင့္သာ ေနေသာအက်င့္ကုိ ဆုိပါတယ္။ အိပ္ရာေခါင္းအုံးေပၚမွာ ေခါင္းခ်ၿပီး ေလ်ာင္းစက္အိပ္ျခင္းကုိပယ္ကာ ထုိင္ေနျခင္း အေလ့ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကုိ ေနသဇၨိကလုိ႔ ေခၚၿပီး ဒီအက်င့္ကုိ ေဆာက္တည္ေၾကာင္း ေစတနာကုိ ေနသဇၨိကဂၤလုိ႔ ေခၚပါတယ္။

ဒီဓုတင္အက်င့္ (၁၃)ပါးမွာ ဘိကၡဳ (ရဟန္းေယာက်ာ္း)မ်ား အတြက္ကေတာ့ အားလုံးက်င့္သုံးႏုိင္တဲ့ ဓုတင္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ အကယ္၍ လြင္တီးေခါင္ အရပ္မွာ အာရညိကဂၤ ဓုတင္အား ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ သုသာန္ျဖစ္ပါက တစ္ေနရာတည္းနဲ႔ ဓုတင္ ဆယ့္သုံးမ်ိဳးလုံးအထိ ေဆာက္တည္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဘိကၡဳနိမ (ရဟန္းမိန္းမ)မ်ားအတြက္ကေတာ့ ဓုတင္ဆယ့္သုံးပါးမွာ အာရညိကဂၤဓုတင္၊ ခလုပစၧာဘတၱိကဂၤဓုတင္၊ အေဗၻာကာသိကဂၤဓုတင္၊ ႐ုကၡမူလိကဂၤဓုတင္၊ ေသာသနိကဂၤဓုတင္ဆုိတဲ့ ဓုတင္ငါးပါးမွတပါး က်န္ဓုတင္ (၈)ပါးကုိ ေဆာက္တည္ႏုိင္ပါတယ္။ သာမေဏ (ကုိရင္)မ်ားကေတာ့ ေတစီ၀ရိကဂၤဓုတင္မွ တပါး က်န္ (၁၂)ပါးကုိ ေဆာက္တည္ႏုိင္ပါတယ္။ သာမေဏရီ (ကုိရင္မ)နဲ႔ သိကၡမာန္မ်ားကေတာ့ ဘိကၡဳနီမမ်ား က်င့္ႏုိင္တဲ့ ဓုတင္ (၈)ပါးထဲမွာ ေတစီ၀ရိကဂၤ ဓုတင္ကုိ ထပ္ပယ္ၿပီး က်န္ (၇)ပါးကုိ ေဆာက္တည္ႏုိင္ပါတယ္။ ဥပါသကာ (လူဒါယကာ)၊ ဥပါသိကာမ (လူဒါယိကာမ)တုိ႔ကေတာ့ ပတၱပိ႑ိကဂၤဓုတင္နဲ႔ ဧကာသနိကဂၤဓုတင္ ႏွစ္ပါးကုိပဲ ေဆာက္တည္က်င့္သုံးႏုိင္ပါတယ္။

တရားအားထုတ္တဲ့ ေယာဂီမ်ားအေနနဲ႔ အထက္မဂ္ဉာဏ္ကုိ ရဖုိ႔အတြက္ သီလစင္ၾကယ္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဒီသီလစင္ၾကယ္ဖုိ႔ ဆုိတာ အလုိနည္းျခင္း၊ ေရာင့္ရဲျခင္းစတာေတြ ရွိမွလည္း သီလအက်င့္ ျဖဴစင္ေစပါတယ္။ ဒီလုိ အလုိနည္းျခင္း၊ ေရာင့္ရဲျခင္း ရွိဖုိ႔အတြက္ အလုိနည္းႏုိင္၊ ေရာင္ရဲ႕ႏုိင္၊ ကိေလသာ ေခါင္းပါးႏုိင္တဲ့ အက်င့္ေတြျဖစ္တဲ့ ဓုတင္အက်င့္ကုိ က်င့္ဖုိ႔လုိတယ္၊ က်င့္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္က က်င့္ႏုိင္တဲ့သူေတြ၊ က်င့္လုိတဲ့သူေတြ က်င့္ႏုိင္ေအာင္ ဒီဓုတင္အက်င့္ ဆယ့္သုံးပါးကုိ ခြင့္ျပဳေတာ္ မူခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကိေလသာကုိ ပါးေအာင္၊ နည္းေအာင္ လုပ္တဲ့နည္းေတြထဲမွာ ဒီဓုတင္အက်င့္နဲ႔လည္း ကိေလသာနည္းေအာင္ ျပဳလုပ္ႏုိင္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဓုတင္အက်င့္နဲ႔ ကိေလသာကုိ ပယ္ခြာလုိသူမ်ား၊ ဓုတင္အက်င့္ကုိ စိတ္၀င္စားသူမ်ား ဗဟုသုတျဖစ္ေစရန္နဲ႔ လက္ေတြ႕လုိက္နာ က်င့္သုံးလုိကလည္း က်င့္သုံးႏုိင္ေစရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး ဓုတင္အေၾကာင္းကုိ တင္ျပလုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ယ္ေလ့လာၿပီး လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံလုိသူမ်ား အေနျဖင့္ ၀ိသုဒၶိဂဂ္ အ႒ကထာ၊ ပထမအုပ္၊ ဓုတဂၤ နိေဒၵသပိုင္းတြင္ ေလ့လာႏုိင္ပါေၾကာင္း အသိေပး တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား