အလွကုိယ္စီ…

“လူဆုိတာ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့သတၱ၀ါ တစ္မ်ိဳးပဲ”လုိ႔ဆုိတဲ့ စကားေလးကုိ စာအုပ္တစ္အုပ္မွာ ဖတ္လုိက္ရေတာ့ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနေနရတဲ့ အျဖစ္ကုိ စဥ္းစားေနရင္း အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့သူအခ်င္းခ်င္း အဆင္မေျပလုိ႔ အဖဲြ႕အစည္း အျပင္ေရာက္ေနသူေတြကုိပါ သတိရမိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဖဲြ႕အစည္းလုိ႔ ဆုိကတည္းက တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ ရပ္တည္လုိ႔ ရတာမဟုတ္ဘူးဆုိတာ ရွင္းေနပါတယ္။ အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခု ေအာင္ျမင္ဖုိ႔၊ အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခု မပ်က္စီးဖုိ႔ ဆုိတာဟာ အဲဒီအဖဲြ႕အစည္းမွာ ရွိေနၾကတဲ့သူေတြရဲ႕ ညီညြတ္မႈအေပၚ မူတည္ပါတယ္။ အဖဲြ႕အစည္းမွာ ပါ၀င္တဲ့သူ တစ္ဦးစီရဲ႕ နားလည္ေပးမႈ၊ ခြင့္လႊတ္တတ္မႈ၊ ကူညီေစာင့္ေရွာက္တတ္မႈ စတာေတြအေပၚမွာ အဓိကက်ပါတယ္။ အဖဲြ႕အစည္းဆုိတဲ့အတြက္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေကာင္းနဲ႔ မျဖစ္သလုိ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ အေပၚမွာပဲ မွီခုိေနလုိ႔ မျဖစ္ပါဘူး။ အားလုံးကုိယ့္တာ၀န္၊ ကုိယ့္အသိ၊ ကုိယ့္လုပ္ေဆာင္ခ်က္နဲ႔ပဲ ပူေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္မရွိရင္ မျဖစ္သလုိ သူမရွိလုိ႔လည္း မျဖစ္ျပန္ပါဘူး။ ကုိယ္လုပ္ႏုိင္တာ သူမလုပ္ႏုိင္ေပမယ့္ သူလုပ္ႏုိင္တာ ကုိယ္မလုပ္ႏုိင္တာေတြလည္း ရွိေကာင္းရွိေနမွာပါ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သူ႔အားသာခ်က္နဲ႔သူ အလွကုိယ္စီ ရွိေနတယ္ဆုိတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

“သံဃာအား ဘုရားမလြန္ဆန္သာ” ဆုိတဲ့ စကားေလးတစ္ခု ရွိပါတယ္။ ဘုရားရွင္ပင္ျဖစ္ေပမယ့္ သံဃာ့ပရိတ္သတ္နဲ႔ ယွဥ္လာရင္ သံဃာအင္အားကုိ အေလးထားကာ သံဃာ့အလုိဆႏၵေနာက္ပဲ လုိက္ေလ့ရွိတယ္ဆုိတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သံဃာဆုိတဲ့ စကားလုံးရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိက အစုအဖဲြ႕လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အစုအဖဲြ႕ျဖစ္တဲ့အတြက္ အစုအဖဲြ႕ ညီညႊတ္ရင္ ခ်မ္းသာေၾကာင္းလည္း ဗုဒၶက မိန္႔မွာေတာ္မူေလ့ရွိပါတယ္။ သမဂၢါနံ တေပါ သုေခါ- ညီညြတ္တဲ့ အဖဲြ႕အစည္းဟာ ခ်မ္းသာေၾကာင္း ဆုံးမေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ မစြမ္းသာ အမ်ားပါမွ ခ်မ္းသာရလုိ႔ ဆုိသလုိ တစ္ေယာက္ခ်င္း စုစည္းထားတဲ့ အစုအဖဲြ႕ရဲ႕ အားဟာ နဲနဲနဲနဲ ေပါင္းထားတဲ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းရဲ႕ အားပါပဲ။ တစ္ဦးခ်င္းမွာ ရွိေနတဲ့ အရည္အခ်င္းဟာ သူတစ္ဦးတည္းဆုိ ဘာမွမျဖစ္လာေပမယ့္ သူလုိတစ္ခုခု အားသာခ်က္ရွိတဲ့ သူေတြစုလုိက္ေတာ့လည္း အားအင္တစ္ခု ျဖစ္သြားေတာ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူတုိင္းလူတုိင္းမွာ သူ႔အားသာခ်က္နဲ႔သူ အလွကုိယ္စီေတာ့ ရွိေနၾကတယ္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ စကားစပ္လုိ႔ ဆရာႀကီး ဦးတင္မုိး ေရးတဲ့ ကဗ်ာေလးေတာင္ သတိရမိပါေသးတယ္။ ဆရာႀကီးက သူ႔ကဗ်ာေလးကုိ “အလွကုိယ္စီ” လုိ႔ အမည္ေပးၿပီး

“ဖုိးလမင္းလည္း
သူ႔အဆင္းႏွင့္ အလင္းႏွင့္
မီးတုိင္ငယ္လည္း
သူ႔အရြယ္ႏွင့္ အစြယ္ႏွင့္
စပါယ္ဦးလည္း
သူ႔ဂုဏ္ထူးႏွင့္ ငုံဖူးႏွင့္
ပိေတာက္၀ါလည္း
သူ႔အခါႏွင့္ ငု၀ါႏွင့္
ျမစ္ျပင္နက္လည္း
သူ႔သုိင္းကြက္ႏွင့္ လိႈင္းဂယွက္ႏွင့္
စမ္းေခ်ာင္းေခြလည္း
သူ႔ေခ်ာင္းေရႏွင့္ ေလာင္းေရႏွင့္
မည္သည့္အရာ မဆိုသာသည့္
သူ႔မွာကုိယ့္မွာ အလွသာတည့္
သဘာ၀လွ်င္
အစြမ္းကုိယ္စီ စြမ္းရည္ကုိယ္င
လက္ေဆာင္ငွ၏
အလွ၀န္တုိ မျငင္ၿငိဳႏွင့္
အခ်ိန္အခါ ေနရာေဒသ
ဌာနအေလ်ာက္ အေရးေရာက္သည္
စြမ္းေလာက္ႏုိင္သူ ခ်ည္းပါတကား…။ ။ (တင္မုိး)
လုိ႔ ေရးသားစပ္ဆုိခဲ့ပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး စပ္ဆုိခဲ့သလုိ အားလုံးဟာ ကုိယ္စီအလွ ကုိယ္စီအစြမ္းေလးေတြ ရွိေနၾကတယ္ဆုိတာ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ အသုံးတည့္လာတဲ့အခါမွာ ပုိၿပီးသိသာလွပါတယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ ကဗ်ာေလးက လူတုိင္းစြမ္းအားကုိယ္စီ၊ အလွကုိယ္စီ ရွိေနၾကတဲ့အတြက္ ဘယ္သူ႔ဘယ္သူကုိမွ အထင္မေသးၾကဖုိ႔နဲ႔၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးကာ သူတစ္ပါးကုိ မႏွိမ့္ခ်မိေစဖုိ႔ သတိေပးေနသလုိ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာ့အသုိင္းအ၀ုိင္း အဖဲြ႕အစည္းေတြမွာေတာ့ ဆရာႀကီး သတိေပးေနသလုိ မဟုတ္ၾကဘဲ သူ႔ကုိယ္ႏွိပ္ ကုိယ့္သူႏွိပ္တဲ့ အက်င့္ေလးေတြက ရွိေနျပန္ေတာ့ ပညာရွင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အဆုံးအမေလးေတြကုိေတာင္ တစ္ခါတစ္ေလ အားနာမိသလုိ ျဖစ္မိပါေသးတယ္။ လူဟာ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့ သတၱ၀ါလုိ႔ ဆုိၾကေပမယ့္ အဖဲြ႕အစည္း ျဖစ္လာရင္ ကဲြၾကၿပဲၾက တုိက္ၾကခုိက္ၾကတဲ့ အစဥ္အလာေတြ ရွိေနတတ္တဲ့ ျမန္မာ့လူ႔အဖဲြ႕အစည္း အတြက္ေတာ့ ျမန္မာဟာ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ မေနတတ္တဲ့ သတၱ၀ါလုိ႔ေတာင္ ေျပာရမလုိ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ျမန္မာ့အဖဲြ႕အစည္းဟာ ဘုရားေဟာတဲ့ “ညီညြတ္တဲ့ အဖဲြ႕အစည္းဟာ ခ်မ္းသာတယ္”ဆုိတဲ့ သုခကုိ မခံစားရတာ ျဖစ္မွာပါ။

သိတဲ့အတုိင္းပဲ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာမ်ားကေတာ့ အဖဲြ႕အစည္း မလုပ္နဲ႔ လုပ္လုိက္တာနဲ႔ တုိက္မယ္ခုိက္မယ္ ဆုိတာေတြပဲ ဆုိေတာ့ ဘယ္အဖဲြ႕အစည္း ျဖစ္ျဖစ္ ထူးထူးျခားျခား ႀကီးႀကီးမားမား ေပါက္ေရာက္ ေအာင္ျမင္တယ္ဆုိတာ မရွိေလာက္ေအာင္ပါပဲ။ ဘာသာေရး အဖဲြ႕အစည္းေရာ၊ လူမႈေရး အဖဲြ႕အစည္းေတြေရာ အကုန္ျပႆနာေတြနဲ႔ သူအုပ္စုနဲ႔သူ ျဖစ္ကုန္ၾကပါတယ္။ အဆုိးဆုံးက ဘာသာေရး အဖဲြ႕အစည္းေတြ ကဲြၾကၿပဲၾကတာက အဆုိးဆုံးပါပဲ။ လုပ္တာက ဘာသာေရးအလုပ္ လုပ္ရပ္နဲ႔ စိတ္ဓာတ္ေတြက မနာလုိမႈ၊ ၀န္တုိမႈ၊ အထင္ေသးမႈ၊ မာနႀကီးမႈေတြနဲ႔ ဆုိေတာ့ ဘယ္လုိညီညြတ္မႈမွ မရဘဲ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ကဲြတာ၊ ပ်က္တာ၊ ေပ်ာက္တာနဲ႔ပဲ အဆုံးသပ္သြားရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ႏုိင္ငံတကာမွာ ၾကည့္လုိက္ရင္ ျမန္မာဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၊ ျမန္မာအဖဲြ႕အစည္းဆုိရင္ ထည္ထည္၀ါ၀ါ ခန္႔ခန္႔ျငားျငား မရွိၾကပဲ ဟုိတစ္စု ဒီတစ္စု ျဖစ္ကုန္ၾကေတာ့တာပါ။ ဒါဟာ တစ္ဦးခ်င္း တစ္ေယာက္ခ်င္းမွာ ရွိၾကတဲ့ အလွေလးေတြကုိ ဂ႐ုမစုိက္မိဘဲ သူရွိမွျဖစ္မယ္၊ ငါရွိမွျဖစ္မယ္၊ သူမွမွန္တယ္၊ ငါမွမွန္တယ္ဆုိတဲ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးမႈနဲ႔ သူတစ္ပါးအေပၚ ႏွိမ့္ခ်မႈေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ရွိေနသမွ်ေတာ့ ျမန္မာ့အဖဲြ႕အစည္းဟာ ညီညြတ္မႈနဲ႔ ခ်မ္းသာမႈကုိ မရႏုိင္ဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ေ၀းေနၾကဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ လူတုိင္းလူတုိင္းဟာ အလုံးစုံ ျပည့္စုံတဲ့ လူေတြမဟုတ္တဲ့အတြက္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း ကေတာ့ ဘယ္ကိစၥမွ ၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ားေပါင္းစုၿပီး သူ႔ေနရာ၊ သူ႔ကၽြမ္းက်င္ရာနဲ႔ ေပါင္းစပ္လုပ္ႏုိင္မွ ေကာင္းျမတ္တဲ့ အက်ိဳးရလာဘ္ ျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ သူ႔အစြမ္းနဲ႔ သူ႔အားသာခ်က္ ရွိေနတဲ့အတြက္လည္း လုိအပ္တဲ့ေနရာမွာ လုိအပ္သလုိ လုပ္ႏုိင္ၾကဖုိ႔ အဖဲြ႕အစည္းဆုိတာ ဖဲြ႕လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ဖဲြ႕လာၿပီးမွ ကုိယ္မရွိရင္ မျဖစ္ဘူး၊ သူမရွိရင္ မျဖစ္ဘူးဆုိတာမ်ိဳး မျဖစ္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သူမပါလုိ႔ မျဖစ္သလုိ ကုိယ္မပါလုိ႔လည္း မျဖစ္ပါဘူး။ သူ႔ခ်ည္းပဲ မၿပီးသလုိ ကိုယ့္ခ်ည္းပဲလည္း မၿပီးပါဘူး။ သူေရာကုိယ္ေရာ ေပါင္းစုမွ အားအင္းဆုိတာ ျဖစ္လာၾကတာပါ။ ထီးေဆာင္ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕

“မင္းမပါ ဘာမၿပီး
မင္းခ်ည္ေသာ္လည္း ဘာမွမၿပီး
သူမပါ ဘာမၿပီး
သူ႔ခ်ည္းေသာ္လည္း ဘာမွမၿပီး
ငါမပါ ဘာမၿပီး
ငါ့ခ်ည္းေသာ္လည္း ဘာမွမၿပီး
မင္း သူ ငါ ညီညာစုံမွ
လုံးစုံအကုန္ၿပီး
ဖဲြ႕ၾကစုစည္း…။ ။
(ထီးေဆာင္းဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲစကၠပါလ)”ဆုိတဲ့ အဆုံးအမလုိပဲ မင္း၊ သူ၊ ငါ အစုံပါမွ အားလုံးေအာင္ျမင္လာၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ အားလုံးဟာ အလွကုိယ္စီ ရွိေနၾကတယ္ဆုိတာ အေသအခ်ာပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ အလွကုိယ္စီ ရွိေနၾကတဲ့ အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ ေနတဲ့သူအခ်င္းခ်င္း သူ႔ကုိယ္ႏွိမ္ ကုိယ့္သူႏွိမ့္တဲ့ သေဘာမ်ိဳး၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အထင္ႀကီးၿပီး သူမ်ားကုိ အထင္ေသးတဲ့ သေဘာမ်ိဳး မထားၾကဘဲ အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခု ညီညြတ္မႈရကာ ခ်မ္းသာၾကေစဖုိ႔ သူ႔အလွလည္း ကုိယ္အသိအမွတ္ျပဳ၊ ကုိယ့္အလွလည္း သူအသိအမွတ္ျပဳရင္း သူ႔အေပၚကုိယ္နားလည္၊ ကုိယ့္အေပၚသူနားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကုိယ္ခ်င္းစာတရား၊ နားလည္မႈတရား၊ အ႐ုိအေသျပဳမႈတရား၊ ႏွိမ့္ခ်မႈတရားေလးေတြနဲ႔ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ဆက္ဆံၾကည့္ၾကမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ျမန္မာ့အဖဲြ႕အစည္းမွ မဟုတ္ပါဘူး၊ တစ္ျခားဘယ္အဖဲြ႕အစည္းမွာ မဆုိ ေအာင္ျမင္မႈနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကုိ ရၾကမွာ မလဲြဧကန္ပဲ ျဖစ္ပါေတာ့ေၾကာင္း…။ အားလုံး အလွကုိယ္စီနဲ႔ အလွပုိႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

ပိဋကတ္မိတ္ဆက္…

ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ကုိ မၾကာမၾကာ အေမးခံရတဲ့ ေမးခြန္းေတြထဲမွာ ပိဋကတ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေမးခြန္းေတြလည္း ပါပါတယ္။ ေမးတတ္တဲ့ ေမးခြန္းေတြမွာ တစ္ခ်ိဳ႕က ပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ကတည္း ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္လား..၊ တစ္ခ်ိဳ႕က ပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ဘုရားရွင္ ၄၅ႏွစ္လုံးလုံး ေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတာ္အကုန္ပဲလား…၊ ပိဋကတ္သုံးပုံ၊ နိကာယ္ငါးရပ္၊ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ဟာ တူသလား၊ ထူးသလား… စတဲ့ အေမးေတြကေတာ့ အေတာ္မ်ားမ်ား မသိလုိ႔ ေမးၾကတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ခဏခဏ အေမးခံရတာေတြေၾကာင့္ အခြင့္သင့္ရင္ ပိဋကတ္အေၾကာင္းေလးေတာ့ ေရးဦးမွလုိ႔ စိတ္ကူးရၿပီး ဒီပိဋကတ္ မိတ္ဆက္ေလးကုိ ေရးျဖစ္ခဲ့တာပါ။

ဒီပိဋကတ္ဆုိတဲ့ အမည္ဟာ ၄၅၀ါပတ္လုံး ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဘုရားစကား (ဗုဒၶ၀စန)မ်ားကုိ ကုိယ္စားျပဳကာ အသုံးျပဳၾကတဲ့ အမည္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားေဟာ တရားေတာ္မ်ားကုိ ရည္ညြန္ၿပီး အသုံးျပဳတဲ့ စကားလုံး ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶသက္ေတာ္ ထင္ရွားရွိစဥ္ကေတာ့ ဗုဒၶဓမၼ၊ ဗုဒၶ၀စန စသျဖင့္ ဘုရားေဟာ တရား၊ ဘုရားေဟာ စကားအျဖစ္ အသုံးျပဳၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူၿပီး သုံးလေလာက္ အထိေတာင္မွ ပိဋကတ္ဆုိတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိေသးပါဘူး။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး (၃)လေျမာက္မွာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ကုိ တုိက္႐ုိက္ၾကားနာလုိက္ရတဲ့ အဘိညာဥ္နဲ႔ ပညာအားေကာင္းၾကတဲ့ ရဟႏၲာငါးရား စုေပါင္းၿပီး ဘုရားရွင္ တရားေတာ္မ်ားကုိ တစ္စုတစ္ေ၀းတည္း၊ စုေပါင္းတည္းျဖတ္ၾက၊ သုဓ္သင္ၾက၊ ရြတ္ဆုိၾကကာ သဂၤါယနာ တင္တုန္းကလည္း ပိဋကတ္ဆုိတဲ့ အမည္ကုိ အသုံးမျပဳၾကေသးပါဘူး။ ဒီတုန္းက ဆုိတာက ဓမၼနဲ႔၀ိနယကုိ သဂၤါယနာတင္တယ္လုိ႔ ဆုိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီစကားကပဲ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ ကုိယ္စားျပဳေနျပန္ပါတယ္။ ၀ိနယက ၀ိနည္းပိဋကကုိ ရည္ညြန္းၿပီး ဓမၼကေတာ့ သုတၱန္နဲ႔ အဘိဓမၼာ ပိဋကကုိ ရည္ညြန္းပါတယ္။

သဂၤါယနာတင္ပဲြ ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္မ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ရေလေအာင္ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးမ်ားက တာ၀န္အသီးသီး ခဲြေ၀ၿပီး ႏႈတ္တက္အာဂုံေဆာင္ထားၾကဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္ၾကပါတယ္။ ဒီလုိ ခဲြေ၀ၿပီး ႏႈတ္တက္အာဂုံ ေဆာင္ႏုိင္ေအာင္လည္း တရားေတာ္မ်ားကုိ စနစ္တက် အစုမ်ားဖဲြ႕ၾကပါတယ္။ ဘုရားေဟာတရာမ်ားဟာ အလြန္မ်ားျပားတဲ့အတြက္ အစုေလးေတြဖဲြ႕တဲ့အခါမွာလည္း အမ်ားႀကီး ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီဓမၼအစုကုိပဲ ပါဠိလုိ ဓမၼခႏၶာလုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ၿပီး ၄၅ႏွစ္လုံး ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္မ်ားဟာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္အထိ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဓမၼခႏၶာဆုိတာ တရားအစု၊ အေၾကာင္းအရာ အစုအေ၀းတစ္ခုကုိ ဆုိလုိၿပီး ဓမၼခႏၶာတစ္ခုလုိ႔ သတ္မွတ္မႈမွာ အစုအေ၀းတစ္ခုလည္း ျဖစ္ႏုိင္သလုိ စာမ်က္ႏွာေပါင္း မ်ားစြာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ဓမၼခႏၶာေလးမ်ားကုိ တူရာစုေပါင္းၿပီး တစ္စုတစ္ေ၀းတယ္ စုထားတာကုိပဲ ပိဋကဆုိတဲ့ အသုံးနဲ႔ သုံးပါတယ္။ ပိဋကဆုိတာ ျခင္းေတာင္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ပစၥည္း၀တၳဳမ်ားကုိ မ်ိဳးတုစုၿပီး ေတာင္းထဲထည့္တဲ့ ပုံစံမ်ိဳး တရားအစုေတြကုိလည္း ပိဋကဆုိတဲ့ ေတာင္းထဲကုိထည့္ၿပီး အစုဖဲြ႕လုိက္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တူရာေပါင္းထည့္ရင္း တစ္ခ်ိဳ႕ဓမၼခႏၶာမ်ားက ၀ိနည္းထဲပါ၊ တစ္ခ်ိဳ႕က သုတၱန္ထဲပါ၊ တစ္ခ်ိဳ႕က အဘိဓမၼာထဲပါ၀င္ကာ ယေန႔အေခၚအတုိင္း ၀ိနယပိဋက၊ သုတၱႏၲပိဋက၊ အဘိဓမၼာပိဋကရယ္လုိ႔ ပိဋကသုံးပုံ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ အတိအက် ေျပာရရင္ ၀ိနယပိဋကမွာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၂၁၀၀၀)၊ သုတၱႏၲပိဋကမွာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၂၁၀၀၀)နဲ႔ အဘိဓမၼာပိဋကမွာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၄၂၀၀၀)ဆုိၿပီး စုစုေပါင္း ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၈၄၀၀၀) ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီပထမသဂၤါယနာ ၿပီးေနာက္ စုေပါင္းလုိက္တဲ့ ဓမၼအစုမ်ားကုိ ရဟႏၲာမ်ား အသီးသီး ခဲြျခားတာ၀န္ယူကာ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ႏႈတ္တက္အာဂုံ ေဆာင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ အရွင္ဥပါလိနဲ႔ တပည့္အစဥ္အဆက္က ၀ိနည္းပိဋကတ္ကုိ တာ၀န္ယူ အာဂုံေဆာင္ခဲ့ၾကၿပီး အရွင္အာနႏၵာနဲ႔ တပည့္အစဥ္အဆက္က သုတၱန္နဲ႔ အဘိဓမၼာကုိ အာဂုံေဆာင္ခဲ့ကာ အဆင့္အဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ ဒီေန႔အထိ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားဟာ မေပ်ာက္မပ်က္ တစ္သမွတ္တည္း ရွိေနခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေန႔ေခတ္ေရာက္လာေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားကုိ ပိဋကတ္သုံးပုံဆုိတဲ့အမည္၊ နိကာယ္ငါးရပ္ဆုိတဲ့ အသုံး၊ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ဆုိတဲ့ အညြန္းေတြနဲ႔ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးကာ အသုံးျပဳျဖစ္လာပါတယ္။ ဘယ္လုိပဲ အေခၚအေ၀ၚေတြ ကဲြေနေပမယ့္ အားလုံးဟာ ၄၅၀ါပတ္လုံး ေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ဗုဒၶဓမၼ၊ ဗုဒၶ၀စနေခၚ ဘုရားတရား၊ ဘုရားစကားမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ေခတ္အသုံးျပဳေနၾကတဲ့ ဘုရားစကားေခၚ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ အမ်ားနားလည္ေအာင္ ေအာက္ပါအတုိင္း အက်ဥ္းမွ် မိတ္ဆက္ေပးလုိက္ရပါတယ္။

၀ိနယပိဋက
၀ိနည္းပိဋကတ္ဟာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ တပည့္ရဟန္းသံဃာမ်ား လုိက္နာက်င့္သုံးရန္ ေဟာၾကားပညတ္ထားတဲ့ ပညတ္ေတာ္ အာဏာေဒသနာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔အသုံးျပဳ ျဖစ္ေနတဲ့ ၀ိနည္းပိဋကတ္မွာ ၀ိနည္းငါးက်မ္းနဲ႔ ဖဲြ႕စည္းထားၿပီး ဒီငါးက်မ္းကုိပဲ ၀ိနယပိဋကဆုိတဲ့ အသုံးနဲ႔ ညြန္းဆုိသုံးစဲြၾကပါတယ္။ အဲဒီ၀ိနည္းငါးက်မ္းကေတာ့
(၁) ပါရာဇိက
(၂) ပါစိတၱိယ
(၃) မဟာ၀ဂၢ
(၄) စူဠ၀ဂၢ
(၅) ပရိ၀ါတုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သုတၱႏၲပိဋက
သုတၱန္ ပိဋကတ္ဟာ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါေတြရဲ႕ စ႐ုိက္၀ါသနာအလုိက္ လူအမ်ား နားလြယ္လြယ္တဲ့ ေ၀ါဟာရမ်ားကုိ အေျခခံကာ ေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတာ္မ်ားနဲ႔ ဖဲြ႕စည္းထားတဲ့ ေ၀ါဟာရ ေဒသနာ ျဖစ္ပါတယ္။ သုတၱန္ေဒသနာမ်ားရဲ႕ အစုအဖဲြ႕လုိလည္း ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ သုတၱဆုိတာ ဖ႐ုိဖရဲ႕ မကဲြျခင္း တစ္စုတစ္စည္းတည္း ျဖစ္ျခင္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရတဲ့အတြက္ သုတၱႏၲပိဋကဟာ ဘုရားရွင္ ေ၀ါဟာရ ပညတ္အေနနဲ႔ ေဟာၾကားထားတဲ့ သုတ္ေတာ္မ်ား တစ္စုတစ္စည္းတည္း ျဖစ္ေစရန္ ဖဲြ႕စည္းထားတဲ့ ပိဋကလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဒီပိဋကတ္မွာပါတဲ့ သုတၱန္တရားေတာ္မ်ားကုိပဲ နိကာယဆုိတဲ့ အမည္နဲ႔ အစုငါးစုဖဲြ႕ကာ တူရာတူရာ ေပါင္းၿပီး နိကာယ္ငါးရပ္အျဖစ္ ဖဲြ႕စည္းထားပါတယ္။

သုတၱန္ပိဋက၀င္ အဲဒီနိကာယ္ငါးရပ္က
(၁) ဒီဃနိကာယ (ဒီဃနိကာယ္)= ရွည္လ်ားတဲ့ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု
(၂) မစၨ်ိမနိကာယ (မစၨ်ိနိကာယ္) = မတုိမရွည္ အလယ္အလတ္ျဖစ္တဲ့ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု
(၃) သံယုတၱနိကာယ (သံယုတၱနိကာယ္) = ေဟာၾကားသည့္ အေၾကာင္းအရာ၊ နာၾကားသည့္ပုဂၢိဳလ္ စသျဖင့္ ဆက္စပ္မွတ္သားရေသာ သုတ္မ်ားကို က႑အလုိက္ ခဲြျခားစုစည္းထားတဲ့ အစု
(၄) အဂၤုတၱရနိကာယ (အဂၤုတၱရနိကာယ္) = အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကုိ ေဟာၾကားထားေသာသုတ္၊ အေၾကာင္းအရာ ႏွစ္ခုကုိ ေဟာၾကားထားေသာ သုတ္၊ အေၾကာင္းအရာ သုံးခုကုိ ေဟာၾကားထားေသာ သုတ္စသျဖင့္ တစ္မွ တစ္ဆယ့္တစ္အထိ အဂၤါရပ္မ်ား အစဥ္အတုိင္း တုိး၍ ေဟာၾကားထားေသာ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု
(၅) ခုဒၵကနိကာယ (ခုဒၵကနိကာယ္) = အထက္နိကာယ္ ေလးမ်ိဳးထဲတြင္ မပါ၀င္တဲ့ ေသးငယ္တဲ့ သုတ္မ်ားရဲ႕ အစု (ခုဒၵက=အငယ္၊ အေသး) တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင္ သုတၱန္ပိဋကေခၚ နိကာယ္ ငါးရပ္တြင္ ပါ၀င္တဲ့က်မ္းမ်ားမွာ အေရအတြက္အားျဖင့္ ဒီဃနိကာယ္ (၃) က်မ္း၊ မဇၥ်ိမနိကာယ္ (၃) က်မ္း၊ သံယုတၱနိကာယ္ (၅) က်မ္း၊ အဂၤုတၱရနိကာယ္ (၃) က်မ္း၊ ခုဒၵကနိကာယ္ (၁၁) က်မ္းအားျဖင့္ စုစုေပါင္း (၃၇)က်မ္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားေဟာဓမၼေတြကုိ ပိဋကနဲ႔ မေျပာဘဲ နိကာယ္နဲ႔ ေျပာမယ္ဆုိရင္ ၀ိနယပိဋကနဲ႔ အဘိဓမၼာပိဋကမ်ားကုိ ခုဒၵနိကာယ္ထဲမွာ ထည့္သြင္းေရတြက္ ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

အဘိဓမၼာပိဋက
အဘိဓမၼာ ပိဋကတ္ဟာ သတၱေလာက သခၤါရေလာက ၾသကာသေလာကလုိ႔ ဆုိတဲ့ ေလာကသုံးပါးနဲ႔ နိဗၺာန္အေၾကာင္းကုိ ပရမတၳတရားေလးပါးအျဖစ္ ခဲြျခမ္းစိပ္ျဖာကာ သေဘာတရား ျဖစ္စဥ္မ်ားအတုိင္း အေၾကာင္းအရာ မွန္ကန္ျပည့္စုံစြာ ေဟာၾကားထားတဲ့ ပရမတၳ ေဒသနာေတာ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဘိဓမၼာပိဋကကုိ ေဟာၾကားပုံနည္းအရ က်မ္းအမည္ (၇)မ်ိဳးနဲ႔ ဖဲြ႕စည္းထားပါတယ္။ အဲဒါကုိ အဘိဓမၼာ (၇)က်မ္းလုိ႔ ဒီေန႔သုံးစဲြေနၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ (၇)က်မ္းက
(၁) ဓမၼသဂၤဏီ
(၂) ၀ိဘဂၤ (၀ိဘင္း)
(၃) ဓာတုကထာ
(၄) ပုဂၢလပညတၱိ (ပုဂၢလပညတ္)
(၅) ကထာ၀တၳဳ
(၆) ယမက (ယမုိက္)
(၇) ပ႒ာန (ပ႒ာန္း) တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ပထမသဂၤါယနာ တင္ကတည္းက သံဃာ့မေထရ္ႀကီးမ်ား အစဥ္အဆက္ မေပ်ာက္ပ်က္ရေအာင္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းလာခဲ့ၾကတဲ့ မူရင္း ဗုဒၶဓမၼမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပိဋကတ္သုံးပုံဟာ ဘုရားရွင္ႏွင့္တကြ အရွင္မဟာကႆပ စတဲ့ မေထရ္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အယူ၀ါဒမ်ား ျဖစ္တဲ့အတြက္လည္း ေထရ၀ါဒ (ေထရ- ဘုုရားအစရွိတဲ့ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးမ်ားရဲ႕၊ ၀ါဒ- အယူ၀ါဒ၊ ေဟာေျပာသင္ၾကားခ်က္) ဓမၼမ်ားလုိ႔လည္း ဆုိပါတယ္။ ယေန႔ေထရ၀ါဒ ငါးႏုိင္ငံျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ၊ သီရိလကၤာ၊ ထုိင္း၊ ကေမၻာဒီယား၊ လာအုိႏုိင္ငံမ်ားမွာရွိတဲ့ ပိဋကတ္မ်ားဟာ ပထမသဂၤါယနာမွာ ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့အတုိင္း ဘုရားေဟာ တရားေတာ္မ်ားကုိ ျပင္ဆင္ျခင္း ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ႏႈတ္ပယ္ျခင္းမရွိ အရွိအတုိင္း တစ္ေသြမတုိင္း လက္ခံလုိက္နာ က်င့္သုံးေနၾကတဲ့ ေထရ၀ါဒ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔ လူအမ်ား ေျပာဆုိေနၾကတဲ့ ပိဋကတ္သုံးပုံ၊ နိကာယ္ငါးရပ္၊ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ဆုိတဲ့ အေျပာအဆုိ အသုံးအႏႈန္းမ်ားဟာ စကားလုံးအားျဖင့္ အေခၚအေ၀ၚ ကဲြေနၾကေပမယ့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ၄၅၀ါပတ္လုံး မေနမနား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဗုဒၶဓမၼ (ဘုရားတရား)၊ ဗုဒၶ၀စန (ဘုရားစကား)ေတာ္ အစစ္အမွန္မ်ားသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးမ်ား ကုိယ္ေတာ္တုိင္း အႀကိမ္အႀကိမ္ တည္းျဖတ္သုတ္သင္ကာ အမွားအယြင္းမရွိ အပုိအလုိမရွိေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကတဲ့ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေ၀ါဟာရမ်ားအေပၚမွာ သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ ျဖစ္ေနၾကတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အခ်ိဳ႕အတြက္ သံသယ ကင္းေစဖုိ႔ ပိဋကတ္မိတ္ဆက္အျဖစ္ ဒီပုိ႔စ္ေလးကုိ အသိေပးတင္ျပ လုိက္ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

Read more »

လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ…

ယေန႔ေခတ္သည္ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာမ်ား တစ္ေန႔တစ္ျခား တုိးတက္ထြန္းကား လာသည္ႏွင့္အမွ် စိတ္ပုိင္း ဆုိင္ရာမ်ားတြင္ တျဖည္းျဖည္း ဆုတ္ယုတ္လာေနသည့္ ေခတ္ျဖစ္၏။ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာမ်ား ဆုတ္ယုတ္လာသည္ႏွင့္ အမွ် ဒုကၡတရားမ်ားသည္လည္း ပုိမုိျပင္းထန္ လာေနျပန္၏။ စား၀တ္ေနေရး က်န္းမာေရး ကိစၥမ်ားတြင္ ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားရင္း ဒုကၡမ်ားျဖင့္ မဆုံးႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္ေနၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕က လူ႔ေဘာင္ေလာကသည္ ဒုကၡမ်ိဳးစုံႏွင့္ က်င္လည္ေနရသည့္ ေလာကျဖစ္သျဖင့္ ကုသုိလ္အျဖစ္ နည္းေနေသာေၾကာင့္ ကုသုိလ္တရား မ်ားမ်ားအားထုတ္ႏုိင္သည့္ ရဟန္းဘ၀ကုိ အားက်ေနၾက၏။ ရဟန္းဘ၀သည္သာ ကုသုိလ္တရားမ်ား ႀကိဳးစားႏုိင္သည့္ ဘ၀ဟု ခံယူထားကာ ရဟန္းျပဳရန္ပင္ အားခဲထားၾက၏။

သုိ႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕သာသနာ့ ၀န္ထမ္းရဟန္းေတာ္မ်ားကား ထုိသုိ႔မျမင္။ ရဟန္းဘ၀သည္ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္မ်ား၊ ေစာင့္ထိန္းလုိက္နာ က်င့္ႀကံဖြယ္မ်ား၊ ခ်ဳပ္တီးထားရသည္မ်ား အလြန္မ်ားျပားသည့္အျပင္ အကုသုိလ္ အျပစ္ျဖစ္ရန္လည္း လြယ္ကူသည့္ ဘ၀ျဖစ္၏။ တစ္ဘက္ကလည္း လွဴဒါန္းေထာက္ပံ့မႈ နည္းပါးလာသည့္ ယေန႔ေခတ္တြင္ ရဟန္းဘ၀ ရပ္တည္မႈမွာ ခက္ခဲၾကပ္တည္းလာသျဖင့္ ရဟန္းဘ၀ ေနရသည္မွာ မလြယ္လွေၾကာင္း ေတြးျမင္လာၾက၏။ ပုထုဇင္ရဟန္းမ်ား ျဖစ္ေနၾကသျဖင့္လည္း ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ တုိးတက္မႈမ်ားအေပၚ ေတာင့္တမႈမ်ားလည္း ရွိေကာင္းရွိႏုိင္ၾက၏။ ရဟန္းဘ၀ အခက္အခဲကုိ လူ႔ေလာက၏ ခဏတာ သာယာမႈမ်ားႏွင့္ ယွဥ္တဲြကာ လူ႔ေဘာင္ေလာကသည္သာ ေစာင့္ထိန္းႏုိင္သမွ် ကုိယ္က်င့္သိကၡာပုဒ္မ်ားကုိ ေစာင့္ထိန္းရင္း အျခားကုသုိလ္ တရားမ်ားအားလည္း ပုိမုိႀကိဳးစားႏုိင္သည့္ ဘ၀ျဖစ္သည္ဟု ထင္ေနၾကျပန္၏။ ျမင့္ရာမွက်လ်င္ ပုိ၍နာတတ္သျဖင့္ မထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ဘဲ ရဟန္းဘ၀၌ ေနသည္ထက္စာလ်င္ လူ႔ေဘာင္ေလာကမွာပင္ ငါးပါးသီလေလး လုံေအာင္ထိန္းၿပီး တတ္ႏုိင္သမွ် ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ား ျပဳျခင္းသည္သာ အေကာင္းဆုံးဟု ယူဆၿပီး လူ႔ဘ၀ကုိ ေျပာင္းလုိေနၾက၏။ လူေဘာင္ေလာကသားမ်ားက ရဟန္းဘ၀ကုိ အားက်ေနၾကသကဲ့သုိ႔ ရဟန္းေတာ္မ်ားကလည္း လူ႔ေဘာင္ေလာကကုိ အားက်ေနၾကျပန္၏။ မည္သည့္ဘ၀သည္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ားကုိ ပုိမုိႀကိဳးစား အားထုတ္ႏုိင္သည့္ ဘ၀ျဖစ္သည္ကုိ အသီးသီးေသာ မိမိတုိ႔က်င္လည္ရာ လက္ရွိအေျခအေနမ်ားျဖင့္ ခ်ိန္ထုိးေနၾက၏။

စင္စစ္ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ မည္သည့္ဘ၀မွာပင္ ရွိရွိ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈသည္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ႏုိင္သူမ်ား အတြက္သာ ျဖစ္၏။ ရဟန္းျဖစ္ေနေသာ္လည္း ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ မလုပ္လွ်င္ ရဟန္းဘ၀သည္ ကုသုိလ္မရႏုိင္သည့္ ဘ၀ျဖစ္ၿပီး လူျဖစ္ေနေသာ္လည္း မေကာင္းမႈကုိေရွာင္ၿပီး ေကာင္းမႈကုိ ေဆာင္ထားလွ်င္ လူ႔ဘ၀သည္ ကုသုိလ္ရႏုိင္သည့္ ဘ၀ျဖစ္၏။ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ ရရွိထားသည့္ ဘ၀ကုိ တန္ဘုိးရွိေအာင္ အသုံးခ်ရင္း ရရွိထားသည့္ အေနအထားမ်ားျဖင့္ ရႏုိင္သမွ် ကုသုိလ္တရားမ်ားအား ႀကိဳးစားပြားမ်ားႏုိင္လွ်င္ ထုိဘ၀သည္ အျမတ္ဆုံးဘ၀၊ အေကာင္းဆုံးဘ၀၊ ကုသုိလ္အရဆုံး ဘ၀သာျဖစ္၏။ ရရွိထားသည့္ ဘ၀တြင္ ေကာင္းမႈမျပဳဘဲ ေနပါက ရဟန္းဘ၀ ရထားေသာ္လည္း ကုသုိလ္မရ၊ အကုသုိလ္မ်ားျဖင့္သာ ရွိေနၾကမည္သာ ျဖစ္၏။

ဗုဒၶျမတ္စြာ သာ၀တၳိျပည္၊ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္တြင္ သီတင္းသုံးေနစဥ္အခါက သုဘအမည္ရွိသည့္ လုလင္တစ္ေယာက္ ဘုရားထံေရာက္လာၿပီး ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား ေလွ်ာက္ထားေတာ္မူသည့္ စကားမ်ားရွိ၏။ သုဘလုလင္က ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား “အရွင္ေဂါတမ… အခ်ိဳ႕ပုဏၰားတုိ႔သည္ လူ၀တ္ေၾကာင္သည္သာလွ်င္ နည္းလမ္းမွန္ေသာ ကုသုိလ္တရားကုိ ျပည့္စုံေစႏုိင္ၿပီး ရဟန္းသည္ နည္းလမ္းမွန္သည့္ ကုသုိလ္တရားကုိ မျပည့္စုံေစႏုိင္ဟု ေျပာဆုိၾကပါသည္၊ အရွင္ေဂါတမအေနျမင့္ ဤေျပာဆုိခ်က္ကုိ မည္သုိ႔ျမင္ပါသနည္း…”ဟု ေမးေလွ်ာက္ေလ၏။

ျမတ္ဗုဒၶက “လုလင္ ဤေနရာ၌ ငါဘုရားသည္ တစ္ဖက္သက္အေနျဖင့္ ေဟာၾကားျခင္းကုိ မျပဳလုိေပ၊ ခဲြျခားေ၀ဘန္၍သာ ေဟာၾကားေပးရမည္ ျဖစ္၏၊ လုလင္ ငါဘုရားသည္ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ မွားေသာအက်င့္ကုိ က်င့္မည္ဆုိပါက မည္သုိ႔ေသာ သူတုိ႔၏ အက်င့္ကုိမွ် ခ်ီးက်ဴးမႈကုိ မျပဳႏုိင္ေပ၊ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ မွားေသာအက်င့္ကုိ က်င့္ပါက ကုသုိလ္တရားႏွင့္ မျပည့္စုံႏုိင္ၾကေပ၊ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ မွန္ေသာအက်င့္ကုိ က်င့္ႀကံပါက ခ်ီးက်ဴးမည္ျဖစ္ၿပီး ထုိမွန္ေသာ အက်င့္ကုိ က်င့္ျခင္းေၾကာင့္ နည္းလမ္းမွန္သည့္ ကုသုိလ္တရားႏွင့္ ျပည့္စုံႏုိင္ေပ၏…” စသည္ျဖင့္ မိန္႔ေတာ္မူ၏။

ဆက္လက္၍ သုဘလုလင္က “အရွင္ဘုရား.. ႀကီးက်ယ္မ်ားျပားသည့္ ျပဳဖြယ္ေ၀ယ်ာ၀စၥ၊ ေျမာက္မ်ားစြာေသာ ျပဳဖြယ္ကိစၥ၊ အလြန္ႀကီးက်ယ္သည့္ ေၾကာင့္ၾကဖြယ္ကိစၥ စသည္ ရွိေနၾကသည့္ အိမ္ရာတည္ေထာင္ လူ႔ေဘာင္၌ ေနေသာ သူတုိ႔၏ အလုပ္သည္ ႀကီးက်ယ္ေသာ အက်ိဳးရွိၿပီး အနည္းငယ္သာ ေၾကာင့္ၾကစုိက္ဖြယ္၊ ျပဳဖြယ္ကိစၥရွိသည့္ ရဟန္းေဘာင္၌ ေနေသာသူတုိ႔၏ အလုပ္သည္ နည္းေသာအက်ိဳးရွိေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ပုဏၰားတုိ႔က ဆုိၾကပါသည္၊ အရွင္ေဂါတမအေနျဖင့္ ဤေျပာဆုိယူဆခ်က္ကုိ မည္သုိ႔ျမင္ပါသနည္း…”ဟု ထပ္မံ ေမးေလွ်ာက္ျပန္၏။

ျမတ္ဗုဒၶက “လုလင္ ဤေနရာ၌ ငါဘုရားသည္ တစ္ဖက္သက္အေနျဖင့္ ေဟာၾကားျခင္းကုိ မျပဳလုိေပ၊ ခဲြျခားေ၀ဘန္၍သာ ေဟာၾကားေပးရမည္ ျဖစ္၏၊ လုလင္ ႀကီးက်ယ္မ်ားျပားသည့္ ျပဳဖြယ္ေ၀ယ်ာ၀စၥ၊ ေျမာက္မ်ားစြာေသာ ျပဳဖြယ္ကိစၥ၊ အလြန္ႀကီးက်ယ္သည့္ ေၾကာင့္ၾကဖြယ္ကိစၥ စသည္ ရွိေနၾကသည့္ အိမ္ရာတည္ေထာင္ လူ႔ေဘာင္၌ ေနေသာ သူတုိ႔၏ အလုပ္သည္ အကယ္၍ ခၽြတ္ယြင္းေနသည္ရွိေသာ္ အနည္းငယ္သာ အက်ိဳးရွိႏုိင္ၿပီး ထုိသူတုိ႔၏ အလုပ္သည္ အျပစ္ကင္းၿပီး ၿပီးျပည့္စုံလွ်င္ ႀကီးက်ယ္ေသာ အက်ိဳးကုိ ျဖစ္ေစ၏၊ ထုိ႔အတူ အနည္းငယ္သာ ေၾကာင့္ၾကစုိက္ဖြယ္၊ ျပဳဖြယ္ကိစၥရွိသည့္ ရဟန္းေဘာင္၌ ေနေသာသူတုိ႔၏ အလုပ္သည္ အကယ္၍ ခၽြတ္ယြင္းေနသည္ရွိေသာ္ အနည္းငယ္သာ အက်ိဳးရွိႏုိင္ၿပီး ထုိသူတုိ႔၏ အလုပ္သည္ အျပစ္ကင္းၿပီး ၿပီးျပည့္စုံလွ်င္ကား ႀကီးက်ယ္ေသာ အက်ိဳးကုိ ျဖစ္ေစႏုိင္ေပ၏..” စသည္ျဖင့္ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူ၏။ ဤကား သုဘလုလင္ႏွင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔၏ လူ႔ေဘာင္ေလာက၊ ရဟန္းေလာကႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား၊ ကုသုိလ္အက်ိဳး ႀကီးမႀကီးႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ အေမးအေျဖမ်ားမွာ တစ္စိပ္တစ္ေဒသ ျဖစ္၏။

ဤ၌ ျမတ္ဗုဒၶအလုိအရ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ အက်ိဳးႀကီးမႈ၊ မႀကီးမႈ ျပည့္စုံမႈ မျပည့္စုံမႈသည္ မိမိတုိ႔ လက္ရွိရရွိထားသည့္ ဘ၀ေပးအေျခအေနမ်ားႏွင့္ မသက္ဆုိင္ဘဲ လူျဖစ္ေစ၊ ရဟန္းျဖစ္ေစ ျဖစ္ေနရသည့္ ဘ၀အေျခအေနတြင္ မိမိတုိ႔ လုပ္ေဆာင္ေနသည့္ အလုပ္မ်ား၊ လုပ္ရပ္မ်ားႏွင့္သာ သက္ဆုိင္ေၾကာင္း နားလည္သေဘာေပါက္ ႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ မည္သည့္ဘ၀တြင္ရွိရွိ ျပဳဖြယ္ကိစၥနည္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မ်ားသည္ျဖစ္ေစ မိမိတုိ႔လုပ္သည့္ အလုပ္သည္ အျပစ္ကင္းၿပီး ခၽြတ္ယြင္းမႈ မရွိသည့္ အလုပ္ျဖစ္ပါက ကုသုိလ္အျဖစ္လြယ္ကာ အက်ိဳးႀကီးသည့္ အလုပ္ျဖစ္ၿပီး အျပစ္ႏွင့္တကြ မွားယြင္းသည့္ အလုပ္ျဖစ္ပါက ကုသုိလ္အျဖစ္နည္းကာ အက်ိဳးေပးနည္းသည့္ အလုပ္သာ ျဖစ္ေၾကာင္း သတိျပဳႏုိင္မည္ ျဖစ္၏။ ျပဳဖြယ္ကိစၥနည္းသည့္ ရဟန္းဘ၀ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း လုပ္ေဆာင္သည့္ အလုပ္သည္ မွားယြင္းသည့္ အလုပ္ျဖစ္ပါက ကုသုိလ္မျဖစ္ႏုိင္ဘဲ အက်ိဳးမဲ့ ျဖစ္ေစႏုိင္သကဲ့သုိ႔ ျပဳဖြယ္ကိစၥမ်ားသည့္ လူ႔ဘ၀ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း လုပ္သမွ် အလုပ္သည္ အျပစ္ကင္းၿပီး မွန္ကန္ေနပါက ကုသုိလ္အျဖစ္လြယ္ကာ အက်ိဳးေက်းဇူး ႀကီးႏုိင္ေၾကာင္း စဥ္းစားဆင္ျခင္ ႏုိင္ေပ၏။

မွန္၏။ လူ႔ေလာကႏွင့္ယွဥ္လ်င္ ရဟန္းဘ၀သည္ ျပဳဖြယ္ကိစၥ အလြယ္နည္းပါးလွ၏။ ျပဳဖြယ္ကိစၥ နည္းပါးသည္ဆုိရာတြင္ အိမ္ရာတည္ေထာင္ လူ႔ေဘာင္သားမ်ား ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည့္ လူမႈကိစၥမ်ား နည္းပါးသည္ကုိသာ ဆုိလုိ၏။ ရဟန္းမ်ား ျပဳလုပ္ရမည့္ ကိစၥမ်ားကား မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ မ်ားျပား၏။ က်င့္ႀကံမႈမ်ား၊ ေစာင့္ထိန္းမႈမ်ား၊ ပြားမ်ားမႈမ်ား စသည္ျဖင့္ လူေဘာင္ေလာကသားမ်ား မလုပ္ႏုိင္သည့္ အလုပ္မ်ားသည္ အမွန္အလုပ္လုပ္ေနသည့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအဖုိ႔ အခ်ိန္မလုံေလာက္လွေပ။ စင္စစ္ မည္သုိ႔ပင္ ေလာကီကိစၥမ်ား နည္းပါးေနပါေသာ္လည္း ရဟန္းကိစၥမ်ား မလုပ္ပါက ရဟန္းဘ၀သည္လည္း ကုသုိလ္အျဖစ္နည္းသည့္ ဘ၀ပင္ျဖစ္၏။ နည္းရမည့္ ကိစၥမ်ားကုိ မ်ားေနၾကလွ်င္လည္း ကုသုိလ္အျဖစ္ နည္းေနျပန္၏။ အခ်ိဳ႕ရဟန္းေတာ္မ်ားရွိ၏။ ရဟန္းအလုပ္မလုပ္ျဖစ္ဘဲ လူအလုပ္မ်ား လုိက္လုပ္ေနမိသျဖင့္ လူေလာက္ပင္ ကုသုိလ္မျဖစ္ဘဲ ရွိေနၾက၏။ ပုိဆုိးသည္မွာ ကုသုိလ္မရသည့္အျပင္ သကၤန္း၀တ္ျဖင့္ ရဟန္းအလုပ္မလုပ္ဘဲ လူအလုပ္မ်ား လုပ္ေနေသာေၾကာင့္ အကုသုိလ္အျပစ္မ်ား ပုိမုိျဖစ္ပြားေနသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။ ျမင့္ရာမွက်လ်င္ ပုိၿပီးနာရမည့္ အလုပ္မ်ားျဖင့္ အကုသုိလ္အျပစ္မ်ားသာ အျဖစ္မ်ားေနၾက၏။ ဤသည္မွာ ျပဳဖြယ္ကိစၥနည္းသည့္ ရဟန္းဘ၀တြင္ ရွိေနေသာ္လည္း ရဟန္းအလုပ္မလုပ္သျဖင့္ ကုသုိလ္အျဖစ္နည္းကာ အကုသုိလ္ အျဖစ္မ်ားေနသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္၏။

လူ႔ေဘာင္ေလာကတြင္လည္း အခ်ိဳ႕လူမ်ားသည္ လူမႈကိစၥမ်ား မည္မွ်ပင္ မ်ားျပားေနေသာ္လည္း လုပ္သမွ် အလုပ္မ်ားတြင္ အျပစ္ကင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေလ့ရွိၾက၏။ အလုပ္မ်ားေသာ္လည္း အက်င့္မမွားေစဘဲ သတိထားကာ လုပ္ေဆာင္ၾက၏။ ေလာကီအလုပ္မ်ားလုပ္ရင္း ဘ၀သံသရာ ေကာင္းမႈအထုပ္မ်ားကုိလည္း ထုတ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾက၏။ ေလာကီအလုပ္မ်ား မည္မွ်ပင္ မ်ားျပားေနေသာ္လည္း သရဏဂုံႏွင့္ ငါးပါးသီလကုိ လုံၿခဳံေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရင္း စြမ္းႏုိင္သမွ် ဒါနႏွင့္ သမထအလုပ္၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ အလုပ္မ်ားကုိ မျပတ္လုပ္ေဆာင္ၾက၏။ ထုိသူမ်ားသည္ ေလာကီအလုပ္မ်ားေသာ္လည္း ကုသုိလ္ေရးတြင္လည္း မနားသျဖင့္ ကုသုိလ္တရားမ်ား အျဖစ္မ်ားၾက၏။ လူ႔ေဘာင္ေလာကတြင္ ရွိေသာ္လည္း အကုသုိလ္အျဖစ္နည္းကာ ကုသုိလ္အျဖစ္မ်ားသူမ်ား ျဖစ္ေနၾက၏။ ဤသည္မွာ ျပဳဖြယ္ကိစၥ မ်ားျပားလွသည့္ လူ႔ေဘာင္ေလာကတြင္ ရွိေနေသာ္လည္း လုပ္သမွ် အလုပ္မ်ားတြင္ ခၽြတ္ေခ်ာ္မွားယြင္းမႈမရွိ၊ အျပစ္ကင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနသျဖင့္ အကုသုိလ္အျဖစ္နည္းကာ ကုသုိလ္အျဖစ္မ်ားေနသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္၏။

ဆုိလုိသည္မွာ ျပဳဖြယ္ကိစၥမ်ားသည့္ လူေဘာင္ေလာကရွိ လူျဖစ္ေစ၊ ျပဳဖြယ္ကိစၥနည္းသည့္ ရဟန္းေဘာင္တြင္ ရွိေနသည့္ ရဟန္းျဖစ္ေစ လုပ္သမွ် အလုပ္မ်ားတြင္ အမွားနည္းၿပီး ခၽြတ္ယြင္းမႈမရွိဘဲ အျပစ္ကင္းစင္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္လွ်င္ ကုသိုလ္အျဖစ္မ်ားႏုိင္ေၾကာင္း ဆုိလုိရင္း ျဖစ္ပါ၏။ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ ရရွိေနသည့္ ဘ၀တြင္ လုပ္သမွ်အလုပ္မ်ား၌္ အျပစ္ကင္းေအာင္၊ အကုသုိလ္မျဖစ္ေအာင္သာ ႀကိဳးစားၾကရန္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိသုိ႔သာ လုပ္ႏုိင္မည္ဆုိလွ်င္ လူ႔ဘ၀သည္လည္း ကုသုိလ္အျဖစ္မ်ားၿပီး ရဟန္းဘ၀သည္လည္း အကုသိုလ္အျဖစ္နည္းကာ ကုသုိလ္အျဖစ္မ်ားႏုိင္မည္သာ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ကိစၥမ်ားမႈ မမ်ားမႈျဖင့္ သတ္မွတ္ၾကသည့္ လူ႔ဘ၀၊ ရဟန္းဘ၀ဟူသည့္ သတ္မွတ္ခ်က္တြင္ အခ်ည္းႏွီးကိစၥမ်ား၌ အလုပ္မ်ားေနလွ်င္ လူျဖစ္ေစ၊ ရဟန္းျဖစ္ေစ ကုသုိလ္အျဖစ္နည္းသူမ်ား ျဖစ္ေနမည္ ျဖစ္ၿပီး အျပစ္ကင္းကာ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ နည္းသည့္ အလုပ္မ်ားလုပ္ေနပါက ကုသုိလ္အျဖစ္မ်ားသူမ်ား ျဖစ္ေနၾကမည္သာ ျဖစ္ပါသျဖင့္ သူ႔ကုိယ္အားက် ကုိယ့္သူအားက်ေနသည္ထက္ ရရွိေနသည့္ ဘ၀တြင္သာ အကုသုိလ္အျဖစ္နည္းၿပီး ကုသိုလ္အျဖစ္မ်ားေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္းသာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈသည္ လုပ္ႏုိင္သူမ်ားအတြက္သာ ျဖစ္သျဖင့္ ျဖစ္သမွ် ဘ၀၊ ရသမွ် အေျခအေနတြင္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ ရသမွ်စုျခင္းသည္သာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါေၾကာင္း သတိေပးစကား ေျပာၾကားလုိက္ရေပေတာ့၏။ အားလုံး အျပစ္ကင္းသည့္ အလုပ္မ်ားျဖင့္ ကုသုိလ္အျဖစ္ မ်ားႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား