ေဗာဓိပကၡိယ…

Q. အရွင္ဘုရား…
ေဗာဓိပကၡိယရဲ႕ အဓိပၸါယ္၊ ေဗာဓိပကၡိယတရားမ်ားရဲ႕ အေရအတြက္နဲ႔ ျမန္မာလုိအဓိပၸါယ္မ်ားကုိ သိလုိပါတယ္။ တပည့္ေတာ္တုိ႔ နားလည္ေအာင္ ရွင္းျပေပးေစလုိပါတယ္ဘုရား..
႐ုိေသစြာျဖင့္
(ေဒါက္တာနီနီ)


A. ေဗာဓိပကၡယရဲ႕ ပါဠိတုိက္႐ုိက္အဓိပၸါယ္ကုိ ေဗာဓိ၊ ပကၡ၊ ဣယလုိ႔ ပုဒ္ခဲြၿပီး ေဗာဓိ- သစၥာေလးပါးကုိ သိတတ္ေသာ မဂ္ဉာဏ္၊ ပကၡ- အသင္းအပင္း၊ ဣယ-ျဖစ္ျခင္းလုိ႔ အသီးသီး အဓိပၸါယ္ရကာ ေဗာဓိဉာဏ္၏ အသင္းအပင္းျဖစ္ေသာ တရားမ်ားလုိ႔ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ အလြယ္နားလည္ေအာင္ ေျပာရရင္ ေဗာဓိပကၡိယဆုိတာ အရိယာမဂ္ဉာဏ္ကုိ ရရာရေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ တရားမ်ား၊ အရိယာမဂ္ဉာဏ္ႏွင့္ အတူတကြ ျဖစ္တဲ့တရားမ်ားလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အေရအတြက္အားျဖင့္ ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇ပါးရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြက
သတိပ႒ာန္ ၄ ပါး၊ သမၼပၸဓာန္ ၄ ပါး၊ ဣဒၶိပါဒ္ ၄ ပါး၊ ဣေျႏၵ ၅ ပါး၊ ဗုိလ္ ၅ ပါး၊ ေဗာဇၥ်င္ ၇ ပါး၊ မဂၢင္ ၈ ပါး အားျဖင့္ ေပါင္း (၃၇) ပါးတုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သတိပ႒ာန္ (၄) ပါး
မိမိဆုိင္ရာအာ႐ုံ၌ လြန္လြန္ကဲကဲ စြဲၿမဲစြာတည္တဲ့ သတိအထူးကုိ သတိပ႒ာန္လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ သတိပ႒ာန္ေလးပါးရွိပါတယ္။
၁။ ကာယႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = ခႏၶာကုိယ္၌ (၀ါ) ဆံပင္ ေမြးညင္း စတဲ့ ၃၂ေကာ႒ာသ၌ အသုဘ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး၊
၂။ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = ေ၀ဒနာတုိ႔ကုိ ဒုကၡအျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး
၃။ စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = စိတ္တုိ႔ကုိ အနိစၥအျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး
၄။ ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ = သညာသခၤါရျဖစ္ေသာ နီ၀ရဏစတဲ့ တရားဓမၼမ်ားကုိ အနတၱအျခင္းအရာအားျဖင့္ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္႐ႈမွတ္တဲ့ သတိအထူး

သမၼပၸဓာန္ (၄)ပါး
သမၼပၸဓာန္ ဆုိတာ ၀ီိရိယကုိ ေျပာတာပါ။ အ႐ုိးေၾကေၾက၊ အေရခမ္းခမ္း မဆုတ္မနစ္ ေနာက္မဆုတ္ဘဲ ႀကိဳးစားအားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယေစတသိက္ကုိ ဆုိလုိပါတယ္။ ဒီသမၼပၸဓာန္လည္း ေလးပါးရွိပါတယ္။
၁။ ျဖစ္ေပၚၿပီးတဲ့ အကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ႏုိင္ေအာင္ အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ
၂။ မျဖစ္ေပၚေသးတဲ့ အကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ မျဖစ္ေပၚေအာင္ အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ
၃။ မျဖစ္ေသးတဲ့ ကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ ျဖစ္ေအာင္အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ
၄။ ျဖစ္ၿပီးတဲ့ ကုသုိလ္တရားမ်ားကုိ ခုိင္ခန္႔တုိးပြားေအာင္ အားထုတ္တဲ့ ၀ီရိယ

ဣဒၶိပါဒ္ (၄)ပါး
ၿပီးစီးထေျမာက္ေသာ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ အက်ိဳးတုိ႔၏ အေျခခံ အေၾကာင္းတရား၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ရရွိရန္ အေျခခံျဖစ္တဲ့ တရားမ်ားကုိ ဣဒၶိပါဒ္လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဣဒၶိပါဒ္ေလးပါး ရွိပါတယ္။
၁။ ဆႏၵိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ ဆႏၵ
၂။ ၀ီရိယိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ ၀ီရိယ
၃။ စိတၱိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ စိတ္
၄။ ၀ီမံသိဒၶိပါဒ္ = ကုသုိလ္စိတ္မ်ားမွာ ယွဥ္တဲ့ ပညာ

ဣေျႏၵ (၅) ပါး
အရိယာမဂ္ကုိ ရေစျခင္း၌ အစုိးရျခင္းကုိ ျဖစ္ေစေသာေၾကာင့္ ဣေျႏၵဟုေခၚသည္။ ၎တုိ႔မွာ
၁။ သဒၶိေျႏၵ = ယုံၾကည္မႈ သဒၶါ(ေစတသိက္)
၂။ ၀ီရိယိေျႏၵ = ႀကိဳးစားအာထုတ္မႈ ၀ီရိယ(ေစတသိက္)
၃။ သတိေျႏၵ = မေမ့မေလ်ာ့ သတိရွိမႈ သတိ(ေစတသိက္)
၄။ သမာဓိေျႏၵ = တည္ၾကည္မႈ သမာဓိ(ေစတသိက္)
၅။ ပညိေျႏၵ = ပညာရွိမႈ ပညာ(ေစတသိက္)

ဗုိလ္ (၅) ပါး
အရိယာမဂ္ကုိ ရေစျခင္း၌ ၾကံ႕ၾကံ႕ခံႏုိင္ျခင္း (အားအင္) ကုိ ျဖစ္ေစေသာေၾကာင့္ ဗလ-ဗုိလ္ဟုေခၚသည္။ ၎တုိ႔သည္ ဣေျႏၵငါးပါးအတုိင္း
၁။ သဒၶါဗုိလ္
၂။ ၀ီရိယဗုိလ္
၃။ သတိဗုိလ္
၄။ သမာဓိဗုိလ္
၅။ ပညာဗုိလ္ ဟုငါးပါးရွိၿပီး အရေကာက္လည္း အတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဗာဇၥ်င္ (၇) ပါး
ေဗာဓိဟူေသာ သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းတရားအေပါင္း၏ အစိတ္အစိတ္ကုိ ေဗာဓိအဂၤ= ေဗာဇၥ်ဂၤ= ေဗာဇၥ်င္လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီေဗာဇၥ်င္လည္း ခုႏွစ္ပါးရွိပါတယ္။
၁။ သတိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ေအာက္ေမ့မႈသတိ
၂။ ဓမၼ၀ိဇယသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ဆုိင္ရာတရားမ်ားကုိ စိစစ္တတ္တဲ့ ပညာ
၃။ ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ အားထုတ္မႈ ၀ီရိယ
၄။ ပီတိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ႏွစ္သက္ရႊင္လန္းမႈ ပီတိ
၅။ ပႆဒၶိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ၿငိမ္းေအးမႈ ပႆဒၶိ
၆။ သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ တည္ၾကည္မႈ သမာဓိ
၇။ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ = သစၥာေလးပါးကုိ သိေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈ တၾတမဇၥ်တၱတာ

မဂၢင္ (၈) ပါး
သစၥာဉာဏ္ကုိ ရရာရေၾကာင္း မွန္ကန္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းကုိ မဂၢအဂၤ = မဂၢဂၤ= မဂၢင္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အားလုံးသိၿပီးတဲ့အတုိင္း မဂၢင္ ရွစ္ပါးရွိပါတယ္။
၁။ သမၼာဒိ႒ိမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့အျမင္ (ပညာ)
၂။ သမၼာသကၤပၸမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အေတြးအႀကံ (၀ိတက္)
၃။ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့စကား (သမၼာ၀ါစာ)
၄။ သမၼာကမၼႏၱမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အလုပ္ (သမၼာကမၼႏၱ)
၅။ သမၼာအာဇီ၀မဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အသက္ေမြးမႈ (သမၼာအာဇီ၀)
၆။ သမၼာ၀ါယမမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ အားထုတ္မႈ (၀ီရိယ)
၇။ သမၼာသတိမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ ေအာက္ေမ့မႈ (သတိ)
၈။ သမာသမာဓိမဂၢင္ = မွန္ကန္တဲ့ တည္ၾကည္မႈ (သမာဓိ)

အထက္ပါ တရားအသီးသီးကုိ ေပါင္းလုိက္ပါက (၃၇)ပါးရွိၿပီး ေဗာဓိပကၡိယတရား သုံးဆယ့္ခုႏွစ္ပါးလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ သစၥာေလးပါးေဗာဓိတရားကုိ ရရာရေၾကာင္း တရားမ်ားလုိ႔ နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္ပါတယ္။

Read more »

ဂုဏ၀ေႏၲ ပႆႏၲိ ဇနာ…

``ဂုဏ၀ေႏၲ ပႆႏၲိ ဇနာ`` ဒီစာေၾကာင္းေလးကုိ ဂုဏ္ရွိမွ လူျမင္၏လုိ႔ တုိက္႐ုိက္အဓိပၸါယ္ ယူႏုိင္ပါတယ္။ ခတ္္႐ုိင္း႐ုိင္းေျပာရရင္ အၿမီးရွည္မွ လူရာ၀င္တယ္၊ လူအထင္ႀကီးတယ္လုိ႔ အလြယ္နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ အားလုံးသိတဲ့အတုိင္း ေခတ္ကာလ အေနအထားအရ လူေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ၾကည့္တဲ့အခါ၊ ဆက္ဆံတဲ့အခါ ဒီဂုဏ္ေတြကုိ ၾကည့္ၿပီးဆက္ဆံ ေျပာဆုိေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ယေန႔ေခတ္လူေတြ အထင္ႀကီး သတ္မွတ္ၾကတဲ့ ဂုဏ္ေတြကေတာ့ ပညာဂုဏ္၊ ရာထူးဂုဏ္၊ ေငြဂုဏ္စတာေတြ ပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ ပညာဂုဏ္ဆုိတာထက္ ေနာက္ကတပ္လုိ႔ရတဲ့ ဘဲြ႕ဒီဂရီေတြနဲ႔ ရာထူးဂုဏ္လုိ႔ေျပာၾကတဲ့ အပြင့္ေတြ၊ အခက္ေတြ၊ အရစ္ေတြ စတာေတြကုိ ပုိၿပီးျမင္ၾက၊ ၾကည့္ၾက၊ ဆက္ဆံၾက၊ အေရးတယူျပဳေနၾက တာေတြပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္းပဲ လူေတြၾကားမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဘဲြ႕ထူးေတြ၊ ရာထူးေတြ၊ ဂုဏ္ထူးေတြ မရွိရွိတာ ရွာႀကံတပ္ေနၾကရတာ ျဖစ္မွာပါ။ ဒီလုိ မရွိရွိတာ ရွာႀကံတပ္ရာကေနၿပီး ေနာက္ဆုံးေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြဟာ အၾကြားသန္တဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ငၾကြားေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။

ၾကြားတာကေတာ့ ကမ္္းကုန္ေအာင္ပါပဲ။ ဘာေလးပဲလုပ္လုပ္၊ ဘာပဲြေလးပဲ လုပ္လုပ္ စုံေနေအာင္ကုိ တပ္ပါေတာ့တယ္။ မဂၤလာေဆာင္မွာေရာ၊ ေမြးေန႔ပဲြမွာေရာ၊ ပါတီပဲြေတြမွာေရာ တပ္လုိက္တဲ့အၿမီးေတြ စုိင္းဘုတ္ေတာင္ မဆန္႔ျဖစ္ရပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆုိ ႏုိင္ငံျခားမွာသြားၿပီး သူမ်ားခုိင္းတာ ေအာက္ေျခသိမ္းလုပ္ေနရ တာကုိပဲ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားစြာ ဘယ္ႏုိင္ငံ၊ ဘယ္ၿမိဳ႕၊ ဘယ္အလုပ္႐ုံမွာ ဘာလုိလုိ ညာလုိလုိျဖစ္ေအာင္ တပ္လုိက္ၾကပါေသးတယ္။ ယုတ္စြအဆုံး ေသတာေတာင္မွ နာေရးေၾကာျငာေတြမွာ ရွိသမွ်ဟာေတြကုိ ရွာႀကံၿပီး အၿမီးရွည္ေအာင္ လုပ္ၾကပါေသးတယ္။ ေသတဲ့သူက ေသသြားေပမယ့္ က်န္ခဲ့တဲ့သူေတြအတြက္က ၾကြားေပးရဦးမွာကုိး။ ႀကံဳတုန္းဘုန္းဘုန္းတုိ႔လည္း ၾကြားလုိက္ရဦးမယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔က ႏုိင္ငံျခားမွာ ေနတာဆုိေတာ့ ႏုိင္ငံျခားသားအသိမ်ားရဲ႕ လိပ္စာကဒ္ေတြ၊ ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ သူေတြရဲ႕ လိပ္စာကဒ္ေတြ အစုံရွိပါတယ္။ ဒီလိပ္စာကဒ္ေတြ ယွဥ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ ကဒ္ေတြက ပုိၿပီးစာေတြမ်ားေနတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ရွင္းေအာင္ေျပာရရင္ နာမည္ရဲ႕ေနာက္မွာ ဘဲြ႕၊ ဒီဂရီ၊ ရာထူးဌာနႏၲရေတြ အကုန္တပ္ထားတာကုိ ေျပာတာပါ။ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားရဲ႕ ကဒ္ေတြမွာေတာ့ အမည္ေလာက္ပဲတပ္ၿပီး လုိအပ္မွ လက္ရွိလုပ္ေနတဲ့ ေနရာ၊ ရာထူးေလးကုိ တပ္ၾကတာေတြ႕ရပါတယ္။ ထားပါေတာ့…။

အမွန္ေတာ့ ဒီလုိေနာက္က ဘဲြ႕ထူးဂုဏ္ထူးေတြ တပ္ရတာကလည္း တပ္တဲ့သူေတြက တပ္ခ်င္လုိ႔တပ္ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေခတ္ကာလ အေျခအေနအရ တပ္ၾကရတာပါ။ အထူးသျဖင့္ အေပၚယံအျပင္ကုိပဲ ၾကည့္တတ္တဲ့ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ အၾကည့္ေတြေၾကာင့္ တပ္ရတာပါ။ ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားဟာ အရည္အခ်င္းထက္ အေရအတြက္ကုိပုိၿပီး ဦးစားေပးေနတာေၾကာင့္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕မတပ္ခ်င္ေပမယ့္ အေရအတြက္ေလးေတြ ျပေနရတဲ့ အေနအထားပါ။ ဒါမွလည္း အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ၾကတာပါ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က အရည္အခ်င္းေတြ တျဖည္းျဖည္း နည္းလာၾကေတာ့ သူမ်ားကုိ ၾကည့္တဲ့အခါမွာလည္း အဲဒီသူရဲ႕ ပင္ကုိယ္အရည္အခ်င္းထက္ ေနာက္ဆုံးအလြယ္တကူ သိလုိ႔ရတဲ့ ေနာက္က ဘဲြ႕ဒီဂရီေလးေတြကုိပဲၾကည့္ၿပီး အင္း… ဒီလူကေတာ့ ဒီလုိေတာ့ ျဖစ္လိမ့္မယ္လုိ႔ ယူဆၾကေတာ့တာပါ။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က မသိထားတဲ့အခါက်ေတာ့ ဘဲြ႕ထူး၊ ဂုဏ္ထူးရွိတဲ့သူ ေျပာတာကုိပဲ အမွန္လုိ႔ မွတ္ယူၾကေတာ့တာပါ။

လူမေျပာနဲ႔ ဘုန္းႀကီးေတြေျပာတာကုိလည္း အဲဒီလုိ တြက္ၾကပါတယ္။ ဓမၼာစရိယ ဘီေအ၊ အမ္မ္ေအ စတဲ့ဘဲြ႕ရ ဘုန္းႀကီးကလည္း ခႏၶာငါးပါးရွိေၾကာင္း၊ သစၥာေလးပါးရွိေၾကာင္း စတာေတြေျပာသလုိ ဘာဘဲြ႕မွ မရတဲ့ ဘုန္းႀကီးလည္း တစ္ထပ္တည္းစာေပအတုိင္း ေျပာပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ မွတ္သားနာယူ၊ နားေထာင္တဲ့သူက ဘယ္လုိေတြးလုိက္လဲဆုိေတာ့ ``အင္း… ဒီဘုန္းဘုန္းေျပာတာက ပုိၿပီးမွန္ႏုိင္တယ္၊ တိက်ႏုိင္တယ္… ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ အဲဒီဘုန္းဘုန္းက ဓမၼာစရိယေရာ ေလာကီဘဲြ႕ေတြေရာ ရထားတာေလ…``လုိ႔ သူ႔အျမင္နဲ႔ သူသိသေလာက္နဲ႔၊ သူရွိတဲ့အရည္အခ်င္းေလာက္နဲ႔ တုိင္းတာ ဆုံးျဖတ္လုိက္ပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ ႏွစ္ပါးလုံးတိတိက်က် မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျပာဆုိ ေဟာေျပာၾကတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ျမင္တဲ့သူက တရားထက္ ေနာက္က ဂုဏ္ကုိသြားျမင္လုိက္တာပါ။ ဒီလုိ အေျခအေနမ်ိဳးက ျမန္မာျပည္မွာ အမ်ားႀကီးပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူ႔ေလာကမွာေရာ ဘုန္းႀကီးေလာကမွာပါ အရည္အခ်င္းထက္ အေရအတြက္ေတြ မ်ားေအာင္ လုပ္လာၾကေတာ့တာပါ။ အဲလုိမွ မလုပ္ရင္လည္း အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာ အဆင္မေျပၾကေတာ့တဲ့ အေနအထားေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ လူမ်ိဳးေတြကလည္း သိတဲ့အတုိင္းပဲ ဘုရားေတာင္မွ ေရႊရွိမွ ကုိးကြယ္ခ်င္ၾကတာေလ… ေရႊမရွိတဲ့ဘုရား လူမလာၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူလာေအာင္ လူျမင္ေအာင္ဆုိၿပီး ေနာက္က မရွိရွိတာ ရွာတပ္ၾကရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တပ္သူရဲ႕ အျပစ္မဟုတ္ပါဘူး… ျမင္သူေတြက ဒီလုိျမင္လာၾကတာကုိး…။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ အလုပ္ႀကီးလုပ္တဲ့ ရဟန္းေတြနဲ႔ လူပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ပထမလူအထင္ႀကီးေအာင္ လုပ္ျပၾကရတာပါ။ လူအထင္ႀကီးေအာင္ဆုိေတာ့ လူေတြျမင္တတ္တဲ့ ရာထူး၊ ဘဲြ႕ထူး၊ ဘာဂုဏ္၊ ညာဂုဏ္ေတြ အရင္ျပၿပီး ဆဲြေဆာင္ၾကရတာပါ။ ခုဆုိရင္ ေနာက္က အၿမီးတပ္သူေတြမ်ားလာေတာ့ သာမန္အၿမီးေလာက္နဲ႔ေတာင္ မရေတာ့ဘူး… ေဒါက္တာဆုိလား… ဘာဆုိလားတာေတြေတာင္ ရေအာင္လုပ္ၿပီး တပ္လာရျပန္ပါတယ္။ သာမန္ဘဲြ႕ေလာက္ဆုိ သိပ္ၿပီးအထင္ႀကီးမႈက မရွိၾကေလေတာ့ ေဒါက္တာဘဲြ႕ရေအာင္ လုပ္လာရျပန္ပါတယ္။ ဒီဘဲြ႕ေတာင္မွ ျပည္တြင္းဘဲြ႕ဆုိ သိပ္အထင္မႀကီးလုိ႔ ျပည္ပဘဲြ႕ကုိ ရေအာင္လုပ္ရျပန္ပါတယ္။ ဒီလုိသာ လူအထင္ႀကီးေအာင္ လုိက္လုပ္ေနရမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ဆုံးမွာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ လူေတြျမင့္ဖုိ႔အတြက္ ဂုဏ္ေတြရွိေအာင္ လုပ္ေနရမယ္ဆုိရင္ ၿပီးမွာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။

တကယ္ေတာ့ ဘုန္းဘုန္းတို႔ လူေတြဟာ အျမင္ေတြလဲြေနၾကတာပါ။ မွန္ပါတယ္။ ဘာသာတရား ႐ႈေထာင့္ကၾကည့္ရင္လည္း ဂုဏ္ကုိၾကည့္ရပါမယ္။ ျမင္တတ္ရပါမယ္။ ကုိယ္ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္မယ့္ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ဂုဏ္ကုိၾကည့္ၿပီး ကုိးကြယ္တတ္ရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ လူေတြျမင္ၾကတဲ့ ဘဲြ႕ထူး၊ ရာထူးဂုဏ္၊ ေငြဂုဏ္ေၾကးဂုဏ္၊ ေက်ာ္ၾကားမႈဂုဏ္ေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ေရာ၊ ကုိယ္အထင္ႀကီးခံ၊ ကုိးကြယ္ခံမယ့္သူမ်ား ျပည့္စုံရမယ့္၊ ရွိသင့္တဲ့ဂုဏ္ေတြက ကုိယ္က်င့္သီလဂုဏ္၊ သမာဓိဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္ေတြပါ။ ဒီဂုဏ္ေတြကသာ တကယ့္စစ္မွန္တဲ့ ဂုဏ္ေတြပါ။ ေဒါက္တာေတြ၊ ေလာကသတ္မွတ္ထားတဲ့ ဘဲြ႕ထူးဂုဏ္ထူးေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ ရရွိေနပါေစ ကုိယ္က်င့္သီလမေကာင္းဘူး၊ အက်င့္စ႐ုိက္မေကာင္းဘူးဆုိရင္ ရထားတဲ့ ဘဲြ႕ဒီဂရီေတြဆုိတာ အလကားပါ။ ဒီလုိ ကုိယ္က်င့္သီလမေကာင္းဘဲ တျခားဘဲြ႕ေတြနဲ႔ အထက္ေရာက္ေနခဲ့မယ္ဆုိလည္း ခဏပါပဲ။ မၿမဲပါဘူး။ ကုိယ္က်င့္သီလၿမဲမွ ကုိယ္လည္းၿမဲမွာပါ။ ဒီလုိ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာဂုဏ္ေတြ ရွိေနမယ္၊ ျပည့္စုံေနမယ္ဆုိပါက တစ္ျခားအရာေတြဟာ ေတာင့္တစရာ မလုိဘဲ အလုိလုိေရာက္လာမွာပါ။ အဓိကကေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အက်င့္သီလဂုဏ္ရွိေအာင္ အရင္ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဒီဂုဏ္ေတြသာ ရွိထားမယ္ဆုိရင္ လူအထင္ႀကီးေအာင္၊ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားေအာင္ တကူးတက လုပ္စရာကုိ မလုိဘဲ သူ႔အလုိလုိ လွဴဒါန္းေပးကမ္း၊ ပူေဇာ္ခ်ီးေျမွာက္မယ့္သူေတြ ရရွိ၊ ေရာက္ရွိလာမွာပါ။

အမွန္ေတာ့ ဂုဏ္ရွိမွ လူရာ၀င္တဲ့၊ လူအထင္ႀကီးတဲ့ ေလာကႀကီးမွာ လူေတြအထင္ႀကီးဖုိ႔အတြက္ ဘဲြ႕ထူးရာထူး၊ ဂုဏ္ထူးေတြ ရေအာင္၊ မ်ားေအာင္ ႀကိဳးစားတာထက္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကုိယ္အထင္ႀကီးႏုိင္ေအာင္၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကုိယ္ၾကည့္ညိဳႏုိင္ေအာင္ အရင္လုပ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေလာကလူသားေတြကေတာ့ ကုိယ့္ရဲ႕ေနာက္က အၿမီးကုိၾကည့္ၿပီး အထင္ႀကီးတတ္ၾကေပမယ့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိကေတာ့ ဒီဂုဏ္ေတြထက္ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲ သိႏုိင္တဲ့ ``ငါဘယ္ေလာက္ အက်င့္သီလေကာင္းတယ္`` ဆုိတဲ့ အခ်က္ကသာ အထင္ႀကီးႏုိင္၊ ၾကည္ညိဳႏုိင္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ``ေလာကလူေတြ ျမင္ဖုိ႔မလုိပါဘူး၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျမင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေလာကလူေတြ အထင္ႀကီးဖုိ႔ မလုိပါဘူး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသာ အထင္ႀကီးဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေလာကလူေတြ ၾကည္ညိဳေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ မလုိပါဘူး၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသာ ၾကည္ညိဳႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖုိ႔ လုိပါတယ္။`` လုိ႔ ဆုိလုိက္ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အာလုံး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ၾကည္ညဳိႏုိင္ၾကပါေစ…

Read more »

အရွင္အာနႏၵာႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍…

Q. ဘုန္းဘုန္းဘုရား…
အရွင္အာနႏၵာဟာ ဗဟုသုတအရာ၊ သတိမေမ့သည့္အရာ၊ ပညာလ်င္သည့္အရာ၊ လုံ႕လရွိသည့္အရာ၊ အလုပ္အေကၽြးေကာင္းအရာ ဧတဒဂ္ငါးခု ရတယ္လုိ႔ ဘုန္းဘုန္းပုိ႔စ္မွာ ဖတ္ရပါတယ္။ (၁) ပညာအရာမွာ ဧတဒဂ္ရတဲ့ အရွင္သာရိပုတၱရာနဲ႔ လံု႔လဧတဒဂ္ရတဲ့ အရွင္ေသာဏတုိ႔နဲ႔ အရွင္အာနႏၷာရတဲ့ ဧတဒဂ္ ဘယ္လုိ ကြာပါသလဲဘုရား။ (၂) ဒီေလာက္ ဥာဏ္ၾကီးတဲ့ အရွင္အာနႏၵာဟာ ျမတ္စြာဘုရားကုိ လုပ္ေကၽြးခ်င္လုိ႔ ေသာတာပန္ ဘဝမွာပဲ ဆက္ေနတာလား၊ အထက္မဂ္ေတြရေအာင္ အားမထုတ္ဘဲ ရပ္ထားတာလား ရွင္းျပေစလုိပါတယ္ဘုရား။
မ်ိဳးေ၀

A. ေမးခြန္းမ်ားကုိ တုိက္႐ုိက္မေျဖခင္ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ရဲ႕ ၾကည္ညိဳဖြယ္ဂုဏ္ေလးကုိ ေျပာျပလုိပါတယ္။ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ဟာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အလုပ္အေကၽြးရဟန္းေတာ္ ျဖစ္တဲ့အျပင္ ဘုရားရွင္နဲ႔ တစ္ၿပိဳင္တည္း ဖြားေတာ္မူတဲ့ ပါရမီရွင္ ဖြားဖက္ေတာ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္အေကၽြးဆုိေပမယ့္ ဘုရားရွင္ ဘုရားျဖစ္ျဖစ္ခ်င္း အလုပ္အေကၽြးျဖစ္လာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၀ါေတာ္ႏွစ္ဆယ္ေနာက္ပုိင္းမွ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူတဲ့အထိ လုပ္ေကၽြးေတာ္မူခဲ့တာပါ။ အရွင္အာနႏၵာရဲ႕ ထူးျခားၾကည္ညိဳဖြယ္ေကာင္းတဲ့ အခ်က္က အလုပ္အေကၽြးမျဖစ္ခင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိ အခ်က္ေလးခ်က္စီ ေတာင္းဆုိပါတယ္။ အဲဒါေတြက လက္မခံဘဲ ပယ္တ့ဲဆုေလးဆုနဲ႔ ယူတဲ့ဆုေလးဆုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ ပယ္တဲ့ဆုေလးဆုမွာ
၁။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ရရွိေတာ္မူထားသည့္ မြန္ျမတ္ေသာ ဆြမ္းကြမ္းပစၥည္းမ်ားျဖင့္ မိမိအား မခ်ီးေျမာက္ရန္ (ထုိခ်ီးေျမာက္မႈကုိ လက္မခဲဘဲပယ္ေတာ္မူျခင္း)
၂။ မြန္ျမတ္ေသာ သကၤန္းပစၥည္းတုိ႔ျဖင့္ မခ်ီးေျမာက္ရန္ (ထုိအခ်က္ကုိ လက္မခံဘဲ ပယ္ေတာ္မူျခင္း)
၃။ ဘုရားရွင္ က်ိန္းေတာ္မူေသာ ဂႏၶကုဋီတုိက္သုိ႔၀င္၍ မိမိကုိလည္း အိပ္ခြင့္မျပဳရန္ (ထုိအခ်က္ကုိ လက္မခံဘဲ ပယ္ေတာ္မူျခင္း)
၄။ ဆြမ္းဖိတ္ေသာ ဒါယကာတုိ႔အိမ္သုိ႔ မိမိအား အၿမဲေခၚ၍ ၾကြေတာ္မမူရန္ (ထုိအခ်က္ကုိလည္း လက္ခမံဘဲ ပယ္ေတာ္မူျခင္း)
ဒီေလးခ်က္က အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ ပယ္ေတာ္မူတဲ့ ဆုေလးဆုပါ။ အရွင္အာနႏၵာပယ္ေတာ္မူတဲ့ အခ်က္ေတြကုိ ၾကည့္ပါက အရွင္ျမတ္ရဲ႕ဂုဏ္ေတြကုိ ပုိၿပီးၾကည္ညိဳစရာ ေတြ႕ရပါတယ္။ သာမန္သူမ်ားဆုိရင္ အခြင္အေရးကုိပင္ တကူးတက ေတာင္းဆုိေနၾကတာပါ။

ေနာက္ ယူတဲ့ဆုက
၁။ အရွင္အာနႏၵာက မိမိကုိယ္တုိင္ ၀န္ခံၿပီး ဖိတ္မာန္ထားတဲ့ ဆြမ္းကုိ ျမတ္စြာဘုရားရွင္မွ ခံယူေတာ္မူေပးရန္ (ဒီအခ်က္ကုိ ဘုရားရွင္ထံမွ သေဘာတူရယူေတာ္မူျခင္း)
၂။ အနီးအေ၀း အရပ္အသီးသီးမွ ဘုရားဖူးရန္ ေရာက္လာသူမ်ား ဘုရားဖူးဖုိ႔အတြက္ အရွင္အာနႏၵာကုိ ခ်ည္းကပ္အကူေတာင္းလုိ႔ အရွင္အာနႏၵာမွ ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါ ဘုရားရွင္က လက္ခံဖူးျမင္ခြင့္ျပဳရန္ (ဒီအခ်က္ကုိ ဘုရားရွင္ထံမွ သေဘာတူ ရယူေတာ္မူျခင္း)
၃။ အရွင္အာနႏၵာအေနျဖင့္ တစ္စုံတစ္ခုေသာ တရားမွာ ယုံမွားသံသယရွိလုိ႔ ဘုရားရွင္ကုိ ဆည္းကပ္ေမးေလွ်ာက္သည့္အခါ ဘုရားရွင္မွ ဆည္းကပ္ေလွ်ာက္ထားခြင့္ျပဳရန္ (ဒီအခ်က္ကုိ ဘုရားရွင္ထံမွ သေဘာတူ ရယူေတာ္မူျခင္း)
၄။ အရွင္အာနႏၵာမပါဘဲ ဘုရားရွင္အေနျဖင့္ တစ္ျခားတစ္ေနရာရာသုိ႔ ၾကြေရာက္ တရားေဟာေတာ္မူတဲ့အခါ မိမိအားတစ္ဖန္ ျပန္ၿပီးေဟာၾကားေပးရန္ (ဒီအခ်က္ကုိလည္း ဘုရားရွင္ထံမွ သေဘာတူ ရယူေတာ္မူျခင္း)
ဒီေလးခ်က္က အရွင္အာနႏၵမေထရ္ ယူေတာ္မူတဲ့ ဆုေလးပါးပါ။ အလုပ္အေကၽြးမျဖစ္ခင္ ပယ္တဲ့ဆု၊ ယူတဲ့ဆုေတြကုိ ေတာင္းဆုိၿပီးဘုရားရွင္က ခြင့္ျပဳတဲ့အခ်ိန္မွ စ၍ တစ္စက္ေလးမွ် ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္မရွိေအာင္ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးေတာ္မူပါတယ္။ ဒီလုိ အဖက္ဖက္က ျပည့္စုံေတာ္မူတဲ့အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္မွ အရွင္အာနႏၵာ မေထရ္အား ထူးခၽြန္ဆု ဧတဒဂ္ ငါးတန္နဲ႔ သံဃာ့ပရိတ္သတ္အလယ္မွာ ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူပါတယ္။ အရွင္အာနႏၵာ ရေတာ္မူတဲ့ ဧတဒဂ္ငါးမ်ိဳးကုိ ပါဠိေတာ္မွာ ေအာက္ပါအတုိင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

``ဧတဒဂၢံ ဘိကၡေ၀ မမ သာ၀ကာနံ ဗဟုႆုတာနံ ဘိကၡဴနံ၊ သတိမႏၲာနံ ဘိကၡဴနံ၊ ဂတိမႏၲာနံ ဘိကၡဴနံ၊ ဓိတိမႏၲာနံ ဘိကၡဴနံ၊ ဥပ႒ာပကာနံ ယဒိဒံ အာနေႏၵာ`` ဒီစကားရပ္ကုိ တုိက္႐ုိက္ျပန္ျပရရင္…
၁။ ရဟန္းတုိ႔ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတမ်ားျခင္း ရွိကုန္ေသာ ရဟန္းတုိ႔တြင္ အရွင္အာနႏၵာသည္ အသာဆုံး အျမတ္ဆုံးေပးတည္း။ (ဗဟုသုတအရာတြင္ ဧတဒဂ္ရေတာ္မူျခင္း)
၂။ သတိရွိကုန္ေသာ ရဟန္းတုိ႔တြင္ အသာဆုံး၊ အျမတ္ဆုံးေပးတည္း။ (သတိအရာတြင္ ဧတဒဂ္ရေတာ္မူျခင္း)
၃။ သိစြမ္းႏုိင္သည့္ ပညာရွိကုန္ေသာ ရဟန္းတုိ႔တြင္ အသာဆုံး၊ အျမတ္ဆုံးေပတည္း။ (ပညာအရာ ဧတဒဂ္ရေတာ္မူျခင္း)
၄။ လုံ႔လရွိကုန္ေသာ ရဟန္းတုိ႔တြင္ အသာဆုံး၊ အျမတ္ဆုံးေပတည္း။ (၀ိရယအရာ ဧတဒဂ္ ရေတာ္မူျခင္း)
၅။ အလုပ္အေကၽြးရဟန္းတုိ႔တြင္ အသာဆုံး၊ အျမတ္ဆုံးေပတည္း။ (အလုပ္အေကၽြးအရာတြင္ ဧတဒဂ္ ရေတာ္မူျခင္း)။

(၁) ဒီငါးခ်က္ဟာ အရွင္အာနႏၵာ ရေတာ္မူတဲ့ ဧတဒဂ္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြထဲမွာ ပညာအရာ ဧတဒဂ္ရေတာ္မူတယ္ဆုိတာ အရွင္သာရိပုတၱရာရရွိေတာ္မူတဲ့ ပညာဉာဏ္ႀကီးမားမႈမွာ အသာဆုံးဆုိတဲ့ ဧတဒဂ္မ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး။ အရွင္အာနႏၵာရဲ႕ ပညာအရာ ဧတဒဂ္က ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူတဲ့အတုိင္း အလုံးစုံေသာ ပုဒ္တုိ႔ကုိ သိစြမ္းႏုိင္တဲ့ ပညာကုိ ေျပာတာပါ။ ဒီလုိပညာမ်ိဳးမွာသာ အသာဆုံးလုိ႔ ဆုိလုိတာပါ။ အရွင္သာရိပုတၱရာရဲ႕ ပညာဉာဏ္ႀကီးမားမႈကေတာ့ အလုံးစုံေသာအရာေတြမွာ ဉာဏ္ပညာႀကီးမားမႈလုိ႔ နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရွင္အာနႏၵာရတဲ့ ပညာအရာ ဧတဒဂ္ႏွင့္ အရွင္သာရိပုတၱရာရဲ႕ ဧတဒဂ္မတူပါဘူး။

ေနာက္ အရွင္အာနႏၵာရဲ႕ လုံ႔လအရာ ဧတဒဂ္ကလည္း အရွင္ေသာဏရတဲ့ ဧတဒဂ္နဲ႔ မတူပါဘူး။ အရွင္ေသာဏက ထက္သန္ျပင္းျပေသာ လုံ႔လအရာမွာ ဧတဒဂ္ရတာျဖစ္ၿပီး အရွင္အာနႏၵာကေတာ့ ဘုရားရွင္၏ စကားေတာ္ကုိ သင္ျခင္း၊ ေဆာင္ျခင္း၊ သရဇၥ်ာယ္ျခင္းႏွင့္ ဘုရားရွင္ကုိ ဆည္းကပ္လုပ္ေကၽြးျခင္း ဆုိတဲ့ လု႔ံလအရာတုိ႔မွာ အသာဆုံးအျမတ္ဆုံးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရွင္ေသာဏရဲ႕ လုံ႔လအရာ ဧတဒဂ္နဲ႔ အရွင္အာနႏၵာရဲ႕ လုံ႔လအရာ ဧတဒဂ္တုိ႔ဟာလည္း တူသလုိလုိနဲ႔ မတူပါဘူး။

(၂) မွန္ပါတယ္။ အရွင္အာနႏၵာဟာ ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူၿပီးေနာက္ ပထမသဂၤါယနာတင္ခ်ိိန္မွ ရဟႏၲာအျဖစ္ကုိ ေရာက္ေတာ္မူပါတယ္။ ပညာဉာဏ္ႀကီးပါလ်က္နဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိခ်ိန္မွာ ရဟႏၲာမျဖစ္တာလဲဆုိတဲ့ အခ်က္ကေတာ့ ပါဠိေတာ္စာေပမွာ တုိက္႐ုိက္မလာဘဲ ရဟႏၲာျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္တြင္ ဣရိယာပုတ္ေလးပါးမွလြတ္ၿပီး ရဟႏၲာ ျဖစ္ေတာ္မူေၾကာင္းပဲ တုိက္႐ုိက္ေတြ႕ရပါတယ္။ ဘုန္းဘုန္းအျမင္ကေတာ့ အခ်ိန္မတန္ေသးတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ဒကာေျပာသလုိ ဘုရားရွင္ကုိ အားရပါးရနဲ႔ အခ်ိန္ျပည့္လုပ္ေကၽြးလုိတဲ့အတြက္ ဆက္ၿပီး တရားအားမထုတ္ဘဲ ရပ္ထားတာလဲ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အရွင္ျမတ္ရဲ႕ အလုပ္အေကၽြးျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ေတြကုိ ျပန္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ အလြန္အမတန္ အလုပ္႐ႈပ္တာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဘုရားရွင္ထံကုိပဲ တစ္ေန႔၁၈ႀကိမ္ အခစားေရာက္တယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ ေရာက္တုိင္းေရာက္တုိင္းလည္း သူကုိယ္တုိင္ေမးတဲ့ ေမးခြန္းေတြေရာ တစ္ျခားသူမ်ားကတစ္ဆင့္ ေမးေစတဲ့ေမးခြန္းေတြေရာ ပါပါသြားတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီလုိဘုရားရွင္အက်ိဳး အမ်ားအက်ိဳးေတြကုိ ျပင္းထန္စြာလုပ္ေနရတဲ့ အတြက္တရားအားထုတ္မႈမွာ အခ်ိန္နည္းသြားတာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ အခ်ိန္မတန္ေသးလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ိန္တန္ေတာ့လည္း ထူးျခားစြာ ရဟႏၲာျဖစ္သြားေတာ္မူတာပါပဲ။

Read more »


RECENT POSTS

သူတုုိ႔သူတုုိ႔၏ မွတ္ခ်က္မ်ား